iPon Cikkek

NFS: World - Új világrend?

Dátum | 2010. 08. 07.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Need for Speed sorozat tavalyi vadhajtása, a Shift igencsak megosztotta a közönséget. Mi itt az iPonon szerettük, mint ahogy a sajtó több helyen is bőszen jutalmazta a volt GTR-es fejlesztők munkáját, ám a rajongók nem tudtak mit kezdeni az új irányvonallal, s bár a játék sikeressé vált (lesz folytatás is), se a régi fanok, se a kvázi újak nem találták meg benne számításukat. Szerencsére az EA meglehetősen előrelátó volt, és már akkor bejelentette, hogy több NFS játék is jön, amikor a Shift ötlete még gyerekcipőben járt. A Wii exkluzív arcade őrület Nitro már rég megjelent, a World azonban csak nem akart megérkezni. Most már azt is tudjuk, hogy ősszel a régi sorozat rajongói is örülni fognak, hisz visszatér a Hot Pursuit vonal a Criterion (Burnout: Paradise) jóvoltából, mivel azonban még messze van a megváltás, lássuk, min ült ilyen sokáig az Undergroundot és Most Wantedet is megalkotó EA Black Box.

Egy világ, amit szabadon bejárhatsz

A Need for Speed World ötlete roppant szimpatikus, lévén egy ingyenes játékról van szó, amit letöltve és telepítve bárki megnézheti, milyen is egy MMOG köntösbe öntött autóverseny. Bizony, a régi motorosok tudják, hogy az ötlet nem új, hisz már majd' tíz éve is megjelent egy NFS ugyanilyen koncepcióval. Csak éppen a Motor City fizetős volt, és az akkor még csak rétegjáték nem hozott elég pénzt a konyhára, így nem sokkal később meg is szűnt. Mostanság viszont más szelek fújnak, a Test Drive Unlimited vitte a prímet a netes versenyzésben, és most itt a World is, amiért ráadásul egy fillért sem kell fizetnünk. Vagy mégis?

Egy átlagos nap Rockport utcáin
Az NFS World alapvetően tényleg ingyen van, csak le kell tölteni a hivatalos oldalról, regisztrálni, és már mehet is az őrjöngés. A játék környezete a Most Wanted vonalat viszi tovább, azaz egy nyílt várost kapunk kismillió ikonnal a térképen, melyek újabb és újabb versenyeket, lehetőségeket rejtenek magukban. A játék elején veszünk egy kocsit, majd irány az utca, ahol is fel kell tornásznunk a Repünket, ami itt a tapasztalati pontot jelenti. Minél több van, annál jobb szinten állunk, és minél magasabb a szintünk, annál több autó, tuningfelszerelés és festéstípus érhető el. Sőt, a magasabb szint több pályát és erősebb ellenfeleket is jelent, így az ember rá van kényszerítve, hogy a játékkal töltött első napját úgymond „végigfarmolja”. Teleportálunk versenyről versenyre, és igyekszünk minél jobb eredményt elérni, mert a dobogó ugyebár több Repet is jelent. A gond ott kezdődik, ha elérjünk a 10-es szintet, onnantól ugyanis a nem fizető játékosoknak bezárul a bazár. Persze, lehet kocsikázni, de fejlődni nem, és az új pályák és autók sosem lesznek elérhetőek. Amennyiben úgy döntünk, hogy ennyi nem volt elég, és megvesszük a 20 eurós Starter Pack-kot, 50-es szintig húzhatjuk magunkat.

 

Nincs pénz, nincs élet

A farmolásnak persze van egy másik módja is, ha az ember úgy dönt, hogy a szabad világban zarándokló rendőrök bosszantása lesz a kenyere. Keressünk egy rendőrautót, menjünk neki, és már megy is az üldözés, ami alatt minden más autós eltűnik a pályáról, és csak a civil forgalom marad. Elég egy ideig húzni a szintén Most Wantedre emlékeztető módszerekkel dolgozó szervet, majd lerázni az üldözőket, ez ugyanis néha ötször vagy hatszor több Repet jelent egy sima multis versenygyőzelemnél. Nem árt ilyenkor egy olyan kocsi, ami elég gyors és jól manőverezhető, az első tucat szinten viszont elég esélytelen megfelelő verdát szerválni. Sőt, később is elég nehéz, mert a pénz lassan gyűlik, és egy-egy csajmágnes álomautó több százezer dollárt is kóstálhat. Itt jön be a képbe a játék mikrotranzakciós rendszere, a Boost. A Boost maga a pénz, amit bármikor válthatunk valódi euróért, s melynek segítségével bérelhetünk durvább kocsikat is, igaz, csak három napra. A bérelt járgánnyal már lehet aszfaltot szaggatni ezerrel, ha valaki viszont nem akar áldozni a sikerre, garantáltan belefásul a játékba az első húsz szint alatt.

