iPon Cikkek

Navigációs rendszerek tesztje II.

Dátum | 2008. 04. 14.
Szerző | Terrayon
Csoport | MULTIMÉDIA

Ha navigációs készüléket szeretnénk vásárolni, a múltba visszatekintve bátran kijelenthetjük, a néhány évvel ezelőtti választék igen szűkös volt. Szerencsére, ahogy eddig még bármilyen termékkel, a PNA készülékekkel is megtörtént, hogy a gyártók egyre szélesebb körben kívánják értékesíteni termékeiket, ennek pedig mi vagyunk a nyertesei, ugyanis egészen baráti áron juthatunk hozzá egy olyan navigációs készülékhez, melyről évekkel ezelőtt csak álmodozhattunk. A következő PNA-k bemutatása azt célt szolgálja, hogy mindenki el tudja dönteni, milyen szolgáltatásokat vár egy navigációs készüléktől. Csak egy egyszerű GPS készülékre van szüksége, vagy pedig mp3 lejátszót, digitális képkeretet, esetleg hordozható video lejátszóját is helyettesíteni szeretné vele.

Most a Mio választékából szemezgettünk, ugyanis ezekhez lehet nálunk a legolcsóbban hozzájutni, valamint egy különlegesen kedvező árú készülék is bekerült a tesztbe, mely térképszoftvert nem tartalmaz.

A teszt szereplői sorrendben:

Mio C250Mio C520Mio H610BluePanther V350


Az első versenyző laminált dobozban érkezik, jó érzés ilyet kézbe fogni, ez már azt sejteti, nem gyenge készülékhez lesz szerencsénk. A használati utasítás, garancia papír, térképszoftver DVD-n, Bónusz CD és egy kis füzet is része volt a csomagnak, melyből rendelhetünk egyéb kellékeket is.



A mellékelt kellékek a legszükségesebbekre korlátozódnak. Ez egy autóban használatos tapadókorongos tartóban, 12V-os töltőben és egy USB kábelben ki is merül, igaz a mindennapi használathoz talán ennyi is elegendő. Kicsit hiányoltuk a hálózati töltőt, de szerencsére USB-n keresztül is tölthető a gép, így egy számítógépre csatlakoztatva ez nem okoz gondot.



Szappan formájába első látásra beleszerettünk, nem túlságosan nagy mérete ellenére távolról is olvasható volt 3,5”-os kijelzője, mely érintésre reagál. A készüléken mindössze egyetlen gombot találunk, méghozzá a tetején, ezzel bekapcsolni, hibernálni vagy kikapcsolni tudjuk, a többi funkciót az érintőképernyő segítségével érhetjük el. Külső antenna csatlakozóját gumiborítással rejtették el a szennyeződésektől, viszont erre nem is feltétlenül lesz szükségünk. A hangerő szabályozó potmétert hiányoltuk, jobb lenne, ha ehhez nem a kijelzőn kellene egy ikont keresgélni. A gép alján mini USB csatlakozó, oldalán pedig fejhallgató kimenet és kártyahely található. Szerencsére nem kell jack átalakítót magunkkal hordani, ha fülest akarunk csatlakoztatni, ugyanis 3,5mm-es jack kimenettel rendelkezik. A beépített hangszórója hátul kapott helyet, az állapotjelző LED pedig elöl. Működés közben kéken, töltéskor narancssárgán világít, de szerencsére csak tájékoztató jelleggel, fényereje egyáltalán nem volt zavaró.



Navigációs képességek


Az autós tartó könnyen felapplikálható az üvegre egy kallantyú segítségével, a korong nagyon ragaszkodik, egyszer sem fordult elő, hogy elengedte volna magát. Közepes méretű kijelzője menet közben a térképen kívül a legszükségesebb információk megjelenítésére alkalmas: sebesség és idő adatok, a legközelebbi elkanyarodás távolsága és iránya. Az utcanevek beírása könnyen megy, legtöbbször azt a betűt ismeri fel, melyet bevitelre szántunk. Ennek ellenére újrakalibrálásra is van lehetőségünk. A képernyő felülete tapadós, a védőfólia alkalmazása nem megy a használhatóság rovására. Fényvisszaverése minimális, napsütésben is jól látható. Látószöge megfelelő, extrém helyzetekben is olvasható maradt. Ha TCM eseményekről szeretnénk tájékozódni, akkor külső vevő csatlakozása megoldható.


