iPon Cikkek

Prototype 2 – Az összeesküvés folytatódik

Dátum | 2012. 05. 14.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Annak ellenére, hogy a Radical Entertaiment öt éven keresztül részt vett a nagy múltú Crash Bandicot széria fejlesztésében, nem mondhatnánk, hogy a kanadai stúdió a világ legismertebb fejlesztői közé tartozott volna. 2009-ben megjelent akciójátékuknak, a Prototype-nak köszönhetően viszont pillanatok alatt az érdeklődés középpontjába kerültek, ami nem is csoda, hiszen szinte mindenhol jó értékeléseket kapott a játék. Pedig még a megjelenés körül sem csaptak akkora felhajtást, mint néhány más felsőkategóriás játék esetében. A pozitív kritika nem volt véletlen, ugyanis a Radical alkotása egy rendkívül élvezetes, sandbox stílusú akciójáték volt, ami rengeteg kellemes órát okozott annak, aki egy csavaros történetre és jól összerakott, pörgős játékmenetre vágyott. Bár utóbbinak volt pár gyenge pontja, illetve a technikai megvalósítás sem volt tökéletes, a Prototype elég profitot termelt, hogy a kiadó Activision zöld utat adjon a folytatás elkészítésére, amit most, három év elteltével a kezünkbe is vehettünk. Mivel jelenleg nincs a láthatáron nagy rivális ebben a műfajban (az inFamous 2 már régen megjelent), nagy lehetőség előtt áll a játék. Ha a fejlesztőknek sikerült kijavítani az előd kisebb-nagyobb hibáit, akkor végre üzletileg és kritikailag is tarolhat a Prototype 2, lássuk megteszi-e!

Főhősünk ezúttal is egy igazi akrobata
A folytatás nem sokkal az első rész lezárását követően játszódik, amikor New Yorkban ismét felüti fejét a korábban pusztító vírus, aminek következtében ezúttal is kivezénylik a Blackwatch nevű magánhadsereget, hogy biztosítsa a területet. A fertőzött emberek, szörnyek nem kímélik a lakosságot sem, akik közül egyre többen esnek áldozatul a támadásoknak. Erre a sorsra jut a játék új főszereplőjének, James Heller százados családja is. Heller egy Irakban szolgáló katona, akinek felesége és gyermeke hazaérkezése előtt egy nappal hunyt el, amikor fertőzöttek támadták meg lakásukat. Gyászában Heller csak egy valamire tudott gondolni, hogy megtalálja és elpusztítsa az első Prototype játék főhősét, Alex Mercert, ugyanis őt hibáztatta az új vírustámadásért. Hamar kiderül azonban, hogy egyáltalán nem ő a felelős, hanem egy sokkal magasabb szintű összeesküvés van működésben New York városában. Mercernek viszont szüksége van egy társra, hogy leleplezze a Blackwatch és a Gentek nevű cég titkos tervét, ezért megfertőzi a vírussal James Hellert, aki így ugyanolyan képességekre tesz szert, mint ő. Az elmondottakból talán már sejteni lehet, hogy a Prototype 2-ben Heller százados lesz a mi karakterünk, aki ugyan egy fokkal laposabb személyiség, mint Mercer, ám ugyanakkora móka játszani vele. A történetről több részletet nem szeretnénk mondani, de hasonló színvonalú sztorira tessék számítani, mint az elődben. Ismét adott egy összeesküvés, amit apránként, hangfelvételekből és emberek emlékeiből kell összeraknunk, miközben minél nagyobb káoszt varázsolunk a város utcáira. Személy szerint én az első részt ebből a szempontból egy kicsit jobban szerettem, ugyanis abban Mercer személyének kilétét is fel kellett derítenünk, ami érdekesebbé tette játékot.

