iPon Cikkek

Resident Evil 7 - Vissza a gyökerekhez!

Dátum | 2017. 01. 30.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Manapság gyakran mondjuk, hogy a független játékfejlesztők mutatják az utat a sok pénzben, milliós eladásokban és mindenféle komplex céges költségvetésben elveszett csúcskategóriás stúdiók számára. Úgy érzem azonban, hogy ez a legtöbb esetben azért nem így van, és igazából ott sem születik sokkal több igazi, értékelhető innováció, mint az AAA kategóriában. Nem tudok azonban jobb példát arra, amikor az indie vonulat reformált újra egy AAA-kategóriás sorozatot, mint a Resident Evil 7-et. A széria ugyanis egyre inkább kezdte elveszíteni identitását, egyre távolabb került azoktól az értékektől, amiért eredetileg megszerettük. Igazából nem tudom teljesen hibáztatni a Capcomot, az előző generációban egyszerűen ez volt a divat: minél több akció, minél keményebb szövegek, minél látványosabb jelenetek. Sokak szerint az ötödik résznél már látszott, hogy a Resident Evil mélyrepülésben van, amivel én személy szerint nem értek egyet, habár belátom, miért gondolják így a rajongók. Azonban a hatodik részre már tényleg nem volt mentség.
Talán nem is csoda, hogy ezek után a legutóbbi általam tesztelt Resident Evil-játékok mindegyike vagy az eredeti részek felújítása volt, vagy éppen a Revelations-mellékág. Mindegyikben az a közös, hogy a klasszikus részek hangulatát próbálták visszahozni, azonban egyik sem volt igazi "új felvonás", egyik mögé sem tették oda a hetes számot. Egészen mostanáig. Mert a Resident Evil 7 bizony olyan, mintha a Capcom játéktervezői rájöttek volna, hogy igenis érdemes visszanyúlni a klasszikus játékmenethez, és nagyon meg lennék lepve, ha ehhez nem szolgáltattak volna inspirációt az olyan indie játékok, mint az Amnesia, az Outlast, vagy a (nem indie) Alien: Isolation. Erre bizonyíték a játék első órája. Főhősünk, Ethan Winters megérkezik egy elhagyatott birtokra valahol Louisiana államban, ahol a feleségét keresi. Csak éppen a felesége már három éve eltűnt, és azóta sem hallatott magáról, így némileg gyanús a hirtelen beérkező videóüzenet. Legalábbis nekünk, játékosoknak az, akik valószínűleg egy osztagnyi rendőrrel mentek volna oda alapból, de Ethan úgy dönt, hogy inkább egyedül deríti fel az esetet. Így mindenféle fegyver, vagy bármiféle egyéb játékmechanizmus segítsége nélkül állhatunk neki a kutatásnak, a végeredmény pedig nem túl szép.
Egészen konkrétan Ethan a játék első negyedében annyi mindent kap, hogy elég erősen elkezdünk azon csodálkozni, vajon hogyan képes még működni. Aztán a második háromnegyedben még egyszer annyit - nem csoda, hogy a rajongók szeretnének kérni a Capcomtól egy külsőnézetes képet arról, hogyan is fest főhősünk a történet végére. Hiszen nem láthatjuk, a Resident Evil 7 ugyanis ezen a ponton viszont még a sorozat alapvető hagyományaival is szakít, és FPS-nézetbe helyezi át az akciót. Erre két dolog miatt volt szükség. Az egyik, hogy manapság egész egyszerűen ez a szokás a horrorjátékoknál. A másik azonban még ennél is fontosabb: ez a virtuális valóság. Eddig ugyanis joggal panaszkodhattunk, hogy habár megvehetjük mi a drága VR-felszerelésünket, igazából nem sok értelme van, amíg nincs rá megfelelő tartalom. Főleg, hogy az AAA-kategóriás játékokban utazó kiadók nyilván kerülni fogják az egészet, amíg nincs akkora telepített bázis, hogy megérje VR-os platformokra fejleszteni nagy címeket. A Resident Evil 7 azért zseniális, mert egyszerre tud egy egészen kiváló horrorjáték, és egy kiemelkedő VR-os cím is lenni egyben - ehhez pedig erre a műfajra, az FPS-nézetű horrorjátékra volt szükség. Nem csoda, hogy a Sony le is csapott rá, és egy évig PS VR-exkluzív lesz, majd csak utána jelenhet meg Oculus Riftre és HTC Vive-ra.
