iPon Cikkek

Outlast – Ágy-alá-bújás szimulátor

Dátum | 2013. 09. 20.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

Minden horrorjátékban van egy olyan rész, amikor minden felszerelésünket elveszik, és a ránk támadó szörnyek ellen nincs más fegyverünk, csak a bujkálás vagy a futás. Az Amnesia fejlesztői annak idején úgy gondolták, hogy erre a játékelemre egy egész játékot lehet építeni, tárgyhasználattal és fejtörőkkel kombinálva – és igazuk is volt. Az Outlastot fejlesztő Red Barrel (független stúdió) azonban úgy gondolta, hogy a receptet tovább csupaszítja, és tárgyhasználat meg fejtörők helyett épít egy egész játékot arra, hogy fegyvertelenül elfutunk, elbújunk az ellenünk érkező szörnyűségek elől. Hogy elég-e ennyi egy jó játékhoz? Lehet-e élvezetes egy olyan program, ahol a játékidő nagy részében futunk, bújunk – és ennyi? A minimalista megközelítésre az Outlast ad választ.

Miles Upshur egy oknyomozó riporter, aki kapott egy névtelen fülest, miszerint a hegytetőn álló Mount Massive elmegyógyintézetben csúnya, nagyon csúnya dolgok történnek. És mit csinál egy jó oknyomozó riporter ilyen esetben? Nappal odamegy körbenézni, interjút készít a vezetőkkel, megfigyeli a környéket, megpróbál dolgozókat keresni. Normál esetben. Mit csinál azonban egy horrorjáték főszereplője? Késő éjszaka, egy szál kamerával felszerelkezve belopakodik, lesz-ami-lesz alapon. Aztán persze nem tud kijutni, mert ezek a horrorklisék már csak ilyenek. Márpedig kliséből aztán lesz dögivel, az egész játék egy hatalmas, összelopkodott klisé-kupac, ami azonban egészen jól áll neki. Lesz természetesen őrült náci tudós, áramszünet, folyamatosan nyomunkban lévő, elpusztíthatatlan szörny, megcsonkolt holttestek mindenfelé, és még lehetne sorolni a horror nagykönyvében található típusokat. Mindezen szörnyűségek ellen a mi egyetlen eszközünk egy éjjellátóval felszerelt kézikamera, ami nagyon hamar a szívünkhöz fog nőni, nélküle ugyanis félelmetesen sötét van sok helyen - vele azonban a félelmetes még félelmetesebb lesz, köszönhetően a zöldes megvilágításnak, ami igazán előnyösen kiemeli az őrült páciensek szemét. De legalább látjuk, hogy merre megyünk, ami azért nem hátrány. Rémisztően hatásos eszköze a félelemkeltésnek a kamera használata, de nem ez az egyetlen, beleélést segítő eszköz. A beleélés ugyanis az Outlast talán legnagyobb erénye. A teljes test-jelenlét nagyon sokat dob a hangulaton. Látjuk a kezünket, amint megfogja a falat, hogy ki tudjunk nézni mögüle, vagy ahogy kinyúl a kamerához szükséges elem után, látjuk a lábunkat, ahogy leguggolva araszolunk előre, halljuk a lélegzetünket, ha valami izgalmasabb szituációba keveredünk. Egyszóval ez a része nagyon egyben van a játéknak, ha még ehhez hozzákeverték volna a Dark Corners of the Earth őrület-jelzőjét, akkor aztán tökéletes beleélést kaphattunk volna, de így is nagyon könnyű beleképzelni magunkat a helyzetbe.

