iPon Cikkek

Prey - Idegen játszótér

Dátum | 2017. 05. 16.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az a helyzet, hogy ezt a játékot felesleges volt Prey-nek elnevezni. Ha valami más a neve, talán nem prekoncepciókkal kezelik az emberek, és többeket érdekelt volna. Úgy beszélhettünk volna róla, mint a "Bethesda új játéka", ami nagyon ígéretesnek tűnik, ehelyett azonban sokan úgy gondolják, hogy valami köze csak van legalább az előző, 2006-os Prey-hez, ami nem volt épp kiemelkedő. Emellett érdekes, hogy maga a Bethesda sem reklámozta túl a játékot. Pedig megérdemelte volna, vagy legalábbis elég lett volna a következő mondatot kiírni egy előzetesben: az új Prey a System Shock 2 igazi örököse, aminek a legendás Chris Avellone írta a történetét, és a Doomról ismert Mick Gordon szerezte a zenéjét. Ez azért így sokkal jobban hangzik, mintha csak azt mondanánk, hogy "jön az új Prey", nem? Akárhogy is, nem a mi dolgunk, hogy eladjuk a Bethesda helyett a játékot, csak éppen azt sajnálnánk, ha nem lenne elég sikeres, ugyanis az új Prey zseniálisan sikerült. És bizony jó lenne, ha a stúdió készíthetne még ilyen játékokat.
Az Arkane stúdió másik csapatáról van egyébként szó, tehát nem azokról, akik a Dishonored-sorozatért felelősek, de nyilván ők is besegítettek. Ez látszik például az űrállomás, a Talos 1 kinézetén is, ami le sem tagadhatná, hogy biztosan benne volt a keze ugyanazoknak a zseniknek, akik a Dishonored 2 látványvilágáért felelősek. Ezen a bizonyos Talos 1-en töltjük majd el azt a 12-20 órát, amit a Prey végigvitelére szánunk. A játékidőre nem véletlenül írtam ekkora intervallumot: tulajdonképpen csak rajtunk múlik, hogy mennyit töltünk el vele. A zseniális és kissé meghökkentő kezdés után, amit átélhettünk a demóban is, és amit most itt nem fogok lespoilerezni, hamarosan a Talos 1 lobbijában találjuk magunkat, abban a nem túl biztató alaphelyzetben, hogy az űrállomást furcsa idegenek lények szállták meg. A kollégáink jelentős része halott, a bátyánk különböző kísérleteket végzett rajtunk (de ő is eltűnt), és valamit kezdenünk kéne ezzel az egésszel. Aztán hamarosan megtudjuk, hogy igazából az egész állomást meg kéne semmisíteni (magunkkal együtt), hogy az idegen lények még csak véletlenül se juthassanak el a Földre, mert akkor mindennek vége.
Persze semmi nem ilyen egyszerű, és a Prey története bőven tartogat meglepetéseket. Viszont tényleg érdemes odafigyelni mindenre. Amint megérkezünk a lobbiba, a Talos 1 tulajdonképpen megnyílik előttünk. Az elején persze még némileg le vagyunk korlátozva, hiszen például képességek híján nem tudjuk feltörni az ajtókat, így általában meg kell keresnünk az adott részleget nyitó belépőkártyát, de ahogy telnek az órák, úgy válunk mi is egyre szabadabbá. A Talos 1 felépítése egyszerűen fantasztikus. Az art deco stílusban megalkotott űrállomásról tényleg el lehet képzelni, hogy egy valódi, működő létesítmény az ehhez szükséges részlegekkel: bár, ebédlő, vetítő terem, irodák, laborok, gyártórészlegek helyezkednek el viszonylag logikusnak tűnő módon. Ráadásul egy idő után lehetőségünk lesz a zsilipeken keresztül kimenni egy kis űrsétára (ami egyébként már önmagában nagyon para), így kívülről is megnézhetjük az egészet, és láthatjuk, hogy ezt bizony teljesen lemodellezték kívül-belül, nem spóroltak le semmit.
Egyedül azt sajnálom, hogy a nagyobb szekciók között tölt a játék. Elsőre azt hittem, azért használták a készítők az id Tech motor helyett a nagy, egybefüggő világokat is jól kezelő CryEngine-t, hogy az egész állomáson szabadon bóklászhassunk, de sajnos nem ússzuk meg a töltőképernyőket. Ez persze keveset von le a Prey értékeiből, mert a Talos 1 felfedezése így is remek élmény, főleg azért, mert teljesen szabadon engedhetjük a fantáziánkat és a játék kifejezetten bátorítja és jutalmazza a próbálkozást. Ennek fő eszköze a Gloo Gun, ami nem csak arra jó, hogy lelassítja és betonba foglalja az ellenfeleket, hanem arra is, hogy kisebb platformokat helyezzen a talajra, amivel aztán elérhetünk olyan helyekre, ahova egyébként nem tudnánk. Vagy megfogjuk a puha kis játéktöltényeket lövöldöző nyílpuskát (amivel a leírás szerint az állomás dolgozói szokták idegesíteni egymást), és a lezárt biztonsági állomás ablakának kis résén keresztül rálövünk a bent található számítógép érintőképernyős monitorárán látható "ajtónyitás" feliratra, és már bent is vagyunk. Vagy hackelünk. Vagy robbantunk. Az egész kicsit olyan érzést ad, mintha "kijátszanánk" a pályatervezést, mintha legálisan csalnánk. Főleg, amikor átváltozunk kávéscsészéve és beugrunk egy résen.
