iPon Cikkek

Nincs királyi út - Játékok, amik büntetik a könnyű sikert

Dátum | 2017. 07. 04.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Bár a geometria atyjaként ismert Alexandriai Eukleidész életéről gyakorlatilag semmit sem tudunk, az újplatonista filozófusok sorát erősítő Proklosz feljegyzése szerint a bölcs férfiú hallatlan bátorságról tanúbizonyságot téve azt felelte a minél kevesebb tanulás árán a lehető legnagyobb műveltségre és iskolázottságra törekvő I. Ptolemaiosznak, hogy a geometriához nem vezet királyi út. Hogy a merész válasz valóban elhangzott-e, vagy sem, azt alighanem sohasem fogjuk megtudni, ám hitelességét kérdésessé teszi, hogy feljegyzője a jeles gondolkodó valószínűsíthető halála után negyven-hatvan évvel született csak meg és előtte más nem tesz említést a sziporkáról. Mindazonáltal, bármi is legyen az igazság, az évek során számtalan stúdió igyekezett bebizonyítani, hogy nem csak a mértan, hanem a játékok esetében sem érdemes abban reménykedni, hogy valami égi csoda folytán minimális érdemi teljesítmény mellett érdemi eredményt érhetünk el. Lássunk hát pár példát! Az ágazat legkiválóbbjait összesítő listákon bérelt hellyel bíró Metal Gear Solid: V The Phantom Pain-nel a maximalisták akár nem kevesebb, mint százhatvan órát is eltölthetnek. Akadnak azonban olyanok, akik lassú és megfontolt lopakodás helyett gyors sikerélményre vágynak. Ők meg is kaphatják, amit akarnak, feltéve, ha vállalják döntésük következményeit. Ahhoz ugyanis, hogy úgy haladjunk előre, mint forró kés a vajban, többször is meg kell halnunk, vagy el kell buknunk a küldetéseinket. Kellő elhibázott akció és idő előtti vég esetén megkapjuk a röhejes kinézetű csirkesapkát. Ezt felvéve az ellenfelek három alkalommal nem vesznek minket észre, de a viselésével elismerjük, hogy annyi bátorság szorult belénk, mint egy tyúkba.
A Dishwasher: Vampire Smile végigjátszása során is lehetőségünk van arra, hogy a büszkeségünket lenyelve leegyszerűsítsük a dolgunk. Ehhez csupán annyit kell tennünk, hogy háromszor meghalunk a legkönnyebb fokozaton, majd aktiváljuk a Pretty Princess módot, ami alapjaiban alakítja át a rendkívül nehéz programot. A szürke és depresszív grafika helyét a lila és a rózsaszín veszi át, ellenfeleink levágott tagjaiból pedig nem vér spriccel mindenfele, hanem némileg szürreális és kicsit megalázó módon szívecskék és szivárványok repkednek mindenfele, jelezve, hogy bölcsebb lenne más elfoglaltságot keresnünk.
A 2004-ben kiadott, kismillió díjat bezsebelő Ninja Gaiden alkotója, Tomonobu Itagaki sem rajong azokért, akik nem tesznek meg mindent a győzelemért. A Team Ninja-t vezető programozó ezért úgy döntött, alaposan megleckézteti azokat, akik arról panaszkodnak, hogy műve túlságosan is nehéz, ezért egy új, Ninja Dog-nak nevezett nehézségi szintet rakott a program Black alcímet kapó, 2005-ben megjelent újrakiadásában. Ezt választva a dolgunk jóval könnyebb, ám a rettenthetetlen Ryu Hayabusa egy szép, színes, inkább kislányok hajához, mintsem világmegmentő nindzsák ruhájához illő szalagot kénytelen viselni, ráadásul segítőtársa, Ayane is érezteti vele, hogy ennél többet várt tőle.
A kilencvenes évek FPS-einél nagy divatja volt a pejoratív nehézségi fokozat neveknek. A Doom különféle változatainál a minimális reflexeket igénylő opciók "Túl fiatal vagyok a halálhoz","Beszari vagyok" néven futnak, a Hereticnél a "Néked még szoptatós dajka kell"-t választva ismerhetjük el, hogy nem tudunk bánni a fegyverekkel, míg a Rise of the Triad esetében a "Rágható kutyajáték vagyok"-kal láthatjuk be, hogy nem érünk fel Lo Wang képességeihez. A Wolfenstein 3D-nél a "Játszhatok, Apuci?" szint esetében külön jelzés, hogy B. J. Blazkowicz egy cuclit szopogató, főkötős csecsemővé változik. Szerencsére a Wolfenstein: The New Order esetében is ez a helyzet, így elmondhatjuk, hogy egy huszonkét éves múltra visszatekintő hagyományról beszélhetünk, ami remélhetően a későbbiekben is folytatódni fog.
Természetesen jócskán akadnak kifinomultabb fricskák is. Amennyiben gyors győzelemre ácsingózva könnyű nehézségi fokozaton diadalmaskodunk a Civilization-ben, abban az esetben pontszámunktól függetlenül Warren G. Hardinghez hasonlít minket a gép. Ez pedig igencsak súlyos sértés, elvégre a még ellenségei szerint is jóindulatú, ám gyenge kezű, tehetségtelen és kabinetének tagjait rendkívül rossz érzékkel többnyire korának legkorruptabb gazembereiből összeválogató politikust jószerivel világnézettől függően az összes történész az Amerikai Egyesült Államok legrosszabb, regnálásával több kárt, mint hasznot hajtó elnökének tartja. Meglepő módon a tisztes közepes értékeléseket kapó és a maga nem túl bonyolult módján egészen élvezetes 50 Cent: Blood on the Sand is egy határozottan szellemes, és ennek tetejébe kifejezetten megalázó módszerrel tör borsot a felhasználók egy részének orra alá. Hiszen, akik minimumra veszik le a kihívást, de még így is elhaláloznak, egy „Not Bulletproof”-nak keresztelt trófeát vagy achievementet gyűjthetnek be, ami, mivel letörölhetetlen, míg világ a világ, azt hirdeti, hogy megszerzője inkább csattogós falepkével kellene játsszon, nem TPS-ekkel. Bár Scott Cawthon kisebb vagyont érő franchise-ának, a Five Nights at Freddy's-nek a FNaF World címet viselő RPG-spinoffja a sorozat legnagyobb, szégyenteljes bukásaként vonult be az ágazat krónikáiba, a befejezése méltán kap helyet felsorolásunkban. Ha ugyanis elkövetjük azt a hibát, hogy magasabb nehézségi szint helyett a legkönnyebb, normal opciót választjuk, akkor az alkotó a végén őszintén és tiszta szívéből gratulál nekünk ahhoz, hogy rizikóvállalás és érdekes dolgok felfedezése nélkül le tudtuk győzni egy képzeletbeli játék képzeletbeli szörnyetegét.
A Valkyrie Profile készítői is kötelességüknek érezték, hogy belerúgjanak azokba, akik erőfeszítés nélkül akarnak sikert elérni. Művükben ezért sajátos módon az easy a legnehezebb fokozat, mert azt választva számos labirintus és tárgy elérhetetlenné válik. Emiatt a karakterek nem tudnak olyan ütemben fejlődni, ahogy kéne, ráadásul a felszerelés kulcsfontosságú darabjai nélkül az ember néha vért kell, hogy izzadjon, ha tovább akar jutni.
Megesik, hogy a fejlesztők úgy döntenek, hogy aki a rövidebb és egyszerűbb utat választja, nem méltó arra, hogy megérkezzen a célállomáshoz. A Contra negyedik részénél ha elérjük a hetedik pályát, akkor a játék kerek-perec közli velünk, hogy könnyű nehézségi fokozaton sohasem fogjuk látni a befejezést. Ergo, ha tudni szeretnénk, hogy mi is vár ránk a nyolcadik és kilencedik szinten, keményebb ellenfelekkel kell megküzdenünk.
A Twisted Metal 2-ben is hasonló, bár némileg durvább a helyzet. A maga korában hallatlan népszerűségnek örvendő, a PlayStation egyik legsikeresebb címeként közel 1,8 millió kópiában gazdára találó, gyorsan pörgő autócsatáival sokak kedvencévé váló játékban az első főellenség legyőzése után egyszerűen a képünkbe vágják, hogy a hozzánk hasonló vesztesek nem juthatnak tovább. Tehát, ha látni akarjuk, hogy mit is kínál a program, akkor kénytelenek vagyunk megtanulni rendesen vezetni.
A szürreális Earthworm Jim alkotója, a sajátos humorérzékéről ismert Douglas TenNapel a maga bizarr módján tanítja móresre a játékosokat. Amennyiben a Sega CD-hez kiadott Special Edition-nél Practice Mode-on jutunk el a fináléig, záróanimáció helyett a jeles szakember gilisztának nevez minket, majd belekezd egy, a hengeres testű állatkákról szóló, hosszú percekig tartó monológba, amit ha végighallgatunk, akkor erős kételyeink támadhatnak a szellemi épségét illetően.
A Star Wars: Shadows of the Empire esetében távolról sem ilyen vidám a helyzet. Itt ugyanis a kihívásokat elkerülők nem tudják meg, hogy vajon a főszereplő, Dash Rendar el tudott-e menekülni, miután megsemmisítette a Fekete Nap szindikátus semmitől sem visszariadó vezérének, Xizor hercegnek az űrállomását.
Ezzel cikkünk végére értünk. Ha láttatok hasonló, a könnyű sikert büntető tréfás, vagy épp megalázó ötleteket, osszátok meg őket velünk a kommentszekcióban!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. Trolltaxi
2017.07.04. 08:43
A címhez csak lazán kapcsolódik a Wither 3 novigradi adószedője, aki korábbi verziókban megjátszható exploitokra kérdez rá.

Pl. rögtön White Orchardban az ember meggazdagodhatott a tehénbőrökön, csak rendszeresen kellett szegény, percenként respawnoló Riskákat lemészárolni, majd a bőrökön tisztes(ségteeln) haszonnal túladni.

Aztán sok-sok verzióval később jön egy tenyérbemászó alak és hivatala fontosságának teljes tudatával és súlyával olyan fasságokat kérdezget, hogy "Részt vett-e ön bizonyos tehénbőrök értékesítésével elkövetett tisztességtelen piaci magatartás tanúsításában?" (Vagy valami ilyesmi, nem magyarítással játszottam, nem is mostanában) És ha igennel válaszoltál, 1000 aranyat fizethettél, ami a játéknak azon a pontján már aprópénz volt... ellenben lenyűgöző, hogy mi programozást, animálást, szinkront belefeccöltek egy ilyen "csaltál, gecó?" fricska megírásába!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. gbrgraphix
2017.07.04. 09:38
És akkor legyen egy ellen példa is, shadow warrior 2 megérti ha easy-n akarunk játszani: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. JohnnyAwes... Troll...
2017.07.04. 13:08
CDPR trollkodni akart a játékosokkal, de önmagukkal toltak ki. 22-25+ játékosoknak odadobták a free-to-farm Chort-okat amik a végtelenségig dobálják a mutagéneket és xp-t.
Well played--
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Trolltaxi Johnn...
2017.07.04. 13:36
Aki a Witcherben leáll farmolni az XP-ért valami böszme szörnyet, meg azért a néhány mutagénért, az meg is érdemli.

Ezt a forgatókönyvet kb. úgy értékelem, mint amikor finoman alázol valami türhőt, akinek le sem esik, hogy épp szopatják...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Lazahunter
2017.07.04. 14:41
Anno, sok-sok évvel ezelőtt nyúltam utoljára a normál alatti fokozathoz, amikor is jól megszívtam ... történt, hogy imádtam N64-en a Body Harvest-et, ami egy 3D-s GTA klón szerű, időutazós, bogaras inváziós játék, és a maga idejében brutál volt ... sajna nehézségben is, így egyszer felajánlotta a játék a könnyebb fokozatot, amit én balga elfogadtam ..... ezt követően a 2. vagy 3. világ bossa után egyszerűen vége volt a játéknak, lement a credit ....... mondom ez nem lehet, itt valami nem stimmel, nem lehet így vége a játéknak .... naná, ez a genya easy-n egyszerűen nem adta be az utolsó két világot, kezdhettem elölről ..... na azóta nem nyomtam normál alá ... bár nincs is rá szükségem szerencsére
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Shadowguar...
2017.07.04. 20:20
Ez érdekes cikk volt, a játékok jó 90%-ával nem is játszottam, szóval nekem mindenképpen újdonság

Viszont erről jutott eszembe, hogy egy olyat nem akartak összegyűjteni, ahol a maximalizmust bünteti (?) a játék? Hirtelen a Last Remnant ugrott be, ha ott az ember szorgosan megcsinált minden mellékküldetést akkor cirka 10x erősebb főellenfelet kapott (cserébe egy picit más befejezést is).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. buttgereit
2017.07.04. 20:29
A SNESes Killer Instinct is olyan volt hogy a legkönyebb szinten meg sem küzdhettél a bossal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tomchee
2017.07.05. 00:55
És ha én a játékokat csak a story miatt játszom ezért tolom easy-n?
Ha kihívást akarok akkor esetleg elmegyek valami PvP játékkal játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szefmester Shado...
2017.07.05. 08:00
A final fantasyk is büntetik mondhatni a maximalizmust. Az opcionális ellenfelek minden esetben sokkal erősebbek mint a történeti bossok. Emerald weapon, Ruby Weapon... Hozzájuk képest Sephiroth semmi volt. Kimaxolás és feltápolt matéria kombók kellettek hozzájuk. A ff13-ban is a történetet rég befejeztem, de a vadászatok (5 csillagra mind, mikor van amit még legyőzni sem tudtam) még bőven kitartanak.

Jóformán az összes jrpg amivel eddig játszottam tartalmazta ezt a figyelmességet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. magerg Szefm...
2017.07.05. 09:34
A Might and Magic 6 -ban is volt egy gyak. in-game achievement a maximalistáknak.
Volt egy bazi nagy terem, tele a játék legdurvább ellenfeleivel.
Ha eljutottál a végébe, találhattál egy ládát. Kincs helyett volt benne egy papír:
Gratulálunk, te vagy a "super goober".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Szefmester mager...
2017.07.05. 15:57
Tudom... sosem jutottam el a végébe, de jártam ott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Csaber Shado...
2017.07.05. 18:05
A Hogs of Wars-ban meg ha nem szerezted meg a lehetséges összes aranyat az összes pályán utolsó körre nem tudtad felfejleszteni maximális szintre mindegyik röfidet és úgy khhm elég nehézzé vált a játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Timer
2017.07.08. 11:50
STALKER: SoC. Ha jól emlékszem, csak rossz befejezés létezik! ;-D Ha sok a pénzed, az is baj, például, a Wishgranter így is, úgy is megsz_pat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!