Alapszintű eszközről lévén szó Bluetooth-kapcsolaton keresztül sem mobillal, sem headsettel nem tud kommunikálni.


Multimédiás képességek

Az beépített képnézegető hasznos funkció, ha digitális fotóalbumként akarjuk használni, mp3 lejátszója pedig felveszi a versenyt a közepes kategóriájú céleszközökkel. Szoftverének hála az equalizer és playlist készítése sem marad ki a repertoárból. Fejhallgató használatát a 3,5mm-es csatlakozó teszi lehetővé, a kimeneten tisztán szólt, érintkezési problémák sem merültek fel. Videókat és szöveges fájlokat nem képes kezelni.


A DVD-n mellékelt adatátviteli programmal (MioTransfer) problémamentesen olvastuk memóriáját. A beépített memóriája viszont mindösszesen kicsivel több, mint 20MB szabad hellyel kecsegtet, ezért saját állományok tárolására memóriakártya beszerzése erősen ajánlott.


Szoftverek

A térképszoftver az előre feltelepített MioMap 3.2-es 12 országos verziója, melyet újratelepíthetjük a mellékelt DVD-ről, ha megsérülne. A térkép kiváló használhatósága rögtön meggyőzött, egyszerű a kezelése, igaz, ha a vezetési képernyőt választjuk, akkor túlzsúfolttá válik a képernyő, ehhez már kicsi a készülék felbontása. Navigációs hangnak Moha bá választható, beszéde érthető és folyamatos. A DVD-n megtaláljuk a MioTransfer adatátviteli alkalmazást, mely habozás nélkül felismerte az eszközt, így készen állt a kommunikációra számítógépünkkel. Az 1 évig frissíthető SpeedCam alkalmazás figyelmeztet, ha traffipax közelében járunk, hasznos program, nem mellesleg a térképszoftveren is beállíthatunk hasonló figyelmeztető pontokat. Bónusz CD-n (melyet minden Mio termékhez megkapunk) linkgyűjtemények tömkelegéhez juthatunk, valamint 5 darab játékot és az ezNote segédprogramját fedezhetjük fel. Az alkalmazásokat a mellékelt MS ActiveSync segédprogramjával tudjuk a PNA-ra telepíteni.


Akkumulátoros üzemideje épen csak megfelelő, vegyes használat mellett 150 percen keresztül tudtuk használni.


Vélemény

A c250 esetében egy könnyen kezelhető, kis méretű, de még olvasható navigációs eszközzel volt dolgunk, mely a rendeltetésének kiválóan megfelel. Egyedül talán a mobiltelefon-kihangosítási funkció hiányozik belőle és a kicsit nagyobb képernyő. Emellett ár/érték arány mutatója a legjobb a tesztünkben, mindenképpen ajánlott vétel.

Második tesztalanyunk szintén laminált dobozát kibontva egy nagyon ötletes kis pakkhoz jutunk, leginkább egy könyvhöz hasonlít. Ha kinyitjuk, legelőször a készülék néz vissza ránk, ha továbbmegyünk, megtaláljuk a garanciajegyet, felhasználói kézikönyvet és egy DVD-t. Utóbbi a navigációs szoftvert tartalmazza arra az esetre, ha megsérülnének az adatok, egyébként előre feltelepítve érkeznek. Kapunk továbbá egy bónusz CD-t is. A „könyv” másik oldalában pedig a kellékek nem éppen szűkösnek mondható gyűjteménye van összezsúfolva.



A kellékek tárháza mondhatni teljes: gondoltak arra is, ha esetleg elhagyjuk az autót és magunkkal vinnénk a gépet, akkor se sérüljön meg, jár hozzá ugyanis egy puha szövet tok. A 12V-os töltőn és USB kábelen kívül még egy hálózati töltő boldog tulajdonosává válhatunk, ehhez tartozik 2 fej: villásdugó a 230V-os és egy 3 ágú adapter a 110V-os szabványhoz. Az autós tartó robosztus, tartalmaz egy saját hangszórót, így autós használatkor a saját kihangosítóját használja, annak ellenére, hogy a PNA-ban található hangszóró is tökéletesen megfelelő lenne.



