iPon Cikkek

OFP: Red River - Vörös veszedelem

Dátum | 2011. 05. 31.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Az Operation Flashpoint volt az első olyan katonai szimuláció, ami a technika akkori lehetőségeihez képest maximális közelségbe hozta a hadszíntereket. Nem voltak klasszikus FPS-klisék, sem más stílusoktól kölcsönvett játékelemek, pusztán a nyers realizmus, mely kisvártatva rétegjátékká avatta, ám ugyanakkor roppant sikeressé is tette a derék csehek munkáját. Később aztán a fejlesztő Bohemia összebalhézott a kiadásért felelős Codemasters-szel, kik megtartva a jogokat azóta egy folytatást is összedobtak Dragon Rising cím alatt. A játék elég jó lett, így a kiadó belevágott a harmadik teljes epizódnak szánt Red River fejlesztésébe, mely bár abszolút megállja a helyét a piacon, korántsem olyan innovatív, mint a széria korábbi részei voltak, sőt...

Vörös terror

A történet középpontjában ezúttal egy létező ország, Tádzsikisztán áll, ahol is 2013-ban kitör a polgárháború, az USA pedig - jó szokásához híven - odamegy a természeti kin... izé, szóval odamegy segíteni a jófiúknak, hisz mégiscsak ők a demokrácia megkoronázatlan császárai, ugyebár. A gondok akkor kezdődnek, amikor is kiderül, hogy a konfliktus mögött a kínaiak állnak, akik felszólítják az amerikaiakat, hogy menjenek haza, különben baj lesz. A jenkik persze nem hallgatnak rájuk, Kína pedig odavezényli saját hadseregét, hogy eztán a sok vörös kapitalista katonát lőhessük halomra az egyébként 12-14 óra hosszúságú (de a játékstílustól függően lehet több is) kampány alatt. Hát igen, nem egy komoly történet, és a kidolgozott, szerethető karaktereket is elfelejthetjük, de az OFP sosem róluk szólt, arra ott a Bad Company. Itt a lényeg a reális, militarista játékmeneten van, melynek a Red River meg is felel.

Tádzsikisztán sem hoz forradalmi változásokat
Legtöbbször legalábbis, de kizárólag csak abban az esetben, ha az ember Hardcore fokozaton játszik a programmal. Bár adva van egy kissé casualabb mód is (plusz sok könnyítés), ami főleg az új rajongók toborzása végett van jelen a játékban, a sorozat rajongóit ez nem fogja érdekelni: a lényeg a minél élethűbb katonai szimulátoros élmény megteremtése, vagyis az a hangulat és atmoszféra, amit a Bohemia évek óta sikerrel teremt meg az ArmA játékokban. Bár a Red River az esetek többségében nem vall szégyent, azaz most is inkább szimulátornak tűnik, mint átlagos taktikai shooternek, nem lehet nem észrevenni, hogy azért butult a játék a Dragon Rising óta. A Codemasters ugyanis bevallottan megirigyelte a Call of Duty sikerét, és telepakolta scriptelt, hatásvadász jelenetekkel a játékot, melyek ugyan jól állnak egy cső-FPS-nek, de itt, ahol néha hosszú perceket sétálunk egyik tisztástól a másikig, valahogy nincsenek rendben. Mintha a fejlesztők nem tudták volna eldönteni, hogy mennyire legyenek hűek a hagyományokhoz, s mi az, ami még belefér ebbe a miliőbe. Emiatt az összeférhetetlenség miatt aztán a sorozat korábban védjegyévé vált elemei inkább idegesítővé válnak, és míg anno élveztük, hogy egy hosszú küldetés után csak simán "haza kell mennünk", nem pedig szétrobbantani egy egész űrrakétát vagy ilyesmi, addig a Red Riverben bosszant bennünket, hogy a játék nem engedi el a fantáziáját. Egy szó mint száz, ez nem egy igazi Operation Flashpoint.

