iPon Cikkek

Metro Redux - Ötös metró

Dátum | 2014. 09. 04.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Egy igazi Kelet-európai sikertörténet a Metro, mely mögött az ukrán 4A Games csapata áll. A srácok egy része korábban a S.T.A.L.K.E.R-en dolgozott, azonban új stúdiót alapítva gyakorlatilag mindent a nulláról kellett kezdeniük. Persze jelentős tapasztalattal rendelkeztek FPS-ek elkészítésében, és a posztapokaliptikus téma is közel állt hozzájuk, így nem meglepő, hogy a népszerű orosz író, Dmitry Glukhovskey regényét, a Metro 2033-at vették alapul első játékukhoz. A 4A Games 2006-tól 2010-ig kalapálta az anyagot, olyan körülmények között, amivel egy menő nyugati fejlesztőnek valószínűleg sosem kell megküzdenie. Ezekre a körülményekre Jason Rubin, a THQ volt elnöke hívta fel a figyelmet egy elég terjedelmes cikkben. Ebből kiderül többek között, hogy a fejlesztők egy lepukkant épületben, összecsukható műanyag székeken dolgoztak olyan szűk helyen, hogy egy-egy nagyobb mozdulat az egérrel vélhetően nem kívánatos férfiak közti érintkezést vont maga után. Erre jöttek még rá bónuszban a sokszor napi több órás áramszünetek, valamint a tény, hogy mindenféle komolyabb technológiai eszközt (pédául fejlesztői kiteket a konzolokhoz) különböző trükkökkel kellett becsempészniük az országba, különben a legendásan korrupt határőrök elkobozták volna.
Brutális teljesítmény tehát, hogy ilyen feltételek mellett nem csak elkészült a Metro 2033, de nagyobb stúdiókat megszégyenítő látványvilággal és atmoszférával rendelkezett. A Metro 2033 rendkívül autentikus módon adta vissza a regény hangulatát. Egy atomháború után járunk, mely romokban hagyta Moszkvát, a sugárzás és a nukleáris tél elől pedig a megmaradt lakosság kénytelen volt a metróalagutakba menekülni. A játékban a 20 éves túlélő Artyomot alakítjuk, aki igyekszik megvédeni magát és otthonának tartott állomását a szörnyűségektől. Azokból pedig akad bőven: nem csak az újgenerációs szovjetek és a magukat Fourth Reich-nek nevező nácik fenyegetik egymást és mindenkit, hanem a mutáns szörnyek, és egy titokzatos, felsőbbrendű faj, a Dark Ones is. A Metro 2033 mindig is inkább Half-Life volt, mint Call of Duty, bár igazából a Valve remekműve inkább a lassabb, megfontoltabb játékmenet miatt juthat eszünkbe. A 4A Games ugyanis főként a lopakodást és a túlélést tette elsődlegessé, a tűzharcok pedig háttérbe szorultak az atmoszféra, a felfedezés és a metróalagutakban kialakult társadalmi berendezkedés megismerése mellett. A Metro 2033 inkább egy sötét és kemény emberközeli történetet próbált elmesélni, nem pedig egy eposzi posztapokaliptikus drámát. Bármennyire is élvezetes és szerethető volt, azért látszott rajta, hogy egy új stúdió első játéka, ami ráadásul kis költségvetésből készült - gyémánt volt ugyan, de némileg csiszolatlan, némileg hibás.
Ezt követően azonban már volt egy alap, amire a 4A Games tudott építkezni. Ennek eredményeként jött létre három évvel később a folytatás, a Metro: Last Light, mely grafikában, kezelhetőségben, játékmenetben és optimalizációban is rátett egy lapáttal az elődre. A stúdió saját fejlesztésű motorja, a 4A Engine annyit fejlődött, hogy míg a 2033 a PC mellett csak Xbox 360-ra jelent meg, addig a Last Light már elkészülhetett PS3-ra is - a folyamatról, és a motor fejlesztéséről egyébként egy brutálisan részletes és őszinte interjút adott a csapat technológiai vezetője, Oles Shishkovstov a Digital Foundrynak még 2010-ben, majd a Last Light megjelenése után 2013-ban is. Akadt azonban néhány probléma. Egyrészt a PlayStation-tulajdonosok így kimaradtak az első részből. Másrészt pedig a 4A Engine olyan ütős grafikai részletességet tud megjeleníteni, melynek - a komoly optimalizációk ellenére is - csak töredéke mutatkozhatott meg a PS3-on és az Xbox 360-on.