Maga a játékmenet azonban sajnos egyszerű, mint egy faék. Lineáris, nagyon kevés leágazással tarkított pályán haladunk előre, elméletileg próbálva lopakodni, de ellenfelet látva legtöbbször jobban járunk, ha inkább csak elfutunk, akár mellettük is. Sokszor pont arra kell menni, amerről az ellenfél érkezik, és ez rém kiszámíthatóvá teszi az egészet. Tipikus jelenet a következő: megyünk előre, valaki hirtelen betöri az ajtót, mi pedig vagy elszaladunk mellette (ha tudunk), vagy elszaladunk a másik irányba, és próbálunk keresni egy helyet, ahol elbújhatunk. Ez lehet egy ágy, vagy egy szekrény, és ezzel ki is fújtak a lehetőségek. Miután az ellenfél feladta a keresésünket, mehetünk tovább arra, amerről ő jött. Elméletileg lopakodásra épülő játék lenne, ehhez azonban nem ad elég eszközt, az ellenfelek túlságosan véletlenszerűen vesznek észre, figyelemelterelésre nincs lehetőség, így nagyon hamar eljut az egyszeri játékos oda, hogy inkább rohanásba kezd, addig se kell sötétben gubbasztva félni.
Romantikus jelenet
Romantikus jelenet
Mert sötétben gubbasztva nagyon lehet félni, ahogy a betegesen szuszogó őrült keresi nyomunkat, míg mi az ágy alatt figyeljük, ahogy véletlenszerűen benéz egy-egy szomszédos ágy alá, mi pedig reméljük, hogy hozzánk nem kukkant be. Futni azonban mindenképpen egyszerűbb és gyorsabb, már csak azért is, mert nem kell attól félni, hogy valami fontos tárgy vagy használható dolog mellett szaladunk el, mivel ilyen gyakorlatilag nincsen. Felszedhetünk elemeket a kamerához, meg dokumentumokat a történet megismeréséhez, ezek azonban általában nem ott vannak, ahol ellenféllel futunk össze. Időnként megtöri a monoton előrehaladást egy-egy pályaelem, amit aktiválni szükséges, melyhez kivétel nélkül mindig keresni kell két kapcsolót, és ennyi a játék „fejtörő” eleme. Kombinálva ezt azzal, hogy gyakorlatilag egyféle ellenfél van (beteges őrült), meg a fent említett elfutós problémával, valamint a kevés helyszínnel azt kapjuk, hogy az Outlast a kezdeti nagyon erős félelem-faktorból hamar átmegy kiszámíthatóba és önismétlődőbe, ami viszont minden horror-játék halála. Ennek ellenére azért akadnak emlékezetes jelenetek, helyszínek, melyek a játék végigjátszása után még másnap is gyakran eszembe jutottak, tehát néhol nagyon jól működik az Outlast, csak sajnos a tényleges játékmenet nagyon sovány, kiismerhető, megunható annak ellenére, hogy cirka öt óra alatt végig lehet szaladni rajta. Ha kivágtak volna pár teljesen fölösleges, időhúzó helyszínt, akkor kaphattunk volna vagy három órányi tömör, vérfagyasztó horrort, ami rövid, de legalább végig élvezetes és változatos.

Sokat ad a hangulathoz a meglepően igényes kidolgozás, amit egy független fejlesztőtől ritkán látni. A grafikai motor kifejezetten pofás képet fest elénk, a környezet kidolgozottsága igen szép (bár sok az ismétlődő elem), futotta pár látványos különleges effektre, mint az eső, vagy a fények megjelenítése, de az egészre a koronát az éjjellátó kamera adja meg, amitől egészen félelmetesen néz ki az egyébként sem éppen szívderítő környezet. A hangok szintén jól sikerültek, a zene korrekt, klasszikus vonós, mindig a helyzethez igazodó, az ellenfelek pedig kaptak pár rémisztő hangeffektet. Mikor a főellenségnek számító izomkolosszus elől menekülünk, és halljuk mögöttünk a véres szuszogását, horkanását, vagy éppen mikor elbújva figyeljük a körülöttünk mászkáló őrültek hangját, a saját, szaggatott légzésünkkel együtt, akkor azért garantált a megnövekvő adrenalinszint.

Mindent összevetve tehát az Outlast kicsit kettős lett. Játékmenetét tekintve nagyon halovány, lopakodni nem igazán jó, futni hangulatromboló, eltévedni nem igazán lehet, feladványok pedig gyakorlatilag nincsenek. Az élmény tehát nagyon egysíkú, akad azonban pár olyan helyszín és jelenet, ami könnyen beleégeti magát az ember emlékezetébe, és csöndesebb perceiben a hangulat is félelmetes, a beleélés pedig könnyen sikerülhet. Ajánlható-e tehát? Horrorrajongóknak mindenképpen, azt a pár órát megéri beleölni, még ha nem is fogja minden idők legjobb horrorjátékaként beleírni magát a történelemkönyvekbe – ahhoz ugyanis túlságosan kevés benne a tényleges „játék”.