Ez az a játék, amiért tényleg megéri beruházni PS VR-ra, és ezt úgy mondom, hogy én csak a mezei verziót próbáltam, és az ismerőseim beszámolóira hagyatkozom. Amiért mégis ennyire magabiztosan tudom ajánlani, az egész egyszerűen az a tény, hogy a Resident Evil 7 elképesztően félelmetes már sima tévén is, sőt, megkockáztatom, hogy az egész sorozat legijesztőbb darabja. Egészen konkrétan úgy visítottam bizonyos részeken (eléggé gyakran), hogy a barátnőm nem hitte el, hogy ezek a hangok belőlem jönnek ki. A férfiassági szintem vissza is esett nulladik szintre, valószínűleg örökre elástam magam. De amikor erről beszélgettünk a boldog VR-tulajdonos ismerőseimmel, csak röhögtek rajtam, mondván, az a jelenet, aminél én ordítva dobtam el a kontrollert, az a PS VR-ral olyan érzés, mintha tényleg a saját kezedet döfnék át egy csavarhúzóval, és amikor a szemedet kezdik el kivágni, akkor inkább döntesz úgy, hogy meghalsz szívrohamban, minthogy ezt tovább elviseld. Ráadásul nagyon okosan tervezték meg a Resident Evil 7-et a VR-hoz. Nem gondoltam volna, hogy az első olyan játék ahol tényleg figyelembe veszik a virtuális valóság adottságait pont egy hagyományos japán kiadótól fog érkezni, nem pedig egy first party cím lesz. Nem akarok hosszasan regélni erről, mert valószínűleg az olvasóink jelentős többségének (még) nincs PS VR-ja, de amikor olyanokra odafigyeltek, mint hogy leguggolásnál nem megy lefelé a kamera, hanem elsötétedés után visszajön a kép a guggolt állapotban, vagy hogy az alapbeállítások szerint nem folyamatosan pásztázik a kamera az analóg kar mozgatására, hanem 20 fokonként ugrik, akkor tudja az ember, hogy itt bizony a dizájnerek tökéletes felfogták, hogy mitől leszünk rosszul a headset viselésekor, és mit érdemes elkerülni (bármennyire furcsán hangzanak is ezek a dolgok elsőre).
Amennyiben viszont VR nélkül vágunk bele a Resident Evil 7-be, egy klasszikus túlélő-horror játékmenetben lesz részünk, a klasszikus irányítással és kamerakezeléssel, csak éppen FPS-nézetből. Ez azt jelenti, hogy a felvezető rész után megjelennek a sorozat bejáratott elemei, így a fegyverek, a felvehető növények, kiegészítők, tárgyak, amikből aztán kombinálhatunk újabb dolgokat. Vagy éppen a biztonsági szobák, ahol (szintén a széria hagyományainak megfelelően) magnón menthetjük el a játékállást, és találunk egy ládikát, ahova letehetjük az éppen nem szükséges holmijainkat. Ennek a játéknak minden egyes eleme klasszikus Resident Evil - de ezt ma már úgy is mondhatnám, hogy klasszikus túlélő-horror. Alapvetően feladványokat oldunk meg, próbálunk rájönni, hogy az adott ajtót milyen módon lehet kinyitni, hogy aztán továbbmenve egy újabb feladványba ütközzünk, aminek a végén valószínűleg megint valamilyen ajtó nyílik majd ki, biztosítva a továbbjutásunkat. A lényeg kettős: egyrészt az, hogy egy-egy ajtó kinyitása már önmagában hatalmas horror, és ezzel a Resident Evil 7 sikeresen őrizte meg az első részek szellemiségét, ahol az ajtónyitások után egy animációt kellett végignéznünk, hiszen a hardveres limitációk miatt akkor töltötte be az új szobát a játék, és addig rághattunk a körmünket, hogy vajon mit találunk a túloldalon.
