iPon Cikkek

Minden eddiginél régebbi maja naptárra bukkantak

Dátum | 2012. 05. 14.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

1561. július 21-én a mexikói Mani főterén összegyűlt csapatnyi őslakos tehetetlen dühvel nézte végig, ahogy egy ferences szerzetes meggyújtja a maja könyvek és kódexek tucatjaiból összehordott máglyát. A misszionáriusok által az „ördög művének” titulált szövegek évszázadok természettudományos és matematikai ismereteit őrizték. A pusztítás tovább folytatódott a következő évtizedekben, így napjainkra mindössze négy maja kódex maradt fenn az eredetileg létező több százból.

Ezért is nagyon jelentős, hogy amerikai kutatók egy csoportja nemrégiben eredeti maja forrásokra bukkant, bár ezúttal nem kódexek formájában. William Saturno és kollégái a Bostoni Egyetemről a Science oldalain megjelent tanulmányukban számolnak be a szenzációs leletről, amelyre a Guatemala észak-keleti részén, az őserdő mélyén található Xultún régészeti lelőhelyen bukkantak rá egy 1200 éves lakóépület falán. A falra festett csillagászati táblázatok és egyéb szövegek legalább ötszáz évvel korábban keletkeztek a fennmaradt maja kódexeknél, így mindezidáig példa nélküli betekintési lehetőséget nyújtanak a maja civilizáció fénykorának tudományába. „Az egész szakmát megdöbbentett ez a felfedezés” ‒ mondja Stephen Houston, a Brown Egyetem régésze.


Xultún fénykorában nagy kiterjedésűnek számító maja városállam volt, amelyet hanyatlásától kezdve napjainkig előszeretettel látogatnak a fosztogatók legendás kincsek, és bármi mozdítható után kutatva. Ezúttal részben nekik köszönhető a felfedezés, 2010 márciusában ugyanis Saturno csapatának egyik tagja, Maxwell Chamberlain egy festett falrészletre lett figyelmes, egy olyan területen, ahol előzőleg kincsvadászok keresgéltek. Az ezt követő régészeti feltárás során egy szoba három épségben maradt fala került napvilágra egy nagy valószínűséggel lakóépületként használt építményből. A falakon emberi alakokat ábrázoló festményeket, valamint maja hieroglifákkal írt számoszlopokat találtak a kutatók.

A képekről és a hieroglifákról készült felvételeket David Stuart, a Texasi Egyetem maja írásra szakosodott epigráfusa kezdte el vizsgálni. Elemzése során kimutatta, hogy legalább öt számoszlop fölött a Holdra vonatkozó adatokat jelképező hieroglifa látható, így ezek a számok minden bizonnyal a drezdai kódexben található táblázatokhoz hasonló csillagászati adatokat rejtenek. Ez utóbbi egyike a ránk maradt maja kódexeknek, és részletes előrejelzéseket tartalmaz a várható napfogyatkozásokról, bolygó-együttállásokról, illetve az esetleges társadalmi-természeti katasztrófákról. A szoba falain található más számcsoportokat a Vénusz és a Mars naptári ciklusaival azonosította Stuart.


A régészeti eredmények tanúsága szerint a maja írnokok csillagászati ismereteikre támaszkodva határozták meg a legfontosabb nyilvános ceremóniák időpontjait, például a koronázás vagy a király örökösének kihirdetésének napját. „A maják szerették saját történelmi eseményeiket a kozmikus idő mérföldköveihez kötni” ‒ mondja Saturno. Az írnokok döntötték el tehát, hogy melyik a legcélszerűbb időpont egy-egy nagy esemény megtartására, és ennek meghatározására összetett csillagászati naptárakat használtak, amelyek előre jelezték a fogyatkozásokat és egyéb látványos égi eseményeket.