Háborús emlékek

Ez persze nem jelenti azt, hogy a Hardcore mód ne lenne kielégítő taktikai szempontból. A játékban egy négyfős alakulatot irányítunk, küldetéseink pedig a fent kitárgyalt felesleges intermezzóktól eltekintve meglehetősen valósnak hatnak. Nincs se célkereszt, se automatikus mentés, és az azonnali gyógyulást is tessék elfelejteni. Ha eltaláltak és vérzünk, jobb, ha minél előbb fedezékbe húzódunk, hogy egy jó 15-20 másodperces manőverrel elkössük a sebeket. Míg más játékokban az ember egy-egy golyó után inkább közelebb kúszik az ellenfélhez, addig itt örülhetünk, ha nem halunk meg egyből. Épp ezért a taktikus viselkedés és a helyzetek gyors felismerése elengedhetetlenek az eredményes játék érdekében. Ennek ellenére megjegyezhető, hogy a játék még így is kifejezetten megbocsátó a korábbi OFP-khez képest, sőt, a katonai szimulátorok királyának tekinthető ArmA 2 után egyenesen könnyűnek tűnik. A rajongók bizonyára el lesznek keseredve emiatt, de hát ismerjük a mondást: pénz beszél, s egy kicsit tanulhatóbb programot könnyebb eladni.

Társaink folyton mellettünk lesznek, de sajnos eléggé 2D-s szereplők lettek
Még szerencse, hogy a játék haditechnikai oldala jól szuperál. A vezethető járművek (rengeteg van, felsorolni is fárasztó lenne) viselkedése megfelel a valóságnak, ahogy a fegyverek ballisztikája is jó -- bár ezek a tulajdonságok a Dragon Risingban is megvoltak már, így csak át kellett őket emelni az új részbe. Maga a harc egyébként pergősebbé vált, többet keveredünk tűzharcba, ami annyiból jó, hogy megszakítja az A és B pontok közötti sztenderd üresjáratokat, és bizonytalanabbá tesz minket, ezzel kicsit új élményt adva a sok "én vagyok az amcsi szuperhős és minden turbánost szitává lövök" játék (köh-köh, Medal of Honor, köh) után. Egyedül az sajnálható, hogy ezt nem támogatták meg kellő sztorival és karakterekkel. Előbbi még elmenne, de ha egyszer intenzívebb játékélményt szeretnénk nyújtani a nyers realitás helyett, akkor a más FPS-ekben kedvelt drámaiságot is át kellene venni, itt viszont ezt meg sem próbálta a Codemasters. Embereink alig kommentálnak valamit, vagy ha igen, maximum a fejünket fogjuk utána, a sok "vettem" és "fedezékbe" felkiáltás pedig elég unalmas a sokadik hallásra.

Ha már szóba jöttek a társak, beszéljünk kicsit a mesterséges intelligenciáról. A Dragon Risingban ezzel nem volt semmi baj, az AI jól vette az akadályokat, itt viszont sajna visszalépés tapasztalható, nem is kicsit. Az ellenség még elmegy, jól lő és vezet, bár a taktikai érzéke nem a legjobb, így hamar kiszámíthatóvá válik, hová fog elbújni vagy mit fog csinálni. A társaink viszont fertelmesen buták, maguktól legalábbis semmit sem képesek elvégezni. Összesen tizenhat parancsot adhatunk ki nekik, melyekkel ügyesen navigálva hatásos segítőtársakká válnak, de ha csak egyszer is úgy döntünk, hogy hagyjuk őket a saját levükben főni, szinte biztos, hogy megöletik magukat. Nem tudom, miért nem figyeltek erre jobban a Codemastersnél... illetve de, tudom!

A többjátékos mód

Hát persze, hogy a multi miatt, aminek alapköve a négyfős kooperatív játék. Így már mindjárt jobban teljesít a Red River, főleg, ha headseten át, illetve élőben kommunikálunk barátainkkal, akikkel együtt sokkal élvezetesebb a játék. Meg kell hagyni, az OFP-nek mindig is a többjátékos mód volt a legjobb része, ebben egyszerűen verhetetlen volt, LAN-partykon fenomenális, órahosszúságú menetekkel és a sok fegyver és jármű miatt igencsak kitartó szavatossággal. Ráadásul a kooperatív mód a teljes kampányon átvezethető, online pedig drop-in rendszerű, azaz ha valaki kilép, egy AI karakter veszi át az irányítást a katona felett. Amennyiben pedig valaki más csatlakozik, újra emberi kéz alá kerül az egység. A maradék négy mód szintén tartalmas szórakozást nyújt, különösen a Defense, ami az itteni túlélő módnak feleltethető meg, ergo a hullámokban törő kínaiakkal kell felvenni a küzdelmet egy falu védelme érdekében.

Együtt a csapat
Térkép e táj...

