iPon Cikkek

Outland - Egy igazán kétszínű játék

Dátum | 2011. 07. 20.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Nyár, kánikula és az igazán ütős AAA kategóriás játékok teljes hiánya. Kétség sem férhet hozzá, hogy megérkezett az évről évre tapasztalható nyári uborkaszezon, amikor alig jelenik meg említésre méltó felsőkategóriás játék. Ilyenkor szoktuk kinyitni az indie játékokkal teli ládikánkat, ami általában tele van jobbnál jobb alkotásokkal. Ezúttal például a Housemarque által fejlesztett Outland akadt a kezünkbe, mely egy nagyszerű, és igen egyedi látványvilággal megáldott 2D-s platformjáték. A PSN-ről és az XBLA-ről letölthető program két-háromezer forintot kóstál, és amint majd alább is olvashatjátok, bőven megéri az árát.

Platformjátékról lévén szó, a sztori esetében nem kell semmi eget rengetőre számítani, de egy ilyen programtól nem is vártunk többet. A célnak ugyanakkor megfelel, hiszen felkelti az ember érdeklődését, és megfelelő keretet nyújt a játékmenethez. Az Outland háttértörténete szerint 30.000 évvel ezelőtt a napnak és a holdnak parancsoló Káosz Nővérek a világ elpusztítására törtek, amelyet csak egy hős önfeláldozásának köszönhetően sikerült megakadályozni, akinek halála előtt még sikerült az Örökkévalóság Templomába rabul ejteni őket. A játékban ennek a hősnek egy reinkarnációját fogjuk irányítani, akinek fel kell vennie a harcot a templomból kiszabadult Nővérekkel.

Ügyesen kell manőverezni a különféle akadályok között
Az alapok terén nincs túl sok újdonság, a program egy akcióelemekkel megfűszerezett platformjáték, amelyben az ügyesség és az ugrások pontos időzítése ugyanolyan fontos, mint az ellenfelek aprítására használható kardunk forgatása. Az újdonságot a játékban használt kétféle „energia” jelenti, ami annyit tesz, hogy a pályákon lévő szörnyek és az előrehaladásunkat akadályozó energiasugarak, lövedékek is két formában tűnnek fel. Ahogy a főellenségek szerepét betöltő két Nővér irányítani tudja a napot és a holdat, úgy az ellenfeleknek is van egy kék és egy vörös változata. Ahhoz, hogy hősünk felülkerekedjen az útjában lévő akadályokon, neki is irányítania kell ezeket az erőket. Szerencsénkre ezt nagyon hamar meg fogjuk tanulni, és képesek leszünk egy gombnyomással váltogatni a használt energiákat (magyarul megváltozik a színünk). Innentől kezdve két dologra kell figyelnünk: egyrészt minden szörnyet csak akkor tudunk megsebezni, ha hősünk színe azokkal ellentétes, másrészt nem szabad elfelejteni, hogy a különféle energiasugarak csak akkor okoznak sebzést, ha velünk ellentétes a színük. A játék elején ez persze még nem okoz túl nagy nehézséget, mivel ekkor még bőven van időnk váltogatni a vörös és kék formák között, ám később bizony nagyon kell koncentrálni, hiszen sokszor az ugrások, esések közben, a másodperc tört része alatt kell többször is színt váltanunk. Nem beszélve az egyes pályák végén ránk váró főellenségekről, amik legyűrése igazán embert próbáló feladat. Ezeknél nem megyünk semmire eszetlen vagdalkozással, rá kell jönnünk, hogy milyen speciális módon lehet megsebezni őket, majd végre is kell hajtani azokat a mozdulatokat. Ami nem is olyan egyszerű, amikor folyamatosan különböző színű sugarakkal bombáznak minket.