A játék egyik legfontosabb ellenfelei a mimicek, akik ilyen pici, idegesítő kis pókszerű lények, és fő tulajdonságuk, hogy át tudnak változni tárgyakká. Mondanom sem kell, hogy ez milyen helyzetekhez vezet: békésen felderítenénk, és egyszerre csak az arcunkba ugrik a tányér. Az biztos, hogy onnan tudtam, hogy egy zseniális játékkal játszom éppen, amikor már annyira a hatása alá vont, hogy egy szobába belépve (és erősen parázva) elkezdtem figyelni, hogy mi lehet gyanús. ÁHHHHÁÁÁÁ! Itt két kuka van egymás mellett! Minek? Ki tenne két kukát egymás mellé????? Úgyhogy szépen elővettem a csavarkulcsomat, hogy végzetes csapást mérjek a mimicre, mielőtt az rám támadna, ám a végeredmény annyi lett, hogy csak szétvertem egy kukát. Aztán megfordultam és az addig könyv formájában pihenő, valószínűleg rajtam röhögő mimic nekem esett. Mint az ilyen jellegű játékokban (a műfajt "immersive sim"-nek hívják egyébként), itt is fejleszthetjük a karakterünket különböző irányokba. Ezek között akadnak viszonylag alapnak számító dolgok, mint a nagyobb sebesség, jobb állóképesség, több életerő, de felvehetünk idegen képességeket is, melyek között ott van a lehetőség, hogy mi is átalakulhassunk tárgyakká. Többektől hallottam, hogy az első végigjátszást idegen erők nélkül csinálták meg, de én nem hagytam volna ki őket, mert nagyon látványosak és szórakoztatóak. Még akkor is, ha egyébként egy idő után az állomás telepített gépágyúi minket is idegennek néznek, és elkezdenek lövöldözni ránk.
Szóval itt van nekünk egy nagyon jól megvalósított, ötletesen összekapcsolt és nyitott, kvázi szabadon felfedezhető űrállomás, amin úgy randalírozunk, ahogy szeretnénk. Ez azonban magával hozza azt is, hogy a történet darabkáit nem feltétlenül sorrendben rakjuk majd össze, így oda kell figyelni és érdemes elolvasni a számítógépeken tárolt különböző bejegyzéseket, e-maileket is. Úgy kapunk teljes képet, ha ezeken átrágjuk magukat, ráadásul kifejezetten hozzátesz a hangulathoz, hogy láthatóan a kollégák viszonyrendszerét is kidolgozták a készítők: az egymásnak küldött üzeneteikből levehetjük, hogy ki miben sántikált, és hogy az egyes részlegek (egy igazi vállalathoz méltóan) néha kötélhúzásba kerültek egymással, vagy nem mindent úgy csináltak, ahogy kellett volna, és ez nagyban hozzájárult a katasztrófához. És ha már felfedezünk, akkor gyűjtögetünk is. Szintén a műfaj sajátossága az inventorynk menedzselése, az odafigyelés a töltényekre, életerőcsomagokra, a különféle bónuszokat adó italokra és társaira. De ezeken kívül egy rakás haszontalan szemetet is felvehetünk, amiket aztán bedobhatunk az újrahasznosítóba, abból pedig cuki kis kockák formájában alapanyagok potyognak majd ki. Ezeket aztán betehetjük a fabrikátorba, amivel gyakorlatilag instant 3D-nyomtathatunk fegyvereket, töltényeket, tárgyakat, medkiteket, meg szinte bármit, amire csak szükségünk lehet. Általában nem kifejezetten kedvelem a craftolást a játékokban, de ez a rendszer nagyon tetszett.
A játéknak valójában egyetlen gyengébb pontja van, ez pedig a mezei tűzharc, ami valahogy nem érződik elég "kidolgozottnak", élvezetesnek. A Prey annyi mindenre ad lehetőséget a különböző idegen erőkkel, lopakodással, ágyúk meghackelésével, a környezet kihasználásával, hogy kicsit úgy érződik, mintha a fejlesztők sem azt szerették volna, hogy egyszerűen csak átlőjük magunkat a játékon - pedig ez egyébként teljes mértékben lehetséges. Mindenesetre aki egyszerű shooterként szeretné kezelni a Preyt, az valószínűleg csalódni fog.
Aki azonban elmerül benne, és kihasználja a rengeteg játékszert és kreatív ötletet, amit a fejlesztők a kezünkbe adtak (és erre a nehezebb fokozatokon egyre inkább szükség van), az rendkívül jól fog szórakozni. Nagyon örülök annak az irányvonalnak, amit az Arkane két stúdiója képvisel, mert mind a Dishonored, mint a Prey ügyesen mutatja meg, hogy egy történetorientált single player anyagnak sem kell lineáris, egyszer végigvihető, a játékost dróton végigvezető valaminek lennie. Az új Prey az év (de lehet, hogy az utóbbi évek) egyik legnagyobb meglepetése. 2017 már eleve nagyon erősen indult játékok tekintetében, és szerencsére ez sem törte meg a lendületet. Ha szereted az ilyen stílusú anyagokat, akkor ez bizony ez kötelező darab!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. xcomman
2017.05.16. 10:45
Még pénteken rendeltem meg a metacritices értékelések alapján, de jó látni, hogy ti sem csalódtatok benne. Ideje kipróbálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Samanoske
2017.05.16. 12:06
Nagyon is egyedi és jó volt a prey.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. s_otto
2017.05.17. 07:39
Nálam 100%-os a játék, régóta nem tetszett így egyik sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. vazsoding
2017.05.17. 12:46
A System Shock 2 örök kedvenc, remélhetőleg ez felér hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. noPublicFG
2017.05.18. 01:39
Még úgy is nagyot csalódtam benne, hogy tudtam, ez nem folytatás... Az első rész minden középszerűségével jobban tetszett. Ez van. :(
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. katt777
2017.05.18. 13:39
Szerintem gagyi. A város lényegében egy Rapture a Bioshockból, a harc totál lqrt, normál szinten alig sebződnek az ellenfelek, a gyalogágyúk legföljebb mimicek ellen jók, mert egy fantom már szétszedi őket, az energiafegyverből egy teli tárat +pár golyót kell belenyomnom egy fantomba, hogy végre felforduljon, de a többin sem látszik/érződik semmiféle sérülés (még hogy ellőjem a lábát...), szóval a "harcrendszer" kizárólag bármilyen fegyver tárának kiürítésére szolgál, miközben az agyonsebzett lény földön fetrengés helyett simán megöl, amíg tárat cserélek, elszaladni meg nem lehet, mert pár lépés után kifulladok. Ezt maximum a god módban szaladgáló cheatergyerekek élvezik.

