iPon Cikkek

Radeon HD3650: 55nm az alsóbb régiókban is

Dátum | 2008. 02. 08.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Nagyon úgy néz ki, hogy a sorozatos csúszások után az ATI kezd végre feleszmélni, és most, hogy az alapok már le vannak fektetve képesek tartani minden határidőt. A tavalyi év egyértelműen az nVidia-nak kedvezett, hisz a 2006 végén bejelentett 8800-asokra sokáig nem érkeztek meg a válasz Radeonok. Tovább rontotta a helyzetet, hogy a 2900XT megjelenésekor a meghajtó szoftver még ezer sebből vérzett, és sokan támadták a kártyát hatalmas fogyasztása miatt. Majd jött a gyártástechnológia váltás és megjelentek a 2600-asok (65nm-en) és végül az év vége felé, még egy váltás után, immáron 55nm-en az első továbbfejlesztett HD-k, melyek már az impozáns 38x0 nevet viselték. Leszámítva azt az apróságot, hogy akárcsak a 8800GT-kre, a Radeonokra is úgy kellett vadászni a hiány miatt, már csak jót mondhatunk róluk. Árban jól eltalált, tökéletes ellenfél a konkurenciának, miközben már a driver problémák is szűnni látszanak. Akkor kaptunk egy ígéretet arra, hogy 2008 elejére az ATI a teljes kínálatát lecseréli az új generációs változatára (DX10.1, PCI-E 2.0, 55nm, stb.), és lám, nem egész három hónap alatt meg is tette, miközben az nVidia oldaláról sorozatos csúszásokról hallunk. Már nem is emlékszünk rá mikor volt utoljára ilyen helyzet.

Jelenleg az ATI kínálata négy szegmensre osztható. A legolcsóbb HD2400/HD34x0 réteg nem igazán a játékosokat célozza meg, bruttó 10 ezer körüli áraival inkább a HTPC építőknek kedvez. Vígan elmennek passzívan, miközben rendelkeznek minden szükséges video gyorsító funkcióval (ettől függetlenül jövő héten érdekességképpen kitekintünk rájuk, mivel még nem tettük meg). Kicsit feljebb lépve jelen cikk alanyai, a HD2600/HD36x0-k öltögetik a nyelvüket a 8600GT-kre. A közeljövőben itt várhatóak a legérdekesebb változások, mert jelenleg még csak a 2600Pro-t cserélő HD3650-es kapható. Később várhatóan csatlakozik hozzá az XT-t cserélő HD3670, ám az igazi csemegének a HD3690 tűnik, melynek magja a HD3850-esek erejét képviseli csak épp erősen csökkentett memória sávszélesség mellett (az adatsín szélessége lemegy 128 bitre 256-ról). Egyértelműen a hó végén megjelenő 9600GT riogatására van szánva, már nagyon várjuk mindkét kártyát, remélhetőleg jó áron hoznak majd magas teljesítményt. Továbbmenve a vonalon találhatóak a már jól ismert HD38x0-k míg a torony tetején a HD3870X2 köszörüli a drivereit, hogy kicsikarjon még néhány fps-t magából.

Sapphire HD3650
Kanyarodjunk azonban vissza a mai alanyhoz, a HD3650-hez. Nem olyan rég napvilágot láttak olyan rosszindulatú pletykák, miszerint ezek a kártyák a jobb gyártástechnológia ellenére is többet fogyasztanak elődeiknél. Azóta már tisztázódott, hogy ebből semmi sem igaz, így még alkalmasabbakká váltak a mobil felhasználásra és megfelelő hűtőbordával a passzív használatra. Szeretnénk, ha nemsokára notebook részlegünkben is tesztelhetnénk ilyenekkel szerelt gépeket, csak jönne már pár.

Általában ha új ATI VGA jelenik meg mindig a Sapphire-től lehet beszerezni egy-egy példányt először és most sem volt ez máshogy. Túl sok minden nem változott a 2600Pro óta, lecserélték a dobozképet, de megtartották a régi nyákot és ventillátort, ami nem túl kedvező. A viszonylag kisméretű borda mellett ugyanis jól hallható a ventilátor erőlködése. Nem értjük a Sapphire miért tekerte fel ennyire, mert a kártya még komoly terhelés után is csak 50 fokos volt. Mindenesetre látatlanban már most megkockáztatjuk, hogy az Asus egyedi megoldása ennél csak halkabb lehet. Nem borzasztó, de ez a kártya megérdemel egy halk hűtőt. Mielőtt továbbmennénk szokás szerint lássuk, hogy papíron hogyan viszonyulnak egymáshoz a 20 ezer körüli kártyák.


