iPon Cikkek

Resistance 3 – Az ellenállás vége?

Dátum | 2011. 09. 18.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Resistance a PlayStation 3 egyik húzóneve, és nem véletlenül. Bár az első résznek még nagy szerencséje volt azzal, hogy jókor volt jó helyen (még nem volt túl nagy a játékkínálat), már akkor látszott, hogy nagy lehetőségek rejlenek benne. Két évre rá megérkezett a folytatás, amiben a szürkeséget leváltotta a színek kavalkádja és a Ratchet and Clank sorozattal híressé vált Insomniac Games bebizonyította, hogy képes olyan shootert letenni az asztalra, aminek a legjobbak között a helye. Ráadásul sosem hiányzott a körítés sem, már az első Resistance is olyan hangulatos promó oldalt kapott, hogy aki végignézte az jó eséllyel utána a játéknak is nekiesett. Hasonlóan izgalmas és sejtelmes honlapot kapott a második epizód is, ahol betekintést nyerhettünk az USA kísérleteibe (Ábrahám Projekt), melyek arra irányultak, hogy szuperkatonákat hozzanak létre a Kimérák ellen, felhasználva a fertőzés erősségeit, de visszafogva a Kiméra DNS-t, hogy ne alakuljanak még át a résztvevő emberek. A közösségi oldalak korában persze már ez sem lenne elég, így a harmadik rész már egy egész mini-játékot kapott Global Resistance névvel, ahol már megjelenés előtt háborúzhattunk az emberek vagy a Kimérák oldalán (jó hír, megjelenéskor az emberek nyertek, de a háborúnak még nincs vége). Érdemes elszórakozni vele egy kicsit, mert multiplayer skineket, egy játékot véresebbé tevő cheatet, koncepció rajzokat és egyéb multis dolgokat nyithatunk ki vele.

„Nem fogjuk túlélni a telet”

Évek teltek el az előző rész történései óta, az emberek nagy része kisebb közösségekben, bujkálva él, az önjelölt hősök nem húzzák ugyanis sokáig, és egyik csoport sem szeretné magára irányítani a Kimérák figyelmét. Az állandó készültség és félelem, a nem túl higiénikus környezet és a gyógyszerhiány persze megviseli az embereket, de eljött a testet öltött remény is: a Hale vakcina. Doktor Malikov Jonathan Hale vérét vizsgálva találta meg az antitesteket, amik képesek semlegesíteni a Kiméra vírust. Akit beoltottak, az legalább egyvalamiben biztos lehet: emberként fog meghalni. Nehéz is volt egy olyan ellenféllel harcolni, ami katonáit a mi fertőzöttjeinkből nyeri. Joseph Capellit, Hale „szupercsapatának” utolsó tagját leszerelték és megkapta a vakcinát, átlagos emberré vált, csak az különbözteti meg tőlünk, hogy olyasmiket látott és tapasztalt meg, amik egy életre megváltoztatnának mindenkit. A katonaságban is csalódott Joseph ezért letelepedett Havenben, ahol most feleségével és páréves kisfiával él a föld alatt a helyi közösség hasznos tagjaként. A Kimérák gépei által létrehozott klímaváltozás azonban nem kímél senkit, ha nem teszünk valamit, akkor biztos, hogy a következő telet sem érjük meg, így Joseph nehéz döntést hozva elvállal egy látszólag öngyilkos küldetést, ami talán egy szebb jövőt biztosíthat a családjának.

Capelli sokat változott az előző rész óta
Ahogy az a bevezetőből és a trailerekből is sejthető, a Resistance 3 lecseréli az eddigi militarista környezetet, és a globális gondok helyett főleg a túlélni próbáló emberekre helyezi a hangsúlyt. Utunk során több csoporttal is találkozunk majd, akik a maguk módján alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez. A játékmenet maradt a régi, csak összeollóztak dizájn döntéseket az előző két részből és megspékelték az egészet pár újdonsággal. Hasonlóan a Fall of Man-ban tapasztaltakkal, újra magunkkal cipelheünk minden létező fegyvert, csak a lőszerhiánytól kell tartanunk (persze lesznek helyek, ahol nem igazán lehet takarékoskodni). Az első részben ritkán voltak checkpointok, a másodikban pedig túl sűrűn, most sikerült megtalálni az egészséges egyensúlyt, sehol sem lesz túlságosan frusztráló, ha meghalunk, de nincs is minden lépésnél egy mentés. Az arzenálunkban ott van sok régi nagy kedvenc (a Bullseye, az Auger és a karabély elhagyhatatlan), de most is csatlakozik hozzájuk pár új fegyver. A kínálat nagyon változatos, biztos, hogy mindenki megtalálja a magának valót, de van ami gyengült az eddigiekhez képest: a mesterlövész puskánál mostantól nem lassíthatjuk be az időt, elvégre Joseph már nem az a fél-Superman, aki egykoron volt. Ami még újdonság, hogy minden fegyvernek három szintje van, ahogy használjuk őket, úgy lesznek egyre erősebbek. Ez a Ratchet and Clank-ekben nagyon jó volt, itt egy kicsit különös „extra”.

