iPon Cikkek

Rise of Nightmares - A rémálom életre kel

Dátum | 2011. 09. 13.
Szerző | Lawrence_Benson
Csoport | JÁTÉK

A Microsoft mozgásérzékelős kiegészítője korábban csak a casual világban tudta megvetni a lábát, egymást követték rajta a különböző sport-, tánc-, fitnesz-, és parti címek, de egy valamirevaló akciójátékot mindeddig nem láttunk. Mindez persze nem véletlen, hiszen maga a Kinect se erre lett tervezve. Hiába figyeli minden mozdulatunkat, azért vannak dolgok, amit nem lehet vele megcsinálni, analóg karok, gombok, és ravaszok híján erősen lekorlátozódnak a lehetőségek, sokan ezért is kedvelik jobban a Playstation Move-ot. A játékfejlesztők viszont lassan kezdik a hardcore játékoknál is felfedezni a rendszer előnyeit, de kevés olyan van, ami komolyan is akar kezdeni vele valamit. A jövőben a Forza Motorsport 4, a Ghost Recon: Future Soldier, a Mass Effect 3, a Ryse, a Binary Domain, a Fable: The Journey, a Heavy Fire: Afghanistan és a Star Wars Kinect mind használni fogja a kiegészítőt, szorítunk is, hogy ne jussanak a hatalmasat bukott Fighters Uncaged és Harry Potter sorsára. A komoly játékosoknak szánt mozgásérzékelős játékok napja pedig most kelt fel, megérkezett ugyanis a Kinect első M for Mature, azaz kizárólag felnőtteknek ajánlott horrorjátéka.

Rossz előérzetem van
Mozdonykürt hangja töri meg az éjszaka csendjét, az öreg CFR járat komótos tempóban rója kilométereit a román hegyekben. Josh elaludt pár percre, szerelme, Kate keltegeti őt édes szavakkal, valami jó hírt készül éppen közölni, amikor egy tompa hang zavarja meg a pillanatot. A férfi kabátzsebéből egy flaska esik a földre, dühöt és csalódottságot festve a nő arcára. „Megígérted, hogy nem iszol többé!” - mondja, majd kitépi karját párja kezéből, s színpadias léptekkel a folyosóra lép, vissza se nézve. Josh nem így képzelte kelet-európai vakációjukat, a mosdó felé veszi az irányt, egy kis víz talán segít lemosni a bűntudatot, kinyitja a rozsdás budiajtót, s a szíve majdnem kiugrik a rémülettől. A tükörben egy ismeretlen arc tekint vissza hősünkre, pislog néhányat, majd újra magát látja benne, az elméje űz vele csalfa játékot, nem kellett volna innia.

A rémálom életre kel
Kate üzenetet hagyott, azt írja, bocsánat, amiért ideges lett, az étkezőkocsiban fog várni. Hősünk elindul a vonat elejébe, tekintete az utasokat pásztázza, egy öreg román kalauz, egy orosz balerina ikerpár, néhány német fiatal, egy üzletember, egy csinos amerikai nő, és egy fiatal cigányasszony utazik még velük, aki nem is engedi tovább, míg nem jósolhat neki. Josh belemegy a játékba, a kártyák viszont szörnyű dolgokat mutatnak, sorsuk elkerülhetetlen. Igaza volt. Alig néhány perc múlva brutális események változtatják rémálommá az utazást, az étkező vérben úszik, a végéből Kate sikolya hallatszik, egy nagydarab férfiember a vállára veszi őt, majd mielőtt Josh utolérhetné, bezárja az ajtót, s lecsatolja a vagonokat. A vonat kisiklik, majd hatalmas robajjal egy hegyi folyóba hajt, alig néhány túlélő maradt csak. Hősünk viszont nem bízik benne, hogy a hatóságok egyhamar keresni fogják őket, s elindul, hogy kiderítse, mi történt valójában, ki a felelős a történtekért, és miért állhatott érdekében elrabolni a kedvesét.

A Rise of Nighmares a stílusát tekintve egy belső nézetes túlélő-horror, mely a régi Resident Evil és Silent Hill játékok hangulatát hivatott újra életre kelteni, egy kis House of the Dead és Hostel élménnyel fűszerezve azt. A román vadonban emberi szörnyek és élőholtak egész hadserege támad hősünkre, majd útja egy sötét, középkori kastélyba vezeti őt, a kínzókamrák falain belül még ma is érezni a halál jéghideg érintését. Mindent a Kinecttel csinálunk, a kiegészítő figyeli tetteinket. Jobb lábbal egyet előrelépve hősünk sétálni kezd, felsőtestünk balra, illetve jobbra fordításával pedig ő is megfelelő irányba tér el, a kezünk kinyújtása szolgál a tárgyfelvételre, utánoznunk kell a kilincs lenyomását, a szekrényajtó kinyitását, a létrán mászást, de még azt is, ahogy egy undorító, mocskos vécé elé térdelve, kulcsot keresünk a vörös fekáliában.

