iPon Cikkek

Mirror's Edge

Dátum | 2009. 02. 03.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK


A Mirror’s Edge azon kevés játékok egyike, amelyek képesek voltak már az első teaserrel megfogni. Bemutatásától kezdve figyelemmel kísértem sorsát és alig vártam, hogy rávethessem magam a demóra, mely valami újat ígért. Nem szeretnék előre semmit se lelőni, de annyit már most leszögeznék: nem kellett csalódnom.

A tökéletes város… vagy mégsem?

Látkép a prológusból
A történet szerint régen a város ugyanolyan volt, mint bármely másik. A változások eleinte szép lassan történtek, így sokan csak későn vették észre mi is történik körülöttük. A vezetés egyre több hatalmat kaparintott a kezébe, míg végül arra hivatkozva, hogy csak így tudják teljesen visszaszorítani a bűnözést totális kontrollt szavaztak meg maguknak. A kommunikáció minden fajtáját ellenőrzés alá vonták (még a médiát is), és az utcákon elszaporodtak a kamerák. Voltak akik beletörődtek ebbe és próbáltak nem foglalkozni vele, ám sokaknak nem tetszett a változás. Őket szimplán bűnözőkként kezelték innentől kezdve, kiszorultak a város határaira, és az egykori rend őrei nem válogattak a módszerekben… Évekkel később a lázadó tömegek csoportokba rendeződtek és megtanulták, hogyan éljék túl ezt az egészet. Az erős monitorozás miatt létrejött a kommunikáció egy régi-új fajtája, megjelentek a futárok (runnerek). Ők szállítják az információt egyik csoporttól a másikig a csillogó város és a „valóság” határán. Főszereplőnk, Faith is közéjük tartozik.

Nem Rambo-nak való játék


Talán már munkakörünkből is sejthető, hogy a Mirror’s Edge nem egy shooter, legtöbb esetben, ha veszélyes helyzetbe kerülünk inkább fel kell húzzuk a nyúlcipőt, ahelyett, hogy egyszemélyes hadsereget játszanánk. Az EA előszeretettel hívja játékát FPA-nek (First Person Action), ami többé-kevésbé meg is állja a helyét. Nem számít milyen pontosan tudunk célozni, itt sokkal inkább az ügyességünkre lesz szükségünk, a hangsúly a mozgáson van. Észre kell vegyük a lehetőségeinket (ha nem menne ebben segít a játék amíg nem állítjuk nehézre a fokozatot) és jöhet a száguldás.

Bizony... ez fájni fog!
Természetesen szükségünk lesz arra is, hogy a sok futás és ugrálás közben meg is védjük magunkat. Ebben az esetben mi magunk vagyunk a fegyver, legalábbis amíg el nem szedünk valamit az életünkre törőktől. Faith nagyon gyors és kihasználva a lehetőségeinket hamar kiüthetjük az egyedül próbálkozó rendfenntartókat, vagy ha elég jók a reflexeink hát lefegyverezhetjük őket. Azonban akármit is szerzünk, abban összesen egy tárnyi lőszer lesz amit ha elhasználunk, akkor utána automatikusan eldobjuk. Ezen felül amíg nálunk van lassulunk. Egy maroklőfegyverrel a kezünkben ez még nehezen észrevehető, ám valami komolyabb dögöt szorongatva bizony erősen korlátozva lesznek lehetőségeink, és lehet, hogy mire pislantunk kettőt, már annyi ólom lesz bennünk, hogy visznek minket leadni. Így a legtöbb esetben érdemes lesz azonnal megszabadulni friss szerzeményünktől, ami ráadásul a játék szellemiségében úgy adja is magát.