A következő kérdés az lehet, hogy miért jegyezte fel ezeket a táblázatokat valaki a falra, ahelyett hogy egy papírra írta volna. A falon található egyik szimbólum a feltételezések szerint a dátumot rögzíti, eszerint 813-ban a helyiség még biztosan használatban volt. A kilencedik század elejére a maja civilizáció virágkorának tartott időszak hanyatlásnak indult. Intenzív politikai csatározások folytak a városállamok között, melyek lakossága intenzív növekedésnek indult, problémákat okozva az ellátásban. Ismeretlen okok miatt a korszak végére számos város elnéptelenedett, mások hatalma pedig jelentősen megnőtt. Elképzelhető, hogy ebben a bizonytalan időszakban egy maja írnok úgy döntött, hogy a csillagászati adatokat a papírnál időtállóbb hordozón kell megőrizni. Tulajdonképpen mindegy is, hogy miért tette, amit tett, a maja könyvek későbbi sorsát ismerve nagyon jó döntést hozott.

Egy másik elmélet szerint az ilyesfajta „dolgozószobák” minden városban megtalálhatók voltak, bár mindeddig semmi hasonlót nem találtak a többi lelőhelyen. Az írnokok padokon üldögélve szorgalmasan gyártották a városállam jövőjére vonatkozó előrejelzéseiket, és számításaik alapjául a falon látható táblázatokat használták, valahogy úgy, ahogy ma a kémiai feladatok megoldásához előkapjuk a periódusos rendszert.

A maják különböző naptári ciklusokat használtak, ezek egyike volt a 260 napos ünnepi naptár, a 365 napos szoláris naptár, a Vénusz 584 napos, valamint a Mars 780 napos ciklusa. A falakon látható táblázatok közül egy a holdfázisokat követi nyomon, és jelzi előre, más számsorok pedig a holdidőszakokat igyekeznek összeegyeztetni a szoláris naptárral. Ez létfontosságú volt a holdfogyatkozások előrejelzésére, amelyek pedig, mint már említettük, nagy jelentőséggel bírtak az állami ceremóniák időpontjainak kijelölésében. A fal egyik részén pirossal festett számok láthatók, ezek valószínűleg a mellettük látható számítások korrekciói.


A számításokban felbukkanó dátumok hétezer évnyire nyúlnak a jövőbe, így erősen kétséges, hogy a maják azt gondolták volna, hogy a világ 2012-ben véget ér. Mindössze arról lehet szó, hogy egy naptári ciklus fejeződik be idén. A világvége várása egyébként is teljesen idegen a maja civilizációtól, magyarázza Saturno. „Mi talán a véget várjuk, de a maják azt próbálták bizonyítani, hogy semmi sem változik. Ez pedig alapvetően eltérő mentalitást tükröz.” A maják ciklikus időszemlélete régóta ismeretes a tudományterület kutatói számára, a mostani felfedezés azonban ezen felfogás legkorábbi ismert bizonyítéka.

A maja írnokokra a kilencedik század ezen vészterhes időszakában a szokásosnál is nagyobb felelősség nehezedhetett. Fő feladatuk az állami ceremóniák időpontjának kijelölésén túl a társadalmi, gazdasági, természeti folyamatok előrejelzése volt. Ehhez múltbéli eseményeket kombináltak össze a csillagászati történésekkel és ciklusokkal bonyolult számításokat végrehajtva közben. Ennek fényében a most felfedezett szoba a maják történelmének jelentős fordulópontjaira is adatokkal szolgálhat, hiszen ezek alapján jósolták meg az eljövendő történéseket.


Ezen információk nagy részét valószínűleg sosem ismerhetjük meg. Az írásjelek jelentős része nagyon halvány vagy sérült, és a lelőhelyet a hetvenes években olyan alaposan kifosztották, hogy a puszta, illetve szerencsés esetben kevésbé puszta falakon kívül nem sok más támpont maradt. Ezen okok miatt a régésztársadalom nagy része már le is mondott a lelőhelyről, a mostani felfedezés azonban újabb lökést adhat a feltárásnak.

Ahogy Stephen Houston megfogalmazta a felfedezés különlegességét az adja, hogy bepillantást enged a maja tudósok gondolkodásába, akik a jelek szerint nem is különböztek annyira a ma gondolkodóitól. „Amit itt látunk az nem más, mint az emberi természet azon alapvető igényének kifejeződése, amely a világ látszólag egymástól független szabályszerűségeit egyetlen elegáns, matematikailag leírható rendszerbe kívánja foglalni.”
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

28. sleepingdr...
2012.05.15. 05:43
A világvége ilyen, folyton elmarad. Már a Mayákban sem bízhat az ember manapság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Benny
2012.05.15. 08:08
Tuti, h már ebben is benne volt a május 15 mint piros betűs ünnep.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. sakal6
2012.05.15. 09:47
Eddig se azt mondták, hogy világvége lesz, hanem hogy a bolygó változáson fog átmenni, ahogy eddig is tette.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. DogTheDog
2012.05.15. 10:37
Megint egy fantasztikus dolog,amit a keresztenysegnek koszonhetunk:konyvegetes.
Eljen az egyhaz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. agyturbini...
2012.05.15. 10:46
Sajnos egyetertek, az elso idiotat miert nem akasztottak es negyeltek fel legalabb, akkor nem itt tartanank... de mergem elszall a multon meg nem lehet ugy valtoztatni hogy az kihasson a jelenre, max meghamisitani lehet...de azt meg minek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. zotyesz
2012.05.15. 11:06
Gratulálok a cikk eleji hangulatkeltésért. Mai fejjel megítélni azt, hogy 450 évvel ezelőtt mi tűnt helyesnek, érett gondolkodásra vall.
Ettől még az ember persze sajnálja. Az alexandriai könyvtárat nem sajnáljuk?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. lozsi
2012.05.15. 11:19
Hát igen . Az egyház érdeke,hogy az emberek sötétségben éljenek.Ez volt fennmaradásuk záloga.Jól kitalált dolog ez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. balikabo
2012.05.15. 11:30
Egyetértek, az egyház eszméletlenül befolyásolta, befolyásolja jelenleg is az emberiséget. Manipulálásban jeles. Rengeteg elhalhatott dolog, és sunyiság. A bibliábol "kihagyott" részek stb.. Eredményeképpen civilizációk tűntek el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. DogTheDog
2012.05.15. 11:31
zotyesz,sajnaljuk az alexandriai konyvtarat is,meg az arabok matematikai konyveit,meg a gorog irasokat,az egyiptomi tekercseket,stb.Viszont azt nem hinnem,hogy konyveket egetni akar 500 evvel ezelott is helyesnek tunt volna egy intelligens es erdeklodo ember szamara.
Az is koztudott,hogy ez nem csak akkor es ott tortent,hanem folyamatosan velunk van.csak a modszerek lettek fejlettebbek.
Az itt a gond,hogy az egyhazi rezsim nem a fejlodest tamogatja,hanem a kenyelmes butulast.Nekik nem eles elmek kellenek,hanem nagy penztarcak es adakozasi kedv,ez pedig ellentetes a szeles latokorrel.Nagyjabol ezert egettek konyveket,es tartjak a fel vilagot agymosva es megfelemlitve.
Teljesen jogos az elso bekezdes,ami barbarizmus,az barbarizmus,nem szamit,hogy milyen teves hit erdekeben kovettek el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. raiden
2012.05.15. 13:03
Miért nem lepődöm meg a cím láttán?!?!... majd a cikket is elolvasom ha lesz kedvem ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. tibaimp
2012.05.15. 17:55
ekkora szart, sok hülye aki elhitte a világvégét...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. sanyix
2012.05.15. 18:28
Ezért szoktam mondani: a kereszténység elterjedésének kezdete= a hülyeség korána kezdete.

"Mai fejjel megítélni azt, hogy 450 évvel ezelőtt mi tűnt helyesnek," akkori (nem agymosott) fejjel egyértelműen helytelen. MINDENHOGY helytelen. Ezt tudták valszeg a szervezetesek is, csak nekik az volt a céljuk hogy a korrupt álszent egyház hatalmát mindenáron fenntartsák, és terjesszék. Gyakorlatilag a középkorban katolikus egyház egy maffia szerű szervezet volt, és a pápa volt a keresztapa. Bár a maffiózók legalább nem olyan álszentek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. freyr
2012.05.15. 19:37
zotyesz: mai fejjel megítélni, hogy a múltbéli események közül mi volt hiba segít abban, hogy azok a hibák ne legyenek újra elkövetve a jövőben. Ez nagyon is fontos és a felvilágosult gondolkodás része.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. prohlep
2012.05.16. 00:27

En ugy gondolom, hogy nem elmismasolni kell a tenyeket, hanem okulni a tenyekbol.

"A misszionáriusok által az „ördög művének” titulált szövegek évszázadok természettudományos és matematikai ismereteit őrizték."

Ezek a kodexek nyilvan nem kizarolag termeszettudomanyos es matematikai ismereteket oriztek, ...

... azonban ez nem mentseg arra, hogy a misszio parancs (peldaul: Jézus mondja Mt 28,19-20 heleyen: 19Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, 20tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.) teljesitese helyett szellemi gyumolcsoket semmisitettek meg.

Sokat artottak a keresztyensegnek azok, akik NEM teljesitettek a SZELLEMI GYUMOLCSOKKEL kapcsolatos parancsokat.

Reszben ez is az oka annak, hogy ma vannak akik azt hiszik: "a kereszténység elterjedésének kezdete = a hülyeség korána kezdete".

Valojaban a keresztyenseg olyan vallas, ahol az istenseg kifejezetten szamit es epit az ember ertelmere! Az embernek ertelmet adott, es az embertol ertelmes cselekvest es az ertelme hasznalatat varja el!

Ahogy a kozossegi (idegen szoval, kommunista) eszmek neveben olyan sulyos bunoket IS elkovettek, hogy sokan nem erzik normalisnak, ha valaki a "kommunista" szo ele nem teszi ki a "budos" jelzot ...

... ugy a keresztyenseg neveben is oly sok marhasagot kovettek el, hogy sokan nem erzik normalisnak, ha valaki a "keresztyen" szo ele nem teszi ki a "hulye" jelzot.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. MastR
2012.05.16. 03:58
A világnak nem lesz vége, de attól még az emberiség kihalhat. Bocs a pesszimizmusért, de hát mindjárt megyek melóba...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. agyturbini...
2012.05.16. 04:13
prohlep

Ebben megintcsak egyet kell ertenem veled: mindenki a sajat hulyeseget vedi a kereszteny a keresztenyseget a kommunisata a kommunizmust...csak egy a baj a racionalizmus, a jozan esz automatikusan helyteleniti eszerveken nem alapulu vitak letet, hiszen pont hogy nincs ertelme egy Egi apukarol vitatkozni, vagy egy megvalosithatatlan idealrol. Amit belenevelnek a Buta emberekbe azt fogjak kovetni, hivhatod azt TE barminek...Lasd Kina, Korea, es merges is ra az egyhaz mert nincs befolyasuk az emberekre, helyette van mas akinek van befolyasa...bezzeg amikor Hitler Irtotta a Zsidokat(nem mintha sajnalnam ami tortent azokutan hogy mekkora haccacaret csinalnak es mennyi pent nyereszkednek) akkor a Papa meg vigyorgott i,s hogy na a budos Zsidokat akik nem Keretenyek, legalabb megszabadulunk Toluk. Ennyit Minden elmehibbant gyulekezetrol...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. malvoisen
2012.05.16. 18:22
@agyturbinkusz

Kemény vagy. Nézd meg az első mondatodat és az azt követőket. Te miért vagy ilyen támadó? Ha nem hiszel, az égi apukában, akkor amúgy miért véded a híres racionalitást? Ha már a tudománynál és egyháznál tartunk: figyelmedbe ajánlom II. József "docete" rendeletét, amely szerint csak azok a rendek maradhattak fent a császár által elismerten, amelyek tanítással foglalkoztak és aztán tanítottak is. Jedlik Ányos, bencés szerzetes volt... mondjam még ki volt ő vagy tudod használni a google-t? Azt állítani, hogy az Egyház szellemi mételybe taszítja a népet, azért elég szűk ismeretekre vall...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Zabalint
2012.05.16. 21:00
@sanyix
"Bár a maffiózók legalább nem olyan álszentek."

Ha az olasz maffiózókra gondolsz, náluk sokkal nagyobb bűn nem elmenni a vasárnapi misére, mint embert ölni. Ugyanis ők kimondottan vallásosak és álszentek.

@malvoisen:
Mindig újra és újra előjön a tanító, bölcs szerzetesek érv, csak az a baj ezzel, hogy jóval korábban, tehát nem II. József korára gondolok, az egyház privilégiuma volt bármiféle tudomány, tehát ez az érvelés, hogy az egyház sokat tett a tudományért, éppenséggel öngól, hiszen pont azt érte el, hogy rajtuk kívül nem létezhetett tudományos élet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. agyturbini...
2012.05.16. 22:07
malvoisen

Hat maradjunk a racionalitas teren: Szeretnem megkerdezni milyen bibliai idezeted van gyermekek elrablasa,m majd eladasa penzert, melyben az apacak, es papok segedkeznek majd 70 even keresztul. Forras hirek es friss. Szerintem. Giordanio Bruno neve ismeros, szintugy gugli, vagy a maglyan megegett szazezrek-talan milliok az evszazadok soran...es ha engem nem piszkalnak(nem irogatnak a bibliabol marhasagokat az uzenofalra)akkor ensem szolok hozzajuk(eszrevehetted volna). Ugyhogy En is csak a sajat hulyesegemet Vedem amihez jogom van es kotelessegem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. malvoisen
2012.05.17. 01:30
@Zabalint

Hogy Te honnan kerülsz elő?! Itt most nem lehet szidni a Macet, amit volt szerencséd pár hónapig rosszul használni.

De viccet félretéve: "A tudás hatalom." Csak azt felejtik el hozzátenni, hogy pénz->tudás és hatalom (és most itt nem a magyar felsőoktatásra gondolok, a további párhuzamoktól is tekintsünk el). Elég hosszú időn keresztül volt Európa hadszíntér [LINK], ahol nem volt olyan állam vagy szervezet a katolikus egyházon kívül, ami anyagilag bírta volna a tudomány támogatását. (Hogy mi kellett ehhez, hát persze parázna Borgia-pápák, de most nem ez volt a kérdés.) II. József pont arra példa, hogy csak azok a rendek maradhattak fenn egy idő után (mikor már az államiság erős lett), amelyek társadalmilag hasznos munkát végeztek. Egyébként, ha visszamegyünk kicsit korábbra, akkor mondjuk Acquinoi Szt. Tamás vagy Canterbury Szt. Anzelm filozófiája is eszünkbe juthat, ami a mai napig tananyag egyetemeken, középiskolákban. És még van egy sor ilyen...

@agyturbinkusz

Ha racionális vagy, akkor nem kellett volna reagálnod. Persze nem vagy az, hát válaszolok. Nem idéztem a bibliát, semmi mást sem a történelmi tényeken kívül. Nem tudom elfogadni az általad idézett hírt én sem, egyszerűen felháborító. Ilyet semmilyen társadalmi szervezet nem tehet, akármit is tűz a zászlajára. Amit viszont tudok: van olyan szerzetes közösség ma Magyarországon, mely több száz embernek (civilnek, hittől függetlenül) ad munkát; számos, magát magyarnak valló zsidó alakja van a magyar irodalomnak, stb. Minden történelmi felekezet tett már le az asztalra.

Egyébként tudhatnád, hogy az "első előtti" keresztes hadjáratot épp Magyarországon verte vissza egy magyar király, mert annyira nyilvánvalóan a fosztogatás volt a cél, hogy már Európát is végigdúlták a "keresztes" hadak, a végén meg a "gyerekek hadjárata" volt, ne vicceljünk már! Ezek tények, mégsem találhatóak meg a bibliában. Tehát azt meg kell különböztetni, hogy mi az, ami a vallás neve alatt történik és mi az, ami tényleg vallás.

Egyébként én nem a vallást védem, hanem a tárgyilagosságot.

@Jools

Remélem, boldog vagy a cikkeiddel. Olyan témákat hozol fel időnként, amiket (vagy azok folyományait) az emberek személyesen szoktak megbeszélni egy pofa sör mellett. Talán inkább figyeljetek arra, hogy a kiposztolt cikkek pontosan legyenek fordítva (ha már fordítjátok őket), meg ne evezzetek el a saját vizekről: nem vagytok Wired, NatGeo, Élet és Irodalom, valamint GSMArena sem. Legyetek iPon, mert most legkevésbé az vagytok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. agyturbini...
2012.05.17. 10:01
Ha a targyilagossagod veded akkor hozza kell tenni amit a Vallas tett az emberiseggel, hiszen ahogy minden iranyitasi forma a Vallas is egy erdekrendszer: Az embereket butasagban es megfelemlitesben kell tartani(Biblia jo mnegfelemlites, a Butasagot meg mar kitargyaltuk), es kesz is az uralmi rendszer. Na en most ez ellen emeltem fel hangomat, hiszen az Egyhaz sokeven keresztul dominalt, belenevelte az emberekbe a butasagat es az ordogi korbol nehez kilepni(ugye az ujszulott keresztelese, barbiczmo azt hiszem igy irjak vagy barmely fiatalkori beavatas), hiszen igy nevelik fel a szerencsetlen embereket. Na ezt kene betiltani es mindenkit a 18. Szuletesnapjan megkerdezni milyen vallast akar kovetni. Elkepedne a sok Alszent meg pap meg mifene hogy senki nem akar ilyen ostobasagot elkovetni mint peldaul vallasossa valni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. asdsa
2012.05.17. 14:55
ÉN MEGMONDTAM !!!!!!MINDENKI LÁTHATJA HOGY ÉN MÁR ELŐRE MEGMONDTAM!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. newclear asdsa
2012.05.17. 15:43
Ha ez így van, akkor Caps nélkül is mindenki látja, tehát felesleges.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. asdsa
2012.05.18. 22:16
Mégegyszer elmondom nem vagyok meleg!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. agyturbini...
2012.05.19. 02:52
Tudjuk..nem is kornyekezett meg senki...vagyis En nem az Biztos De ha szeretned...Akkor sem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Squall85
2012.05.21. 10:13
Egy 2 hetes időjárás előrejelzést nem tudnak megbízhatóan megcsinálni ma modern technikákkal, hogyan tudtak volna a maják az akkori technikával több ezer évre előre megmondani, hogy mikor lesz világvége!?...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mgdekor
2012.05.23. 10:00
malvoisen

Te mire vagy úgy oda magadtól? Jogász vagy? Vagy annak tanultál..

Azok ilyen, én mindent jobban tudok típusúak, mint te.

Az nyitotta a bicskát nálam, hogy még a cikkírónak is beszólsz.
Mégis mit képzelsz magadról? mert valsz tévedsz.
Tanulhatnál egy kis alázatot és szerénységet, ha egyáltalán tudod ezen szavak jelentését.
És igen is, üdítő lehet sok-sok embernek ha itt az oldalon is talál más témát is mint a tech-kütyük és az azokhoz fűződő hírek.
Tudod, ha te olyan mérhetetlenül jól használod a googlét, akkor talán nem okoz gondot az ilyen cikkekre NEM rákattintani. Akkor talán az okoskodásaidat is megúsznánk.
Azért legyen szép napot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. agyturbini...
2012.05.25. 09:00
Squall85

Ezen majdnem behaltam...kesz...majd az oroszok megbuntetik a hanyag idojosokat...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!