iPon Cikkek

Radeon HD2900Pro: Átmeneti megoldás

Dátum | 2007. 10. 12.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Nem is olyan rég érdekes lépésre szánta el magát az AMD-ATi, és szépen csendben, nehogy meghallja valaki, piacra dobta a 2900Pro-t, mely elég tiszavirág-életűnek ígérkezik a VGA piacon. Az ilyen indítások sokszor egy-két hír kivételével észrevétlenek is maradnak, de akkor általában belépőszintű megoldásokról van szó, melyek kevés embert hoznak lázba. Nem így most, amikor egy igen izmosnak ígérkező középkategóriás kártyát emlegettek a 2900XT árának a kétharmadáért. Amit nem tettek meg az AMD-nél, azt megtették az online és írott sajtóban: az utóbbi hetekben a megjelenés előtt mindenki a specifikációkon rágódott. Első pillanatra talán túl jónak tűntek, hisz azt engedték sejtetni, hogy ugyanarra az R600-ra épül, mint az XT, ráadásul rendelkezik a teljes 512 bit széles adatsínnel a memória felé. Aztán megérkeztek az első fotók, és már nem is volt senki meglepődve, amikor szinte egy az egyben a 2900XT köszönt rájuk.


A hűtőbordában megjelent egy harmadik heat pipe, de még ez sem Pro védjegy, a nálunk járt frissebb gyártású Asus 2900XT is rendelkezett vele. Akkor mégis mi a különbség? Mindössze az órajelek. Memória fronton nem is sok, mert míg az XT 825MHz-s RAM-okkal van szerelve, addig a Pro csupán 25MHz-el kapott alacsonyabbat, így kerek 800 (effektíve 1600) MHz-en landolt. Természetesen a mag frontján már nagyobb a csökkenés, különben senki sem venne többé XT-t, így a 742MHz lecsökkent 600-ra. Mindez valamivel kevesebb feszültséggel, így nem is melegszik annyira. Persze a valószínűbb indok az, hogy nem szerették volna, ha a sok lelkes vevő visszarángatja XT órajelekre a Pro-ját, ám mint az utóbbi 1 hétben a boldog tulajoktól kiderült: ez pedig jó eséllyel sikerül. Sőt! Nem ritkák a 800MHz feletti túlhajtások sem.

Mi örülünk neki, de mint már feljebb említettük, jó eséllyel pályázhat majd a kártya a legrövidebb életúttal rendelkező VGA címre, hiszen már egy ideje tudjuk, hogy a januári megjelenés helyett nemsokára már 2950Pro-k és 8800GT-k árasztják el remélhetőleg a boltok polcait. Akkor miért volt szükség a 2900Pro-ra? Hiánypótló lett volna régebben (most is az, még ha csak ideiglenesen is), ám valószínűbb, hogy segít a váltás előtt kisöpörni az R600 készletek jó részét. Árát tekintve ugyanis a kisebb 320MB-al szerelt 8800GTS-el kel birokra, valamennyivel még olcsóbb is nála. Ez persze szépen hangzik, az egyetlen probléma a beszerezhetőség: a fenti okok miatt az a kevés készlet, ami az országba érkezett, szinte azonnal elfogyott, így nem is olyan könnyű szerezni egyet.

Az ellenfelek válogatása nem volt nehéz. A 320-as GTS kiválasztása nem volt kérdés. Úgy gondoltuk, akkor már megtiszteljük nagyobbik testvérével is mindkettőjüket, így kapott helyet tesztünkben a 2900XT és a 640MB memóriával szerelt 8800GTS. Alulról már igazán nehéz közelíteni őket, így egy MSI által gyárilag túlhajtott 8600GTS próbálta bebizonyítani, hogy ár/teljesítményben még mindig nincs a topon. De ha egyszer nincs más…


Természetesen vannak várható eredmények. Az eddigi tesztjeinkből már tudjuk, hogy a 2900XT sebessége átlagban körülbelül egyenlő a GTS-ével, ami nem jó jel a Pro-ra nézve. A grafikus mag frontján a 320-as GTS-nek így előnye lehet vele szemben, ám a memória oldaláról megközelítve a dolgot, esélye sincs. Ráadásul azóta kijött pár driver, kíváncsian várjuk a hatásukat. Vessünk egy pillantást arra, ki mit csomagol a kártyája mellé és már izzíthatjuk is ezeket a mini erőműveket.
Sapphire 2900Pro


Csuklyás barátunkat megtartották a Sapphire-nél, csak némileg visszafogottabb kiadásban, amely a doboz tartalmára is vonatkozik. Half Life kupon ugyanis nincs. Van helyette tápkábel-átalakító páros végre, ezt előszeretettel kihagyták az XT dobozából. Ezenkívül a körítés mondhatni a szokásos, ami jó dolog: driver CD, S-video és komponens kábel, DVI > D-Sub átalakító, DVI > HDMI átalakító. Féltünk, hogy ez utóbit kispórolják majd, de szerencsére nem.

