iPon Cikkek

Remember Me – Viszontemlékezésre!

Dátum | 2013. 07. 31.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A Remember Me megjelenése előtt hatalmas elvárásaink voltak a francia Dontnod játékával szemben. A Capcom komoly kampányt csinált neki, rengeteg hírünk volt például, ami azzal foglalkozott, hogy miért is nő a főhős és tudnak-e majd így azonosulni vele a játékosok. Igazából viszont teljesen mindegy volt, mert a Remember Me körülbelül annyira szerepjáték, mint a Tomb Raider. Végig külső szemlélői voltunk egy sztorinak, beleélésről szó sem volt. Nilin márpedig csinos, szóval az egész felhajtás csak reklámnak volt jó. Hagyjuk is inkább ezt és térjünk rá arra, hogy mit is vártunk a játéktól. Azt tudtuk, hogy akciójátékot kapunk, de volt emellett egy ígéret. Ígéret valami olyan élményre, amilyennel eddig egyik más játékban sem találkozhattunk. Ez pedig az emlékek befolyásolása, egy olyan gameplay elem, amivel átírhatjuk egy karakter múltját, ezáltal megmásítva az ő jelenét és egyben személyiségét. Izgalommal vártuk, hogy mi történik majd, ha valakinek kiszakítjuk egy részét, elvesszük azt a hajtóerőt, ami meghatározta a cselekedeteit és motiválta. Hogy dolgozza fel ezt egy ember, hogyan változik meg a viselkedése és nem-e érez majd ürességet vagy kezd el gyanakodni? Azt képzeltük, hogy a játék sztorija az emberi lélekről szól majd és arról, hogyan nem képes a társadalmunk lépést tartani a technikai fejlődéssel. Nem vártunk igazi mélyen szántó alkotást, de az erre való törekvést igen. A Remember Me viszont hamarabb feladta ezt és vált egy monoton akciójátékká, átlagos irányítással és harcrendszerrel, közepes sztorival és közepes… mindennel. Miért érdemes mégis tovább olvasni ezt a cikket? Mert attól eltekintve, hogy a játék nem hozott újat ott ahol vártuk tőle, egy szórakoztató alkotás lett, aminél azért bőven találni rosszabbat is, ha el akarjuk ütni az időnket. Az akciójátékok kedvelőinek tehát mindenképpen ajánljuk figyelmébe elemzésünk hátra lévő részét.

