iPon Cikkek

NVIDIA 8800GTS SLI: egységben az erő?

Dátum | 2006. 12. 18.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Nemrégiben jelent meg a piacon az NVIDIA legújabb zászlóshajóinak kikiáltott 8800-as videokártya család. Az NVIDIA a 8800-as sorozattal nagyot alkotott: elkészültek a világ első valódi DirectX 10-es támogatással rendelkező kártyái, amelyeknek ezen tulajdonságát egyelőre nem tudjuk kihasználni, mivel jelenleg nincs megfelelő támogatás a szoftverek tekintetében.

Az SLI mód is csak bizonyos esetekben, illetve bizonyos játékoknál képes jelentős teljesítménynövekedés elérésére, de nagy általánosságban nem hoz akkora többletet, hogy megérje befektetni két ugyanolyan videokártyába. Nem beszélve arról, hogy dupla videokártya, dupla fogyasztás, illetve ha nem passzív hűtővel rendelkeznek a termékek, akkor dupla akkora zajt is csapnak, viszont ez mind nem baj, ha van eredménye. Most erre vagyunk kíváncsiak: vajon mekkora többletteljesítmény elérésére képes 2db 8800GTS?

Az NVIDIA új kártyái brutális teljesítményre képesek, igaz ennek jelenleg magas ára is van, mivel a legkisebb 8800-as kártya, azaz a GTS  is 120-130.000 Forint körül van, ami valljuk be, sokak számára egy komplett gép árát jelenti, persze vannak, akik megengedhetik maguknak az akár 2db 8800GTX-et tartalmazó erőgép megvásárlását is. 

A kártyák megmérettetéséhez az előbbi cikkünkben már bemutatott Core 2 Duo processzorral szerelt rendszert használtuk, hogy könnyedén összevethető legyen mostani tesztünk eredménye a középkategóriás videokártyák által nyújtott teljesítménnyel, azaz lássuk mit is tud egy "csúcskártya".

A kártyák lelke, a G80-as GPU

Az NVIDIA a 8800-as videokártya családdal egy merőben új technológiát dobott piacra: az eddig megszokott Pixel és Vertex egységeket felváltották az úgynevezett Streaming Processzorok, amelyek rendkívüli flexibilitásuknak és programozhatóságuknak köszönhetően hatalmas lehetőségeket rejtenek magukban.

Leegyszerűsítve, a már megszokott 6000-es és 7000-es szériáknál még a futószalagos formában történő adatfeldolgozás volt jelen, azaz egy adott egység csak egy adott feladat ellátására volt képes, emiatt limitált volt az egy időben történő adatfeldolgozás. Most viszont a GPU részekre van osztva, ezek nem mások, mint a már említett Streaming Processzorok.

A kártya GPU-ja 500 MHz-en működik, de a benne található Streaming Processzorok órajele ettől eltér: ezek az egységek 1200 MHz-es órajelen futnak. A 8800 GTS-ben 96 darab ilyen egység van, míg a nagy testvérben, azaz a GTX-ben már 128 darab Streaming feldolgozó egység teszi a dolgát. A GTS 640 MB GDDR3-as memóriával is el van látva, ennek órajele 1,6 GHZ, a memóriainterfész itt 320 bites, összehasonlításként az eddigi csúcskártyák 256 bites memória interfésszel büszkélkedhettek.

A 8800-as család tagjai a modernnek számító 90nm-es gyártási technológiával rendelkeznek, ez kisebb GPU-t eredményez, valamint kisebb mértékű hőtermelést von maga után.

A rövid magyarázat után az alábbi táblázatban láthatóak a technikai paraméterek összefoglalva:

 

A tesztünkben szereplő 8800GTS-eket  a Galaxy gyártotta. A termék csomagolása rendkívül tetszetős és esztétikus, a fedőlapot levéve elénk tárul egy fekete doboz, amelynek tetejébe a gyártó neve van belenyomva ezüst színnel. Az első benyomások rendkívül jók, ami a csomagolást illeti.