Az nem is kétséges, hogy ez a játékmechanika nagyon ötletes platform elemeket és izgalmas harcokat tesz lehetővé az Outlandben, ami önmagában persze mit sem érne, ha nem párosulna egy nagyon jól belőtt irányítással. Szerencsére a játékban ezzel sincs probléma, hősünk mozgatása és a harc is nagyon gördülékenyen lett megoldva, ha valamit elbaltáztunk, vagy meghaltunk, azt mindig csak magunknak köszönhetjük, és nem a játékban kell keresnünk a hibát. Színesíti a játékmenetet, hogy karakterünk idővel új képességeket is képes megtanulni, amik a harcban, és az ügyességi részeknél is kapóra jönnek. Ilyen például az erősebb kardcsapás vagy a támadásra használható hatalmas energiasugár, mellyel pillanatok alatt megtisztíthatjuk a pályát az ellenfelektől.

És ez még csak a legegyszerűbb főellenség...
Mivel manapság egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a kooperatív többjátékos módok a játékokban, nem csoda, hogy az Outland sem akart kimaradni a jóból. Kezdjük a rossz hírrel: alig pár héttel a megjelenést követően szinte lehetetlen játékostársat találni. Ez meglehetősen érthetetlen számunkra, hiszen egyáltalán nem rossz a program e része, sőt, talán még élvezetesebb is, ha ketten megyünk a pályákon. Viszont a kihaltság miatt jó eséllyel csak akkor tudjuk kipróbálni a koop módot, ha van egy ismerősünk, akivel közösen vágunk bele a játékba. Ha ez megtörtént, akkor három lehetőség közül választhatunk. Ha akarjuk, akkor akár az egész sztorimódot végigjátszhatjuk 2 karakterrel, illetve indíthatunk arcade meneteket is. Utóbbiban minden megölt ellenfél után pontokat, szorzókat kapnak a játékosok, a cél pedig az, hogy az adott idő alatt minél többet összegyűjtsünk ezekből. A multi legjobb része azonban kétségtelenül a Kihívás mód, amiket a sztorimód során kell megnyitni (öt darab van belőlük). Ezek speciális pályák, amiken különféle, szoros együttműködést igénylő feladatokat kell végrehajtaniuk a játékosoknak. Az első pálya még meglehetősen egyszerű, hiszen mindössze annyi a feladat, hogy adott idő alatt összegyűjtsük a pályán lévő pénzérméket. De vannak ennél fifikásabbak is, például az a pálya, amikor a pályán lévő bombákat felhasználva kell szétrobbantanunk az utunkat álló kőfalakat. Ez persze nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, mivel a játékosoknak egymás között kell zsonglőrködniük a bombákkal, mielőtt azok felrobbannának. Van tehát bőven kihívás a kooperatív módban is, viszont nagyon szórakoztatóak a feladatok.

Nem kerülhetjük ki, hogy pár szót ejtsünk a játék látványvilágáról is, annál is inkább, mivel elsőként biztos mindenkinek ez kelti fel a figyelmét az Outland esetében. A grafika nagyon minimalista, már ami a látvány technológiai oldalát illeti. Az effektek hiányát a finn fejlesztők csodás, művészi hátterekkel és színgazdag látványvilággal pótolták. Már ha beszélhetünk színgazdagságról egy olyan világban, amiben a kék és a vörös dominál. Ettől függetlenül az egyes pályák nagyon változatosak, hiszen mindegyik egyedi környezetet ábrázol (például dzsungel, alvilág, havas hegyvidék). Érdemes megjegyezni, hogy az egyes pályák nem különálló helyszínek, ahova csak ledob minket a játék, tulajdonképpen egy nagy nyitott világban kalandozunk. Mindegyiknél találhatunk „ajtókat”, teleportokat, így bármikor visszamehetünk kalandjaink korábbi helyszíneire, ami különösen akkor válik hasznossá, ha eszünkbe jut, hogy korábban elfelejtettünk felvenni valamit, netán szeretnénk felfedezni az ott lévő titkos helyeket (hiszen azok is vannak). A hangzás terén elsősorban a nagyszerű zenéket kell kiemelnünk, amik között találhatunk andalító, lassabb tempójú és pörgősebb dallamokat is. A szinkronnal nem érdemes sokat foglalkozni, hiszen a narrátor pár mondatán kívül nincs más szöveg a játékban.