Így tehát duplán logikus lépés volt a 4A Games részéről, hogy Xbox One-ra, PS4-re, és ha már itt tartottak, akkor PC-re is elkészítsék a felújított Metro 2033-at és Metro: Last Lightot, melyeket külön-külön is meg lehet venni Metro 2033 Redux illetve Metro: Last Light Redux néven, vagy egybecsomagolva, simán Metro Reduxként. Ezzel ugyanis nem csak azt érte el a stúdió, hogy a konzoltulajdonosok végre a PC-hez közelítő grafikai színvonalon tapasztalhatják meg a Metro világát, hanem remek alkalom volt ez arra is, hogy a tapasztalatokat felhasználva a fejlesztők kicsit visszatérjenek a 2033-hoz, és csiszolják azt a bizonyos gyémántot. Ez egyaránt jelent változtatásokat a játékmenetben, a kezelőfelületben, a grafikában és az átvezetőkben is. A 4A Games célja az volt, hogy a Metro 2033 Redux és a Last Light Redux egy teljesen egységes sorozatot képezzen minden szempontból. Először is, mind a 2033 Redux, mind pedig a Last Light Redux megkapta a 4A Engine legújabb változatát, mely az eredeti Last Light motorjának némileg továbbfejlesztett verziója. Ennek megfelelően kisebb grafikai változtatásokon a Last Light Redux is átment, de természetesen a 2033 Redux esetében mutatkozik meg a legnagyobb fejlődés. Az új engine hatására jelentősen javult a bevilágítás minősége, jóval részletesebbek lehettek a pályák, megszűntek a pályarészek közötti töltések, aminek köszönhetően egyes területek jóval nagyobbnak és szabadabbnak érződnek, és bekerült a nappal-éjszaka váltakozása is. Ha ez még nem lenne elég, az összes karaktermodellt kicserélték a Last Lightban szereplő, részletesebb változatukra, mint ahogy az összes fegyvert is átvették a folytatásból, illetve annak DLC-iből.
Az eredmény egészen döbbenetes: a 2033 Redux tényleg úgy néz ki, mint egy újgenerációs játék. A pályákra sokszor rá sem lehet ismerni: mindenhol magasabb felbontású textúrák feszítenek, fantasztikusak a mélységélesség effektusok, élettel telibbek a területek. Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy mi annak rendje és módja szerint PC-n teszteltük a játékot, de az Xbox One-os és PS4-es verzió látványvilág és effektusok szintjén erősen közelít PC-s magas beállításokhoz. Mindkét konzolos változat atomstabil 60fps-sel fut, a Sony gépén natív 1080p-s felbontásban, míg a Microsoft masináján 912p-ben. Azonban még a Digital Foundry elemzése sem mutat rá néhány apróbb dologra, amiben a konzolos verziók gyengébbek: némileg visszafogottabb az ambient occlusion, és alacsonyabb minőségűek a specular effektek és az árnyékok. Az eltérések egyébként viszonylag kicsik, így könnyen lehet, hogy sokaknak fel sem tűnnének, és ahhoz biztos nem elegek, hogy rontsanak az élményen. Shishkovstov mindenesetre az új konzolokkal kapcsolatban is nyilatkozott, és elmondása szerint jócskán van még tartalék mindkét gépben, de nekik sajnos kevés idejük volt: az PS4-hez mindössze hat hónapja, az Xbox One-hoz pusztán négy (!) hónapja sikerült fejlesztői kiteket szerezniük. Ha így nézzük, akkor a végeredmény impresszív lett. Az előzőeken kívül azért érdemes megemlíteni, hogy a PC-s változatban elérhető a tesszelláció (ami teljesen hiányzik a konzolokról), a motion blur effektusok és a beépített Super-sampling Antialiasing, valamint természetesen a növelhető felbontás 1080p fölé is. Habár a Metro 2033 Redux egyértelműen hatalmas grafikai előrelépés az alapverzióhoz képest, néhány furcsaság azért feltűnhet. Az egyik ilyen, hogy a rendkívül hangulatos volumetrikus fények teljesen hiányoztak a Reduxból. Ezt aztán a 4A Games egy elsőnapos patch-csel orvosolta.
