iPon Cikkek

MotorStorm – Eddig…

Dátum | 2011. 03. 14.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

Konzol exkluzív játékok történelméből van némi elmaradásunk itt az iPonon, igyekszünk ebből most pótolni egy kicsit egy zseniális PS3-as off-road racing széria visszatekintőjével, melynek nem mellesleg hamarosan itt a folytatása!

Extrém körülmények, őrületes járgányok és még őrületesebb futamok, féktelen száguldás, veszély, fantasztikus festések és buli, vég nélkül. Tömören erről szól a MotorStorm. Egy hihetetlen bandáról, akiknek lételeme az adrenalin, az új kalandok és kihívások. Újabb és újabb helyszíneket hajtanak fel, hogy megtartsák a rendezvénysorozatot, melyet ha van PS3-atok, egyszerűen csak nem hagyhattok ki!

A MotorStorm első része 2007-ben jelent meg (Japánban 2006-ban), egyike volt a nyitójátékoknak az új PlayStation konzol kijövetelekor. Természetesen egy belsős Sony stúdió munkája - Evolution Software -, akik méltán lehetnek büszkék a munkájukra. A majdnem 10 éves múltra visszatekintő stúdió új franchise-a 3 millió eladást hozott világszerte, és bár az igaz, hogy ebbe az is besegíthetett, hogy eleinte sok PS3 pakkba belecsomagolták a játékot, de az fix, hogy a legnagyobb rosszindulattal sem mondhatjuk, hogy csak ennek köszönheti a sikerét. A kezdeti kínálat egyik legjobbja volt.


Máig szívesen gondolok vissza arra a várakozásra, ami a játék elindítását előzte meg. Megvan az új 720p-s LCD tévé és végre itt a legújabb, a fantasztikus következő generációs konzol… megnyomom a PS3 gombot a Sixaxis-on és… *hú, de hangos ez a masina* … de most ne ez a lényeg, hanem, hogy felkúszok PSN-re! WoW PSN! Na, jó hagyjuk a hosszas bevezetést, indítsuk a MotorStorm demót (az első szériával még nem csomagolták egybe a játékot, így később jutottunk hozzá a teljes verzióhoz). Mikor elindítottam a játékot, egyszerűen csak kapkodtam a levegőért. Soha ilyen látványos arcade versenyzős játékot nem láttam azelőtt. A bevezető videó pedig… még most is végigfut a hideg a hátamon:

„Ebben a kortalan völgyben a harcosok egy új nemzedéke született. Arra, hogy üvöltve űzzék el az ősi kövek csendjét, arra, hogy széttépjék a sivatag arculatát… Arra születtek, hogy győzzenek. Minden áron. A színpad áll, vihar közeleg… már a természet is készül… Üdvözöllek a MOTORSTORM világában!”

A MotorStorm még most is nagyon látványosnak mondható, pedig nem egy mai darab. A kimerevített képeken talán húzhatja is a száját az egyszeri nézelődő, de mozgás közben nem lehet rá egy rossz szót sem szólni, a fejlesztők kitettek magukért. Persze egy jó grafikus motor még kevés lett volna az üdvösséghez, így nem is ez volt az egyetlen, amivel a játék felhívta magára a friss PS3 tulajdonosok és a kritikusok figyelmét: ott volt az online multi lehetősége is! Konzol fronton ez újdonságnak számított és a MotorStorm valóban odatette magát. Utólag visszanézve persze voltak hiányosságai, de roppant élvezetesre és pörgősre sikeredett a többjátékos mód. Cikkünk viszont nem erre koncentrál, hisz mostanság már nem nagyon érdemes online próbálkozni, az évek az első MotorStormot sem kímélték, már nem olyan tömöttek a szerverek. Ami pedig az offline multit illeti, hát, az nem volt. Ezért kapott is kritikákat, pedig az ok érthető volt, nem tudtak ilyen grafikát kipréselni osztott képernyőn. Legalábbis akkor még nem, túl friss volt a vas. A Pacific Rift már pótolta ezt a hiányosságot, de ne rohanjunk ennyire előre.