A másik, hogyan ugyan a történetben előrehaladva találunk egyre újabb és újabb fegyvereket, de ezekkel csak pár percig érezhetjük hatalmas királynak magunkat. Igen, a fegyvertelen állapothoz képest ugyan hatalmas előrelépés, hogy van egy pisztolyunk, azonban hamar rájövünk, hogy habár a húsz darab töltény soknak tűnik a nullához képest, valójában nagyon kevés, amikor a játék hirtelen ránk szabadít több ellenfelet - akikből egynek a leterítéséhez is legalább 3-4 nagyon pontos fejlövés szükséges. Aztán ott állunk két tölténnyel, és jön még egy dög. A dizájnerek fantasztikusan oldották meg, hogy soha ne érezzük biztonságban magunkat. Hamar megtanuljuk, hogy bármit is kapunk a játéktól, az csak nagyon rövid ideig tűnik ajándéknak, mert a következő percben már valami olyasmivel kerülünk szembe, amihez képest mindez csak vízipisztolynak tűnik. Ráadásul eleve vannak olyan ellenfelek, akikkel szemben semmit nem tudunk tenni, csak menekülhetünk, elbújhatunk előlük, vagy kicselezhetjük őket.
Ráadásul az egész játék remekül fest. Be kell vallanom, eléggé szkeptikus voltam, amikor kiderült, hogy a Capcom egy teljesen új motort fejlesztett a Resident Evil 7-hez, de a végeredmény magáért beszél. Egyrészt konzolokon és PS VR-on is jól fut és szépen fest, másrészt pedig PC-n (ami alapján ez a teszt íródott) is remekül muzsikál, széles skálán beállítható, jól optimalizált. A változatosságra sem lehet panasz: habár elsőre úgy tűnhet, hogy az egész egy nagy házban játszódik, a dizájnerek ügyesen váltogatják a környezeteket és a szituációkat, és meglepően sokféle helyen megfordulunk rettegéseink során.
De bármennyire is jól sikerült a Resident Evil 7, néhány furcsaság azért akad. Egyrészt nem nagyon lehet Resident Evilnek hívni, hiszen néhány apró, elejtett utaláson kívül semmi sem mutat arra, hogy bármilyen módon kapcsolódna a korábbi részekhez. Amivel igazából nincs semmi baj, hiszen ezen a ponton nem hiszem, hogy újra Christ vagy Leont kellett volna újra elővenni. De ha már tiszta lappal indulunk, nem egészen értem, hogy miért volt szükség a játék alapvető hangulatát és játékmenetét megtörő, a régi részeket visszaidéző eltúlzott bossharcokra? De szerencsére ezek csak apróságok. Az mindenesetre biztos, hogy a Resident Evil 7-be nem azért érdemes belevágni, mert organikus módon vinné tovább a sorozatot. Valójában a Resident Evil 7-be három dolog miatt érdemes belevágni, és ezek egymásra épülnek. Először is egy igazán jó, klasszikus részeket visszaidéző Resident Evil-játék. Másodszor egy kiemelkedően jó túlélő-horror játék. És harmadszor: mivel az alapok ennyire rendben vannak, és mivel a fejlesztők alaposak voltak, valószínűleg ez az eddigi legjobb VR-os játék.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. thspo
2017.01.30. 09:18
jó játék lett! Mint régi nagy RE rajongó sem éreztem csalódottnak magam. A hangulat, a játékmenet rendben van. A játék hosszára sincs panasz (mai viszonylatban). Azt kicsit sajnálom, hogy érezhetően maradtak le nem zárt történet részek (DLC-ként lesznek befejezve), de ezt is megszokhattuk már sajnos manapság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Ch00ler
2017.01.30. 09:19
Kosz a tesztet.
Azt hiszem, hogy a VR-es karrieremet nem ilyen horror jatekkal fogom elkezdeni Nekem eleg volt az elso ket resz a Resident Evil-bol, hogy tobbet meg csak fel se telepitsem. Nem azert, mert rossz volt, hanem mert nem az en idegzetemre talaltak ki
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. thspo Ch00l...
2017.01.30. 09:48
szerintem annyira nem veszélyes a program. Bár én szeretem a horror játékokat, de ez szerintem sokkal kegyesebb a játékoshoz mint pl. az outlast vagy az alien: isolation.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. hcsa
2017.01.30. 10:54
Hát mondjuk a sztori felütését már rég elsütötték a Silent Hill 2-ben, igaz, ott a főhős levelet kap az évek óta biztosan halott feleségétől.
Aki esetleg nem játszott vele, ajánlott a beszerzése, alapmű!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. pdx06
2017.01.30. 16:24
Pozitív:
Bejön a kísértetházas téma.
Többnyire kellemes grafika, de azért van ahol ocsmány régi időket idézi.
Egynek elmegy a sok előző gagyi rész óta.

