iPon Cikkek

Risen - Nem kell ide Gothic 4!

Dátum | 2009. 10. 10.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A nagyszabású RPG játékok reneszánszukat élik az utóbbi időben, hisz régen készült annyi trónra illőnek szánt cím egyszerre, mint most. A Dragon Age-dzsel a Bioware igyekszik visszamászni a Baldur's Gate óta csak kapirgált magasságokba (persze voltak azóta szuper játékaik, de a BG volt az utolsó hard core címük) míg a Gothic sorozattal hírnevet szerzett német Piranha Bytes is új utakra evezett a nemrég megjelent Risennel. Mivel az eredeti szériát kiadó JoWood nem tudott megállapodni a fejlesztőkkel, a játékot az a Deep Silver vette gondozásába, ami már egyszer bizonyította rátermettségét a Stalker: Clear Sky kiadásánál. Mivel azonban a Gothic jogai a JoWood markában maradtak, a Piranha kénytelen volt új világot teremteni, ám hogy ne legyen olyan idegen a portéka, az alapokon nem változtattak. Lássuk, jó-e ez nekünk!

Hű... a Crysisban azért jobb cuccal kezdtünk
Ragyogás

A Risen tipikusan gothicos kezdéssel nyit. Nincs karaktergenerálás, se fajválasztás, de még csak azzal sem kell törődnünk, hogy mágusok, avagy harcosok szeretnénk lenni. Egy hajótörés után térünk magunkhoz a trópusi Faranga szigeten, egy hölgy társaságában, és innentől kezdve mindenről magunknak kell gondoskodnunk. Mezítláb vágunk neki a sötét dzsungelnek, ahol már az első szembejövő madár halálos fenyegetéssel bír, s ahogy az a Gothicokban lenni szokott, az egész világ roppant ellenszenves az első játékórától kezdve. A sztori szerint egyébként Faranga szigetén afféle átok ül, hisz nincs rajta vihar, csak körülötte, s ha ez még nem lenne elég, tele van régi romokkal, amiket egyesek vagy vallásosan imádnak, vagy megvetnek. Éppen ezért a lakosság is kétfelé oszlik. Az idealista, romantikus ábrándokat kergető falusiak táborokban laknak és élvezik a természet kegyetlen örömeit, mondván, a szabadság akkor is szabadság, ha nehéz. Ezzel szemben az inkvizíció szűklátókörű katonái mindenkit befognak és agyatlan zombivá képeznek, aki megsérti a törvényt, vagyis például sétál az utcán, mert ugye az csúnya dolog. Szóval a Risen világa nem túl szimpatikus, és ha mindezen kellemetlenségek még nem ijesztenék el a turistákat, ott van a megszokott sztori a gonoszról, ami csak arra vár, hogy ismét lecsapjon.

"Ma a Vacsoracsatában..."
Főhősünk ebből eleinte viszont mit sem ért. Ahogy mi is, ő is csak kapkodja a fejét a sok értelmetlen és látszólag össze nem függő esemény között, s ahová fújja a szél, oda szegődik, legalábbis ha mi ezt engedjük neki. A Risen célja egy teljesen a mi képünkre formált hős megalkotása az unalomig ismert RPG sallangok nélkül, és az ötlet jó, így nem is érdemes kötekedni az olyan apróságok miatt, mint hogy barátunkat ritka randa fizimiskával és hanggal verte meg a genetika. A sztori jól van felépítve a küldetésekben, és a forgatókönyv sem erőltetett, az viszont már nem ilyen örömteli, hogy az átvezető animációk rendezése nem lép túl az első Gothic dramaturgiai színvonalán. Azért mégis 2009-et írunk, kedves Piranha Bytes.