"Running is what I do best"

Egy ilyen játéknál nagyon sok múlik az irányításon, és lehetne akármilyen jó is, ha nem reagál megfelelően, akkor semmit sem ér az egész. Mivel volt szerencsém PlayStation 3-mon, és január óta PC-n is a Mirror’s Edge-hez, így össze tudtam hasonlítani őket ezen a fronton is. Elmondható, hogy mindkét esetben nagyon jó munkát végeztek a fejlesztők. A billentyűzetkiosztás elsőre kicsit különös, de gyorsan hozzá lehet szokni, és csak nagyon ritkán fordul elő, hogy szárnyakért imádkozva arra gondolunk: „De hiszen én ugrottam!” Konzolon mindent alárendeltek a mozgásnak, így az FPS-ekből ismerős célzás rásegítésre ne is gondoljunk.

Vroooooooooooom!
Brutálisabb lelkületűeknek könnyebb dolguk lesz PC-n, fegyvert ragadva néhány rázósabb helyzetben az egérnek hála gyorsabban végezhetnek. Ezen felül még néhány Time Trial (ezekről később) is könnyebbnek hat PC-n. Minden platformon megtalálható némi gyorssegély, a Max Payne óta ismert "bullet-time" helyi változata. Ha túl gyorsan kéne cselekedni, csak lassítsuk be az eseményeket és talán nagyobb sikerélményünk lesz.

A város arca

Mint rengeteg játék manapság, a Mirror’s Edge is az Unreal Engine 3-ra épít. A látványvilág nagyon megkapó, a készítők, hogy hangsúlyozzák a város sterilitását igyekeztek egyszerű alapszínekkel dolgozni. Legtöbb helyen a kék, piros, zöld vagy a sárga dominál a fehér mellett. Ez így nagyon illik a játék hangulatához, és segít, hogy ne kelljen ezer évig gondolkoznunk, hogy vajon merre is lehetne továbbmenni. Érdemes megfigyelni az óriásplakátokat, vagy a liftekben található hirdetőfalakat, amíg utazunk, néha szórakoztató dolgokat olvashatunk, akárcsak pár egyéb helyen (monitorok, napló, rajzok, stb.). Faith mozgása belső nézetben és a sebességérzetet fokozó effektek nagyon jól sikerültek, talán csak az ellenfelek animációjára lehet némi panasz. Az egész egyébként egy közepes gépen is tökéletes sebességgel fut, amennyiben nem erőltetjük a PhysX effekteket, az ugyanis csak nagyon erős processzor vagy egy erősebb nVidia VGA társaságában produkál jó eredményeket (mi egy Radeon HD4850-el játszottunk, egy 3GHz-re húzott E4500 társaságában, de egy HD4670-en is jól ment, ha erről hajlandóak voltunk lemondani). Grafikában egyébként ez az ami megkülönbözteti a konzolos változattól, különben elég hasonlóan néznek ki. 

Kevés színt használnak egyszerre, nagyon letisztult a kép
Az átvezető animációk rajzoltak és jól illeszkednek a játékba, renderelt filmekkel nem sikerült volna ugyanezt a hatást elérni. Általában ezek alatt töltődik be a következő pálya, hogy fennakadás nélkül haladhassunk, ám a PC-s verzióban úgy érzem kicsit elsiették a dolgot, ugyanis próbál a gép minél hamarabb végezni így az első pár másodpercben be-beakadhat a film. Érthetetlen miért, hisz bőven lenne idő lassabban betölteni.