A helyszínek, amiket utunk során érintünk elég változatosak, lesz itt a bányászvárostól kezdve az elpusztított nagyvároson át a börtönig minden, a dizájn pedig a legtöbb esetben remek. Bár sűrűn nem fogunk azon gondolkozni, hogy most mégis merre menjünk, a részletek ezt feledtetik velünk. Most jóval kevesebb rádióadásos rész van, viszont a szokásos Intelek mellett találhatunk hanganyagokat is, amikből érdekes dolgokat tudhatunk meg az adott helyről. A gyűjtögethető anyagokat viszont most is ügyetlenül helyezték el: van ami kiszúrja a szemünket, a kötelező útvonalra dobták (néha harc közben botlunk beléjük), párat viszont úgy elrejtettek, hogy tudatosan kutakodva se találtuk őket. A sztori módban viszonylag kevés az üresjárat, de előfordul, hogy egymás után többször kapunk olyan részeket ahol csak ki kell pucolni az adott területet, majd mehetünk tovább. Ilyenkor azért egy kicsit leül a játék, de szerencsére ez nem sűrűn fordul elő, ami főleg azért fontos, mert a Resistance 3 hosszban tartja az elődök szintjét, az első végigjátszás úgy 8-12 óra lehet, attól függően mennyire rohanunk.


Technológiailag a játék persze nem akkora előrelépés, mint a 2 volt az 1-hez képest, de ott még nagyobb volt a mozgástér, hiszen lemondtak a 60fps-ről a szebb megjelenítés érdekében. A stílus azért eléggé elüt, ez látszik a képeken és videókon is, és ehhez igazították a motort is. A fényekkel való játék pl. sokat fejlődött és a karakterek is egy fokkal kidolgozottabbak mint az elődben, de sajnos cserébe a felbontás is csökkent, feszegetjük a PS3 határait, még ha nem is Killzone 3-as szinten. Persze ezzel nincs semmi gond, hiszen nagyon szép a játék, rengeteg helyszín kidolgozása pedig csillagos ötöst érdemel, a szub-HD felbontást csak az veszi észre, aki igazán akarja. Ráadásul megfelelő TV mellett kipróbálhatjuk a Resistance 3-at 3D-ben is, és ha egyedül játszunk még a MOVE-ot is bevethetjük. A hangokkal is szinte minden rendben van, a szinkron jó, csak a hanghatások és a zenék között van egy-két gyengébb darab, ami viszont elnézve azt, hogy van belőlük elég, belefér. Az AI fejlődött egy kicsit, a második részben még ha ritkán is, de előfordult, hogy beragadt egy-egy ellenfél, itt ilyennel nem találkoztunk. Társaink nem sűrűn lesznek, de ha vannak sem zavaróak (a régiek volt, hogy simán besétáltak a tűzvonalba). Egy szó mint száz, a Resistance 3 nem egy kivételesen nagyszerű játék, de mindenképpen jó. Tényleg az, de valami hiányzik belőle. Nagyon.

„Hallod őket? Minket hívnak. Gyönyörű…”

Az első két rész kampányában a Kimérák álltak a középpontban. Egyre többet tudhattunk meg róluk, de ahogy haladtunk előre, úgy jöttünk rá, hogy milyen keveset is tudunk valójában. Ha egy kérdésre megkaptuk a választ, az két másikat vetett fel, és ezek közül rengeteg maradt válasz nélkül, egy időre a fantáziánkra bízva mindent. (spoiler jön azoknak, akik nem játszottak ez első két résszel!) Mire valók a tornyok? Mit csináltak itt évmilliókkal ezelőtt a Kimérák? Mi miatt kellett távozniuk? Egy harmadik faj van a dologban? Miért egy aszteroidán érkezett a vírus, több világot is lerohantak? Kik azok, akik hívják őket? Még folytathatnám, rengeteg fontos kérdés, még több lehetőség, nulla válasz. Persze nem kell tudnunk mindent, viszont a Resistance 3 messzire elkerüli a téma boncolgatását. Ez a tény, és az, hogy a fejlesztők mit nyilatkoztak a múltban, arra enged következtetni, hogy ők sem tudták kitalálni a válaszokat, így inkább besöpörték az egészet a szőnyeg alá, és ezt az emberközeli irányt húzták rá a folytatásra, amitől egy kicsit spin-off érzésünk lehet. Ezt meg is tudnánk bocsátani, ha tudnánk, hogy jön a Resistance 4, ami nem arról fog szólni, hogy répát termesztünk titokban a hátsó udvarban mikor nem látják a Kimérák, de a 3 vége olyan, amit akár lezárásnak is tekinthetünk, így nem biztos, hogy valaha is megkapjuk az áhított válaszokat. Pedig tényleg rengeteg lehetőség van az alapsztoriban, kár lenne hagyni elúszni.

Párosan szép az élet

Persze az egyszemélyes kampány csak a játék egyik fele, most is kaptuk egy elég igényes multit. Akárcsak az eddigi Resistance részekben, most is végigmehetünk a sztorin egyszerre akár ketten is osztott képernyőn, ami még mindig nagy móka. A kompetitív multi módoknál ezúttal nincsenek 60 fős csaták, 16 a maximum, de ez valószínűleg a részletgazdag karaktereknek és pályáknak is köszönhető. Amit ugyanis elmondtunk egy oldallal ezelőtt az érvényes a multiplayer térképekre is: változatosak és nagyrészük igen szépen kivitelezett, le a kalappal a dizájnerek előtt.


A gameplay persze erősen megváltozik multiban. Egyrészt választhatunk oldalt, másrészt bejönnek olyan extrák, mint a szép lassan újratöltődő életerő, így ha bekaptunk pár golyót, akkor érdemes fedezékbe vonulni. A játékmódok maradtak a már jól beváltak, legfeljebb nem a szokásos név alatt. Van DM, Team DM, Capture the Flag, területfoglalós és elpusztítós/védelmezős. A teljes fegyverarzenálhoz hozzáférünk, amit megismertünk az egyjátékos módban, de a legtöbb fegyvert, csak úgy kapjuk meg ahogy fejlődünk a multiban. Persze ez nem akadályozhat meg minket abban, hogy egy hullától felkapjuk a flintáját, csak kezdeni nem kezdhetünk kedvencünkkel, ha nekünk még nincs meg. Ha gyorsan egymás után több ellenfelet is elkapunk, akkor különböző extrákat aktiválhatunk (pl. pajzs vagy láthatatlanság). Vannak passzív és aktív képességek, amikkel erősebbek lehetünk a pályán, így megéri fejlődni, hiszen például egy nagyobb tölténytár mindig jól jön. Későbbi szinteken azt is megtehetjük, hogy saját magunkat gyengítjük, mondjuk azáltal, hogy lassítjuk a mozgásunkat, de cserébe több XP-t kapunk.


Összességében a multi nem sok újdonságot vonultat fel, de amit nyújt, az jó, és órákra képes az embert a TV elé szegezni. Ha viszont már a fejlődésnél tartunk, érdemes megjegyezni az egyjátékos módot kedvelőknek, hogy a trófeák között ezúttal nincsenek kompetitív multisak, és kooperatívból is csak kettőt találtunk, így szinte minden megszerezhető egyedül, bár van pár igen izzasztó darab. Ez persze így helyes, platinum trófeát ne osztogassanak puszira.

Mit is mondhatnánk így a végére? A Resistance 2-t anno apró hibái ellenére is imádtuk (ha valakinek kimaradt volna, mindenképpen pótolja), a folytatás viszont erősen eltér az eddig lefektetett irányvonalaktól. A jóval személyesebb környezet és az emberi problémák bemutatása alapvetően nem sült el rosszul, némi drámai túlzástól eltekintve szerettük a kampányt, de az árat, amit ezért fizetni kellett már nem. Erős a gyanúnk, hogy a fejlesztők ötlettelensége áll a háttérben, és azért lettek a Kimérák szinte mellékszereplői ennek a történetnek, mert ők sem tudták, hogyan vigyék tovább amit elkezdtek. Nagy kár, de remélhetőleg nem utoljára hallottunk a faj történelméről, akit pedig nem érdekelnek a felvetett kérdések az biztos nagyon jól fog szórakozni, főleg ha még a játék multis részére is nyitott. A borzasztóan erős 2011-es felhozatalban (csak a PS-es kínálatot tekintően is, jön pl. az Uncharted 3 és volt már egy Killzone 3-unk) a Resistance 3 biztos nem lesz az év játéka, de a figyelmet mindenképpen megérdemli.


Platformok: PlayStation 3
Tesztelt platform: PlayStation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. XtreemX
2011.09.18. 11:43
Nem értek egyet az értékeléssel.. Szerintem ponthogy a graf ami gyengécskére sikerült,az élmény,hangzás,szavatosság pedig minimum 9-es. Részemről 9-9.2 pont körül adnék neki,2 hetes próba után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Blade0012
2011.09.18. 11:58
Csak a bétát próbáltam, de ez a látvány szerintem sincs rendben. Alapból sem túl részletes az egész, ráadásul mindez 540p-ben minden csak nem szép (az előző rész ugye hd-ban ment, jó látni a fejlődést). Egyébként az előző rész is 30fps volt.
Mellesleg multiban is sikerült visszafejlődniük, hol van már a hatvan játékos meg a coop?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. XtreemX
2011.09.18. 23:52
Blade:
720p-ben megy,valamit benéztél. Csak 3D-ben lesz 540p,ami megszokott szinte minden játéknál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2011.09.19. 00:04
Valóban 3D-ben megy le ennyire (bár pontos értékről nem tudok), de 3D nélkül sincs meg a 720p. Pontos számot nem tudok mondani, de DF szerint 960*704 (igaz még preview példány alapján, de kétlem, hogy változott volna ilyen kevéssel megjelenés előtt), szemben a Resistance 2 1280*704-ével. Igazából csak az élsimítás választását nem értem, és tartom, hogy a játék kinézetével nincs baj. A látványra adott pontszám nem csak az engine értékelése, de az miatt húztam le belőle pontot (1-2-n gondolkoztam, végül 1 lett belőle)

"Egyébként az előző rész is 30fps volt."
Ki állított mást?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. hsim
2011.09.19. 07:28
remek játék. én az előző részeket nem szerettem annyira, mert túl színesek voltak a pályák, de ezzel most odavágtak rendesen. sokkal egységesebb az egész, és hiába subhd, a spec effekteknek/szűrőknek/animációknak köszönhetően sokat fejlődött.
Jelenleg másodszor játszom ki 3D-ben, és a gyengébb felbontás/betegesebb framerate ellenére óriási élmény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. nattila77
2011.09.19. 08:00
a második rész alapján (zsirbuta, doom3-like AI) számomra ez a legfelejthetőbb ps-exklu franchise és bár a képek és videok alapvetően ebből tetszenek, a teszt csak megerősített, hogy kihagyjam

(Svindlernek tetszett a második és tetszik ez is, nekem az nem tetszett, ezekután ez se működne, nyilván)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2011.09.21. 15:23
Ha Crysis lesz konzolra ezt is dobhatnák PC-re!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. HUFEUR
2011.09.21. 18:37
@mikej95

Még szép, hogy Crysis jött konzolra.
Crytek multiplatform cég, tehát jogilag is megteheti, és a 2 egész jól fogyott, szóval alap húzás volt ez a lépés.
Insomniac meg ha jól tudom Sony stúdiója, tehát soha az életben nem fogod bármelyik játékát is PC-n látni, főleg, hogy a PC játékipar enyhén halott.

Amúgy R1 meg volt, első játékom volt, tetszett, de azóta ezer másik játékom volt, szóval Resistance sorozatnak várnia kell rám, amíg el nem fogy minden játékom (ami meg nem fog megtörténni évekig, addigra meg lesz sok új).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!