iPon Cikkek

No Man's Sky - A csillagok, akár a por

Dátum | 2016. 08. 16.
Szerző | farkas.balazs
Csoport | JÁTÉK

Tartalmas és tanulságos szociológiai tanulmányokat lehetne írni a No Man’s Sky bejelentését követő, végeláthatatlan kommentháborúkról és értetlenkedésekről. Az érvelési hibák teljes spektrumát felvonultató beszélgetésekben megingathatatlan rajongók és végtelenül cinikus nyavalygók futották ugyanazokat a köröket, és ha ez az árnyékbokszolás nem lett volna elég, egyszerűen mindenkinek megvolt a maga elképzelése arról, hogy mi is ez a játék, függetlenül a fejlesztők szerény elképzelésétől.
Röviden: emberek százezrei beszélgettek és vitatkoztak egy olyan játékról, ami ott sem volt. Emberek százezrei láttak bele a No Man’s Sky-ba olyan dolgokat, amelyeket eredendően sohasem vállalt. Mit mondjak, gyönyörrel olvasgattam ezeket a kommenteket. A játék kijött, és az egész nemcsak hogy azóta nem csitul, de a helyzet, úgy szólván fokozódik: emberek százezrei dobálják a legszélsőségesebb véleményeket, hogy ez az évezred csalódása (a hamis elvárásokkal jövők), és hogy ez egy közel tökéletes játék (a játékot előrendelők részrehajlása). És ilyenkor annyira, de annyira örülök, hogy legalább én a helyükön tudtam kezelni a magam elvárásait. A No Man’s Sky egy kis csapat nagy játéka. Nem folytatás, nem reboot, nem remake: egy eredeti cím, amely procedurálisan generált hatalmasságot, és ebben eredendően repetitív, körkörös, vagy legalábbis spirálisan szabott szabad útvonalat biztosít bizonyos játékmenetbeli és narratív mélységek helyett. Egy Minecraft-szerű játék, amely lehetővé teszi, hogy belecsobbanjunk egy Chris Foss-, Ralph McQuarrie- vagy John Harris-festménybe, nem pedig egy Elite, Mass Effect, Homeworld, vagy tudom is én, micsodát vártak az aprócska Hello Games-től.
Megpróbálom ezt a játékot ettől a kommentháborútól függetlenül, saját erényei, hiányosságai és a fejlesztők víziója alapján értékelni (hogy utóbbi kommunikációjában mennyi csúsztatás, túlzás, kimagyarázás található, ezt mindenki eldöntheti magának, kritikámat ez nem befolyásolja) – nem részrehajlás miatt, elvégre vannak ennek a játéknak objektív hiányosságai, amelyekre kitérek, – hanem mert a jelek szerint kevesen képesek erről a játékról higgadtan beszélni. Szóval, nagyon egyszerűen: milyen is a No Man’s Sky?
Hajótörés Egy különös tájkép, egy füstölgő, egyszemélyes űrhajó, néhány konténer, egy bánatosan lengő zászló, jelzés a bolygó hőmérsékletéről, néhány mellékes adat: ezek fogadják a játékost, amint a lényegi rész elkezdődik. Az egyetlen útmutató egy Atlas nevű idegen entitás (számítógépes rendszer?), amely rögtön felteszi a kérdést, hogy igénybe szeretnénk-e venni a segítségét, avagy nem – ha nemet mondunk, innentől kezdve azt csinálunk, amit akarunk, de ha bekapcsoljuk az Atlast, küldetésekhez hasonló objektívákat kapunk, amelyek kirajzolnak egy viszonylag megfogható irányt a játéknak.
Az első, hogy nyersanyagokat gyűjtünk a környéken: szerves létformákból szén-elemet, kemény ércekből pedig vasat nyerünk ki, ez a két leggyakoribb nyersanyag. Ezeken kívül rengeteg másfajta elemet is begyűjthetünk, de az első dolgunk, hogy a hibás készülékeinket megjavítsuk, a lemerülteket feltöltsük. Az egyik legfontosabb kütyü a letapogatónk, hogy különböző idegen létformákat azonosítsunk, katalogizáljunk, ezen felül az űrhajónk különböző alkatrészei élveznek prioritást. Klasszikus nyersanyag-gyűjtéssel és azok kombinálásával tudunk már megtanult technológiákat kiépíteni, miközben az űrruhánk létfenntartó egysége és hő- / sugárzásvédelme fokozatosan merül le. Szóval az első percben nyilvánvalóvá válik, hogy ez egy klasszikus „survivalcraft”. Körülnézünk: az ismeretlen tájon kérdőjelek jelennek meg, nagyjából egyenletesen 2-2 perc távolságra egymástól: ezek vagy idegen eredetű monolitokat rejtenek, ahol egy-egy idegen kifejezést tanulhatunk meg, vagy pedig elhagyatott kis bázisokat. Utóbbin új technológiákat, ritka tárgyakat szerezhetünk, és ha szerencsénk van, akad ott egy jelző is, amellyel áthívhatjuk az űrhajónkat. Ellenkező esetben szépen lassan vissza kell kullognunk hozzá.
Már itt problémák mutatkoznak, mikor még el sem hagytuk az első bolygónkat: az első a limitált hátizsák-méret, ami nagyon-nagyon gyorsan megtelik. Szerencsére egy gombnyomással átdobhatjuk a talált tárgyakat az űrhajónkra, de vissza csak akkor szerezhetjük őket, ha az űrhajó közelében állunk. Na most, önmagában ez a korlátozottság nem probléma, viszont a különböző tárgyak, fejlesztések mind nagyon változatos, sokféle nyersanyagot igényelnek, és maguk az aktív fejlesztések is helyet foglalnak... az egész nem egészen fér így össze. Nem segít az sem, hogy a menürendszer eléggé kezdetleges, sok kényelmi funkció hiányzik, semmi sem egészen ott van, ahol keresnénk, és a játék első órájában bizony sok dolgot fogunk keresgélni. Furcsa maga a gombkiosztás is (PS4-ről beszélünk), míg a bal karral mozgunk, a jobb kar lenyomásával tudunk futni (R3), ami elég érdekes választás. Mindez persze megszokás kérdése, és nem lehetetlen, hogy kap majd egy kis finomítást az irányítás. Jelenlegi állapotában a játék első órája kényelmetlen, macerás, de azért megszokható – a darab nagy attrakciója, az űrhajóba pattanás viszont lassan érhető el. Amint viszont mindent megjavítottunk, döntés előtt állunk: felfedezünk mindent az adott bolygón, vagy felszállunk és soha nem nézünk vissza? Előbbinek nincs sem esztétikai, sem játékélménybeli értéke, viszont a teljes felfedezés (nagyjából 5-10 faj felfedezése egy bolygón) hatalmas pénzjutalommal jár. Ha pedig felszállunk, hosszú időre a szabad űrutazásé lesz a főszerep.
Felemelkedés Lenyomva a motorindító gombot, az űrhajó imbolyogva felemelkedik. Szokni kell a mozgást, a karok érzékenységét: első alkalommal nem tudtam olyan méltóságteljesen egyenesen felszállni, mint ahogy azt a trailerben láttam, ide-oda bukfenceztem, fejtetőn tekeregtem, mire sikerült becélozni a horizonton derengő jupiteri égitestet. Ezután meg kell nyomni egy külön gombot, hogy felgyorsuljunk, majd a légkört elhagyva két másik gombot kell egyszerre lenyomni, hogy bolygóközi sebességre kapcsoljunk.
Jó másfél percbe telt, mire elértem a második bolygót, de egyelőre nem szálltam le, ugyanis a közelben egy szögletes űrállomás is lebegett (a távolban pedig húzták el a csíkot az idegen űrhajók az aszteroidák között, ó, a gyönyör!). Minden naprendszerben van legalább egy űrállomás, tehát érdemes megismerkedni vele minél előbb. Ha a bolygón egy-egy monolit felbukkanásakor különös izgatottságot, félelmet éreztem, az űrállomáson egyenesen szorongás kerített a hatalmába. Csendes folyosója, tükröződő fekete felületei, kihaltsága valahogy elbizonytalanított, amikor pedig egy idegen űrhajó szintén halálos nyugalomban, végtelen csöndben becsúszott az enyém mellé... hát nem tudom, mihez hasonlítsam azt az érzést. Odalépve az űrhajóhoz megtörtént az első tényleges interakcióm egy idegen lénnyel. Beszéde ismeretlen volt, de a már megtanult szavakat a játék kiemelte a szövegkörnyezetben. Itt történt meg az első eladás / vásárlás is, és ami a legérdekesebb, ajánlatot lehet tenni az idegenek űrhajóira. Nagyjából kétszázezer egységet kért a nagyobb tárólókapacitással rendelkező, robosztusabb járgányért, nekem pedig volt vagy négyezrem, úgyhogy biccentettem, hogy jónapot, és mentem a dolgomra.
Ha nem is érkezik ilyen vándorkereskedő, az űrállomásokon mindig van beépített galaktikus kereskedelmi egység, és mindig van egy-két zárt ajtó, amelyet csak Atlas belépővel lehet kinyitni. Ez már előrevetíti, hogy mennyi mindent kell majd megtenni, de elsősorban a kereskedés, idegenekkel való interakció (és diplomáciai státusz) is itt válik világossá. Maga a játék itt nyeri el az értelmét: leugrani egy-egy új bolygóra, nyersanyagokat begyűjteni, új technológiákat felfedezni, új kulturális előrelépéseket tenni, újra és újra, amíg tovább nem haladunk.
Körforgás Szóval, ez az a pont, amit az egyszeri játékosnak meg kell értenie, és itt fog eldőlni, hogy ez a mi játékunk, vagy sem. Amint eljutunk a második bolygóra, azonnal le fog esni, hogy tulajdonképpen ugyanazt kell csinálnunk, mint az elsőn, és időnként kitekintve egy-egy űrállomásra, bolygóról bolygóra haladunk, hogy nyersanyagokat gyűjtsünk, új technológiákat építsünk, és eladjuk a maradékot. Újra és újra. Hosszú-hosszú órákon keresztül.