MotorStorm 101


A MotorStorm egy rendezvénysorozat, amelyre jegyeket (ticket) kell váltanotok. Egy jegy maximum négy futamot foglal magába. Attól függően, hogy első, második vagy harmadik helyen végeztek egy-egy versenyen, pontokat kaptok, az új és nehezebb jegyek ezekkel a pontokkal válnak elérhetővé. Persze a pontok nem csak erre jók, új járműveket illetve felfestéseket szerezhettek velük, amik nagyon jól sikerültek. Összesen hét jármű alaptípus van (rally autó, kamion, motor, ATV, rally truck, buggy, mudplugger), de mindegyik típushoz több modell tartozik, az egyes modellekhez pedig még jó néhány felfestés. A modellek csak kinézetre különböznek, egy járműtípuson belül nincs különbség a képességekben. Magyarul hét járgány van, de az a hét nagyon jól sikerült. A futamok általában három körösek, maximum 15 versenyzővel a pályán. Lehetőség van boostolni, sőt kell is, a győzelemhez nagyon fontos, hogy megtanuljuk jól kezelni a rendelkezésünkre álló boostot és odafigyeljünk arra, hogy ne melegítsük túl a motort, mert akkor berobban (a célvonal az egyetlen hely, ahol ez jól sülhet el). Itt annyit azért megjegyeznék, hogy a multi játékot egy kicsit meg lehet vele bolondítani, van ugyanis egy úgynevezett ’Catch-up’ módja, amikor a versenyt vezető játékosnak kevesebb boost áll rendelkezésére, ez kicsit izgalmasabbá teszi a dolgokat.

Grafika és dizájn

A külsőségekhez visszakanyarodva folytassuk a dizájnnal. A játék - amint az már az intró videóból is kiderült - Monument Valley-ben játszódik. Látatlanban azt is gondolhatnátok, hogy nagyon egyhangúak és unalmasak lehetnek miatta a pályák, de nagyobbat nem is tévedhetnétek, mert hihetetlenül változatosak és izgalmasak. Ezzel együtt ritkán lesz időtök gyönyörködni a tájban és a részletekben futam közben, mert a járművetek egy darabban tartása bizony megköveteli azt, hogy minden idegszálatokkal oda koncentráljatok.

A járgányok törnek elég szépen, a repkedő alkatrészek és kerekek teljesen megszokott látványnak számítanak a játékban. A törésmodellre sok rosszat nem mondhatunk, 2007-ben ennél kevés jobb volt.

Minden nagyon "gyönyörűen" mocskolódik és törik! A képernyőre is folyamatosan kicsapódik a sár.
A pályadizájn a MotorStorm egyik leglényegesebb része. Ugyan kevés van belőlük (összesen 8, plusz további 4 jött DLC-vel), de a pályák tervezése egyszerűen zseniális. Még egy tucat verseny után is garantáltan lesz olyan részletük, ami még felfedezésre vár. A pályák menet közben némileg változnak, nehezebb járművekkel elsodorhattok jó néhány mozgatható pályaelemet, egyes esetekben új utakat is megnyitva. A stratégiai pontokon elhelyezett kisebb-nagyobb akadályok és hirtelen válaszutak pedig jó néhány autóroncsot és szárnyra kelt versenyzőt eredményezhetnek. A 20. buggys menet a Tenderizeren (Ticket #14: Brutalized), pedig garantált, hogy megtanítja veletek az összes kavics pontos helyét a sziklás terepen. Igen, a MotorStormban bizony az első 1-2 bemelegítő ticket után rá kell jönnötök, hogy a pályákat komolyan ki kell ismerni. Meg kell tanulni, hogy melyik járműtípussal mely nyomvonal a legoptimálisabb és nagyjából fejben kell tartanotok a követendő útvonal apróbb részleteit, mert elég lesz verseny közben arra figyelni, hogy mit csinálnak a többiek.