A Sapphire még mindig szereti a rózsaszín szivacsot
Asus 2900XT


Az Asus még mindig imád STALKER-es csomagokat osztogatni, pedig az Ati kártyái messze nem teljesítenek benne olyan jól, mint nV-s társaik, de sebaj. Kidobni azért nem fogjuk. A körítés itt már inkább olyan „asusos”: megvan ugyanis a műbőr cd-tartó, driver cd, soknyelvű kézikönyv CD-n és papíron egyaránt (egy magyar oldalt is találhatunk), két tápkábel, 2x DVI > D-sub, 1x DVI > HDMI, kompozit, ViVo és crossfire kábel valamint a Valve Black Box kupon.


Galaxy 8800GTS 320MB


Vele már sokszor találkoztunk tesztjeink során, visszatérő vendég.  A körítés szokás szerint puritán (driver, kézikönyv, dvi>d-sub, tápkábel, kompozit és S-video kábel), de az ár mindenért kárpótol.


MSI 8800GTS 640MB OC


Az MSI angyalkája marcona hősök társaságában érkezik (Company of Heroes 2DVD-s kiadás), ráadásul egy kicsit túlhajtva. A korrektség érdekében mi visszavettük az alap 8800GTS órajelekre a teszt idejére, a shaderek órajele úgysem volt megemelve. A körítés a már említett játékon kívül: 2x DVI > D-Sub, DVI > HDMI, driver cd, kézikönyv, tápkábel, kompozit átalakító és egy S-Video kábel.


MSI 8600GTS OC


Az MSI 8600-asa igen kellemes meglepetés volt. Árát tekintve ugyanis az olcsóbbak közé sorolható, miközben túlhajtott változat és a körítése sem mondható átlagosnak! Igen pozitív, hogy kapunk egy másfél méteres HDMI-HDMI kábelt a kártyához, valamit kétféle hang átkötőt is, hogy az is mehessen a HDMI-n kifelé. Ráadásul a Company of Heroes itt is megtalálható a dobozban a szokásos köret mellett: DVI > D-sub, DVI > HDMI, S-video kábel, kompozit átalakító, driver cd és kézikönyv. Az órajelei egyébként: mag – 700MHz, shaderek – 1500MHz, memória 1050MHz (effektíve 2100).


Tesztkonfiguráció

Alaplap: Asus P5B-E
Processzor: Intel Core2Duo E6300@2.8GHz
Memória: 2x1GB Kingmax Mars DDR2-800
Operációs rendszer: Windows XP SP2 (3DMark, Prey, FEAR, Lost Planet DX9 és Oblivion programokhoz), valamint Windows Vista (az összes többihez)
Driverek: 7.9-es Catalyst + 8.413-as hotfix ATI kártyákhoz, valamint ForceWare 163.71 (XP) és Forceware 163.69 (Vista)
3DMark06


Semmi meglepőt nem láthatunk a grafikonon, a Radeonok szokás szerint megeszik reggelire a 06-os 3DMarkot.

Prey


Preyben is általában nagyon jól szerepelnek az Ati kártyái, amíg nem jut eszünkbe bekapcsolni az élsimítást. Valószínűleg utoljára szerepelt tesztünkben ez a játék, jó sokáig húzta nálunk. Az ID motorra épülő játékok között átveszi helyét a Quake Wars.

FEAR


FEAR alatt hasonló a helyzet, az élsimítás iszonyat nagy shader kapacitást elfogyaszt. Nélküle még a Pro is képes a GTS-ek fölé kerekedni, vele azonban iszonyatosan leesik a teljesítmény. Érdekes volt, hogy 1600-ban többet mentek a kártyák, mint 1280-ban. Nem volt időnk vizsgálódni, hogy mi lehet az indok sajnos, mindenesetre érdekes és reprodukálható.

Oblivion


Sok időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy a shader-gyilkos Obliviont csuklóból lenyomja majd egy kártya. Addig is mi előszeretettel tesztelünk vele. A GTS-ek egy picit mindig a Radeonok előtt vannak.
Lost Planet DX9


Valamennyire kiegyenlített a helyzet, amíg a kinti havas területeken a Radeonok igen jól teljesítenek, addig a barlangban már a GTS-eknek áll a zászló.

Lost Planet DX10


DX10 alatt már egyértelműen az nVidiának van előnye, de hát emlékszünk mi még azokra az időkre, amikor a Radeonokon el se indult… Mindenesetre tekintve, hogy a látvány szinte ugyanaz, mint a DX9-es változatban, a Radeon tulajoknak ajánlott azon hagyni a játékot.