Egy akciójáték esetében mi más is lehetne a leginkább meghatározó a választásnál, mint a játékélmény. Mit is mondhatnánk, amennyiben a Devil May Cry társaságában nőttetek fel és az elmúlt pár évben Kratos-szal lógtatok együtt péntek esténként, akkor nem biztos, hogy Nilin álmaitok asszonya. A Remember Me harcrendszere viszonylag egyszerű, különböző hosszúságú, ütésekből és rúgásokból álló sorozatokat kell kiraknotok, egy-egy kitérés beiktatásával. Van 3, 5, 6 és 8 hosszú sorozat, melyeknél különböző sorrendben kell nyomnotok két gombot és ennyi. PC-n ez annyit tesz, hogy a jobb és bal egér gombon zongoráztok, és néha rácsaptok a szpészre (kitérés). Ennyi.
A Pressen rendszerre nem fogunk sokáig emlékezni innovativitása okán
A harcon túl is van világ persze, hisz ott a felfedezés, gyűjtögetés, mászás éééés jelen esetben az emlékmixelés. Alanyunk ezeket a pontokat… nos, teljesítette. A játék elképesztően lineáris, de azért felszedegethetünk néhány nem nagyon elbújtatott stat növelő extrát (fejezetenként 2-3, max. 7 található), emlékfoszlányt és van néhány tucat opcionálisan szétlőhető robotbogár (Scaramech) is. Az achievement vadászok talán 20+ órára is felvihetik a játékidőt ha mindent össze akarnak szedni. Ez viszont nem változtat a tényen, hogy végig olyan érzésünk volt, mintha egy dobozban mászókáznánk. Mászás közben unalmamban arra gondoltam, hogy milyen jó is volt a Deus Ex: Human Revolution, ahol 1-nél több út is létezett a feladatok megoldására. Megbocsátható lett volna a játék linearitása, amennyiben a sztori és az atmoszféra levesz minket a lábunkról, a Remember Me viszont egyáltalán nem nyújt kiemelkedőt ilyen téren. Az egyértelműen látszik, hogy van mögötte pénz és precíz profizmus, erről a menük és a disztinktív stílus árulkodik, de mind hiába. Amikor először megpillantottam Új-Párizs utcáit és a francia főváros nevezetességeit sci-fi környezetben, egyszerűen nem éreztem semmit. Egy doboz festett falait láttam csak, a világ nem tudott beszippantani. Egyetlen olyan pillanat sem volt, amikor elállt volna a lélegzetem, vagy összeszorult volna a szívem. A grafika így a mostani generáció végén lehetett volna szebb is, ha egy szóval kellene jellemeznem a külcsínt, azt mondanám, hogy steril.
Miért nem akadt el a lélegzetünk ennél a látványnál?
A sztori mindezzel együtt nem rossz, fenntartja az érdeklődést és a lezárása is viszonylag jól sikerült. Volt egy-két karakter (leépült emlék-narkósok, első főellenség), akire felhúztuk a szemöldökünket, de aztán egy vállrándítással továbbmentünk, az orrunk alatt azt mormolva: „Eh, franciák”. A történetből nem sok minden hiányzott, csak Mi. Az, hogy az emlékmixelésnek gyakorlatilag csak 1 kimenetele lehetett, 1 jó megoldás létezett. Maximum achievement járt azért, ha találunk még egy vagy két alternatívát. Magyarán szólva semmi beleszólásunk nem volt abba, hogy kit és hogyan változtatunk meg. Még a játékmechanika is bosszantó volt, mert PC-n az emlékfolyam visszatekerését úgy oldották meg, hogy köröket kell leírni az egérrel (kontrolleren gombával ez még elmegy, de egérrel…), és lelassítani, ha meglátunk egy befolyásolható elemet, amit képhiba jelez. Enyhén szólva nem volt kifinomult a dolog, a végén áldottuk a szerencsénket, hogy összesen csak 4 mixelés van az egész játékban. (Az alábbi trailerben 2:15-től kezdődően kaphattok egy kis ízelítőt belőle.)
A hangok és a zene tekintetében is vegyesek az érzéseink. Az előzetesekből is ismert fő téma fülbemászó, a játékban szinte végig ennek variánsai szólalnak meg. Több helyen viszont – feltehetően szándékosan – raktak zajokat a zenébe, ami olyan hatást keltett mintha elakadt volna a szalag. Valószínűleg arra gondoltak, hogy ez majd ad a dramaturgiához, úgy, mint a képhibák. Nos, meg lehet érteni ezeknek az értelmét és üzenetét, de amíg a képhibákkal csak-csak ki lehet egyezni, addig a hanghibák fülsértőek, egy fejfájásra hajlamos embernek pedig okozhatnak néhány kellemetlen percet. A szinkronokról elég annyi, hogy rendben voltak. A Remeber Me tehát nem ért fel a reményeinkkel, de néhány délutánt azért el lehet vele tölteni. Szerencsére nem húzták túl, azt a 1X órát még nem fogjátok sajnálni az életetekből, a rászánt pénzt viszont annál inkább. Javasolt megvárni, míg lecsúszik a 2-3000 forintos kategóriába, addig viszont: a későbbi viszontemlékezésre. A BSG-s „frak” óta ismét divatba jöttek az egyedi szlengek, a Dontnod nagyon ötletes volt a „Remember you soon”-nal, ha másért nem is, ezért piros pont jár nekik…

Platformok: PC, PS3, Xbox 360 Tesztelt platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