 
A dobozt kinyitva megtaláljuk az összes kiegészítőt, ami a kártyához csak kellhet. A gyártó mellékeli a meghajtóprogramokat tartalmazó driver CD-t, valamint a felhasználói kézikönyvet is. Kábelek tekintetében is teljes a készlet, megtalálható egy S-Video kábel, egy S-video - RCA átalakító, valamint egy DVI-VGA átalakító adapter is, ha netán olyan monitorral rendelkeznénk, amelyen még nincs DVI bemenet.

A kártya működéséhez szükség van PCI-E tápcsatlakozóra, ami 6 pines, ha nem rendelkeznénk ilyen csatlakozóval felszerelt táppal, akkor sincs gond, nem kell azonnal tápért rohannunk, hiszen a gyártó erre is gondolt: a csomag tartalmaz egy PCI-E  - MOLEX átalakító kábelt is, ez egyébként külön is beszerezhető, némi utánajárás kérdése az egész.


A csomagolás és a kellékek bemutatása után következzen a lényeg: lássuk a kártyá(ka)t!


A Galaxy 8800 GTS rendkívül masszív hűtéssel van ellátva. A fokozott hőtermelésnek köszönhetően a kártya hűtése igen vastag, ezért a számítógépházban rögtön két helyet foglal el. A hűtő tetején van egy fényes plexi lap, amely szép dizájnnal van ellátva. A plexi fényes, csillogó felületű, éppen ezért érzékeny a karcokra. A kártyák elég durva csomagolásba vannak helyezve, ebben a csomagban szállítás közben el-elmozdulnak, dörzsölődnek, ennek következtében karcolódhat a felület.


Esetünkben is ez volt a helyzet, a kártyákat a gyári csomagolásból kibontva kis karcok voltak láthatóak a plexi hajlatánál. Ettől eltekintve teljes mértékben tökéletes csomagban érkezik a kártya.

A hűtést a heat-pipe és a klasszikus léghűtés ötvözésével oldották meg, így rendkívül hatékonyan lehet lehűteni a "forrófejű" szörnyeteget.


A 8800GTS két darab DVI és egy S-video kimenettel rendelkezik, az alábbi képen ezek láthatóak, valamint felettük a ventilátor által kifújt meleg levegő eltávolítását segítő kivezetés.

A kártya bemutatása után következzenek a tesztek. Mint korábbi cikkünkben, úgy jelenlegiben is ugyanazt az eljárást követtük, azaz szintetikus tesztek és játékok segítségével is izzasztottuk a videokártyákat. A korábbi tesztkonfigurációt hívtuk segítségül, ennek pontos paramétereit, valamint a szoftverek listáját a következő oldalon olvashatjuk.

A 8800 GTS-eket az SLI képes alaplapnak köszönhetően a már megszokott konfigurációban tesztelhetjük. A géppen az előző cikkhez képest annyi változás történt, hogy került bele egy nagyobb táp, hiszen a 8800 GTS-ek SLI-ben elég komoly fogyasztással rendelkeznek. Egy egykártyás rendszerhez minimum 400W-os tápegységet ajánl az NVIDIA.

A tesztgép pontos paraméterei:

Hardver
Processzor:  Intel Core 2 Duo 6300 (1,87 GHz)
Alaplap: ASUS P5N SLI
Memória: 1 GB Kingmax Mars DDR2-800 MHz (5-5-5-18)
Winchester: Maxtor 80 GB (SATA II)
Videokártyák: 2 db 8800 GTS
Monitor:  Acer 2032W
Tápegység:  CoolerMaster 600W

Szoftver:
Operációs rendszer: Microsoft Windows XP SP2
Meghajtóprogramok:
ForceWare 97.02 WHQL
nForce 570 SLI for intel (8.22)

Tesztprogramok: 
3Dmark 2003
3Dmark 2005
3Dmark 2006 (Score teszt, SM 2.0 és SM 3.0)
Aquamark 3

Játékok:
NFS Carbon
F.E.A.R
Battlefield 2

A tesztek sorát a szintetikus tesztprogramok indítják, azok közül is a 3Dmark 2003-as verziója. A program legfrisebb 3.30-as patch-csel ellátott változatát hívtuk segítségül.


