iPon Cikkek

Raven's Cry - Vérbosszú kalóz módra

Dátum | 2015. 03. 03.
Szerző | rootshaper
Csoport | JÁTÉK

Nem éppen jó előjel, ha egy játék azzal hívja fel magára a figyelmet megjelenés előtt, hogy látszólag soha nem akar kijönni. Mai tesztünk alanyának esetében az első dátum 2013. október 24-e volt, de egy hirtelen stúdióváltást követően (az Octane Games helyét a Reality Pump vette át) az időpont tovább tolódott 2014 májusára. Ezt követően még három alkalommal csúszott a kiadás dátuma, mire végre valahára, 2015-ben a boltok polcaira került a "végleges" termék. Egészen véletlenül kifejezetten jól időzítették a megjelenést, mivel egyrészt az év eleji uborkaszezonban semmi nem nyomhatja el a kisebb csapatok próbálkozásait, másrészt kalózos témájú programokban sem bővelkedünk éppen. Az Assassin’s Creed IV: Black Flag által uralt állóvízbe kellemeset csobbanhatott volna a Raven’s Cry, ehelyett viszont egy vödör sarat sikerült csak belelocsolni a Reality Pump csapatának a mi kis képzeletbeli medencénkbe, pedig annyira jó lett volna végre kellemeset csalódni.
Hősünk, Cristopher Raven a szó legszorosabb értelemben vett átlagkalóz és átlagfőhős egyben. Kampókeze van, több hetes borostája, és kiábrándult, lekezelő hangneme. Nagyjából ennyi jellemábrázolásra futotta a sztori megalkotóitól, de többi karakternél sincs ez másként, sőt. A főszereplő motivációjának forrása is a végletekig klisés: véres bosszúállás a szerettei meggyilkolóin. Természetesen miközben ezt a nemes küldetést űzzük, számos mellékszálat is felgöngyölíthetünk. Jártatok már úgy egy játékkal, hogy akármennyire is akartátok, nem sikerült beleélni magatokat a főhős szerepébe, átérezni a világfájdalmát és együtt örülni vele egy izzasztó harc után? Nos, ahogy már írtam, komolyan akartam szeretni a Raven's Cryt, a főhőst és mindent a játékban, de egyszerűen nem jött össze. A szinkron annyira unalmas, felolvasópróba-szerű, hogy egy idő után egyszerűen nem voltam hajlandó végigvárni az amúgy kimondottan sok párbeszédet, mert félő, hogy elaludtam volna rajtuk. De ennél is rosszabb az, amikor ki tudja milyen indíttatásból a fejlesztők úgy érezték, hogy nem annyira ciki, ha néhány párbeszédhez nem vesznek fel szinkront. Komolyan mondom, soha nem láttam még ilyet boltba került játék esetén, hogy egy párbeszéd közben néha kimarad egy-két mondat, amit csak feliratozva olvashatunk el. Nem, ez nem a mellékküldetések közben fordul elő, hanem a fő sztorivonalon is, túl gyakran ahhoz, hogy elnézhető legyen. De még ennél is rosszabb, hogy a játék hemzseg a helyesírási hibáktól és elgépelésektől, amin már csak a fejem fogtam. Elég ritka az ilyesmi a videojátékok világában.
A játékmenet két nagy részre tagolódik: szárazföldi harcra és tengeri csatákra. Előbbi végtelenül primitív, egyszerű button smashing az egész. Tudunk kicsit ütni, nagyot ütni, védekezni, elugrani és alkalomadtán pisztolyt rántani. Mindezek közül elég, ha a kis ütést kalapáljuk, így nem nagyon tud az ellenfél visszaütni és többnyire miénk a győzelem. Karakterünket fejleszthetjük is természetesen, hiszen minden leölt ellenfélért tapasztalati pontokat kapunk, valamint lehetőségünk van a fegyverarzenálunk bővítésére is. Itt sem kell semmi meglepőre számítani, tényleg a legbiztosabbra mentek a fejlesztők, csak olyan fejlődési lehetőségeink vannak, amiket még véletlenül sem kell átgondolni, vagy balanszírozni, pusztán az ellenségek számának és életerejének növekedését ellenpontozzák: lehet sebzést növelni, a lopakodást fejleszteni, életerőt gyarapítani ésatöbbi ésatöbbi.
Az ilyen játékoktól szinte lerí, hogy a készítők úgy gondolták, fognak egy meglévő, működő rendszert valami jól fogyó címből és átemelik, annak reményében, hogy majd ők is nagyot akaszthatnak. Lehet, hogy nagy titkot árulok most el az így okoskodóknak: ez többnyire nem működik. Esetünkben ez a játék nyilván az Assassin's Creed 4: Black Flag. Minden apró aspektusban érezni a Ubisoft sorozatának hatását a csapatra; a menürendszer, a UI, a lehetőségek és a helyszín is mind-mind az említett játékot idézik. Mindenből felületesen nyúltak egy picit, de az ellopott mechanikák mélységeit valahogy nem sikerült már átemelni a Raven's Cryba. Ha pedig mindez még nem lenne elég ahhoz, hogy lepontozzam a Reality Pump nagy sikervárományosát, akkor megemlíteném még az elképesztő technikai hibákat, amiket vétettek a fejlesztési fázis alatt. Az első és legfontosabb, hogy a játék futási sebessége kritikán aluli. Nem mondanám, hogy egy erőgép kapott helyet az asztalomon, de még jelenleg is a legtöbb friss játékot FullHD felbontásban és High-Ultra beállítások közt balanszírozva elviszi. Pont ezért volt meglepő, ahogy a játék első indításakor már a menüben szaggatást sikerült érzékelnem, annak ellenére, hogy a látvány messze nem üti meg a bekönnyezési szintet. Némi tweakelés után elindítva a sztorit még több szaggatás fogadott, így kénytelen voltam tovább butítani az amúgy is elég szegényes látványt, minek eredményeképpen egy olyan ronda játékot kaptam játszható FPS mellett, hogy én is hasonló bosszút kívánnék állni a fejlesztőkön, mint Christopher a családja mészárosain. Mondhatnám, hogy 2015-ben megengedhetetlen ez a silány optimalizáció, de sajnos láttunk már sokkal nagyobb csapatoktól is döbbenetesen rosszul finomhangolt játékokat, hogy csak néhányat említsek, ott a GTA IV, vagy a WatchDogs.
