iPon Cikkek

Navigációs rendszerek tesztje

Dátum | 2007. 07. 18.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MULTIMÉDIA

Amennyiben navigációs rendszert szeretnénk vásárolni, néhány fogalommal nem árt tisztában lennünk, hogy könnyebben találjuk meg a számunkra legmegfelelőbb készüléket. Napjainkban rengeteg megoldást kínálnak a gyártók, az autó navigációs rendszerek egyre kedvezőbb áron érhetőek el, persze nem mindegy, hogy melyiket válasszuk.

Először is el kell döntenünk, hogy PDA, vagy PNA készülékre van-e szükségünk. A PDA (Personal Digital Assistant) általában több funkcióval áll rendelkezésünkre, míg a PNA (Personal Navigation Assistant), mint ahogy a nevében is benne van, utóbbi inkább a navigációra van kihegyezve. A PDA-k között van olyan, amely tartalmaz telefont, WiFi és Bluetooth támogatást, esetleg infra portot, továbbá a PDA-kon lehetőség van mobil Excel és mobil Word használatára, de a határidőnapló sem elhanyagolható funkció, amennyiben szükségünk van rá.

A PNA ezzel ellentétben általában kizárólag navigációs célra használható, de vannak olyan modellek, amelyek Bluetooth támogatással rendelkeznek, illetve alkalmasak mobiltelefon kihangosítóként üzemelni. Vannak olyan PNA-k is, amelyek akár képnézegetésre és MP3 lejátszásra is alkalmasak, de a többségre ez utóbbi tulajdonságok nem feltétlenül illenek, főleg az olcsóbb készülékek között nincsenek extrák.

A készülékeket megkülönböztethetjük számos szempont szerint, ezek közül a fontosabbak: processzorsebesség, memória méret, memória bővíthetőség, GPS vevő típusa, térképszoftver típusa. Processzorból nem árt, ha erősebb egységet szemelünk ki (350-400 MHz), ugyanis annál zökkenő mentesebb lesz a használat, minél erősebb a CPU, persze nem csak ettől függ a készülék teljesítménye, de a processzor erősségét nem szabad figyelmen kívül hagyni. A második fontos dolog a GPS vevő típusa. A legtöbb manapság forgalomban lévő GPS készülék SIRF Star chipszettel rendelkezik, tesztünk két alanyát is SIRF Star chipszettel szerelték fel, ebből is a III-as verzióval.

A következő fontos állomás a kijelző mérete. Nagy általánosságban 3,5" körüli készülékek vannak forgalomban, persze ennél nagyobb és kisebb képátlóval rendelkező modelleket is találunk. A 3,5 colos kijelző felbontása általában 320x240 pixel, ez a méret már elegendő lehet a térkép zökkenőmentes használatához, de itt is igaz a kijelentés, hogy minél nagyobb a kijelző, annál jobb. A következő, szintén lényeges szempont a memória mérete, illetve a bővíthetőség. A gyártó két mértékegységgel szokta ábrázolni a készülékek memóriáját, egyik a ROM, másik a RAM. A ROM ad helyet az operációs rendszernek, a RAM szabadon felhasználható memóriaterület, amelyre a térképszoftver általában a .log fájlokat menti, illetve az ideiglenes fájlokat tárolja, ezt a területet személyes fájljaink tárolására is felhasználhatjuk.

Lényeges pont az is, hogy milyen memóriakártya foglalattal van felszerelve a kiszemelt készülék. Nagy általánosságban az SD-kártyás támogatást szokták favorizálni a gyártók, persze vannak kivételek. A következő lényeges pont: a térképszoftver. Több lehetőség közül választhatunk, Magyarországon jelenleg a mezőny egyik legjobb szoftvere az iGo. Részletes, utcaszintű térképével, átlátható, könnyen kezelhető menürendszerével még a kezdők számára is egyszerűen használható alkalmazás. A másik népszerű program a Mio Map, amely tulajdonképpen az iGo alapjaira épül, attól csak néhány szolgáltatásban és a kinézetében különbözik. A következő navigációs szoftver a TomTom kínálatában van jelen. Ez az alkalmazás szintén könnyen kezelhető és hatékony, bár a kisebb települések és városok egyes utcái hiányoznak róla, a nagyobb városok azonban hiánytalanul megvannak a térképen. Vannak természetesen egyéb térképszoftverek is, de jellemzően ezt a három változatot szokták szélesebb körben használni.