Itt lehet haverkodni - ez a Motor Cityben kávézó volt és nem stadion
A már említett Starter Pack egyébként cseles jószág. A hivatalos weboldalon 20 dollárnak írja magát, európai bejelentkezés után azonban ez átcsap euróba - egy az egyben váltással, természetesen. Az így elérhető szintmennyiség már kielégítő, a 8000 Boost pedig elégnek tűnik, hamar kiderül azonban, hogy sok dologra mégsem futja belőle. Egy-egy kocsi bérlése ezer Boost körül mozog, a különféle poweruppok (róluk később) ára pedig szintenként 200-250, ami annak tükrében, hogy egy keményebb versenyen kétszer is kilőjük a nitrót, már nagyon magas árnak fog tűnni. Így hát előbb vagy utóbb kénytelenek leszünk még több Boostot váltani, ami szépen húzza ki az ezreseket az ember zsebéből. Igazságtalanság? Dehogy, csak kapitalizmus.

Élet négy keréken

Magáról a játékmenetről még direkt nem írtam egy szót sem, lévén csak akkor tapasztaljuk meg a maga teljességében, ha már eldöntöttük, hogy megvesszük a Starter Packet. Ez esetben a már megszokott, kissé újratervezett rockporti (Most Wanted) és palmonti (Carbon) utcákon találjuk magunkat egy rakás más versenyzővel egyetemben, akik alig várják, hogy összemérjék velünk lóerejüket. Nincs olyan megmérettetés, amire ne találnánk jelentkezőt, mert nagyon sok játékos van jelen a Worldben, ha viszont mégis úgy alakul, hogy nincs játszótársunk, nyomhatunk egyszemélyes versenyeket is, persze jóval kevesebb Repért. A rendőrökkel való állatkodás mókás adalék, és időnként egész szinteket emelhet rajtunk, a különböző találkahelyeken pedig bőszen mehet a chatelés és haverkodás, hogy a barátlistánk se maradjon üresen. Minden a megszokott MMO-s környezetben mozog, így ha már láttunk hasonló játékot, biztos, hogy egyből eligazodunk majd.

Íme a powerup konzol, ahol beállíthatjuk, mikor mit szeretnénk használni
A versenyek alatt több powerup is elsüthető. Ezek működése hasonló a nemrég bemutatott Blur megoldásaihoz, annyi különbséggel, hogy itt nem a pályán vesszük fel őket, hanem a verseny elején meglévő mennyiséggel tudunk csak gazdálkodni. A poweruppok vehetők Boostért is, de az egyszeri játékos a versenyek utáni kártyákból szerzi be őket. Minden egyes futam után választunk öt, lefedett kártyát, melyek különféle ajándékokat rejtenek. Pénz, Rep, powerup... nagyjából ennyi, különféle mennyiségben, így ha az ember mondjuk nitróra vágyik, de nem akar költeni, a szerencsére kell hagyatkozzon. Sajnos maguk a poweruppok nem olyan ötletesek és viccesek, mint a Blurben, de azért néha jól jönnek. A nitrót nem kell bemutatni senkinek sem, a járműmágnes viszont már megér egy misét. Ellőve az előttünk lévő autó felett megjelenik egy sárga mágnes alakú ikon, és minden civil járgány különös vonzalmat érez majd a sofőr felé. Ennek ellentéte a pajzs, ami sajnos nem valami hatásos, de van itt extra kört adó és felzárkóztatást könnyítő powerup is. Ezek azonban csak azok, amiket versenyeken süthetünk el, ugyanis jut pár az utcára és a rendőrök ellen is. Utóbbi kategóriából a Juggernaut volt a kedvencem, ami afféle öklelő, de a végső megoldásként használható, minden körülöttünk lévő zsernyákot a levegőbe röpítő erőhatás is tetszett.