Gyakran állják utunkat kisebb szörnyetegek is
Amint a bevezetőben említettük, az Outland megéri a pénzét, ráadásul letölthető játékhoz képest egyáltalán nem rövid a játék. Már az egyjátékos mód is legalább 8-10 óra játékidőt garantál, és akkor még nem foglalkoztunk a multival, ami alaposan megnöveli a szavatosságot. Aki tehát egy egyedi látványvilággal megáldott, ötletes platformjátékot keres, az nyugodtan megvásárolhatja a programot, a szórakozás garantált. Csak egyetlen dolgot fájlaltunk, de azt nagyon: nincs offline multi.
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. JackFeryll
2011.07.20. 14:48
Ez már játék. Nem akarok címeket mondani mert jönne a trollkodás, de szerintem sok mai FPS-nél jobb játékélményt nyújt ez az egyszerű, de mégis szép, ötletes játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Malebolgia
2011.07.20. 15:02
Max azoktól kapnád a trollkodást, akik fantáziátlanok, és imádják az mainstream egyen-igénytelenséget lenyelni.Ez a progi szerintem is 5letes, főleg ,hogy reális pénzt kérnek érte,ellentétben a lent említett pokolba hypolt szemetekkel .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Magrathea
2011.07.20. 15:21
Nekem az idei év legnagyobb vizuális élményét nyújtotta. Egyszerűen gyönyörű. Mellette jó nehéz is, de nem veszi el a kedvem ha meghalok párszor, mert igazi öröm vele játszani. A dizájn csillagos ötös.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. AxoPy
2011.07.20. 22:20
igen, egyetértek Malebolgia-val, és JackFeryll-vel is! a gond ott kezdődik, hogy gondolom ez se fog soha a büdös életbe megjelenni pc-re...mi PC-re a mainstream egyen-igénytelenségeket kapjuk. van köztük 1-2 jó, 1-2 tűrhető, és a többi az 1 óránál nincs fent többet a gépen, sajnos ez van. rá vagyunk kb szorulva,hogy ezekkel játszunk, tehát ne a népet, a játékfejlesztőket szidd, hogy 1 ilyet mi az istenért nem képesek átültetni PC-re?? szerintem igen is sokan megvennék és tolnák^^
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. ToXeN
2011.07.20. 23:25
Oh hát persze, hogy ez sincs PC-re...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Zoe01
2011.07.20. 23:58
Én csak 1 dolgot nem értek ezzel a játékkal kapcsolatban. Mit keres ez a gyöngyszem a letölthető játékok között?

Már a játék első pályájában több kreativitás van, mint az egész COD franchise-ban.

De most tényleg, lehengerlő egy stuff... ha teljes árú játékként árulnák, akkor is megérné a pénzét. Nesze neked "AAA"-s játékok...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Mike69
2011.07.21. 09:12
volt már ilyen játék pc-re meg amigára legalábbis kinézetre nagyon hasonlít rá :Flasback

Zoe01 írta :Már a játék első pályájában több kreativitás van, mint az egész COD franchise-ban. nos ez így ebben a formában nem igaz ! ugyanis volt egy első része a cod sorozatnak és egy kiegészítő lemez hozzá és az fantasztikusan jó hangulatú játék volt ! a többivel egyetértek !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. micu13
2011.07.21. 20:06
Így igaz. Állandóan általánosítotok, elfelejtitek, hogy annak a COD-nak volt ám első, vagy akár 4. része is. Persze attól még aláírom, hogy tényleg több kreativitás van benne, mint az elmúlt 2-3 COD-ban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Zoe01
2011.07.21. 20:26
Mike69 : És a hangulatnak mi köze a kreativitáshoz? Attól, hogy egy játék még nem kreatív lehet hangulatos. Meg had ne sajnáljam a COD franchise-t, mikor minden részből 10 milliókat adnak el...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Mike69 Zoe01
2011.07.22. 09:28
azért mert nem írtam oda hogy kreatív attól még úgy gondolom az volt...csupán arra gondoltam hogy az első részt a "semmiből" hozták létre tehát ha ez nem elég kreatív akkor mi számít annak ?és az hogy jön ide hogy hány milliót adtak el belőle ? meg mi köze ehhez a játékhoz hogy sajnálod-e vagy sem ? én meg ezt nem vágom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Zoe01
2011.07.22. 13:44
Hát nekem pár évvel ezelőtt a semmiből kellett leprogramoznom egy lapozgatós szerepjátékot beadandóként, s ennek ellenére nem hiszem, h túl kreatív lett volna a dolog. Ha valamit a 0-ból csinálunk meg, attól az még nem lesz kreatív. COD előtt is voltak már hasonló típusú FPS-ek... De ha megszakadok, akkor sem tudnék belőle kreatív dolgokat mondani neked.