Az SLI által nyújtott előny ezesetben majdnem 8000 pont, ez elég meggyőző az egykártyás üzemmódhoz képest. Bár az eredményeket elnézve, egy kártya is bőségesen elég lehet egy játékos számára, a nyers teljesítménye tökéletes napjaink játékaihoz.

A következő a 3DMark 2005, az eljárás ugyanaz.


Itt már egyáltalán nem nevezhető szignifikánsnak a különbség: az SLI rendszer mindössze 400 pontos előnyre tett szert.

A 3DMark 2006-os változatában szemügyre vettük a pontokat, a ShaderModel 2.0-ás és a ShaderModel 3.0-ás eredményeket, ezeket mind külön diagramban öszesítettük, az eredmény a következő:


Ebben a verzióban már csak mindössze egy ezres az előnye az SLI-ben járó 8800GTS-eknek a simához képest, egyszóval nem túl nagy a különbség, de még mindig jelentősebb, mint a 3DMark 2005-ben.


A ShaderModel 2.0-ás teljesítményt értékelő pontszámok között nagyon kevés a különbség, 200 pontnál is kevesebb.


Az újabb, azaz a ShaderModel 3.0-ás technológiát tekintve már lényegesen nagyobb különbséget figyelhetünk meg az SLI rendszer javára. Közel 1100 ponttal többet teljesített a 2 darab 8800GTS, mint az egyedül működő darab.

A következő progtram az Aquamark 3, amely 1024x768-as felbontásban 4x-es élsimítás mellett izzasztja a versenyzőket. Ennek eredménye:


Itt egy érdekes dolgot figyelhettünk meg: az SLI rendszer pár FPS-sel kevesebbet teljesített, mint a sima 8800GTS. Ez többféle képpen lehet magyarázni, de  a lényegen nem változtat. Az SLI ebben az esetben nemhogy előny, de hátrány volt. Persze ez természetes, nem minden alkalmazás képes kihasználni az SLI-ben rejlő lehetőséget.

A játékok tesztjét szokásunkhoz híven a nagy etalonnak számító arcade autóverseny szimulátorral, a Need for Speeddel kezdjük. A legfrisebb változat, azaz a Carbon került terítékre. A játékot 4 különböző beállításban futtattuk, a teljesítményt a játék közben kapott eredmnyek alapján foglaltuk grafikonba.


Az első tesztben nem használtunk semmiféle szűrőt, ennek ellenére érdekes eredményt kaptunk. A 8800 GTS egymagában közel 10 FPS-sel nagyobb teljesítményre képes, mint az SLI kettős fogat.


Egyel nagyobb felbontásban sem változik a helyzet, a teljesítmények ugyanazok.


A szűrők bekapcsolása után még mindig vezet az egymagában dolgozó 8800 GTS, az SLI módnak inkább hátránya van jelen esetben, mint előnye.


Az eddigi tendencia az utolsó tesztben sem változik: egyértelműen kijelenthetjük, hogy ha Carbonnal szeretnénk játszani, ne használjunk SLI konfigurációt, ugyanis nem profitálhatunk a két kártya teljesítményéből, sőt nem hogy teljesítmény növekedést kapunk, de rendszerünk kevesebb képkocka/másodperces értékek elérésére lesz képes.

Ebben nincs semmi különös, nem minden játék tud profitálni az SLI által nyújtott többletteljesítményből, az NFS Carbon pont ebbe a kategóriába esik.

