iPon Cikkek

PURE - őrület a köbön

Dátum | 2008. 10. 18.
Szerző | JeLo
Csoport | JÁTÉK

A játék első indítása után meglepődtem, ugyanis rögtön egy Disney Interactive logót toltak az arcomba. Meglepő volt, mégpedig azért, mert a fent említett cég eddig általában Disney rajzfilmek feldolgozásával és kiadásával foglalkozott. Az idők azonban változnak, ugyanis a Disney felvásárolta a brit Climax Studio névre hallgató céget, aminek nevéhez sok hasonló stílusú, ismert játék fűződik. Ez a csapat most Blackrock Studio névre keresztelte át magát. Ennyit a rideg valóságról, most pedig vessük bele magunkat ebbe a virtuális őrületbe.

Azt a tényt, hogy valami nem mindennapi vár ránk, már a játék elején lévő figyelmeztetés is sejteti, ugyanis a fejlesztők a lelkünkre kötik, hogy ezek a mutatványok, figurák és egyéb látványos elemek csupán a fantázia szüleményei és óva intenek minket attól, hogy ezeket a valóságban is kipróbáljuk.

Meseszép tájakon dübörög az őrület
Mielőtt azonban nekiveselkednénk a karrier módnak, nézzük meg, milyen extra lehetőségeket tartogat a játék. Három féle versenytípusban próbálhatjuk ki magunkat, úgy mint sima verseny, sprint és freestyle. A sima verseny a szokásos módon zajlik. Egy adott körpályán leróni az adott körszámot és lehetőleg elsőnek érkezni a célba. Az egyetlen további szabály, hogy nincs szabály. Bármit megtehetünk, amit csak saját lelkiismeretünk megenged. Leszoríthatjuk az ellenfelet, nekilökhetjük bármilyen akadálynak, vagy akár egy szakadékba is tolhatjuk. Sprint módban egy sokkal keményebb terepen kell helyt állnunk, ahol a győzelem érdekében már kénytelenek vagyunk az összes mocskos dolgot bevetni ellenfeleinkkel szemben. A freestyle mód pedig érdekes opciókat kínál. Itt már nem az elért helyezés lesz a lényeg, hanem az ugratókon bemutatható mutatványok által elért pontszám.

Mivel a játék nem tartozik a könnyű kategóriába, az arcade-os irányítás ellenére sem, első lépésként a Tutorial mode menüpontot ajánlanám. A nagy megmérettetés előtt kipróbálhatunk minden versenytípust három különböző teljesítményű jármű segítségével, versenytípusonként két-két pályán. Itt lehetőségünk nyílik gyakorolni és ráérezni a játékra.

A karrier mód mindhárom versenytípust tartalmazza vegyes eloszlásban, melyeket a világ külömböző országaiban, országonként 4-7 pályán zúzhatunk végig, ami azt jelenti, hogy 50! különböző terepen alázhatjuk porig a mesterségesen intelligens virtuális versenyzőket, ha épp nem ők teszik ezt velünk :)

Itt tennék egy kis kitérőt. A műfaji hasonlóság révén a Flatout 2-t hoznám fel, mint „negatív” példa. Azért az idézőjel, mert nem akarom bántani a Bugbear alkotását, mivel a maga nemében egy nagyon jól összerakott játékról van szó és egyik nagy kedvencem, de nagyon irritált, hogy bizonyos pályákon újra és újra végig kellett menni, ami a sokadik kör után nagyon unalmassá vált. Arról nem is beszélve, hogy az ember akaratlanul is betanulta az adott pályát, annak akadályait, rövidítési lehetőségeit, így zsigerből végigment rajta és ez nagy mértékben csökkentette a kihívás faktorát. Nos, itt ilyen veszély nem fenyeget.

Ahhoz, hogy ténylegesen versenyre keljünk, először be kell bizonyítanunk, hogy valóban érdemesek vagyunk kiállni a 15 mindenre elszánt résztvevő ellen. Erre egy tutorial pálya szolgál, ami kötelező és csak ennek teljesítése után szállhatunk nyeregbe az igazi pályákon. Miután megmutattuk, hogy elég gyorsak, ügyesek és kemények vagyunk, indulhat az igazi játék.

Építsünk járművet!
Mindezt a Garage menüpont alatt tehetjük meg, mégpedig a legapróbb részletességgel. Quadunkat olyan mértékben szabhatjuk testre, hogy az már elképesztő. A váztól elkezdve, a motor típusán, az áttételen keresztül a kasztni legutolsó eleméig mindent kiválaszthatunk. Még a kormányra kerülő gázkar fajtáját is megválaszthatjuk. Természetesen az összes – 23 fajta – elem színei is egyenként változtathatók. Az egyes alkatrészek leginkább a sebesség és az irányíthatóság paramétereit befolyásolják, amit rögtön láthatunk is a menüpont alján látható kijelzőn. Természetesen a minőségibb alkatrészek kezdetben nem érhetők el. Ezeket majd a lerótt futamok után apránként kapjuk meg.

Test-test elleni harc a jobb helyezésért
Nyeregbe!
Miután gondosan összerakosgattuk a járművet, indulhat a száguldás. Már eddig is csak pozitív élményeket kaptunk, de ami ez után jön… A játék látványvilágát szinte lehetetlen szavakkal leírni. Egy víztócsába hajtva átélhetjük az aquasplash élményét, a pályán helyenként előforduló szalmabálák, gumiabroncsok egy-egy ütközéskor a fizika valós törvényi szerint viselkedve kerülnek a terület más-más pontjaira, ugratás közben láthatjuk, ahogy az ellenfél egy elrontott mutatvány után a levegőben leesik járművéről, nem ritkán éppen elénk, bűnlajstromunkhoz írva ezzel a cserbenhagyásos gázolás tényét.

