iPon Cikkek

Prince of Persia (2008)

Dátum | 2008. 12. 20.
Szerző | JeLo
Csoport | JÁTÉK

Valaki azt mondta, hogy ezt a játékot akkor élvezhetjük igazán, ha elfelejtjük a sorozat eddigi darabjait, ugyanis ebben a mesében egy új herceg teljesen új történetét élhetjük végig, egy másik világban. Felröppent az a kósza hír is, hogy egy újabb trilógiát vezet fel ez az epizód. Az eddig látottak alapján ez nem is volna rossz…

A történet kezdetén legújabb hercegünk, aki mellesleg inkább valamiféle csavargónak néz ki, az eltűnt szamarát keresi, amikor egy homokvihar közepette egy másik világba kerül. Egy olyan világba, ahol a misztikumok és csodák valóságosabbak, mint maga a realitás. Mikor a vihar elvonul, belebotlik Elikába, a gyönyörű hercegnőbe, akit katonák üldöznek. Miután megmenti a lányt, együtt elindulnak a hatalmas oázis központja felé, ahol szemtanúi lesznek az „Élet Fája” pusztulásának, és annak, ahogy Ahriman, az ősi gonosz felemelkedik és sötétséggel borítja el a vidéket. A Herceg és Elika szövetkeznek és felveszik a harcot a gonosszal.

Lenyűgöző a környezet
A játékmenet hasonló az eddig megszokottakhoz. Az akrobatikus mozgások, a kirakók megoldása és a harcok változatlanok maradtak, ellenben a történetvezetés immár nem lineáris, semmi sem előre elrendeltetett. Tetszőleges sorrendben szerezhetjük meg a négy különleges erőt - ez a játék legfontosabb feladata. Általuk válnak elérhetővé az egyes területek, melyek közül bármelyik már megnyílt helyszínen folytathatjuk kalandjainkat. A játékterek között gyalog (pontosabban akrobatikázva) tudunk közlekedni, de később, a már regenerált területeken működik a teleportálás, így gyorsabban eljuthatunk a kívánt célponthoz. Elikának is komoly szerep jut a történetben. Végig mellettünk van, szó szerint még a halál sem választhat el minket tőle, hiszen ha lezuhannánk, ő azonnal ott terem és „kéz a kézben” ment meg minket a végzettől. Harc közben sem hagyja, hogy kileheljük a lelkünket. Az utolsó pillanatainkban mindig közbelép és varázserejével visszatölti az életerőnket.

Elika a harcban is segít
A pályák nagyságuk és összetettségük ellenére nagy vonalakban egyszerűek. Már első ránézésre lehet tudni, merre lehet továbbhaladni és milyen akrobatikus képességet kell éppen használni. Kivételt képez ez alól az a szituáció, amikor egy területen keresztúthoz érkezünk és több irányban is továbbhaladhatunk. Az ilyen helyzetekben Elika fénygömbje segít nekünk, mely nem csak a továbbhaladás irányát mutatja meg, hanem akadályról akadályra végigvezet a pontos haladási sorrenden. Ez persze csak akkor funkcionál, ha előtte a térképen beállítottuk a kívánt helyszínt, mint célállomást. Mindegyik pálya vége egy kör alakú platform, melyet az adott helyszín főgonosza őriz. Ha sikerül likvidálnunk, Elika a képességével el tudja űzni a sötét erőket a vidékről. Miután megtisztítottunk egy területet, még egyszer végig kell mennünk rajta, hogy összeszedjük az újonnan odakerült fénymagokat.