Persze egy sandbox-szerű játék esetében a történet gyakran csak másodlagos szerepet játszik, sokkal fontosabb a játékmenet, márpedig a Prototype 2 ezen a téren sokat javult az előző epizódhoz képest. Aki játszott az első résszel, az gyorsan otthon fogja érezni magát, ugyanis az alapok teljesen változatlanok maradtak. Adott egy főhős, aki hihetetlen erőkkel lett felruházva, képes pillanatok alatt felkapni egy autót, felfutni vele egy felhőkarcoló oldalán, és méterekre elhajítani a „csomagot”. Hatalmas erejének köszönhetően nagyon gyorsan tud futni, egyetlen szökkenéssel átugrik egy kisebb házat, tehát lényegében ismét lehetőségünk van belebújni egy félisten bőrébe. Azt is megtehetjük, hogy a testünkből készítünk fegyvert, például hatalmas karmokké alakíthatjuk kezeinket, vagy undorító csápokat lövellhetünk ki testünkből. Természetesen ahhoz, hogy erre a szintre elérjünk, igencsak sokat kell fejlődnünk. A fejlődés több részre van osztva, attól függően, hogy az alaptulajdonságainkat, netán egy új képességet, vagy valamilyen mutációt szeretnénk magasabb szintre tornázni. Mindegyikhez más-más módszer tartozik, más feladatokat kell teljesítenünk a megszerzésükhöz, így egy rövid bemutatót talán megér a játék ezen része.

Továbbra is nagyon izgalmas elkötni egy helikoptert a levegőben
Karakterünk fejlesztése öt fő csoport körül forog, így külön kell figyelnünk a képességekre (abilities), képzettségekre (skills), erőkre (powers), mutációkra (mutations) és az evoluciós szintünkre. Az első három típus esetében a sztori közben megoldott fő küldetések nyitják meg az újabbnál újabb lehetőségeket, ezeket kifejlesztve tudunk például puskát, rakétavetőt használni, pajzsot emelni magunk elé, illetve itt találhatók a testünkből kinövő fegyverek is. Ahhoz, hogy ezeket magasabb szintre emeljük, a térképen kis sárga ikonnal jelzett személyeket kell felkutatnunk, és elfogyasztanunk. Ez talán furcsán hangzik, de aki játszott az első Prototype-pal, annak biztos nem lesz ismeretlen. A folytatásban is van lehetőség arra, hogy áldozatainkat magunkba olvasszuk, amely egyrészt az említett fejlődéshez is hozzájárul, másrészt bizonyos karakterek esetében egy rövid videóbejátszást is kapunk, ami az áldozat emlékeit mutatja meg számunkra. Rátérve a mutációkra, ezek egyfajta passzív képességek, amik például gyorsabb futást, magasabb ugrást, gyorsabb regenerációt tesznek lehetővé. Ezeket két módon tudjuk fejleszteni. Egyrészt a városban vannak bizonyos terminálok, melyeket használva betörhetünk a blacknet rendszerbe, ahol különféle mellékküldetéseket találhatunk. Ezek általában egyszerűbb feladatok, melyek többnyire abból állnak, hogy meg kell találni valakit, vagy meg kell ölni bizonyos szörnyeket. Ha ezekből eleget megcsinálunk, akkor szert tehetünk egy újabb mutációra, ami igazán kapóra jön, amikor elkezdjük a keményebb feladatokat végrehajtani.

Egy másik módszer ezek fejlesztésére, hogy felkutatjuk a városban szerteszét megtalálható blackboxokat. Ezek szimpla hangfelvételek, amik szintén hozzájárulnak a sztori kibontásához. A felvételek helyét nem jelzik a térképen, viszont ha a közelükben vagyunk, akkor felvillan egy jel, így erre nem árt odafigyelni, hogy ha az utcákon lófrálunk. Végül beszéljünk hősünk evolúciós szintjéről is, ami az alaptulajdonságokat és néhány extraerős támadást befolyásol. Ahhoz, hogy ebben fejlődjünk, tapasztalati pontokat kell szereznünk, ami az ellenfelek legyőzésével és a küldetések megoldásával tehető meg. Ha elegendő XP gyűlt össze, akkor elérhetjük, hogy gyorsabban regenerálódjunk, vagy több legyen az életerő pontunk, de magas szinten itt van lehetőségünk kifejleszteni olyan támadásokat is, amikkel egész tömegeket tudunk egy pillanat alatt átküldeni a másvilágra.