Piros pont

A játékban a fejlődés a megszokott módon zajlik, vagyis mind a küldetések, mind a legyőzött ellenfelek után tapasztalati pontokat kapunk. Ahogy ezek gyűlnek, úgy lépünk szintet, s ahogy fejlődünk, úgy jönnek a tanulópontok. Minden egyes szint 10 pontot ad, amiket a megfelelő tulajdonságaink között szétosztva válhatunk erősebbé. Viszont míg más szerepjátékokban ez nem kerül semmibe, addig itt fizetnünk kell a tanulásért is, méghozzá néha nem is keveset. A három kaszt egyébként, amibe belevághatunk, az íjász, a harcos és a mágus, és míg előbbiekhez főleg tanulópontok kellenek, utóbbihoz könyveket kell keresgélnünk, hogy növeljük a bölcsességünket. Ha már elindultunk egy úton, fegyverre is specializálódnunk kell, különben túlságosan elgyengülünk az erősebb ellenfelekre. Én a magam részéről a kardot választottam, de tapasztalatom szerint teljesen mindegy, hogy kivel mit húzunk, csak legyünk hűségesek hozzá, és tanuljuk meg, hogy ebben a játékban nem váltogatjuk úgy a stílusunkat, mint a fehérneműt szokás.

"Hello, ez itt a Fable III szereplőválogatása?"
A harcrendszer egyébként mindenre emlékeztet, csak RPG-re nem. A Gothic stílusán kicsit finomítva egy kombókra kihegyezett, kvázi valósidejű rendszert kaptunk, amiben a legnagyobb szerepe a jókor elkattintott ütéseknek van. Nem árt továbbá oldalazni, táncolni bunyó közben, mert az AI tanul, és ha nem vívunk elég változatosan, még kevés életerővel is vissza tud vágni. Nem a legjobb megoldás, és sokszor idegesítő is, de el lehet fogadni, sőt, néha már egész élvezetes lehet így az ellenség földbedöngölése. Az erdők démoni teremtményei amúgy szinte minden méteren belénk fognak kötni, szóval aki az Oblivion általában nyugis erdei lovacskázására áhítozik, az sikítófrászt kap majd a Risentől. Ha pedig szóba jött a mesterséges intelligencia, nem árt néhány tippet adni hozzá, ugyanis nem csak tanul, de szerintem csal is. Többször volt olyan, hogy - számomra - kivitelezhetetlenül gyorsan csapott kettőt egymás után az ellenfél, irreálisan nagyon sebezve ezáltal, de az sem volt ritka, hogy "csak úgy" nem érte el a ráküldött csapás. Amennyiben nagyon megelégeljük egy rosszfiú kötekedő ábrázatát, szorítsuk sarokba! Onnan ugyanis sehová sem mennek, és még védekezni is elfelejtenek. Tudom, hogy csalás, de mit tegyek, nem én kezdtem...

"... és akkó' gyütt a csijjagszemű juháász!"
Ha már unjuk a normál képességeket, megtanulhatunk lopakodni, akrobataként ugrabugrálni, vagy akár lopni is, ami mindössze pénzkeresésre jó. Mivel a Risenben akármennyi tárgy nálunk lehet, nem kell azon aggódnunk, hogy valakitől túl sok dolgot vettünk el. Csak tudjunk kiigazodni a tárgylistán, a többi már nem akadály. Maga a kezelőfelület egyébként ritka barátságos, így nem lesz gondunk abból, hogy mit hol találunk, nem úgy, mint a pár hónapja bemutatott Drakensangban, ahol azóta is csak nézek, hogy hol lehet beállítani ezt vagy azt. Van aztán itt még alkímia, kotyvasztás, tárgykészítés, kereskedés, azaz minden, ami egy divatos szerepjátékba kell, de ezekben nem sok olyan van, amit ki lehetne tárgyalni. Maximum annyit érdemes tudni, hogy ha megloptunk valakit, és észrevette, akkor az illető többet nem áll velünk szóba, úgyhogy a boltosokkal ne szórakozzunk.

A csodás vadon

Aki ismeri a régi Gothicokat, az tudja, hogy a Piranha sosem a szép grafikával adta el a játékait. Igaz ez a most megjelent Risenre is, ami bár nem csúnya, messze elmarad a kor kívánalmaitól. A terep és a növényzet nagyon szép, messze maga mögé utasítja a konkurenciát, de a karakterek már-már szánalmasan kevés polygonból állnak, és a rájuk erőltetett bump-mapping csak még nevetségesebbé teszi a külalakjukat. A női modellek pedig az egész kompánia alját képviselik a hatalmas tumorokkal, amiket mell gyanánt növesztettek rájuk a fejlesztők, s persze eléggé kellemetlen a kicsi fejük és robotos mozgásuk is. Ez egyébként az összes emberre igaz a Risenben. Úgy mennek, mint a terminátorok és olyan mereven néznek, mint akik nem látnak semmit. A fények és a napszakok váltakozása csodaszép, ez tény, de az összhatás nem áll jól, és így a Risen az elfogadható, de közepes kategóriába esik. Kárpótolhat a viszonylag baráti gépigény (az én ősi 3870-esemmel meg se kottyant neki a 720p és a max grafika, látványjavítókkal) és a jó zene.

A fények éjszaka nagyon megkapóak, kár, hogy a modellek már nem annyira
A szinkron viszont siralmas, ezen nincs mit szépíteni, hiába a sok sztárfellépő. A főhős hangja olyan, mint egy unott kamaszé, a többi karakter gagyogásán pedig csak fogtam a fejem néha. Épp ezért szomorú, hogy a játék tele van egész jó beszélgetésekkel, mert mindez hiába, ha nincs élvezet a hallgatásukban. A szörnyek nyögdécselése és a fegyverek csattanása is csak közepes, szóval az audió oldalt nem igazán erőltették a Piranha fejlesztői. Szomorú, mert a konkurencia az eddigi videók alapján igencsak beerősített e téren (is), úgyhogy a Risennek fel kell kötnie a gatyáját.

A kovács nagyon szimpatikus ember
Gothic 3.5

A Risen nagyon megosztotta a játékosokat és a kritikusokat egyaránt, hisz a 4-től a 9-ig mindent adtak rá, amit el lehet képzelni. Ennek oka pedig, hogy a fejlesztők szánt szándékkal meg akartak maradni a kaptafánál, vagyis egy új Gothicot szerettek volna készíteni, s míg ez a rajongók egy részének öröm, másoknak csalódás. A magam részéről elvoltam a játékkal, és mindenkinek ajánlom, aki szereti az RPG műfaját, de ha a Kedves Olvasó megcsömörlött a sok csontvázöléstől a Gothic 3-ban, jobban teszi, ha megvárja, mit tesz le a BioWare, vagy esetleg maga a JoWood. A többek viszont nyugodtan szerezzék be, mert a furcsa hangulat és az egyedi világ (végre nem mindenütt csak elfek, törpék és Aragorn-hasonmások rohangálnak) meg tudja ragadni a legigényesebb szerepjáték-kedvelőket is.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

20. axe
2009.10.10. 15:16
VISSZA A CIKKHEZ

hát de a crysisban nem is kockábol állnak a levelek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. graywolf_4...
2009.10.10. 16:50
Hihí nem is kicsit csal az az AI
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. jano12
2009.10.10. 18:43
De a Crysisnek nem is ekkora a gépigénye.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. somakb
2009.10.11. 15:26
Juj... ez a grafika.. az utolsó képen olyan szögletes minden hogy ihaj... ez még xbox360 on is kevés nem hogy PC-n 2009-ben...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Kange
2009.10.11. 18:08
Én boxon próbáltam, ott még az irányítás is rettenetesen rossz, cseppet fárasztó harc közben. Ugye gombokkal támadunk, jobb kar a nézelődés. nah most egy harci szitu, én nyomogatom a gombokat, miközben félkörben körülöttem rohangál az ellen. Ekkor jobb kar, utána fordulok, majd vissza gomb, megint kar, megint gomb, megint kar, megint gomb, EXIT.......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Chocho
2009.10.11. 19:41
Kange: Az xboxos változat rendre rossz értékeléseket kapott, ám ez nem magát a játékot, hanem a portot minősíti. A Risen ugyanis nem rossz! Ajánlom, hogy tégy vele próbát PC-n is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Kange
2009.10.12. 09:02
Chocho: Nos igen, miközben próbáltam erősen olyan érzésem volt, hogy inkább bill+egér párosítás illik a játék vezérléséhez. (Elvégre azzal tudok egyszerre fordulni és ütni)
Szóval lehet adok Neki egy próbát, engem a grafika annyira nem rémísztett meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Chocho
2009.10.12. 09:17
Kange: Az az igazság, hogy rövid időn belül megszokja az ember. Ez a játék nem a látvánnyal, hanem a hangulatával adja el magát. Azért pedig megéri vele játszani, könnyen a gép elé ragaszt... tudod, "csak még egy quest"...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. utr
2009.10.12. 09:24
Szerintem az ilyen jellegu jatekok felett mar elszallt az ido (ezt ugy mondom, hogy anno vegignyomtama gothicot).
Jatszottam vagy 3-4 orat vele, es ezek a tapasztalataim :
A jatek jo resze azzal telt, hogy rohangaltam egyik helyszinrol a masikra, valamint sundisznokat meg orias legyeket csapdostam le.
A maradek resz teljesen jellegtelen, osszefolyo npc-kel torteno "interakcio" volt.
Leptem szintet is, ettol semmi nem valtozott. A 4 ora utan pontosan ugyanugy folyt a harc ugyanolyan ellenfelek ellen, csak bunko helyett karddal csapkodtam le a sundisznokat (azt hiszem idkozben valamivel erosebbek lettek).
A grafika szerintem elviselheto (de ennel nem tobb). A karakterek mozgasa viszont szornyu (nemreg volt szerencsem kiprobalni a prototypeot, hat eg es fold).
Kicsit osszeszedetlen lett ez a post, de tukrozi a velemenyemet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Chocho
2009.10.12. 10:02
utr: Érdekes, de én is gondolkodtam rajta, hogy tényleg idejétmúlt-e a játék. Viszont arra jutottam, hogy addig, amíg a játék leköti a stílus rajongóit, nincs vele gond. A Risen különösen érzékeny erre, mert lerí róla, hogy a hard-core Gothic fanoknak készült, és nekik nem lehetett sokat változtatni rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. utr
2009.10.12. 11:41
Ha tudatos dontes volt a fejlesztok/kiado reszerol, hogy egy ilyen szuk celkozonsegre hegyezik ki a jatekot, akkor akar el is erhetik vele a celjukat. Szerintem azert a Gothicert rajongo kemeny magnak is valtozik idovel az izlese, foleg ahogy latjak a grafika/animacio/jatekok fejlodeset.
Viszont ha ez a jatek oromet okoz egy csomo embernek, akik szerettek regen a gothicot, akkor engem egy cseppet sem zavar, hogy ott van a polcokon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. emmm84
2009.10.12. 11:49
Hmm...azért ez a 75 % nagyon durván kevés nekem, úgy mondom ezt, hogy lassan végigtolom a gémet. Kifejezetten hangulatos, szerintem a grafikája is szép. Bár abban egyetértek, hogy a karakterek nem az igaziak. Igazából fájt a szívem, hogy egy ilyen jó játékot ennyire lehúztak itt, ez most csalódás nekem... A Gothic 3 után kifejezetten felüdülés vele játszani, és biztos vagyok abban, hogy a Donhoz beállva és mágusként is végig fogom vinni (jelenleg az Order harcosa vagyok). Nekem a reális a 85 % lenne, de a hangulata mindent visz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Sytyx
2009.10.12. 22:06
Sokan azért fogják szidni szerintem, mert elég nehézre sikeredett. Persze a nehézség logikus alapokon fekszik. Akármilyen cucca is van az ember fiának, ha nem képes rendesen megtanulni az irányítást, akkor két három farkas is lehenteli reggelire. Nekem mindesetre most még tetszik. Bár csak ma kezdtem a tesztelgetését. Néha azért jó lenne tudni mit válaszolok :lol: Ez az egy, amit nem szeretek az RPG-kbe. Későn jön magyar nyelvre. Egy hónapja készült el pl az Oblivion magyarítása. Elég , hogy idióta amcsi gyerek simán mindent a kiadás pillanatába, nekem meg évek multán esetleg. Kicsi ez a magyar piac, nem ér ennyit
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. BemApo
2009.10.13. 09:16
Szerintem zseniálisan jó, nagyon rég vártam arra hogy tényleg folytassák ott ahol a Ghotic II abbamaradt, a 3 al többször is próbálkoztam de nagyon gyenge volt, közel sincs ilyen hangulata sokkal csúnyább is és lassabb is mint a Risen, bár a szerknek nem tudom hogy ment egy 3870 esl fullban, valószínű hogy kis felbontásban ment (illene jelezni) mert amint bejönnek a nagyobb terek vissza kellett vegyem közepes beállításokra : q6700@3200 4850Toxic@780 4gb1066 rammal 1680*1050 -ben. Szerintem ha valaki ki akarja használni a graf ot egy ilyen középkatos moncsival akkor egy 4890 es kell hozzá. Az emberek benne egyébként tényleg eléggé nyomorékok, a hangok talán közepesek (viszont nagyon jól térben vannak) de a lenyűgöző környezet kárpótol mindenért, engem kb az első 2percben zavart hogy csúnyák az emberek, a nehézség pedig dinamikusnak tűnik, szerintem ez a játék sokkal többet érdemelt volna mint hogy itt így lehúzzák, végre valami aminek lelke is van nem csak csilivili, aki szereti az rpg bármilyen formáját az szerintem szánjon rá időt és próbálja ki, főleg mielőtt marhaságokat ír valaki fórumba,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Sytyx
2009.10.13. 10:43
Nem akarok messzemenően belemenni egy újabb nV vs. Ati harcba, de azt kell mondjam, hogy a Risen megint egy olyan játék, ami az nV kártyákat szereti jobban. Telepítés folyamán ugye felrakta nálam a "fiziksz"-et is. Ebből következtetek, meg abból, hogy nálam egy 8800GTX társaságában mindent maxra rakva 1440*900-as felbontásban nem láttam még akadozni. De majd nézek egy fps számlálót is. Viszont tény, hogy hasonlítani nem lehet a Gothic 3-hoz (hála Istennek)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jano12
2009.10.13. 18:35
Sytyx: igazd van, ez egy NV-re optimizált játék. Sajnos hozzá kell szokni. De majd úgy is jön hozzá folt (vagy az AMD-től vagy a cégtől egy pecsben).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Sytyx
2009.10.13. 21:44
Néztem Fraps-szal vagy mi a szösszel az fps-eket. Néha leesett nálam 28-ra, de nekem nem okozott ez akadást. Bár eléggé élvezetes a játék ahhoz, hogy mindenre figyeljek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. emmm84
2009.10.14. 07:58
(Sytyx @ 2009 Oct 13, 20:44) Néztem Fraps-szal vagy mi a szösszel az fps-eket. Néha leesett nálam 28-ra, de nekem nem okozott ez akadást. Bár eléggé élvezetes a játék ahhoz, hogy mindenre figyeljek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Sytyx
2009.10.14. 14:33
emmm84: Ezer köszönet. Tuti elmondta ez az Olf csávó, csak nem perfekt az englisem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Melkor
2009.10.22. 13:35
Csatlakozom emmm84-hez!

E8400~3.6Ghz ... 4GB 800Mhz RAM ... 4870 1GB 825/1125Mhz .... 1920x1080 és remekül megy. Nincs ezzel semmi baj ATI-n sem.

utr ... az a 3-4 óra az nagyon kevés amit rászántál, a cikkben is írva vagyon, hogy ez egy lassan fejlődős játék ennél több idő kell h kiforrja magát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!