A soron következő alkalmazás a közkedvelt háborús FPS játék, a Battlefield 2. A módszerek ugyanazok: 4 különböző beállítás, 2 szűrőkkel, 2 szűrők alkalmazása nélkül.


Az első, lapnak mondható beállítás alkalmazásával kísértetiesen hasonló eredményt kapunk, mint az előbbi Need for Speed teszt alkalmával. Az SLI rendszer ez esetben is lemaradva követi az egykártyás konfigurációt.


Szűrök alkalmazása mellett sem változik a kép: egyelőre nem látjuk értelmét az SLI használatának.


Nagyobb felbontásnál, szűrők használata nélkül már változika  kép. Most először képes nyerni az SLI: 4 FPS-sel nagyobb teljesítményre képes a két kártyával ellátott konfiguráció.


Az utolsó tesztben ha csak kis mértékben is, de megint az utoló helyre szorult az 8800GTS SLI. Ezek alapján kijelenthető, hogy egyelőre a Battlefield 2 sem tud érdemi gyorsulást felmutatni SLI mód használata mellett.

A következő és egyben utolsó játék, amivel megkínozzuk a tesztgépet, az nem más, mint a F.E.A.R. Itt már 6-féle beállítást alkalmaztunk, remélhetőleg több sikerrel száll harcba a 8800GTS SLI a 8800 GTS-sel szemben, mint az előző tesztek során.


Alap felbontásban hajszálra azonos eredményt produkált ez egy- és a kétkártyás rendszer.


Magasabb felbontás mellett, szűrők bekapcsolása nélkül elkezd felébredni az SLI rendszer: itt már jelentősebbnek mondható előnyre tesz szert a 8800 GTS SLI.


Szűrők bekapcsolásával a helyzet ismét változatlan: az SLI nyer. Nagyon úgy tűnik, hogy a F.E.A.R az egyike azon játékoknak, amely képes kihasználni a kétkártyás rendszerben rejlő lehetőségeket.


1600x1200-ban szűrőkkel már egyre inkább előjön a valódi előny: a 8800 GTS SLI szépen teljesít, így természetesen nyer is.


Ugyanabban a felbontásban és ugyanolyan szűrőbeállítások mellett a játék részletességét kicsit feljebb tettük, így már valóban komoly vizuális élményben volt részünk. Az SLI rendszer nagymértékben megveri az egykártyás gépet.


A minőséget még felljebb állítottuk, hihetetlen részletességgel volt dolgunk. Gyönyörű, eddig még nem látott minőségben élvezhettük a játékot, SLI használatával zökkenőmentes sebességgel futott a játék. Az egykártyás rendszer is szépen teljesített, bőven meghaladta a játszhatósághoz szükséges minimális teljesítmény szintjét.

A tesztek ismeretében egyértelműen az SLI rendszer jött ki nyertesen, végre egy játék, amely tökéletesen kihasználja a kártyák által biztosított teljesítmény nagy részét.

A kártyák valós teljesítményének összevetéséhez az előbbi cikkben alkalmazott stratégiát hívjuk segítségül.

Először is  a 3DMark különböző verzióinak pontszámait adtuk össze, valamint jelen esetben ehhez hozzá adtuk az Aquamark 3 által kapott pontszámokat is, az így kapott összegeket aztán egy diagramba foglaltuk, ez az alábbi képen látható:


A szintetikus tesztek alapján az SLI rendszer 10000 pontos előnyben van az egykártyás konfiguráció 50000 pontos teljesítményével szemben. Ez a különbség még nem meggyőző érték ahhoz, hogy két kártya hűtésének hangját, valamint plusz fogyasztását kelljen elviselnünk.


A játékokban mért képkocka/másodperces értékek összegzése után a vélemény nem változik: az SLI nem nyújtott akkora többletet, hogy megérje az alkalmazása és a jelentős többlettköltség is ellene szól, igaz komplexebb képet akkor kapunk, ha több játékkal tesztelünk, ez sajnos az idő rövidsége miatt nem volt teljesíthető.