Az eladásokat meg azért vettem bele, mert nem értettem, mit kell védeni a program "kreativitását" (ami nincs), amikor jól fogy, s a szakma és a játékosok is szeretik. Mint mondtam: attól, h nem kreatív még lehet jó játék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Mike69
2011.07.22. 14:44
már nem azért de ez előtt is volt rengeteg ilyen stílusú mászkálós játék csak a Flashback -ről nézzél meg egy videót youtube-on a háttér stílusa teljesen ugyanaz és ettől még lehet ez is nagyon jó játék kár hogy pc-n nincs és lehet nem is lesz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. energon
2011.07.22. 21:33
alig megy a trollkodás milyen kreativitást vártok már egy háborús fps-től -.-'
fárasztó hogy folyton előjön ez a téma.. már bocs de ostobák vagytok =] cod egy jó játék a maga nemében.. (kivéve a tréarcféle szarokat.) amúgy hagyjuk is a spanyol viaszt.. ua.ezt az energiaelnyelős marhaságot már alkalmazták a Ikaruga-ban is, itt max más környezetben kell használni.. akinél meg akkora az "uborkaszezon feeling" hogy nem tudja mivel játsszon, inkább kapjon elő egy régebbi kedvencet és nosztalgiázzon, mert szvsz akárhogyan is nézzük, 3e ft-ot még jóindulattal sem ér meg egy ilyen játék, nem hogy többet(!?)..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. HUFEUR
2011.07.22. 22:04
3k-t hogy a francba ne érne már meg?
Oké, hogy van hasonló játék, és lehet nosztalgiázni, de előbb-utóbb mindent meg lehet unni.
Meg ha ezen az elven játszanának az emberek, akkor minek kéne új cod meg BF rész, hisz volt már pár régi rész, lehet nosztalgiázni.
Nem is lenne több játék, PS2-n vagy már hamarabb volt minden.

Ha nem 25 fontos lenne a legkisebb feltöltőkártya már rég megvettem volna
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nattila77
2011.07.22. 23:36
offline multi hiánya miatt nem megvevős
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zoe01
2011.07.23. 08:11
Úgy értetted nem éri meg Neked? Köszi...

Màskor meg próbàld értelmezni, amit a másik ír, aztán vàlaszolj. Nem fikázta senki a szeretett COD-odat, nem mondta senki, h nem jó jàték.
A kreativitàsról meg annyit, h az nem stìlusfüggô. Annak meg végképp nincs jelentôssége, h láttad-e már az adott jàtékelemet egy màsik jàtékban. Te összekeveted a kreatívot az innovatívval.