Maga a készülék már első ránézésre erős benyomást tett ránk, nagy méretű 4,3”-os érintőkijelzőjéhez szintén nagy felbontás társul, így bekapcsolva szép látvány fogad minket, emellett olvashatósága is megmaradt. Színe a mezőnyben a legjobb volt, igaz ez navigáció közben nem elsődleges szempont, viszont fényképek megtekintésekor ez komoly előny jelent. A kezelőszervek tekintetében a c250-hez képest csak annyiban különbözik, hogy az antenna csatlakozó hátulra került és szintén nem jár hangerő szabályozó gomb. Állapotjelző LED-ből kettőt is kapunk, egyik kéken villog Bluetooth-kapcsolat működésekor, másik narancssárga, ha töltést észlel. Fényereje egyiknek sem zavaró, éppen csak látszanak.



Navigációs képességek


Az autós tartó példás módon egy könnyű mozdulattal felhelyezhető a szélvédőre és a készüléket is könnyű beletenni, mi több, kivenni sem bonyolultabb feladat hála a könnyen pattanó csipesznek. Az állvány egyszer sem esett le használat közben, ezt el is vártuk tőle. A PNA nagy kijelzőjének köszönhetően menet közben a térképen kívül számos információt képes megjeleníteni, mint például a legközelebbi POI-kat, sebesség és idő adatokat, valamint a legközelebbi elkanyarodás távolságát és irányát. 480*272-es felbontásának köszönhetően nem kell választanunk, hogy ezek közül melyeket szeretnénk látni, ugyanis minden elfér rajta egyszerre. Az utcanevek beírásánál a betűk kiválasztásakor egyértelműen felismerte, mely betűket szerettük volna beírni. A képernyő mindig jól reagált, de újra lehet kalibrálni, ha nem megfelelő. A felülete jó, nem ragadós, inkább csúszósnak nevezhető. Láthatósága is rendben van, viszonylag kevés fényt ver vissza. Látószöge nagyon jó, viszont utánhúzása erős, de navigáció közben ez soha nem derül ki, mert a térkép mozgatása processzorigényes, így a másodpercenkénti képkocka szám soha nem éri el azt a határt, hogy ez feltűnő legyen. Az úgynevezett bölcsőbe (autós tartó) ágyazott hangszóró jól érthető és nagyon hangos is tud lenni, viszont a készülékbe épített hangsugárzó még szebben képes megszólalni ezért felesleges a bölcsőnek átvenni ezt a feladatot, mikor belehelyezzük. A TCM események jelzése végett csatlakoztathatunk rá külső vevőt, ezek a balesetek és útelterelések jelzésére szolgálnak
.

A kijelzője után a PNA másik erőssége, hogy képes Bluetooth-kapcsolaton keresztül egy erre alkalmas mobiltelefonnal kommunikálni, így egy telefon-kihangosító boldog tulajdonosai lehetünk. Képes névjegykártyákat is kezelni, tehát gyakorlatilag telefonként funkcionál azt leszámítva, hogy a szolgáltatóval változatlanul a mobilunk fog kommunikálni.


Multimédiás képességek

Az integrált képnézegető és mp3 lejátszó használata gyorsan elsajátítható, az ogg és flac formátumokat nem támogatja, igaz ez nem is mp3 lejátszónak készült. Fejhallgatót egy 2,5-3,5mm-es jack átalakítóval tudunk csatlakoztatni, hangja kimondottan jó, tisztán szól, equalizer jár hozzá, valamint playlisteket is készíthetünk vele. Szövegolvasási képességet nem találtunk. A beépített számológép hasznos lehet pénznem és mértékegység átváltásakor is, a fájlkezelő pedig lehetőséget ad a beépített és a kártya memóriájában való böngészésre is. Videót nem tud lejátszani, ezt a funkciót hiányoltuk tőle
.

A MioTransfer névre hallgató adatátviteli program, melyet a DVD-n mellékeltek sajnos nem volt hajlandó felismerni a készüléket, viszont az operációs rendszer cserélhető lemezként felismeri a belső memóriát és a benne lévő kártyát is, így ezzel megmentette a helyzetet, tehát adatátvitelnek akadálya nincs. A beépített memóriája több mint 700MB szabad hellyel rendelkezik zenék és képek tárolása végett.


Szoftverek

A térképszoftver a MioMap 3.3-as 12 országos verziója. Mindent tud, amire szükségünk lehet, igaz navigációs hangnak csak Moha bá választható, viszont Andrea darabos mondatképzését nem is hiányoltuk. Kibontás után semmi dolgunk nincs, a térkép előre telepítve érkezik, de újratelepíthetjük a mellékelt DVD-ről, viszont ez csak biztonsági lehetőség. A POI-k frissítése nagyszerű ötlet, idővel ugyanis új benzinkutak és üzletek nyílnak, amikről jó, ha tudunk, érdemes tehát néha táblázatból frissíteni őket, ehhez a segédprogramot (POI loader) a DVD-n találjuk. A Bónusz CD-n tallózva, miután kiválasztottuk, mely Mio terméket vásároltuk meg, kapunk egy linkgyűjteményt mellyel hozzájuthatunk a termékleíráshoz, a készülék és a térkép használati útmutatójához, valamint segédprogramokhoz és cég információhoz. Találunk még néhány játékot és az ezNote, valamint az Intervrite Pro 9.0-ás verzióját, melyeket sikeres regisztráció után feltelepíthetünk a PNA-ra. Nekünk a készülékhez hozzáadott egyik sorozatszámmal sem sikerült regisztrálni őket, így kipróbálni sem tudtuk. Az előbb említett alkalmazásokat a mellékelt MS ActiveSync segédprogramja hivatott a PNA-ra telepíteni, mely szintén nem működött, nem ismerte fel az eszközt, pedig a leírás szerint megfelelően csatlakoztattuk a számítógéphez.


Az akkumulátor üzemideje jónak mondható, vegyes navigációs (teljes fényerős) és multimédiás használat mellett (közepes fényerővel) 200 perc üzemidővel büszkélkedhet
.

Vélemény

A néhány napos használat során egy igen jól használható GPS készülékhez volt szerencsénk, a telefon-kihangosítási képessége, POI-k frissítésének lehetősége és nagy kijelzője miatt nagyon megtetszett, viszont a MioMap 3.3-as verziója sajnos nem volt hajlandó megjegyezni azt a települést, ahol utoljára jártunk. Ezért minden alkalommal, ha egy városon belül elértük a célt és egy másik utcát szerettünk volna kijelölni, bizony újra be kellett írni a város nevét és ez nagyban rontja a használhatóságot. Ez azért is érthetetlen, mert az előző (3.2-es) változatban gond nélkül megjelent az utolsó települések listája és csak rá kellett bökni. Ha ezt a fáradtságot nem sajnáljuk, akkor a Mio c520 kiváló társunk lehet vezetés közben.

Harmadik szereplőnk különlegesség, egy kézi GPS készülékről van ugyanis szó, bár mi inkább biciklisnek neveznénk, hiszen gyalogosok aligha használnak ilyet (kivéve, ha vonattal mennénk külföldre). Ezért ez inkább a biciklis futárok megváltója lehet. A Mio-tól már megszokott díszes doboz ebben az esetben rejti a legtöbb kelléket, ami tesztünkben előfordult.


A kézikönyv, garanciajegy és vásárlásra buzdító füzetecske itt sem maradt el. A térképszoftver és egyéb alkalmazások most külön korongra kerültek, a harmadik pedig a Bónusz CD, ez nagy valószínűséggel minden Mio mellett megtalálható. Az autós állvány gyengén szerepelt, 10-ből 10 alkalommal esett le a szélvédőről nagyjából 5-10 perc használat után, ez is utal arra, hogy inkább gyalogos és biciklis használathoz javallott, utóbbihoz biciklis állványt külön kell rendelnünk. A hálózati töltőt 2 adapterrel itt is megkapjuk, mint a c520 esetében, az autós töltővel pedig, ahogy egyik esetben sem, úgy most sem volt probléma. Az USB kábel a játékok telepítésekor fognak jó szolgálatot tenni, a vajszínű műbőr készülék tok pedig a védelemről fog gondoskodni. További extra, hogy az előlapot és hátlapot lecserélhetjük, ha nem tetszik, bár szerintünk inkább a kézi használatból eredő kopásra gondolhattak a gyártók, ezért a csomagban mellékeltek egyet-egyet
.