Ez gyakorlatban nem annyira vészes, mint amilyennek hangzik. Vegyük figyelembe, hogy az Atlas újabb és újabb objektívái valamiféle cél felé vezérelnek minket, és egy procedurálisan generált bolygó sem feltétlenül rosszabb, mint mondjuk a Far Cry vagy a Skyrim szabad területei, ezekben is ismétlődnek ugyanazok az elemek (rádiótorony, draugr sírbolt), és mégis megvan valamiért az új felfedezés öröme, és ezt a No Man’s Sky talán egy kicsit jobban is csinálja. A monotóniát szépen oldja a repülés-gyaloglás-kereskedés ciklusainak egészséges váltakozása, és bár történet nincs, így is van valamiféle narratíva, amelyet beszélgetésekből, felfedezésekből ki lehet rakosgatni. És persze van annyira idegen a látványvilág, annyira hézagos a küldetéstudat, hogy egy jó képzelőerejű, kíváncsi természetű játékos ezt feltöltse magának nagyobb jelentéssel, jelentőséggel. Aki viszont tisztán változatos, mély játékot keres, biztosan nem fog tovább játszani az első két naprendszeren túl, különösebb motivációt nem sugall a játék azon felül, hogy ha kellően sokáig játszunk, előbb-utóbb teljesen érteni fogjuk az idegenek nyelvét, tökéletes űrhajónk lesz és akárhová eljuthatunk. Illetve megszerezzük a tisztán gyűjtésre („grind”-ra) felfűzött trófeákat (amelyek egyébként egy-egy klasszikus sci-fi regény címét viselik, minden tiszteletem).
Szóval itt állunk, és mérlegeljük: felszereljük-e a hiperhajtóművet, hogy átugorjunk egy másik naprendszerbe, hogy ugyanazokat a köröket járjuk be újra és újra, vagy ez nem a mi játékunk? Részemről: amilyen örömmel mentem le újra és újra egy-egy draugr sírba a Skyrimben, ugyanolyan örömmel cuppantottam be a hiperhajtóművet a következő naprendszerhez. Nyilván egyfolytában hosszú órákat játszani nem egészen élvezetes, de másnap egy új bolygó és egy új gyűjtögetés így is frissnek hat. Aki az ilyesmit nem érzi helyesnek, nem tolerálja... most mondom: ez a játék nem neki való.
Galaxis A hiperhajtómű felszerelésével elérhetővé válik a galaktikus térkép, amely komplexitását meghazudtolva tulajdonképpen lineáris haladást vetít előre. Mindig van egy útvonal, amelyen haladhatunk, de a hiperhajtómű erejéhez kötött, hogy milyen messzire. Viszont ha eddig még nem lett volna világos, itt tényleg megmutatkozik, hogy milyen irgalmatlanul, felfoghatatlanul nagy a No Man’s Sky világa.
Az egész viszont itt válik egzisztencialista horrorrá, mivel észrevesszük, hogy milyen messze is van a galaktikus központ: közel 175 000 fényév, és egy-egy hiperűrugrás legfeljebb 100-300 fényévvel visz közelebb. Ami rémületesnek tűnik, de az Atlas útját követve, esetleg anomáliákat és fekete lyukakat kutatva akadnak rövidítések és nagyobb ugrások. A legzavarosabb a szabadon forgatható rész, aminek tulajdonképpen sok értelme nincs, mert nem mutatja elég világosan, hol van a központ, de legalább jelez, ha egy másik játékos által felfedezett naprendszer van a közelben. Más játékosok jelenléte valamiféle multiplayer-tulajdonságra utal, de nem egészen ez a helyzet. A No Man’s Sky egyjátékos módban működik, amelynek az online funkciói sem mindig működnek (nálam egyfolytában „connection lost” üzenet szerepel a menüben), ami mondjuk per pillanat ciki, de valahol érthető: ismét, egy kis csapatnak az első napon több százezer játékos szakadt a nyakába. A kérdés, hogy vajon találkozhatunk-e ténylegesen, fizikai formában egy másik játékossal, nem tisztázott. Kísérlet volt rá, és bármilyen abszurdan kicsiny az esély rá, két játékos találkozott egy bolygón, de nem látták egymást, sőt egy helyen voltak két napszakban. Hogy ez a relativitáselmélet működése miatt történt így, vagy szerverhibák miatt, egyelőre rejtély.
Szóval itt is egy elvárási döccenő lehet: aki multiplayer játékot keres, ne itt keresse. Ezt a fejlesztők is kihangsúlyozták: az online komponens legfontosabb szerepe, hogy lássuk a többi játékos felfedezéseit. És valóban, a No Man’s Sky hangulatának jelentős hányadát a kísérteties magányérzet, a tűnődés adja: kik vagyunk, és vajon tényleg egyedül vagyunk-e a világegyetemben?
Tudomány Gondoljunk viszont akármit a játék hiányosságairól, gazdagságáról, sekélyességéről-mélységéről, egy dolgot mindenképpen helyesen tesz: minden cselekedetünket a tudományos felfedezés kontextusába helyezi. Kezdjük azzal, hogy a begyűjtött nyersanyagokat nem egyszerű színes érc-ikonnal, hanem a periódusos rendszer szerinti vegyjelekkel jelzi ki, ha más nem is, legalább ennyi az emberre ragad a végeláthatatlan gyűjtögetés során (még ha ezek között néhány fiktív elem is befigyel).
Aztán érdekes (bár mechanikailag egyszerű) az a koncepció is, hogy egy idegen faj kulturális hagyatékait vizsgálva leszünk képesek egyre jobban az adott idegen fajjal beszélgetni – mondjuk maguk az idegenek egyszerűen más-más jelmezbe bújt emberek (algoritmusok), akiknek a viselkedésében sosincs semmiféle eltérő, meglepő, és hiába érzünk rá, mi számít norma-ellenes viselkedésnek, és mivel sérthetjük meg őket, különösebben sohasem teljesen idegenek. A vélt vagy valós többjátékos jelenlét (valahol, valamikor más játékosok is talán ott vannak a játékterünkben) akár működik, akár nem, teljesen jól sugallja azt a kérdést, hogy vajon egyedül vagyunk-e az univerzumban, és ha nem, milyen lehet egy igazi harmadik típusú találkozás? Összetett filozófiai probléma már az is, ahogy a játék nem válaszolja meg a legégetőbb kérdést: kik vagyunk mi? Nyilván ezt jó képzelőerővel meg tudjuk magunknak válaszolni, vannak furcsa ellentmondások. Itt van például a tény, hogy felfedezőt játszunk, bolygókat nevezünk el, és töltjük fel egy adatbázisba, miközben a tőlünk egyáltalán meg nem lepődő idegenek már eleve ott vannak. Tehát a bolygók eredendően felfedezettek. Ha így van, akkor mi betolakodónak számítunk – ezt megerősíteni látszik az őrszemek jelenléte is, amelyek egyszerűen megtámadnak minket, ha megzavarjuk az ökoszisztémát.
Felmerül viszont a kérdés, hogy akkor mégis miféle morális kód alapján létezünk és tevékenykedünk ebben az univerzumban? A No Man’s Sky azonban nem bánik bőkezűen a válaszokkal, nagyon hosszú ideig a képzelőerőnkre kell bíznunk a játék lényegi mondanivalóját – de vitára, gondolkodásra, merengésre ösztönöz, és ez a legjobb science-fiction védjegye.
Végítélet Szóval, ha az a típusú játékos vagy, aki egyből az utolsó oldalra kattint egy játékkritikánál... hát ez egy jó teszt volt arra, hogy kiderítsd, hogy ez nem a te játékod. A No Man’s Sky nem barátkozik türelmetlenekkel, nem ad kényelmes, tartalmas, egyértelmű élményeket, egyszerű válaszokat, sem explicit üzenetet: a játékosnak időnként meg kell dolgoznia azért, hogy élményt és jelentőséget szedjen ki a játékból. Ami hát... kinek baj, kinek nem. Belőlem mindenképpen kiváltotta a csodálatot, a tiszteletet és a rajongást, mert akárhogy is nézzük: nagy teljesítmény. Egy teljesen világosan meghatározott művészi irányzatot rá tudtak húzni egy szinte teljesen mérnöki, mechanikus szisztémára, úgy, hogy a procedurális generálás során egyszer se találjunk ezzel az irányzattal ellentétes, összeférhetetlen jelenséget. Már ez egy elképesztő dolog.
Külön dicséretet érdemel, hogy sikerült összehozni egy olyan narratív keretet, amely ezt a víziót teljes mértékben támogatja, de sosem tolakodó módon: mindig megvan a tűnődés, a rejtély... kicsit talán emlékeztet az Űrodüsszeiára. Emlékeztet persze még sok más játékra: a Ratchet & Clank retrofuturista bolygóról-bolygóra kalandozására, a Spore procedurális világára, az Elite távlataira, a Minecraft sekélyes, de kompulzív struktúrájára... és mégis, mindig, mindenféleképpen más, egyedi és önmaga. És ez így jó. Így rendben is van. Hogy a sekélyességei és hiányosságai mennyiben akasztják meg a játékost, ez már csak türelem és elvárás kérdése. Nem fogok hazudni: jelenlegi állapotában még nagyon „early access”-íze van, és még pozitív hozzáállással sem tudom azt mondani, hogy megéri a teljes árát. Sajnos nem. De a tapasztalat azt mutatja, hogy a Sony nem szokott zsákbamacskát játszani, és jó érzékkel választja ki, milyen fejlesztőket támogat. Paul Weir neve ott van a zeneszerzők között a 65daysofstatic procedurális zenéje mellett, a limitált kiadás mellékletét a Watchmen rajzolója, Dave Gibbons írta és nem kisebb legenda, mint Angus McKie illusztrálta, az ajándék novellát pedig James Swallow írta (a két új Deus Ex írója). Szóval... hihetetlen szeretet, rajongás, élvezet van már a fejlesztésben, annak körítésében is, ami előrevetíthet valami hatalmas dolgot. Főleg, ha az ingyenes tartalmak tényleg jönnek, és ha csak feleakkorák lesznek, mint a Day One patch újításai, már akkor elégedettek lehetünk.
Még akármi lehet. Sajnos, nem tudom őszintén mondani, hogy ezen az áron, ebben az állapotban jó vétel a No Man's Sky. Ez most hit kérdése. Én szerencsére hiszek ebben a csapatban. Aki szintén így érez, ne engedje, hogy a gyűlölködők elrontsák az élményét. Ez egy különleges játék, nem mindig jó élmény, nem sok mindent kínál, de szavak nincsenek rá, mennyire ambiciózus és hát... tisztelni kell azokat, akik a csillagokat célozzák meg. Nélkülük nem mozdul előre a játékipar, és a No Man’s Sky akár jó, akár rossz élmény lesz egyeseknek, tagadhatatlan, hogy nyomot hagy majd. Elég mélyet. És talán több független fejlesztő mer majd nagyot álmodni. Igazából ez a lényeg. A csillagok, akár a por... és el kell veszni bennük.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

