iPon Cikkek

Orcs Must Die! – Csak a halott ork a jó ork

Dátum | 2011. 10. 28.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Annak ellenére, hogy meglehetősen keveset szerepelnek a hírekben, a tower defense stílusú játékok a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek a felhasználók között, amiben bizonyára nagy szerepe van annak, hogy egyre több platformon, PC-n, konzolon, de akár telefonon is kipróbálhatjuk őket. Pedig játékmenetük meglehetősen egyszerű alapokra építkezik: általában adott egy bázis, amit meg kell védenünk a folyamatosan özönlő ellenségtől, aminek érdekében különféle védőtornyokat, egységeket kell lepakolnunk a pályára. A stílus népszerűsége talán abban leledzik, hogy egy-egy menetet gyorsan le lehet zavarni a játékokban, ugyanakkor hosszú időre le tudják kötni az embert, hála a játékmenetben rejlő különféle kombinációs és taktikai lehetőségeknek. Ennek hála folyamatosan érkeznek is az újabbnál-újabb trónkövetelők, mint például a Robot Entertainment által készített, mindössze 3000 forintba kerülő Orcs Must Die! (OMD)

Íme a varázskönyvünk, melyből kiválaszthatjuk a csapdákat
Az OMD-ben egy tökkelütött varázslótanoncot kell irányítanunk, akinek mestere szerencsétlen módon idejekorán távozott az élők sorából, így most a tanítványon a sor, hogy megvédjen egy misztikus portált, amin orkok ezrei szeretnének átkelni. Már az első képkockákból egyértelművé válik, hogy a program nagy hangsúlyt fektet a humorra, amit elsősorban a főhős monológjain és beszólásain keresztül prezentálnak számunkra a fejlesztők. De nem lehet nem elmosolyodni a karakterünk által lejtett győzelmi táncon sem, amelyet minden teljesített szint végén láthatunk. Ezt látva megfordul az ember fejében, hogy talán pályát tévesztett a fiú, és jobb lett volna pom-pom lánynak állnia. A poénos megközelítés a látványvilágra is jellemző, legyen szó akár a kissé rajzfilmszerű karaktermodelekről, akár a színgazdag, World of Warcraft stílusú környezetről.

A fejlesztők próbálták elkerülni, hogy programjuk csak egy sablonos tower defense játéknak tűnjön, ezért kissé csavartak egyet a formulán, és akciójáték elemekkel vegyítették a hagyományos játékmenetet. Ennek köszönhetően a hasonló stílusó alkotásoktól eltérően az Orcs Must Die!-ban hősünket TPS nézetből irányíthatjuk, és akár személyesen is belevethetjük magunkat a harcba. Kezdetben még csak két fegyver, az íjpuska és a lándzsa lesz elérhető számunkra, ám később bővülni fog az arzenálunk. Jómagam főleg az íjpuskát preferáltam, hiszen azzal könnyedén osztogathatjuk a fejlövéseket, ami hatékony módja a tömeg megritkításának. De ne legyenek illúzióink, akármilyen jók is vagyunk, egymagunk nem tudjuk megállítani a hordát, hiszen az orkok tucatjával özönlenek be a bejáraton. Ezért kell igénybe vennünk a rendelkezésünkre álló csapdákat, amiket a mesterünk hagyott ránk. Ha van elég pénzünk, akkor több szerkezetet is lerakhatunk a pályákra, amik alaposan meg tudják tizedelni a zöld népséget. A játék elején még csak pár típust használhatunk, ezek közé tartozik a mozgást lelassító szurok, és a földből kiugró tüskék, ám ahogy haladunk előre a játékban, folyamatosan bővül a repertoárunk. Kapunk például falból kivágódó pengéket, nyilakat, de építhetünk barikádokat is, amikkel elterelhetjük az orkokat, ráadásul ezek mindegyike fejleszthető a győzelmekért járó koponyák felhasználásával. A csapdák elhelyezése mellett arra is lesz lehetőségünk, hogy saját egységeket, például íjászokat rakjunk le a pályára, akik aztán természetesen segítenek nekünk kordában tartani az orkokat. Arra oda kell figyelni, hogy minden szint elején csak bizonyos számú csapda és egység típust használhatunk, így jól gondoljuk meg, mit választunk. Kísérletezgethetünk a különféle kombinációkkal, hiszen csak rajtunk múlik, milyen módon vesszük fel a harcot az ellenséggel.