Tetszik, mi? Nosza, rendeld meg 980 Boostért, és három napig a tiéd!
Minden egyes szintlépés után skilleket tanulhatunk, melyek sokszor a poweruppok erejét hivatottak növelni. Mindegyik skill több szintig húzható, s mivel egyszerre három versenyzőnk is lehet egy profilban, elég sokat lehet kísérletezni. Kár, hogy a skillek - akárcsak a poweruppok - három irányba oszlanak, mert a játék mind a felfedezést, mind az üldözést, és persze a versenyzést is szeretné erőltetni. Egyszerre azonban nem minden megy, így kicsit kiegyensúlyozatlannak tűnik a játékmenet.

Autótechnika

Ha már kiegyensúlyozatlanság, akkor nem árt tisztázni, hogy bár a World elvileg már megjelent, a weblapon több helyen kint van a Beta szócska, a játék pedig sajnos olyan is. Milliónyi buggal találkoztam a Worldben töltött időm alatt, melyek közül néhány irtó amatőr volt. Nem egyszer fordult elő, hogy a verseny alatt az aktuális helyállásom rosszul írta ki a HUD, de olyan is volt, hogy az egyébként nagyon hosszú betöltést követően elmaradt a visszaszámlálás. A különböző technikai bugok is keservesek. Sokszor lép ki a játék, vagy fagy le töltés alatt, de az is elég gyakori volt, hogy grafikai hibákban gyönyörködjek. A látvány egyébként nem nagy szám, a Most Wanted motorja hajtja, de itt-ott azért javítottak rajta (szebb textúrák, több poligon), és maximumra húzva elmegy. A gépigénnyel azonban valami nagy baj, van mert a tesztgépen (Athlon II X2 @ 3,4 GHz; ATI HD5770; 6 GB RAM) a sokkal látványosabb játékokkal sem szokott  gond lenni, itt mégis volt néhány fps-esés 1920x1080-ban. Az, hogy a program laggol, már említésre sem érdemes.

A kosztumizálás itt is nagy szerepet kapott - a grafika sem olyan rossz
A zene és a hang értékelhetetlen. Előbbi azért, mert nincs, utóbbi pedig mert monoton és nem valami realisztikus. A járművek fizikája a legvégsőkig arcade, azaz csapódnak össze-vissza és törni sem törnek, a pályák pedig olyanok, amilyennek az Underground vonalon már megszokhattuk őket. Igazából nem sok negatívum hozható fel a játék e részére, mert a zene hiánya nem idegesítő (főleg ha a haverokkal ventrizik az ember éppen), a hangulat pedig adott, sőt, néha nagyon is jó. A legjobb része a Worldnek talán az, hogy mindig találunk benne valami sikerélményt. Azok, akik általában gyengén szerepelnek a többjátékos megmérettetéseken, ezzel a játékkal nyugodtan próbálkozhatnak, mert olyan sok és annyiféle ember játssza, hogy biztos lesz olyan meccs, ami győzelmet hoz.

Volt rendőrautó, nincs rendőrautó
Összességében

A Need for Speed World nem rossz játék, de sajnos nem is kiemelkedő, a Starter Pack ára pedig kissé magas lett. Vannak benne jó ötletek, a hangulata megragadja az embert, az ingyenes kipróbálás lehetősége pedig finom mézesmadzag, de hemzseg a bugoktól, és valahogy az egész nem tűnik annyira tartósnak, hogy bárkinek ajánlható szórakozás legyen. Azoknak, akik hiányolják a Black Box NFS-einek vad hangulatát, még a Starter Pack is megérhet egy misét, viszont ha a Kedves Olvasó nem ilyen, akkor ne ruházzon be a csomagra, hanem tegyen félre egy kis pénzt az ősszel érkező Test Drive Unlimited 2-re. Abban talán nem fog csalódni.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

24. zozzoo888
2010.08.07. 13:51
Az egyik bétában a Power-Upok négyesével lapozhatóak voltak, ezt sajnos kivették.
Meg nagyon levették az üldözések és versenyek után kapható pénzt és pontokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. iceblade
2010.08.07. 14:20
test driver is biztos jó lesz meg az új nfs hot pursuit, arra is nagyon kíváncsi vagyok, de ez az nfs world nem nyerte el a tetszésemet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. twollah
2010.08.07. 15:59
Szerintem az alkalmi jatekosoknak idealis az ingyenes valtozat.
(En is az alkalmi jatekosok korebe tartozom.)