60. hpeter105
2016.08.16. 11:29
Korrekt írás, köszi! Azt nem tudni, mennyire pörgetik meg a javításokat, fejlesztéseket?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. tibaimp
2016.08.16. 11:41
A cikk címe miatt néztem be: "A csillagok, akár a por" -- Asimov, olvastam, aki szereti a sci-fit, ajánlott, főleg az Alapítvány trilógia és a kiegészítő kötetek.
Bocs az off-ért!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. Gyurkov
2016.08.16. 12:00
Habár tetszik a játék világa, de nagyon nagyon drága, ezért a pénzért No Man's Buy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. farkas.bal... tibai...
2016.08.16. 12:00
Az egyik trófea neve is ez a játékban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. farkas.bal... hpete...
2016.08.16. 12:00
Szerintem tepernek, ahogy tudnak. Nem lehet egyszerű.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Fratello
2016.08.16. 12:27
Az mit jelent, hogy "Minecraft sekélyes, de kompulzív struktúrája"? (Már a szóhasználatot se igazán tudom hova tenni.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. hpeter105 farka...
2016.08.16. 12:47
Kíváncsi vagyok. Lesznek erről hírek? Vagy a saját site-ot nézzem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. gbrgraphix
2016.08.16. 12:48
Soknak tartom azt a 72%-ot, Ez bizony 50, a legnagyobb jóindulattal is. Sajnos nehéz elköszönni az egyéni elvárásoktól, amit visszanézve egy all trailers videot nem is annyira megalapozatlanok.
A grafika erősen vissza lett vágva, az összes trailer tele van volumetrikus effektekkel. (por, füst, felhők) amik a végleges játékból teljesen kikerültek. Ezzel a levegő perspektíva is megszűnt, az egész grandiózus hatás oda van. Textúrák elmosott pacák ami egybe mos mindent. Mitől szikla a szikla ha csak más színe van mint a vasnak? A specular map teljes hiánya minden felületet azonossá tesz.

