iPon Cikkek

Radeon HD3870X2 és GeForce 8800GS

Dátum | 2008. 02. 06.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Mivel az elmúlt hetekben szinte minden piaci szegmensben jelent meg kártya, de mindenhol csak egy-egy, ezért úgy döntöttünk, hogy a mai cikkünkben kivételesen egyszerre két kategóriával is foglalkozunk. Rögtön a középkategória vége felé vár ránk az nVidia 8800GS-e, mely sokáig úgy volt, hogy kiskereskedelmi forgalomban nem lesz kapható, ám nem ez az első eset, hogy egy-két gyártónak erről más lett a véleménye. A nálunk járt példány az Asus gyártósorain látta meg a napvilágot, és a referenciahűtés helyett, a már HD3850 512MB-on is látott saját, Glaciator elnevezésű megoldás gondoskodik a meleg eltüntetéséről. Nem tudjuk az eredeti hűtés mennyire halk, ám ha a 8800GT-ből indulunk ki, akkor ez jó hír, ugyanis ez halkabb. A nyák felépítése megegyezik a GT-vel, csak két memória chip helye üresen árválkodik. A kártyán 384MB GDDR3-as RAM található, mely tekintve a kártya piaci helyét elégnek mondható, ám a tesztekből majd kiderül mennyire. A 256MB-os GT nagyon gyengélkedett néhány játék alatt, ám cserébe magasabb sávszélességgel rendelkezhet (a 900MHz-s példányok). A GS két fronton szenved hátrányt. Egyrészt mint már említettük, kisebb sávszélességgel áldották meg tervezői, másrészt pedig 112 SPU helyett 96-ot kapott, és azokat is alacsonyabb órajelen. Cserébe természetesen nem olyan nagy az árcédulája, bár így is egy szinten van a HD3850 512MB-os változataival, így a közvetlen konkurenciát ez a VGA jelenti neki.

Asus 8800GS Glaciator hűtővel
A másik mai grafikus vezérlőnk az ATI csúcskategória visszahódítására tett kísérletének eredménye: a HD3870X2. A két chipes megoldások ritkák a VGA-k körében, mert sok problémát vetnek fel. Először is ott a kihasználtság: nagyon jó meghajtókkal kell rendelkeznie az alanynak, hogy ki tudja használni a teljes erejét, és hát az se egy hátrány ha a játék maga véletlenül támogatja a több GPU-t (ez a probléma természetesen jelen van SLI és CrossFire esetén is). Másodszor pedig ott vannak a fizikai jellemzők: nagy méret, magas fogyasztás és az ezzel járó hűtési problémák, melyet sokszor elég zajosan sikerül csak megoldani. Valószínűleg az ATI is csak azért mert belekezdeni ebbe a projektbe, mert az RV670-es GPU (melyből kettő található ezen a kártyán) elég jó paraméterekkel rendelkezik fogyasztás terén.

Asus HD3870X2

Ez a kártya is Asus kivitelben érkezett hozzánk, és a hírekben az szerepelt, hogy az Asus lecseréli a referenciahűtést egy saját, két ventilátoros gigászra, ám ami nálunk landolt az az ATI által megálmodott eredeti hűtést kapta. Féltünk, hogy hangos lesz, de szerencsére messze nem olyan borzasztó a helyzet, mint vártuk. A gép bekapcsolásakor megmutatja, milyen lenne ha 100%-on erőltetné magát a hűtő (borzasztó), de szerencsére valós felhasználás alatt ezzel nem találkoztunk.  Ettől függetlenül komolyabb terhelés alatt feljebb kapcsol és akkor bizony hangos. Sokan a 8800Ultra hangjához hasonlítják, és hát körülbelül tényleg olyan. 2D-ben viszont képes meglehetősen halkan viselkedni, csak néha-néha kapcsol egy kicsit feljebb pár másodperce (ami azért zavaró lehet). Méretét tekintve is a 8800Ultra mellé rakható, annál szerencsére nem nagyobb, pedig sokan féltek ettől. A 9800X2 érkezéséig valószínűleg ez lesz a csúcskártya a megfelelő játékok alatt, azt pedig, hogy akkor változik-e a helyzet, majd meglátjuk. Papíron erősebb a 9800, de itt már minden a meghajtókon múlik.