Ha ezeket a szempontokat sikerült nagyjából helyretennünk, akkor jöhet a keresgélés, ehhez pedig sok cikket és leírást kell majd végigböngésznünk. A következő írás is egy segítő cikk, amelynek köszönhetően remélhetőleg kialakul egy kép a versenyzőkről, ennek fényében pedig talán már könnyebben meghozhatjuk majd a döntést.

Az alábbi táblázatban foglaltuk össze a két PNA fontosabb műszaki paramétereit.


A rövid leírás és a műszaki adatok ismertetése után nézzük meg, hogy mit rejt a termékek doboza.
Az első készülék a TomTom termékpalettájáról érkezett, a PNA becsületes neve: TomTom One XL. A termék doboza tetszetős, a dobozon lévő rövid leírás már enged valamit sejtetni a TomTom készülékéről, ám ezekből az adatokból még nem vonhatunk le messze menő következtetéseket. A TomTom készülékén a holland gyártó saját navigációs szoftvere található. A TomTom One XL Kelet Európa térképpel van felvértezve, ebben a csomagban természetesen szerepel Magyarország utcaszintű térképe is. A szoftver magyar nyelvű és magyar nyelven is képes hang utasításokat adni.



A doboz megcsodálása után nézzük meg kicsit közelebbről, hogy mit is kapunk a holland TomTom vállalattól.


Az első, ami feltűnhet, hogy nincs AC adapter a csomagban. Mivel valószínűleg többnyire autóban használjuk a készüléket, a gyártó úgy gondolta, hogy nincs szükség hálózati adapter biztosítására. A szivargyújtón és az USB csatlakozón keresztül viszont egyaránt töltődik a készülék, így az adapter kérdés valójában nem mondható súlyos hiányosságnak. A dobozban azonban találunk szivargyújtó csatlakozót, valamint USB kábelt a PC-vel való szinkronizálás lehetőségéhez. A készülék biztonságos rögzítéséhez szükség van autós tartóra is, természetesen ez benne is van a csomagban.

A tartozékokon kívül találunk egy cd-t és némi leírást is a készülékhez.


A TomTom One XL 4,3"-os érintőképernyővel van felvértezve. A készülékhez nem adnak stylus tollat, ám erre tulajdonképpen nincs is nagyon szükség. A kijelzővédő fóliát azonban mellékelhették volna, ugyanis a sok tapogatás alkalmával óhatatlanul megkarcolódik a kijelző, ez pedig hosszú idő múlva már a készülék használhatóságának rovására mehet. A gyári csomagban a kijelzőn azért van védőfólia. A TomTom One XL előlapján semmi érdekeset nem találunk, még csak egy gomb sincs a készüléken, összesen egy Led van jelen a bal alsó sarokban.


A PNA tetején megpillanthatjuk a bekapcsoló gombot, ezen kívül azonban nincs semmi érdekes a készülék felső részén.


A termék alján egy SD kártya foglalatot, egy hangkimenetet és az USB csatlakozót találjuk, amely a szinkronizációhoz és a PNA akkumulátorának feltöltéséhez szükséges. Az SD kártya foglalat fölötti kis pont nem más, mint a RESET gomb. Ezzel a gombbal lehet visszaállítani a készüléket alap pozíciójába, ha netán lefagyna. A TomTom One XL rendelkezik Bluetooth támogatással, így egy megfelelő telefonnal párosítva internet kapcsolathoz juthatunk, aminek köszönhetően időjárás információt, további hangokat, illetve egyéb extrákat tölthetünk készülékünkre. Nekünk nem sikerült a Bluetooth-os csatlakozás beüzemelnünk, ugyanis a készülék nem volt hajlandó felismerni a telefonunkat. Talán azért, mert a konkurenciától származott a telefon (Mio) ?! Ez persze csak vicc.