Ezt a robbanó hordót még letesszük ide, aztán jöjjön aminek jönnie kell!
Persze őket sem kell félteni, hiszen amellett, hogy többszörös túlerőben vannak, egyre fejlettebb egységekkel próbálják áttörni a védelmünket.  Kezdetben csak sima mezei orkok jönnek, akiket másodpercek alatt bedarálhatunk, ám lassan megjelennek azok teljes harci vértben támadó típusai, pár pályával később pedig már az íjat használó változat fogja megkeseríteni az életünket. És akkor még nem beszéltünk a rengeteg sebzést kibíró ogréról, vagy a repkedő démonokról, amik a játék későbbi szakaszában kopogtatnak majd az ajtónkon. Az igazi nehézséget a pályák felépítése szolgáltatja. Ha csak egy út vezet a bázisunkra, akkor szinte nyert ügyünk van, hiszen nincs más dolgunk, mint kiválasztani egy szűk folyosót, és azt telepakolni csapdákkal, majd nézni, ahogy az eszetlen szörnyek belesétálnak azokba. A probléma akkor kezdődik, ha kettő, ne adj Isten három út is vezet a féltve őrzött portálhoz, mivel ennyi helyet nem egyszerű bevédeni, hiszen korlátozottak az erőforrásaink. Ilyenkor bizony jó tervezésre és komoly személyes közreműködésre is szükség van a csatákban. Annyi könnyítés van a játékban, hogy minden pályán több hullámban támadnak az orkok, és a támadások között mindig van egy pici szünetünk, amikor újabb csapdákat, egységeket rakhatunk le az időközben összegyűjtött pénzből.

A 24 szintből álló sztorimód jó időre leköti a játékost (legalábbis egy ilyen letölthető programhoz képest), annál is inkább, hiszen már a hetedik-nyolcadik pályától bekeményít a játék, innentől kezdve már komolyan oda kell figyelni, különben vereséget fogunk szenvedni. Bár többjátékos mód nem szerepel az OMD-ben (pedig egy koop mód nem lett volna rossz), de van egy beépített ponttáblázat, amin pályánként rajta vannak ez eredményeink, így azokat összehasonlíthatjuk a barátainkéval, hogy lássuk melyikünk a jobb. Végszóként csak annyit mondhatok, hogy aki kedveli a tower defense játékokat, az bátran próbálja ki az Orcs Must Die!-t, jópár kellemes órát el fog eltölteni vele.

3...2...1...sortűz!
Platformok: Xbox 360, PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. ejcy
2011.10.28. 11:59
Nagyon jó kis játék, van benne humor, kihívás - bizony már a warmages fokozatban is össze kell kapnia magát az embernek néha.
Egy hibát tudnék neki felróni, van jópár csapda ami pl tök haszontalan, illetve nem éri meg az árát. A legtöbb pálya végigvihető palandin, ijász, falbólnyil, láva kombóval.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. patrik2991
2011.10.28. 22:38
Magyarítás: patri2991.info
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sleepingdr...
2011.10.29. 08:06
Akarod mondani: patrik2991.info
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Mav063
2011.10.30. 16:44
good times, good times... egy ilyen egyszerű játék is lehet élvezetesebb mint egy AAA kategóriás játék ami lehet csilli-villi ultramegabrutál HÁDÉ grafikájú, de semmit se tud felmutatni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. krisztianb...
2011.10.31. 03:37
Hát nemtom, én személyszerint nagyon vártam ezt a játékot amióta csak láttam 1-2 trailert, mert az AAA játékok engem se kötnek le már nagyon régóta...de engem ez nagyon nem győzött meg. Szép, jó, ötletes, játszható, stb. Csakhogy kb. a 8-9. szinten elment a kedvem az egésztől, annyira unalmas. Egyszerűen túl repetitív, túl egyhangú. Kb. az év csalódása számomra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Richard83
2011.11.01. 13:12
Szerintem meg egy nagyon jo jatek, sot kiemelkedo, aki szeretei a tower defenses taktikai jatekot annak 100%-ban ajanlom. Orulnek neki ha kiadnanak meg tobb palyat vagy ha lenne masodik resze. Az ember elkezdinem tudja letenni. Szerintem annak unalmas aki nem tudja megcsinallni a palyakat, en vegignyomtam Warmage-en aztan mindjart Nightmare-en is es nem volt unalamas!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!