Talán többen úgy gondolják, milyen unalmas lehet rögtön végigmenni ugyanott, de erről szó sincs, ugyanis egészen más élményt nyújt, ahogy a lepusztultan megismert környékek felöltik füves, virágzó állapotukat. Öröm ilyen pompájában, madárdal és bogárzümmögés közepette újra végigjárni, miközben az andalító muzsika még csak fokozza ezt a hatást. A zenékről és az effektekről egyébként nagy vonalakban elmondható, hogy mindvégig kellemes aláfestést kölcsönöznek ehhez a meséhez, még inkább felpörgetik az akciók hangulatát vagy épp elringatnak, amikor csak mászkálnunk kell, például a fénymagok alapos begyűjtése közben. Ezek jó része a már bejárt területen van, de a maradék megszerzése első ránézésre néha elérhetetlennek tűnik. Ezekből a fénymagokból tudjuk aktiválni a következő erőt, ami további négy helyszínt nyit meg. Mindazonáltal, akik arra adják a fejüket, hogy összegyűjtsék mind az ezeregyet, gondosan át kell kutatniuk majd a világ minden zugát. Ez egy kicsit kiterjeszti a szavatosságot, de van is mit helyettesítenie. Logikai feladvány ugyanis nem sok került a játékba, és ezeknek a megoldási metódusa rögtön adja is magát, hiszen már millió kalandjátékban találkozhattunk velük. Ezen a téren egy kicsit belehúzhattak volna a fejlesztők, de mi legalább örüljünk, hogy ez is részt kapott a történetben.

Akcióban a vaskarom
Az irányítást remekül eltalálták. Annak ellenére, hogy milyen bonyolultnak tűnő figurákat és azok sorozatát tudjuk véghezvinni, az alapvető mozgások kivételével mindössze három gombra lesz szükség. Elika összes tudását egyetlen billentyűre osztották ki a készítők és mindig az adott szituáció határozza meg, hogy a lány éppen mit csinál. A herceg képességei között szerepel a falon futás, és az ugrás, melynek távolsága Elika segítségével megduplázható. Tudunk falat mászni, megfelelő kapaszkodási lehetőségekkel egész magasra is, mászhatunk a plafonon egy rövidke távot és új elemként a vaskarom, legújabb fegyverünk is szerepet kap. Segítségével például magas falakról tudunk lecsúszni, ezzel lassítva a sebességünket.

Egy megelevenedett képregény
A hihetetlenül szép grafika cel-shaded animációs technikával készült, mely egy nem fotorealisztikus renderelési eljárás, és főleg rajzfilmek, vagy képregények esetében használják. A karakterekre jellemző a fekete kontúr, az árnyékok szélei átmenet nélkül határolódnak el a kép többi részétől, élénkek a színek és élesek a körvonalak. Ez a technika nem számít újdonságnak a számítástechnikában sem. Jónéhány konzol játék alkalmazta már, és hogy legalább egyetlen PC-s példát is említsek, ilyen volt a XIII is. Jó választás volt ezt a technikát alkalmazni, hiszen ez a meseszerű, néhol festményre, néhol képregényre hasonlító grafika jobban illik a történethez, mint egy reálisan modellezett környezet. Ráadásul ennek a megoldásnak a rendszerigénye is ideális: egy 3GHz-es processzor, 2 GB RAM és egy 8600GT kombinációján teszteltem és mégis példátlan folyamatossággal futott (ebben a konfigurációban a processzor elég erős a többi mellett, így szerintem kisebb CPU-val is jól kell, hogy menjen).

Az előző részekből sajnos megmaradt a kameraállások helyenkénti tökéletlensége. Például egy falon lógva nem tudunk hátranézni, így nem mindig láthatjuk, hogy hová fogunk érkezni ugráskor vagy hogy egyáltalán van e fix pont ott, ahol landolni tudunk. Ez a gyakorlatban azonban nem hátrány, mivel az ugrások irányával nem nagyon kell törődni, elég elrugaszkodni és a herceg automatikusan arra a platformra, oszlopra, kapaszkodóra stb. érkezik, ahová kell (ez is elég nagy könnyítés). A játék akkor lesz nehezebb, amikor már aktiváltunk legalább egy erőt. Ha ezt megtettük, a pályákon bekapcsolnak az adott erőhöz tartozó „teleportok”. Ezeket arra használhatjuk, hogy eljussunk olyan helyekre, ahová gyalog nem tudunk. Ez egyben egy plusz ügyességi rész a játékban. Ilyenkor egy fényalagútban iszonyatos sebességgel repülünk előre, keresztül kasul a pálya elemei között és annyi a dolgunk, hogy kikerüljük őket. Ez nem könnyű rész, mivel a száguldásunk irányváltásai automatikusak, így egy éles kanyar után könnyen csattanhatunk a palota tornyán, vagy egyéb más objektumon. visszakerülünk a legutolsó olyan helyre, ahol talaj volt a lábunk alatt.