Mint látható az apróbb fejlesztésektől eltekintve a HD3650 nem tér el a 2600-as szériától, ám cserébe nem is drágább azoknál. Ugyanúgy 120 shader teszi a dolgát 4 ROP mellett, így komoly eltérést csak az órajelek okozhatnak. Kétféle változatban kapható, nálunk a DDR3-as memóriákkal szerelt járt. A GDDR2-esen mindössze 500MHz-s RAM-ok találhatóak, így úgy gondoljunk mindenképpen a GDDR3-as éri meg igazán az árát, 60% különbség a memória órajelben elég tekintélyes. Várhatóan a HD3670 is ekkora sávszélességgel fog rendelkezni, csak magasabb mag órajellel, mint ahogy a 2600Pro és XT esetében már láthattuk. A doboz büszkén hirdeti, hogy hála az új 55nm-es technológiának ez itt a tuning mániások álma, bírja a kiképzést. Ezt nagyon szívesen kipróbáltuk volna, ám frissessége miatt egyetlen program sem ismerte fel. Maradt a Catalyst saját megoldása, az Overdrive, ami viszont 725-ről mindössze 750-re engedte húzni a magot. Nem meglepő módon azon szépen ment, de azért ennél egy kicsit többre vágyunk… Sebaj, egy-két hét és valószínűleg jön a gyógyír erre. Addig is érdekesség, hogy az Asus 2600Pro Overdrive panelje viszont simán engedte felrángatni az órajelet 600-ról 800-ra, melyen tökéletesen ment a VGA (viszont a memórián szinte semmit sem lehetett húzni, így az lehúzta).

A kicsit hosszúra nyúlt bevezető után lássuk a tesztgép konfigurációját:
Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E6850
Memória: Geil Ultra 2x1GB (4-4-4-12)
Operációs rendszer: Windows Vista minden szükséges hotfix-szel
Driverek: Catalyst 8.1 a Radeonokhoz, valamint ForceWare 169.25 a 8600GT-hez

A tesztjátékok alatt mindenhol próbáltunk olyan beállításokat alkalmazni, amelyeken játszható az adott program a résztvevő kártyákon, ha lehetséges volt, akkor a legelterjedtebb 1280x1024-es felbontáson.

3DMark alatt látható, hogy bár az XT-nél alacsonyabb órajelen ketyeg a HD3650 magja, mint a 2600XT-é, meghálálja a magasabb memória sávszélességet és tud élni vele. Jól látszik a különböző kártyák erőssége a részeredményekre tekintve. Bár a 8600GT is ott áll az új HD mellett, ezt úgy teszi, hogy SM2.0 használatával erősebb, míg az SM3.0 már a Radeonoknak kedvező.


Mivel úgy éreztük felesleges Call of Juarezzel és PT Boats-al terhelnünk ezeket a VGA-kat, ezért elővettük két régebbi tesztprogramunkat is. Régen Prey alatt AA nélkül a Radeonok nagyon szépen elpáholták a GF-eket. A mostani képen már nem akkora a különbség.


Ez volt a legmeglepőbb eredmény az összes között, de ha fejre álltunk is ezt kaptuk állandóan. Ahogy anno a Prey az ATI-nak kedvezett addig a FEAR mindig is az nV kártyákat preferálta. Úgy látszik manapság, talán a meghajtók fejlődésének hála, de egálban vannak. Még a minimum fps-ek is közel járnak egymáshoz. Fura, de lépjünk túl rajta.


Megint egy olyan játék ami általában az GeForce-okat preferálja, ám a Radeonok alig vannak lemaradva, igen marginális a különbség.


Az Oblivionról tudjuk már, hogy a memória mennyiségére nem igazán háklis, most láthatjuk, hogy a plusz sávszélességgel se tud sokat kezdeni. Itt minden MHz számít a shader oldalon, így először az új HD egy kicsit leválik a régiről. A GT megveréséhez azonban úgy látszik a 725MHz is elég.

A Lost Planet DirectX9-es verzióját használva kicsit piszkálva a beállításokat sikerült egész játszható eredményeket elérnünk. Visszagondolva nyári tesztünkre, maximális részletesség mellett és az akkori driverekkel a 8600GT le tudta hagyni a Radeonokat ám úgy néz ki idő közben fordult a kocka.


WiC alatt a közepes beállításokhoz még hozzá tartozik, hogy kikapcsoltuk a Bloom-ot, valamint a Terrain texture-t mediumra, a Water Quality-t low-ra vettük, és így kaptuk ezeket az eredményeket. Így már nem ugrált annyira az fps és még a 2600Pro-n is játszható volt a játék (mivel stratégiai, így elnézhető neki hogy beesik 30 alá, amíg ezt nem túl durván teszi).


