iPon Cikkek

Radeon HD3870: 2900XT v2.0?

Dátum | 2007. 12. 03.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az utolsó pillanatban esett be hozzánk az új generációs Radeonok erősebbik tagja, így előző tesztünkről már lecsúszott. Az ATI állításai szerint a HD3870-es sebességben nem messze helyezkedik el a 8800GT-től, így az árát is megpróbálták ehhez méltóan belőni. Az ajánlott fogyasztói árak szerint az új HD 219 dollárt, míg a GT 249-et kóstál. Ettől függetlenül jelenleg mindenki örül, ha egyáltalán tud szerezni, a kezdeti igen szerény mértékű készletet ezen árak felett árulják jóval. Mindkét gyártó azon küzd, hogy a másik előtt tudjon komolyabb mennyiségű kártyát szállítani, mert úgy néz ki, a jelenlegi versenyt inkább dönti el ez, mint a kártyák sebessége.

No de kanyarodjunk vissza tesztünk témájára, a mi dolgunk a fentiektől függetlenül az, hogy a versenyzők sebességét vizsgáljuk. A 8800GT-s tesztben használt beállításokkal újrateszteltük a HD3850-et is, hogy lássuk, miként illeszkedik a képbe. Szokás szerint íme egy gyors emlékezet frissítő a jelenlegi kártyák adatairól:


Mint látható a 3870 mindössze magasabb órajeleivel különbözik kisebbik testvérétől, így túl sok meglepetés nem érhet minket. Játéktól függően vagy a mag vagy a memória sebessége juttathatja kisebb-nagyobb előnyhöz. Mielőtt azonban belemennénk ebbe, jöjjenek az előző tesztből kimaradt képek és bemutatók, hogy lássuk mit is kapunk a pénzünkért.

A tesztgép
Alaplap: Asus P5B-E
Processzor: Intel Core2Duo E6300 @ 2.8GHz
Memória: KingMax Mars DDR2-800
Operációs rendszer: Windows Vista az összes fontos frissítés telepítésével
Driverek: Catalyst 7.11 és ForceWare 192.04
Radeon HD3950



A kisebbik Radeon egy slotos hűtéssel rendelkezik. Eleinte kicsit attól tartottunk, hogy hangos lesz, de szerencsére kellemesen csalódtunk. Alapjáraton a kártya 50 fokos, míg szétterhelve felmegy 90-re, de még akkor sem kezd el üvölteni. A visszafogott dobozban a szoftverkörítés egyenlő a minimummal: kapunk egy driver CD-t. Szerencsére a kábelek és átalakítók között megtalálunk majdnem mindent: DVI>Dsub, DVI>HDMI, S-video>kompozit, S-video>RCA, CrossFire átkötő. A tápkábel átalakító valahogy elmaradt, de remélhetőleg ez manapság nem okozhat problémát.

Sapphire Radeon HD3870



A legszembetűnőbb változás egyből a két slotot is elfoglaló hűtő. Ez talán hátrány lehet CrossFire rendszerek építésénél, ám mi kifejezetten örültünk neki, hiszen így legalább kifújja a meleg levegőt a gépházból. Hála a nagyobb ventilátornak, ennek a megoldásnak se sok hangja van, meglehetősen halkan teszi a dolgát. Alapjáraton 10 fokkal melegebb volt a 3850-nél, de maximumnak ez is a 90 fokot tartotta. A körítésen szokás szerint nem spóroltak a Sapphire-nál: kapunk DVI>Dsub, DVI>HDMI, S-video>RCA, S-video>kompozit, valamint tápkábel átalakítót egy ráadás CrossFire híddal. Szoftver fronton még ennél is jobb a helyzet: végre PowerDVD 7 került a dobozba, egy teljes CyberLink DVD Suite-tal, 3DMark06-tal és az elmaradhatatlan Black Box-szal.

Mindenki hozza a várható formáját, túl sok magyarázatot nem kell fűznünk az ábrához, a 3870-nek 2900XT körüli teljesítménye van.


FEAR-ben még mindig kegyetlenül visszaesnek a HD-k AA használata mellett, míg anélkül nagyon szépen állják a sarat az ellennel.


Quake Warsban ezzel ellentétben meglepő eredményeket kaptunk: AA használatával a Radeonok otthagyják a GeForce-okat, míg kikapcsolt AA mellett épphogy csak egy hangyányit vannak mögöttük. Ráadásul a régi szériánál tapasztalható belassulással sem találkoztunk, végig száguldoztak.

A CoJ még mindig a Radeonoknak kedvez, rosszabb minőségű árnyékokkal már használható értékekkel rendelkezik külső területeken is az erősebb HD. Maximra belőve ugyanis nagyon lassú, míg beltereken nagyon gyors. A GF-ek csak simán végig egyenletesen lassúak.


Itt minden az órajelekről szól. Szinte kereken annyival gyorsabb a HD3870 az 50-esnél, amennyivel magasabb órajeleken ketyeg.


