iPon Cikkek

Radeon HD3850: A középkategória visszahódítása

Dátum | 2007. 11. 30.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Lassan, de biztosan beszivárognak a boltok polcaira az ATI új megoldásai is a középkategóriában. Az nVidia 256MB-os 8800GT-ket ígérget (bár személyes véleményem, hogy ilyen erős GPU mellé kár ilyen „kevés” memóriát pakolni) még jobb áron, de egyelőre sajnos az 512-esből sem tud eleget szállítani, pedig sokan várnak rá. Ez most nagyon jó lehetőség lehet az ATI-nak, ha képes élni vele és nem jönnek elő nála ugyanazok a problémák, amire sajnos megvan az esély, tekintve, hogy az ígért időponthoz képest már most csúszásban vannak.


Az eleinte 2950Pro néven beharangozott kártyákból végül HD3850 és HD3870 lett mire megjelentek. Mivel az első számjeggyel a generációkat azonosítják, így jogosan elvárható, hogy ha már ugrottunk egy ezrest, akkor az jelentsen valamit. Szerencsére jelent is, az RV670-re épülő megoldások ugyanis már PCI-E 2.0-s interfésszel, DX10.1 támogatással, UVD-vel, valamint a Mobility Radeonokra jellemző PowerPlay-el rendelkeznek, amely dinamikusan szabályozza a kapott feszültséget és a mag órajelét, így biztosítva, hogy amikor nincs szükség a teljes kapacitásra akkor ne fűtésre használjuk új szerzeményünket. Tudásukat tekintve így kijelenthető, hogy ezek a jelenleg legfejlettebb megoldások. A mai teszt során a 3850-et tettük nagyító alá az árban hozzá passzoló környezettel. Íme, a résztvevők:


A 2900GT egy ritkaság akárcsak az X1950Pro. Utóbbit nem is igazán sikerült szereznünk, így „csaltunk” egy kicsit. A nálunk lévő X1950GT ugyanis simán vitte a Pro órajeleit, így szépen felrángattuk őket a megfelelő nagyságra és ráeresztettük, amit csak tudtunk. Néhány tesztből kimaradt, ami annak köszönhető, hogy még a régebbi DX9-es generációt képviseli, így nem kezeli a DX10-es kódokat. A telepítés egyébként a 2900GT kivételével simán ment, erről viszont kiderült, hogy bármilyen különös is, az ATI friss meghajtói nem támogatják. De az eggyel régebbiek sem… Úgyhogy maradt, amit a CD-n kaptunk. Szerencsére nem ütköztünk ezzel problémákba a tesztek során, de látszik, hogy egy meglehetősen limitált szériával van dolgunk, amit nem tudunk hová tenni. Ha nem támogatják, miért adták ki?

Mielőtt belekezdenénk a tesztelésbe, még essen pár szó az árakról. A mezőny legolcsóbb tagja egyértelműen a húzott X1950GT, melyet már bruttó 26 körül haza lehet vinni. Annak köszönheti jelenlétét, hogy anno a középkategória királyai voltak ezek a kártyák, így kíváncsian vártuk mennyivel lassabbak a trónfosztóknál. A következő lépcsőfok a 8600GTS, melyből még a legolcsóbb példányok is 33 környékén kezdődnek. Majd jön a 2900GT mely bizony már inkább a 40 környéke. A 3850 ára viszont érdekesen alakul. Az első példányok, amelyek megérkeztek meglehetősen drágák, várható, hogy mérsékelődni fog az áruk hamarosan, és az olcsóbbak bekúsznak a szintén ~40-es tartományba. Ráadásul még karácsony előtt egy árcsökkentésről is rebesgetnek, úgyhogy fel kell hogy kösse az nVidia a nadrágját ebben a kategóriában. Amit fontos még megemlíteni a kártyáról, hogy meglehetősen halkan teszi a dolgát, pedig féltünk az egy slotos hűtéstől.

A tesztgép
Alaplap: Asus P5B-E
Processzor: Intel Core2Duo E6300 @ 2.8GHz
Memória: KingMax Mars DDR2-800
Operációs rendszer: Windows Vista az összes fontos frissítés telepítésével
Driverek: Catalyst 7.11 és ForceWare 163.75

Nem túl meglepő módon a HD3850 toronymagasan vezeti a menetet. A 8600GTS-t szépen elveri az árban nem sokkal felette található 2900GT, míg bár a sort zárja, úgy érezzük nincs oka szégyenkezni az X1950-nek sem.


