iPon Cikkek

Murdered: Soul Suspect - Halott ügy

Dátum | 2014. 06. 14.
Szerző | Mastigias
Csoport | JÁTÉK

Amikor először hallottam a Murdered: Soul Suspect-ről, rögtön felkeltette az érdeklődésemet. A játék reklámkampányát tavaly év elején kezdte meg a Square Enix, titokzatos ködbe burkolva a témát: egy hullát ábrázoló screenshot, az áldozat leírása és egy idézet tőle, egy rejtélyes szimbólum és egy kérdés (What is the hardest case to solve?) invitálta "nyomozásra" a játékosokat. Mint később kiderült, sikerült pontosan megtippelnem, hogy miről fog szólni a játék: egy detektívről, aki saját halála után nyomoz a túlvilágról. Egyedi koncepció, az igaz, már csak azé érdekelt, hogy vajon milyen játékmenet társul ehhez? A tavalyi E3-on aztán megérkezett a válasz egy gameplay videó képében, nyomozással, emberek megszállásával, falakon való átjárással és csupa-csupa finomsággal. Most pedig végre elérkezett az idő, megjelent a játék, lepörgött előttem a stáblista, a feladatom pedig nehezebb, mint gondoltam volna. Mielőtt továbbmennénk, meg kell jegyezzek valamit: a Murdered nem akciójáték, nem sandbox, de még csak nem is horror. Inkább egyfajta 3D köntösbe bújtatott misztikus kalandjáték, ahol a nyomozásé és a történeté a főszerep. Ha mindezt sikerül feldolgoznunk, nem lesz gond a befogadással, ha viszont mást vártunk a játéktól, megeshet, hogy csalódunk.
A történet a Massachusetts állambeli Salem városában játszódik. Bizony, ez a Salem az a Salem, a 17. században rengeteg boszorkányper zajlott itt, többeket felakasztottak azzal a váddal, hogy lepaktáltak a Sátánnal. Egy ilyen helyszín alapból rengeteg misztikummal rendelkezik, amire rá is játszanak a készítők. A játék in medias res kezdődik: főhősünk, Ronan O'Connor sarokba szorít egy sorozatgyilkost, ám a "happy end" elmarad, helyette Ronan kizuhan egy emeleti ablakon, és halál közeli állapotba kerül, illetve meg is hal. Miután szemtanúja lesz saját kivégzésének, szellemmé változik, aki csak akkor szakadhat el teljesen ettől a világtól, ha megoldja utolsó befejezetlen ügyét: rá kell jönnie, ki ölte meg. A gyilkos ugyanis maszkban volt, ráadásul nem ez az első eset, hogy ölt, több megoldatlan ügy is kapcsolódik a Bell Killerként (Harangos Gyilkos) emlegetett alakhoz. A név onnan jött, hogy minden gyilkossági helyszínen hagy maga után egy rejtélyes harang alakú szimbólumot. Miután magunkhoz térünk a "bevezető után", rögtön kitapasztalhatjuk a szellemlét előnyeit és hátrányait.
Első feladatunk tehát saját halálunk körülményeit megvizsgálni. A helyszínelés az L.A. Noire-ban megismert módon zajlik: fel kell derítenünk a bizonyítékokat, majd a felhasználásukkal előrehaladni az üggyel kapcsolatban. Igen ám, de Ronan nem képes fizikai interakcióba lépni a bizonyítékokkal, cserébe viszont megszállhatja az embereket, például egy szemtanút, vagy rendőrt. Ilyenkor nem tudjuk irányítani áldozatunkat, de olvashatunk gondolataiban, befolyásolhatjuk, hogy adjon ki egy információt, vagy beleleshetünk jegyzeteibe. Embereken kívül megszállhatunk kisállatokat (macskák) is, sőt, őket irányíthatjuk is, bizonyos helyekre csak így jutunk majd el. Ezen felül szellemként felfedhetünk bizonyos emlékfoszlányokat szerte a városban, akár Ronan, akár más életéből. A fő történetszál mellett ugyanis megismerjük Ronan feleségének, Juliának a tragikus sorsát, valamint egy-két mellékküldetés is megoldásra vár a városban, más-más karakterek életével kapcsolatban. Visszatérve a nyomozásra: miután minden bizonyítékot összegyűjtöttünk egy adott helyszínen, le kell vonnunk a végkövetkeztetést belőlük. Ezt úgy tehetjük meg, hogy egy adott kérdésre válaszolva kiválasztjuk azt az egy, vagy több bizonyítékot, mely ahhoz kapcsolódik. Ha sikeresek vagyunk, továbbhaladunk a történetben, ha nem, akkor sincs gond, mert kérdésenként három hibalehetőségünk van. A fentiek alapján még akár jól is hangozhat ez a nyomozósdi, de a látszat viszont csal: a játék leggyengébb részéről beszélünk. Az egész túlságosan könnyű (pláne egy L.A. Noire után), az összes bizonyíték kiszúrja a szemünket, a kérdések pedig túl könnyűek. Volt például olyan, ahol arra kellett rávennem egy szemtanút, hogy meséljen a gyilkosról ("Mivel tudnám rávenni arra, hogy beszéljen a Harangos Gyilkosról?"). Ehhez ki kellett választanom a bizonyítékok között lebegő gyilkos képét. Köszönjük, de ennél azért nehezebb logikai feladványt is elviseltünk volna.