Ahhoz, hogy a végső konklúziót levonhassuk, a tesztprogramok és a játékok eredményeit ugyancsak összegeztük, így már tényleg valós kép rajzolódik ki az összteljesítményről.


A diagram szerint az SLI rendszer nyert, ám a különbség jelen esetben sem akkora, ami egyértelműen indokolná a kétkártyás rendszer szükségességét.

Az NVIDIA 8800-as sorozata egy rendkívül jól megtervezett és kivitelezett videokártya család benyomását keltette, a teljesítménye még a nálunk járt kisebbik 8800-as kártyának is félelmetes volt. A kártya magában nagyon jó, nyugodt szívvel ajánljuk a hardcore játékosok számára, senki nem fog benne csalódni, ám az SLI alkalmazását tekintve nem ilyen egyértelmű a helyzet.

A kétkártyás rendszer érdemben egyedül a F.E.A.R-ben teljesített fölényesen az egykártyáshoz képest, ám egy darab 8800GTS is képes volt játszható teljesítmény felmutatására. Az SLI-nek mindenképpen van létjogosultsága, jelen esetben több ok is lehet, ami miatt ennyire nem jött ki az SLI előnye.

Új technológiáról és kártyákról van szó, a gyártó által biztosított driver még messze nincs a legtökéletesebb optimalizációval ellátva, valamint azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a tesztek kivétel nélkül DirectX 9 használatával futottak le, a DirectX 10-es verzió megjelenésével ezek az eredmények gyökeresen megváltozhatnak, illetve a későbbiekben kiadott új driverek is sokat javíthatnak a helyzeten.

Jelenleg az eredmények birtokában nem éri meg a 120-130.000 forintos plussz költséget az SLI rendszer, ami valójában ennél drágább is összességében, mert a stabil működéshez SLI Ready tápegység kell, legalább 560W teljesítménnyel. Ezen kívül véleményünk szerint bőségesen elegendő teljesítményt nyújt egyelőre egy 8800 GTS is, egy ilyen kártya használata mellett nem lesz gondunk az új játékokkal, nem kell majd azon aggódni, hogy vajon milyen felbontásban tudjuk játszani a kiszemelt újdonságot.

Végszóként annyit mondhatok, hogy a 8800 GTS egy tökéletes teljesítménnyel rendelkező kártya, igaz a magyar pénztárcákhoz viszonyítva méregdága, de áráért cserébe brutális teljesítményt biztosít.

8800 GTS - brutális teljesítmény: Tetszett!
Köszönet az Expert Computer Kft-nek a tesztkártyákért!



J.o.k.e.r

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. amazing
2006.12.18. 11:15
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. amazing
2006.12.18. 19:34
Hat, ket ugyanolyan hosszusagu csikon meg semmi kulonbseget nem latnal, akkor tenyleg igen kifejezo lenne ... Egyebkent ha elolvasod, epp arrol szol hogy az SLI nem eri meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. J.o.k.e.r
2006.12.18. 22:10
CzGöbe: Ez bizony így van, nagyon magas a processzorlimitáltság. A 6300-as proci meg azért maradt meg ebben a konfigban, hogy egy átlagos felhasználó is lássa, mi a különbség egy 40-50E forintos és egy csúcskártya között. Az előző cikk eredményeivel így összehasonlítható a 8800GTS teljesítménye.
Köszönjük szépen a bíztató szavakat!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. J.o.k.e.r
2006.12.20. 21:00
Rendben, köszönjük az észrevételt, a pozitívat és a negatívat egyaránt. Mivel már nem az első megjegyzés volt grafikonok méretarányával kapcsolatban, ezért javítom, hogy egyértelmű legyen a képi megjelenésük is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!