A gonosz uralja a vidéket
Az egyes helyszíneken időnként találkozunk a főgonosz egy-egy katonájával, akivel meg kell mérkőzni. A harcok kezdetben nagyon egyszerűek, de a játék felénél már igen csak embert próbálóak tudnak lenni. Elikának elég sokszor akad dolga a feltámasztásunkkal, ami sajnálatos módon az ellenfél energiáját is visszatölti (persze ellenkező esetben még könnyebbé válna a játék). A kard mellett egy új fegyver, a már említett vaskarom is rendelkezésre áll. Ezzel felüthetjük az ellenfelet, hogy aztán a levegőben egy ugrással kombinált kardcsapással sújtsunk le rá. Használhatjuk Elika varázserejét is a harcban, de ez a későbbiekben nem sokat ér, mert csak kis távolságon belül működik. Ha az ellenfél elindít egy támadássorozatot, egy pillanatra megáll a kép és egy üzenet közli velünk, hogy jelenleg nincs más megoldás, mint ráfeküdni a védekezés gombjára és kivárni, amíg az ellenfél befejezi a kombót, de sok esetben így is elvesztünk. Elika sokszor elkiáltja magát harc közben, hogy használd a vaskarmot, csináld ezt, vagy azt. Megéri hallgatni rá, mert ilyenkor mindig ez az egyetlen módja, hogy sérülést tudjunk okozni az ellenfélen. A harc legszebb része, amikor sikerül az ellenfelet a peremre kényszeríteni és lelökni. Ez a győzelem leggyorsabb módja, csak a későbbi ellenfelek már okosabbak és igyekeznek elkerülni a platform szélét.

Fantázia és valóság keveredik
Amikor épp nem harcolunk, vagy nem a falakon futkározunk, beszélgethetünk Elikával. Ahogy az egész párbeszédrendszer felépül, valami bámulatos. A történet elején, ahogy szép lassan bekerülünk a dolgok sűrűjébe, Elika elmeséli a vidék, az Élet Fája és Ahriman teljes történetét. Időnként a két szereplő meg-megáll beszélgetni. Imádtam, ahogy élcelődnek egymással, vagy ahogy a Herceg nemtetszését fejezi ki az új kaland kapcsán, amibe belekeveredett. Ezek a játékmenettől teljesen független, csupán emberi hozzászólások annyira közelebb hozták a történetet, hogy már nem is játéknak, hanem sokkal inkább egy interaktív mozifilmnek tűnt az élmény.

Összességében egy nagyon hangulatos, nagyon szép játék lett ebből. Igaz, túl könnyűre sikerült, de ettől talán még élvezetesebb, hisz az embernek nincs más dolga, csak hátradőlni és könnyed mozdulatokkal végigélni ezt a gyönyörű környezetben játszódó mesét.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. Svindler
2008.12.20. 08:28
VISSZA A CIKKHEZ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Tyrel
2008.12.20. 09:24
Iszonyat nagy játék szerintem, kötelező darab. Bár nagyban eltér az eddigi Prince of Persia részektől, de ez is volt a cél. Érdekes egyébként, hogy csak a két főhős tűnik ilyen kézzel rajzoltnak és minden másnak normális a grafikája, mégsem ütnek el a játék látványvilágától, sőt kifejezetten jól mutatnak, meg alapból gyönyörű az egész játék.