Bár a múltkori problémák után már nagyon ki akartuk dobni az egyébként igen jó játék tesztjét, végül mégis bent maradt. AA nélkül a HD kártyákkal még játszható a játék, ám azzal együtt már inkább 1280 körül kell nézelődnünk.


Bár az X1950 képes a Quake Wars futtatására, mégis kimaradt. Az indok egy „kis” driver hiba. Anno a 2600-aknál jegyeztük meg, hogy az első pár másodpercben bődületesen szaggat a játék és onnantól kezdve megy, mint a rakéta. Nos, az X1950 a 7.11-es Catalystel inkább fordítva, megy egy kicsit majd átvált képregénybe és marad is. Nem lett volna értelme feltüntetni az eredményeit, melyek konvergáltak a zéró felé. Ebben a játékban azonban nagyot villant a friss HD, egész konkrétan két 8600GT-vel is felér.

A Call of Juarez DX10 benchmarkját mindig is szerették a Radeonok, ám azt is tudjuk, hogy a teszt szereti a sok memóriát is, ami most nincs. Még mindig tartjuk, hogy jobb ha a DX9-es verzió mellett maradunk, bár egy 512-es HD már megbirkózna vele.


PT Boats fronton az ATI-nál a friss meghajtó sem képes újítást hozni. Bár lassan kezdjük azt hinni, hogy ezekhez a „szép” eredményekhez a játéknak is köze van. Remélhetőleg lesz frissebb verziójú teszt is idővel, mert ha nem, akkor hanyagoljuk.


Oblivion=shader a köbön. Még mindig. Ettől függetlenül a 3850-en már 1600ban is tökéletesen játszható, a többieknél érdemes picit lejjebb adni a minőségbeli kívánalmakat, vagy a felbontást.


Kedvenc hófedte bolygónkra még a Mikulás se jár el, mert fél, hogy amíg kéményt keres, egy rosszarcú idegen betápolja a szarvasait. Helyette inkább otthon játszik a Lost Planettel, hisz az új HD3850-esén már használható fps értékeket kap maximális minőség mellett is. Azért reméljük nem felejt el minket idén.


A World in Conflict Mediumon tökéletesen játszható bármelyik HD-n, az X1950-en még csak csak, a 8600GTS-en már nem. A magas minőségi beállításokon hiába gyönyörű a játék, egy kicsit több kakaó kell neki, vagy még több memória. Természetesen az X végig DX9 alatt ment, míg a többiek Highon DX10-et használtak.

Az új Unreal nem olyan gépgyilkos, mint amilyennek sokan várták. Még 1600-ban is megbirkózik vele bármelyik résztvevőnk, bár a 8600GTS minimum fps-e már kicsit alacsony (20 körüli).



Hát ez a játék bizony még sokáig gépgyilkos lesz, főleg ha az ember valami normálisabb felbontással is szeretne barátkozni. Az egyetlen a mezőnyben, amivel érdemes próbálkozni az az új HD. Megkockáztatjuk, hogy még 1280-ban is játszható fps eredmények érhetőek el vele. Érdekes látni, hogy mediumon, a Pro órajeleken kegyegő X1950GT fej-fej mellett halad a 8600GTS-el, ami szép és jó lenne, ha nem lettek volna közben ordító grafikai hibák a GT képében. Hiába pakoltuk fel a Crysishez ajánlott hotfixet.
Nem is tudjuk mikor éreztük utoljára így, de végre nem nehéz valamiről ítéletet mondani. A HD3850 jött, látott, és győzött. Remélhetőleg 1-2 héten belül beáll az ára a kívánt szintre (~40) és akkor a 8600GTS komoly bajban van, 30 felett lehetetlen lesz eladni, így az nVidia kénytelen lesz árat csökkenteni, amíg meg nem érkeznek az új magra épülő 8600-asok. Remélhetőleg meg is teszi. Logikus lépés lenne, ám a 8800GTS-ekből kiindulva nem biztos, hogy meglépi. Ez utóbbi miatt egyébként sikerült is összekapnia pár gyártóval és disztribútorral. Mindenesetre úgy gondoljuk a 8600GTS már most is többe kerül, mint kéne.

