iPon Cikkek

Monkey Island töri, avagy ez az X helye...

Dátum | 2009. 06. 30.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Ha a kalandjátékok kerülnek szóba, kétféle álláspont létezik: vagy szereti őket valaki, vagy nem. Nincs átmenet, nincs nemtörődöm hozzáállás, maximum azoktól, akik egy ilyen programot sem próbáltak. Mivel a műfaj egy hosszú szünet után az utóbbi években tért csak vissza igazán, újra fókuszba kerültek a régi kedvencek. LucasArts, Sierra, Revolution... ismerősek? Ha igen, akkor garantált, hogy cikkünk alanya is az Olvasó látóterébe került, s ha ez így van, akkor sosem felejti el, hogy mi is az a grog...

Ron Gilbert, a Mester
A kezdetek, és a SCUMM

A Monkey Island játékok történelmének kitárgyalása abszolút esélytelen Ron Gilbert személyének, és korábbi munkásságának megemlítése nélkül, hisz e két tényező vezette el a LucasArtsot a point 'n click játékok panteonjába. Gilbert életútja tipikus, mondhatni már az oviban is monitor volt a jele, így nem is csoda, hogy 1983-ban már dolgozott, holott még csak egyetemista volt. Nem sokkal később úgy hozta a sors, hogy az akkor nem túl híres Lucasfilm Gameshez került, ahol is a cég Atari 800-as játékainak C64-es portjain dolgozott. Kisebb feladatokkal ugyan folyamatosan megbízták, de az első igazi áttörésre 1985-ig várni kellett. Ekkor ugyanis egy vadiúj játék, a C64-re készülő Maniac Mansion fejlesztése lett a feladata, ami a kor egyik legújabb őrülete, a grafikus kalandjáték láz meglovaglása volt. A történet egy régi ház körül bonyolódott, amit belakott egy őrült tudós, és annak földönkívüli kompániája. Eszelős feladványok, beteges párbeszédek, és persze humor, ahogy belefért... ez volt a Maniac Mansion.

A Maniac Mansion... azok a régi szép idők!
A játék fejlesztése viszont nem volt zökkenőmentes, ezért Ron Aric Wilmunder  programozó segítségével egy teljesen új scriptnyelvet alkotott a kód hiányosságainak áthidalásához. A Script Creation Utility for Maniac Mansion (vagyis röviden SCUMM) igazi technikai áttörés volt, ami sok apróság mellett a grafika minden addiginál komolyabb kihasználtságát is lehetővé tette. A Maniac Mansion 1987-ben jelent meg és tarolt is rendesen. A játékmenetnek hála megszületett az első igazi point 'n click játék, ami nem csupán jópofa volt, de többféle befejezése és számtalan ponton elágazó sztorija miatt máig érdemes elővenni. A SCUMM fogalommá vált, Ron és a Lucasfilm Games pedig legendává avanzsálódott.

A Majom sziget titkai...

A Maniac Mansion óriási sikere kalandjátékok tucatjait indította el, sőt, a cím még egy folytatást is megélt Day of the Tentacle címen. Gilbert már 1988-ban egy új játékon szeretett volna dolgozni, ami a klasszikus kalózmesék körül bonyolódott volna, de a projektet jegelnie kellett az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag azonos című játékváltozata miatt (ami szintén remek lett, a kalapos régész rajongóinak máig kötelező darab). Annak befejezése után azonban nekiesett a munkálatoknak, és tette ezt úgy, hogy tudta, élete legfontosabb projektje veszi kezdetét. A programot egy disneylandi látogatás ihlette, amikor is Ron felült a Karib- tenger kalózai élménypark játékaira (igen-igen, a Disney onnét merítette a filmtrilógia címét), és Tim Power 1988-cas On Stranger Tides című fantasy könyve is nagy hatást gyakorolt rá. Ron maga mellé vette Tim Schafert (igen, azt a Schafert, aki legutóbb a Psychonauts-cal alázta porba a kritikusokat) és Dave Grossmant is (aki a most Telltale Gamesnél dolgozik a... na de erről később), majd kezdetét vette az ámokfutás, hogy elkészülhessen a The Secret of Monkey Island!

Guybrush Threepwood először akcióban
A hosszú (közel két éves, ami akkoriban nagyon soknak számított) fejlesztés meghozta a gyümölcsét, és az 1990-ben megjelent Monkey Island örökre beírta magát a történelembe. A játék főhőse egy bizonyos Guybrush (Ulysses, de ez csak a 3. részben derült ki) Threepwood volt, aki eldöntötte, hogy kalóznak áll. Ám ez persze nem egy könnyű szakma, pláne nem akkor, ha egy megátalkodott szellem kalóz, LeChuck is a környéken gonoszkodik. Főhősünk minden nehézség ellenére megbirkózik a feladattal, és igazi balfácán létére kalózzá válik, hogy legyőzze a már egyszer meghalt LeChuckot. A karakter neve egyébként millió apró poén forrása volt, és születése is gyakorlatilag egy viccnek köszönhető. A fejlesztés korai szakaszában még nem hívták sehogy, de a grafikája már megvolt, és a modellt a guy.brush fájlba mentették (azaz "pasas" volt a fájlnév, és .brush a kiterjesztés). Így kis hezitálás és mókázás után ez lett a neve. ("Guybrush Threepwood? Ennél hülyébb nevet még sohasem hallottam." - az öreg kalóz.)

Ron szerint ez a kép túl komoly volt a Monkey Island stílusához... szerintem nem.
A motor maradt a SCUMM fejlesztett változata, a játék első verziója pedig még EGA grafikával készült (azaz csak 16 színnel bírt), és néhány hónapra rá azt követte a sokkal elterjedtebb VGA változat. Az első platformok PC, Mac és Atari ST voltak, ám a VGA verzió kizárólag PC-re és Amigára jött ki. A játékmenet a Maniac Mansion óta sok fejlődésen ment keresztül. Több és nehezebb puzzle feladványt kaptunk, a történet is csak egy befejezéssel zárult, nem lehetett meghalni (kivéve egy bizonyos easter egget), és a poénok minden korábbinál súlyosabb ütemben özönlöttek a játékosokra. Máig szállóige maradt a játék alternatív grog receptje, és Guybrush sajátos bénasága egy generáció kedvenc szereplőjévé tette az ifjú kalóztanoncot, de legfőképp az atmoszféra maradt meg az emlékezetben. Utánozhatatlan, eredeti és megismételhetetlen. Az 1992-ben kiadott CD-s verzió máig dísze a polcoknak, de ha valaki esetleg lemaradt volna sem kell pánikba esnie. Az idei E3-mon bejelentették, hogy készül a klasszikus Monkey Island szebb grafikával felfrissített változata, ami XBLA-n és PC-n lesz megvásárolható, valamikor év végén. Személyemben már egy vásárolóra leltek.

                                     


                                                                  A nemsoká érkező Monkey Island Remake

LeChuck bosszúja

A The Secret of Monkey Island hatalmas sikere folytatásért kiáltott, és Ronnak nem volt ellenére a dolog. A Monkey Island 2: LeChuck's Revenge is az ő vezetése alatt készült, és igyekezett a "hosszabb, nagyobb, vágatlan" recept alapján eljárni. Az ekkor már LucasArts néven futó cég tudta, hogy óriásit kasszírozhat a programon, ezért újra összeboronálta a győztes csapatot, és akárcsak az első résznél, itt is megvoltak a klasszikus szerepek. Érdekesség, hogy a három zseni ennél a játéknál dolgozott együtt utoljára. Milyen kár.

A második rész még most is csodaszép
A második rész - bár kevesebbszer emlegetik, mint az elsőt - fantasztikus játék volt, olyan, amilyennek egy jó folytatást megálmodik az ember. A grafika gyönyörű volt (ezúttal csak Amiga és PC változat készült), a zene óriási (itt debütált az első MIDI hangzást generáló motor), és a humor is überelte az első rész néha már fárasztóan erős poénjait. A történet szerint Guybrush már teljes értékű kalóz, ám LeChuck sosem felejt, ezért visszatér, hogy elintézze hősünket. Ő persze nem hagyja annyiban a dolgokat, és kezdődik minden elölről úgy, ahogy az első részben is volt. A sztori nagyon szórakoztató és izgalmas az első karaktertől az utolsó pontig, de sajnos a befejezés sok játékosnál instant őszülést okozott. Nem lövöm le a poént, de tény, hogy ezen sorok írója is majd' leesett a székről az utolsó képsorok leperegte után. Ejnye Ron, hát szabad ilyen súlyos szívroham veszélyének kitenni a rajongóidat?

A felejthetetlen nyitójelenet
A hajmeresztő végkifejlet ellenére a játék siker volt, és persze a megjelenése pillanatától klasszikusnak tartjuk számon. Ám akármilyen jó volt a Monkey 2, sajnos Ronnal nem bánt kesztyűs kézzel a sors. Máig tisztázatlan körülmények között maga mögött hagyta a LucasArtsot, és így már egyik későbbi Monkey Island fejlesztésében sem vett részt. Azóta sok helyen megfordult, érdemes követni blogját, a Grumpy Gamert, ahol Ron különböző flashcomicok és hozzászólások formájában fejti ki nem túl becses véleményét az egész játékiparról. Viszont ne tessék keseregni, a Majom sziget története itt nem ért véget, annyira nem, hogy még további két részt készült el.

                                    


                                                                                    A híres csontváz tánc
 

A Majom sziget átka

A harmadik Monkey Island a The Curse of Monkey Island címmel jelent meg 1997-ben, és a távozott Ron Gilbert helyét a Full Throttle (egy másik géniuszi kaland, kihagyhatatlan) két készítője, Jonathan Ackley és Larry Ahern vette át. Egy legendát kézhez kapni és újabb fejőstehenet készíteni hozzá sokszor lehetetlen feladat, ők mégis sikerrel vették az akadályt, és az immár kizárólag PC-re megjelent játék az egyik utolsó klasszikus kalandjáték lett. Ron Gilbert egyébként egy interjú keretében maga is beszélt a Monkey 3-ról. Azt mondta, hogy "... minden tiszteletem a lucasarts-cos srácoké, mert nem lehetett semmi onnan folytatni a sztorit, ahol én abbahagytam. Ennek ellenére viszont megvan a fejemben a kész, saját Monkey 3-mam, aminek az lenne az alcíme, hogy 'Választ kapsz minden kérdésre, vagy visszaadjuk a pénzed!'". Milyen szomorú, hogy ez már sosem jelenik meg.

Guybrush sokat fejlődött az új hardvereken
A sztori szerint Guybrush egy hordóba kapaszkodva tér magához a tengeren, és fogalma sincs, hogy jutott ki a csapdából, amibe az előző rész végén csalta őt LeChuck. A partra sodródva keserűen veszi tudomásul, hogy a szigetet maga LeChuck irányítja, így valószínűleg ismét meg kell küzdenie nemezisével. A játékmenet maradt a régi, bár a humor kevésbé lett "erős", mint az első két részben. A grafika hihetetlenül sokat fejlődött, hála a SCUMM 6-nak (igen-igen, még mindig a Ron által írt script frissítéseit használták), és Guybrush ezúttal meg is szólalt, Dominic Armato orgánumán. A program kellően barátságos fogadtatásra talált, és a sok jó értékelés mellé a kalandorok bizalmát is sikerült elnyernie. Egyesek szerint egyébként jobb is az első két epizódnál, amit én nem osztok, de azt bátran kijelentem, hogy megüti az általuk felállított mércét. S ez bizony nem semmi.

Hát igen, a válság még a kalózokat sem kímélte. Drága az a hajó...
A harmadik rész után egy időre csend támadt a sorozat körül, és a kalandjátékok műfaja a technológia fejlődésének köszönhetően minden eddiginél keményebb kihívókra lelt. Az FPS-ek és RTS-ek egyre gyorsabbak, szebbek, brutálisabbak lettek, míg a point 'n click játékok maradtak azok, amik: agyat tornáztató, néha matekházit megszégyenítően nehéz logikai programok. A régi gamer generáció újaknak adta át a helyét, és a friss hús nem volt vevő a régi klasszikusokra. Jól példázza ezt a Grim Fandango csúfos bukása, amit az első két Monkey Island egyik alkotója, Tim Schafer jegyzett. A LucasArts még egyszer és utoljára megpróbálkozott a stílussal, és ez a hírmondó a negyedik Monkey Island lett.

                                     


                                                                                A Monkey 3 híres kalóznótája
 

Az Escape from Monkey Island 2000-ben jelent meg PC-re, és kicsivel később Playstation 2-re. A játék legnagyobb újítása a Grim Fandangoból ismerős 3D-s grafika volt, de ez sajnos többet ártott, mint használt. A fantasztikus rajzstílus, ami a SCUMM motorral készült korábbi epizódokat jellemezte, itt már hiányzott, és hiába volt hangulata a 3D-s modelleknek is, ha egyszer ez nem bűvölte úgy el a játékosokat. A program egyébként meglehetősen rosszul teljesített a kasszáknál is, ami elsőként fordult elő a sorozatban.

A játék jó volt, a 3D-s körítése már nem annyira
A játékmenet legjobban a harmadik részre hasonlított, és bár a történet itt is elég jól sikerült, összességében nem állt meg a lábán a dolog. Az értékelések között volt sok jó, de sajna sok közepes is, ami a rossz vásárlói fogadtatással együtt végérvényesen elvette a LucasArts kedvét a klasszikus kalandjátékok támogatásától. Elkezdődött a jedi lovagok és a múlt árnyainak kifürkészése, a Majom sziget pedig visszavonulót fújt... de szerencsére nem örökre. Nemrégiben, az E3 alkalmával bejelentették, hogy a Telltale Games Dave Grossman, az első két Monkey Island egyik fő fejese vezetésével az ötödik Monkey Island játékon dolgozik, mely a Tales of Monkey Island címet viseli majd, és várhatóan idén év végén érkezik. A csapat már letette a névjegyét a zseniális Sam & Max folytatásokkal (epizódonként jöttek ki, és két évadot éltek meg - minden kalandornak kötelezőek!), így a hozzáértéshez nem fér kétség. Mi több, maga Ron Gilbert is látta a játékot, ki is próbálhatta, és a véleményét, tanácsait is rendre kikérik. Ron a blogján egy nagyon jó játék képét festi le, mely szerinte minden fronton méltó a sorozathoz. Furcsamód az 5. rész lesz, ami az első kettő után a legközelebb áll majd Gilberthez.

A következő rész várhatóan zseniális lesz
S hogy valójában mi a Majom sziget titka? Nos, Gilbert nem hajlandó elárulni, és mivel a 2. után készült részekben már nem működött közre, sok találgatás és teória látott napvilágot a rejtélyt illetően. Akik nem játszottak az első két résszel, de szeretnék behozni a lemaradást, most ne olvassanak tovább, mert ismertetni fogom a legvalószínűbb elméletet, és ez bizony súlyos spoilereket tartalmaz (a dolog nem érinti a harmadik és negyedik részeket).:

A második rész végén ugye Guybrush arra ébred, hogy LeChuck valójában Chucky, a bátyja, aki azért üldözi, mert Guy elkóborolt a vidámparkban a sok kalózjáték között. A nagy titok az elmélet szerint az, hogy mind az első, mind a második játék a vidámparkban játszódott, amit eltorzított a kis Guybrush képzelete. Ezt nagyon sok apró nyom is alátámasztja, és a LeChuck's Revenge nagy kincse pedig a 3. rész nyitánya lehet, hisz nem másról van szó, mint egy éjszakai vidámpark-jegyről. Hogy igaz e a teória, nem tudni, de elképzelhető.

Mindenesetre tény, hogy a sorozat koncepciója már más irányba mozdult, így nem kell félni egy esetleges "nagy titok" lelepleződésétől. Azért megnéztem volna egy Ron Gilbert-féle Monkey Island 3-at...

Chocho

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Svindler
2009.06.30. 18:38
VISSZA A CIKKHEZ

És egy kis extra:
http://voodoofgisland.altervista.org/indexeng.html
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Zoe01
2009.07.01. 01:38
Tetszett a cikk, garatula érte!

Amúgy ezt elolvasva csak sajnálhatom, hogy akkoriban még nem foglalkoztam a videójátékokkal (értsd: túl fiatal voltam, no meg az angol tudásom sem volt az igazi), így sajna nálam kimaradt ez a nagyszerű sorozat A negyedik résznél viszont már aktív (addict?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Svindler
2009.07.01. 12:14
Zoe01: igen a Monkey 5 elvileg 5 meséből fog állni (aztán gondolom ha működik a dolog akkor több is készül). Az utoljára említett játékok személyes kedvenceim, egyszer biztos sorra vesszük őket
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Pogg
2009.07.01. 22:46
Jó kis összefoglaló lett, kedvem is támadt egy kis nosztalgiázáshoz.
Mindet végigtoltam anno, a DotT-t és a Monkey1-et nem is tudom, hányszor.
(szerencsére van psp-re is scummVM
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MrPrise
2009.07.02. 15:03
Köszi az összefoglalót, nekem is tetszett.
Zoe01: "Amúgy ezt elolvasva csak sajnálhatom, hogy akkoriban még nem foglalkoztam a videójátékokkal (értsd: túl fiatal voltam, no meg az angol tudásom sem volt az igazi)"
Nekem mint öreg motorosnak, aki már 286-on a Civilazion első részével játszott és ámulattal nézte, hogy milyen szép zöld a fű a 256(!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. MrPrise
2009.07.08. 11:42
Megjelent Steam-en az első epizód az új Monkey Island-ből!
Képek: http://store.steampowered.com/app/31170/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Zoe01
2009.07.20. 15:12
YIKES! Jelentem végigvittem a Secret of Monkey Island SE-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Davo
2011.02.24. 07:21
A legjobbak! Yikes
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!