iPon Cikkek

Nier - Ez már egy másik világ

Dátum | 2010. 04. 29.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

A lány és az apja egy régi áruházban bujkálnak, odakint havazik, a várost pedig valami szörnyű katasztrófa érhette, hiszen romokban van minden épület. Sehol egy teremtett lélek, a tájat pedig érintetlen fehér lepel borítja, amerre csak a szem ellát. 2049 nyarán járunk. Yonah szörnyen köhög, rosszul van. Érezni, hogy a helyet átjárja egy furcsa, fenyegető erő, ami lassan, de biztosan felemészti mindkettőjüket. A férfi láthatóan nem tudja, hogy mit tegyen. Összetörten gubbaszt egy szekrény előtt, mellette pedig egy könyv hever. Suttogást hallani. A könyv kéri, hogy fogadják el a segítségét, és nem akar mást cserébe, csak a férfi lelkét. Nem szabad belemenni az alkuba, ezt tudják jól, a bejáratnál azonban hatalmas démonok jelennek meg, akik számára tényleg nem ellenfél egy öreg, fáradt ember. Rövid csata veszi kezdetét, a különleges, alaktalan szellemek azonban hamar felülkerekednek hősünkön, akinek éppen csak arra maradt ereje, hogy utolsó mozdulatával még kinyissa a könyvet. Megmenekültek.

Ez már egy másik világ
1312 évvel később járunk. Új civilizáció emelkedik ki a mocsokból, a zöld réten körbetekintve egy szebb és jobb jövőt építő emberiség csíráit láthatjuk. A férfi és a kislány békésen élnek a faluszéli házikóban. Látszólag minden a legnagyobb rendben van, a veszély azonban nem múlt el, a Földet még most is sötét erők tartják rettegésben, Yonah állapota pedig egyre csak romlik. A világ megmentése a mi kezünkben van, lányunk megbetegítője, és a sötét, mindent elpusztító démonok hadáért ugyanis csak egyvalami felelős, a Grimoire Noir. A könyv évszázadok óta sújtja a világunkat, most azonban elérkezett az idő, hogy megfosszuk őt ördögi hatalmától, a jó oldal védelmezőjeként feltűnt ugyanis a kötet elveszettnek hitt párja, a Grimoire Weiss. Mi vagyunk a kiválasztottak, békét kell hoznunk a világra, a dolog viszont nem lesz könnyű, hiszen a sikerhez nem csak hatalmas, végtelennek tűnő tájakon kell átkelnünk, de még egy mindenre elszánt szörnyhadsereg is az utunkba áll.

Kezdődjék a csata!
A Square Enix és a Ghost in the Shell: Strand Alone Complex, a Resident Evil: The Darkside Chronicles, illetve a Bullet Witch címeket jegyző Cavia legújabb játéka, a Nier ebbe a különleges világba kalauzol el minket. A játék a messzi Japánban kétféle kiadást kapott, az Xbox 360-ra megjelent Nier Gestaltban a szereplők apa-lánya kapcsolatban állnak egymással, a Playstation 3-as Nier Replicantban a főhős viszont fiatalabb, máshogy is néz ki, a megmentésre váró beteg kislány pedig a húga. Minden más teljesen azonos bennük, Európában és Amerikában viszont nincs így szétbontva a két változat, a játék egyszerű Nier címmel jelent meg mindkét konzolra, és amint az a bevezetőből kiderülhetett, a Gestalttal egyenértékű.

A Nier érdekes keveréke lett a JRPG és az akció stílusoknak. A játék teljesen szabad kezet ad nekünk mindenben, kedvünkre kalandozhatunk, nincsen megszabva, hogy mikor merre menjünk, egyedül csak a küldetés helyét jelzi egy nagy piros X, amolyan útmutatásul számunkra. Az NPC-kkel bármikor elcseveghetünk egy keveset, van inventory, tudunk varázsolni, lehet fegyvert fejleszteni, sőt még a karakterünk is szinteket lép egy-egy nagyobb csata után. A kalandoknak vérbeli japán hangulata van, a történeten, a karaktereken, a beszélgetéseken, és a helyszíneken érezni, hogy távol-keleti játékfejlesztők álmodták képernyőre őket, a harcok viszont a nyugati eszmék szerinti, hagyományos, külső nézetes hack and slash stílust követik. Ha szembe kerülünk valakivel, vagy valamivel, akkor hősünk egyszerűen előkapja a kardot, nekünk pedig csak egyetlen gombot kell nyomogatnunk, és máris megtanulják az útonállók, hogy kivel nem szabad packázni. Hát kellhet ennél több egy jó kis vérfürdőhöz?