Ha már az imént szóba kerültek a küldetések, röviden térjünk ki a challenge-ekre is, annál is inkább, mivel a fejlesztők érdekes módját választották e játékmód használatának. Ez ugyanis csak az előrendelők és az első vásárlók számára érhető el. Ők ugyanis találnak egy Radnet kódot a dobozban, amit aktiválva elérhetővé válik számukra egy külön Radnet menü. Itt látható, hogy számos extra feladat (challenge) van a játékban, amiket teljesíteni lehet, és bár ezek nem tartoznak a történethez, de ha ügyesen végrehajtjuk őket, akkor fejlesztői videókat, sőt, néhány esetben extra képességeket is megnyithatunk. Ami a feladatokat illeti, azok meglehetősen változatosak, például akad köztük olyan, amikor egy harci helikopterrel repülve kell egy pályát minél hamarabb teljesíteni, vagy amikor robbanóhordókat kell egy adott helyre cipelnünk, mielőtt szétlövik azokat a kezünkben. További érdekesség, hogy a játék megjelenését követő 2 hónapban minden héten újabbnál újabb feladatokat tűznek ki a fejlesztők, ajánlott tehát időnként visszanézni a Radnetbe. Az egész dolog szépséghibája, hogy jelenleg ez csak az előrendelőknek elérhető, márpedig egy ilyen fontos játékelemet vétek volt csak a játékosok egy bizonyos részének elérhetővé tenni. Remélhetőleg később, ha másképp nem is, de egy DLC formájában mindenki beszerezheti ezt a játékmódot.

Néha nem árt kézbe venni egy-egy hagyományos fegyvert is
A Radnet exkluzivitása azonban nem az egyetlen problémája a játéknak. A küldetések sajnos még mindig nem elég változatosak, akárcsak az első részben. A legtöbb feladat csak pusztításból áll, ami bár jól illik a Prototype 2 profiljához, és őrülten élvezetes, egy idő után monotonná tud válni. A folyamatos akciót néha feldobják olyan missziókkal fejlesztők, amikor egy konkrét személyt kell megtalálnunk, hogy aztán az ő alakját felöltve beszivárogjunk egy létesítménybe, de ez önmagában még kevés. Nem ártott volna dolgozni még kicsit a kamerakezelésen is, illetve a fegyverek használata sem tökéletes. Utóbbi esetében az az igazán zavaró, hogy nincs célkereszt, amit mozgathatunk, hanem mindig be kell fognunk egy ellenfelet, amire aztán tüzelhetünk. Ez pedig egy pörgősebb csatában, amikor tucatnyian rontanak ránk, nem túl egyszerű. Ez a hiba az első részben is előfordult, érződik, hogy a játékmenet elsősorban inkább a közelharcra lett kihegyezve, és a lőfegyverek csak amolyan másodlagos eszközökként kerültek be a Prototype 2-be. Ezt a negatívumot leszámítva már csak azt tudjuk felróni a játéknak, hogy egy bugnak köszönhetően nagyritkán láttunk olyan karaktert, ami nem tudott kikerülni egy tárgyat, emiatt folyamatosan a fal felé futott, de ez már tényleg csak szőrszálhasogatás.

Annyi remélhetőleg kiderült az eddig leírtakból, hogy a játékmenet ugyanolyan élvezetes ezúttal is, mint az első részben. De vajon sikerült-e az előd kissé kopottas grafikáját feljavítani? Örömmel jelenthetjük, hogy igen, és bár nem a Prototype 2 lesz az új etalon, konzolon ez a látvány már megüti a kívánt szintet. A környezet sokkal részletgazdagabb, mint a korábbi játékban, de különösen a fények és a színek bátrabb használatának köszönhető, hogy nem lett olyan egyhangú a folytatás, mint a Prototype 1. Ettől függetlenül azért nem tökéletes az összkép, mivel a tűzeffekt például nevetségesen elavult, és néhány járműre is ráférne még pár extra poligon. A karaktermodellekkel viszont szerencsére nincs gond, egytől egyig jól néznek ki. A szinkron ezúttal is jól sikerült, a zenék viszont nem túl emlékezetesek, ebben is hasonlít a játék az elődhöz. Szerencsére az optimalizáció terén már fejlődött a program, így nyoma sincs a korábban tapasztalható belassulásoknak, a fejlesztők ezúttal odafigyeltek arra, hogy alkotásuk stabilan fusson mindkét konzolon (a PC-s verzió később várható).

Úgy néz ki most emberünkre akadtunk
Bár mi is sokszor panaszkodunk arra, hogy az egyes játékok folytatásai semmi újdonságot nem hoznak, a Prototype 2 esetében nem tudjuk rávenni magunkat, hogy ezzel az indokkal lehúzzuk a programot. Igaz, hogy új játékelemet szinte alig kapunk, viszont még így is tömény élvezet tombolni New York vírussal fertőzött utcáin. A játékmeneten sokat finomítottak a fejlesztők, az első rész hiányosságait is sikerült többnyire kiküszöbölni, így semmi sem akadályozhatott meg bennünket abban, hogy rombolási hajlamunkat kiéljük a Radical Entertainment alkotásában. A megnövelt játéktérnek köszönhetően most már a játékidővel sincs gond, így a sandbox játékok kedvelőinek csak ajánlani tudjuk ezt az élvezetes akciójátékot.


