iPon Cikkek

Resident Evil HD Remaster - Nagyfelbontású gonosz

Dátum | 2015. 01. 30.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Mostanában rengeteget beszélünk arról, hogy az Electronic Arts, de méginkább a Ubisoft hogyan állítja át legnagyobb sorozatait évenkénti megjelenésekre. Nem lepődünk meg azon, hogy minden évre kapunk egy Battlefieldet, FIFA-t, Assassin's Creedet. A Resident Evil tipikusan nem az a sorozat, amit ezek között említenénk, annak ellenére, hogy valójában 1996-tól 2012-ig minden egyes évben jelent meg új kiadás a játékból, sőt, nem is egy olyan évet találunk, amikor akár három új rész is kijött! Szóval ha valaki, akkor a Capcom aztán igazán fejte a tehenet, és a legtöbbször nem is eredménytelenül, hiszen Resident Evil 2-t sokan a mai napig az egyik legfélelmetesebb játéknak, a Resident Evil 4-et pedig a PS2 legjobb játékának tartják. A legtöbben az előző generációban megjelent ötödik résztől datálják a sorozat mélyrepülésének kezdetét, de nekem az is tetszett, mert ugyan hangulatában kicsit elszakadt az elődöktől, játékmenetét tekintve még pont annyit megtartott, hogy továbbra is Resident Evilnek érződjön. A hatodik epizódot viszont már befejezni is képtelen voltam. A Capcom a népszerű fedezékshooterek mechanizmusait próbálta vegyíteni könnyebben eladható, hollywoodi történettel úgy, hogy közben megtartott néhány dolgot a sorozat klasszikus játékmenetéből. A végeredmény egy olyan játszhatatlan, frusztráló, nehézkes átok lett, hogy a rajongók egyöntetűen kikeltek a Capcom ellen. Nem segített sokat a dolgon, hogy abban az évben (2012-ben járunk) szintén három Resident Evil jelent meg, és ebből az Operation Raccoon City minden szempontból értékelhetetlen volt, a viszonylag jó Revelations pedig akkor csak Nintendo 3DS-en volt elérhető.
Nem csoda, hogy ezt követően hirtelen nagy csönd támadt a Resident Evil fősorozata körül, több mint két év után idén fogunk kapni először teljesen új játékot, a Revelations folytatását. Előtte azonban most jött egy bocsánatkérés az igazi rajongók felé, a Resident Evil HD Remaster formájában, ami egyben az újoncoknak is remek lehetőség arra, hogy megismerjék a sorozat gyökereit. A játékot, ami gyakorlatilag megalkotta a túlélőhorror műfaját, és amit akkor is, meg azóta is sokan próbálnak lemásolni. Általában kevés sikerrel, a legendás Shinji Mikami és csapata ugyanis abban az időben még olyan szinten tudta ötvözni a horrorisztikus hangulatot, a játékmenetet és a technológiai színvonalat, amit így együtt kevesen bírtak követni. Tehát, mi is ez a Resident Evil HD Remaster? Nos, alapvetően a 2002-ben GameCube-ra felújított Resident Evil (rövidebben: REmake) újra felújított változata PC-re, PS3-ra, Xbox 360-ra, Xbox One-ra és PS4-re. Általában nem szoktam technológiai dolgokkal kezdeni egy kritikát, de most ez fog következni. Az összes konzolos változat fix 30fps-sel fut, szinte teljesen megegyező grafikai minőség mellett. Az előző generációs masinákon 720p-s, az új gépeken 1080p-s felbontással nézünk szembe, PC-n pedig szabadon állítható, mint ahogy a képfrissítést is zárhatjuk 30fps-re vagy 60fps-re. A játszhatósághoz persze egy ilyen stílusú anyagnál nem tesz hozzá a 60fps, de én ettől függetlenül szeretem, mert sokkal simább, folyékonyabb érzés, és egy játéknál ez mindig előny. Ebből a szempontból tehát a PC-s verzió volt az ideális számomra, a teszteléshez is ezt használtam. Hogy az új konzolokon miért nem hagyták meg a 60fps lehetőségét, azt nem teljesen értem. Vagy nem akarták összezavarni a felhasználókat, vagy nem optimalizáltak eléggé, vagy azt akarták, hogy a játékmenet és a 