Negatív:
Ismét nem fordítottak gondot zenei aláfestésre.
Sok jellegtelen és unalomba fulladó helyszín.
Jó néha tudni, kit alakítok a játékban, és hogy néz ki a karakterem.
Sok ostobaság van benne, főleg a csukló levágás, és így tölteni fegyvert.
Untató ellenfelek.
Gagyi és egyszerű puzzle feladatok.
Pörgősebb is lehetne.

Nálam ez 45%, ha a mai trendet nézzük akkor pedig 80%.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Lazahunter hcsa
2017.01.31. 18:11
Mondjuk amúgy is ám blokk inkább Silent Hill életérzése van a játéknak, mint ReEvil.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. BloatFly
2017.02.01. 09:33
Tegnap játszottam vele olyan 1 órát. Egyértelmű, hogy ezt PlaysStation VR-re csinálták és tervezték, így nem is játszottam tovább, szerintem nagyon hamar veszek egy PS4pro / VR kombót...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. gery84
2017.02.01. 11:19
Jó játék de megeszi a 1060-ban az összes 6GB memóriát, ezért néha új helységbe való betekintésnél fémrét csökkenést okoz.
Lehet hogy az új 378,49 driver javít ezen de állítólag nagyon rossz driver youtubon gondot okoz. Ezért várok egy javított driverrre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. BloatFly gery8...
2017.02.01. 13:09
Nem hinném, hogy az miatt.

Ha látod, hogy valóban fizikailag megeszi, akkor vedd le a belső renderelést 1x-esre, vagy engedd rá az Experience-t hogy állítsa be a paramétereket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. gery84
2017.02.01. 21:48
Élsimítást FXAA-ra állítottam így már jó 5.5GB eszik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Shinjiii gery8...
2017.02.01. 22:33
Teljesen minimum beállításokkal laggol, mint a rohadás. Ez a játék (vagy a motor, ami hajtja) egy kalap optimalizálatlan fostalicska.

R9 270 2GB; 8 GB RAM; FX4300 3,8 GHz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. norbigomba Shinj...
2017.02.02. 09:46
3 és fél éves videókártya technologia.
2 Gb Vram-mal. Sajnos ez ilyen.
A minimum amit kér az: Radeon R9 280X 4GB
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. B_Real norbi...
2017.02.02. 10:22
Abban teljesen igaza van, hogy a grafikája ezt semmilyen tekintetben sem indokolja. Hol van ez egy Crysis 3-hoz, Metrohoz képest? Bár nem tudom, Shinjiinél mit jelent a laggol (20-25 fps? vagy már 35 annak számít?), a fenti két játékban bőven Highon lehet tolni számomra megfelelő fps értékkekkel egy 270x-en. Amúgy ahhoz képest, hogy 1060-on 84, 470-480-on 86-91 fps-sel megy maximum beállítások mellett duplán furcsa, hogy minimumon egy 270-nel szaggat. Mivel a 270 és a 470 között nagyjából 2-szeres különbség van. Tehát még rosszabb esetben is maxon úgy 35-40-nel mennie kéne 270-en.

Shinjii: a Shadow Cache is ki van kapcsolva? 1060 3GB-on azt bekapcsolva csúnyán darabosan fut a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. gery84 Shinj...
2017.02.02. 10:41
Adjál neki egy driver frissítést hátha segít!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Terror B_Rea...
2017.02.02. 11:28
Igaz. Az irodában is i5 az alap, nem ilyen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. InGen
2017.02.02. 11:57
Nekem tökéletesen futott 2GB-os 7870-nel, azokon a beállításokon, amilyen alapból berakta magát. Egy darab akadás nem volt az egész játékban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pdx06
2017.02.02. 21:01
Egy mai alapgépen nem az a baj hogy akad, hanem az hogy elfogyhat a memória néha, és kidob a francba a windows asztalra. 4GB VRAM és 8GB RAM mellett ez elég érdekes. Pedig a grafika néhol erősen hajaz a Resident Evil 4 remastered-re, de akár az eredeti Resident Evil 4-re is főleg a külső területeken.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Shinjiii InGen
2017.02.03. 20:46
Érdekes. Abszolút minimumon is képes beszaggatni, 20-25 fps, de csak míg töltögeti a következő területet.
Shadow cache, quality és texture volt az első, amiket kikapcsoltam.

Driver frissítés megvolt. Talán pár fps-sel jobbat produkált. Mindegy, betudom annak, hogy zabál, mint a GTA4 tette anno. Nem minden fejlesztő képes jó munkát letenni az asztalra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. pdx06
2017.02.04. 11:05
Nekem Fx8150/960GTX/8G ram van, ha nincs Ultra high-on a shadow, csak high-on a felbontás szorzó nem nagyobb 1-nél, shadow cache off akkor simán tartja az 50-60 körüli fps-t, de levettem 30 ra a korlátozást mert nem szeretem ha ugrál az fps. Minden más a legmagasabbon van. Szerencsére a játék nem dobott ki az asztalra csak a demó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TechThomas norbi...
2017.02.06. 17:00
Hát nem tudom nektek miért de nekem
Radeon R9 380 2GB, 8 GB RAM AMD ATHLON X4 860K-val medium-high beállításon megy szépen! Ha jól emlékszek 25-30min 51 avarge és 60-70 maximum FPS-sel fut szval nekem semmi probléma nincs 2GB Vramal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. gabest
2017.02.08. 03:02
Dead Space a tanyán. Isaac/Ethan, fertőzött csaj, unitology/family, szörnyek, kevés lőszer!!!! Viszont jó volt ez is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!