A termék bemutatása után következzen a rivális, amely a Mio kínálatából érkezett.
A Mio kínálatából a C510-es készüléket választottuk. A termék doboza tetszetős, mint a TomTom-é, a Mio is ízléses dobozban érkezik. mi rögtön szemet szúrhat, az az, hogy a PNA már Windows CE operációsrendszerrel rendelkezik, ezen kívül egy Kelet Európa térképet is tartalmaz a készülék, a szoftver neve Mio Map. A Mio Map tulajdonképpen a rendkívül nagy népszerűségnek örvendő iGo-ra épül, attól csak egy-két funkcióban, illetve a kinézetében tér el. Az alapokat tekintve kísérteties a hasonlóság, a névjegyben viszont nem is titkolják, hogy az iGo-t veszi alapul a termék.




A dobozt kibontva egy csomó leírás tárul a szemünk elé, valamint 3 CD-t is találunk a csomagban. Az egyik közülük egy DVD, amelyen a készülék szoftverei, valamint a Mio Map 3,1-es verziója található. A gyártó mellékelt még egy Bónusz CD-t is a termékhez.


A leírások után a tartozékokat vesszük szemügyre tüzetesebben. Ebben a csomagban már jelen van a TomTom dobozából az előbbiekben hiányolt AC adapter is. A Mio C510-hez jár egy csuklópánt, egy USB-s szinkronizációs kábel, valamint egy autós töltő. Ezen kívül a nélkülözhetetlen "bölcső", illetve a tapadókoronggal rendelkező tartó is megtalálható a csomagban. Amit ez alkalommal is hiányoltunk az ismét csak a kijelzővédő fólia volt.


A Mio C510-es előlapján két darab Led helyezkedik el: egyik a készülék bekapcsolt állapotát hivatott jelezni, míg másik a Bluetooth kapcsolatról árulkodik.


A készülék oldalán négy gomb helyezkedik el: a legfelső a bekapcsoló gomb, alatta a menügomb, amivel a menübe léphetünk be, a két alsó gombbal pedig a hangerőt szabályozhatjuk.


A készülék alján egy Jack hangkimenet, egy USB csatlakozó, valamint egy bekapcsológomb található. Ez a bekapcsoló gomb oldalirányba mozgatható, ON állásban a jobboldali Power gombbal bekapcsolhatjuk a készüléket. Az USB csatlakozótól balra láthajtuk a RESET gombot.


A Mio C510 hátlapján a hangszóró rácsát láthatjuk, fölötte a GPS antenna csatlakozója helyezkedik el. Ezen kívül semmi érdemlegeset nem látunk a hátlapon, illetve mégis: a jobb oldalon van a csuklópánt rögzítési helye.

A két készülék bemutatója után megnézzük egyesével, hogy milyen szoftverrel dolgoznak, majd utána összehasonlítjuk a két eszköz pontosságát, illetve térképük részletességét.

Az összehasonlítást az egyes termékek különlegességeivel indítjuk, tehát azokat a tulajdonságokat vesszük elő, amelyek a másik készülékben nem találhatóak meg, vagy nem ugyanolyanok.

A sort a TomTom készülékével kezdjük, egészen pontosan a készülék Bluetooth-GPRS kapcsolódási lehetőségével foglalkozunk.


A kapcsolat felépítéséhez először is párosítanunk kell a készüléket egy Bluetooth képes telefonnal, - mint már korábban említettük - mi ennél a műveletnél megakadtunk, ugyanis nem volt hajlandó együttműködni a TomTom a Mio márkájú telefonunkkal, más készülék sajos nem állt rendelkezésre. A Bluetooth-Gprs kapcsolat segítségével internet csatlakozási lehetőséget képes biztosítani a TomTom, ezen a kapcsolaton keresztül lehetőségünk van extra tartalmakat letölteni készülékünkhöz, illetve forgalmi információhoz és időjárás jelentéshez is hozzájuthatunk a TomTom Plus szolgáltatás révén.


A másik ötletes megoldás az, hogy amennyiben az útvonaltervezést befejeztük, akkor megkérdez minket a szoftver, hogy időre megyünk-e. Ha azt válaszoljuk, hogy igen, akkor utána egy menü segítségével meg kell adnunk, hogy pontosan mikorra akarunk a tervezett célhoz odaérni, a szoftver a rendelkezésre álló időnek megfelelően próbálja alakítani az útvonaltervet. Ötletes megoldás, ám az időben való elindulás még ezzel az okos funkcióval sem helyettesíthető, ezt ne feledjük.

A TomTom One XL más extra lehetőséggel nem rendelkezik, teljes mértékben átlagos PNA készüléknek tekinthető.