Jol el lehet vele marhulni, bar az kisse zavaro, hogy nem az egesz varost kapja meg az ember, mint a Burnout Paradise-ban hanem aprankent.
Ez akkor volt idegesito amikor egy rendoros menekulesnel be futottam egy autopalyaba ami egy ido utan le volt zarva es alig talaltam meg egy kijaratot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. ájPon
2010.08.07. 16:35
"A hivatalos weboldalon 20 dollárnak írja magát, európai bejelentkezés után azonban ez átcsap euróba - egy az egyben váltással, természetesen"

Az egy-az-egybeni dollár-euró átváltás azért van, mert az adó 25%, a dollár-euró árfolyam pedig kb 1.25-ön áll.
Euróban tehát magáért a játékért kevesebbet fizetünk, de erre még rámegy egy globális adó és így lesz pont "ugyanannyi", mint dollárban. Valszeg a texasiak is többet fizetnek 20 dollárnál.

Nem csak az NFS World-nél van így, hanem pl a quake live-nál is, mától.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Sycra
2010.08.07. 22:47
Kaksi ez a NFS Egyre rosszabb
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. TökmagosJa...
2010.08.07. 23:05
Ez a játék... nem is játék... csak egy nagy LAGG... meg BUG...
Még 5 év tapasztalat a autós multik terén EA-nél és újra próbálkozhatnak, mert ez ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. exec79
2010.08.08. 01:20
máshol ezt az "ingyen" játékot trial-nek hívják
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Greathoof
2010.08.08. 04:09
@ájPon
Ő, nem biztos, ha mától van ez.
Ugyanis eddig mindenhol ezt a váltást láttam, miközben baromira nem mindegy.
A legjobb az volt, amikor Steam-en amerikai dollárból átváltottak euróba (egyik napról a másikra), és ott is 1:1-ben lett az átváltás. (Ja, és USA-ban is, ami érdekes )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. ájPon
2010.08.08. 14:52
Greathoof:
úgy értettem, hogy QL-nél tegnap vezették be hogy lehet fizetni, előtte nem volt ilyesmi
és már akkor kérdezték sokan, hogy miért kerül ugyanannyi euróba mint dollárba, mikor az euró erősebb és akkor válaszolták azt amit írtam. amerikában sem egységes az ár, sok államban vannak plusz adók, ami miatt többet fizetnek az emberek, még ezért az nfs world-ért is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. csx01
2010.08.08. 16:41
A cikk kicsit lehangoló, de hát ha ilyen a játék akkor a kukába vele.

@exec79: a trial az időkorlátos ez meg mikrotranzakciós.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. ájPon
2010.08.08. 17:59
Én a cikk előtt 1-2 nappal próbáltam. Én inkább úgy mondanám, hogy "demó"