Játékélmény


Bizony ebben a nagy arcade pörgésben a nyomvonalak válogatása már nem fér bele valós időben, ugyanis a versenytársak legyűrése épp elég nagy feladat. Az AI viszont nem tökéletes. Rengetegszer lehet olyasmibe ütközni, hogy a mélyen tisztelt és szeretett versenyző társak képesek meghalni azért, hogy minket eltérítsenek. Amennyiben buggy, motor vagy egyéb hullaszállító alkalmatosság bömböl alattatok, gyakran tapasztaltok majd olyat, hogy mellétek kerülnek és összepréselnek, leterelnek az ideális pályaívről (amennyiben szakadék van mellettetek, simán kiszorítanak, nem törődve azzal, hogy esetleg ők is a mélyben végezhetik) és hasonló finomságok. Ha egy kamion teheti, akkor alap, hogy átgázol rajtatok, szóval ne adjatok erre esélyt. A versenyek tehát brutálisak, és bár vannak köztük a vége fele is könnyebbek (amik kellenek is levezetésnek), de annyi szent, hogy van pár gyöngyszem, amin ha 20x nem próbálkoztam, akkor egyszer sem, és ebben keményen benne van, hogy a versenyek abszolút kiszámíthatatlanok.

Egyértelmű, de azért jegyezzük meg, hogy minden járműtípusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, amiket ki kell használni a továbbjutás érdekében. A motor például nagyon jól gyorsul, jól irányítható és elég gyors is, de nagyon könnyen összetörik és elmerül a sárban is, míg egy kamion, bár kevésbé jól irányítható és baromi lassan gyorsul, ha eléri a végsebességét, akkor már olyan, mint egy kilőtt ágyúgolyó, kevés dolog állítja meg. Minden egyes pálya teljesen új élményt nyújt attól függően, hogy mit vezetünk és milyen összetételű a mezőny (vagy milyen napszak van, ez nem dinamikusan változik, előre beállított egyes versenyeken).

A MotorStorm nem az a játék, amit végigjátszhattok anélkül, hogy megtanulnátok, hogy hol van a fék és a kézifék, mindkettőre komoly szükség van. Ha készek vagytok egy kicsit küzdeni az eredményekért, akkor viszont nagyszerű élményt nyújt a versenyzés. Vezetni élvezet, érzitek az autót (vagy amit épp vezettek), érzitek a sebességet, a leszorító erőt, ahogy nyomjátok a boostot és érzitek, ahogy egy éles kanyarnál küzdeni kell a járgányotok egyensúlyáért. Ez sok arcade autós játékból hiányzik, itt nem a driftelgetésről szól a verseny.

A kamionoknak kevés dolog áll ellen ha egyszer begyorsultak...
Hangok és zene

Az első részben viszonylag kevés zeneszámot szorítottak be, de a válogatás majdhogynem tökéletesen sikerült. A MotorStorm szinte elképzelhetetlen lenne a Slam (Pendulum), a Hell above water (Curve) vagy a Powertrip (Monster Magnet) nélkül. Sajnálhatjátok ha nincs hangszigetelt szobátok, mert nincs jobb mint feltekerni a hangerőt, száguldani a Rain God Mesán és a képernyőre meredve kiabálni, hogy „…I'm never gonna work another day in my life, I'm way too busy powertripping but I'm gonna shed you some light…” Igazából szinte mindegyik számot fel lehetne itt sorolni az OST-ből, kevés válogatás sikerül ilyen jól. A hangok jó iparosmunkák, róluk nem nagyon lehet mit mondani, ezen a fronton nehéz kiemelkedőt alkotni.