Őrület, ami itt folyik
Ellenségeink sorát emberszabású szörnyek és különféle élőholtak teszik ki, de kalandjaink alatt feltűnik az a nagydarab férfi is, ki a vonaton elrabolta kedvesünket. Arcát vasálarc fedi, nem lát, csak a hangok alapján tájékozódik, meg se szabad mozdulnunk, egyszerűen elmegy mellettünk, levegőt se veszünk, csak a szívünk kalapálását ne hallja meg. Harcolni pedig szintén a Kinect segítségével lehet, ha támadóállást veszünk fel, két kezünket felhúzva mellkasunk elé, akkor Josh a hozzánk legközelebb eső ellenséghez lép, suhintanunk, ütnünk és rúgnunk kell, míg a rohadék földre nem kerül, lesz harcban részünk rendesen. Arzenálunk pedig amolyan Condemned stílusban főképp ütő és szúrófegyverekből kerül ki: van kés, vascső, váza, leszakadt kampókéz, sokkoló, húsklopfoló, metszőolló, balta és láncfűrész, egyszerre csak egy lehet nálunk, meghatározott használat után pedig mindegyik eltörik, úgyhogy ha belebotlunk valami új dologba, vegyük fel, felesleges sokáig tartalékolni a régit.

Ami nehéz, vagy éles, jó fegyver lesz
A hatalmas hordákban támadó élőholtak mellett olykor találkozunk majd főellenségekkel is, néhány közülük pedig igencsak ismerős lesz, de nem szeretnénk lelőni semmit. A főellenfeleknél általában több mindenre is figyelnünk kell, nem elég csak ütnünk, mert akkor hamar a földön találjuk magunkat.

A Rise of Nightmares irányítása először kaotikus, majd miután beletanulunk a mozdulatokba, izgalmassá válik, de akkor is csak részben. A harcok és különféle cselekvések élvezetesek, a mozgás viszont nagyon rossz, nehéz hiba nélkül eltalálni a helyes irányt, néha akarnánk valamit csinálni, de elfelejtünk megállni, amit forgolódás követ, túl sok mindenre kell figyelni. A többi Kinect címhez hasonlítva túlkomplikált, és sokszor feleslegesen nehéz a kezelés, jópofa dolog viszont, hogy van automatikus mozgás, csak rakjuk fel a jobb kezünket, és a játék átveszi az irányítást. Nem oldja meg a feladatokat, a csapdákon és mozgó pengéken nem segít átjutni, még az elrejtett kulcsok helyét se mutatja meg, ott viszont, ahol csak sétálnunk kell, kérésre leveszi vállunkról a manőverezés terhét, jól jön, ha akarunk pár másodpercet lazítani.

Vér és csonkítás
Hardcore játéknak a Rise of Nighmares kifejezetten pocsék. A grafika rettenetesen idejétmúlt, a látvány a régi Playstation 2-es időkre emlékeztet, a kép fakó, a karakterek kidolgozatlanok, a környezet üres, nincs egy olyan részlete a játéknak, amire azt mondanánk, igazán modern lenne. De hasonlóan gyengék a hangok is, a szinkron rettenetes, mindenki erőltetett akcentussal beszél, a szörnyek hörgése pedig egy általános iskolás halloween buliba is kevés lenne, egyszerűen nevetségesek, a rengeteg kelet-európai kliséről nem is beszélve. A cigány jósnő, az idegesítő üzletember, a tehetetlen rendőr, az őrült tudós, és a bulizó német társaság mind nagyon béna, Románia úgy van beállítva, mint egy középkori, elmaradt ország, ahová normális ember be se teszi a lábát, mindenki őrült, perverz, vagy közveszélyes itt, plusz hát ugye telefon sincs.

Ez a rohadék rabolta el Kate-et
A japán survival horror irány legalább jó hangulatot kölcsönöz a kalandoknak, a játékon érezni, hogy nagy klasszikusok ihlették. Aki rajongója az Alone in the Dark, a Siren, a Resident Evil, vagy a Clock Tower korábbi részeinek, azt talán a Rise of Nightmares is el fogja varázsolni, a régi iskola szabályai érvényesek itt is, annyi különbséggel, hogy immáron mindent belső nézetből élünk át, és persze maguk a harcok is akciódúsabbak, intenzívebbek, sűrűbbek lettek. A megvalósítás viszont erősen rányomja bélyegét a játékélményre: a helyszínek egyhangúak, a cselekmény kiszámítható, a rendezés pedig pocsék, a sok vér és csonkítás miatt a játék inkább undorító, mintsem félelmetes, nincsenek benne ijesztgetések, belépvén egy sötét szoba ajtaján az embernek nem nő gombóc a torkába, így pedig hamar unalmassá válik az egész. Se a Kinectes irányítás, se a történet nem elég ahhoz, hogy szívesen vigyük végig a játékot, el lehet vele szórakozni ideig-óráig, de a doboz úgyis a használtpolcon végzi.

Ahogyan a játék őrült professzora, úgy most a SEGA is szörnyet alkotott. A Rise of Nighmares nem sikerült jól, casual címnek túl bonyolult és véres lett, hardcore horror játéknak pedig rettenetesen gyenge, viszont innovatív, s ezért igenis tiszteljük. A mozgásérzékelős játékok új generációját elhozva megmutatta, hogy lehet komoly címeket is csinálni Kinectre, a forradalom első fecskéje ő, személyében a játéktörténelem egy korszakalkotó darabját vehetjük magunkhoz, egyszerre lehet szeretni és utálni, álljon jó és rossz példaként minden játékfejlesztő előtt.


Platformok:
Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. Blade0012
2011.09.13. 13:34
"analóg karok, gombok, és ravaszok híján erősen lekorlátozódnak a lehetőségek"

? ehm, boxhoz szokásuk mellékelni egy kontrollert is, amit itt hiányoltok a kinectből az mind megtalálható rajta. érdemes kipróbálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. nyerek01
2011.09.13. 14:55
Kinect-es sakk.
Ha valaki használta már ezt huzamosabb ideig akkor örülnék neki ha válaszolna arra hogy ennek tényleg van értelme? Nem azért hogy én lusta vagyok, de ha játszani szeretnék nyugodtan akkor inkább egy kényelmes fotelben ülve csinálnám ezt, nem pedig állva, ugrálgatni, kalimpálni.
Természetesen használnám ha hozzám vágnál ingyen de... én inkább fotelben ülök.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Lawrence_B...
2011.09.13. 15:10
Tánc- és parti játékok házibuliba, sport- és fitneszprogramok mozogni kicsit nagyon jók, szerintem megéri a Kinect a pénzét, nem egy brutálisan drága valami. A többi stílus még kialakulóban van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. sgtyork
2011.09.13. 19:48
Blade0012: ezt csekkold

http://www.youtube.com/watch?v=NC6to0ADjeo
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. zsabzsab
2011.09.13. 19:53
sgtyork : ezt már én is néztem.komolyan....ezért megéri kinectet venni.GUNSMITH(L)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Blade0012
2011.09.13. 20:20
sgtyork: a vieóhoz volt már szerencsém, viszont akció közben még nem láttuk az only-kinect irányítást és jó eséllyel ratyi lesz - egy teljes értékű taktikai lövölde gombok nélkül szvsz kivitelezhetetlen. Persze benne van a pakliban, hogy az ubi durrant egyet, de nem igazán bízom benne. A hsz-em lényege csak annyi lett volna, hogy hosszú távon a kinect és a kontroller kombója fog befutni és nem az egyik vagy a másik önállóan, ráadásul a cikkben írtaknak sok értelme nincs is. Ha gombok kellenek kezedbe fogod a kontrollert - a kinect attól még felismeri a gesztusokat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. ossyni
2011.09.13. 23:47
ITT EGY VIDEÓ RÓLA!
[LINK]

Inkább ilyen kalandjáték szerű lesz így.
Nekem tetszik ebbe a formában, ha nem úgy adjuk el mint fps vagy ilyenek.

De lehetne HOUSE OF THE DEAD kinetiknek is nevezni.

Nekem bejön egynek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. blox
2011.09.15. 09:57
Nekem nagyon bejött. Első ilyen játék kinectre. Már végig is vittem. Viszonylag sokféle fegyver van. Egyszerű, de jól követhető story menet, érdekes történet. Ez az 55% nagyon kevés szerintem.

Látvány: 8
Hangzás: 7
Játékélmény: 8
Szavatosság: 7
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. paulbig
2011.09.16. 10:52
blox: Szerinted is olyan gáz az irányítás, mint a cikkíró szerint?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. blox
2011.09.16. 11:23
Én egész hamar megszoktam, onnantól meg teljesen jól tudtam minden mozdulatot irányítani. Fordulási sebességet meg ilyeneket egyébként belehet szépen állítani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. paulbig
2011.09.17. 15:40
Köszi a választ!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mikej95
2011.09.17. 15:58
55% nem kevés hanem reális, konzolokból kellene már 1 új gen, PC-n API ide vagy oda már, érzékelhető a konzolok lemaradása. BF 3-ban is 24fős konzol pályák 64fős PC pályák lesznek.
Másik meg az irányíthatóság AC:BH-ban fel lehet ismerni ki tolja konzolról ki PC-ről, mert csodák csodájára a konzolos sohasem mozog rendesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!