Amúgy trial-nak is mondhatjuk. Néhány játékban úgy néz ki a trial, hogy nem időkorlát, hanem szintkorlát van, mint itt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. BiP
2010.08.08. 18:58
Most kipróbáltam. Nem rossz, el lehet vele autókázni, ilyen most wanted light, de nagyon látszik, hogy arra mennek, hogy költsd a pénzt. Bármi extra vagy előny már pénzbe kerül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. dvd1987
2010.08.08. 19:38
Ez egy nagyon jó játék lenne DE ahhoz olyan ötleteket kellene megvalósítani mint: az autók belsőjét is lehessen tuningolni (Underground2) NEON, sötétség és Hot Pursuit bizonyos üldözési szinten igazi játékos szállhat be az üldözésbe rendőrként mint CROSS őrmester. Vagy lehetne még csoportos üldözés is. Saját verseny pálya kijelölés, DRIFT,DRAG, etc.
Na meg a lagg amit meg lehetetlen mert nem csak a szervertől függ. Több versenyen is úgy laggolt az előttem lévő autó hogy lehetetlen volt megállapítani hol fog felbukkanni.
Egyébként szerintem ez még béta csak előre pénzt akarnak keresni. Mint a G...F.... böngészős online játékai. egyébként a fórumon láttam valami hivatalos írást hogy fejlesztik a többi verseny típust.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dmob85
2010.08.08. 23:49
Én először arra készültem, hogy összehasonlítgatom majd a Test Drive Unlimited kínálta lehetőségekkel, de hamar szembesültem a dologgal, hogy ez csak egy aránylag buta, egyszerű játék. Ami természetesen szedi a pénzünket, hogyha képesek vagyunk megvenni a Starter Packot. Én azt mondom, hogy aki annyira online akar autós játékot űzni, annak ott a TDU, vagy ugye most már a TDU 2 is lassan, meg szimulátorok terén ott a Live for Speed. De ha már amúgyis fizetős akkor meg leginkább érdemes online játszani bármelyik újabb NFS részt, és máris nem lesz igénye senkinek erre a játékra. Szánalmas húzás az EA Gamestől, hogy a Carbon óta nem képesek elődeikhez méltó játékot készíteni. Az UNDERCOVER már-már közelített a helyes irány felé, de azok az értelmetlen egyhangú, unalmas versenyek az agyamra mentek. EA GAmes, itt az idő virítani azt az Underground 3-at!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. blackey
2010.08.09. 11:50
Nekem nem ismerte fel a kormányt. Valakinek hasonló tapasztalata?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Rider15
2010.08.09. 12:26
A grafika azért ilyen rossz, mert MMO révén az volt a lényeg, hogy mindenkinek elfusson a gépén.
Blackey, mikori a kormányod? Nekem van egy logitech kormányom, amit a mai játékok nem ismernek fel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Szeeszy
2010.08.09. 17:01
Sziasztok! Egy kicsit off, de valahol meg kell kérdeznem. Regisztráltam, elindul a játék, single playerben eljutottam a 2. szintig, de utána egyik pályán sem tudok versenyezni multiban, mert csatlakozás után kb fél perc töltés és visszarak a városba a játék egy "conncection peer error", vagy valami hasonló szöveggel. Mi lehet a probléma?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Sipti1980
2010.08.10. 06:50
[LINK] Talán ez segít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Sipti1980
2010.08.10. 06:51
.... http://www.youtube.com/watch?v=_8gQ0GaXE
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Sipti1980
2010.08.10. 06:53
Waze 1 kuva linket nem lehet beilleszteni...(lehet én vagyok béna...)keress így rá tubon: The NFS World NETERROR_CONNECT_PEER_TIMEOUT problem solved
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Castiel
2010.08.10. 23:57
tűzfalat állítsd le, ne csak át engedd a játékot, hanem teljesen kapcsold ki! és rendszergazdaként futtasd a játékot és máris tudsz multizni!
Egyébként ha az ingyenessel játszol, akkor 10-es szint a max.. ha én ezt tudom, fel sem teszem ezt a sz*rt..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. BiP
2010.08.11. 08:44
Castiel: miért? Játékdemónak tök jó, ellehet vele pötyögni 10es szintig. Jópár autót így is ki lehet próbálgatni. (bár később esélytelen lesz 20as szintűek ellen nyerni, majd meglátjuk.) Remélem jól sorolja be az ellenfeleket, és viszonylag hasonló szintű embereket pakol össze egy versenybe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. BiP
2010.08.11. 08:46
Mondjuk ez a 20eurós starter pack nem olyan vészesen drága (bár szerintem így is sok ezért a játékért), és 50es szintig juthatsz. Nekem a bajom azzal van, hogy folyton kerülgetni kell a 'FIZESS' 'FIZESS''FIZESS' cimkéket. Nem lehet valahogy ezt letiltani? Hogy én egyáltalán nem akarok semmiért fizetni, csak az ingyenes tartalmat akarom látni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dmob85
2010.08.19. 12:22
De most komolyan gondoljatok már bele, mi bevétele lehet az EA Gamesnek csak ezzel a kis "ártatlan" starter packkal... 20$, azaz 4.000 forint. Ha csak 100 okos emberke (de már kapásból mondjuk azt, hogy gyerek mert úgyis így lesz) megveszi a Starter Packot, akkor az EA már 400.000 forintot zsebelt be. Persze ez nekik kis pénz, de lehet, hogy 10.000 ember veszi meg, lehet, hogy megveszik az újabb és drágáb pakkot is ugyanennyien... És ott tartunk, hogy ezzel az ingeynes játékkal is megkeresett magának legalább 4 millió forintot, de inkább 40 milliót. Ebből lejön 2 millió a licenszekért, a többit meg berakjuk a közösbe, vagy a tulaj zsebébe, és el van rendezve. Hát adja az Isten, hogy megtanuljam rendesen a programozást, meg minden egyebet, szarrá keresheti vele magát az ember...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!