A gyenge látványhoz egyébként méggyengébb animációk járnak: főhősünk a szárazföldön úgy mozog, mint aki pár milliméterrel a föld felett lebeg, és csak azért imitál járást, hogy ne tűnjön fel a járókelőknek. Mindez csak rosszabb lesz harc közben; az ellenségek és Chris is gyászosan teljesítenek, kardcsapás animációból például összesen kettőt számoltam, a kétféle ütésmódra. Hangok terén talán kicsit jobb a helyzet, egész sokszínű a paletta, a városok zaja, a hatalmas hullámok moraja és a hajónk recsegése-ropogása mind a helyükön vannak. Ugyanez elmondható a zenéről is: változatos, hangulatos dallamok csendülnek fel, pont olyanok, mint amilyeneket egy kalózos filmhez, vagy esetünkben játékhoz az ember el tud képzelni. A kocsmákban vidám ivónóták szólnak, a városban nyugisak, a harcok hevében pedig pörgős zenék pumpálják az adrenalint. Kár, hogy mindez elsikkad a játék összes többi aspektusa mellett. És akkor a milliónyi bugról még nem is beszéltem. Ha a technikai hiányosságoknál még nem adtátok fel, akkor jobb ha tudjátok, vannak bugok is szép számban. A kérdés már csak az, hogy akkor minek tologatták a megjelenést, ha nem emiatt? Vajon milyen lehetett a játék akkor, mikor először meg kellett volna jelennie? Az egésznek olyan early-access és játszható alfa verzió közötti érzése van, ugyanis számtalanszor estem ki a térképről, sétáltam keresztül ellenségeken, ragadtam bele egy egyszerű hordóba vagy épp egy ház falába, de olyan eset is előfordult, hogy az ellenségek előtt táncolgatva azok tudomást sem vettek rólam, sőt, az ellenkező irányba kezdtek el tüzet nyitni! A kamerakezelés szintén förtelmes, ugrál és nem jól követi a karaktert, aminek köszönhetően egyenes vonalban sétálni szinte lehetetlen, mert mindig hozzá kell korrigálni az örökké lötyögő kamerához az irányzékot. Ez csak még rosszabb, ha zárt, szűk helyen vagyunk, akkor ugyanis a kamera teljesen megbolondul, átmegy falakon, ami miatt nem látszik Christopher. A listát még jó ideig folytathatnám. Kicsit bűntudatom van egy ilyen cikk megírása után, hiszen egy játékfejlesztő stúdiót mindig úgy képzelek el, hogy ott csak olyan emberek ülnek, akik kompetensek a témában, maguk is szeretnek játszani és a maximumot akarják kihozni munkaidejükből, esetleg még túlórázni is hajlandóak, hogy tudják tartani a megjelenési dátumot. Ezt a Reality Pump csapatáról nehezen tudom elképzelni, hiszen ha valaki olyan leül tesztelni ezt a játékot, aki játszott már előtte bármi mással is, akkor rögtön rávágja, hogy "srácok, üljetek még ezen olyan fél évet, és talán lesz belőle valami". Az egésznek igénytelenség és izzadtság szaga van, mintha a fiúk/lányok rosszul mérték volna be a szélirányt és ahelyett, hogy a Black Flag sikereinek farvizét csípték volna el, tulajdonképpen széllel szemben indultak el és többet haladtak hátra, mint előre.
Szeretnétek tudni, hogy megéri-e vele játszani? Megéri-e megvenni és időt szánni rá? A válaszom: nem. A játék ebben a formájában játszhatatlan, unalmas és néhol pofátlanul nehéz. Ez pedig nem a komplexitásának köszönhető, hanem a hiányos magyarázatoknak, a nem létező tutorialnak és annak, hogy az irányítás és a kamerakezelés olyan, mintha egy részeg matróz kódolta volna. Mindenre magadtól kell rájönni és mire sikerül, az egésztől elmegy a kedved a sorozatos elbaltázások miatt. A jutalom pedig értéktelen gyűrűkben, ékkövekben és pénzben merül ki. Sok minden változhat még vele, ha rászánják az időt és befoltozgatják patchekkel, de jelenleg a fentebb leírt állapotok uralkodnak, így mindenkit óvva intek tőle. Ha tehetitek, kerüljétek el, tényleg. Számtalan jobb időtöltés van a világon, mint a Raven's Cry, például hólapátolás, porszívózás, vagy akár kavicsdobálás a Dunába. Értékelés: 3/10 Platformok: PC, PS3, PS4, OS X, Linux Tesztplatform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Cavalli87
2015.03.03. 08:17
"...mintha a fiúk/lányok rosszul mérték volna be a szélirányt és ahelyett, hogy a Black Flag sikereinek farvizét csípték volna el, tulajdonképpen széllel szemben indultak el és többet haladtak hátra, mint előre."