eredeti Metro 2033
patch előtti Metro 2033 Redux
patch utáni Metro 2033 Redux
Több ponton azonban még a patch után is hiányoznak a volumetrikus fények. Azt nem tudjuk, hogy ezeket szándékosan (például a teljesítmény növelése miatt) vette-e ki a stúdió, mindenesetre sokan hiányolják, hiszen az eredeti atmoszféra és látványvilág fontos részét képezték. Mindenesetre a tény, hogy több ponton visszatették ezeket a fejlesztők bizonyítja, hogy valamennyire azért ők is így gondolják.
eredeti Metro 2033
Metro 2033 Redux
A Metro: Last Light már eleve a 4A Engine egy újabb változatán futott, így ott kevesebb grafikai változást tapasztalhatunk, ha az alap PC-s verzióval vetjük össze. A bevilágítás azért néhány jelenetben itt is változott, ami leginkább a kültéri területeken érhető tetten. Itt mind a 2033 Redux, mind a Last Light Redux jóval világosabbá vált (utóbbi még nappal is), aminek következtében több részlet vehető ki ugyan a pályákon, azonban némileg elveszett az eredeti játékok rendkívül sötét, nyomasztó hangulata. Persze minden valószínűség szerint a készítők teljesen tudatosan akarták így, de azt már ismételtek csak nem tudjuk, hogy miért; vagy meg akarták mutatni az új motor képességeit, vagy csak nagyobb változatosságot szerettek volna becsempészni a játékba a sok sötét metróalagút után. Igazából mindkettő jól néz ki a magad módján, ízlés kérdése, hogy kinek melyik tetszik jobban.
eredeti Metro 2033
Metro 2033 Redux
eredeti Metro: Last Light
Metro: Last Light Redux
Szintén érdekes a tesszelláció részletességének változása. Ez a legtöbb esetben nem feltűnő, de a környezet esetében néhány ponton változtattak rajta. Az eredetiben talán kissé túlzásba vitték, de részletesebbnek tűnik, míg a Redux verzióban nem annyira látványos a dolog. Valószínűleg ismét ízlés kérdése, hogy kinek melyik tetszik jobban.
eredeti Metro: Last Light
Metro: Last Light Redux
A sok grafika után érdemes azért néhány szót ejteni a játékmenetről is. Ezen a ponton ismét a 2033 esett át nagyobb változásokon, hiszen megkapott mindent a Last Lightból. Ennek megfelelően bekerült az új felhasználói felület, a fegyverek testreszabhatósága, az inventory megtekintése, és a gázmaszkunk letörlésének lehetősége. A tűzharc is teljesen átvette a Last Light-érzetet, továbbá ide is megjött a lopakodásból csendesen gyilkolás lehetősége, ami jelentősen feljavítja a sunnyogós szekciókat. Mint ahogy egyébként a frissített mesterséges intelligencia is, ami amúgy mindkét részre vonatkozik: az őrök okosabban reagálnak ránk, valószerűbben látnak és hallanak, és néhány pályán más útvonalakon is járőröznek. A Last Lighthoz hasonlóan a 2033 Redux átvezető jeleneteit is belső nézetből élhetjük át, ami sokkal jobban illeszkedik a játék hangulatához, de ezzel párhuzamosan át is alakítottak néhány átvezetőt, hogy a rendezés jobban megfeleljen az új szemszögnek.
Ennél talán némileg fontosabb, hogy a nehézségi szintek rendszerét is teljesen átalakították és egységesítették a két játék között. Az eredeti 2033-ban ugyebár megkaptuk az Easy, Normal és Hardcore fokozatokat, majd utóbbi fölé jött be a DLC-vel a Ranger Normal és a Ranger Hardcore. Na most a Redux-verziókban először játékstílust kell választanunk, melyekből kettő van. A Survival leginkább az alap 2033-ra emlékeztet, több hangsúlyt fektetve a lopakodásra, lassabb újratöltéssel, kevesebb tölténnyel és szűrővel, valamint okosabb ellenfelekkel. Ezzel szemben a Spartan inkább a Last Light stílusát adja vissza, gyorsabb töltéssel, több tölténnyel, szűrővel és tűzharccal. Ha kigondoltuk, melyik stílus is fekszik nekünk jobban, akkor ezt követően választhatjuk ki a nehézséget a Normal, a Hardcore, a Ranger és a Ranger Hardcore közül. Utóbbi kettőből az első esetében limitáltan van jelen a HUD és nem ad tippeket a játék, míg a másodiknál teljesen kikapcsol a HUD. És akkor ezzel rá is térhetünk arra, kinek is ajánlható a Metro Redux. Először is el kell mondani, hogy a játék rendkívül baráti áron került piacra: a kettő együtt 39,99 euróért vehető meg, míg külön-külön 19,99 eurót kóstálnak, de ezekből 50% kedvezményt kaphatunk, ha rendelkezünk