Platformok: PC (PS4 várható)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. AxoPy
2013.09.20. 22:02
Szerintem a 66% picit kevés, valamint a hangzás szerintem 9 minimum, ha nem 10! Az, hogy nem lehet eltévedni, azzal sem értek egyet,hogy nem lehet eltévedni. Nekem volt néhány pályarész, ahol 10-30 percet körbe-körbe rohangáltam (beleértve a bujkálást is, mert szerintem azzal tönkreteszed a játékélményt, ha MINDIG futsz) mert épp nem találtam meg amit kerestem, illetve meg kellett találnom. Szerintem 2-szer lazán végigjátszható, illetve részegen haverokkal kb akárhányszor, mint a slenderman. Szavatosságra ezért 8-at adnék. A játékélmény pedig 6? Azért ez elég morbid szerintem, bő 8-as az is. Az én véleményem szerint a játék olyan 85-90%, kíváncsi vagyok az új Amnesia-ról mi a véleményetek, milyen lesz az értékelése!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. bturbo
2013.09.20. 22:08
Az az igazság, hogy szerintem ezt nagyon leértékeltétek! Nem olyan ember játssza nálatok a játékot aki nem tudja beleélni magát mert úgy értelmetlen!
Ha sikerül a beleélés akkor az eredményt a képemen láthatod! :-D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. zsolt200
2013.09.20. 22:15
Ajánlom mindenki számára Youtube-on Pewdiepie végigjátszását. Higgyétek el nagyon fog tetszeni és garantálom ha megnézitek, azután nem 66%-ot adnátok a játéknak! Brutál a csóka
Annyi biztos hogy ez a játék nem búskomor emberkéknek készült
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Asagrim
2013.09.20. 22:16
Ha ez a játék 66%-ot kapott, akkor az új Amnesia egy százalékkal sem érdemel többet. A leírás az ágy alatt bujdosás kivételével 100%-ban passzol az új Amnesiára, most játszottam végig, nem egészen 5 óra alatt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. sakal6
2013.09.20. 22:52
Hú, ha ez 66%-t kapott akkor az új Amnesia még 30%-at se fog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. AxoPy
2013.09.20. 22:54
asagrim hozzászólásából nehéz kivenni, hogy most velünk érte egyet, vagy csak mind2-t egyformán rosszul? értékeli

@zsolt200
na ezt nem ajánlom! nézzétek meg a part 1-et maximum! mert gyakorlatilag szétspoilerezve játszani utána végig 1 játékot milyen már?
-mondjuk most magam ellen fogok beszélni, én megnéztem a part 1-et, majd úgy, hogy tudtam, hogy na most lesz 1 ugrasztós ijesztés, konkrétan besz@rtam első 5 prec alatt 100%-ig beleéled magad a játékba, és ha nem kezdesz el rohanva közlekedni és buta módon végigrusholni a játékot, akkor egyrészt nem 5, hanem legalább 8 óra a játék a bújkálásnak, paraszüneteknek köszönhetően és sokkal epicebb is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Asagrim AxoPy
2013.09.20. 23:11
Nem tudom hogyan tudnám érthetőbben megfogalmazni. A két játék leírás alapján teljesen ugyanolyan. Innentől akinek ez a játék tetszett annak az Amnesia is fog és fordítva, és a pontszámoknak is teljesen ugyanarra kellene kijönniük.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Shinjiii
2013.09.21. 08:37
Ja, szóval Pekkmen igyekezhetne az Amnesia teszttel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mikej95
2013.09.21. 10:55
Ez a játék tényleg ennyit érdemel, ha objektíven nézzük, lopakodni nem lehet, elbújni nem érdemes, a gondolkodtató részek még a Slendert is alul teljesítik.
Az új Amnesia játékot pedig ne keverjük ide, az külön leb@$zást érdemel, mivel az elődje az eddigi legjobb és legrémisztőbb horrorjáték volt. Teljesen le kellett volna nyúlni az egészet és az új történettel lenyomni ugyan azt a játékot az emberek torkán, mindenki sokkal boldogabb lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. DogTheDog
2013.09.21. 11:42
Szerintem ez tul lett pontozva,nagyreszt dogunalom.Ket esetet kiveve minden ijesztgetes kiszamithato volt,a kedves riporterunk pedig buta mint egy marek lepke,bar lehet meg a lepkek is lazan kijutottak volna.
A grafikat leszamitva egy tucatjateknak elmenne a nyolcvanas evek vegerol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Heroes27
2013.09.21. 12:47
Hahó, nagy elcsesztétek a pontozást! Iszonyat állat játék, be ne dőljön a sok tudatlan, hogy ez ennyire szar. Szutyok egy szubjektív pontozást sikerült összehozni. Kb mindenhol dícsérik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Asagrim Heroe...
2013.09.21. 13:24
Neked meg szutyok egy szubjektív hozzászólást sikerült összehozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. KatonaKM
2013.09.21. 13:49
Annak ajánlom, aki ezt szereti. Megnéztem a végigjátszás felét, de nagyon sok ismétlődő jelenetet láttam. Másrészt eleve életszerűtlen, hogy nem mászik vissza a csóka 3 perc után azon az ablakon, ahol bejött, majd a falon is. Több kell ehhez, mint egy bezárt kapu.