A több szálúsággal és a több módszerrel nem lenne baj, ha az említett "harcrendszer" miatt az embernek nem kellene kényszerűen választani (tehát valójában nincs választás, lopakodni kell). A komoly fejlesztésekhez meg már 2. szinten 4-5 pont kell, ez a szívatás második lépcsőfoka, mert ennyi nincs (bár csak 6-8 órát játszottam eddig felfedező módban).

Ja, és a megszokott USE helyett istenverte M3-ra felugráló, átállíthatatlan fegyókeréktől itt ütném a pofáját minden alkalommal annak, aki ezt így leprogramozta. Nagyon remek harc közepén is, amikor következő/előző fegyverre váltanék tényleg.

Végigtoltam pár akció- és szerepjátékot Wolf3D óta, de ez messze nem üti meg a mércét. Az igazi Prey, az viszont király volt, nem is tudom, hányszor toltam újra. De hát ízlések és igények különbözőek, ez csak az én véleményem, nekem a SShock sem jött be.

Aki normális kezelhetőséget, fejlesztési- és harcrendszert vár el egy játéktól, az szerintem messze kerülje ezt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Kobest katt7...
2017.05.19. 23:23
Mondjuk én sem értem, hogy miért középszerűzik le az első Preyt, pedig szerintem egy igen jó oldschool shooter volt, egy-két újdonsággal.