Másik probléma a túlságosan behatárolt játéktér: falakon átjárás ide, Salem városa oda, mindig viszonylag szűk pályarészeken haladunk előrefelé. A falon való átjárás remek ötlet volt, de egy elegáns huszárvágással megoldották a készítők, hogy ne kelljen minden házat belülről is lemodellezniük: kitalálták azt a szellem-szabályt, hogy csak akkor tudunk átmenni egy ház falán, ha előtte bejutunk az ajtaján. Szellemként persze nem tudjuk kinyitni, úgyhogy kell egy hús-vér ember, aki megteszi ezt helyettünk, és hát nem minden ajtóban álldogál valaki, hogy ezt megtegye. Azt viszont meg kell hagyni, hogy azokon a helyeken, amikre bejuthatunk, mindig találunk valami érdekeset: vagy karaktereket, vagy más szellemeket, esetleg gyűjthető emlékfoszlányokat, melyek együtt kiadnak egy teljes szellemtörténetet. Az viszont már annál nagyobb baj, hogy a pályák elég szűkösnek hatnak, nem nagyon tudunk elkalandozni erre-arra, mert majdnem mindig egyenesen kell előre mennünk. A bevezetőben említettem, hogy nem sandboxról beszélünk, ami nem is lenne gond, de valahogy mindig klausztrofóbiás érzésem támadt, pedig olyat még a BioShockban sem éreztem soha. Kicsik és egyszerűen felépítettek a pályák, na, ezen nincs mit szépíteni.
A felfedezést és a nyomozást itt-ott lopakodós részek szakítják meg, a szellemvilágban ugyanis vannak gonosz, más szellemeket felzabáló szellemek is. Ők kétféle alakban jelenhetnek meg: az egyik a padlón, fortyogó láva-szerű formában manifesztálódik, ekkor nem tudunk áthaladni abba az irányba, mert elkapnak és felemésztenek minket. Ilyenkor két lehetőségünk van: vagy megszállunk egy embert, aki épp átsétál felettük, vagy átteleportálunk rajtuk. A későbbiekben ugyanis teleportálós képességet is szerzünk, ezt azonban nem túl sűrűn használjuk majd. A másik lehetőség, ha ők is szellemként flangálnak és pásztázzák a területet. Ez a veszélyesebb, ha észrevesznek, nincs más esélyünk, csak ha nagyon gyorsan belebújunk a pályákon itt-ott elszórva található szellemködökbe. Ha viszont trükkösen közelítünk, és sikerül hátulról meglepni őket, örökre megszabadulhatunk tőlük. A trükkös megközelítésben segít minket a detektív módhoz/eagle visionhöz hasonló látásmód, amivel falakon keresztül is kiszúrhatjuk a gonosz jelenést. Rajtuk kívül olyan szellemekkel találkozunk még, akiknek hozzánk hasonlóan lezáratlan ügyük van, ezért itt ragadtak. Néhányukon segíthetünk, ezek a mellékküldetések viszont nem nyújtanak kihívást, és elég hamar megoldhatóak, általában pár méteres körzetben kell csak bizonyítékokat gyűjtenünk, majd kitalálnunk a tutit (pl. azt, hogy ki ölte meg őt). Ha jól csináljuk, a szellem előttünk emelkedik fel egy magasabb létsíkra, ami leginkább úgy néz ki, mintha Scotty felsugározná az Enterprise fedélzetére, de valószínűleg nem erről van szó. Van még egy harmadik szellemfajta is: messziről látható, ám közeledésünkre eltűnő árnyképek ezek, valószínűleg Salem korábbi lakói ők, a történet viszont nem tér ki rájuk, amit igencsak sajnáltam.