Az előzetesekben látott finom manőverezés egy-egy bolygó légterében egyáltalán nem valósult meg. Nincs sem légköri ugrás, sem alacsony repülés, de még szabad irányítás sem nagyon. igazából olyan mintha kötélen húznák a hajót a bolygó felszínén.

Bőven akadt viszont olyan amit elhallgattak,
Egy előzetes sem szólt arról a 4-5 üres percről amíg bolygók között utazunk. Vagy az állandó nyaggató űrruháról ami 75%-nál közli már pedig töltsd fel. Vagy a hajóról amit a 4. landolás, után már tankolni kell.
Vagy arról hogy bár a bolygók egyediek, de az űrállomások hajszálra ugyanaz mindenhol. Vagy hogy 15 slotos inventoryba kellene belepasszírozni az egész periódusos rendszert, és a fejlesztéseket is. Vagy hogy specifikus tervrajzokat / upgradeket keresgélünk egy véletlenszerű világban, vagy a rémálomba illő UI-ról (miért kell mindent hosszan nyomva tartani? de még a menüben is)

A játék ígért felfedezést. De mit fedezünk fel ha már minden bolygón lakik egy-egy közönyösen unatkozó alien? Minden de minden sarok tele van drone-al. mindenhol van űrállomás. Főhősünk egy vándor aki teljesen cél nélkül sodródik az univerzumban, ami nem feltétlenül baj, de így még az a maradék cél is elveszett amit eddig kaptunk. Miért nevezzek én el egy bolygót, vagy figyeljek meg egy lényt ha úgyis jut rá 15 drón meg 5 alien.

az i-re a pontot pedig a végtelen univerzumot ígérő játék bezártság érzése teszi fel. Itt van 18 milliárd naprendszer (még ha a naprendszer modell abszolút nincs is kidolgozva) De te csak a legközelebbibe tudsz eljutni. Ahhoz is kell 4 komponensű üzemanyag, ami csak 1 ugrásra elég. Egy felfedező játékot ígértek, és valahogy ázsiai grind szimulátor lett.

De talán a legnagyobb csalódás, hogy minden előzetesben bemutatott világ esztétikus, vonzó és gazdag volt. Ezzel ellentétben a játék véletlenszerű, egymást ütő színekkel, mindenféle koncepció nélkülöző, többnyire kopár bolygókkal fogad. Ha valami, akkor az kiderült hogy nem lehet a véletlenre bízni teljesen a környezet megalkotását. Vagy legalábbis, nagyon oda kell figyelni a beállításokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. kiskoller
2016.08.16. 12:55
Mi a játék célja? Eljutni a galaxis magjába.

Mi kell ehhez? Üzemanyag az űrhajóba.
Mi kell ehhez? Leszállni az űrhajóval egy bolygóra
Mi kell ehhez? Üzemanyag az űrhajóba
Mi kell ehhez? Üzemanyagot bányászni.
Mi kell ehhez? Üzemanyag a pisztolyodba
Mi kell ehhez? Üzemanyagot bányászni
Mi kell ehhez? Üzemanyag a ruhádba
Mi kell ehhez? Üzemanyagot bányászni
Mi kell ehhez? Eljutni egy másik bolygóra
Mi kell ehhez? Üzemanyag az űrhajódba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. rottenbull
2016.08.16. 13:23
Nekem nagyon bejon eddig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. SeaQR
2016.08.16. 13:45
Nagyon szép romantikus ömlengéseket lehet látni erről a játékról, de ha nem a hype vonatról nézzük akkor ez egy "üres", kihagyott ziccerekkel teli, optimalizálatlan, céltalan és kis idő után unalomba fulladó grindfest. (az ára meg háromszorosa az indokoltnak)
Kár, pedig vártam...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Joga73 rotte...
2016.08.16. 13:47
Dettó, a repetitív dolgok ellenére is nagyon jó móka, én még a 90-et is megadnám rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. Asagrim kisko...
2016.08.16. 13:53
Mi a játék célja? Eljutni az utolsó pályára.

Mit kell ehhez csinálni? Ölni.

Every game ever...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. MastR gbrgr...
2016.08.16. 14:02
1) Por, füst, felhők nálam vannak.
2) Nálam nem azonos minden felület.
3) Finom manőverezés, légköri ugrás, alacsony repülés, szabad irányítás nálam van.
4) Nem hallgattak a bolygóközi utazásról
5) A 15 slotos inventory nálam 48 slotos.
6) Én sokkal több naprendszert is át tudok ugrani.
7 Én voltam már esztétikus, vonzó és gazdag világon

Szóval:
1) Virágbolti verzió alapján nem szabad véleményt írni.
2) Fél óra játékidő alapján nem szabad véleményt írni.

De most komolyan, a steam tele van olyan negatív véleményekkel, ami felett azt látjuk hogy az illető 0,3-0,5 órát játszott a játékkal. Azok mire számítottak? Elindul a játék és már minden maxos és szép és jó és rögtön vége is?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. kiskoller Asagr...
2016.08.16. 14:10
(Skyrim vanillát nem játszottam, csak Requiem moddal, ez lesz a példám. Vanilla Skyrimnak ugyanaz a problémája, mint ennek a játéknak, ezért nem is játszok vele)

Mi a játék célja? Megölni Alduint.
Mi kell ehhez? Sok HP, magas elemental / magical resistance, shout resistance, magas magicka / stamina, magas skill level, varázstárgyak, előző questek végrehajtása, jó follower, stb. stb. stb.

Mi kell a sok HP eléréséhez? Enchanted ring
Mi kell ehhez? Soul gem, magas enchanting skill, hp enchant tudása

Mi kell a hp enchant tudásához? Szerezni egy ilyen tárgyat.
Hogyan szerzel ilyen tárgyat? Dungeon crawling, vagy vásárlás

Mi kell vásárláshoz? pénz

Hogyan szerzel pénzt?


Remélem ebből látszik a különbség, nem akarom a végtelenségig sorolni.

A legtöbb játéknak egy végső célja van, amelyet egy metódussal, öléssel tudod elérni, de hogy kit, hol, mikor, miért, milyen fegyverrel ölsz meg, az rajtad múlik. (Szerk: és a különböző gyilkosságok tényleg különböznek egymástól, ez egy fontos lépés)

Ebben a játékban mindenhez bányászni kell, és minden cselekedethez szükséges nyersanyagért magát a cselekedetet kell csinálnod.

Ez olyan, mintha Skyrim-ban nem virágokból, hanem bájitalokból csinálnál bájitalokat.

A célok és ezekhez végrehajtásához szükséges nyersanyag megszerzésének fája ennél a játéknál hamar körbeér, míg sok komplexebb játékban megmarad a fa struktúra amelyben bár ugyanahhoz az ághoz több különböző lépésben érhetsz el, egyik sem lesz repetitív, mert váltogatnod kell őket. Emellett neked, játékosként kell ezeket a dolgokat megfejtened.