Platformok: PlayStation 3, Xbox 360, PC (utóbbi később jelenik meg)
Tesztelt platform: PlayStation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. DogTheDog
2012.05.15. 10:27
Lehet csak nekem tunik igy,de szerintem a foszereplo igen hamar eltert a nagy csalad halala utani szomoru bosszuallo szereptol.Telepakoltak szitkozodassal,es kb ket ora jatek utan,mar csak a pusztitas volt fontos.Ez az elso resznek jol allt,lehet nem kellett volna eroltetni ezt a csaladjat megbosszulo kozel keleti feka veterant.Szerintem hiteltelen volt,es a sztori is laposka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Phantomstr...
2012.05.15. 10:48
Tehát alig van fejlődés, a fél játék DLC-ként fog kijönni és az Activision adja ki.
Igen, azt hiszem megint születőben van egy CoD-Guitar Hero-féle fejőstehén. Többet talán nem is kell tudnom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. YellowFlas...
2012.05.15. 13:27
Én pl magasról letojom a sztorit. Ritka az a játék, amit a sztori kedvéért játszok. A Prototype a pusztításban jár élen, abban, hogy kiéld a szadista szenvedélyeidet, és nem a sztorimesélésben...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. AxoPy
2012.05.15. 15:04
@YellowFlash
teljesen egyetértek veled, le se sz@rtam az 1. rész sztoriját, az volt a fontos, hogy pusztítsak, amit ebben az 1. részben eddig nem látott, példátlan szabadsággal lehetett, a 2 csak jobb lehet, hisz új ellenek, új fegyverek vannak, új képességek még durvább pusztítás és tombolás egy szörnyekkel teli városba, alig várom hogy kijőjjön pc-re
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Humbuk
2012.05.15. 16:10
Azért ha túl sokáig szerez örömöt egy ilyen játék valakinek azt már vizsgálni kéne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Skorbut
2012.05.15. 17:22
Jó sok pankrátorozós mozdulatsor van ezekben, az elsőben a légbukfences pengevetődés tankszeleteléssel igazi specialitás volt, csakúgy mint az ostoros zombi-utcaseprés
A sok helikopteres üldözés, ha sokat baromkodsz, az ellen ráduszít egy hadikészültséget... Ez mindig fáj. Kiírtod az összes bázist, de náluk még mindig van utánpótlás. Remélem ezeket a marhaságokat pl. korrigálták a játékban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Heroes27
2012.05.15. 17:33
Ez mikor jött ki? Jaaa ez a PS3-as. A PC-s verzió látványba verni fogja a konzolosat, vagy ugyanaz a szar jön? Mer az a látvány 7 nagyon sovánka,.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dragon83
2012.05.16. 00:36
Jó ez a grafika Heroes. Semmi kiemelkedő, tipikus konzolos grafika, de nem néz ki rosszul. Különben sem az a lényeg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Heroes27
2012.05.19. 15:24
ici-picit de számít az na...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Mandris90
2012.05.26. 23:49
ugyanaz a szar jön pc re mint amit konzolokon láthatsz, mutass egyet amelyiken feltünöen jobban néz ki a pc verzio, és nem azt látod hogy a mai tehcnologiával trágya a grafika, életlen pixeles szögletes körök stb
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. HUNrobar
2012.06.12. 22:00
hidd el tök jó ez a graf, én most játszok az első résszel, na az tényleg ronda de egyszerűen nem tud érdekelni, ez nem az a játék ahol ez különösebben számítana
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Skorbut
2012.08.03. 00:58
PC-re pár napja jött ki és gyönyörű! Szebb mint a Skyrim mégis jobban fut! Elképesztő hatalmas / kidolgozott az új New York illetve a körülvevő városrészek, a sok kicsi részlet, autók, civilek stb. és a sztori sem vészesebb az előző részhez képest, tökre ugyanolyana játékmenet, csak 2012-es kivitelezéssel. 12 magyar ropi nem kevés pénz ezért, árulták volna 8-ért, akkor mondanám fairnek, viszont tényleg könnyebb az első résznél még Hard-on is, alig várom az Insane-t unlockolni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Skorbut
2012.08.03. 22:36
Hmm, a lelkesedésem alábbhagyott így a játék végeztével; harmadakkora tartalmilag / időben / sztoriban / kihívásban az elsőhöz képest
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!