az alapjátékokkal. Ettől függetlenül azt kell mondanom, hogy akinek PC-n megvannak az eredeti verziók, és azokat már korábban is maximumhoz közeli grafikán futtatta, az igazából sokat nem nyer. Persze, a módosításoknak köszönhetően a 2033 játékmenete némileg megváltozott, de ez inkább csak az újoncoknak jelent egy kis könnyebbséget, mert ezen kívül ugyanazt a történetet és ugyanazokat a pályákat kapjuk, szebb grafikával. Ugyanez vonatkozik a Last Light Reduxra is, ami a néhány apró grafikai módosításon, és az alapból a Redux-csomaghoz adott DLC-ken kívül nem nagyon változott meg. Más azonban a helyzet akkor, ha korábban csak konzolon játszottál a Metro-részekkel. Ebben az esetben a teljesen feljavított grafika az új konzolokon már magában megéri az árát. Ha pedig korábban egyáltalán nem játszottál sem konzolon, sem PC-n egyik résszel sem, akkor a Metro Redux egyértelműen kötelező alkotás. A feljavított, egységesített látványvilág és játékmenet miatt mindenképpen ez a legjobb módja annak, hogy megtapasztald a moszkvai metróalagutak sötét, lebilincselő, felejthetetlen hangulatát.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. BReal
2014.09.04. 13:59
Én csak a Last Lighttal játszottam, de nagyon bejött. Nagyon ritkán találkozok ilyen hangulatos játékkal. Elgondolkozom rajta, megvegyem-e.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. tomchee
2014.09.04. 14:04
Én elkövettem az a hibát, hogy a könyv(ek) olvasása után játszottam a játékkal. Nos... nem kellett volna! Így végig ott volt bennem a tüske, (Mit tüske? Ék!) hogy a történet sokszor még nagy vonalakban sem követte a könyvet .
Ezt leszámítva természetesen kiváló játékvolt. Ha meg azt is belevesszük, hogy milyen körülmények közt készült, akkor pedig egyenesen lenyűgöző
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. beholdthel...
2014.09.04. 15:00
Nem játszottam a Metro egyik részével sem így kérdezem a tapasztaltaktól: Mennyire half-Life-os? Mert nem tudom magam beleélni a Zergek hentelésébe, mert nekem iszonyatosan szürreális. A játék kb hány százaléka áll szörnyek öléséből?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. kajla_hun behol...
2014.09.04. 15:28
Szerintem a Last Light kevésbé szörnyes, míg a 2033-ban szerintem többségében szörnyek voltak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. MR_47 behol...
2014.09.04. 15:32
Nem olyan sok, illetve arányos. Harcolsz emberekkel is, illetve ott vannak még a beszélgetős részek, meg az anomáliásak.
Emlékeim szerint olyan ~30% körül lehet, a LL-ban még kevesebb talán. Na mind1, a lényeg az, hogy nem agyatlan szörnyöldöklésről szól a játék, akkor nem is játszottam volna vele, mert azt nem szeretem én sem. Jó a sztori, értelmes a játék, kifejezetten jó, én pedig elég kevés játékkal játszom, mert kevés jön be igazán, de ez bejött, pláne a LL. Jó a grafika, a játékmenet, a sztori, úgyhogy ajánlom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. xcomman
2014.09.04. 15:41
Annak aki meg nem metrozott, de tervezi a vasarlast egy jo tanacs: Csak akkor olj, ha nagyon muszaj (probald inkabb leutni oket, ez foleg az LL-re vonatkozik) es hallgasd meg az npc-ket. Esetleg segits nekik, ha eppen olyan gondjuk van. Megeri
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. LechooEdy
2014.09.04. 16:42
Piszok jó lett, ezzel a hagyományos órával és a felújítással. Zseni!
A LL-ban mondjuk még mindig idegesítő az a 2-3 boss fight, annyira nem illik bele a Metro világába. De etttől függetlenül imádom mind a kettőt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. mataczadri...
2014.09.04. 17:39
Valóban jól sikerült az újragondolás, csak ezt a torokelvágós, arconvágós műsort felejtették volna el.A 2010es 2033ban pont az volt a jó, ha nem pont a sisak és a páncél közé dobtad a kést, nagyrészt töltötted újra a checkpointot.Így a játék különösebben nem olyan nehéz, semmit se kellet sohase vennem, és lett500felett lőszer a vége felé.Egyedül csak az Outpost pályával szenvedtem sokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gabesz7630
2014.09.04. 18:48
En a 2033at probaltam es valami rettenet szerintem.