30fps-sel rögzített átvezető videók között ne legyen különbség, ez ugyanis néhányakat zavarhat. Akad még egy érdekes dolog, ami arra utal, hogy a készítők igazából kicsit lusták voltak technológiai téren, és nem kifejezetten foglalkoztak az egyes platformok képességeivel. Az eredeti játék konzolos verzióiban valószínűleg mindenki emlékszik az ajtónyitás-animációkra, melyeket akkor dobott be a játék, amikor átmentünk az egyik szobából a másikba, hogy ezzel álcázza a töltést. Ezt a későbbi PC-s portban azonban el lehetett nyomni, hiszen egy erősebb gép pillanatok alatt betöltötte azt, amihez korábban szegény PS1-nek még kellett jó pár másodperc. A mostani verzióban azonban minden ajtóanimáció fixen lejátszódik minden platformon. Persze sokan szeretik, hiszen végülis hozzátartozik az eredeti Resident Evil hangulatához, de szerintem meglettünk volna enélkül - vagy ezt is opcionálisan kikapcsolhatóvá kellett volna tenni.
Más pontokon ugyanis megadják a készítők a választás lehetőségét. Ha akarunk, akkor játszhatunk az erdeti 4:3-as képaránnyal a modern 16:9-es helyett, és az irányítás területén is kapcsolhatunk az eredeti és az új séma között. A játék támogatja a PC-s kontrollereket, és számos beállítási lehetőséget kínál azokra, valamint a billentyűzet-egér kombinációra is. Ha valami, hát nekem az eredeti irányítás abszolút nem hiányzik az első Resident Evilből, úgyhogy az újabb részekre jellemző sémával játszottam, ahol a ravaszokkal kell célozni és lőni, az analóg karokkal mozogni, a funkciók pedig az ABXY-ra kerültek. Ezzel összességében az élmény jóval simábbá vált, de akadtak furcsaságok, amik nem tudom, hogy az irányításból erednek-e, vagy direkt játékmeneti változtatások. A lövés ugyanis nem olyan hatásos, mint régen, nem lehet például szétloccsantani a földön fekvő zombi fejét, ami elég furcsa. Szintén jópofa lehetőség, hogy a játék indításakor nem csak Chris és Jill között választhatunk, hanem mindkettőjükhöz elérhető a klasszikus, és az újabb (ötödik, hatodik részben használt) modell is. Érdekes továbbá még a nehézségi szintek kérdése, és ezen a ponton elnézést, ha az emlékeim kicsit összeakadnak a PS1-es és a GameCube-os változat között, de míg az eredeti verzióban Jill jelentette a könnyebb, és Chris a nehezebb fokozatot, addig a REmake-ben már csak apróbb eltérések akadtak a karakterek között, és külön állíthattuk be a nehézséget két szint között. A most tesztelt HD Remasterben is nagyjából ez a helyzet, csak itt már három nehézségi szint van, a modern követelményeknek megfelelő könnyű - közepes - nehéz felosztásban, de továbbra is akad néhány különbség Chris és Jill között. Összességében talán továbbra is Jill jelenti a könnyebb utat a legtöbb játékos számára, hiszen kettővel több cucc fér az inventoryjába.
Mi szól Jill mellett? - 8 helye van az inventoryban - Kap pisztolyt kezdésnek - Mindig van nála lockpick, így az egyszerű zárakon át tud menni - Közelharci bénítófegyverrel rendelkezik - Megszerezheti a gránátvetőt - Hamarabb juthat hozzá az assault shotgunhoz - A melleire most már rendesen hatnak a fizika törvényei Mi szól Chris mellett? - Több életereje van - Többet sebez, és gyorsabb a késsel és a fegyverekkel - Mindig van nála öngyújtó - Tud használni villanógránátot, amit szét lehet lőni a zombi arcában, végleg megölve azt - Egy rövid időre megkapja a lángszórót, ami rendkívül menő Megjegyzés: ennél valójában több különbség van kettejük között, hiszen a történet során mástól kapnak segítséget és néha másfele is mehetnek. Ezekről azonban azok kedvéért nem akartam írni, akik most először vetnék bele magukat a történetbe.
Ha mindezen sikerült átmennünk, akkor már csak rá kell böknünk az indításra, és a következő pár órában garantáltan magába szippant minket az utánozhatatlan Resident Evil-hangulat. A történet szerint 1998-ban járunk. Raccoon City külső területein egyre több a furcsa gyilkosság, ha pedig még ez nem lenne elég, a hivatalos szervek szerint az áldozatokat megpróbálták megenni, tehát kannibalizmussal állunk szemben. A S.T.A.R.S. néven futó különleges kommandó Bravo csapata indul az ügy felderítésére, de velük hamarosan teljesen megszakad a kapcsolat, így az ügynökség kénytelen bevetni az Alpha csapatot. Amikor azonban Chris Redfield, Jill Valentine, Barry Burton és Albert Wesker a helyszínre ér, olyat tapasztalnak, amilyennel korábban még nem volt dolguk: a Bravo csapat testrészei hevernek mindenütt, őket pedig megvadult kutyák veszik üldözőbe, így kénytelenek elmenekülni, és ideiglenesen bezárkózni egy közeli, misztikus kastélyba. Ez a játék ikonikus helyszíne, a Spencer Mansion.
A Resident Evil ebben a régi, minden szempontból minimum elátkozottnak tűnő, rendkívül félelmetes építményben játszódik. És ha valami, hát ez az, amit azóta is kevés horrorjáték tud eltalálni: a környezet, és a környezet által teremtett atmoszféra. A kastély nyomasztó csendje, baljós bevilágítása, furcsa és sokszor elmebetegnek tűnő tárgyai önmagukban annyira félelmetesek, hogy sem fertőzöttek, sem pedig gonosz mutáns kutyák nem kellenének ahhoz, hogy a folyamatos para állapotában legyünk. Innentől kezdve pedig nekiláthatunk a felfedezésnek és a rejtélyek megoldásának, meg persze a túlélésnek, a Resident Evil HD Remaster ugyanis játékmenetét tekintve hű maradt az alapanyaghoz. Ez azt jelenti, hogy fix kameranézetekből követjük az előre renderelt háttér előtt szaladgáló karakterünket (de itt már az irányítás kontextuálisan fix marad, tehát a kamerszögtől függetlenül egy irányba megy emberünk, amíg el nem engedtük a analóg kart), aki sok mindent nem tud csinálni. Egy helyben állva tud lőni, ha nagyon muszáj, szintén egy helyben állva tud késelni, ezen kívül pedig már csak a megfigyelés és a futás maradt neki. Ne felejtsük el, ez a Resident Evil még nem akciójáték, és nem is érdemes úgy játszani vele. Főleg akkor nem, ha a közepes vagy nehéz fokozatot választottuk (mindenképpen érdemes legalább a közepest indítani). Mint minden igazi túlélőhorrorban, itt is az erőforrásaink menedzselése a legfontosabb feladatunk, hiszen fix mennyiségű holmi lehet a hátizsákunkban. Ez pedig azt eredményezi, hogy folyamatosan döntéshelyzetbe kerülünk: felveszünk még egy tárat a pisztolyhoz, vagy inkább a gyógyítót visszük magunkkal? Nálunk van a kulcs a következő területhez, de alig van életerőnk, és nem tudjuk, mi vár ránk odaát? Szívás, valami megoldást kell találni!
A Resident Evil ugyanis még egy olyan kor szülötte, ahol a játékkészítők nem érezték szükségét annak, hogy mindent a szánkba rágjanak, és hogy mindent megkönnyítsenek nekünk. Így az életünk nem töltődik vissza automatikusan, a mérgezés nem múlik el magától, ha nincs elég töltényünk, akkor menekülnünk kell, ha pedig meghaltunk, akkor a legutolsó mentési pontnál tölthetjük vissza a játékot. De persze menteni sem korlátlanul lehet: csak az írógépeknél tehetjük ezt meg, és ott is csak akkor, ha rendelkezünk tintával, amit nehezebb fokozaton szintén nem szór felénk két marokkal a játék. De mindez csak hozzáad a feszültséghez, és ránk bízza a döntést. Vajon megkockáztatjuk, hogy nem mentünk most, a következő pár folyosót pedig megpróbáljuk túlélni? Hátizsákunk menedzselése mellett a legfontosabb a felfedezés. A szobákban alaposan körül kell néznünk, meg kell vizsgálnunk mindent, amit csak lehet, hiszen nem tudhatjuk, hogy később mi kellhet a továbbjutáshoz. A feladványok megoldása nem egyértelmű elsőre, és nem fog egy nagy piros pont sem villogni a nem létező minitérképünkön, hogy megmutassa, merre kell mennünk. Nekünk kell fejben tartanunk a különböző fontos pontokat, és összeraknunk, hogy mit és hova kell vinnünk. Ahogy a REmake-ben, úgy itt is változott néhány fejtörő az eredetihez képest, és a kastély is bővült egy nagyon picit.
De nem csak a feladványok miatt érdemes odafigyelni a környezetre: a szobrok, festmények, berendezési tárgyak sokszor önmagukban nagyon sokat mesélnek a hely múltjáról, és a sztori fontos elemeit is különböző aktákban, iratokban olvashatjuk el. Persze a történet legfontosabb eseményei továbbra is előre renderelt átvezetőkben jelennek meg, melyeket egyébként szintén újraalkottak sokkal jobb minőségben, jelentősen feljavított animációkkal és részletességgel. Összességében mit gondolok a Resident Evil HD Remasterről? Nos, fantasztikus érzés volt visszatérni a sorozat gyökereihez, és modern grafikával játszani egy olyan legendás címmel, ami még a régivágású játéktervezési alapelvek szerint készült. Mert a mai AAA-kategóriás játékok között már nem nagyon találni ilyet, egyedül talán a Dark Souls az üdítő kivétel. A (újra)felújított Resident Evilt játszva hasonlóan éreztem magam, mint a DS-t játszva: ez a játék bizony nehéz, megdolgoztat, jóval többet vár el, mint amit elsőre el tud fogadni az utóbbi tíz évben Assassin's Creeden, Call of Dutyn, és igen, az újabb Resident Evil-játékokon kondicionálódott játékos társadalom megszokott. De ha sikerül leküzdened a kihívást, olyan sikerélménnyel leszel gazdagabb, ami felülmúl minden mást. Ilyen egy jó játék, ez a fajta játékmenet kiállja az idő próbáját, és ilyen a felújított változat, ami a lehető legszebb módon tiszteleg Shinji Mikami hagyatéka előtt. Értékelés: 8,5 Platformok: PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One Tesztplatform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. magerg
2015.01.30. 12:48
Azért tehettek volna bele egy "autosave" feature-t. Ha kilépsz a játékból, ott folytatódna ahol abbahagytad. Ha meghalsz, akkor meg a legutolsó írógéptől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. predike07
2015.01.30. 13:06
Annakidelyén ez volt a lényeg.Ha elfelejtettél menteni és esetleg meghaltál több óra szenvedés veszett oda.Nem volt szájbarágás,hogym erre menj mikor ,merre fordulj,nem volt egy q gomb megnyomására fokusz mód ami gyakorlatilag helyetted megkeresett mindent.Itt mindent magadnak kellett megtalálnod.Ebben a játékban megtalálni egy kulcsot több idő mint egy mai tömeglövöldét teljesen végigjátszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Shinjiii
2015.01.30. 13:21
Ja, aztán autosave-elsz állandóan, meghalsz, gyorsan kilépsz a játékból és vissza, eleve hülyeség, magerg...
Én azt sajnálom, hogy a mozogva lövés nem került bele, csak álló helyzetben harcolhatsz. Persze, "retro" fíling, dehát... ha már rimászter edisön... Ennyi belefért volna. Alig várom, hogy megkaparinthassam! Végre dobhatom azt a szarhalom Dolphin emut a rohadásba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. gery84
2015.01.30. 16:15
Eszméletlenül magával ragadó játék.
Remélem a 2 is megcsinálják így.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. BReal
2015.01.30. 16:54
Nekem a 2 volt a kedvencem, ha megcsinálják, szerintem beszerzem.

Egy kérdésem lenne InGen: Az első, élőszereplős videó bentmaradt-e a játékban, felújított formában?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. pdx06
2015.01.30. 17:06
Csak a Resident Evil Zero-t látom esélyesnek egy HD kiadásra. A Resident Evil 2-t és a Nemesis-t totálisan elölről kéne kezdeniük mivel annyira kezdetleges technológiával készültek hogy azt lehetetlen feljavítani úgy hogy sokkal látványosabb legyen az eredetinél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pdx06 BReal
2015.01.30. 17:18
Élőszereplős videóval csak a legelső 1996-os része kezdődött, a Remake-ben már csak CGI volt az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. BReal
2015.01.30. 17:36
Nagy kár, kissé B (vagy ZS? ) kategóriás feelingje volt, de nekem bejött.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. pdx06
2015.01.30. 17:41
Ha ez ZS kategória, akkor a mai horror játékokat már görög ábécével kéne jelölni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. podi87
2015.01.30. 18:17
Nagyon nagyon remélem, hogy kiadják a kettőt is, nekem az volt az egyik első PS játékom és egyben a nagy gyerekkori kedvencem is! Van rá esély?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. pdx06
2015.01.30. 20:51
Szerintem nincs, igazából nekem nem is nagyon hiányzik, mert a 2-vel betegre játszottam magam, amelynek nagyrésze a Police Station-ban játszódik. És ez a helyszín visszaköszön a Nemesis-ben is, tehát már kezdi egy kicsit unni az ember. De ha ez még nem volt elég akkor ismét a rendőrállomásra visz az utunk az Outbreak 2-ben, ahol a második rész előzményei zajlanak, tehát még él a néger krapek is, és próbálják elbarikádozni az épületet a zombik elől ami természetesen nem sikerül, mert akkor nem lenne kiket írtani a második részben. Ezután negyedszerre is megjelenik az épület a Darkside Chronicles-ben ami majdnem egészen feldolgozza a második részt. És akkor még nem beszéltem a Left 4 Dead modokról amiben ugyancsak teljes egészében benne van a második rész, legalábbis a főbb helyszínek. A rendőrség épülete után már csak egy kis csatornarendszer van és a labor. Ezért sok újdonságot nem mutatna egy remake.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. mikej95
2015.01.30. 23:06
Remake remake-je. Tényleg értenek a pénzcsináláshoz, de a(z újra) kiadott RE játékok száma alapján, inkább a spray and pray taktika hívei lehetnek. Viszont közel sem nem olyan rossz, mint a mostanában megjelent számozott vackok. Az viszont, hogy még mindig egy helyben kell tökölni a lövéshez nevetséges. Dead Space 2-ben is volt opció, hogy a régi (nehezebb) módon lehessen célozni, azzal toltam, de itt tuti a mozgásra mennék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Szefmester
2015.01.31. 02:08
A pontos lövésekhez is meg szokás állni és célozni. Gondoljatok arra hogy a tankönyv szerint lövöldöznek a szereplők, és nem valami hálivúdi baromság szerint ahol olykor még tárazni sem kell.

Anno csak az egyik befejezést nem tudtam megnyitni benne, de annak a közelébe sem kerültem. A második részben viszont megkaptam az S rankot a két A sztorira, és Leon B-jére is. De a kommandósokkal már nem boldogultam.

Jöhetne a 2. és a 3. rész ugyanígy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. reklamszem...
2015.01.31. 03:32
Ez anno sajna kimaradt, 3mal meg survivorral sokat nyomtam, utóbbihoz volt egy namco fénypisztolyom is.

Dino Crisis 2 Remasterért fél karomat odaadnám (ha tudnék fél kézzel játszani )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. huncut123
2015.02.01. 10:01
Szerintem nagyon gáz, hogy már itt tart a játékipar, hogy egy régi játékot "kell" újra kiadni, mert a mai vackok olyanok, hogy jó esetben 2 délután alatt végig lehet játszani.
Nekem a RE 5 volt az utolsó ami még tetszett, de a mozgás közbeni lövést ott is hiányoltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. diablomoid huncu...
2015.02.01. 12:10
Részben egyetértek részben nem..Tényleg nem tudnak ma már játékot csinálni és részben ez bőrlenyúzás.. De ha valaki azt mondja hogy megcsinálja a kedvenc játékomat újra hogy a legújabb konzolomon is játszhassam akkor egyből bólogatnék hogy csináld és hozzávágnám minden pénzem.. A játékosok egy része nem mai 10-12 évesekből áll(mondom ezt 20 éves fejjel)! A ps1 és ps2-es játékok örökké az emberek szívébe záródtak de mivel eladták a konzolokat már nem játszhatnak vele.. Így ezzel megkapják a lehetőséget hogy retrozzanak egy kicsit..Én kicsit szerencsés vagyok mert én a gta-val jazz jackrabittal és hasonlókkal kezdtem és ezekkel is emlékezek vissza a régi szép időkre és még mai napig előveszem őket pár órára a retro jegyében..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Szefmester huncu...
2015.02.01. 13:43
Naaa... azért a RE2 egy egy történeti szálát végig tudtad játszani max egy délután alatt.. ha ügyes voltál, és siettél akkor a két A sztori volt max 4-5 óra.. mentések nélkül hard fokozaton, cheat nélkül. A második B szállal, Ada szálával és a kommandósokkal is alig egy hét délutáni kockulását adta meg.

Nem feltétlen az időtartamtól lesz valami jó, hanem attól hogy ha játszod beleéled e magad, és ha újra elkezded akkor tud e újat mutatni, vagy legalább ismét be tud e szippantani a történet és a világ.

A mai játékok lehet hosszúak, lehet intenzívek, de lélektelenek....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. pdx06
2015.02.03. 17:10
Sajnos rossz irányba terelték a sorozatot, ugyanúgy mint az Alone In The Darkot. Kijátszottam a RE összes részét, és változatát de az utóbbi részek borzalmasak. A Resident Evil 6 jól indult Leonnal, de a közepétől fogva pocsék lett. Nagyot akartak koppintani a Skyrimből, mert ott jól mutattak az ősi zombik és a sírdombok, de egy mai világban játszódó Resident Evilben mi keresnivalójuk van az ilyesmiknek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Yodamest
2015.02.05. 13:42
Most tartok a 2. végigjátszásomnál. Iszonyat jó game! Én nagyon támogatom ezeket az újrakiadásokat, mert nekem is rengeteg olyan régi játékom volt amit szívesen újra végigtolnék szebb grafikával esetleg átgondoltabb irányításal. SNES-en pl. a Megaman X, X-2, X-3 édes Istenem mekkora játék volt, mit meg nem adnék abból PC-re lenne egy HD remake fúúú!
Egyébként Nagyon várós ebből is a 2-3, baromi jó lenne egy ilyen Classic Trilogy pakkot magaménak tudni
Sokakkal ellentétben a futás közbeni lövés nekem abszolút nem hiányzott, mindig tudtam akkora távolságot tartani a zombiktól, hogy ne kelljen nagyon elhátrálnom vagy odébb futni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!