iPon Cikkek

Ratchet and Clank - Ide a csavarkulcsot!

Dátum | 2016. 05. 09.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Ratchet and Clank sorozat közel másfél évtizedes múltra tekint vissza, és ahogy ezt a 14 évet átölelő cikkében Balázs is írta, a szárnyalása mellett azért megvoltak a mélypontjai is. Ráadásul pont az utolsó játékok nem sikerültek valami fényesen, amik a második trilógia lezárása körül jelentek meg (All 4 One, Q-Force), úgyhogy épp ideje volt, hogy kapjunk valamit, amit újfent csillogó szemekkel tolhatunk végig.
A mozikban most játsszák a játék alapjául szolgáló Ratchet and Clank filmet, aminek a létrejötte egyrészt azt jelenti, hogy a Sony nagy becsben tartja a duó kalandjait, másrészt ez a helyzet remek alkalmat biztosított arra, hogy megnyomják az újraindítás gombot, és új közönséget vonzhassanak be. Mindig riasztónak hat ugyanis, ha valaminek már sok része volt, el tudja venni az ember kedvét attól, hogy beszálljon a hajóba. Éppen ezért az új játék és a film egyszerre készült, ugyanazt a történetet mesélik el, ami tulajdonképpen nem más, mint az eredeti, 2002-es rész újragondolása. Az alapok maradtak, de felbukkannak új karakterek (és egy régi ismerős is), kibővítették a játékot, a kinézetét pedig méltóvá tették a filméhez. Mivel kéz a kézben született a két produktum, ezért bár alapvetően nem szoktunk filmekkel foglalkozni, most hadd tegyek kivételt, egyszerűen muszáj beszélnem a mozis változatról, mert már az első trailernél tudtam, hogy ott fogok ülni az első napon a vászon előtt. Viszont amit láttam, az nem feltétlenül győzött meg arról, hogy ezen a médiumon is erőltetni kell a sorozatot. Néhány igazán jó pillanatot leszámítva ugyanis a Ratchet and Clank nem működött a moziban. Biztos lesz, aki nem ért egyet velem, de egyszerűen az a sok apróság, ami naggyá teszi a játékokat, hiányzott a filmből. Arról nem is beszélve, hogy Qwark kapitányt tökösebbnek állította be, mint amilyen valójában, és ez szerintem elvesz egy kicsit a karakteréből. Kaptunk egy enyhén szórakoztató eredettörténetet, én pedig elkezdtem aggódni, hogy milyen lehet a játék. Szerencsére feleslegesen.
Azt ugyanis szögezzük le már az elején, hogy a remake kiváló lett. Aki látta a filmet, annak a sztori már viszonylag kevés újdonságot fog tartogatni, még az átvezetők egy része is egy az egyben át van emelve onnan. Viszont van pár apróság, ami csak a filmben volt benne, és rengeteg kaland, ami csak a játékban. Abból ugyanis kiderül, hogy Ratcheték útja nem volt eseménytelen, sőt, igazából a fejlesztők igyekeztek mindent, de tényleg mindent belezsúfolni ebbe az egy játékba, amit eddig a sorozatban láthattunk.
A kütyüválaszték például óriási, de éppen ezért egyikre sem épít annyira a játék, mint az előző részekben. Hiszen volt már, hogy a síneken csúszkálás volt a középpontban, volt, hogy a repkedés, most pedig minden egyszerre, és mivel alapból nem túl hosszú a játék, így szinte mindenbe csak belekóstolhatunk. Néhány számítógépet egy új logikai játékkal nyithatunk ki, de szokás szerint, ha valaki nem érzi magát erősnek ebben a műfajban, a sztori előrehaladásához kellő részeket átugorhatja, csak az opcionális, kincseket rejtő ajtókat kell mindenképpen nekünk kinyitni. A kütyük mellett a második dolog, ami meghatároz egy Ratchet and Clank játékot, az a fegyverválaszték, és ebben sem kell csalódnunk. Rengeteg nagy kedvenc tér vissza és újdonságokat is kapunk. A régiek között ott van például a Groovitron, ami egy diszkógömb, és _bárkit_ megtáncoltathatunk vele, még a bossokat is! (Van is rá egy trófea, hogy táncoltassunk meg mindenkit.) A másik személyes kedvencem Mr. Zurkon, aki a megjegyzéseivel feldobja a játékot. Az újdonságok közül az egyik legérdekesebb a Pixelizer, ami visszaküldi az ellenfeleket a múltba, amikor… még sokkal kisebb volt a felbontás. A „normál” fegyverek mellett tehát most sem kell a szomszédba mennie a fejlesztőknek hülyeségért, de a kötelező szuperfegyverről, a Rynoról sem kell lemondanunk.
