iPon Cikkek

Rewind - Csak magadra számíthatsz

Dátum | 2016. 05. 08.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

Egy csupa fém laboratóriumban ébredni általában nem jó ómen. Az emlékezetkiesés sem. Ha egy ismeretlen hang kezd el beszélni hozzánk, némileg javulhat a helyzet, de azért maradjunk szkeptikusak, a biztonság kedvéért. Se egy tábla, se egy felirat, és egyetlen élő lélekkel sem találkozunk, miközben a folyosókon bolyongunk, ismerkedve az új környezetünkkel. Lassan kezdenek visszatérni emlékfoszlányok is, bár egyik sem túl bizalomgerjesztő. A hangról is kiderül egy és más, de kezdetben ez sem segít sokat. Maradnak még kérdések, és persze feladványok is, hiszen egy fejtörő a kulcs a következő szoba eléréséhez. A szobák végén pedig újabb szint kezdődik. De hová vezet mindez? Miért pont mi, és miért pont itt?
A Portal sikerét mi sem mutatja jobban, minthogy egyfelől nagyon szerették a játékosok, másfelől sok azóta elkészült, hasonló játékból köszön vissza a mai napig. A Rewindban is érezhető hatása, de mivel a portal-gunt nem lehetne durvább perek nélkül újra feltalálni (valószínűleg azokkal együtt sem), így jött egy másik ötlet, mégpedig a klónozás és az idő manipulálása. Mindez szuperképességnek sem rossz, főként, ha belegondolunk milyen lehetőségeink lennének mindezzel. Belegondoltunk? Akkor ki is próbálhatjuk a Rewindben. A játék elég sokat (szó)viccel azzal, hogy valójában önmagunkkal játszunk co-op-ban, és igazat lehet adni neki. A játékban, 2-3 „játékost” kell szimultán irányítanunk, megtervezni, összehangolni a mozgásukat, a feladataikat és azon a célon dolgozni, hogy az egyikük kijusson a szobából, továbbpörgetve a történetet. Ez nem tűnik elsőre olyan nehéznek, és a bevezető feladatok, valamint a narráció segítségével hamar a fejünkbe véshetjük az alapokat. Összesen 7 szinten tehetjük próbára a tudásunkat, és 49 pályát kell sikeresen megoldanunk, mielőtt elérjük a végcélt. A ruhánkba épített klónozó és idő manipuláló eszköz lesz mindennek a kulcsa. Minden szoba egy platformról indul, ami beindítja az ajtók, kapcsolók, liftek, nyomásérzékelők működését, valamint lehetőséget ad az első klón létrehozására. Kell néhány próbálkozás, mire összeáll a fejünkben, hogy mi is lenne a magoldás, de nem biztos, hogy újra kell kezdenünk mindent egy hiba vagy elrontott időzítés után. A klónnal ugyanis nemcsak eszközöket használhatunk, vagy gombokat nyomkodhatunk, de képes robbanószer vagy fegyver használatára, és akkor az időzítés fontosságáról még nem is esett szó.
Vegyünk egy egyszerű példát. A folyosón lenyomható gomb egy liftet kezel, vagyis kell valaki, aki megnyomja a gombot és egy másik valaki, aki majd felmegy a lifttel. Eddig sima ügy, az első klóné a gombnyomás, a második utazik a lifttel. Már itt is jól kell időzítenünk, mert ugyan a klónok ugyanabban az időben indulnak el, de gyakran eltérő mennyiségű utat kell megtenniük, tehát az elsőnek kicsit várnia kell a másodikra, amíg odaér. Tovább bonyolódik a helyzet, ha az időzítés mellett egy előzetes mozgás-mintát is be kell járnunk (ebbe amúgy segít a játék, „felfestett” elemekkel. Szakadékokat, vagy amúgy megközelíthetetlen helyeket érünk majd el ennek a segítségével. Ha ráállunk egy mozgó platformra, ami arrébb visz, akkor ugyanazt a távolságot már mondjuk, egy másik folyosón tesszük meg. Tehát előtte úgy kell tenni, mintha, és végigfutni a folyosót, kivárni a platform mozgásidejét, és továbbmenni. A másik klón feladata az lesz, hogy jól időzítse a platform mozgatását. Volt, aki azt írta értékelésként, hogy a legrosszabb FPS, amit valaha játszott. Ez viccnek jó, de érdekes puzzle elemként mégis belekerült a Rewindba (még Steam taget is kapott). Vagyis van benne fegyver és lőni is lehet, de mindez a logikai feladatokba ágyazott lövöldözés csupán. Érdekessége, hogy saját klónjaink likvidálása is beletartozhat a megoldásba, elvégre valahogy tovább kell jutnunk, és az csak egy klón. Ugye?
Egy megoldása van minden szobának, vagyis önmagában lineárisnak mondható a folyamat, a kombinációk és az időzítések miatt viszont nem lesz unalmas egyik szoba sem. Tovább bonyolítja a helyzetet, amikor 3 klónnal kell zsonglőrködnünk. A játék felétől kezdve változik az időben való ugrálás mechanikája is. Addig minden másolatunkat szép sorjában tudtuk csak mozgatni és használni, de egy ponton ez is átalakul. A változás lényege az, hogy immár nem törlődik egy klón, ha visszaugrunk egy másikhoz, hanem képessé válunk arra, hogy egyikről a másikra váltva oldjuk meg az egyre komplexebb feladatokat. Bármelyikünket is irányítjuk, a többi klón attól még az előzőleg lefutott és beállított paraméterek szerint fog cselekedni, ha tud. Ez néha azért kérdéses, mert bele fogunk olyan érdekes helyzetekbe is futni, ahol például mindegyikünkkel kell fegyvert használnunk, de egyetlen fegyver van csak a pályán. Tehát végig kell rohannunk az elsővel, miközben megvédjük magunkat a katonáktól, majd a másodikkal meg kell előznünk az elsőt, meg kell védenünk, és végrehajtani a saját feladatainkat, végül pedig a harmadikkal is ugyanez. Elsőre bonyolultnak hangzik, de a korábbi pályák ötletesek, és jól felkészítenek minderre. Ettől függetlenül fogunk a fejüket vakarva állni némelyik kapcsoló vagy lift előtt. Nem vagyok egy puzzle zseni, de az utolsó 2-3 szinten éreztem csak, hogy kezdenek bedurvulni a feladatok, főként az előrelátás és a tervezés az, amire szükség lesz, de aki élvezi az ilyen kihívásokat, jó helyen jár. Az Unreal motorral készült játékok általában nem csúnyák, de hogy ez itt mennyire számít, azt mindenki döntse el maga. A laboratórium, a csupa fém, sci-fi keret és a fura egzotikus sziget körítés fog végigkísérni minket, változatosság nem igen lesz, ha arra vágyunk, akkor a feladatokra és a fejtörőkre kell, hogy hagyatkozzunk. A zene és a hangeffektek is nagyjából a „legyen valami” szintet érik el, látszik, hogy nem ez a játék fókusza. Igyekeztek egy lassan kibontakozó történetet is írni a Rewindhez a készítők, de ez is felemás lett.
Spoiler nélkül nehéz bármit is mondani a faék bonyolultságú történetről, de abban megegyezhetünk, hogy az egyszerűsége mellett felvet néhány érdekes emberi és metafizikai kérdést is. A szobák megoldása után pár mondatban gördül előbbre a történet, miközben a főszereplő és a sziget „hangja” beszélget, ismerkedik, kérdez, és együtt gondolkodik. A dialógus egyaránt foglalkozik a helyszínnel, a főszereplő múltjával, a „hol vagyok?” Kérdésével és azzal, hogy mi is ez az egész tulajdonképpen. Néhol sekélyes, máshol vicces, de akinek a puzzle-ok megoldása a lényeges, jó kiegészítés lehet. Ha pedig a szobák megoldásaiban már profik vagyunk, két játékmódban tehetjük még próbára magunkat. Az egyikben a rendelkezésünkre álló idő alatt kell megoldanunk a feladatot (time trial), a másikban pedig a felhasználható klónok száma van korlátozva (clone trial).
Érdekes koncepciójú puzzle játék lett a Rewind, megcsavarja a szokásos kereteket és a maga tömör formájában prezentálja. A játék egyszerűsége, a 3-4 órás játékidő ne riasszon el senkit, de az, hogy mindez megér–e 15 eurót, már más kérdés.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. Svindler
2016.05.08. 09:37
Igazából nekem ez a koncepció úgy hangzik, hogy inkább az Insomniacosok perelhetnének ha akarnának.
Ez a Ratchet and Clank: A crack in time-ban lévő egyik minijáték kb. De úgy egy az egyben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szefmester
2016.05.08. 10:57
2D platformerben már volt ilyen játék, ha jól emlékszem nem is egy. Szóval az innováció ezúttal is elmarad. persze attól még lehet jó játék!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bszoke88
2016.05.09. 12:08
1. oldal utolsó bekezdés
" hogy mi is lenne a magoldás"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!