Ezzel azonban még koránt sincs vége a látványelemeknek. Miközben száguldunk, fröcsög a sár, repkednek a gumiabroncs által kiszántott fűszálak, az apró kavicsok és kisebb sziklák. Ami a hátteret illeti, a pályával egyetemben teljesen élő és a végletekig részletgazdag. A távoli tó vize hullámzik, úszkálnak rajta a hajók, hogy az egyéb látványelemekről ne is beszéljek. Azt hiszem, hogy ami a szemünk elé tárul, még egy bivalyerős videokártya GPU-ját is képes lehet megizzasztani magasabb felbontáson, szűrőkkel. Legalábbis ez volt az első gondolatom mikor megláttam a játékot. Ettől függetlenül nálam egy 8600GT-n (ATI-ban kb. 2600XT) magas grafikai beállítások mellett tökéletesen futott. A legnagyobb vizuális és hatásélményt az első ugratón éltem át. Ilyenkor lelassul az idő, kihalkul a zene és egy szélzúgás szerű effekt hallható. Ezen elemek kombinációja olyan hangulatot teremtett, hogy levegőt venni is elfelejtettem.

Ezt vajon hányan éljük túl?
Amiről eddig írtam, mondhatni a hab a tortán, a torta maga pedig a különféle mutatványok, amik a játék lelkét képezik. Ezek jó része a valóságból, a sportág valós versenyzőinek tudástárából erednek, kisebb részük pedig a fizikai törvényeket meghazudtolva tényleg csupán a fantázia szüleménye. Ezek a trükkök a játékmenet szerves részét is képezik, ugyanis ezek bemutatásával növelhetjük a jobb alsó sarokban megjelenő boost-meter szintjét. Ez általában nitro néven szokott futni az ilyen stílusú játékok többségében, így a funkciója nem szorul különösebb magyarázatra. Kezdetben csak alapszintű mutatványokat végezhetünk, ám ha ezeket jól csináljuk, akkor a boost-meter szintje emelkedik, így további bonyolultabb trükkök bemutatására kapunk lehetőséget és minél magasabb ez a szint, annál több időnk van egy mutatvány, vagy netán egy egész mutatványkombó prezentálására.

Boost meter az egekben! Jöhetnek a legőrültebb trükkök!
Ám csak óvatosan, mert ha túl lassan megyünk, nem emelkedünk elég magasra, így nem lesz sok időnk trükközgetni. A megfelelő sebesség megválasztása még nem minden. Ha sikerül is kellően elrugaszkodni a földtől, akkor is bele kell kalkulálnunk például a földet érés idejét és lehetőleg még ennek megtörténte előtt visszakapaszkodni a nyeregbe, mert ellenkező esetben nem csak egy hatalmas zakózás miatti időveszteség lesz a büntetésünk, de a boost-meterünk is visszaesik, ezáltal jóval kevesebb és kevésbé extrém trükköt mutathatunk be.

Ahhoz, hogy mindezeket a trükköket végre is tudjuk hajtani, 16 különböző billentyűre lesz szükségünk, amiket saját szájíz szerint szabhatunk testre.  Ez így szép és jó, de mivel jelen esetben egy PC klaviatúráról van szó, elég nehéz úgy kiosztani ezt a sok funkciót, hogy minden kézre álljon. Ha sikerült a magunk számára legmegfelelőbben optimalizálni ezeket a beállításokat, ennek megtanulását is a Tutorial mode valamelyik pályáján javaslom megejteni.

Amiről még nem beszéltem, azok a hangok és a zenék. Ennyi pozitív élmény és dicséret után már furcsa lenne bármi rosszat mondani ezekről a dolgokról. Istennek hála, nem is kell. A srácok ezen a téren is hozták az eddigi formájukat. A hangok tökéletesek, a soundtrackek a játékstílushoz tökéletesen illeszkedő, műfaj terén változatos zeneszámokból állnak.

Egy kis légibalett :)
Szintén kimaradt még a multiplayer, ami természetesen van a játékban és minden opció elérhető, ami single módban csak létezik. Sajnos ebbe nem volt időm belemélyedni, de az eddig tapasztaltak alapján feltételezem, hogy nem rontották el a játék ezen részét sem.
 
Néhány elképesztő számszerű adat a játékból: Amit már említettem, az 50 teljesen különböző pálya, az alkatrészek variálhatóságából kifolyólag közel 60.000 féle összerakható jármű, több mint 70 féle bemutatható trükk és körülbelül 40 zeneszám. Azt hiszem, ezek a számok önmagukért beszélnek.

A srácok ott elöl nem bírták a gyűrődést :)
Összegezve
Nagyon fel kell kötnie a gatyáját annak a társaságnak, aki a jövőben egy ilyesfajta játékkal kíván előrukkolni. A Blackrock csapata most magasra tette a mércét és nem túlzásként állítom, hogy a maga stílusában ez a darab tölti be az új mérföldkő szerepét. Csillagos ötös.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. Fix3r
2008.10.18. 14:30
Én bilentyűzeten próbáltam ki de nagyon nem jött be az irányítása
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.10.19. 14:12
Olcsóbb? Kikérem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!