Szokás szerint táblázatban összefoglaltuk a mai tesztben szereplő kártyák tulajdonságait:


A HD3870X2-ről mint látható, nem elég, hogy két chipes, még a GPU órajele is növekedett a sima HD3870-hez képest, ám a memóriáé csökkent. Ezt valamelyest ellensúlyozza, hogy a GDDR3-as RAM-ok jobb időzítéssel rendelkeznek, de az ATI azt mondta, hogy lesz GDDR4-es változat is magasabb órajelekkel. Ha így lesz, beszerzünk alkalomadtán egyet abból is, hogy lássuk, nyújt-e valós előnyt.

Az áttekinthetőség kedvéért a diagramokat két részben készítettük el, külön foglalkozunk a 8800GS és környezete mérésével, valamint a HD3870X2-vel.

A tesztgép:
Alaplap:
Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E6850
Memória: Geil Ultra 2x1GB (4-4-4-12)
Operációs rendszer: Windows Vista minden szükséges hotfix-szel
Driverek: Catalyst 7.12 (HD38x0) és Catalyst 8.1 (HD3870X2) hotfix-szel, valamint ForceWare 169.25 (8800GTS és GTX) és ForceWare 169.32 (8800GS)


A FutureMark szintetikus tesztjét mindig is szerették az új Radeonok, és most sincs ez másképp. Ha nem is sokkal, de a 3850-ek otthagyják a 8800GS-t, a Shader Model 3.0-s eredményeknek köszönhetően.


Itt valószínűleg a driver akadályozza a Radeonokat a kiteljesedésben, valamiért be vannak állva 45fps-re. Ha emeljük a felbontást akkor is ennyit kapunk.


A DX10-es CoJ benchmark alatt esélye sincs a GF-nek, még a 256MB-os HD is jól helyben hagyja.



Túl sok mindent nem lehet itt mondani, nagyrészt egálban vannak a kártyák. Érdemes viszont megfigyelni, hogy a driverek fejlődésével a Radeonok egyre kevesebbet veszítenek a sebességükből AA használata mellett. Még mindig többet mint a GF-ek, de a kezdeti 50% körüli értékhez képest ez a mostani 20-25% már egész kellemesnek mondható 4xAA esetén.




Ez a játék nagyon szereti a RAM-ot, 256MB egyértelműen kevés neki a legtöbb esetben. Beállításoktól függően hol a HD3850, hol a 8800GS vezet.


A Quake Wars szereti a sok memóriát, főleg magas felbontáson és a legjobb beállítások mellett. Ettől függetlenül úgy néz ki a 384MB már elegendőnek bizonyul neki AA nélkül, viszont annak használatával a 8800GS túlságosan belassul, valószínűleg a memória miatt. Kisebb felbontáson ez a probléma nem jelentkezik.




Crysis alatt is nagyon hasonlóan teljesítenek a versenyzők. Még játszható beállítások mellett mérési hibán belül teljesít a két kártya.


Ha óriási különbségek nincsenek is, UT alatt a Radeonnak kedvezőbb a helyzet. Az UT3 motornak tetszik az új architektúra.


Ezt nem igazán kell kommentálni, csak arra érdemes odafigyelni, hogy az olcsóbb HD most sincs nagyon messze a társaitól.


Az Oblivionnak nem igazán számít a több memória, ám a 8800GS szimplán lassabb egy kicsit, mint a HD-k, még a jóval olcsóbb 256MB-os is otthagyja.

A 3DMark erősen processzorfüggő és ez itt most nagyon kijön, bár toronymagasan vezet az X2, attól még ez lehetne jobb is.


A CoJ benchmark alatt nagyon szépen teljesít az X2, közel dupla sebességet hoz mint a sima HD3870.



Lost Planet alatt, ha nem is ennyire szép a helyzet, azért arra bőven elég, hogy a GTX-et behozza. A Cave demo AA nélkül procilimites.



WiC alatt rémesen hibázott nálunk a driver. Ahányszor át akartunk váltani DX9-es módba a kép egyszerűen szétesett és csak az alapértékek visszaállítása segített. Ennek köszönhetően a két DX9-es tesztből ki is maradt a HD. A DX10-esből viszont az jön le, hogy ha épp működik is rendesen a kártya, akkor is a sebessége körülbelül olyan, mint ha csak egy chip működne (ez a kis fps növekedés majdhogynem betudható a magasabb órajelnek).

Itt bizony van még min dolgozni a programozóknak, az X2 még lassabb is a sima HD-nál. Remélhetőleg ezt a Catalyst 8.2 orvosolja majd (kipróbáltuk hotfix nélkül is a meghajtót, de ugyanerre az eredményre jutottunk).


Unreal Tournament alatt se valami csodás a helyzet, az fps növekedés betudható az emelt chip órajelnek.


Bioshock alatt azonban megint megvillantja az erejét az X2, amennyivel gyorsabb a GTX-nél az még az Ultra otthagyására is elég. Ez azért különös, mert ez us Unreal Engine 3-as játék (cserébe ez bizakodásra ad okot UT3-al kapcsolatban a jövőre nézve).


Oblivion alatt ugyanez a helyzet, kegyetlenül gyors az X2. Ha egy 30 colos 2560x1600-as felbontású monitoron szeretnénk játszani, akkor itt a kártyánk hozzá (egyébként egy 3850 is bőven megteszi).

Crysis
A Crysis eredményeket kihagynánk, csak pár szót említenénk róla. A 8.1-es Catalysthez lévő hotfix elsődleges célja az volt, hogy az X2 sebességét növelje Crysis alatt, de ez sajnos nem sikerült. Körülbelül úgy végzett, mint a sima HD, így várunk egy friss meghajtóra. Majd a 9800X2-nél újra elővesszük, addigra remélhetőleg egy 8.3-as meghajtóval.
8800GS

Úgy érezzük a 8800GS nem volt annyira meggyőző, mint amilyen lehetett volna. Némileg alacsonyabb áron, mondjuk a 256MB-os Radeon mellé állítva már azt mondanánk, hogy igen, jó kis kártya ez, és mindenkinek kötelező vétel, de jelenlegi árszintjén mi inkább a Radeont választanánk. Ez jó eséllyel nem is nagyon fog változni, mert az alacsonyabb gyártási költségek miatt az AMD, ha az nVidia árat csökkent, könnyen követheti. Még a tuning miatt sem éri meg a 8800GS-t választani, mert a memória sávszélessége lehúzza, hiába az erős mag, a memória pedig nem húzható már nagyon. A Radeon többet profitál a túlhajtásból, ráadásul halkabban is teszi a dolgát (ettől függetlenül mint említettük az Asus 8800GS-e is eléggé halk, de a HD még halkabb). Ha valaki mindenképpen GeForce-ot szeretne, akkor válassza ezt, de érdemes lenne inkább elgondolkodni a 8800GT-n, mindenképpen jobb vétel.

HD3870X2

Sikerült az ATI-nak visszahódítani a csúcskategóriát annyi idő után? Igen is meg nem is, csak attól függ honnan nézzük és mivel játszunk. Papíron az új HD nagyon erős, de tudni kell kihasználni ezt az erőt. Ez pedig jelenleg nem megy tökéletesen. Ennek a kártyának a sorsát, ahogy arra a bevezetőben is hivatkoztunk, a meghajtóinak fejlődése fogja eldönteni. A hozzá lévő legelső driver még messze nem tökéletes, vannak játékok, amelyekben könnyen elér az eredeti HD3870-hez képest 30-95% előnyt, de van ahol a meghajtó gyengesége miatt örül, ha eléri annak sebességét. Mire az nVidia kijön a válasszal, bőven lesz idő javítani a jelenlegi helyzeten, reméljük sikerül is (kíváncsian várjuk az nVidia hogyan oldja meg ugyanezt a problémát). Bruttó 100 ezer feletti árával csak azoknak ajánljuk, akik a jelenlegi csúcsot akarják és nem azokkal a játékokkal akarnak játszani, ami alatt jelenleg gyengélkedik (nem árt némi hit sem, hogy ez javulni fog). Egyébként érdemes kicsit kivárni.

Köszönjük a tesztkártyákat az Expert Computer Kft.-nek!

Asus HD3870X2: hivatalos honlap
Asus 8800GS: hivatalos honlap
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. prohlep
2009.06.05. 16:01
VISSZA A HIRHEZ

"A GDP visszaesésével együtt mozog a szoftverpiac a Gartner szerint" ...

... eggyel több ok arra, hogy a szoftver árakat ne egy nemzetközi dollár vagy euro árból származtassák le, hanem arányosítsák az adott ország GDP-jéhez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!