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. energon
2011.07.23. 09:59
Nézd, ha neked megéri hát egészségedre, arra költöd a pénzed amire csak akarod.. gameplay videók alapján azért ~tetszetős~, de 3000ft-ot nekem sehogy.. ennyiért ha már a kategória nem számít inkább megrendelem cd g4l4x1sról az anno 1404-et.
Amúgy nem vagyok cod-fanboj (csak azért lennék mert védtem..? buta vagy -.-) minden megjelenő részt 1x viszek végig, mert annyira azért van jó és pont. És nem is igazán a fikázás zavart, manapság úgyis akkora divat lett ez a nagy codutálat, hogy már el is engedném a fülem mellett, ha nem egy teljesen eltérő kategóriához hasonlítanátok, főleg kreativitás szintjén.. nevetséges.
Kreativitás a "casual" játékok követelménye, aminek hiányában még 1 féloldalas cikkre sem lennének érdemesek, mert piacképtelen lenne a termék. Tesztben is szerepel, hogy gyakorlatilag grafika, hang, szinkron történet 0, magyarul minden ami elviszi a hátán az a KREATIVITÁS. ennyi az egész.
Amúgy ezzel az erővel írhatnám én is, hogy a Da Vinci-kóddal összevetve ez a játék egy nagy kalap szar, de értelmetlen lenne.. de mind1, úgyis csak az értelmesebbeknek fog eljutni a tudatáig miről "ugatok".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Mike69
2011.07.23. 11:33
kedves energon lehetséges hogy igazad van de : itt nem volt semmiféle trollkodás csak kifejtettük a véleményünket normális hangnemben szerintem mások le ostobázása le butázása mert más a véleménye vagy mert másképpen látja ez inkább trollkodás és a stílus maga az ember ! tehát kicsit kisebb arccal írhatnál ! remélem nálad eljut miről írok !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. energon
2011.07.23. 18:51
"stílus maga az ember" hülyeség.. "színház az egész világ", úgy adom elő magam ahogy akarom. Ha a személyeskedésemtől, ami hsz.-onként 1-1 szóban merül ki (és amit azért már bánok) eltekintünk, nem voltam alpári, az meg már a te bajod, ha megsértődtél, mert esetleg magadra vetted.
Ehhez a témához és teszthez több hozzáfűznivalóm nincs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zoe01
2011.07.23. 19:46
Na jó, akkor mégegyszer...

1. Nem mondta senki sem, hogy COD fanboy vagy, ezt megint csak Te képzelted bele a hsz-embe...

2. Attól még, hogy letölthető játék az Outland, még nem Casual. PSN-en egy elkülönített "rész" van azoknak a játékoknak is. Meg amúgy is... az Outland, mint Casual játék? Hát elég egy mazochista fajta lenne... Ami ugye nem éppenséggel a Casual játékok velejárója. Pont ellenkezőleg, az indie játékok nagyrésze pl. pont a Hardcore részleget célozza meg, mert ugye a mai "AAA"-as játékok nagy része nem elégíti ki az ő igényeiket.

3. "Tesztben is szerepel, hogy gyakorlatilag grafika, hang, szinkron történet 0" - na ez megint csak nem igaz. Olyan oldalakon, ahol értékelték a játékot pontszámilag is, szinte mindenhol 9-esre értékelték a grafikát és a hangot (zenét). Azért mert nem csilli-villi 3D az egész még szép, sőt, gyönyörű. Bár a stílus megítélése szubjektív, elismerem...

4. Milyen COD utálatról beszélsz te? Imádja a szakma, sokan veszik, sokan játsszák. Problem?

A COD-dal való párhuzamosítás meg csak vicc szintjén volt, csak úgy látszik a smile nem volt elég. Majd legközelebb odaírom: VICCELTEM!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Artemicion
2011.07.25. 01:28
de jó olvasni, hogy egyesek gyerekesen vitatkoznak 2 különféle dologról
COD, meg Outland...max annyi a közös, hogy mind2 csak játék
mintha a WC kefét hasonlítanád össze Túró Rudival...az egyikkel lehet takarítani a sz4rt, a másik meg finom...mindenki eldönti magában, hogy melyik melyik

inkább kérdés: Limbo-t veri?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Zoe01
2011.07.25. 06:09
Arról nem tehetek, hogy itt senkinek sincs humorérzéke...


Arról nem tehetek, hogy itt senkinek sincs humorérzéke...





 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. HUFEUR
2011.07.25. 19:22
@Artemicion:

Mindkettőnek a demóját le lehet szedni PSN-ről (gondolom XBLA-ról is), próbáld ki őket, mert nekem a Limbo nem jött be, de nagyon sokan szeretik.
Outland meg elég tetszetős volt, viszont attól, hogy mindkét játék 2D-s még nehéz összehasonlítani, mondhatni teljesen más az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!