Enemy Territory: Quake Wars


Kicsit Doom3 és Quake4 érzésünk van. A jóval több textúrázó egységgel ellátott GeForce-oknak sokkal jobban fekszik ez a játék. A Radeonok mentségére legyen mondva, hogy még AA-val is tökéletesen játszható a játék, mert nem volt a minimum fps 30 alatt.
Call of Juarez


Ebben a benchmarkban már meglátszik elég erősen, hogy bizony vannak esetek, amikor a kisebb GTS memóriája kevés. Míg a nagytestvér párban áll a 2900XT-vel, addig a Pro csúnyán elveri a 320-ast. Sebaj, visszagondolva az előbbi Quake Wars-ra 1-1.

World in Conflict


Hát itt még van mit javítani driver fronton. A hotfix nélkül még ennél is borzasztóbb eredményekkel végeznek a Radeonok. Látszik, hogy lesz itt javulás még driverből, de ez azért csúnya.

PT Boats: Knights of the Sea


Itt viszont mindkét félnek van hová fejlődnie a meghajtók kapcsán. A több memóriával rendelkező GTS vezeti elég erősen a mezőnyt, míg a kistestvéren egész konkrétan szétfagy a játék. A Vista megjegyzi, hogy a driver meghalt, de sikeresen újjáélesztette, viszont mi lenne, ha elfelejtenénk ezt az alkalmazást. Hmm… Egy ideig próbálkoztunk a feltámasztásával, de zéró sikerrel. Először a memória méretére gondoltunk mint problémára, de a 256MB-os 8600-on lefutott. Külföldi oldalak is szenvednek a GTS-el, ahol sikerült működésre bírni, ott is komoly 2fps-es eredménnyel zárta a tesztet. Úgyhogy Radeonosan szólva: talán majd a következő driverrel.
Az utóbbi fél év az ATI-nál állandó driverfejlesztéssel telt, ami még ma is tart, hisz néhány fontosabb játék után szinte biztos, hogy kapunk egy hotfixet, hogy az tökéletesen működjön, aztán egyre gyorsabb legyen. Az architektúra már megvan, ami kitarthat a következő években, ám szoftver oldalon van még hova fejlődni. Néhány gyengeséget természetesen ki kéne javítani magában a vasban is, mint például az AF teljesítmény nagy, nyílt tereken. Az élsimítással nem sokat lehet kezdeni, idővel az nVidiának is át kell térnie a shaderes megoldásra, és akkor egálban lesznek. Lehet, hogy a mostani GF-eknél túl durván korlátozná a teljesítményt.

Node lássuk a jövőt. A következő egy-másfél hónapban mindkét gyártó erősen átrendezi a közép- és felsőkategóriát. Az ATI-tól érkezik a GPU oldalon a mostani 2900XT-nél erősebb 2950Pro és XT, csak felezett memóriasínnel. 55nm, kevesebb fogyasztás, alacsonyabb ár. Minden, amit csak kívánhatunk. Persze ezt az nVidia sem hagyhatja szó nélkül: a sokáig 8700 majd 8800GT néven emlegetett kártya először mindössze 64 SP-vel volt felvértezve pletykaszinten. Aztán ez megnőtt 112-re, ami már több, mint a mostani GTS-eké.

Nemrég hírül adtuk, hogy a 640-es GTS is megkapja a 112 SP-t, csak neki nagyobb a sávszélessége és több memória van rajta. Ez utóbbi megerősített hír, de ha a 8800GT is tényleg 112SP-vel érkezik, akkor (bár a 8600GTS után még mindig nagy lesz a szakadék) kapunk egy rémesen erős középkategóriás kártyát, ami komoly harcot vívhat a 2950Pro-val. Izgalmas őszünk lesz.


Visszatérve jelenlegi cikkünk témájára, a 2900Pro igen jól teljesített tesztjeinkben. Bár a 8800GTS erősebb lehetne, már látszik, hogy itt-ott visszafogja a kevesebb memóriája. Nagyon nehéz választani a két kártya között. Véleményünk szerint, aki sokat játszik nem sok shadert használó játékokkal (mint például a World of Warcraft) az mindenképpen jobban jár a 8800-zal. Ellenkező esetben érdemes lehet lecsapni a 2900Pro-ra a jó ára miatt. Persze lehet kivárásra is játszani, mert egy hónap és jönnek az új VGA-k, de még kérdéses, hogy a kisebb memória-sávszélesség hogyan hat az új jövevényekre. AA nélkül így is biztosan nagyon erősek lesznek. Mindenesetre ha valaki tuningolná is, annak a 2900Pro Ajánlott Vétel, ellenkező esetben viszont be kell érnie egy tetszettel (a 2950 remélhetőleg halkabb lesz).
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. bszoke88
2008.10.03. 11:05
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!