iPon Cikkek

Runes of Magic bétateszt

Dátum | 2009. 01. 12.
Szerző | alien24
Csoport | JÁTÉK

Az elmúlt hónapokban a Frogster Interactive jóvoltából újabb ingyenes MMORPG játékkal ismerkedhetett meg a nagyközönség. Eleinte még csupán a zárt béta erejéig, korlátozottan vált elérhetővé a játékosok számára, de – amint arról korábban már beszámoltunk – néhány hete az online játék nyílt bétatesztje is elkezdődött. Nevezetesen a Runes of Magic című fejlesztésről van szó. A játék egyik legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy minden eddigi portékánál erősebben hajaz a „nagy testvér” World of Warcraft-ra – hozzátéve persze, hogy sokak számára épp ez teheti vonzóvá és kipróbálásra érdemessé ezt az alkotást. Bár, ami a valódi színvonalat és a játékrendszer összetettségét illeti, a Runes of Magic (a továbbiakban: RoM) – béta verzió lévén – egyelőre még meg sem közelítheti a nagy múltra visszatekintő WoW kiforrott szisztémáját – ám néhány olyan sajátosságot azért már felmutathat, amiért megérdemli, hogy kissé behatóbban foglalkozzunk vele.


Világteremtés – sokadszorra

A játék háttértörténete a jól bevált recept szerint most is világteremtéssel kezdődik, persze némileg más fantázianevekkel megtűzdelve. Ugyanis, ha nem tudnánk – és itt egy kis időre felejtsük el a többi játék hasonló sztoriját –, a teremtő istenség, Ayvenas egy könyvbe írta bele a világmindenség titkait, és az általa létrehívott világ a Taborea nevet kapta. Ám nem volt minden szép és jó, hiszen a teremtett lények gyengék és tudatlanok maradtak, kiszolgáltatva az eredendő gonosznak. Ayvenas a problémát úgy kívánta orvosolni, hogy saját megtestesüléseit rótta bele a könyvbe. Így próbálta teremtményeit segíteni azáltal, hogy adottságaik helyes használatára tanította őket.


Az emberi lények hamarosan elsajátították az adottságaiknak megfelelő tevékenységeket, és lassanként kasztokba tagozódtak. A helyrebillent világegyensúlyt azonban kis idő múlva maguk az emberek rúgták fel és tették semmissé. Ugyanis megjelent közöttük a békés együttélés örökös megrontója: a viszály és az ellentét. Miután akadtak, akik újonnan megszerzett tudásukat gonosz célokra kezdték el használni, kitört a harc az emberek között. Ayvenas végignézett teremtményein, és elborzadva sorsukra hagyta őket… A helyszín és a konfliktus tehát adott: már csak az a teendő, hogy az ingyenes regisztrációt és a telepítést követően betoppanjunk Taborea földjére.

Free-to-play MMO

Kezdetben nincs is egyéb dolgunk, mint hogy a hivatalos honlapon regisztráljunk a játékra. A RoM bétatesztjére való jelentkezés érdekessége, hogy az alapadatok megadása után második lépésként az MMO előéletünket firtatják: elég céltudatosan arra kíváncsiak, hogy melyik az a guild, aminek máshol a tagjai vagyunk. Nem túl nehéz kitalálni, hogy így próbálnak új embereket toborozni a játékba. Ezután a kasztválasztás kerül sorra: összesen hat különböző kaszt (Warrior, Scout, Rogue, Mage, Priest és Knight) képviselői vesznek részt a játékban. A weboldal leírásai segítenek a megfelelő kiválasztásában: mi ez alapján a Priest karaktert találtuk a legszimpatikusabbnak.



Leírások nyomán az első dolog, ami eszünkbe juthat: az immár tekintélyes múltat maga mögött tudó D&D asztali szerepjáték. A site-on található dual class menü szintén a D&D-ből lehet ismerős: ennek jelentősége a 10. szintet követően mutatkozik meg igazán. Ezen a szinten választhatjuk meg második kasztunkat: gyakorlatilag bármelyiket társíthatjuk a már meglévővel, és ettől kezdve csaknem szabadon – többek között egy különleges class trainer segítségével – váltogathatjuk azokat. Utóbb felvett kasztunkat azonban eleinte csupán az első szintnek megfelelően használhatjuk.

Ami a RoM szervereit illeti: a nyílt bétateszt indulásával három angol és három német nyelvű kiszolgáló vált elérhetővé a játékosok számára. Mindkét nyelven két PvE és egy PvP szerverhez csatlakozhatunk, ám a fejlesztők ígéretet tettek arra, hogy ha a meglévők kevésnek bizonyulnak, nagyon hamar és jelentősebb fennakadások nélkül képesek újat indítani. Nyilvánvaló azonban, hogy amíg erre nincs feltétlenül szükség – és a játék sikerességének mértékéről nincs elegendő adat a birtokukban –, ezen a téren nem kívánnak fölös költségekbe bocsátkozni. Az a tény viszont sokatmondó lehet, hogy már a bétateszt első napján több mint százezer karaktert hoztak létre az újdonsült játékosok. Így ha csupán a kezdeti sikereket vesszük, feltételezhető, hogy hamarosan mégiscsak szerverbővítésre kényszerül a fejlesztőgárda.

Nyelvünk megválasztására érdemes alaposabban odafigyelnünk, hiszen ha a későbbiekben meg szeretnénk változtatni azt, egy teljes újratelepítési tortúrán kell átesnünk. A játékba való bejutás is elég nagy fejtörést okozhat, ha nem a megfelelő nyelv mellett döntöttünk. Viszont nagyszerű megoldást eszeltek ki az azonosítók lopása ellen: a bejelentkező képernyőn megjelenő, egyszerűsített billentyűzetként funkcionáló felületet a jelszó begépelésekor alternatív módon használhatjuk a valódi billentyűzettel. Így már nehezebb dolga van a keylogger-eknek (habár a kurzorpozíciók adott esetben éppen úgy rögzíthetők, mint a billentyűleütések).

Küldetésekre hangolva

Mivel még igencsak kiforratlan verzióról van szó, a játék túlnyomórészt az egymást láncszerűen követő küldetések sorozatát jelenti. A kalandok kezdetén nem jellemzőek az érdekesebb quest-ek: csak ölni és fosztogatni lehet. A beépített segítségekre támaszkodhatunk quest-elés közben: a speciális súgófunkciót betöltő ún. whisper útmutatást ad számunkra, és a térképnek is nagy hasznát vehetjük a quest item-ek megtalálásában. A térkép viszont nemcsak emiatt hasznos segítőtársunk a játékmenet során: a küldetéseink teljesítéséhez szükséges dolgok mellett jelzi a nem játékos karakterek helyzetét és az esetlegesen összegyűjtendő növényeket is. Emellett még egy fontos funkcióval bír: bizonyos helyeket megjelölhetünk, megjegyzést írhatunk hozzájuk és rúnákkal oda teleportálhatjuk magunkat.


Priest karakterrel indulni kezdetben itt sem túl hálás feladat, még az első quest mob-okkal is nehezen bírunk el. Annyi bizonyos, hogy a regenerálódás alacsony szinten fölöttébb nehézkes téma, de talán ebben láttak az átlagosnál nagyobb kihívást a játék készítői. A billentyűkódok gyakorlatilag ugyanazok, mint a WoW-ban, és a játék általában véve is a megtévesztésig emlékeztet rá – persze a RoM esetén sokkal korlátozottabbak a lehetőségeink. A healer karakterrel történő szintlépés a WoW-ban sem egyszerű, de itt hatványozottan bonyolultabb. Akár két spell-től is elfogyhat a mannánk, és nem is igen regenerálódunk annyit, hogy újra tudjunk kasztolni valamikor a harc folyamán. A WoW-ban is a közelharc dominál az alacsonyabb szinteken, ott viszont lehetőségünk van dot-ot (adott időtartamra meghatározott egyenletes sebzést) alkalmaznunk. A RoM-nál hasonló lehetőség esetén sem lenne kifizetődő dot-olni, hiszen minden mannára szükségünk lehet, hogy gyógyítani tudjuk magunkat.

Játékunk során viselt táskák tekintetében a WoW-hoz képest alaposan elkényeztetnek minket: induláskor már 2 darab 30 rekeszes táskát tudhatunk a magunkénak… Nemsokára ajándékokat rejtő táskákhoz jutunk, melyekben varázsitalok vagy fegyverek, esetleg újabb táskák találhatók, melyek tartalmát csak a következő szinten ismerjük meg. Az így elnyert dolgokat akár jó áron értékesíthetjük is, ha nincs rájuk túl nagy szükségünk. Ám ha valamilyen gyűjtögetős szakmát választottunk, mint a növényszedés, akkor megkönnyítheti a dolgunkat, hogy a varázsitalok alapanyagát képező virágok aprólékos összegyűjtése helyett készen is nyerhetünk potion-öket az ajándékokból.

A rendszeresen kapott TP-ből a kellő mennyiség összegyűjtésével tudjuk fejleszteni a spell-jeinket. A kettős kaszt hátránya, hogy két kaszt tulajdonságait egy adagnyi pontból nem lehet maximumon tartani: a karakter ugyan érteni fog mind a kettőhöz, de jóval kevésbé, mint az egy kasztúak. Arról nem is beszélve, hogy a fejlesztéssel megnő a manna igény is, bár kicsit felgyorsul a szintlépés folyamata. A RoM-ben már egészen alacsony szinten mágikus tulajdonságú (pl. 10 manna pontot adó) köveket tudunk a ruhához hozzárendelni (ha a ruha fogadni tudja azokat), amelyeket itt rúnáknak hívnak.

A mozgás gyorsításához szükséges hátasokat meghatározott időre bérelhetjük is, habár ez igen drága mulatság lehet (pl. fél órára 900 aranyunkba kerülhet). Bármilyen furcsán hangzik, még bérelhető bankra és aukciós irodára is szert tehetünk. Lehet saját házunk, melyet gyémántokért mindenféle extra berendezéssel bővíthetünk és teljes mértékben testre szabhatjuk azt. A játék további érdekessége, hogy nem csupán a már megszokott csapatok közötti és arénákban zajló csatározásokra van lehetőségünk, hanem akár a különböző szervereken játszók is összemérhetik az erejüket.
 


Sok még a bug

Nyilvánvaló, hogy mivel a béta nem a végleges változatot jelenti, rengeteg olyan apró dolog fedezhető fel a játékmenet során, ami a grafikai és egyéb téren való kidolgozatlanságnak tudható be. Ezek közé sorolható például, ha hátrafelé sétálva pörög a karakter hátán a kard, vagy a leszedett virágok nem tűnnek el a tőről. A hátasra való felszállás megoldása is egy kis csalódást jelenthet: a látványos fényeffekt mellett semmiféle hang (pl. nyerítés) nem kíséri a műveletet. A látványelemek és a figurák kidolgozottsága egyébként jócskán megüti az elfogadható szintet. A kalandok során időnként és véletlenszerűen felcsendülő kísérőzene sablonos és semmitmondó: hangeffektek ugyan előfordulnak, de a tartalmas zene hiánya a játék egész hangulatára rányomja a bélyegét.

Bizonyos hiányosságokat az irányítás terén is felfedezhetünk: az ingyenes MMO-khoz képest jó, de még mindig nem az igazi. Időnként a karakter mozgása önálló életet él: pl. fordulásnál hirtelen visszaugrik a kiinduló pozícióba, és újrakezdi a mozdulatsort. Valamint a forgás is igen lassú, ami leginkább a PvP-ben okozhat gondot.
 


Összegzés

Ha néhány szóban szeretnénk összefoglalni a játékkal kapcsolatos tapasztalatainkat, azt kell mondanunk, hogy jóval több, mint amit egy ingyenes MMO-tól egyébként várhatnánk. A feltűnő hasonlóság ellenére nem is egy egyszerű WoW-klónnal van dolgunk: van még mit javítani és fejleszteni rajta, de megvan rá az esély, hogy egy igazán élvezhető és ütős kis játék lesz belőle a végleges változatban.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Svindler
2009.01.12. 14:13
VISSZA A CIKKHEZ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. alien24
2009.01.12. 22:33
(Vendég_Menthix_* @ 2009 Jan 12, 19:07) Mire eléri az ember a 10es szintet tele lesz a sok szeméttel a (töke) bag-ja, aminek a felét se tudja még, hogy mire való.
Pedig ez ecceru, ott a masik 4 bag, aminek darabja havi 5(?) dollar. Hazban tudsz meg lerakni par dolgot ott van 1 bonus bag ami jo nagy. haz fejlezstes szinten dollarert
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. raiden
2009.01.12. 23:45
Érdekes, lehet letőőőttöm
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Mag
2009.01.13. 10:06
szerintem csak leültek, és megpróbáltak összegyúrni minden jót ebbe a progiba, mindent, amit tanultunk az mmo-król az elmúlt években. egyenlőre úgy nézem sikerrel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Mag
2009.01.13. 15:24
így van, szerintem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2009.01.13. 17:35
De erre van a fórum, fontosak az ilyen vélemény megosztások mint Mag-é.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sylvanor
2009.03.05. 10:19
Én meséltem róla haveroknak, de erről a dupla-kasztról rögtön a Lineage2 jutott eszükbe(amivel én nem játszottam), de ezt senki nem említette. Deh akkor valaki írja le, hogy mi miatt Lineage koppincs? Szerintem ezt leszámítva wow-ra hasonlít jócskán. Professionok, Küldetések, AH
Grafikai motor olyan, mint a wownak? hát az pont, hogy nem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!