2,7”-os kijelzője ellenére képes a 240*320-as felbontást megjeleníteni, ami a legtöbb esetben elegendőnek is bizonyul, sajnos látószöge csak korlátozott mértékben teszi lehetővé a megfelelő olvashatóságot. Szintén apró kijelzőjének köszönhető, hogy autóban a szemünkhöz a lehető legközelebb történő elhelyezés mellett is nehezen olvasható, újabb ok, hogy ne autóban használjuk. A be-, kikapcsoló gomb egy Menü gombbal is kiegészül, mely gyors hozzáférést biztosít a főmenühöz. A szokásos 3,5mm-es jack, Reset gombon, kártyanyíláson és mini USB kapun kívül különlegességnek számít a billentyű és képernyőzár, nyakpánt befűzését segítő fülecske, valamint a fedőlapot kioldó gomb, ami a PNA tetején található meg. LED kijelzője nem csak töltéskor, de készenléti állapotban is villog, szintén egy utalás arra, nem kimondottan autós használatra tervezték, mivel folyamatosan a helyzetére hívja fel a felhasználó figyelmét. Ez egy nagyon hasznos funkció, ha nem tudjuk, előzőleg hová tettük le. A fedett külső antenna csatlakozó és a hangszóró a hátlap mögé került elhelyezésre
.


Navigációs képességek


Meglepő módon a kis méretű képernyő nem okozott nehézséget az utcanevek bevitelénél, mindig tudta, hogy mely betűkre tapasztottuk ujjunkat, ugyanis hiába nyomtunk meg egyszerre három betűt is, csak a középső betű jelent meg a képernyőn, dicséretes. A processzorigényes térképmozgatás cseppet sem okozott neki problémát, a leggyorsabb navigálást ezzel a készülékkel tudtunk elérni. A beépített kihangosító nagyon nagy hangerővel és meglehetős tisztasággal szólalt meg, ez jól jön forgalmi zajok közt, ha biciklis futárként suhanunk nagy hangú járművek mellett. Ennél még jobb megoldás volna, ha Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikálna a fülünkben lévő headsettel, de ez sajnos már meghaladja a képességeit
.

Multimédiás képességek

Ami a beépített alkalmazásokat illeti, ő büszkélkedhet majdnem a legnagyobb felszereltséggel, de legalábbis a leghasznosabbakkal. Mp3 lejátszási-, képnézegető- és video lejátszási képességgel, valamint 4 előre feltelepített játékkal rendelkezik. A képnézegető a Mio-tól megszokott 1-3-5 mp-es intervallumban lapozza jpeg formátumú képeinket, a Video ToolBox 2.0 Home változatának hála a video fájlok készítése is kényelmesen megy, a megtekintésük pedig zökkenőmentesen zajlott. Szöveg olvasására nem hajlandó, viszont az összes alkalmazás bámulatos sebességgel fut, öröm játszani rajta
.

Az adatátviteli program (MioTransfer), felismeri a készüléket, beépített memóriája filmek tárolásához is megfelel, 2 GB-ból a térképszoftver foglalja a legtöbb helyet, a többi szabadon felhasználható
.

Szoftverek

Térképszoftver gyanánt a MioMap 3.2-es, immáron 16 országos verzióját kapjuk. A c250-ben talált verzióval megegyezik, azt leszámítva, hogy elforgatva működik a készülék képernyőjének megfelelően. A mellékelt DVD-ről újratelepíthető, POI-k frissítése sajnos a c250-hez hasonlatosan nem lehetséges. Az adatátvitel zökkenőmentesen működött a MioTransfer alkalmazásával. Egy újabb korongon egy iránytű alkalmazást (WorldMate) és egy video konvertáló programot találunk (Video ToolBox 2.0), mely remekül átszabta filmjeinket a próba során, hogy azt a PNA-n nézhessük a piros lámpák előtt várva. A Bónusz CD semmilyen újdonsággal nem szolgált, egy az egyben magtaláltunk rajta mindent, amit az előzőekben is.