Még vacillálok az új Prey-jel kapcsolatban, nagyon úgy tűnik, hogy az egyik tábornak marhára bejön, a másiknak viszont egyáltalán nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. beleutomaz...
2017.05.22. 00:49
Az uj Prey, nem FPS, nem shooter. Nezzel videokat a neten es meglatod. A jatek egy tanacsot ad ha nem mimic-el talalkozol. Fuss. Errol szol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. katt777 beleu...
2017.05.23. 18:20
Nem, arról szól, hogy elméletileg van választási lehetőséged, gyakorlatilag viszont nincs. Ha tehetetlen, málé patkány akarnék lenni, Alien Isolationnel játszanék.
Van egy jó pár játék, amelyben tényleg működik többféle megoldás, még alapból lopakodós is, de ez nem tartozik közéjük, lényegében a vásárlók megtévesztése.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. AgeOfVampi...
2017.05.24. 10:08
hosszú idő után végre újra egy jó játék ami leköt, van értelme vele játszani.
Remélem az arkane games később is megmarad az ilyen minőségnél és nem adja alább.
azt mondjuk én sem értem miért nevezed középszerűnek az első preyt, nem az volt életem legjobb játéka, de a szürke tömegből azért egyértelműen kiemelkedett, voltak benne tök jó ötletek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. sutyko_hop...
2017.05.24. 22:56
Hát ez valami borzasztó lapos gyenge uncsi valami lett.
Nekem a dishonored 1-2 grafikája tetszett, de ez valami hulla ronda, lepusztult.
A hangok semmitmondóak, üresek semmilyenek.
Nincs benne egy eredeti ötlet sem, minden úgy van "eltulajdonítva" máshonnan.
De tényleg minden.
Atom klisé gyűjtemény.
De még összelopni se sikerült jól mert ahogy fent említettem unalmas, lapos, érdektelen.
Egy nyárfa növekedése valós időben is izgalmasabb.
3/10
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Nurba
2017.05.25. 20:35
Én csak annyit tennék hozzá, hogy az eredeti Prey nekem is nagyon bejött, ehhez még nem volt szerencsém. A Bioshock, Dishonored játékok is nagy kedvenceim voltak, de ezen felül sokféle cuccot képes vagyok fogyasztani, de közel se mindent. Egyszóval a régi Prey elég jó játékélményt nyújtott a maga idejében (ahogy látom a hozzászólók többségének is)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. sutyko_hop...
2017.05.25. 22:57
Javitanom kell magam es megkovetnem a jatekot.
Az elso masfel ora utan irtam a velemenyt, es az a masfel ora tenyleg dogunalmas.
De ma adtam egy utolsi eselyt a jateknak es miutan meg egy fel oranyi jelentektelen jatek kovetkezet majd kialakult.
Es azt kell mondjam ugyan a 90%-tol messze van de az utobbi idok otvar felhozatalaban konkretan top 1-es.
szoval egy 7,5-ot kep tolem.
A grafika es a hangok azonban meg mindig indie fps szintet hoznak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sutyko_hop... Nurba
2017.05.25. 22:59
Az trancsir volt ez inkabb valami fps kaland shooter istenharagja.
A system shock 2-re hasonlit legjobban csak nem gyartja (legalabis eddig) vegtelenul az ellent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. beleutomaz... katt7...
2017.05.25. 23:12
Nem tudom teged hol tevesztett meg. En megneztem a game videokat rola es pont azt kaptam. Nem egy agyatlan jatekot. Ha agyatlan fps-kent akarod betolni van hozza god mode/infinite ammo cheat table es mar kesz is. Mehetsz a csoben es olheted az ellent. De unatkozni fogsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sutyko_hop... xcomm...
2017.06.04. 17:22
Jobban jartal volna ha azzal a 14 ropival ezresenkent ragyujtassz. Vagy 2-3 jol bebombazol mert meg a macskajaj is jobb mint ez a repetitiv szar. Ekkora egy minden izeben retek jatekkal reg nem talalkoztam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sutyko_hop... sutyk...
2017.06.04. 17:29
Miutan beletoltam 8 orat ra kellett jojjek az elso benyomasom volt a helyes. Oda vissza rohangaltat gyartja ujra az ellenfeleket meg meg ra is tesz egy lapattal. Az ellenfelek ugyanugy fejlodnek mint mi. Azaza a jatek elejen 4-5 soretpatronnal szetkaphato ketlabu foss a reaktor resz utan mar kb 10-tol makkan meg mikozben a fegyo teljesen fel van pimpelve. Loszer nincs. A turretek tok ertelmetlenek. A gameplay az elso uncsi egy masfel ora utan elfogadhato aztan viszont lapos unalmas repetitiv es vontatott lesz. Ez egy indie jatek 60 "aero"-ert. A teszt szerzoje meg nem latott szerintem meg jatekot..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!