iPon Cikkek

Nex Machina – Pislogni sincs időd

Dátum | 2017. 07. 10.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Playstationös játékosoknak a twin-stick shooterekről valószínűleg egyből a Housemarque jut az eszébe és nem véletlenül. A 2007-es Super Stardust HD óta a csapat több remek lövöldét is lerakott az asztalra, és úgy látszik, még nem fogytak ki sem a lelkesedésből, sem az ötletekből. PC-re az utóbbi 10 évben csak az Outland jelent meg tőlük, és az se tegnap volt, így kellemes meglepetés, hogy a Nex Machina PS4 mellett befutott számítógépekre is! A játék az 1982-es Robotron 2084 szellemi örököse akar lenni, ami az egyik legnagyobb klasszikus a témában. Hogy az alapok stimmeljenek, még a Robotron fejlesztője, Eugene Jarvis is besegített a Housemarque-nak konzultánsként, a végeredmény pedig valami elképesztő lett. A Nex Machina egyszerre retró és nagyon modern, a játékmenet egyszerű, de tökéletesre csiszolt, a voxeles grafika a menő fényeffektekkel pedig telitalálat.
Sztorira ezúttal nem nagyon kell számítani (mi vagyunk a hős, robot invázió van, mentsünk meg mindenkit), a játék sokkal inkább arcade-os irányba ment el, úgyhogy a „Continue?” feliratot is sűrűn fogjuk látni. Szerencsére a gép azért nem kért 100-asokat, mert már rég legatyásodtam volna. A Nex Machina ugyanis nehéz. Nem kicsit, nagyon. Kifejezetten az a játék, aminek nem ciki a könnyebb fokozattal nekimenni, hogy egy kicsit ismerkedjünk a környezettel. Az irányítás alapjainál nincs semmi meglepetés, a bal analóg karral mozgunk, a jobbal lövöldözünk. Ezen felül csak két extra van, a bal vállgombbal kitörhetünk egy irányba, míg a jobbal aktiválhatjuk a másodlagos fegyverünket (ha van). Egyiket sem lehet össze-vissza használni, kell egy kis idő, míg újratöltődnek, de nélkülük nem lehet meglenni, mert életmentők. Főleg az adott irányba való kitörés fontos, mert ezzel megmenekülhetünk szorult helyzetekből, ugyanis arra a pár pillanatra, amíg karakterünk rohamoz, immunissá válik mindenre. Viszont a célterületen már nem lesz az, tehát ha belefutunk egy lövedékbe vagy ellenfélbe, akkor nekünk annyi. Az egyetlen kivételes eset, ha épp van rajtunk pajzs, mert extraként felszedtük. Háromféle bónusz várhat ránk a pályákon: másodlagos fegyverek (csak egy lehet nálunk), az elsődleges fegyver erősítései (szélesebb lövés, messzebb lövés, stb.) és az olyan extrák, mint a pajzs, amivel kibírhatunk egy lövést, nem halunk meg azonnal.
A másodlagos fegyverek is életet menthetnek, vannak rakéták, bombák, lézerek, és egy nagy kard is, amivel baromi sokat lehet sebezni, de azon az áron, hogy azzal bizony közel kell menni az ellenhez, és amikor annyi van belőlük, mint égen a csillag, ez nem feltétlenül egy jó ötlet (én ha lehet kerültem ezt a fegyvert, nagyon nehéz megfelelően használni).
Két fontosabb játékmód közül választhatunk majd, az Arcade és az Arena, és természetesen az előbbivel fogunk nyitni. Ez öt világon vezet majd végig minket, és mindegyik egy óriási térkép, ami 15 kisebb részre van felbontva. Ahogy végzünk az egyikkel karakterünk beizzítja a jet packjét, hogy átugorjon a következőre, így van 2-3 másodpercünk, hogy levegőt vegyünk, és már folytatódik is a végtelen robot mészárlás. Mindegyik ellenfélnek jól meghatározott viselkedésmódja van. A legegyszerűbb az, amelyik csak követ minket abban a reményben, hogy hozzánk érhet, de van, amelyik messziről lövöldözik ránk, és olyan is, ami a pályán elhelyezett civileket vegzálja, így ha nem csináljuk ki időben, akkor esélyünk sem lesz megmenteni őket. Apropó civilek: ők az egyik legnagyobb csábítás a játékban, hogy kerüljünk feléjük, és nekik köszönhetően fogunk ezért a legtöbbször meghalni. Valóságos stratégiát kell majd felállítanunk, hogy mikor merre menjünk és mit lőjünk szét, ha mindenkit meg akarunk menteni, amiért természetesen extra pont jár (ahogy azért is, ha egy pályaszakaszt halál nélkül teljesítünk). Mindegyik világ végén egy boss harc vár ránk, aminél Tom Cruise-osan kell kitapasztalnunk, hogyan küldhetjük a roncstelepre ellenfelünket. Ezek a csaták egyébként brutálisak! Az első világ végén még csak mosolyogtam, hogy „ó, hát ennyi az egész?”, de már a másodiknál az arcomra fagyott a mosoly, ott már alig-alig van lehetőség hibázni, és hol vagyunk még az ötödik világtól?
A játék ahogy haladunk előre egyre nehezebb lesz, és bár ezt valamennyire ellensúlyozza, hogy a felszedett extráktól egyre erősebbek leszünk, a helyzet az, hogy a Continue felirat után a bónuszaink nagy részének búcsút mondhatunk, ami egy boss harcnál kifejezetten kellemetlen tud lenni. A pályák egyébként elég változatosak, jól megkülönböztethetőek, de alig lesz őket időnk figyelni, mert a játék nagy koncentrációt igényel, szinte eggyé kell váljunk a kontrollerünkkel, hogy amit csak lehet, tökéletes időzítéssel kivitelezzünk. Ha csak ránézünk egy durvább képlopatra, azt láthatjuk, hogy óriási a káosz, de ezt a Nex Machina úgy igyekszik kordában tartani, hogy viszonylag kevés színt használ, így élesen eltérnek a háttértől például a robotok lövései, vagy a mi lövéseink. Utóbbi főleg akkor fontos, ha ketten is játszunk, mert ez alapján könnyen be lehet lőni, hogy hol van a karakterünk. Lehet, hogy ez furának hangzik, de szükség is lesz erre, mert az óriási forgatagban könnyen elveszíthetjük néha. Multi egyébként csak arcade módban van, és ott is csak lokális koopot tolhatunk, netes játék nincs, át kell hívni a barátunkat.
Ha meguntuk az Arcade módot, ott van még az Arena, amiben különböző kihívásokat teljesíthetünk (gyorsabb ellenfelek, időre megy, stb.), és közben crediteket gyűjthetünk, amit utána elverhetünk akár új avatárokra is. Ezek csak a profilunkon látszó kozmetikai dolgok, valószínűleg a legtöbb játékost így annyira nem fogja motiválni a credit gyűjtés, de aki az élre tör, és a toplistákon szeretne előkelő helyeket elérni, az úgyis kap majd eleget a sok pontgyűjtés közben. Az Arcade mód az első két nehézségi szinten végigvihető úgy másfél-három óra alatt, attól függően mennyire vagyunk prók. Ez kevésnek tűnhet, de igazából ez csak a bevezetés, utána jönnek a kihívások, és az egyre nehezebb fokozatok. Ilyen játékot kevesen vesznek meg csak azért, hogy egyszer végigfussanak rajta, a Nex Machina újrajátszhatósági faktora pedig igen magas. Először örülünk ha valahogy túléljük a harcokat, de utána merhetünk merészebbet is álmodni, mint például megmenteni mindenkit a pályákon (nem olyan könnyű az).
Mivel én PlayStation 4-en teszteltem a játékot, amit nem tudok megmondani, hogy milyen lehet PC-n játszani vele. Bár tippem van, hogy oldják meg az irányítást, de nehezen tudok elképzelni egy twin-stick shootert a stickek nélkül. Ha valakinek van tapasztalata, írja meg a fórumon, biztos sokan lennének kíváncsiak rá, hogy a kontroller kötelező dolog, vagy jól lehet boldogulni a billentyűzet+egér kombóval is. Mielőtt rátérnék az értékelésre úgy érzem még érdemes egy kicsit foglalkozni a tálalással is. A Resogunnál nagyon rákaphattak a fejlesztők a voxelekre, mert most is kockákból építették fel a pályaelemeket és az ellenfeleket, ez szépen látszik, mikor pl. felrobbannak. És ha már robbanások, a fényekkel is nagyon ügyesen játszik a Nex Machina, sokat adnak hozzá a hangulathoz. A látványhoz és a stílushoz pedig nagyon jól illik a szinte kötelező szinti zene. Igazából az egészet mozgás közben a legjobb látni, úgyhogy érdemes ránézni a videóra, de persze a legjobb, ha mi magunk játszunk, anélkül nehéz átérezni a káoszt (és később megtalálni benne a rendet), és értékelni mások teljesítményét.
Végezetül azt kell mondjam, a Nex Machina legnagyobb erénye, hogy nagyon egyben van. Nincs benne semmi, ami idegesítően kilógna a sorból, a látvány, a hangzás és a játékmenet pedig egy közel tökéletes elegyet alkot. Csak egy valamiért haragszom rá: éreztette velem, hogy a reflexeim már nem a régiek. De legalább mindig tudtam, hogy ha meghaltam az az én hibám volt, mert nem a szerencsén múlik. Egyértelműen az aktuális kínálat egyik (ha nem a) legjobb twin-stick shootere a Nex Machina, én mindenkinek erősen ajánlom, aki szereti a műfajt.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. Fzoltan
2017.07.19. 17:32
Kár, hogy PC-n katasztrófális az irányítása....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Balika911 Fzolt...
2017.07.22. 11:12
Teljesen jó az, csak az ilyen játékokat kontrollerrel érdemes játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!