28. Hakurei
2013.07.31. 09:55
Egyszeri élménynek nem volt rossz játék, bár alóban nem sikerült kihozni belöle a koncepcióban rejlö potenciált. A "kellemetlen a pc-s irányítás"-hoz annyit füznék hogy az ilyen syílusú játékok legalább annyira igénylik a kontrollert mint a stratégiák az egeret, egy valamire való gamer konfignak ma már alap perifériája kellene legyen az is, csak sok bill+egér fasiszta még mindig habzó szájjal gyülöli pc-s elitista körökben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. balikabo
2013.07.31. 09:56
Teljesen egyet értek veled, próbáltam PC-n és boxon, sokkal könyebb kontrollerrel,a hogy pl pc-n az fps vagy mmokat egér billel, ez már csak ilyen ezért sem értem a vitákat a 2 között, a játék maga érdekes de azon kívül hogy játszottam vele kb 1,5-2 órát nekem elég volt, a zene idegsített már a végén és monotonnak tűnt kissé a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Trevize198...
2013.07.31. 10:42
Szerintem ennél azért többet érdemel, bár egy az egyben ugyanaz az érzésem volt végig mint a Deus Ex: Human Revolution-nél. Magában a világban és a történetben eszméletlen potenciál van, elgondolkodtató, magával ragadó és érzelmektől sem mentes. De aztán jön a harcrendszer. Nem igazán érdekel, hogy controllerrel jobb PSen meg Xboxon, egyszerűen gagyi. Egy mély tartalommal megáldott játékhoz nem illik ez a k-k-kombós streetfighter harc. Nilin karakterje szintén zseniálisan el van találva, nem éreztem azokat a problémákat amiket megjelenés előtt említettek, hogy esetleg nem tud a férfi játékos olyan érzelmes szálat kötni egy női karakterhez. Rengeteg jó ötlet volt benne és a kivitelezés is szép volt. A grafikára sem volt panaszom, erre a világra amit összeírtak hozzá, tökéletes volt ez a képvilág. A zene meg végig nagyon jó volt, ezt a részét igazán nem értem az értékelésnek. Pontosan azt a hangulatot teremtette meg vele mint ami a Deus Ex-ben végigment. Minden pozitívuma ellenére el kell ismerni, hogy egy kihagyott ziccer. Ez év játéka is lehetett volna, ha rendesebben alányúlnak. Így csak megmarad egy szép emléknek. Nekem személyes kedvenc lett, de nagyon sajnálom, hogy nem hoztak ki belőle többet. Azért minden sci-fi rajongónak megér egy pár órát az életéből.

Látvány: 8/10
Hangzás: 10/10
Játékélmény: 6/10
Szavatosság: 5/10

72,5%
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. mtrx220
2013.07.31. 10:58
ennyire azért nem rossz játék ez szerintem sem..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Asagrim
2013.07.31. 11:26
Szerintem megkapta a maximális pontszámot amit megérdemel. Ez egy koreai/japán stílusú verekedős gagyiság, amiből 12 egy tucat, a szokásos harci robotokkal, meg a dragonball beütésű szuperharcos energiával ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. i2k010
2013.07.31. 11:29
Na ne szórakozzunk kérem ezzel a 60%-al és a Metacritic utáni nyáladzással!
Mikor már a felhasználók is minimum 75%-ra értékelik a 100-ból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. yeezs
2013.07.31. 13:36
Amikor itt utoljára játék cikket olvastam, akkor még az volt a probléma, hogy minden nevet hájpolnak, hogy minél többen vegyék.
Most lehúztak egy címet, ami nem tud kiemelkedni a nagy átlagból, az a baj.
Nem értem az embereket...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Trevize198... yeezs
2013.07.31. 14:38
Na most a lehúzás is egy vélemény, nincs is gondom vele, csak az olyan részeket nem értettem a cikkben mint "közepes sztori" (ami szerintem a játék egyik erőssége és igencsak kiemelkedő és elgondolkodtató), na meg a hangzásnál "vegyesek az érzéseink" (ami meg a játék szerintem abszolút fénypontja). Ízlés kérdése, ahogy nagyjából minden ez igaz.

Engem a nem megérdemelt hájp és a lehúzás is idegesít, itt most inkább csak ízléseltérést látok. Lehet a cikkíró nem szereti annyira az elvont sci-fit. Ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Svindler Trevi...
2013.07.31. 14:51
Trevize1987: engem nagyon idegesítettek a műhibák a zenében, először azt hittem, hogy meghalt a hangkártya driverem

A sztori meg elgondolkodtató akart lenni, de egyrészt a körítés ehhez sokszor nem ér fel, másrészt több akart lenni, mint ami volt (legalábbis szvsz rövidsége ellenére sok volt a hiba és egyszerűség benne). De valsz, tényleg ízlés eltérés lehet, az ellen meg nem lehet mit tenni. (én pl. imádom a Deus Ex: HR-t, de sokan arra is fanyalogtak).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Trevize198... Svind...
2013.07.31. 15:05
A Deus Ex: HR az utóbbi évek egyik legzseniálisabb játéka, fanyalgásom oka ott az, hogy állati rossz lett az FPS motor (vagy a végeredmény amit kihoztak belőle)... Megnéztem volna ugyanazt egy Frostbite 2-vel. Más probléma nem volt vele.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. i2k010
2013.07.31. 16:25
"Megnéztem volna ugyanazt egy Frostbite 2-vel"

Tehát, kiválasztottad volna a lehető legrosszabb motort a piacról...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Lazahunter
2013.07.31. 16:59
balikabo - 2013-07-31 09:56:38

Viszont míg konzolon problémás lehet az egér+bill használata, addig PC-n semmi sem akadályoz meg abban, hogy kontrollert használj, ha egy játék alapirányítása arra van kihegyezve.

Ott van pl a Dark Souls PC-n, aminek irányításával sokan szenvednek, miközben egy egyszerű vezetékes X360 kontrollerrel tökéletesen lehet vele játszani ... és semmilyen hátrányt nem jelent, nem kell abban célozni, egyebek tökéletes.

Sok 'PC-s' tartózkodik a kontrollerektől, miközben az az egyik ős beviteli eszköz a játékokhoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. gezu1025
2013.07.31. 19:52
Hát itt meg mi történt?! Az év egyik legjobb címe.

Egyedi történet, hangulat, zseniális zene, csodálatos dizájn. Mi a franc ez a 60%? Nem is értem. Talán még nem volt olyan játékteszt amivel ennyire nem értettem egyet. Amibe tényleg bele lehet kötni az az irányítás, de az sem túl vészes. Bátor új ötletek, kiválló történet, és történetmesélés, érdekes harcrendszer (szo-szo) és egyedi hangulat, felejthetetlen művészi grafikával. Nekem nagyon bejött a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. HeverAdam
2013.07.31. 23:08
Hát nem tudom! Azért megérdemelt volna 60%-nál többet is! Legalábbis az idén ennél jobb játékkal nem játszottam még és vittem végig! Nálam 90-95% annyi biztos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. goofej
2013.08.01. 00:28
Hát ezzel a 60%-os rosszul sikerült játékkal szívesebben játszottam, mint mostanában akármi mással. Képes voltam végig tolni, és még tuti, hogy egyszer legalább végig viszem. Kicsit furán értékeltek, és ahogy elnézem, nem vagyok ezzel egyedül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. noPublicFG
2013.08.01. 01:12
Sajnos egyetértek a cikkíróval. Nekem nagyon unalmas volt. Még jó, hogy olvastam a cikkben a Deus Ex -t, gyorsan fel is telepítettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. YellowFlas...
2013.08.01. 06:49
Nálam ez a játék is addig jutott el, mint az AC3. Érdekelt, jónak tűnt, de nem raktam fel, és nem bántam meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Heroes27
2013.08.01. 10:17
Szó szerint nem ér többet a játék. Nagyon cuki "menő" jósegg karakter és ki is fújt a játék. A végeredmény olyan 65%, de nem több. Én asszem valami fél órát bírtam vele, annyira lineáris, és buta játék, hogy az valami förtelem. Az az emlékezés visszacsavarás is érdekes, de ez is akkora megváltónak volt beállítva, de amúgy meg k*rvára nem nehéz megcsinálni. Egy aktív gameplay elemet tudsz lassítva A-ból b-be csavargatni. Nagy kunszt. Sajnos gyenge, nem is fog rá senki emlékezni, jövőre meg pláne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tb.smile
2013.08.01. 10:38
Üdv!

Az, hogy ki mire és mikor fog emlékezni azt teljesen egyéni élmények határozzák meg. Erről szerintem nem is érdemes vitát nyitni. Ez is olyan mint a "valamit mondani akaró" játékok. Valakinek bejön (de akkor nagyon) és valakinek nem (és akkor nagyon nem). Én az előbbiek táborát gyarapítom. A cikk írójával és mondanivalójával sok helyen nem értek ugyan egyet de ő legalább végigjátszotta és úgy alkot róla véleményt.
Nekem összesen annyi bajom volt vele, hogy az első gameplay trailer-ben bemutatottakkal ellentétben semmiféle mozgástere nem volt a karakternek az előre "kijelölt" útvonalon kívül. Ott még térkép is volt és arra ment amerre akart. Ez minimum furcsa és kissé összecsapottság érzést váltott ki belőlem.
Ja igen; és valóban nem túl hosszú, de én bízok egy folytatásban.
A sztori szerintem fergeteges és a zene is nagyon ott van. A "hanghibák"-nak nevezett effektekkel együtt úgy jó ahogy van.
Én pontozgatni nem fogok mert felesleges. Szerintem minimum egyszer érdemes végigjátszani, főleg azoknak akiknek némileg a mondanivaló is fontos egy játékban; mert ebben azért van bőven. Nálam kábé a PS3-as Heavenly Sword-al van egy szinten ilyen szempontból, bár anno azt is alul pontozták. De hát nem vagyunk egyformák.

Ami meg az irányítást illeti. A Prince of Persia : Sands of Time óta a konzolon is megjelenő TPS nézetű játékokat érdemes contollerrel játszani. A bill+egér kombó miatt ne húzzuk már le egy játék élményét amikor nem is ilyen irányításra van tervezve.... szerintem

Peace
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. KisDre
2013.08.01. 14:57
Ipon!
A hely ahol a némi kreativitást kicsit nyögvenyelősen de kiszuszokoló AAA játékot lehúzzák, míg az olyan kreatívtalan bőrlehúzást mint az NFS:MW 2012 85%-ra értékelik. (Igen tudom hogy más játékkategória)
(Aztán a Risen - Gothic 4-et nem is említettem.)

Jó bolt, jó tudományos cikkek, jó hírek, de a game cikkeket nem minden esetben tudom megérteni.

De persze ez csak én vagyok.
További szép napot!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Magrathea
2013.08.01. 16:35
KisDre: Ennek oka egyszerű, nem egy ember írja a játékcikkeket. Ezeket értékelni ráadásul sokkal szubjektívebb mint egy hardverteszt, ami tények és számok magyarázatából áll. Milyen a Remember Me játékélménye vagy hogyan teljesít a legjújabb AMD és Nvidia kártya egymáshoz képest, esetleg hogy húsevő volt-e a T-Rex, nehéz egy kalap alá venni. Még ha egyetlen ember értékelne minden játékot, sem lenne mindig tökéletesen hű önmagához, hisz emberekről beszélünk. Bármennyire is igyekszünk objektívak lenni, akkor is beleszólnak valamennyire az előítéleteink, a korábbi tapasztalataink és az aktuális hangulatunk is.

A Remember Me-hez nagyon pozitívan álltam hozzá, de nagyok voltak az elvárásaim is. Csalódás volt a játék, mert az előzetesek és gameplay bemutatók alapján mást vártam, ahhoz képest kaptam egy átlagos akció-játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. j.panzer
2013.08.01. 18:14
Úr isten, a 2012-es NFS: MW 85%-ot kapott? Holly Molly!! Kb. adtam volna neki 3%-ot, azt is csak azért, mert a készítők bejártak dolgozni, ma már olyan világot élünk, mikor már azt is díjazni kell. (Mondjuk bár inkább sztrájkoltak volna). NFS MW az eredeti játék meggyalázása volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. silentfrog
2013.08.02. 08:38
Adjanak mindenre 100%-ot akkor nem morog senki. Ha valaki szereti ezt a stílust akkor érthető,hogy jobb pontszámot adna a játékra.
Szerintem teljesen reális a pontozás,ha a Fallout 3 90% itt, a BioShock infinite 80% akkor ez nem ér többet 60% -nál
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Trevize198... silen...
2013.08.02. 11:18
Hát én az Infinite 80%-án is kiakadtam Kábé legmeghökkentőbb játékélményem volt az utóbbi 10 évben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. silentfrog Trevi...
2013.08.02. 11:57
"Kábé legmeghökkentőbb játékélményem volt az utóbbi 10 évben." Ámen!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim Trevi...
2013.08.02. 12:15
Én meg már előre tudtam hogy én vagyok a főgonosz, miután nyomták le a torkomon a kvantumfizikát, a kauzalitást, meg a párhuzamos valóságokat. Nekem unalmas volt, és kiszámítható, egyáltalán nem meghökkentő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dddenes
2013.08.05. 10:52
Nekem a legtöbbet egy játéknál a történet számít - ha nincs története, nálam mehet a kukába És sajnos manapság nem sok ilyen van. Ebből a szempontból ez a játék pedig kiemelkedőt teljesített. A harcrendszer nem rossz, a platform elemek szörnyűek, az emlékmanipulálás jól eltalált, a látvány tökéleten tökéletes ehhez a játékhoz, mindent összevetve én 85-90% közé raknám, amin bizony a manapság ritkaságszámba menő történet megléte sokat húz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. thewilder
2013.08.05. 23:48
Tényleg unalmas, félúton meguntam. Valahogy az egész nem állt össze, nem jött be nekem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!