Összefoglalva

A játék készítői mindenben az abszolút maximumot akarták nyújtani, éppen ezért nem csináltak 120 átlagos pályát és 580 féle autót. Ez a játék nem erről szól. A MotorStormban nem fogtok leállni szöszmötölni az autótok tervezgetésével, nem álltok fél órát a garázsban verseny előtt és nem az órát bámuljátok majd verseny közben amíg köröztök egy ötlettelen pályán pár precíz nyugdíjas társaságában. Itt nincs megállás, csak adrenalin! Nincsenek töltelék futamok egy végtelenségig elnyújtott bajnokságon és nincs kegyelem!


A címből kitalálható, hogy változott a helyszín, ezúttal egy, a természet dühöngő elemei által kikezdett szigeten táborozott le a banda. Van itt működő vulkán, amely fojtogató hővel kínozza motorunkat, síkvidékek, ahol a szél minden erejével nekifeszül a karosszériánknak, sziklákkal fodrozott tengerpart, ahol a friss tengervíz lehűti a végletekig kihajtott masinánkat és eddig érintetlen vadon, ahol a föld keblére ölel minket, mint anya a csibész kölkét.


A második epizód hű maradt elődje princípiumaihoz, de meglepően sok újítást is hozott. Alapvető változást jelent a helyszín, a nagy ötlet az, hogy a játék futamait a négy elem köré csoportosították, amint azt a bevezetőben is megfogalmaztam némi irodalmi sallanggal. A kategóriák tehát a föld, tűz, víz és szél, mindegyikben van 24 futam. Ez persze most sem azt jelenti, hogy ugyanennyi különböző pálya van, de azért egy duplázás megfigyelhető az első rész óta, mert immár 16 helyszínen száguldozhatunk. A hét féle benzinfaló mellé pedig bejött egy újabb, méghozzá a Monster Truck! Ez képes áthajtani a kamionokon kívül minden más járgányon, hiba nélkül bontja a rombolható pályaelemeket és nem utolsó sorban állati menő.

Visszatérve a pályákra, a természet erői aktívan működnek rajtuk. A láva mellett vagy fölött elhaladva bizony nem ajánlott boostolni, mert belobbantja a motort, így jóval óvatosabban kell bánnunk ezzel az eszközzel, de a verseny szervezői azért kegyesek voltak velünk, helyeztek a pályákra pár autó zuhanyt is, ami pillanatok alatt lehűti izzadó motorunkat. A tüzes pályák mind nagyon feszültséggel telik, de egyáltalán nem nehezebbek, mint bármelyik másik. A vizes pályák gyönyörű környezetben vannak és ráadásul jóval többet boostolhatunk rajtuk. A vízeséseken áthaladva lehűthetjük a motort, viszont a nagyobb állóvizeknél oda kell figyelnünk, nehogy egy könnyebb járművel túl mély vízbe gázoljunk, mert alaposan lelassít. A föld jegyében készült dzsungeles pályák nagyon trükkösek, rengeteg szűk surranópályával. Fontos megjegyezni, hogy attól még, hogy egy-egy pálya a föld vagy szél kategóriába tartozik, ez nem feltétlen azt jelenti, hogy nem található rajta víz és láva is helyenként. A szél kategória alatt nagyjából olyan futamok vannak, amik a száguldásra helyezik a hangsúlyt. Hosszú egyenesek, ugratók…

Hát nem idilli?


A jelentősebb újítások közé sorolhatóak a kihívások - összesen 4 féle van -, amiket a normál futamok közé rejtettek. Ezek jellemzően kicsit nehezebbek, mint egy átlagos verseny, ha valakinek nincsenek kedvére, akkor simán ki lehet őket hagyni, anélkül is lesz elég pont a továbbhaladáshoz. Ettől függetlenül kár lenne elkerülni őket, mert némelyik nagyon jól sikerült. A legviccesebb talán a túlélő futam (Eliminator), ahol 15 másodpercenként felrobbantják az utolsó helyen álló autót (igen, akkor is, ha 1 másodperccel az idő lejárta előtt előztek meg minket). A lényeg természetesen az, hogy a te legyél a végső túlélő. Vannak „wrecklimites” kihívások, ahol meg van szabva, hogy hányszor törhetjük rommá autónkat és vannak időre menő versenyek. A negyedik kihívásban előre megszabott úton kell végighaladunk, amit színes füstjelzők mutatnak. Ezeken a jelzőpárokon áthaladva plusz időt kapunk, a verseny végéhez közelítve egyre kevesebbet. A lényeg az, hogy minél több időnk maradjon az utolsó ellenőrzőponton való áthaladáskor. Többnyire ez utóbbi jelenteti a legnagyobb kihívást, sok gyakorlást igényel, mert ha útközben elfogy az idő... *bumm*.