A játék

Az egész két nagy részre osztható. Először is végigmehetünk a történeten, amely nagyon pörgősre és változatosra sikerült. A helyszínek cserélődnek, ahogy haladunk előre, nem fogunk unatkozni. Egyetlen hátrányként azt lehet felhozni, hogy sajnos ebből a szempontból nézve a játék sok mindennek mondható csak hosszúnak nem. Attól függően mennyire rohanunk, úgy 6-10 óra alatt kivégezhető az egész, mivel nem túlságosan nehéz. A tartalomnövelés érdekében ezért (és sok ember véleménye szerint inkább ezekről szól a Mirror’s Edge) részt vehetünk rengeteg time trial-on és speed run-on. Előbbi rengeteg kisebb pályát tartalmaz (nagyrészt a sztoriban megismert helyszínekről) amelyeken úgy kell végigmennünk adott szintidő alatt, hogy közben sorban érintjük az összes ellenőrző pontot, míg utóbbi a fő játék egy-egy fejezetének teljesítését kéri tőlünk adott idő alatt. Ahhoz, hogy ez sikerülhessen, rengeteg helyen lesz szükségünk alternatív útvonalak felfedezésére, mert legtöbbször ha csak megyünk az egyértelműnek tűnő útvonalon akkor kicsúszunk az időből. Ha online vagyunk, akkor eredményeink felkerülnek az EA szerverére így rangsorba is kerülünk, valamint felkerül futásunk szelleme (ghost) is. Ez azért nagyon fontos, mert ha már nagyon frusztrálva érezzük magunkat egy-egy pályán, és nem értjük hogy lehetne ennél rövidebb útvonalon végezni, akkor érdemes letölteni mások szellemét és megnézni ők hogy csinálták. Néha meglepő dolgokat láthatunk.


Az extrákhoz hozzáférni nem nehéz, csupán egyszer végig kell vinnünk a játékot, és miközben ezt tesszük fokozatosan nyílnak meg a lehetőségek (a sztori mód alatt beszerezhető rejtett táskák nem szükségesek). Újra megnézhetjük a történet alatt látott átvezető animációkat, megcsodálhatjuk a nagyfelbontású borítóterveket és vázlatokat, valamint végighallgathatjuk a játékban előforduló zenéket. Utóbbinál érdekes, hogy a főcímdal (Lisa Miskovsky - Still Alive) eredeti változata nem került fel. Kár érte. Főleg ennek a számnak - melyet az EA az összes bemutatóban használt - tudható be, hogy elég magas elvárásaim voltak hangok és zenék terén is, amiknek csak részben volt képes megfelelni a játék. Hangok frontján semmi probléma nincs, jól választottak szinkronhangokat és a hangeffektek is hozzák a kellő szintet, de zenéből nincs túl sok és van köztük néhány, ami elég laposra sikerült. A többi nagyon jó lett és remek aláfestést biztosítanak a pályáknak, ám jó lett volna, ha ezt sikerül egyenletesen tartani mindenhol.

Akiknek problémája van az angollal, azoknak jó hír, hogy hazánkban magyar felirattal kapható a PC-s változat. Sajnos ez is gyorsan összedobott munkának tűnik, így a feliratok pozícionálása nem tökéletes és a fordításnál is lehettek volna kreatívabbak, de hát ez van.

Összegzés és a jövő

Mindent összevetve remek játékot hoztak össze a DICE-nál, melynek elterjedését valószínűleg csak az határolja be, hogy némileg rétegjáték, nem mindenki fogja értékelni. Egyszerűen van, akinek nem erre van szüksége. Az EA-nál ettől függetlenül bizakodóak, ők sorozatnak tervezték a Mirror’s Edge-et, ám hogy valóban az lesz e belőle, az már az eladásoktól függ. A kezdet szépre, gyorsra és hangulatosra sikerült, talán csak egy kicsit könnyűre és rövidre. Konzolosoknak ajánlom, hogy töltsék le és próbálják ki a demot, az alapján nem nehéz eldönteni, hogy tetszik e, míg a PC-seknek egyelőre várni kell (nem tudni lesz e demo). Nekik álljon itt az első teaser, amely némi betekintést enged a játékba mozgás közben is (érdemes a HD változatot nézni). Akit megfog a hangulata, annak mindenképpen érdemes elgondolkozni a beszerzésén, nem fog csalódni!

Svindler

                        





Hivatalos oldal: www.mirrorsedge.com
Webshop: Mirror's Edge PC
Webshop: Mirror's Edge PS3
Webshop: Mirror's Edge X-box 360 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

30. Svindler
2009.02.03. 20:27
VISSZA A CIKKHEZ

Akik akarnak egy kis kihívást, a konzolos trófeák között a "Test of Faith" azt kéri, hogy anélkül vidd végig a játékot, hogy akár egyszer is belelőnél valakibe.

