iPon Cikkek

Ragnarok Online 2 – Középszerű „folytatás”

Dátum | 2013. 07. 05.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

A Ragnarok Online nagyjából (régiótól függően) tíz évvel ezelőtt jelent meg, és az idő teltével mind a mai napig megőrizte népszerűségét az ingyenes MMORPG-k között. Biztos vagyok benne, hogy az olvasók között is fog akadni olyan, aki számára a „RO” volt az első találkozás a műfajjal, és tűkön ülve várta a folytatást a bejelentésétől fogva. A Ragnarok Online 2 fejlesztése azonban nem zajlott gond nélkül, 2010-ben az addigi koncepciót szinte teljesen a kukába dobták, így aztán a megjelenés is csak csúszott, és csúszott, egészen mostanáig. Aztán végül megjelent, és a Steam toplistáján igazán előkelő helyre ugrott játékosszám szempontjából, ezzel is jelezve az elődjének népszerűségét. De hogy maga a játék megérdemli-e ezt a figyelmet, méltó utódot kapott-e a Ragnarok című keleti anime világában játszódó ős? Ennek jártunk utána.

Már a karaktergenerálónál szembeötlik a legelső jelentős változás: a karakterek immáron teljes 3D-ben megalkotott modelleket kaptak. Eltűnt az előd sprite-alapú, 2D-s ábrázolása, helyette egy kommerszebb, „modernebb” kinézetet kaptunk. Kellő részletességgel kialakíthatjuk karakterünk külsejét, majd kasztot választhatunk, végül pedig kiválaszthatjuk a kasztját is... Nem, nem elírás történt, valóban kétszer választhatunk kasztot: először a kalandozó osztályunkat adhatjuk meg, majd a kézműves szakmánkat választhatjuk ki. Előbbiek között öt klasszikus, teljesen magától értetődő lehetőséget találunk: harcos, varázsló, íjász, tolvaj, vagy pap lehetünk első körben. Később azonban (25. szinten) újra döntenünk kell, és két-két alág közül választhatjuk ki végső kasztunkat. Így végső soron összesen 10-féle karaktert alkothatunk, melyek egytől-egyig hagyományos, korábban már ezerszer látott kasztok, mint a lovag, szerzetes, orgyilkos, vagy éppen kósza. A karakteralkotás másik részét a szakmák jelentik. Itt négy választási lehetőségünk van: lehetünk alkimisták, akik elsősorban gyógyitalokat, hatékonyságot javító varázsitalokat kotyvaszthatnak; válhatunk szabóvá, akik szövet- és bőrruhákat készítenek, illetve a páncélokat javító rúnák is náluk készülnek; de ha kedvünk úgy tartja, beállhatunk kovácsnak is, hogy fegyvereket és nehézpáncélokat gyártsunk, illetve a páncélokba is ezzel a kaszttal rakathatunk rúnákat tartó lyukakat; végül pedig akár szakáccsá is válhatunk, hogy finom ételekkel gyorsítsuk az életerőnk töltődését, nameg jóllakottan a harc is hatékonyabban megy. Minden szakmának ugyanazok az alapjai: nyersanyagokat gyűjtünk akár a leölt ellenfelekből/ről, akár a világban található készletekből, majd a megfelelő árusoktól vásárolt recepteket pár kattintással akárhol megállva összeállítjuk. Érdekes módon egészen sokáig tud tartani időnként a gyártás, ha úgy fél órán át csak gyűjtögetjük például az emberi hullákból a ruhadarabokat, akkor annak a feldolgozása akár 1-2 percig is eltarthat, szóval akár egy jól időzített biológiai szünetet is be lehet iktatni megfelelő szervezéssel. A tárgyak gyártásáért, sőt már a nyersanyagok felszedéséért is tapasztalati pontot kapunk, mellyel a szakmánk szintet léphet, újabb receptek előtt nyitva meg az utat.
Itt kell megemlíteni, hogy a Ragnarok Online egyik kasztja, a kereskedő kikerült a játékból, helyette már minden karakter tudja offline árulni a felesleges holmijait, sőt akár szolgáltatásokat is nyújthat, azaz az ismert receptek elkészítését pénzért vállalhatja – kifejezetten érdekes húzás ez, legalább lehet valamit kezdeni a kézművességgel is.

Most pedig kanyarodjunk vissza egy kicsit a kalandozáshoz, mivel a legtöbb időnket úgyis ezzel fogjuk tölteni. Ha egy szóval kellene jellemezni a Ragnarok Online 2 által nyújtott játékélményt, akkor az a „tizenkettő egy tucat” lenne. Persze ez már három szó, nekem is feltűnt, de a legjobban így lehet leírni azt, ami itt vár ránk. Mert a játék szinte minden eleme követi a műfaji szabványokat, melyeket úgy 2006 óta oly sok MMO használt, remélve, hogy ami a Blizzardnak annyira nagyon bejött a World of Warcrafttal, az kellő szolgai másolással nekik is összejöhet, legalább kicsiben. Így aztán a harcrendszer statikus, kijelölős alapú, a küldetések kézen fogva vezetnek minket végig a fontosabb területeken, mérőszerszámmal adagolva a jutalmul kapott, használható felszerelést, mindezt annyira precízen, szép egyforma szakaszokra osztva, hogy azt tanítani lehetne. Elküldenek minket egy új területre, megölni pár X lényt, majd közben kapunk egy másikat, amihez a belőlük kieső tárgyakat kell gyűjteni, majd visszaérve a küldetésadóhoz elküld ugyanoda Y lényeket ölni, végül zárásul egy kisebb főellenséget kell legyőzni öt méterrel arrébb, amit szinte mindig kísér egy idézett lény. Aztán ugyanez a következő területen tovább, és tovább. Időnként beküldenek minket egy-egy instance-olt területre, nagy ritkán pedig egy-egy bejátszást is kapunk, melyek ritkán hosszabbak 10-15 másodpercnél.
Ezt a monoton taposómalmot két apró érdekesség dobja fel. Az egyik a kártyák rendszere, melyek időnként ellenfelekből hullhatnak, és amellett, hogy gyűjthetőek, még hasznos felszerelésként is funkcionálhatnak, pontokat adhatnak tulajdonságainkra. Emellett egymással is kombinálhatjuk őket, ezzel még jobb, hasznosabb kártyákat eredményezve. A másik, talán jelentősebb érdekesség a khara-rendszer. A „kharák” olyan kihívások, mini-feladatok, melyek teljesítésük esetén apróbb jutalmakat érnek. Lehet az ráadás tapasztalati pont, vagy éppen pénz, de a jobbak még címekkel is járnak, melyeket aktiválva további bónusz pontokat kaphatunk tulajdonságainkhoz. Ezeket a kihívásokat saját magunknak kell aktiválnunk egy szép nagy, bingó-szerű táblázatból kiválasztva a nekünk tetszőket – a táblázat szerepe annyiban fontos, hogy az igazán tápos kihívásokhoz a velük egy sorban/oszlopban/átlóban lévő összes többi kihívás teljesítése szükséges, mely nem lesz egyszerű, cserébe a jutalom általában meglehetősen zsíros. Ez az egész rendszer ad egy kellemes kis mellékes játékelemet az egyébként teljesen unalmas, kiszámítható, sablon-MMORPG játékmenet mellé.

Mert a Ragnarok Online 2 sajnos alapvetően teljesen unalmas, sablonos, kiszámítható játék. Nem kimondottan rossz, hisz elég igényesen ki van dolgozva, és tisztességesen hozza az MMORPG-ktől elvárt szintet. A játékmenet klasszikus, mondhatni jól bevált elemekre épít, a világ korrektül ki van dolgozva, és az első rész rajongóinak biztosan nagy élmény lesz 3D-ben bejárni a korábbról már ismert tájakat. A grafikai és audio körítés is teljesen elfogadható (már ha az ember gyomra meg bírja emészteni a nagyon keleties, gyermeki bájjal és könnyedséggel alaposan nyakon öntött stílust), tehát tényleg igényesen össze van rakva. A baj az, hogy lényegét tekintve igazából semmilyen, érdektelen, sablonos, nincs benne semmi olyan, ami kiemelné a tucat-MMO-k tengeréből. Ma, amikor a legtöbb nagynevű (nyugati és keleti) MMORPG már ingyenes modellre váltott (nemrég például a Rift is), nehéz ajánlani egy olyan játékot, aminek a legnagyobb érdekessége a kettes a nevében, és az előd, amihez nevén kívül szinte semmi nem köti...
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. KisDre
2013.07.05. 11:16
Tehát ami amerikának a WoW, az ázsiának a ragnarok online... most már 2.
Azért a húzó név mégis csak húzónév és lesz népszerűsége a minősége ellenére is (épp ahogy az amerikai alteregójának is)

Ami amúgy csak azért szomorú mert ezek olyan szépen blokkolják az MMO-k fejlődését ahogy illik. (Bár öröm látni hogy így is vannak remek darabok mint a GuildWars2, a Rift a harcrendszerével, meg még egy pár, nem is forradalmi, de újítGATÓ mmo-k) Na de majd remélem a TES Online beújít ahogy illik.

(fellehetne amúgy hozni a Wurms online-t, de az ott bukik meg hogy csak a nagyon fanatikusak élvezik, túl sokat kell beleölni hogy elérjünk egy olyan részre, ahol már pörgősebb lenne a játék, és akkor még ott van hogy van limitje meddig ingyenes, ahogy nevezik is, inkább szimulátor, mint játék)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. noPublicFG
2013.07.05. 12:06
vagy az Age of Conan
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. croix
2013.07.05. 12:37
4 évig ragiztam, saját szerverem is készült... ejj azok a régi szép idők :3
Az első RO2 próbálkozás kudarc volt, semmi köze nem volt a ragis feelinghez. Ez az újabb a "Legend of the Second" már hasonlít valamicskét, de még így sem adja vissza azt a hangulatot.
Valahol, külföldi elemzésben azt olvastam, hogy olyan mint valami csili-vili cirkuszi játék.
Személy szerint nagyot csalódtam benne, sokkal jobbat vártam az egésztől. És ezt nem csak a grafikára értem, hanem a harcrendszerre is. Tera és PSO2 mellett olyan MMO-t kiadni ami tab-targetes, szégyennek számít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. YellowFlas...
2013.07.05. 13:48
Aki értelmes MMO-val akar nyomulni az GW2, Tera, Rift trió közül választ és pont. Több nem hiszem, hogy van... sajna. (A PSO2-vel még nem játszottam, arról nem tudok nyilatkozni )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. croix
2013.07.05. 19:50
Én is csak a PSU-val toltam annakidején, de már az is freetarget-es volt. Erre mozdul el az MMO-s fejlesztések, így a tabtarget-esek alapból halálra vannak ítélve.
Ha meg ragizni akarnék, akkor befejezném a szerverem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. brroland
2013.07.06. 00:42
yellowflash...nagyon sok jó mmo van. star wars mmo is jó csak nagyon vissza van fogva a f2p de aki ezen részén túlteszi akkor az 1ik legjobb mmoval játszhat küldik nagyon szórakoztatók.
blade n soul is nagyon jó és messze lenyomná még a terrát is csak sajnos európai szero még nincs. (még mielőtt bárki követ dobna tera masszív ázsia mmo ami kapott nyugat verziót)
archeage is egészen jó bár róla nem sokat tudok, nem is nagyon olvastam.

szóval jóval több jó mmo van mint te emlegetsz csak keresni kell.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. KaiotEch
2013.07.06. 13:00
Hát a grafika nem valami hűde...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. YellowFlas... brrol...
2013.07.08. 03:54
A StarWars-os MMO minden, csak nem jó. A B&S-ról felesleges nyilatkozni is, mivel nincs nyugati szerver. Az Archeage-nél azt hiszem most akarnak normális nyugati szervert nyitni, de még nagyon gyerekcipős erre fele, szinte Béta, szóval hagyjuk. Aki kiforrott MMO-t akar, az azokkal nyomul, amiket leírtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Leon121
2013.07.08. 10:28
Vagy az EverQuest 2-vel, vagy a Lord of the Ring Online-nal, vagy a Dungeons & Dragons Online-nal, vagy a Fallen Earth-szel, hogy csak a havidíj nélkülieket említsem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. jurganov
2013.07.08. 13:18
a tera nagyon jó,csak kevés az ember
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. mikej95
2013.07.08. 19:46
Még egy ilyen MMO-val sem játszottam, nekem nagy élmény lenne bármelyik! Tényleg nem fejlődtek sokat a leírtak alapján.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. balikabo
2013.07.09. 11:34
Szerintem a mostani legjobb MMo az a TERA persze ez saját vélemény, nem játszom már vele időhiányában, az hogy napi 1 max 2 órát játszak annak meg nincs értelme MMO-nál, de akkor is játszottm 4 évet lineage 2 vel, 1 évet warhammer online-al(ami szerintem brutéljó volt csak a wow mellett esélytelen) wow-al 1,5 évet még az aion-t is kipróbáltam de a TERA nálam mindent visz eddi. Látványban játékmenetben mindenben. Kiváncsian várom a Final FAntasy 14 mmo-ját mert az most elkezdett érdekelni és lehet ujra leszögez a gép elé ha kijön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. jurganov
2013.07.10. 11:08
a rag2 elindításakor másnak is ellenőrizni akar mindent?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!