Nem ertem mitol ilyen nepszeru, komolyan mondom.

Hangulata az ugyan volt de mint jatek szerintem csapnivalo.
A gepigenye meg a c3al vetekszik, csak az legalabb jol is nez ki.
Lehet ezt is ki kene probalni, de a stalker es a 2033 utan lejott, hogy az
ukranok nem tudnak jatekot csinalni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. codex
2014.09.04. 19:33
Még nem játszottam a szériával. De ki fogom próbálni. Amúgyis nagyon bejön ez a műfaj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. LechooEdy matac...
2014.09.04. 19:34
Nem tudom, lehet tényleg rosszul emlékszem, de az eredeti 2033-ban elő kellett venni a kést, de ettől függetlenül ha törzsön dobtam simán meghalt. Mondjuk szerintem is könnyebb lett, de lehet azért mert már többször kijátszottam. A Hardcore mod így is élvezetes.

Filtert azért kellett venni mindig, mert azokat nem volt könnyű pótolni. Egyedül a könyvtárban vettem észre, hogy több cucc van, mert régen én szenvedtem ott. Most tényleg az outpost volt szemét, vagy harmincszor újrakezdtem, mert meg akartam csinálni, hogy ne vegyenek észre. De végül mindig valahol kiszúrtak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. nedcoleman
2014.09.05. 13:36
Kevés olyan FPS volt amely hangulata, atmoszférája könnyen be tudott volna szippantani pár órára... A Metro a STALKER első szénné moddolt verziója után ismét meg tudta ezt tenni. Mindkét rész megvan első kiadásként pc-n. 1440p-s felbontás mellett bőven szép látvány volt az is!
Köszi az ismertetőt, már tudom nem éri meg beruháznom az "upgrade-re"...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2014.09.05. 14:03
Egyrészt ha te ezt csúnyának nevezed (még az eredeti Metrot is), akkor nagyon kényes lehetsz a grafikára. Másrészt a grafika csak egy dolog, a művészi kidolgozás egy másik - na ebben nagyon erős a játék. Harmadrészt egy játékot normális esetben nem a grafikája határoz meg, hanem a hangulata, a körítés. Na ez az, amiben az általad "legalább jól" kinéző Crysis 3 egy rakás sz@r.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mataczadri... Lecho...
2014.09.06. 12:40
Én úgy emlékszem, hogy a kés ranger hardcore módban csak fej környékén volt halálos.Az igaz, hogy elő kellet venni a kést, ennek nem állítottam ellenkezőjét, nem tudom, hogy jön ez most ide.De mint írtam valóban kedvenceim közé tartozik mindkét játék, és a feljavított látvány kárpótol bőven ezekért.

Lehet hogy kevesen vannak így, de én nem emlékszem, hogy egyszer is vettem volna filtert.Mindig találtam eleget, főleg most hogy bejöttek a "safe" kulcsok.

A katonai lőszerről meg annyit, hogy abból is volt több mint elég, a végére olyan 600 valamennyi lehet, nem tudom, nics árus az utolsó pályáknál, a Last Lightban meg valami 1400,(azon a pályán ahol árus, meg fegyveres ellen is van).Fegyvert se kellet venni soha, 2033 vége felé ingyen van minden,

Outpost pályát énis vagy 30* kezdtem újra, vagy töltöttem checkpointot.Mert az hogy esek 1,5métert, úgy, hogy baromi nagy vihar van mindenki meghallja 30 méteren belül, de azt, hogy mellette ütöm ki a társát, azt már nem nagyon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kunrichard behol...
2014.09.16. 17:27
Hogy a kérdésedre válaszoljak. Half Life-hoz köze nincs a játéknak márha a sötét zárt alagutakból indulok is ki. ez egy misztikus Sci-fi inkább mint horror. lehe hogy van olyan aki összetojná magát alatta én meg sem rezzentem.
Szörnyek hentelése hát olyan 20% inkább ellenséges frakciók ellen kell majd osztani az áldást. Maga a hangulat nagyon jó. jól visszaadja a nyomasztó klausztrofóbiás hangulatot mindenképp érdemes egyszer nekifutni. én még a 2033-mat pörgettem ki. nem hiszem hogy a Reduxot végigtolnám de egy teljesen korrekt FPS
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!