Hordozható készülékről lévén szó akkumulátoros üzemben tőle vártuk a legtöbbet, ezért vegyes terhelés melletti 300 perces üzemideje elvárásainknak megfelelt, sőt túl is teljesítette azt. Ennyi idő autós használatra felesleges, viszont valószínűleg nyakba akasztva fogjuk ezt kihasználni, ezért szüksége is van erre az üzemidőre.

Vélemény

Kibontáskor gyanakodva néztünk az apró PNA-ra, de remek processzora és nagy tudása bebizonyította, hogy ez alaptalan volt. Egyetlen hibája, hogy autóban gyakorlatilag használhatatlannak bizonyult a képernyő mérete és állványa miatt. Ha viszont a látószögén javítanának, akkor kijelenthetnénk, hogy biciklis és gyalogos használatra keresve sem tudnánk jobb navigációs eszközt találni.

Utolsó szereplőnk térképszoftvert nem tartalmaz, ennek megfelelően árát rendkívül kedvező módon sikerült kialakítani, viszont térkép nélkül éppen a legfontosabb funkciója válik használhatatlanná, ez pedig a navigálás. Ennek megfelelően ügyeljünk rá, hogy olyan térképet vásároljunk hozzá, amivel hajlandó együttműködni, esetünkben ez iGO My Way-t jelent, de vigyázat, csak a hozzá megvásárolt változat fog működni!


A doboza egyszerű, matt, de a célnak megfelel. A csomag összeállításakor a lényegre koncentráltak: a navigációs készüléken és autós töltőn kívül mindössze egy használati útmutatót tartalmaz, még USB kábelt sem kapunk.


Átlagos méretű 3,5”-os érintőkijelzőjéhez szintén átlagos 320*240-es felbontás társul, melyhez már érintőceruzát is kapunk. Ez a használhatóságot nagyban növeli, igaz csak álló helyzetben érdemes használni, mert ez vezetés közben nem biztonságos. Bekapcsolás után arra lehetünk figyelmesek, hogy látószöge gyenge, ezért inkább csak navigációhoz lesz jó, képnézegetéshez nem a legjobb választás.

Az enyhén lötyögős ki-, bekapcsoló gombon kívül végre hangerő szabályozó jogot is találunk a gép oldalán, mely kis késéssel, de megfelelően végzi feladatát. A fedetlen külső antenna csatlakozó és az áramellátást biztosító csatlakozó szintén ezen az oldalon kapott helyet, utóbbi hagyományos csatlakozással van ellátva (a legtöbb készülék összevont USB kapun keresztül kapja az energiát is). A gép tetején lévő Power gomb a hibernálást szolgálja, szomszédságában pedig a Menü gomb található, mely minden esetben a főmenühöz juttat minket, tetszett ez a megoldás. A stylust a PDA-khoz hasonlóan a készülék tetejébe rejtve tárolhatjuk, így nem fordulhat elő, hogy elveszítjük. A PNA bal oldalán a LED indikátorok erős fénnyel, de még elviselhető mértékben világítanak, a kártyahely, Reset gomb, 3,5mm-es jack kimenet, valamint a mini USB csatlakozó szintén itt kapott helyet
.


Navigációs képességek

Az autós tartó felhelyezése nem okozott problémát, az előző készülékek gyakorlatával szemben az állvány állítása nem a nyak kézzel történő elhajlításával érhető el, hanem a szélességet és magasságot állító tekerőgombokkal tudjuk beállítani a megfelelő irányt. Ha a PNA-t a helyére tesszük, biztosak lehetünk benne, hogy az soha nem fog kiesni onnan, ugyanis nem csipesz tartja a helyén, hanem egy keretbe kell behelyezni a gépet. A hangerő szabályozó emellett elérhető marad, úgy ahogy a többi gomb és csatlakozó is. Menet közben még kátyús terepen és macskaköves úton sem esett le az állvány. A képernyő olvashatósága navigációs használat közben megfelelő, mindig jól reagál. Térképkezelési sebessége megfelelő, a processzora elegendőnek bizonyult a feladatra. A TCM eseményekről ebben az esetben le kell mondanunk, ugyanis beépített vevővel nem rendelkezik és a külső csatlakozás sem megoldott. Bluetooth-kapcsolatra ez a készülék sem képes, igaz ebben a kategóriában ez nem is várható el
.