Mindez persze csak a legfontosabb dolgokat fedi le. A MotorStorm 1 nem árasztott el minket túl sok közösségi funkcióval és apróbb sallangokkal, mint a például a Microbadge gyűjtögetés. Az első játék megjelenésekor még nem volt Home, a második esetében viszont már elkészülhetett egy egész MotorStorm témás helyiség ahol koccanhattatok barátaitokkal, majd onnan egyből indíthattatok is egy versenyt, ha összejött a lelkes csapat. A Microbadge-ek egy kicsit olyanok, mint a trófeák, ezeket különböző dolgok teljesítéséért kapjátok és csak multiplayerben látszanak. A multi esetében a legfontosabb újdonság az első epizódból oly nagyon hiányolt osztott képernyős mód. Nagyon sokat csiszoltak a játék motorján, a látvány magáért beszél, az pedig, hogy kicsiholták ilyen grafika mellett az osztott képernyőt is (akár 4 játékossal) az engine-ből, kiváló teljesítmény.

A Pacific Rift elhozta az oly nagyon áhított split screen módot!


Az egyetlen negatívum amit fel tudok hozni eléggé szubjektív: a zene. Jóval több szám van, pontosan 46, de ezek között van néhány borzasztó. Az első rész 21 zeneszáma mind tökéletesen aláfestette a játékot, ám ez a 46 bizony bekényszerített a játék audió menüjébe 3-4 futam után. Az a nagyjából 1 óra pedig amit a számok válogatásával töltöttem… hát kicsit unalmas volt, de ezen legalább csak egyszer kell átesni.

Az összegzés előtt ejtsünk szót a MotorStorm 3D Rift-ről is, ami gyakorlatilag a második rész 10 pályájának és járműveinek átültetése 3D-be. A készítők már a Pacific Rifttel ki akarták próbálni magukat és megmutatni nekünk, hogy milyen látványt tudnak kihozni a MotorStormból. A játéknak csak single player módja van és trófeák sem tartoznak hozzá, de igazából ez nem több mint egy ízelítő a hamarosan érkező Apocalypse előtt. A játék 2010 augusztusában került fel a PSN-re.

Összefoglalva a MotorStorm – Pacific Rift méltó folytatása lett az első résznek, szinte mindenen csiszoltak, hozták a hangulatot, a vadságot és a zseniálisan megtervezett pályákat, amik az első MotorStormot is naggyá tették. A legegyszerűbben még most is csak annyival lehet leírni, hogy lényege a minőség és nem a mennyiség. Viszonylag kevés, de hosszú és kidolgozott pályája van és kevés jármű, de cserébe azok mind jók, és változatosak. Ennyi a titka.


Az Arctic Edge a PSP MotorStormja, amit mellesleg PS2-re is átültettek. Ezt már nem a PS3-as változatokért felelős Evolution csinálta, hanem a Bigbig Studios. Ebben az iterációban Alaszka fogvacogtató hidegébe csempészünk egy kis motorhőt. A hagyományos fesztivál módon túl két további van még a Wreckreation-ön belül, ezek a Free Play és a Time Attack. Összesen 12 pálya és 8 jármű van benne: motor, motoros szán, lánctalpas hójáró, snowplugger, buggy, ATV, kamion, rally autó. Itt is gyűjtögethetjük a pontokat az előre haladáshoz, járművek, pályák, sofőrök és média anyagok kilockolásához, és itt is szerezhetünk 50 badge-et (=achievement).

A játékban számtalan ticket van, amik eleinte borzalmasan könnyűek. Még akkor is lazán végigvihetőek ha a 9-es busz vezetőjét elfogja a kalandvágy és kirázza a lelkünket. Nyolc rank van és még a 3-as jelzéssel ellátott futamoknál is ásítozni fogtok nyugodt körülmények között. Szóval ha kihívást akartok, akkor szóljatok a buszsofőrnek, hogy taposson bele. A magasabb rankokon már kellemes kihívást nyújt a játék. Hozzá kell tenni viszont, hogy a challenge pályák (mert van ilyen is), még alsóbb szinteken is nehezek, így elég fura amikor pár rémesen könnyű pálya után bukunk egy akkorát, hogy csak pislogunk. Aztán a következő pálya megint egyszerű.

Kaptunk jó néhány havas utakra teremtett járművet is!
Az Arctic Edge PSP-n kellemes és viszonylag hosszú távú szórakozást nyújthat. Nem a marokkonzol legjobb játéka, de megéri a pénzét. Ami a PS2-es változatot illeti, eljátszottam vele egy darabig, még multiztunk is egy kollégával, de minden futam után kacsintgattam a PS3 felé és arra gondoltam, milyen lehetne Alaszka, ha az ő ereje hajtaná meg a játékot… Ha még nem ruháztatok be egy PS3-ra akkor tessék inkább azt a pénzt félretenni amiből megvennétek a PS2-es változatot és sűrűn pótolgatni, mert az Apocalypse nem a múlt hanem a jövő zenéjét játssza!

Ha már a zenénél tartunk, a játék zenéjével nincs különösebb gond, a hangok is nagyjából rendben vannak, szóval a PSP verziót mindent összevetve szerettük, bárcsak ne lett volna az a sok bemelegítő pálya az elején (azért az durva, amikor a második helyezett 40 másodperccel utánunk csúszik be).

Az intró videó most is remek hangulatot kelt!


MotorStorm: Apocalypse

No ne örüljetek előre, erről még nincs elemzésünk, de már vadul teszteljük. Már csak pár nap van hátra megjelenésig, türelem! Az apokalipszis egy városba húzta a legőrültebb off-road racer bandát, ám ez nem azt jelenti, hogy elhagytuk az anyatermészetet. Épp ellenkezőleg, hisz az Ő erői pusztítják és formálják ideiglenes versenypályáinkat. Annyi biztos, hogy az Evolution tudja, hogyan kell minőségi folytatásokat csinálni. Ebben a részben még forradalmibb újítások lesznek, mint az előzőben, de többet nem is mondok, mert a végén még nem lesz miért elolvasni a tesztet!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. RichardAud...
2011.03.15. 00:20
Nagyon jó cikk!
Gratula!
Bárcsak lenne egy PS3 a nappaliban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. RichardAud...
2011.03.15. 00:23
Amikor elolvastam a címet, azt hittem, hogy vége a sorozatnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. XtreemX
2011.03.15. 13:58
Nagyon jó sorozat,kegyetlenül várom az Apocalypse-t!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. shaddam
2011.03.15. 22:40
A demo alapján az új rész se lesz semmi.Remélem 2 éven belül meglesz az a 3d tv
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. hsim
2011.03.16. 08:25
jó kis összefoglaló. Most, hogy majdnem végeztem az Apocalypse-el, számomra a Rift lett a legjobb (a 3D-je is) és a legjátszatóbb is. Az új résznél már minden a látványra terelődik, és a játszhatóság csorbul emiatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csigabigaf
2011.03.20. 16:29
Én valahogy nem értem mire jók ezek a konzol verseny játékok osztottképernyő nélkül.
Ráadásul ezt rosszabb érzés volt vezetni mint az előző részét, pedig az se volt nagy szám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!