Személy szerint hiányzott egy hordozható Gatling gépágyú alternatív játékmódként, hogy aki a Doom-on szocializálódott, ne érezze elveszettnek magát. "Majd adok én neked kismalacot" jelszóval pépesre lőni a sokfogút, aztán letépni a fejét és beleszarni a torkába. Ez egy játék, a bujkálós stílus pedig csak a munkahelyi elfojtott szorongások megismétlése játéknak álcázva. Tiszta mazochizmus.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Leon121
2013.09.21. 16:22
Kedves Kritizálók!

Szeretném, ha végiggondolnátok: most kizárólag azért, mert erős a hangulata, el kéne nézni neki, hogy a játékmenete kábé egy nagy nulla? Mert itt sajnos erről van szó, mint ahogy a cikkben részletesebben ki is fejtettem. Ha az egyszeri játékos nagyon rövid időn belül rájön, hogy nincs tétje igazán az elfutásnak, mert ha meg is ütnek, akkor is meggyógyulunk, akkor egyszerűen elveszik a bizonytalanságérzet. Ha pedig egy horrorjátékban tulajdonképpen tudjuk, hogy biztonságban vagyunk, az gáz.

Mint írtam, a játéknak nagyon erős hangulata van, még annak ellenére is, hogy tudjuk, igazából rém könnyű túlélni. De ez az erős hangulat a mi véleményünk szerint nem elég ahhoz, hogy a játékmenet egyéb hiányosságait, konkrétan annak ürességét teljességgel ellensúlyozza. Lehet úgy hangulatos horrorjátékot csinálni, hogy annak a játékmenete is rendben legyen, változatos, érdekes legyen. Az Outlastnak ez nem sikerült. Helyette kapunk jópár tagadhatatlanul erős jelenetet, ami beleég az ember agyába (egy hete fejeztem be a játékot, de még most is magam elé tudok képzelni ilyeneket), de én ezek miatt nem fogom elnézni neki a játékmenet egysíkúságát.

Szóval: élménynek nagyszerű, játéknak gyenge. Így tessék hozzáállni, és a pontszám (meg legfőképpen a leírt szöveg) is ezt kívánja tükrözni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. magerg
2013.09.27. 08:43
...nincs tétje igazán az elfutásnak, mert ha meg is ütnek, akkor is meggyógyulunk, akkor egyszerűen elveszik a bizonytalanságérzet.
Igeeen! És még mindig a CoC: Dark Corners of the Earth az isten! (vagy majdnem...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lery2
2013.10.01. 21:00
Nagyon ritkán kommentálok, de most szeretném megvédeni a játékot. Nagyon szeretem a horror játékokat és azt gondoltam az Undying után már nem lehet igazán élvezetes horror játékot csinálni. Nem akarom összevetni a kettőt, mert azért más a játék hangulat, stílus. Mindenesetre legalább tíz éve nem láttam ilyen példaértékű, kiemelkedő alkotást. Egy horror játéknál nem volt még példa, hogy felkiáltsak játék közben és remegjen a kezem. Itt megtörtént. Mit várunk egy horror játéktól ha nem ezt? Félelem, rettegés. Tökéletes..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. gabesz7630
2013.10.22. 13:09
Ez a pofa az infra-s shoton engem a rec cimu filmre azon belul is az utolso par percre emlekeztet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. corolla71
2014.04.24. 20:24
Lessétek meg ezt a videót ha van egy kevés időtök, nekem nagyon tetszett:
Outlast Félelmetes Gameplay, Kommentárral
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!