A Red River a Dragon Rising alatt is dübörgő Ego enginet használja, vagyis azt a motort, amit a Codemasters főként autóversenyekhez (Grid, Dirt, F1) fejlesztett ki. Bár a Dragon Rising jól nézett ki a maga idején, a Red River már kissé idejétmúltnak hat. A textúrák nem elég élesek, a karakterek sokkal több poligonból kéne hogy álljanak, és a környezet is sivár, ami persze magyarázható az ország környezeti adottságaival, mégsem hiszem, hogy ilyen könnyen kéne venni. Sok küldetés összetéveszthető helyszíneken játszódik, a látványosabb jelenetek pedig jól vannak megkomponálva, de mindez már kicsit kevés ahhoz, hogy többet érjen egy "nem rossznál". Ráadásul a játék ehhez képest túl sokat követel, már ami a hardvereket illeti. A tesztgépen (Athlon II X2@3,4GHz, 6GB memória, Radeon HD5770) végül is jól futott 1920x1080-ban közepes és magas grafikai beállítások mixelésével, de voltak pillanatok, amikor alaposan leesett a framerate. Ami a konzolos változatokat illeti, a sebesség viszonylag stabil, de a 720p-s natív képfelbontás már kicsit kevésnek tűnik a motor furcsa fényviszonyai miatt.

Természetesen az audió rész is említést érdemel, e téren pedig brillírozik a játék, ahogy tette a sorozat mindig is. Nem mondhatnám, hogy különösebben jobb lett a végeredmény, mint a Dragon Risingban, de nem is kell annál több, hisz elég, ha a fegyverek és a járművek hangja realisztikus, s ezzel nem lesz semmi baj.

Összegzés

Sok dologról nem esett szó a tesztben, mint például a CoD-szerű tapasztalati pontrendszerről sem, de mindezt jó okom volt nem kiemelni, lévén ebben a játékban senki sem ezekre kíváncsi. Azok az olvasók, akik mohón kattintottak a tesztre, azt várták, hogy megválaszoljam a kérdést, mely szerint a Red River jó OFP-e avagy sem, ezt pedig már az első oldalon megtettem, hisz kijelentettem, hogy nem az. A Red River egy érdekes kísérlet, mely egy új irányvonal előfutáraként kezelhető, de mint katonai szimuláció, messze elmarad a máig etalon ArmA 2-től és OFP 1-től. Így ha valaki csakis azért várt a játékra, mert egy minden téren komoly szimulátorra kíváncsi, csalódni fog. Ha azonban egy jót akarunk játszani, s emellett egy kicsit élethűbb élménnyel gazdagodni, vagy talán egy remek kooperatív játékot keresünk, a Red River ideális választás lehet. A többieknek viszont ki kell várni a Bohemia következő munkáját, és elmorzsolni egy könnycseppet a sorozat sírja felett.

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. CarKiller
2011.06.01. 14:58
A grafika tetszik, bár az utóbbi időben eltávolodtam az FPS-ektől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. gymarco
2011.06.01. 15:31
Sztem az egész game 1 katasztrófa..

Grafikailag szörnyű, pl a fegyverek illetve az emberek kidolgozottsága még a COD2 ben is jobb, amig meg egyáltalán nem egy mai játék (mielőtt jönne a sok értelmes kérdés: igen minden maxon van, FULLHD mellett..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Radon
2011.06.01. 17:18
Az a baj a mai játékoknál, hogy mindenki a grafikára akar gyúrni, a játékélmény meg sehol sincs. Uncsik. Azt hiszik, minél több enemyt kell legyakni és minél több a robbanás, annál jobb lesz. Pedig nem. Nem a vizuális orgia számít, hanem a játék átélés.

Mikor lesz megint egy olyan játék, mint az ős OFP, amikor mint lezuhant pilótát elfogtak a ruszkik, aztán próbáltál megszökni? Ha nem sikerült, akkor elvittek kocsikázni és rövid tanakodás (gondolom arról, hogy melyikőjük szarja le jobban a genfi egyezményt) után az út szélén kivégeztek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. CarKiller
2011.06.01. 18:16
Radon, ebben teljesen igazad van, kezd unalmas lenni, hogy nem a történet a lényege egy játéknak.. Régen sokkal több volt a játékidő, most inkább hűdejók az effektek. Persze attól még lehet jó a grafika, ez természetes, de valami élvezhető történet kellene alá.