A fejlődésrendszer egy az egyben olyan, mint az Into the Nexusé. Ha Ratchet szintet lép, több életereje lesz, fegyvereket a kihelyezett Gadgetron pontoknál vehetünk, és kétféleképpen fejleszthetjük őket. Egyrészt a használattól szép lassan szinteket lépnek, másrészt a boltokban raritaniumot (ritkánium) használva tovább tápolhatjuk mindet. A sima vásárlásokhoz csak csavarok kellenek (ez itt az alap fizetőeszköz), de azt most elég bőségesen adja a játék, nem probléma mindent megvenni egy végigjátszás alatt.
Amellett, hogy végigfutunk a játékon, vadászhatunk az elrejtett cuccokra is. Most két dologra fókuszál a játék, a szokásos arany csavarokra, és újdonságként kártyákra. A csavarokkal főleg kozmetikai extrákat nyithatunk ki (maszkok, filterek a képernyőre, ruhafestések, stb.), de ha már csak szórakozni akarunk, akár csalhatunk is velük (végtelen lőszer, sebezhetetlenség). Lehet, hogy csak túl sok Ratchet and Clanken vagyok túl, de ezúttal nem éreztem azt, hogy lehetetlen lenne a megszerzésük, az első végigvitelre meglett mind. Egy jótanácsom viszont van a kezdőknek: nem kell aggódni, ha valamit épp nem tudunk megszerezni, lehet, hogy később visszatérve a bolygóra egy új kütyüvel már menni fog, és a játék végén szerezhetünk egy kincskersőt, ami bejelöli a helyüket a térképen (ettől persze még nekünk kell rájönni hogy jutunk oda).
A gyűjtögethető kártyák a nosztalgia faktort erősítik. Véletlenszerűen potyognak az ellenfelekből, és paklikat is lehet találni, de hogy mi lesz bennük, az teljesen random. A duplikált példányokat becserélhetjük, és ha sikerül összetartozó darabokat összegyűjteni, akkor némi bónuszt is kapunk a sebzésünkre vagy a potyogó csavarokra, de az aktuális szuperfegyvert is úgy kaphatjuk meg, ha összeszedjük a lapjait (ezek viszont nem véletlenszerűen esnek, meg kell találni őket). A lapok általában helyszíneket, karaktereket vagy fegyvereket ábrázolnak, megfordítva őket pedig információhoz juthatunk róluk. Erre a múltbatekintésre erősít rá a múzeum is, amit az első végigjátszással nyithatunk meg. Na szóval, hol is tartunk? Kütyük pipa, fegyverek pipa, gyűjtögethető cuccok pipa... mi kell még egy jó Ratchet and Clank játékhoz? Nos, a lényegről még nem beszéltem, ez pedig az atmoszféra. A világ adott, de mindezt élettel megtölteni már nem egyszerű feladat, az Insomniac csapatának viszont újfent ragyogóan sikerült megoldania. Szinte mindenkinek a kinézete tükrözi az egyéniségét, az animációk mókásak, a világok pedig tele vannak apró részletekkel és csodásan festenek. Maximum amiatt húzhatjuk a szánkat, hogy maradt az Into the Nexusnál bevezetett 30 fps, pedig azelőtt a Ratchetek mindig a 60-at célozták meg. A rajzfilmes kinézet miatt viszont úgy is remekül néztek ki, elég megnézni a Crack in Time-ot például, szóval szerintem kicsit érthetetlen a döntés. Legalább a 30-at betonstabilan tartja a játék, és az irányítása is sokkal közvetlenebb, mint a Nexusé volt (mondjuk az a technikai limitek miatt azért néha már szenvedett az fps tartásával), úgyhogy pár perc után már nem igazán érdekelt az fps kérdés.
Verdikt A remake hamisítatlan Ratchet and Clank játék lett, méghozzá a jobb fajtából. Nem a széria legjobbja (az továbbra is az A Crack in Time), de rajongóknak kötelező vétel, újoncoknak pedig tökéletes belépési pont a szériába (bár én nagyon ajánlom a Future szériát is annak, akinek van egy PS3-ja). Kicsit talán rövidre sikerült, mert még mindent összegyűjtve is elég bő 10 óra hozzá, ha pedig utána nekimegyünk a kihívás módnak, hogy kimaxoljuk, akkor is megleszünk cirka 20 óra alatt. Cserébe viszont nem is kérnek teljes árat érte, úgyhogy talán ezt meg lehet bocsátani neki. A kérdés már csak annyi, hogy mi lesz ez után? A filmes vonalat szerintem nem feltétlenül kéne erőltetni, de erről majd a mozijegy eladások döntenek, nem én. Játék szinte biztos lesz új, hiszen kész a motor hozzá, az alapok fel vannak húzva. Dehogy a folytatások a régi epizódok újragondolásai lesznek, vagy valami teljesen új kaland, az már kérdéses. A film és a játék vége is belengetett egy-egy lehetséges főgonoszt, és hát a sorozat hosszú történetére visszatekintve is bőven van miből válogatni, úgyhogy én személy szerint alig várom, hogy visszatérhessek ebbe a bóhókás, nagyon is szerethető univerzumba, ami a PlayStation brand egyik gyöngyszeme.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!