Multimédiás képességek

Digitális képeink megtekintésére inkább egy másik eszköz javallott, gyenge látószöge ezt ugyanis nem teszi lehetővé hatékonyan. Az integrált mp3 lejátszó használata magától értetődő, a fejhallgató kimeneten élvezhetően, a kihangosítóján viszont teljes hangerő mellett gyenge minőségben képes csak megszólalni, utóbbin equalizer használata képes bizonyos mértékben javítani. A mezőnyben egyedül a BluePanther készüléke bír szövegolvasási képességgel, a video fájlokat szintén gond nélkül kezeli MPEG-2 és MPEG-4 formátumban
.

Adatátviteli programot nem találtunk, így a belső memóriához hozzáférni nem tudtunk, a térképszoftver és egyéb multimédiás tartalmakat SD vagy MMC kártyán képes kezelni
.

Szoftverek

Mivel tesztalanyunk sem beépített sem pedig SD kártyán mellékelt térképszoftverrel nem rendelkezik, ez a fejezet ebben a mondatban ki is merülhetne. Mi viszont szeretnénk kitérni a térképes változatokra is. Ehhez két fajta kiszerelésben juthatunk hozzá, egyik az
ÚtInfó Magyarország 2.3.1 Lite változata, mely SD kártyán érkezik, 300 települést ismer részletesen és további 4998-at utcaszinten. A másik lehetőségünk, hogy az iGO szoftverét vásároljuk meg hozzá, méghozzá a 12 országos kelet-európai változatát. Mivel az iGO szolgált alapjául a MioMap-nak is, ezért nagy különbségeket nem tudtunk felfedezni bennük.

Sajnos semmilyen mellékelt alkalmazáscsomagot vagy USB drivert nem találtunk a csomagban (igaz felesleges lenne, mert úgysem férhetünk a belső memóriájához), ezért kénytelenek leszünk a beépített alkalmazásokra hagyatkozni, melyek viszont meglehetősen jóra sikerültek, a video, kép és hanglejátszó szoftverek kiválóan végezték dolgukat
.

Akkumulátora átlagosnak mondható 190 perces üzemidőt biztosított, ez elegendő lehet egy rövidebb kiránduláshoz például egy erdőbe, ha úgy döntünk, autó nélkül kívánunk továbbjutni
.

Vélemény

A készülék összegzésekor figyelembe kell vennünk néhány észrevételt. Mivel a menüjével sokszor fogunk találkozni meg kell jegyeznünk, a grafikája lehetne szebb, látószöge pedig szintén nem az erősségei közé tartozik. Viszont szövegolvasási és video lejátszási képessége, valamint a dedikált hangerő szabályozó gombja egy kényelmesen használható PNA-vá varázsolja a gépet, így a készülékről hibái ellenére a rövid használati idő alatt mégis pozitív vélemény alakult ki bennünk.

Hogy melyik navigációs készülék lesz számunkra a megfelelő, azt elsősorban igényeink és a rászánt összeg fogja meghatározni. Ha a telefon kihangosítása az elsődleges szempont, a Mio c520-as típusa, ha a hordozhatóság, akkor a H610-es lehet megfelelő partnerünk a tájékozódásban. Egyszerű igényeinknek a BluePather V350-es vagy a Mio c250-es modellje fog megfelelni, utóbbiak közül a Mio modelljét tartjuk jobb választásnak könnyű és gyors kezelhetősége és nem utolsó sorban szép megjelenésének köszönhetően.


Az összehasonlításhoz az alábbi táblázat próbál segítséget nyújtani:


Köszönjük a tesztelésre adott termékeket a DIFO magyarországnak és az Expert Computer Kft.-nek!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások