iPon Cikkek

PES 2017 - Az eddigi legjobb PES?

Dátum | 2016. 10. 10.
Szerző | Mastigias
Csoport | JÁTÉK

Annak idején a PES 2015 meglepően kellemes élményt nyújtott sok évnyi FIFA után, aztán a PES 2016-nál megtört a varázs, a PC-s sporttársakat nagyon elintézték – bár az is igaz, hogy a későbbi frissítések hatására egész játszhatóvá vált a Konami focis játéka. Most pedig újabb év telt el, itt a PES 2017, a kérdés pedig adott: jobb, vagy rosszabb, mint elődje? Mi változott? Mi nem? És mi a helyzet a FIFA vs PES párharccal? Ezeknek a kérdéseknek járunk most utána. Először is kezdjük a hibákkal: ahogy a korábbi részekben, úgy idén sem sikerült megreformálni a menürendszert: a design ugyan minimálisan változott (nem feltétlenül előnyére), de az indokoltnál tovább tartó töltés úgy maradt, ahogy eddig… Rányomunk a továbblépésre, és hosszú másodperceket várhatunk, mire eljutunk a következő menüszintre. „És akkor mi van?” Tehetik fel a kérdést PES-rajongók, és persze, igaz ami igaz, ez nem sokban befolyásolja a focimeccseket, de akkor is, jussunk már el egy meccsindításig anélkül, hogy perceket vacakolnánk a menüben (hacsak nem a csapatbeállításokról van szó). A PES 2016 egyik nagy hibájaként rótták – róttuk – fel, hogy a PC-s látvány jócskán elmarad a PS4-es és Xbox One-os grafikától, ami sajnos idén is fennáll: újgenerációs konzolokon láthatóan szebbek a közeli bejátszók és a közönség is, ezt ebben a videóban magatok is megtekinthetitek. 5:10-től azonban érdemes megnézni magát a meccsek kinézetét is, ahol annyira sok különbséget nem lehet felfedezni, a játék 80%-ban pedig úgyis ezt a nézetet látjuk.
A PES sorozatnak sosem volt erőssége az online rész, és nem is a PES 2017 lesz az, ami változtat ezen: ha nagy nehezen sikerül is ellenfelet találnunk, a meccseken még mindig érződik az a mikrolag, ami miatt lehetetlen a megfelelő időpillanatban passzolni és/vagy rálőni, így élvezhetetlen az online összecsapás. Pláne akkor, amikor a játék kidob a meccsből, mivel elvesztette a kapcsolatot a szerverekkel… Szóval ezen a téren még jócskán van mit javítaniuk Konamiéknak. Offline téren viszont nem várt újításokat köszönthetünk: itt van pl. a Versus mód, aminek lényege, ha szemtől-szemben (egy gépen) játszunk egy barátunkkal, akkor a játék követi és folyamatosan jegyzi a meccsek történéseit, még akkor is, ha csapatokat váltunk. És hogy ez miért jó? Mert az eredmények alapján érdekes statisztikákat mutat meg nekünk, amiket kielemezve jókat mosolyoghatunk egymás teljesítményén. Szintén offline újítás az adaptív MI: amennyiben a gép ellen játszunk, az MI folyamatosan monitorozza taktikánkat, és ahhoz igazodik. Tehát pl. ha sokat passzolunk egy adott játékosnak, egy idő után több védőt állít rá, ha sok hosszú indítást csípünk el, inkább rövid passzokat alkalmaz, stb. A bírók is fejlődést mutatnak: míg a ’15-ben túl szigorúak, a ’16-ban túl engedékenyek voltak, itt mintha megtalálták volna az arany középutat, aminek kifejezetten örülünk.
Van egy-két olyan új elem is, amit a FIFA-ból emeltek át (és ezt egyáltalán nem negatív értelemben mondom): megjelentek az egy gombbal állítható csapatmentalitások, így pillanatok alatt védekező, vagy támadó stílusra válthatunk; illetve a szögleteknél is a FIFA-hoz hasonlóan trükközhetünk különböző formációkkal, hogy tuti gól legyen a beadás vége. Apropó beadás: a pontrúgások nyila is megváltozott, most már nem a röppálya végpontját mutatják meg nekünk, hanem a körülbelüli érkezési pontot, így sokkal nagyobb kihívás pl. gólt lőni egy szabadrúgásból. Legnagyobb újításként a Real Touch rendszer lett beharangozva: ennek lényege, hogy a különböző játékosok saját képességeik és a labda fizikai tulajdonságai alapján kezelik a „dönit”, így változatosabbá, sokszínűbbé téve a játékot. És való igaz, már nem annyira kiszámítható, hogy egy-egy erősebb passznál hogyan és merre pattan a labda, viszont ez is kétélű: az egy dolog, hogy ellenfelünket beugrathatjuk, de ugyanúgy magunkat is. A myClub (az a játékmód, mint ami a FIFA-ban a FUT) is kapott egy új opciót: játékos megfigyelők segítségét kérhetjük (persze fizetségért cserébe), hogy az általunk kiszemelt játékost leigazolják hozzánk. A többi móddal viszont mostohán bántak a készítők: minimálisan, vagy egyáltalán nem újítottak rajtuk. No és mi a helyzet a licencekkel?
Ez a kérdés is évről-évre előkerül, amit rutinos PESisták karlegyintéssel elintéznek: vacak, de pillanatok alatt letölthetőek olyan beállítási fájlok, amikkel kipofozhatjuk a csapatokat, illetve át is nevezhetjük őket, szóval nem kell nagyon berezelni. Igen ám, de aki kifizet X összeget egy teljes játékért, az joggal várhatja el, hogy utána ne kelljen belenyúlnia, ha élvezni szeretné a vásárolt árut. Idén a Barcával kívántak nagyot durrantani a fejlesztők, ami szép is, meg jó is, viszont több probléma felmerül vele kapcsolatban: a kidolgozott, licencelt csapatok és játékosok mellett még inkább feltűnő a többi csapat kidolgozatlansága. A magyar válogatott pedig úgy ahogy van, kuka, a Cheslock, Carragher, Dunlop és hasonló nevű fantáziajátékosokkal együtt. Szóval licenc-téren van még hova fejlődni, ahogy eddig is minden évben, de szívből reméljük, hogy egyszer elérkezünk ahhoz a ponthoz, amikor alapból az összes csapat valós pompájában kerül be a PES-be. És ezzel el is érkeztünk a legégetőbb kérdésekhez: mi a helyzet magával a tényleges játékmenettel? Milyen érzés játszani? Mielőtt azonban rátérnék erre, egy kis gyorstalpalót ejtsünk meg: a rudigól olyan mázligól, ami a fizikai motor hibáiból adódik, az érmefeldobás pedig az eleve elrendelt eredményű meccsek elmélete (a gép feldob egy érmét, ma Jani nyeri ezt a meccset, onnantól Jani ellen nincs esély).
A FIFA-ban minden évben hemzsegnek a rudigólok, és rengetegszer van olyan érzése az embernek: ha beleszakad sem nyerheti meg az adott meccset, mert olyan, mintha a gép csalna, és az ellenfélnek adná a győzelmet. A PES eddigi részei pont azért voltak meggyőzőek, mert rudigól alig, érmefeldobás pedig egyáltalán nem volt benne. Eddig! A PES 2017-ben ugyanis több olyan meccset is játszottam élő ellenféllel, ahol hiába hajtottam a csapatot, alakítottam ki folyamatosan a helyzeteket, egyszerűen csak nem akart beakadni az a fránya gól. Míg – és ez itt a fő probléma – ellenfelemnek olyan rálövések is áthaladtak a gólvonalon, amikről még ő sem gondolta, hogy sikerülni fog. Konkrét példa: csatáromhoz pattan a labda, üres a kapu, 3 méterre tőle. Mit csinál? Mellé lövi. Ellenfél csatára viszi a labdát oldalt, már kb. az alapvonalnál jár, de rálövi, hátha lepattan a védőmről, és szöglet. Nem, mert bement. Szinte nullszögből, úgy, hogy egy védő állt előtte, a kapust pedig még nem is említettem… És ilyesmi nem egyszer, nem is kétszer, hanem sokkal többször megtörtént.
Pontosan az, ami az őrületbe (kontrollertörésbe) tud kergetni egyeseket a FIFA-ban, most a PES-ben is megjelenik... Nem ez az az irány, amit látni szeretnénk. Vegyük át a FIFA-ból a stabil online részt, a licenceket, akár a sztori módot is, csak ne ezt. Ne az érmefeldobást, mert az a szép játék halála. Ezzel el is érkeztünk az örök kérdéshez: FIFA, vagy PES? Összesítsünk: a FIFA 17 játékmódokban, licenc-ügyileg és online meccsekben veri ugyan a PES-t, de még mindig rengeteg rudigóllal és érmefeldobással találkozhatunk benne (ez már spoiler volt a közelgő FIFA 17 teszt kapcsán, utólag, illetve előre is bocsi), a PES-ben pedig ugyan megjelentek ezek a véletlenszerű elemek, de még mindig kisebb arányban. A PESezen kívül talán nem olyan csilivili, de egy fokkal még mindig élvezhetőbbek a meccsek, ha a játékkép egészét nézzük. Szerintem legalábbis ez a helyzet, de Ti se tartsátok magatokban, mit gondoltok a Pro Evolution Soccer legújabb részéről, a PES és a FIFA párharcáról, kíváncsiak vagyunk a véleményetekre. A PES 2015 80%-ot, a PES 2016 50%-ot kapott tőlem (akkor még PC-s változatot teszteltem!), a PES 2017-tel jelenleg így állok:
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Qqtyin
2016.10.10. 08:28
Most ez a 2016-ról szól? Csak szólok hogy kint van az új.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Vargha Qqtyi...
2016.10.10. 13:21
Csak az utolsó táblázat fejlécében van elírva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Svindler
2016.10.10. 15:02
Igen, az értékelő fejlécét elírtuk, sorry, javítva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Avisto
2016.10.10. 15:39
Mondjuk vicces hogy még bőven 2016 van de már '17re címezik a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. noir66
2016.10.10. 15:56
Az EA meg a többi cég már mindent tud mi lesz 2017-ben, az aktuális játékos adatbázist meg újra megvetetik veled pénzért jövőre, 2017-ben... no comment.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Szebko noir6...
2016.10.10. 16:29
az úgy feltűnik hogy a 2016-2017-es szezon van már augusztus óta? januárban csak a fél éves szünet van :'DDD jézusom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. CannaBEAST
2016.10.10. 20:17
Hát én őszintén leírom, nem voltam soha PES rajongó. A FIFA mögött csak másodhegedűsként tekintettem rá. Anno (nem tudom melyik részével) játszottam pár órát, de igencsak hidegen hagyott. Mindenesetre érzek magamban egy kis erőt, hogy ezt kipróbáljam, de hogy pénzt költsek rá...
Nos, majd kiderül...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hodyzoli
2016.10.11. 13:02
Azért egy "apróságot" ne felejtsünk el, ami csak úgy mellesleg lett megemlítve a cikkben:

"a PES 2016 50%-ot kapott tőlem (akkor még PC-s változatot teszteltem!)"

Ugyanis ha most is PC-n lett volna tesztelve, akkor most sem kapott volna 50% fölött. Konkrétan olyan mintha két külön játék lenne a PC-s és mondjuk a PS4-es PES. A PES 2016 iszonyat volt, mai napig verem a fejem az asztalba hogy megvettem, de a 2017 sem lehet jobb, elég elolvasni a Steam-es kommenteket (nem követem el még egyszer azt a hibát hogy cikkek alapján megveszem). Ott nem olyanok írnak akik elfogultak az egyik vagy a másik oldalra (vagy fizetik őket a véleményükért), hanem akik megvették a PES-t. És bizony a legtöbben szidják mint a bokrot. PS4-en lehet méltó ellenfél , de PC-n a FIFA idén verhetetlen, óriási a szakadék a kettő között. Tavaly a FIFA is botrány volt teszem hozzá, idén viszont rengeteg újítás jött, a gameplay is sokkal realisztikusabb lett, végre lelassították a játékmenetet is és még lehetne sorolni. Szóval konzol függő (is lehet) kinek melyiket érdemes beszereznie, de mivel a hosszútávú szavatosság nálam egy ilyen játék esetén a nagyszámú és MŰKÖDŐ!!! online közösség-rendszer, ezért nem lehet kérdés hogy PC-n idén FIFA.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szebko hodyz...
2016.10.12. 17:34
Steamen a negativ kommentek 90%-a (ha nem több) a grafikát és az onlline játszhatóságot szidja. Játékmenettel semmi baj a Grafika botrány de hát kinek mi. Fifát nem vol szerencsém próbálni de ami gameplayeket láttam belőle egyeltalán nem tetszett a meccsek menete. (a journey-s videokról ne is beszéljünk ahol elvileg a legnehezebb szinten játszanak és a 70-es ratingű hunterrel ugy rohannak keresztül a védőkön mint kés a vajon)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. hodyzoli Szebk...
2016.10.13. 15:14
A The Journey-ben olyan szintet állítasz be amilyet akarsz, ha valaki amatőr szinten játszik akkor mit vársz? A Fifa amúgy pont hogy sokkal nehezebb lett (ennek is utána lehet olvasni) és sokkal jobb lett maga a játékmenet is. Rengeteg újdonság van benne, online résszel semmi gond, grafika PC-n is nagyon jó, szóval a picit realisztikusabb játékmenet (ami idén tényleg csak kicsi különbség) nem ellensúlyozza a rengeteg hiányt ami a PES-ben van. Mondom, ez mind PC-re igaz, elhiszem hogy más konzolon lehet méltó ellenfél a PES.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!