Most vegyük szemügyre a Mio termékét. Ez a készülék több ötletes funkciót is magában hordoz. A PNA képes MP3 lejátszóként is üzemelni, így akár kedvenc zenéink lejátszására is használhatjuk Az SD kártya foglalat 2 GB-os kapacitással bíró egységeket képes kezelni, ekkora méretre már jó néhány számot pakolhatunk. A készülék oldalán lévő hangerőszabályzóval a zenelejátszó hangerejét is kontrollálhatjuk.


A lejátszó egyszerű, ám mégis megfelel a követelménynek: tökéletesen alkalmas az autóban való zenehallgatásra. A művelethez vagy egy Jack-RCA átalakító kábelre van szükségünk (ha rendelkezik RCA bemenettel az autóban található fejegység), vagy egy ún. kazetta adaptert kell használnunk, ha az autó hangszóróin kívánjuk élvezni kedvenc zenéinket.

A következő funkció egy képnézegető alkalmazás, ez azonban már nem használható olyan zökkenőmentesen. A képek nézegetésénél akadozik a készülék, láthatóan megterhelő feladatnak tekinthető a képek böngészése.


A Mio C510 is rendelkezik Bluetooth támogatással, ennek köszönhetően az eszközt akár kihangosítóként is használhatjuk telefonunkhoz. A C510-es segítségével fogadhatunk, illetve kezdeményezhetünk hívásokat, de címjegyzéket is találunk a funkciók között, ezt a címjegyzéket az Outlook címjegyzékével szinkronizálhatjuk is. A telefon párosítása rendkívül egyszerű, a kihangosító hangminősége meglepően jó, sokkal rosszabbra számítottunk.


A különleges funkciók bemutatása után most már összehasonlítjuk a két PNA-t a térképszoftverek tekintetében is.

Mio Map vs. TomTom Navigator

Elsőként a GPS menüt vesszük szemügyre, mindkét készüléket komoly probléma elé állítjuk: megnézzük, hogy  mennyi műholdat képesek észrevenni.

Balra a TomTom, jobbra a Mio Map.
A teszt során több helyzetben is teszteltük a versenyzőket, a hosszas vizsgálódás eredménye az lett, hogy a Mio pontosabb. A TomTom összességében pontatlanabbul dolgozott: a kereszteződésben állva is azt jelezte, hogy még nem is vagyunk a kereszteződésben. A másik rendkívül vicces dolog az elő pár kilométer során történt meg velünk. A készülék jól hallhatóan ezt az utasítást adta: "Után menj 800 métert.". Ekkor kissé meglepődtünk, de aztán arra gondoltunk, hogy a zaj miatt nem hallhattuk az utasítást. Aztán a készülék ismét megszólalt: "Után menj 200 métert." Ekkor már jót nevettünk a dolgon. Ez a szöveg valószínűleg egy hibás fordítás eredménye, ugyanis folyamatosan hasonló utasításokat ad a TomTom női hangja. Összességében a GPS tekintetében a Mio-t találtuk jobbnak, ám ezzel még nem ért véget a teszt.

A következő lépés a kereső szolgáltatás összehasonlítása volt. Ez a funkció a TomTom esetében jobban átlátható volt: a szoftver lehetőséget adott városközpont, kereszteződés és postai irányítószám megadására. A Mio Map esetében kizárólag település és utcanév keresésére van lehetőség, ám ez többnyire elegendő is lehet. A TomTom keresési lehetőségei jobban tetszettek.

Balra a TomTom, jobbra a Mio Map.
A következő összehasonlítás alapjául a térkép részletessége szolgál. Kíváncsiak voltunk, hogy egy nem túl régen várossá vált település esetében mennyire tekinthetőek naprakésznek a termékek. Az eredményt az alábbi képen szemléltetjük:

Balra a TomTom, jobbra a Mio Map.
A képen arra voltunk kíváncsiak, hogy a település (Szigethalom) üdülő övezete mennyire részletesen kereshető. A TomTom térképe szerint a Szabadkai utcáról csak balra lehet fordulni, pedig a valóságban, és a Mio térképén is folytatódik a Dunasor utca jobb oldalon is. A Mio Map is hiányosnak bizonyult, ugyanis a Tököli Parkerdő után már ő is úgy látta, hogy vége az útnak, pedig nem: még 3 kilométer van a Dunasor utcából. A Parkerdő végéig viszont minden mellékutca szerepelt a Mio térképén, ez pedig elég meggyőző teljesítmény a TomTom Navigatorhoz képest. A Mio Map-nál csak egyetlen zavaró tényezőt említhetünk meg: Az iGo-ból már megszokott Andrea nevű hölgy hangját nem választhatjuk, helyette magyar nyelven be kell érnünk Moha bá navigátori teljesítményével, ami persze ugyanolyan tökéletes.