Apropó történet. Ahogy haladunk előre a sztoriban, egyre több mellékkaraktert ismerünk meg, akik azonban sokat nem tesznek hozzá az élményhez. Ott van például Joy, a fiatal médium lányka, aki lát minket, és egy-egy küldetésen mellénk is szegődik. Úgy éreztem, ő csak azért van, hogy kinyissa az épületek ajtaját, ha épp be kell mennünk valahova. Kár, pedig több lehetőség volt a karakterében, amit nem sikerült kihasználniuk a készítőknek. Kapunk még egy bunkó rendőrkollégát, aki nem bírt minket életünkben, és egy sógort, aki megrendíthetetlen erkölcsi elvekkel rendelkezik, de mindketten papírmasé vékonyságú karakterek. Egy nyomozós játékban, ahol egy ismeretlen főgenyát akarunk elkapni, joggal számítunk valamiféle csavarra a sztoriban. Ez nem is marad el, de nagyobb a füstje, mint a lángja. A játék háromnegyedénél jöttem rá, mire megy ki az egész (nem tartom kizártnak, hogy van olyan, aki már hamarabb is), így a legvége nem szerzett akkora meglepetést, mint számítottam rá. A játék végigjátszása után, és közben is az az érzésem támadt, mintha egy misztikus sorozat első évadát látnám. A különböző nyomozási helyszínek egy-egy résznek felelnek meg, az évadzáró epizód elején pedig mindenkinek leesik a tantusz, végig miről volt szó, de azért a végét még megvárjuk, ha már eddig néztük.
Mindent összevetve a Murdered Soul Suspect a hibái ellenére nem egy rossz játék, sőt, remek ötleteket találunk benne. A probléma az, hogy ezeket nem sikerült 100%-osan kibontaniuk a fejlesztőknek, jó pár kihagyott ziccerrel találkozunk majd. A látvány megadja a kellő hangulatot, a zene remekül passzol a jelenetekhez, a szinkronszínészek is jól végzik a munkájukat, az összkép konzisztens, de mégis hiányzik valami. Valami plusz. No meg ott vannak a csőpályák, és a túl könnyű nyomozós részek problémája, ami sokat elvesz a játékélményből. A Murdered Soul Suspect olyan, mint az első Assassin's Creed volt: már vannak benne ígéretes ötletek, de a sikerhez még forrnia kell. Ki tudja, talán ha kapnánk egy második részt... Ez azonban nem valószínű a játék gyenge fogadtatása miatt, túl nagyok voltak az elvárások, amiknek nem sikerült megfelelnie. Kár, mivel tényleg volt benne potenciál.
Platformok: PC , PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One Tesztplatform: PC (Xbox 360 kontrollerrel)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. mikej95
2014.06.14. 13:57
Tudom, hogy többen tesztelitek a játékokat, de ezt jobban lehúzni, mint a Watch Dogs-ot azért nem szép dolog. De még mindig jobb, mint az Otherworld Bemutatjuk sorozata, ahol kb. 0 objektivitás van.



A tettes rejtély meg tényleg kissé átlátszó volt. Először majdnem megőrültem, hogy miért Soul Suspect van a címben, de miután a gyilkos úgy dobálta az embereket, mint a rongybabákat, idővel leesett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. DogTheDog mikej...
2014.06.14. 17:00
A WD-ben rengeteg dolog rendben volt,maig jatszok vele,nem is keveset.
A Murdered egy estet birt nalam,masnap csereltem is be.Majdnem ki is jatszottam egy este alatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. mikej95 DogTh...
2014.06.14. 18:43
Nekem tetszett, jó kis kalandjáték modern grafikával(legalábbis a többi point and click játékhoz képest mindenképp). Azon meg nem kéne fenn akadni, hogy könnyű a nyomozás, főleg egy L.A Noire után. Az sokkal nagyobb gáz, hogy mostanában beharangoztak nem egy játékot, mint világmegváltót, aztán ugyanúgy B kategóriás lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. partxxx
2014.06.16. 08:36
tegnap játszottam vele kb 1 órát, nekem kifejezetten tetszett, bár az elmúlt pár évben kevés normál játékkal játszottam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Trevize198...
2014.06.16. 15:30
Tényleg érdekes kis játék, játszottam is vele 2 órát, csak meguntam kicsit. Később előveszem még, csak ez azért nem jó jel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Szeszil90
2014.06.19. 11:21
Én nekem 4 órába tellett a játék.. szal elég rövid volt..
És a sztori.. jól összebarmolták a végére. Nem akarok spoilerkedni miért.
Votlak benne jó ötletek a de a végére már az unalomban szenvedtem.
Interaktív film 0 kihvással. Persze csak annak aki tud angolul.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!