Akik pedig még nem látták és oda vannak a flash játékokért:
http://www.bornegames.com/mirrors-edge-beta/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. miszterhen...
2009.02.03. 20:53
Ha én ezt előbb tudom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Tyrel
2009.02.03. 21:10
Jó cikk és jó a játék is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. csako
2009.02.03. 21:13
Érdemes lett volna nv kártyával tesztelni a Physx miatt, de egyébként jó cikk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. nikekolok
2009.02.03. 21:18
Egyik legjobb gém amit imerek. Nekem. A teszt pedig nagyon jó lett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. VictoryA
2009.02.03. 21:24
Jó játék lett nekem tetszett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Mag
2009.02.03. 22:47
igen jó lett a játék, bár számomra sem az a sokszor újrajátszós típus. amióta végigvittem, egyszer sem töltöttem be, de lehet lassan érlelődik megint egy kis futkosás. az élmény hatalmas, én izgultam is rajta amikor menekültem, és hallottam, hogy lihegnek a nyakamon (mégha egyébként nincsennek is olyan közel, mint a hangok sejtetik). A grafika lélegzetelállító, bár néha azért túlságosan sok dolog beégett (permanens fehér) a fénytől, de ennek ellenére gyönyörű, és pláne hangulatos, amikor szaladsz, benyomod az ajtót vállal, gyorsulsz, falra fel, majd onnan továbbugorva párkány, ugrás, csúszás, gördülés, stb...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Tirexi
2009.02.04. 14:36
Gameplay-em:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Svindler
2009.02.04. 15:48
Boccs, kivettem, mert elég spoileres volt, ha valakinek kell a link dobja meg Tirexit egy PM-el
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Adriján
2009.02.04. 16:30
én xp-n próbáltam ki 9800gt mellett(amiben elvileg van physx motor vagy vmi hasonl
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Svindler
2009.02.04. 16:37
Adriján, kikapcsolod a PhysX-et és egyből repeszteni fog. Vagy nézd meg az nV legfrisebb driverét, elvileg javítottak a teljesítményen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Tirexi
2009.02.04. 18:57
Az volt benne a spoiler hogy futottam amerre kell??
Elég érdekes ilyet sem láttam még.
Ha mondjuk egy "főellenség" megölése lett volna akkor azt mondom hogy ok.
Nah mind1 2009 tartogat meglepetéseket látom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Blade0012
2009.02.04. 20:42
Adriján: VGA driver és PhysX frissít, máris nem lesz diavetítés, egy 9800gt mellett biztos nem...

Amúgy tényleg büntet a gém, nem is kicsit. A hangulata zseniális, a graf szintén, ezek az élén színek nagyon egyedivé teszik az egészet. Mellette hihetetlen jól optimalizált GTX 260, 1680x1050 16xQAA legmagasabb részletességgel + PhysX 60 fps-el hasít.
Egy hatalmas hibája a hossz...azért ez kicsit már nevetséges és szánalmas. Normál nehézségen 5 órányi móka? Pfff...másodikra meg még rövidebb, ráadásul hardon sem túl nagy kihívás az egész...ebből a szempontból csalódás kicsit, bár többé-kevésbé kárpótol a time trial, de azé na...ne így legyen kihúzva a játékidő...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Mag
2009.02.04. 20:49
jah, futás közben én is észrevettem magamon, hogy dőlök jobbra-balra a székben, emelkedek, majd felállok, hogy átférjek a rács felett. Jó, utóbbira egyszer volt példa, de a jobbra-balra dőlöngélést többször is észrevettem magamon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. mihaszna
2009.02.05. 10:35
A cikkel egyetértek. Igaz a shooter részek kevéskék, de ez a mennyiség is felesleges. A játék amúgy baromi jó.

Én törzsgyökeres TR fan vagyok (minden részét, még a kis kiegeket is kipörgettem),de azok a jók, amiben kevés a harc. Ennél a játéknál is ezt éreztem, hogy mégjobb lett volna, de így is király!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. gomba001
2009.02.05. 12:00
a cikk szerintem 5/5

az értékeléssel nagyon nem értek 1-et!

grafika 9p: hmm, nem láttam sok olyan játékot minek szebb lenne a grafja full maxon, na de mind1
hangzás 8p: szerintem nagyon realisztikusak, és mivel a fejlesztök az adott sztoriban s erre hajtottak, nemhiszem hogy zenét kellene hallgatnia a csajnak miközben 20 kommandós+helikopter üldözi
savatosság 7p: time tral rézhen több rendes kiegésztő pálya is ki fog jönni hamarosan, és elvileg késöbb is.

összefoglalva szerintem graf: 10p|hang: 9p|játékélmény:9p|szavat: 9p
93%-ot-érdemel szerintem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Blade0012
2009.02.05. 20:13
Azért a 10-t szentem a graf semmiképp nem érdemelne...arra ott a Crysis. Persze ez is szép meg minden, de szentem néha már kicsit túllőttek a HDR-el, a egy-két tereptárgy elég elhanyagolt (növények pl) és van hogy a csaj rosszul kapja el a széleket...apróságok igen de 10-ért legyen tökéletes
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mihaszna
2009.02.05. 21:20
Akkor ilyen alapon a Crysis sem 10 pont.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. gomba001
2009.02.06. 06:39
ha bugokrol beszélünk akkor a crysist nemhoztam volna szóba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. rieper
2009.02.06. 09:12
Megálltam a karival a falon lévő lápmán
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. axe
2009.02.06. 12:34
a mirror's edge szerintem nagyon szép grafikájú, jó játékélményű játok, csak 1 gondom van vele. állandóan lefagy, és már az új patchel is (vista ultimate x64) esetleg ha tudtok valami megoldást megköszönném
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Blade0012
2009.02.06. 14:59
gomba: neked a béna tereptárgyak bug?

mihaszna: ha az nem akkor mi?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. mihaszna
2009.02.06. 15:31
Blade: ha minden tényezőt figyelembe kell venni a grafikánál, akkor nincs 10 pontos játék. Én legalábbis amiket megnéztem játékokat, azok közül nincs. Crysist megnéztem és a kiegjét is (előbbit majdnem, utóbbit véggitoltam).

Bár azért az UT3-on elgondolkoznék. Esetleg a Splinter Cell1 (természetesen a maga idejében, hátha van olyan félszerzet, aki ebbe beleköt). De nem mondanám tutira ezeket sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fix3r
2009.02.06. 15:48
Elvileg a mirrors edge is egy módisított UT3 motort használ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Avisto
2009.02.06. 20:17
Jól vettem észre hogy a pc verzióban nincsenek achievementek? Amúgy bejövős lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2009.02.06. 20:50
Ha arra gondolsz mint PS3-mon a trófea rendszer akkor nincs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gomba001
2009.02.07. 06:58
axe: ha nem eredetivel jáccol, és 1 bizonyos crackfix-et használsz, akkor befagy a game!

Nem a béna tereptárgyakra gondolok, hanem a bugokra!?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tsabszy
2009.02.09. 00:37
tudtommal nem FPA-nak nevezik ezt a játékmódot, hanem FPR-nek azaz 1st person runner-nek, hiszen pont az a lényeg hogy a futás az elsődleges és nem az hogy leakciózd, vagy szétlődd az ellent.
amúgy személy szerint sajnálom, hogy nem hozott a konyhára sok pénzt, mert hozzám nagyon közel áll a játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. JeLo
2009.02.10. 22:16
8600GT-n is teljesen korrekt. Gyönyörű és nem akad meg. A PhysX bekapcsolásakor szól, hogy a kártya nem támogatja, tutira akarom e. Elhittem neki, így nem akartam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2009.02.11. 03:18
Lengedező zászlókat, szétrepedő nylonfalat, ilyesmi. Igazából nem soka olyat amit valós sebesség mellett észre is veszel, de íme egy demo ahol próbálták kiemelni ahol csak lehetett:
http://www.gametrailers.com/player/43551.html
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!