A HD2900GT először járt nálunk, és a teljesítménye nem is olyan rossz, annyival mindenképpen erősebb az nVidia megoldásánál amennyivel drágább nála. Az egyetlen komoly problémája a támogatottság, ami miatt nem szívesen ajánlanánk, főleg, hogy az ő ára körül kell, hogy kikössön a HD3850 is. Ha valaki olcsóbban szeretne egy csúcskártyának kinéző masszív VGA-t akkor érdekesnek találhatja, de kb. ennyi.


Visszatérve a témára, a HD3850-ben a középkategória új ár/teljesítmény bajnokát köszönthetjük, akkor és csakis akkor, ha abban az árszintben lesz, amelyikre ígérték. Akkor viszont megérdemel egy „különösen ajánlott” cetlit.

Jövő héten ránézünk a nagyobbik testvérre is, aki egy picit a 8800GT alá van pozícionálva árban, és várhatóan teljesítményben is. Mindenesetre érdekes meccsnek ígérkezik, mivel a saját árkategóriájában a 8800GT veszettül erős, ha nem adják a megfelelő áron a 3870-et, akkor nem sok esélye van (mi mindenesetre várjuk a karácsony előtti árcsökkentést is).
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Svindler
2007.11.30. 01:51
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Svindler
2007.11.30. 11:14
Az elején meg a végén az egy 3850-es, sajnos nagyon szorított a határidő és a gépemmel ebben a szomorkás időben nem tudok szép képeket csinálni. Ettől függetlenül a jövő hét elején jövő 3870-es cikkben is szerepelni fog az 50-es, és tele fogom szórni fotókkal
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Svindler
2007.11.30. 12:04
Hát egyelőre örültünk, hogy landolt egy 256-os a tesztpadon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Svindler
2007.11.30. 14:01
Alap órajelen? Az már biztos kevés neki, de hogy mennyire az játékfüggő. Az Unreal Tournament pl szereti a procit, ott sokkal, míg egy F.E.A.R-nél szerintem nem lenne annyira szembetűnő a dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2007.11.30. 19:14
Erre idén már biztos nem lesz kapacitás, de az ötlet nem rossz, ha lehetőségeink engedik januárban elővesszük. Addigra lesz friss tesztgépünk is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler
2007.11.30. 23:54
Én azt tudom ajánlani, hogy amelyik játék alatt kevés a processzorod a VGAhoz, abban használj sok szűrőt (élsimítás, anizo) mert azok úgyis csak a VGA-t terheli. Vagy egy kis tuning a processzornak. Az biztos, hogy kevés a 3850-hez, szélsőséges esetekben szerintem egy erősebb proci még úgy 30 max 40%-ot tudna kihozni belőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler
2007.12.06. 08:59
Az ATI 95, illetve 105W-ben adja meg a fogyasztást. Mivel még nincs mivel mérnünk (de lesz ^^) így csak máshonnan tudom mondani, hogy üresjáratban jóval kevesebbet eszik a GTnél, egy 8600GTS körül van.

A Sapphire már jelentett be passzív hűtésű 3850-est (70-est nem), de azért őszintén szólva ekkora magasságokban már nem biztos hogy be merném vállalni...
Amikor járt nálunk passzív 8600GTS annak problémái voltak terhelés alatt. Tehát valószínűleg terhelés nélkül a 3850 is szépen elmegy passzívban, de játék alatt kérdéses. Jó lenne ha legalább egy vészventit raktak volna rá, ami bekapcsol ha kell.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. amazing
2007.12.06. 13:32
Gigabyte passziv megoldasai a legjobbak a piacon, szigoruan csak sajat velemeny.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.03.24. 20:55
Necces. Tuningolni gondolom nem akarod a processzort. Egyébként sok esetben kihajtja rendesen. Egy 6750 talán egy fokkal jobb lenne (+4k), de komolyabban belegondolva a 6550 is elég kell legyen. Milyen felbontáson játszol általában?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!