A PT Boats Highon megeszi reggelire a HD3850 256MB memóriáját és rémesen be-beszaggat, ezért a rossz eredmény. Múltkori tesztünkből kiderült, hogy kisebb beállításokon nincs gondja vele.


Bár az egyre frissebb driverek mellett állandóan javul a Radeonok teljesítménye Lost Planet alatt, még mindig nem elég, hogy befogják a GF-eket. Ettől függetlenül DX9-et használva már tökéletesen játszhatóvá tehető a játék még 1600x1200 alatt is.



A World in Conflict-on is látszik, hogy jól jön az az 512MB memória. A DX10 renderer kikapcsolása azonban iszonyatosan meg tudja dobni a Radeonokon az fps számot, a HD3870 például azonos beállítások mellett, csak ezt kikapcsolva egyből ugrik 30%-ot pluszba.


Érdekes módon High-on nagyon elhúz a GT, míg a többi beállításon a 3870 hozza a formáját. Maximálisan 20% körül van lemaradva tőle.


Az Unreal Tournament III kedvez a Radeonoknak, ami jó hír is lehet a jövőre nézve, hisz elég sok játék épít és fog építeni ennek a motorjára. Mondjuk nem egy terhelő demo, még ennél magasabb felbontáson is játszható bármelyik kártyán.
Mint arra már hivatkoztunk a cikk elején, pár nappal a megjelenés után még mindig szegényes a kínálat az új HD-k frontján, de még mindig jobb a helyzet, mint a 8800GT-k esetében. Valószínűleg ennek tudható be, hogy az árak köszönő viszonyban sincsenek az ajánlott árakkal, miközben már 20 dolláros árcsökkenésről pletykálnak a lapok. Kérdés, hogy a komolyabb szállítmányok érkezésével beesnek-e a normál árra, vagy tartják azt amíg az nVidia össze nem kapja magát GT fronton.

Amíg ez a káosz tart addig nehéz eldönteni mi is a jó, úgyhogy mi mégis csak az ajánlott árakból indulnánk ki, hiszen előbb utóbb azokon kell landolniuk a kártyáknak. Ez esetben viszont az mondható el, hogy mind a három kártya megéri az árát. Körülbelül annyiba kerülnek amilyen erősek, teljesen életképtelenné teszik a régebbi megoldásokat ezekben a régiókban, ha elérik az ígért árakat. Remélhetőleg ez azzal is jár majd, hogy a régebbi szériák is átesnek egy árcetli karcsúsításon.


A jövőbeni spekulációkat abbahagyva a lényeg az, hogy az ATI végre egy igen meggyőző kártyát alkotott, amely a 2900XT sebességét nyújtja, jóval olcsóbban, hűvösebben és nagyobb tudással. Mi kellhet még?
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. Svindler
2007.12.03. 00:52
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2007.12.04. 12:15
Egyelőre fehér hollo szerepe van, de ha rá tudjuk tenni majd egyszerre a kezünket mindegyikre akkor lesz összehasonlítás, hogy mennyivel gyorsabb az 512-es.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Svindler
2007.12.05. 22:57
(Vendég_walaki_* @ 2007 Dec 4, 14:51) Nézem a specifikációt és egyedül csak az órajelben tud kevesebbet (majd felét), mint az Nvidia. Vajon ha ugyanolyan órajelen menne, akkor sokkal gyorsabb lenne? Vagy nem gyorsul jelent?sen? Tuningról nincs teszt, hogy 8800GT vs 3870 / 3850 hogy szerepel?

A 8800GT-k tuningja eléggé problémás. Sok GT már a gyári tuningot sem bírja és hibákat dob.
Persze van ami meg megy, de így inkább nem írnék róla. HD-ket korlátozza az ATI, de +10% a tulajok alapján mindenképpen van benne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler
2007.12.15. 15:12
(Vendég_B-Real_* @ 2007 Dec 14, 15:53) "az ATI végre egy igen meggy?z? kártyát alkotott, amely a 2900XT sebességét nyújtja, jóval olcsóbban, h?vösebben és nagyobb tudással. Mi kellhet még?"
hát, ahhoz képest, hogy megint késett az NVidiához képest, és gyakorlatilag minden lényeges játékban jóval lassabb a Geforcenál (természetesen a 8800GT-r?l beszélek), szerintem elég gyengére sikerült ez a próbálkozás is - árban nagyjából (a 8800GT jelenlegi árait nézve) nagyjából arányban vannak, de mégis melyik a gyorsabb?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. danee91
2008.02.02. 16:34
Az olcsóbbakon ref hűtés van, ahogy drágulunk úgy jobbak a kártyák általában. Mennyiért keresel?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.02.03. 11:26
(Vendég_Brown_* @ 2008 Jan 31, 20:22) Szerintetek meik a job ati hd 3870-es? a his, a powercolor, vagy a Sapphire?, vagy ha van más, ami sztetek jobb, akkor mondjátok meg pls,mert ez érdekelne
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!