Ilyen erő birtokában nincs sok esélye az árnyaknak
Varázsolni a ravasz gombokkal lehet, azt pedig, hogy éppen milyen mágiát szeretnénk használni, egy listából választható ki. Természetfeletti képességeinkkel bárkit és bármit egy pillanat alatt földre tudunk teríteni, használjunk akár apró, gyorsan kilőhető varázsokat, akár nagy, hosszú töltést igénylő, pusztító csapásokat. Érdemes azonban nem csak a mágiát, hanem a kardforgatást is fejlesztenünk, hiszen a játék későbbi részeiben több olyan szörnnyel is összefutunk, akiken csak az acél penge ejthet sebet.

Mindez igen kellemes hangzik, sőt az elvont könyves száltól eltekintve még szerethető is lenne a lányáért aggódó apa története, a megvalósítás viszont pocsék lett. A játékmenet monoton és fárasztó, a küldetések pedig kimerülnek apró szívességtételekből. Sokszor még aranyat se kapunk a fáradozásainkért cserébe, csupán ki kell szolgálnunk a falu lakóinak igényét, mint valami utolsó szolga, miközben szerencsétlen kislányunkat egyre jobban szippantja magába a sötét és végtelen túlvilág. A központi szál persze nem rossz, a sztorit követve gigászi csaták várnak ránk, különféle démonokkal, árnylényekkel, és robotokkal, az egész játék viszont inkább teher, mint kikapcsolódás. Szerény véleményünk szerint pedig mindez csakis annak köszönhető, hogy nem a Square Enix belső csapata csinálta a fejlesztést, hanem egy feltörekvő, ám sokkal kevésbé tapasztalt stúdió, akik valljuk be, most tényleg keményen mellényúltak szinte mindenben.

Ahogy sok minden más, úgy a látvány se lett erőssége a játéknak. A karakterek kidolgozottsága szuper, még közelről is nagyon szép és részletes minden szereplő, a minket körülvevő világ viszont rettenetesen elnagyolt, mindent ugyanolyan textúrák borítanak, a néhány lézengő falusin kívül pedig teljesen kihalt minden. A növények rondák, az emberek természetellenesen mozognak, az állatokkal csak a gond van, egyedül a gótikus épületbelsők azok, amik egy kicsit is lenyűgözőek tudnak lenni ebben a szürke, kopár világban. Nincs az a jó élménye az embernek, hogy körülnéz, és valósággal elvarázsolja őt a látvány, sőt sokkal inkább alig várja, hogy túljusson az egyes részeken, és minél előbb szabaduljon a környéktől. A dolgot pedig még tetőzi is, hogy a kamera folyton perspektívát vált, és amolyan nosztalgikus oldalsó, vagy felső szögből kezdi közvetíteni az eseményeket, mintha valami régi játékban lennénk. Ez valamilyen szinten hangulatos, ám kizökkent minket a harcokból, utána pedig átkozhatjuk a készítőket, főleg ha már vagy fél órája nem volt egyetlen mentési pont sem.

Olykor akad azért segítőnk is
A zene nagyon szép, a játék elején egy gyermekkórus gyönyörű előadására kellett tizedelni az árnyakat, majd miután átértünk a jövőbe, szinte minden helyszínen külön muzsika fogadott minket. A faluban tett első lépéseinket egy kellemes hangú japán énekesnő dala kísérte, majd később attól függően, hogy éppen akciódúsabb, vagy nyugodt részek jöttek, mindenhol újabb és újabb dallamok csendültek fel. A zene szuper tehát, egy gond van csak vele, hogy a számok folyton ismétlődnek, ami egy óra múlva egyenesen kiborító tud lenni. Viszont a szinkron nagyon jó, a főhősnek kellemes mély hangja van, a kislány úgy köhög folyton, hogy a szívünk szakad meg, a minket kísérő könyv pedig hihetetlen iróniával beszél, mindenhez van hozzáfűzni valója.