A harc is látványos és élvezetes, bár szerintem néha kicsit emberfeletti gyorsaságot igényel a különböző ellenséges kombók elkerüléséhez... A párbeszédek is jók (a srác egy idióta, sokat lehet röhögni rajta), a két főhős karaktere érdekes, és igényesen van kivitelezve minden.

Az sem zavaró hogy nem lehet meghalni, főleg mert annyira könnyű benne még ilyen egyszerűsített ugrálgatással is, hogy bizonyos helyeken akár fél percenként taposhatnánk a load game gombot. Sokkal jobb így.

Egyedül a sztori vége az ami iszonyatosan rossz, és nagyon zavaró hogy nincs is választási lehetőségünk a végkimenetelt illetően, viszont meg lehet érteni mert csak így oldható meg hogy két főhősünk visszatérhessen egy újabb közös kalandozásra a következő rész keretein belül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Svindler
2008.12.20. 20:36
És az baj? :]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Svindler
2008.12.21. 16:47
Eljutott
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. JeLo
2008.12.21. 18:40
Köszi Svin
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. bszoke88
2008.12.21. 19:35
akkor minek játszol vele????
kíméljük a topikot az ilyen hsz-ektől!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. sirpalee
2008.12.22. 10:59
Éppen most telepítem fel, de az előzetesen, és a GT elemzés után elég vegyes érzelmekkel állok neki. A régi sorozato a kedvencem volt, egy zseniális darab, főleg a Warrior Within a zseniális történetvezetésével, és iszonyúan eltalált világ / herceg képével (a 3 már olyan meh.. lett).

Grafikailag az első képek alapján eszméletlen jó lehet, viszont az egyszerűsített, "casual" nehézség már bosszantó lehet. Remélem a történet kipótolja majd a karaktereket.

Milyen hosszú a játék?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. sirpalee
2008.12.23. 16:51
Közben lassan elkezdtem vele haladni. De nagyon kellemesen csalódtam. Igaz, hogy a harc egyszerűbb és inkább a platformingra van helyezve a hangsúly, de a látvány. Hát valami eszméletlen gyünyürű. Főleg mozgásban. Persze vannak grafikai hibák (rosszul vetíttet shadow mapek, pixeles szélekkel), de az összhatásra nem lehet panasz. Egyszerűen elvarázsol, mint egy csodás mese.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Rogerstalk...
2008.12.23. 17:23
A Devil Bringernek hol van köze a Prince vaskarmához? Egyrészt nem úgy tűnik mintha vasból lenne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Fix3r
2008.12.23. 18:44
Nekem nagy csalódás volt az eddigi prince játékokhoz képest. Kb semmi másból nem áll az egész mint ugrabugra 1 boss és csá kezdődik előről.
A nehézségi szint pedig nevetséges. Warrior Within 2-t akarok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. infectedma...
2009.01.23. 07:18
Nagyon nagyon nagyon jó játék lett. Órákig le tudott kötni.
A Light Seed gyűjtögetés nagyon el lett találva, nagyon jó volt végigjárni keresztül kasul ezt a gyönyőrű tájat.
Remélem ha lesz következő rész az is ilyen jó lesz és ugyan ezzel a technikával csinálják meg a grafikát.

Befejezés: A befejezést az emberek fantáziájára bízták a készítők. Még több ilyen játék kéne ami ekkora élményt nyújt. Ilyen profin kidolgozott story stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pikopeti
2009.01.23. 10:55
(Vendég_tibour_* @ 2008 Dec 27, 10:27) Valaki el tudja magyarázni, hogy ezek az istentelen készít?k miért rögzítették le a frame/secundumot 22-re??????? 3Ghz procin és hd3870 x2-n tök mind1 hová teszem a graf beállítást, szaggat és késik az egér is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!