Szerk: a képeket előbb nem nagyítottam ki, kinagyítva szánalmas
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Qouzey CarKi...
2011.06.01. 18:25
Egyet értek, és a szerepjátékokkal is ez a baj mostanság. Én az Arx Fatalisal játszom még mindig, mert többre tartom ezt a 10 éves játékot mint a mai szerepjátékokat. Ahogy fejlődik a grafika úgy romlik a játékélmény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. exec79
2011.06.01. 19:03
radon-nak igaza van ezek voltak a nagy dolgok, meg mikor csillagokból kellet tájékozódni az erdő közepén, ejj a régi szép idők...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. nedcoleman
2011.06.01. 19:12
Mai napig fent van az első Operation Flashpoint. Mekkor volt, hogy órákig menekültem(erdőben óvattya mód) és szépen megvártam a reggelt... Majd a hirtelen ködben át tudtam rohanni a tisztáson, hogy Szása nehogy észre vegyen. Mindezt behúzott nyakkal a gép előtt ülve ... szépidők
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nedcoleman
2011.06.01. 22:05
ChoCho: jó szokásához híven - odamegy a természeti kin...
Hova? Hova?

Maradok ArmAII Reinforcementsnél már látom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. reednow
2011.06.02. 01:20
Azon felül, hogy pénzhajhász a gyártó, ez megint csak egy buta, nagyképű nyugati provokáció...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Icebird
2011.06.02. 12:19
Még szerencse hogy kezdetektől megélhettem az OFP hangulatát!
Már sajna nem a mi ízlésünkhöz csinálják a játékokat, hanem a most felnövekvő vérPistikéknek eleget téve!

OFP csoda meg egyszer az életben van csak, és ott zárul le ez a világ mikor az akkori készítők
úgy döntenek nem viszik tovább ezt a vonalat. Jöhet bármilyen más (neves) cég, megette a fene, ha az nem az ős OFPs csapat, vagy rajongó táborából kerül ki!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. yeezs
2011.06.02. 14:11
exec79:

Azért széken ülve a géped előtt ilyet kijelenteni egy nyilvános fórumon, hogy milyen jó volt az erdő közepén csillagok alapján tájékozódni...... mondjuk úgy, hogy elég kontrasztos.
Ha ironizáltál, akkor nem szóltam..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Radon
2011.06.02. 14:34
Semmi irónia. Kontrasztos vagy nem, az is egy frenetikus élmény volt, hogy a szökés után északra kellett eljutnod egy kb 10 km2-es szabadon bejárható szigete északi partjára, ahol majd felvesznek. És nem volt nálad iránytű, nightvision meg ilyenek, csak a csillagos égbolt a fejed felett és sötét foltok az éjszakában.

Nos ez egy olyan szituáció, amiben sokan legyalulnák a gépről, és divatos kifejezéssel élve "fos"-nak titulálnák a játékot, hogy még egy nyamvadt iránytű sincs benne. Még is, pont az ilyen szituk miatt élhettünk át olyan hihetetlen élményeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. yeezs Radon
2011.06.02. 14:49
Félreértettük egymást ezek szerint, nem tudtam, hogy a sorozat egyik részére célzott ezzel, úgy gondoltam az életből merítette ezt a dolgot...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. exec79
2011.06.02. 20:09
van tőlük még arma1-2 de a borzalmas engine miatt játszhatatlan ha nem 3 évvel későbbi high end géped van. arról nem is beszélve hogy a küldetések rendszeresen be bugzódnak. PL küldi végén a kiszállító helikopter nekimegy egy póznának és lezuhan stb. OFP a best!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. acezozo
2011.06.06. 08:55
Nedcolemen igazad van..
Az ArmA II Reinforcements+OA az igazi..több mint 1 éve nyomom multiban az OA-t,most a Reinforcements..ezek az igazi játékélmények...nem is adom fel amíg akad szerver..
süsü a sárkány
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. False
2011.06.06. 16:14
jól látjátok, egyre gyengül a minősége és a hossza a játékoknak, és mindez a konzolok hibája, illetve azoké akik megveszeik a sok konzolos trágya programot, és ezzel bátorírják a kiadókat az igénytelenségre
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. wdavid
2011.06.07. 09:18
nemrég szedtem le de és megkell mondjam az eleje elég unalmas...tudom h ez nem CoD és a taktika is fontos, nem is ezzel van a baj, hanem az h majdnem h unalmas persze nem azt jelenti h nem fogom végigvinni, de azért jobbat vártam volna...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. wdavid
2011.06.07. 09:19
hopp a második unalmas helyett "üres"t akartam írni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!