Az utolsó csapás
A teljes végigjátszás nagyjából negyven-ötven órát vesz igénybe, de ennél sokkal több lehet, ha a mellékküldetésekre is szánunk egy kicsit az életünkből. A kalandorlelkű olvasóinknak rossz hír viszont, hogy a megbízásokkal sok baj van, nem kapunk ugyanis egyértelmű leírást hozzájuk, és sokszor azt se tudjuk, hogy a kérés után merre induljunk, mit is csináljunk. Így pedig nem is csoda, ha az első néhány próbálkozás után elmegy az embernek a kedve az egésztől, hiába próbálunk meg illeszkedni a játékhoz, és beleolvadni a Nier világába, egyszerűen nem hagyja ezt a játék, sőt valósággal kihajít minket a virtuális térből. Hát van még ezek után bármi értelme is a negatívumok továbbsorolásának? Azt hiszem nincsen, vegyünk is hát egy nagy levegőt, és lépjünk egyet.

Mint minden konzoljátékban, természetesen itt is vannak achievementek és trófeák. Sok cím csak úgy dobálja a pontokat, azonban a Nier azok közé tartozik, amiben mindenért keményen meg kell harcolni, és még az első három óra után is alig pár darabot kapunk meg. Pont egyébként két dologért jár, a történetben való előrehaladásért, illetve az elért teljesítményekért. Az első egyértelmű, nincs rajta mit magyarázni, utóbbit viszont akkor jutalmaz, ha sikerül bevinnünk egy 50 vagy 100 ütéses kombót, ha begyűjtöttünk minden fegyvert, ha megtanultuk az elérhető összes varázslatot, ha teljesítettünk X mellékküldetést, vagy ha éppen összegyűjtöttünk mondjuk egymillió aranyat.

Jól megnőtt a drágaság!
A Nier messze alulmaradt attól, amit egy Square Enix produkciótól elvárnánk. Míg egy Final Fantasy olyan történettel rendelkezik, hogy egyenesen sírva fakadunk a képernyő előtt, addig itt egy valóságtól elrugaszkodott, harmatgyenge fantasy sztorit kapunk háborúzó könyvekkel, soha meg nem öregedő főhősökkel, és testtel nem rendelkező, harcban mégis fröcsögve vérző árnyklónokkal. A látvány gyenge, a folyton ismétlődő zenék még az amúgy jól sikerül hangokat is lehúzzák, a játékélmény pedig rossz egy rendes, valamire való JRPG-hez képest.


Platformok: Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Multitask
2010.04.29. 16:49
Elkezdtem olvasni, de aztán az oldal végén rájöttem, hogy konzolos, így csalódottan megnézegettem a képeket. Pedig ez a történet bejött volna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kiskoller
2010.04.29. 17:12
pont ugyanez volt velem... kár, nem pc-s...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. CYril
2010.04.29. 17:56
hát sztem is kellene egy konzol exclusive felirat az elejére naaaaagy píííros betűkkel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. patrik2991
2010.04.29. 18:13
Énis egyetértek Pedig már nagyon várok egy Last Remnanthoz, vagy FF-hez hasonló játékot pcre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler patri...
2010.04.29. 18:14
De ez nem az. Az akció része inkább üsd vágd style.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. OrvAjn69
2010.04.29. 18:15
Én elöször mindig a végére megyek a cikknek és ott fel van tüntetve a platform! Hajrá emberek menni fog!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Sytyx
2010.04.29. 18:33
Dynasty Warriors féle IQ mentes hentelős játék jó lenne lassan Néha jó az
A cikk elején tényleg ki lehetne írni, milyen platformra is készült a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Multitask
2010.04.30. 09:39
Jó lenne az elején feltüntetni a cikknek, hogy milyen "platformra" jött ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!