Remélem megérted, mire gondolok, tudom, nem sikerült érthetően fogalmaznom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. potocki
2016.08.16. 14:30
Színvonalas cikk, köszönet érte.

Egyetértek a kritika hozzáállásával, de van egy vonása a játéknak, ami fölött nem tudok elsiklani. Nem tisztán singleplayer vagy masszívan multiplayer, hanem ezeknek a lehető legrosszabb kombinációja: masszívan singleplayer. Ha egy MMO-ban találkozom a HUNhaxxorPISTI1337 nevű felhasználóval vagy az általa Kiskhácinek, Csicskavagyolnak vagy Csöcsikének elnevezett petekkel, hát istenem, van ilyen, túllépek rajta. De könyörgöm, egy olyan játékban, ami azzal kecsegtet, hogy átélhetem egy űrhajótörött magányát és küzdelmeit, ott hadd ne kelljen már azon frusztrálódnom, hogy vajon mikor zúzza porrá az illúziót egy másik játékos névadás terén észlelhető különös ízlése vagy trollkodása. Nem érdekel, hogy az a másik játékos csak pillanatnyi elmezavarból vagy részegségből adódóan nevezte el a bolygó lényeit Kutyabögyölőnek vagy Káposztás puszedlinek, engem ennek már az elvi lehetősége is megakadályoz abban, hogy belemélyedhessek a játék világába. Tudom, egyéni szoc. probléma, de akkor is.

Egyébként a cikk szerzője által említett "mérnökművészi" teljesítmény érdekesebb számomra mint maga a játék:
No man's sky GDC Vault Art Direction Bootcamp How I Learned to Love Procedural Art
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. laci0604
2016.08.16. 14:30
Letorrenteztem a játékot, mert kíváncsi voltam, hogy hogy menne a gépemen, jobban ment, mint egyik-mésik streamernél.

Kellőképpen be is szippantott, észre sem vettem, és már vagy 20 perce nézelődtem az adott bolygón, gyűjtögettem ezt-azt, állatokat scannelgettem, etettem őket, meg ilyesmi.

Ha kijavítják a teljesítmény problémákat, és egy kicsit olcsóbb lesz a játék, akkor bizony meg fogom venni, és elindulok az univerzum közepe felé vezető kalandos úton, remélem, marad még számomra felfedeznivaló!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. Asagrim kisko...
2016.08.16. 15:11
Érthető volt, teljesen világos, ilyen megközelítésből teljesen igazad is van. De a Requiem mod nem reprezentatív példa, ahogy a Deus Ex: Human Revolution sem lenne az, ezek kivételek.

Minden játékban a főellen leölése a cél, amiért ölni kell, azért is hogy erősebb legyél, azért is hogy jobb cuccokat szerezz. Ölni kell az öléshez, teljesen mindegy milyen szerkezetbe van strukturálva ez a mókuskerék, akkor is mókuskerék marad. Hogy itt nem annyira cizellált ez a rendszer, hogy jobban előtűnik mennyire értelmetlen ez az egész, már tényleg a fejlesztők sara, de ettől függetlenül ez a "bájitalokból csinálok bájitalt" minden karakterfejlődésen és proceduralitáson alapuló játék sajátja. Azért ölsz, hogy ölhess.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. Busterftw
2016.08.16. 15:56
Kerdes: Harc mennyire van benne?
Ha talalok egy csapat husevo kolibrielefantot, es ugy tartja kedvem, azokat be lehet daralni?
Csakannyal vagy lezerpuskaval stb.

Mindenkepp adok a jateknak egy eselyt, csak jojjon par update.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. hEngi Buste...
2016.08.16. 15:59
Be lehet, nekem eszembe se jutott etetni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. Meteoreso
2016.08.16. 16:22
Ez a játék olyan mint egy görbe tükör , bárki belenéz mást lát benne.
ennek megfelelőek a vélemények is.
A játék kimaxolásához mennyi óra kellene 1000 100000 1000000 ?
Nekem az nagyon hiányik benne hogy elengedik a kezed néha azt se tudod merre kell menni, nagyon adná a küldetéseket , ez egy szerepjáték szerepjáték nélkül, kraftolós de valódi kraftolás nélkül, tulajdonképpen csak a hajódat multitúlodat fejlesztgeted. Be tud nyelni de te sem tudod miért mert szinte nincs cél, olyan mintha Sheparddal játszanál csak küldetések nélkül.
Egyszerre furi szép és csúnya A custom űrhajó kraftolás rohadtul hiányzik, az adna valami értelmet neki
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Asagrim Meteo...
2016.08.16. 16:54
Ez a műfaj többi tagjára is jellemző, hogy nincs küldetés. Az X3 standalone kiegekben is szabadon kóvályoghatsz, és neked kell felfedezned, hogy mit is lehet csinálni, persze így nem tuti, hogy fel is fedezed a lehetőségeidet. Erre egy tutorial, vagy legalább egy olvasható leírás jó lenne a játékon belül, így csak az internetes források maradnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. kiskoller Asagr...
2016.08.16. 17:04
Persze, hogy ezek a kivételek, ezek a jó játékok

Nyilván nem várom el ugyanezt egy csőfps-től, de egy ilyen játéktól viszont igen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Asagrim kisko...
2016.08.16. 17:53
Aláírom!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. eriol
2016.08.16. 18:01
Egyetértek azzal a véleménnyel, hogy kicsit egysíkú üzemanyag és némi upgrade/blueprint grindolás az egész játék. Mindezt azért, hogy aztán egy másik bolygón grindolj tovább, egy számot redukálgatva egyre jobban, ami a végcélt jelzi. Amit ha már nagyonsokat grindoltál, igen csak várod. Ilyen tekintetben ugyan van mit fejlődnie a játéknak, de szerintem nagyon jó kis alap lehetne. De...

SPOILER ALERT: középponthoz kapcsolódó írkálás jön, aki maga akarja felfedezni, az ne nagyon olvasgassa.

Amikor kezdesz vészesen közeledni a közepéhez, ha lehet ne legyen közöd csillagászathoz, mert kaparni fogod a falat, és sok fantáziád se legyen, hogy feltegyél olyan kérdéseket, hogy miért találom ugyanazokat a kereskedőket, űrbanditákat, űrhajókat 500 fényévre a galaxis középpontjától, mint bárhol máshol? És amikor eléred a közepét... Igazából az egész játék a középpont misztikájára épül(ne) számomra, az tartja mozgásban. Amit totálisan illúziórombolóan valósítottak meg, 0 fantáziával. Nálam sajnos itt bukott el a játék. Persze ez magánvélemény, ettől másnak még tetszhet a dolog, de én alapvetően azt is utálom, amikor összeszedem a 254 db gyűjtögetős dolgot x játékban (amihez még történeti szál se kapcsolódik vagy nem alakítja a játékot semmilyen formában) és annyit kapok, hogy a stats menüben ki van írva, hogy 254/254. És semmi több. Na, kb ugyanez van itt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. farkas.bal... Asagr...
2016.08.16. 20:31
Ebben elég korrektül adogatja be az objective-eket az Atlas.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Tutu7030 tibai...
2016.08.17. 12:21
Szintén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. YellowFlas...
2016.08.17. 19:21
72%? Én felcserélném a két számot. Ekkora sz*rt legutóbb a The Division-nél láttam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Vazul267
2016.08.18. 13:12
72%? Fel kéne ébredni kedves cikk író mert ez a játék minden csak nem jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. Humbuk
2016.08.18. 13:41
Kedves Balázs,
A kirtika, mint ilyen jó lett, azonban kifejezném egyet nem értésemet bizonyos tények súlyával kapcsolatban.
A cikkben remekül össze van foglalva (bár nem teljes mértékben) a pro-kontra szekció, azonban véleményem szerint helytelenül van kezelve.
Bizonyos tények sokkal súlyosabb problémák, mint amit a cikk említ. "A van némi performance probléma" az nem egy fogpiszkáló, hanem bizony a gerenda a játékban. Borzasztóan vártam én is a játékot, de az, hogy még a system requirements-t teljesítő gépen el sem indul?? 60x310=18600 HUF a játék... Tudom, mondod, hogy nem éri meg az árát, akkor is abszurd. Nem is ez dühít fel! Hanem az, hogy tudták! Tudták, hogy nincs benne AMD proci support, tudták, hogy opengl 4.5 a minimum, tudták, hogy nem támogatja az intel igpu-t. A beállítások fele nem működik pc-n vagy nincsen hatása! Nálam ez a gusztustalan hozzáállás az ami miatt bojkottálnám az egész csapatot! Nem reagálom túl! Csak látom azt, hogy hova halad ez a korszak... Ha ilyen példát mutatnak, akkor a többi is megteszi és ez után már csak ez lesz! Nem akarom azt, hogy ilyen legyen a játékipar... Szórakoztatnia kéne és nem bosszantania azzal, hogy csomó pénzt kifizetek és megkapom a nagy semmit!