A térkép böngészése a Mio esetében zökkenőmentes volt, ám a TomTom készülékének láthatóan megterhelő feladatnak bizonyult a térkép mozgatása, ugyanis a készülék sokszor töltött, nem volt gördülékeny a térkép mozgatása, azaz a böngészés. Valószínűleg részben a 266 MHz-es processzort okolhatjuk a kicsit lassabb működésért. A Mio térképe a plusz és a mínusz jellel ellátott nagyítókkal méretezhető, a TomTom esetében a képernyő jobb oldalán lévő scrollbar mozgatásával nagyíthatjuk, illetve kicsinyíthetjük a térképet.

Fontos még megjegyeznünk, hogy minden GPS téved pár métert, így például a belvárosban akadt egy-egy olyan helyzet, amikor bizony jóval közelebb volt az az utca, amelyen le kellett fordulnunk, mint ahogy azt a térkép jelezte. Ezt a kellemetlenséget egyformán tapasztaltuk mindkét készüléknél, ám a Mio valamivel pontosabban jelölte az aktuális pozíciónkat a térképen, mint a TomTom.

TomTom One XL  - "Után menj 200 métert..."


A TomTom készüléke összességében nem teljesített rosszul, ám a nem túl részletes térképnek köszönhetően nem győzött meg a navigációs teljesítménye. Persze a térképek folyamatosan frissülnek, ahhoz képest, hogy külföldi cégről van szó, rendkívül jó munkát végeztek a térkép részletességének tekintetében, ám jelen pillanatban a konkurencia ezen a téren jobb.

A TomTom Plus szolgáltatása egy pozitívum lenne, ha tudtuk volna használni. A GPS pontossága megfelelő, néha azonban nem igazán tudja a készülék, hogy pontosan hol is vagyunk. Ezek a hibák valószínűleg javításra kerülnek egy frissítés alkalmával, a készülék ennek ellenére jó választás lehet, hiszen a városok utcaszintű térképeiben nem találtunk kifogást, viszont, ha kisebb településre merészkedünk, akkor ne lepődjünk meg, ha egy-két utcát nem találunk, ez majdnem minden térképszoftverrel előfordulhat. A készülék nagyméretű kijelzője egy rendkívül jó pont: kitűnően látható és olvasható a kijelző, még menet közben, napsütéses időben is. Persze némi tükröződés ennél a készüléknél is tapasztalható volt. A TomTom One XL egy új modell, jó választás lehet a maga kategóriájában.

Mio C510 - Navigáció, MP3, Telefon kihangosítás


A Mio készüléke egy szokatlannak mondható PNA, hiszen rendelkezik MP3 lejátszó, képnézegető, és telefon kihangosító funkcióval is, ezek a tulajdonságok nem szokványosak a PNA készülékek körében. A C510-es menüjében ugyan találtunk egy-két menüpontot, ami nem lett magyarra lefordítva, de ezt gyorsan feledtették az extra funkciók. Az MP3 lejátszó képesség rendkívül meggyőző volt, a képnézegetés sajnos nem erőssége a készüléknek, ugyanis böngészés közben elég sokszor gondolkodik a szerkezet. A telefonos funkciók gond nélkül működnek, a beállítás és a használat egyszerű. A Mio Map rendkívül egyszerűen kezelhető, könnyen átlátható, le sem tagadhatná a gyártó, hogy a méltán híres iGo alapjait használták fel.

Összességében egy nagyon jól használható, sokoldalú készüléket ismertünk meg a Mio C510 személyében. A készüléket nyugodt szívvel ajánljuk bárkinek. Ajánlott vétel!

A két PNA készüléket a DiFo-tól kaptuk tesztelésre. Köszönjük szépen!

Mitac Mio c510: iPon Webáruház
TomTom ONE Kelet Európa: iPon Webáruház
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások