iPon Cikkek

Road Not Taken - Ilyen egy jó puzzle játék

Dátum | 2014. 09. 09.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A Road Not Taken egy rougelike puzzle játék, amely meglehetősen jól kimeríti a műfajt meghatározó fogalmat. Kapunk random generált térképeket négyzethálós pályákkal, és van időnk minden lépésünket gondosan eltervezni annak érdekében, hogy elkerüljük a végleges halált. Ha ugyanis kifogyunk az energiából, hősünk összeesik az erdő közepén, mi pedig kezdhetjük előröl a kalandot. Eddig csak kerestétek a kihívást, de nem találtátok? Akkor jó hírem van, ez a játék nagyon nehéz!
A Road Not Takenben egy hős kószát alakítunk, aki egy hatalmas erdő mellett elhelyezkedő falu őrangyalaként funkcionál, vagyis a kalandvágyó kislányokat menti meg évről évre minden télen. Bizony, az a sok kislány épp a legzordabb időjárás közepette gondolja úgy mindig, hogy itt az idő bogyót szedni/farkasra vadászni/kikészíteni a szüleiket. Nekünk pedig az a feladatunk, hogy 15 éven keresztül folyamatosan mentsük meg őket. Az első év után azt gondoljátok majd, hogyez a játék piskóta, a második évnél kezditek élvezni, a harmadiknál már oda is kell figyelni, a negyediknél pedig már nagyon spóroltok az energiával, hogy valamennyit át tudjatok menteni az ötödikre (a maradék 40%-a megy át), amelyiken már jó eséllyel nem sikerül megmenteni az összes porontyot. Jöhet a következő próbálkozás! Nagyjából így fogtok megismerkedni a játékkal. Amilyen kis egyszerű valaminek tűnik első ránézésre a program, valójában olyan összetett. A rövidke tutorial csak annyira tanít meg, hogy a hősünk normál körülmények között szabadon lépkedhet (nem kerül energiába), viharban 1 energia a lépés, illetve a lényeg, hogy a tőle jobbra, balra, illetve alatta és felette levő objektumokat felemelheti és eldobhatja. Ezen felül módjában áll cipelni is a tárgyakat, a cipelés viszont lépésenként 1 energia. A dobálás ingyen van, viszont számolni kell azzal, hogy ha nem egy nehéz objektumot dobunk el, akkor az a képernyő legszéléig repül, vagy amíg bele nem ütközik valamibe. Továbbá csak arra dobhatjuk el, amelyik „oldalunkkal” felvettük, vagyis ha egy tőlünk jobbra lévő tárgyat fogunk meg, akkor azt csak jobbra hajíthatjuk. Nem mellesleg pedig nem dönthetjük el, hogy a körülöttünk lévő cuccokból mit veszünk fel, ha van a környezetünkben valami, akkor az fel lesz véve. A képlet tehát egyszerű, de természetesen ezt millió kivétel bolondítja majd meg.
Több tucat tárggyal, élőlénnyel vagy épp szellemmel találkozhatunk az egyes pályákon, amiket bizony kombinálhatunk is egymással. Kószánknak van egy hatalmas kódexe, ez az egyetlen dolog, ami átmentődik próbáról próbára. Ebben a könyvben 200 bejegyzést gyűjthetünk össze, amikhez még alpontok is tartoznak. Ott van például a lentebbi képen látható farönk. Többféleképpen állíthatjuk elő, és ha kettőt összerakunk belőle, kapunk egy takaros tábortüzet. A különböző objektumoknak nagyon változatosak a tulajdonságai. Vannak el nem mozdítható tárgyak, olyan lények, amik menekülnek előlünk vagy éppen üldöznek minket, olyanok amik föl-le mászkálnak egy oszlopban, vagy hozzánk tapadnak mint egy mágnes. Ezen kívül módosíthatjuk is őket bájitalokkal, ilyeneket egy kékfényű máglyán szellemeket és egyéb dolgokat feláldozva kotyvaszthatunk.
Az erdőben található élőlényeken és objektumokon túl vannak birtokolható tárgyak is, egészen pontosan 5 féle: pénz, rizs, bogyó, nyuszi és gyógyszer. Ezek egyrészt elajándékozhatóak embereknek vagy feláldozhatóak az erdőben található oltárokon. Az oltárnál jelentős áldozatot kell hoznunk, de cserébe a jutalom is nagy, ugyanis mentési pontot kapunk a pályára. Vagyis ha az ötödik évben áldozunk, visszatérhetünk mindig ehhez az évhez. Ez enyhít kicsit a kegyetlen roguelike természetén a játéknak, de nem biztos, hogy hosszú távon is jól járunk vele, könnyen lehet, hogy néhány próbálkozás után rá kell jöjjünk, hogy jobban járunk a checkpoint törlésével és a tiszta lappal indulással. Emberekkel nagyritkán találkozhatunk az erdőben is, de főként a kisváros utcáin beszélgethetünk velük, ahova minden pálya/év után lerak minket a játék. Miért jó összebarátkozni velük? Mert kaphatunk tőlük gyűjthető dolgokat, információkat a kódexünkbe, energiát a következő kalandunkhoz vagy éppen kabalákat. Szerencsehozó kabalából alapból kettő lehet nálunk, ezek változatos bónuszokat adnak: van amelyiknek köszönhetően több szülőt szór le nekünk a pályákra a játék (szülővel párosítva menekül ugyanis meg a gyerek, vagy ha visszadobáljuk a kezdőképernyőre), de olyan is van, ami késlelteti a gonosz szellemek feltűnését. Ha ugyanis nagyon lecsökken az energiánk, akkor az összes eddig ártalmatlan, passzív, színes szellemecske feketére vált és üldözni kezd minket.
1-2 lényt ki is tilthatunk az erdőből...
Nagyjából ennyit érdemes tudni a játékról mielőtt nekiállnánk. A Road not Taken műfajának egy remekbe szabott képviselője, stílusos grafikai megjelenítéssel és zenével, több óra játék és számtalan újrakezdés után sem idegesített fel vagy kezdett untatni. Folyamatosan bővítgettem a kódexem és találkoztam újabb és újabb lényekkel is, aminek köszönhetően próbáról próbára mást dobott elém a játék. Egyedül talán a lakosokkal való beszélgetés vált fárasztóvá a sokadik próba után, de ezt még túl lehet élni. Aki szereti a rouglike stílust és/vagy a kihívásokat, vágyik egy kis agytornára, akkor a Road Not Takenben nem fog csalódni. PlayStation Plus előfizetéssel a PS4 tulajok a múlt hónapban ingyen megkaphatták, de aki lemaradt volna, annak sem kell keseregnie, a játék ugyanis nem drága, a magyar PS Store-ban 4590 forintért megvásárolható, ennyit pedig simán megér. Értékelés: 9/10 Platformok: PS4, PS Vita, PC(Steam)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. Szefmester
2014.09.09. 10:00
Végre egy játék ami kihasználja a PS4 erejét!
(troll OFF)

Jó kis játék lehet, kár hogy nem jelent meg PS3ra vagy PC-re.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Lazahunter Szefm...
2014.09.09. 13:02
Ha nem a PS4 erejével foglalkoznál akkor észrevetted volna (nem innen), hogy augusztus 5-e óta a Steamen is fent van

Egyébként végre a konzolok is végleg beértek a PC azon szintjére, ahol ugye 1001 féle konfiguráció lehet, míg konzolnál fix a hw, mégsem feltétlen ennek maximális kihasználása a fő célja egy jó játéknak, hanem a szórakoztatás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szefmester Lazah...
2014.09.09. 13:50
Hmm.. eszembe sem jutott a steamen rákeresni, mert itt a teszt végén csak a sony masináira volt megnevezve a cucc.

De köszi az infót. (az iróniát meg még gyakorold kicsit )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Lazahunter Szefm...
2014.09.09. 14:10
De azért átjött
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Magrathea
2014.09.09. 14:37
Ooooooops! Valóban megjelent PC-re is, figyelmetlen voltam, köszönöm a korrekciót, pótoltam a cikkben is a kiírást!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Ereshkigal
2014.09.09. 22:45
De cuki ez a játék, megy a kívánságlistámra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!