Véleményem szerint jelenlegi állapotában nem pontozható ez a "produktum" ugyanis nem elégíti ki a késztermék fogalmát.

Más: A hiányosságok közé brutálisan beletartozna az űr mint "empty" space megjelenítése, ami a mai tudásunk mellett röhej. Hol vannak a nebulák, "bányászható" gázfelhők, aszteroidák stb??
Hogy mi hiányzik még? Hát azt pont úgy hívják hogy PLANET EXPLORERS, ha már pan a játék... Abban meg lenne minden ami az "on foot" feature hiányosságokat maximálisan pótolná.

Tucatnyi hiányosságot írhatnék még ami miatt ez nem teljesíti a felfedező játék kategóriáját... A válasz úgy is az lenne, hogy ezt nem is vállalták a fejlesztők. Ez igaz is, de akkor kérem ne tessék engem meggyőzni arról, hogy egy tányér víz, az jókai bableves.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. SyRew Humbu...
2016.08.18. 13:54
The No Man's Sky PC patch notes in full:

Improved AMD Phenom Support:

Thousands of lines of assembly have been rewritten to support AMD CPUs. The game code no longer relies on anything above SSE 2; Havok Physics has also now created new libs. Game is now confirmed working on Phenom CPUs.

Mouse Smoothing:

Smoothing on mouse movement has been improved to prevent hitching or stuttering, and is now adjustable through the Options menu in "Mouse Smoothing." It now defaults to off. If you feel the framerate is "slow" or "lumpy," please make sure that this is turned off (it helps players with sub-30 frames per second).

Improved Performance:

On CPUs with 4 threads or fewer, performance has been improved. On CPUs with 8 threads, performance has also been significantly improved.

Radeon 6xxx:

Added support for this GPU, which doesn't support OpenGL 4.5 fully.

Player Saves:

Help to recover some player saves which had been lost or corrupt.

Alt-Tab has improved:

Some systems/configs were crashing or not pausing correctly on Alt Tab. This should now be resolved.

Shader Caching:

Framerate was initially stuttering due to shaders not being correctly cached by the GPU on some systems. We have replaced the GPU caching system. You may notice some stutter during the Galactic Map intro to the game (the very first time you run), but it should be smoother from then on (this will be fixed in future). This is particularly true on ATI cards.

Max FPS Cap:

On some CPU/GPU configurations, setting Max FPS to 60 or 30 was not giving 60 or 30 FPS (causing stuttering). This has been improved.

Intel GPUs:

The game will now let you know if you are trying to run with an unsupported GPU. This will hopefully flag for some users that their high-end GPU has not been selected. We are working on Intel GPU support.

G-sync:

G-sync has been disabled by default, which was causing an issue for some users.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Asagrim Humbu...
2016.08.18. 14:05
1. AMD proci support van, csak az SSE4.1-et nem támogatja FX-nél korábbi (patch már elkészült).

2. Intel IGP? GTX 980 SLI-vel döcög, hol akarsz játszani IGP-vel itt?

3. Az OpenGL 4.5-öt támogatja HD7xxx-től és GTX 4xx-től felfele minden kari. Ami ennél régebbi, arra ismételten csak a 2. pontot tudom felhozni, a teljesítményükre vonatkozólag.

Summa summarum, neked az a bajod, hogy egy 4 évesnél régebbi gépen akarsz játszani egy új játékkal. Processzor esetében rövidesen tudsz, videokártyával meg így jártál, mert ha támogatnák, akkor sem lenne elég a teljesítménye. Itt volt a konzolgeneráció váltás, szóval a keresztplatformos játékok gépigénye is megugrott, tehát józan ésszel nem várható el, hogy egy ennél régebbi gépen továbbra is játszani lehessen hardverfrissítés nélkül. Én is szívesen játszanék vele, de nem tudok...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Humbuk SyRew
2016.08.18. 16:39
Remélem olvastad a patch notes alatti steam fórumot is, hogy sokaknak hogy is fut a patchek alkalmával.


@Asagrim:
Tekintve azt, hogy milyen a grafikai részletessége a játéknak. (Egyes értesülések szerint 720pről skáláz fel magasabb felbontásokra) Nem igazán látom abban a kifogásolnivalót, hogy egy intel igp-n low beállításokkal hd vagy akörüli felbontással eldöcögjön.
Sajna az GTX560 TI opengl4.1et támogat csak, de ha már ezzel a karival fallout 4eztem és GTA5öztem stabil 30-40 fpsel nehogymár ezt a progit ne futtassa... (ezt azon kívül mondom, hogy eltávozott az örök VGA mezőkre)
Nem a durcás kisgyerek beszél belőlem, világos, hogy egy indie stúdió nem engedheti meg magának, hogy sokáig vagy tovább üljön a dolgokon(főleg a pénz miatt). Másrészt pont egy indie stúdiónak kéne észnél lenni, hogy milyen presztizst építenek fel, veszítenek el. Patchekkel a laptopomon elmegyeget (740m). (amúgy a 740ben is 384 cuda ma van, mint az 560ti-ben).

Nekem az a bajom, hogy egy valag pénzért egy sufnituningos ócska konzol portot kapunk, és a nagyobb bajom az, hogy a játékosok egy része simán megeszi. MInt mondtam ez a trend már évek óta megfigyelhető és ha ez folytatódik, akkor egy még kaotikusabb játékipar alakul ki, ahol az emberek (mi) nem járunk jól fejlesztőtől függetlenül.
PÉldaként a visszafelé kompatibilitásra az örök aranytojást a Half Life 2-t hoznám fel neked! Briliánsan futott az akkori több éves konfigomon, egy olyan vason, amin el sem szabadott volna indulnia.
Biztos vagyok benne, hogy te is észreveszed azt, hogy az új programoknál néha hónapokat kell várni a kiadás után mire igazán élvezetes lesz a termék. Ilyen világot akarunk? Mert az NMS pcre simán egy early access kategória... (Mondom ezt minden gyűlölet és ellenérzés nélkül.)
Az én vágyam az lenne ha az Empyrion galactic survival-t+a planet explorers-t és az NMS-t összegyúrná valaki.