Közepes beállítások mellett még a Bioshock is egész játszható 1280-ban az erősebb Radeonokon. Tudjuk, hogy a DX10 itt a GF-eknek kedvezne, de feleslegesnek találtuk bekapcsolni, mert így is pont hogy elégséges fps értékeket kaptunk. Érdekes módon a magasabb minőségi beállításoktól sem esnek túl sokat a kártyák, de úgy már képes beesni zsúfoltabb helyeken az fps olyan szintre ami már nagyon zavaró. Akárcsak az Oblivion, úgy néz ki a Bioshock-nak is a magasabb mag órajel kell igazán.


Az új Unreal nem lett egy gépgyilkos, így még maximális minőségi beállítások mellett is egész jól játszható ezeken a kártyákon. Persze ha valaki vérbeli fps fan és szeretne ezeknél magasabb értékeket látni, akkor sajnos lejjebb kell adnia az igényeiből a beállítások terén.


Bizony a Crysis sem szól másról, mint a shaderekről. Nem csoda, hogy itt is az XT végez az élen. Azonban tudjuk, hogy ez a játék mennyire képes kicsavarni a VGA-kat, így sajnos kénytelenek voltunk a felbontást csökkenteni 1024x768-ra, hogy játszható értékekhez jussunk. Pár helyen így is elég lomha.
Sebességét tekintve nem vártunk csodákat a HD3650-től, hiszen felépítése nagyrészt megegyezik a 2600-as szériával, és még jó ideig az újításokból is maximum azt tudjuk élvezni, hogy kevesebbet fogyaszt, és ez által hűvösebb. Ha valaki már rendelkezik egy 2600XT-vel, akkor ettől most biztos nem fog bizsergést érezni a tenyerében, hogy azonnal lecserélje. Ám aki régebbi VGA-t cserél a gépében, vagy új gépben gondolkozik 20 ezer körüli kártyán, annak mindenképpen olyan alternatíva, amin érdemes elgondolkozni. Köszönhető ez annak, hogy árban nagyon jól van pozícionálva: az újdonságokat az ATI ugyanolyan árszinten adja, mint elődeiket és ez így helyes. Bár a HD3650 a 2600Pro váltása, annál láthatóan jóval gyorsabb. Köszönhető ez a sokkal magasabb memória sávszélességnek és mag órajelnek (cserébe azért egy picit árban felette is van, de még éppen az XT-k alatt).

Apró evolúciós lépcső
Összefoglalva az eredményeket a sorrend 2600XT, HD3650, 8600GT. Tudjuk, hogy AA-val a GT gyors, de egyre kevesebb helyen engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy bekapcsoljuk, és így nézve a HD-k a mai meghajtókkal már jobb vételnek számítanak (kivételt képez, ha például egy shadereket eléggé mellőző, erősen textúrákra támaszkodó játékhoz választunk kártyát, pl. World of Warcraft). A két HD-ről elmondható, hogy mindkettő megéri az árát. Nagyon szerettük volna megtudni mekkora túlhajtást képes elviselni az 55nm-es 3650, de sajnos a szükséges szoftverek hiányában erre most nem volt lehetőségünk. Ha megjelenik a HD3670 mindenképpen visszatérünk a témára. A 2600XT egy kicsit gyorsabb és egy kicsit drágább kártya. Úgy gondoljuk, ha nem akarunk tuningolni és nincs szükségünk semmire az új HD repertoárjából (pl. DX10.1), akkor a 2600XT megéri azt a pici többletet. Idővel úgyis kivonják őket és jön az új HD. Végül a 3650 vásárlásához csak két jótanács: figyeljünk, hogy GDDR3-as változat legyen (a GDDR2-esnél a Sapphire túlhajtott 2600Pro-ja jobb lehet), és érdemes olyat választani, ami nem referencia hűtőt használ (a jelenleg kaphatóak közül ilyen az Asus).

Köszönjük a teszttermékeket az Expert Computer Kft.-nek!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. Svindler
2008.02.08. 21:44
Sajnos az sem ismerte fel, Rivatuner sem tudott mit kezdeni vele. Egyébként igen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2008.02.09. 10:39
Ejjha, látom foglalkoztál szépen a témával
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.02.09. 16:25
Sajnos tényleg memsávszelet reggeliznek ezek a VGA-k, ezért tartok egy kicsit a 90-estől. Brutális mag gyenge memóriával.
De erről, hogy még GHz-re húzott mem is lehúzza bizonyos szint felett nem tudtam, azért az komoly. Így viszont ha megtartják a 800-as órajelet a magnak akkor a 3670 nem lesz annyival gyorsabb. Bah, majd meglátjuk mit hoz a jövő. Sajnos a DX10.1-ről nekem is hasonló a véleményem, amíg a másik fél nem erőlteti addig nem nagyon találkozunk majd vele csak tech demokban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!