Olyan busz után futtok, ami szembe jön veletek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Crytek01
2015.03.03. 09:44
Ez is csak kb 1.5 év múlva lesz játszható Epic Edition vagy Enchanted Editon kor mint a Two Worlds. Ismerjük a céget nincs ezzel semmi gond.
Tudtuk mire számítsunk én legalábbis igen.

Jelenleg egyedüli negativum számomra hogy 2 magos gépen gtx 460 társaságában bármilyen lowra butítva is játszhatatlanul akad.
De 1.5 év múlva már lesz hozzá gépem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rootshaper Cryte...
2015.03.03. 15:08
A Two Worlds esetében nem tapasztaltam ennyire kiábrándító optimalizációt és játékmenetet, az valahogy már kezdeti állapotában is egész ígéretes volt. De lehet, hogy az idő megszépítette az emlékeimet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. mikej95
2015.03.03. 18:35
"Mondhatnám, hogy 2015-ben megengedhetetlen ez a silány optimalizáció, de sajnos láttunk már sokkal nagyobb csapatoktól is döbbenetesen rosszul finomhangolt játékokat, hogy csak néhányat említsek, ott a GTA IV, vagy a WatchDogs." ACU kimaradt, ha már "annál" a sorozatnál és kiadónál tartunk. A különbség csak az, hogy az ACII-vel és folytatásaival legalább letettek valamit az asztalra. Hogyan lehet valamit így elszúrni, ha már kész van egy működő koncepció, fel nem fogom. Shadow of Mordor szégyentelenül ellopta az AC játékok szinte minden aspektusát, persze hozta is a kötelező egyediséget.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Th3Ac3
2015.03.03. 18:56
Ilyen igénytelen hulladékot kiadni 2015-ben... Ehhez kell ám a bátorság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Rassyel mikej...
2015.03.03. 19:12
Nem az AC-ből nyúlt.hanem a Batman-ből.-gyakorlatilag az egész harcrendszert-.Az Ubi is onnan nyúlta az AC-hez...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Rassyel roots...
2015.03.03. 19:16
Én szerettem az összes bug ellenére is.Pl.:vadászok fakéséből egyszer 178-at pakoltam egymásba.Több százezer aranyat ért.nem tudtam eladni senkinek.Elő is veszem újra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Magyar88
2015.03.22. 12:16
Próbáltam annó én is eme tákolmány gamét hát mint ne mondjak ez annyira szr,nehéz,unalmas,egysíkú,érdektelen,pokolian rossz és nehéz irányítással bíró,fatális és egyben bődületes bugokkal teli game h én még az elmúlt 20-30 évben ekkora mocskot mint ez nem láttam. Jogosnak tartom a cikk írójának a véleményét. Aki teheti ezt a hányás és kaka kupac keveréke játékszerűséget kerülje el hatalmas nagy ívben!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!