Mlyen logika az egy játékban hogy kvázi "mindentudóként" bármilyen technológiát összeszedsz/megjavítasz és egy saját hajót nem tudsz összerakni, meglevőt fejleszteni?

Nem érzem teljesíthetetlennek az elvárásaim
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. turosp Humbu...
2016.08.19. 10:02
Amit találtam az alapján az látszik, hogy NMS csak OGL-t támogat. Mivel nem értek hozzá, ezért komolyan kérdezem, hogy ebben az esetben biztos, hogy releváns, hogy két DX-es játék mennyire fut jól az adot kártyán?

szerk.:
Nem játszottam a játékkal, nem is tervezem megvenni egyelőre, tényleg pusztán tudatlanságom miatt kérdezem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. farkas.bal... Humbu...
2016.08.19. 12:06
Mint a cikkben is említettem, én a PS4-es változatot teszteltem, a cikk (véleményi része) nagyjából kész volt, mire Steamen megjelent. A PS4 volt mindig is az elsődleges platform, de valóban sajnálatos, hogy a PC-s indulás sokkal meredekebb volt. PS4-en a performance probléma nagyon enyhe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Humbuk turos...
2016.08.19. 20:17
Teljesen jogos kérdés!
A választ nem a programozási nyelvek összehasonlításában keresném, hanem a hardverben.

Pongyola leszek, mert ez a téma igazán sok időt ölelne fel, hogy az előnyöket és hátrányokat összehasonlítsuk. A lényegi rész az, hogy a programozási nyelvek teremtik meg a gép-ember interface fogalmát, ahol te emberi érthető utasításokat írsz, amit a a programnyelv fordító programja lefordít gépi kódra. Ezt a kódot futtatja a számítógép. A kódban levő utasítások egy része dedikált hardver egységeknek szól, pl memória vezérlő, "processzor mag" stb... A kód "tisztaságától" is függ, hogy milyen lesz a végeredmény.
Dedikált feladatokra specifikus áramköröket használ a vga, ami kis túlzással "nyelv független".
Eltérések persze lehetnek, lehet, hogy ugyanazon eredményekhez más-más úton jut hozzá a két nyelv.

Grafikus számításokat viszont mind a két rendszer végez közös hardveren, ezért volt bátorságom párhuzamba állítani a kettőt. Ha az egyik rendszer egy modern játékot képes futtatni, amely szintén igen nagy komplexitással rendelkezik, akkor a másiknak is legalább hasonló teljesítményt kéne produkálnia nem?

Az OGL 4.5 azért kell a játékhoz, mert valószínüleg olyan utasításokat használtak a programozás során, amelyek már adottak a 4.5ben. Ez nem azt jelenti, hogy 4.0val nem menne a játék, hanem azt, hogy ha 4.0val akarod futtatni akkor a 4.5 ben alapból meglevő funkciókat neked kell külön megírni a programba... Ami idő és pénz.
Az Ogl-t valószínűleg könyebb átportolni ps4ről pcre meg xboxra, mintha külön megkéne írni a Dx részét a játéknak.

Tömörítve: 1 hardver, ugyan az a munka két nyelven... -> A hardver képességei adottak -> következtetés ha a hardver képes elberregni más komplex játékok alatt, akkor a kód a hibás.
Sajnos még nem vizsgáltam az Opengl és a Dx teljesítmény mutatóit, de most majd kicsit utána nézek és leírom ha lesz valami érdekes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Humbuk farka...
2016.08.19. 20:31
Ezt örömmel hallom. Legalább a ps4 tulajok elégedettek lehetnek.

Én meg pihentetem néhány hónapig a játékot, mert a halálba idegesít az együgyüsége.
A repülés kontroll az félelmetes. (Battlefield 1942 óta nem vezettem egérrel "repülőt"
Azt mondja már meg valaki, hogy csak nekem tűnt fel, hogy bolygó mérettől függetlenül a felszállás mindig 25%ot fogyaszt? (Mert hát az a csúnya gravitáció nem igazán egyforma... legalább is nem kéne annak lennie.)

Továbbá elég nehéz levegő-föld támadásokat végrehajtani a bill+egér kombóval...


Mind 1 is, felesleges folytatni. Sajnos nagy csalódás most a játék. Bízzunk benne, hogy néhány év ennek is jót tesz majd? Mint pl: khm X rebirth khm...
((Nem hiszem, hogy ez a csapat fogja addig támogatni a játékot.))
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. mikej95
2016.08.20. 22:34
Ha működésre bírják a multit én megveszem, nem érdekel milyen kicsi az esélye, hogy másik játékosba botoljak. Más felől jó lenne, ha lehetne mit csinálni, mert most csak grindelni lehet és kutatni cuccok után amik előbbre visznek. Durvábban ki van szolgáltatva az RNG-nek az ember, mint a Minecraft-ban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. kiskoller Humbu...
2016.08.21. 20:33
Nem csak a gravitáció, hanem a légkör! Ha elég dús a légkör akkor le tudsz parkolni 0 üzemanyag felhasználás mellett is, mert a súrlódás szépen lelassítja a járművedet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. dbelam
2016.08.22. 12:25
Ez így egy iszonyat túlárazott walking simulatornak tűnik, pont. A minecraftban meg egyebekben legalább csinálhatsz valamit, itt meg az jön le, hogy bejársz n+1 generált bolygót farmolni, ami vagy jól néz ki, vagy nem. Valakinek persze ez bejön, váljék egészségére, de ha állítólag 980-on is szaggat, akkor pápá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Asagrim dbela...
2016.08.22. 13:18
Nálam egy szaros HD7850-nel csak akkor szaggat (értsd: csökken hirtelen 30-31 FPS-ről akár másfélre), ha éppen valami olyat generálna a bolygón, ami miatt 100%-on jár a proci. Ez viszont csak 1-1 pillanat, és nem fordul elő túl sűrűn, szóval inkább úgy fogalmaznék, hogy mikrolaggol a játék. Ahhoz képest, hogy pénteken még el se indult, az új patch után egész jól ment a gépemen a hétvégén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. dbelam Asagr...
2016.08.22. 21:35
Azzal 30 FPS? Ejha, eszik rendesen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Asagrim dbela...
2016.08.22. 22:01
Hát, mostanra az már a középkategória alvége.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. mrenee
2016.08.23. 11:00
Nálam egy HD7770-el is elmegy 30 FPS felett.... valóban csak akkor akad be egy picit amikor épp generál valami nagyobb dolgot, mint pl egy komplett bolygót, de mivel földetérésig illetve a légkörbe belépésig amúgysee tudsz nagyon mit csinálni totál nem zavar....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. RealDreamQ
2016.08.23. 18:54
A játékban a trükk az, hogy a több ezer billiárd égitest nem előre lett megalkotva, egy algoritmus állítja össze őket véletlenszerűen kiválasztott tulajdonságokból (ezért lehet mindegyik különböző), és amíg meg nem közelítjük őket, csupán adatsorként léteznek, a planéták csak akkor öltenek formát, mikor bekerülnek a látóterünkbe. Az előrehaladásunk kulcsa, hogy megszerezzük az életben maradáshoz és a közlekedéshez szükséges alapanyagokat. Az utóbbiak begyűjtése után olyan tárgyakat készíthetünk, amivel megjavítható a burkolat vagy a hajtómű, illetve felhasználhatjuk őket üzemanyagként vagy éppen munícióként. Van egy nagyon fontos eszköz : a Multi-Tool
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. kihaennem
2016.08.25. 05:54
ez a játék már meg is bukott az első napon mikor megjelent.
A több "billiárd" bolygó legyen bátran 1 darab és annak az ujratexelése plussz egy random magasságtérkép egy gombre. Mindenhol Földi gravitáció van. Minden bolgyón ugyanazt kell csinálnod. Nincs Semmi érdekes 2-4 óra után az egészben.
Semmi egyedit semmi újat nem alkottak. Elite már 84 ben lealázta ezt a játékot ahogy a mostani feldolgozás is. Ugyanugy le tudok Elitben is szállni bolygókra akár groupban is. Csak nagy a felhajtás NoManSky körül. A 3/4 része lemaradt az igéreteknek amiket kamuztak a trailerekben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Phantomstr...
2016.08.25. 13:08
72%... Steamen az értékelése vegyes, 50% pozitív, az aktív játékos bázis pedig SteamSpy szerint nem egész két hét alatt több mint 200 ezerről bezuhant 20 ezer alá. Kicsit bőkezűnek tűnik az a 72%. Szerintem ez lesz az év botrányjátéka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Asagrim Phant...
2016.08.25. 13:47
Szerintem meg az a botrány, amit egyes tesztelők művelnek. Angry Joe pl. úgy vágta össze a videóját, hogy kijelentéseket vágott be interjúkból, aztán odanyomta a bullshit plecsnit minden egyes kijelentés után, ami szerinte nem igaz. Szerinte nincsenek repülő lények.

Akkor ez miaszaritten kéremszépen???



Napszak változás sincs szerinte, én meg majdnem kinyiffantam, mikor beesteledett, és lement a hőmérséklet mínusz hatvanhét fokra, és a hajómtól 5 perc gyaloglásra nem volt mivel töltenem a védőfelszerelésemet. Szerencsére volt nálam plutónium és sikerült gránátokkal odút fúrnom (robbantanom) egy domboldalba, és túléltem.

Egyesek nincsenek tisztában azzal, hogy a random azt jelenti, hogy véletlenszerű, és nem azt, hogy változatos. Szóval volt tíz bolygón és nem látott se napszakot, se repülő lényeket. Nabumm, így sikerült a randomgenerálás...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Phantomstr... Asagr...
2016.08.25. 14:18
Ez mind tök jó. Akkor ez mégis egy jó játék. Akkor miért is a vegyesek felhasználói értékelések és lépett le a játékosbázis 90%-a nem egész két hét alatt? Ezek itt számszerűsített tények több százezres mintával, aztán itt vagy te egynek. Kipróbálták ezt a random generált világos cuccot és nyilvánvalóan nem jött be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Asagrim Phant...
2016.08.25. 14:30
Azért léptek le, mert marhára unalmas a játékmenet. Szerintem is. Viszont olyan dologért ne húzzuk már le a játékot, ami nem is igaz! Erre hoztam 2 példát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Phantomstr... Asagr...
2016.08.25. 14:43
Olyanért nem is húztam le, meg úgy általában semmiért sem, csak rögzítettem, mennyire visszafelé szült el az egész projek, szóval fölösleges volt ezt az én hozzászólásomra válaszolva megjegyezni, mivel semmi köze nem volt hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ChoSimba Asagr...
2016.08.25. 15:00
Mondjuk a játékmenet nem unalmasabb, mint egy Diablo3
Oszt azzal is játszanak páran.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Asagrim Phant...
2016.08.25. 17:21
Hát persze, semmi. Most akkor rólad van szó, vagy 200 ezer emberről? Így aztán lehet érvelni, hogy utólag fűzöd hozzá, hogy egyszer általánosan odamondasz valamit, máskor meg rólad van szó.

Értékelésről beszéltél, én meg erre válaszoltam, hogy sok értékelő azt se tudja miről beszél...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Mosdatlan_... ChoSi...
2016.08.25. 22:36
Pont ez jutott eszembe nekem is - ott is totál csalódás volt a (nem létező) endgame sok-sok patchen keresztül, ott sem tartottak be rengeteg ígéretet (pvp, khm...), ott is volt gigahype, aztán óriási balhé a launchkor szerverhibák miatt ("nem bírták a szerverek a terhelést" - le kéne védetni), hatalmas balance hiány, és talán a leginkább mérvadó, hogy sokan valami mmo csodát vártak - főként olyanok, akik életükben nem játszottak nem hogy az előző részekkel, de még hack'n'slash játékkal sem. Nem csoda, hogy kellett egy game director váltás, röpke két év, és jó sok lenyúlható ötlet más játékokból, amit a Blizzardnak legalább sikerült többé-kevésbé jól megcsinálnia, szemben az ötletgazdákkal.

Szerintem itt a legnagyobb baj a kommunikáció színvonala a közösség felé - steamen még mindig ott az első gameplay videó, amiből jóformán semmi sem került bele a kiadott játékba. A vegyes értékelések után meg bedobni egy olyat, hogy *lehet* mégsem lesz minden új tartalom ingyenes a játékhoz kb. a kegyelemdöfés volt az egész projectnek.
Én speciel elszórakozok vele így is, de teljesen megérem a felháborodást körülötte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Ashface
2016.08.28. 17:35
Redditen azt írják, hogy a Steamen feloldották a 2 órára vonatkozó refund korlátot, lehet refundot kérni, mindegy hány órát töltött vele a játékos. Van akinek csak 5-6. alkalommal jött össze, de próbálkozni kell aztán előbb-utóbb összejön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Heroes27
2016.08.30. 16:05
Szerintem bevolt b*szva a cikkiró, de biztos valami drog hatása alatt volt.

"Mérnökművászeti teljesitmény" - mi a francról beszélsz de tényleg?

Szénné hazudtak. loptak, csaltak, rányomja, hogy nem rossz ez, ez tök jó, csak bele kell magad képzelni.

Mivan?????? 72%? Vannak bajok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kiskoller Asagr...
2016.08.30. 17:05
Tudtommal nincs rendes fizika alapú napszakváltás. A bolygók patch 1 óta nem forognak egyáltalán, és release óta (tehát összes verzióban) helyben állnak, nem keringenek a csillag körül, tehát az égen mindig ugyanott vannak.

Sokan ezért hőbörögnek.

Persze Angry Joe-nak ettől még nincs igaza.

(Én jómagam nem játszottam a játékkal, szóval csak másodtól szedem az infókat.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim kisko...
2016.08.30. 17:07
Van napszak váltás. Lehet nem stimmel a keringési idő minden bolygón, de nekem esteledett már be több bolygón is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. ChoSimba Asagr...
2016.08.30. 18:32
Ő fizikai alapút napszakváltást mondott. Tehát a bolygóforgás miatti napszakváltás nincs.
Ha a bolygón vagy, akkor persze elveszi a fényt, de nem azért, mert forog a bolygó, hanem mert a bolygón való tartózkodás során ilyen a szkript.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Kikikirly1... Heroe...
2016.09.02. 09:28
+1 Teljesen egyet értek veled.

Steamen nemrég még 48%-on állt,most 38%on van...A kezdetben lelkes emberek is kezdik megunni a játékot.Nem csodálom.Plusz tartalom ezen a játékon nem segít,a megvaslósítás igénytelen,minden pillatanban érezteni a játékossal hogy ez bizony egy Indie játék.Ilyen megvalósítás mellett(ilyen effekteket,fizikát,animációkat utoljára Stranded Deep-be láttam)nem segít semmit a plus content.A játék alapjai rosszak,amíg azt nem javítják ki(beleértve a generáló egyenletet)addig annyit ér mint hallottnak a csók.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!