iPon Cikkek

SBK-09: Superbike World Championship

Dátum | 2009. 05. 16.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

A hét motorgyár és több mint harminc pilóta részvételével tizennégy helyszínen megrendezett, immáron húsz éves múlttal rendelkező Superbike World Championship a motorsport vándorcirkusza. A MotoGP-hez hasonló érdeklődésnek és presztízsnek örvendő kupasorozat évről-évre bejárja a világ versenypályáit, a nagy testvértől pedig gyakorlatilag annyi különbözteti meg, hogy míg az előbbiben kifejezetten versenyzésre fejlesztett prototípusok küzdenek meg egymással, itt szériagyártásban is kapható, utcai sportmotorok átalakított változatai csapnak össze. Ettől annyira izgalmas, hiszen míg mi az M7-esen összerettenünk minden útszéli fémdoboztól, meg imádkozunk, hogy a fehér terepjárós német bunkó ne rántsa ránk a kormányt, addig ezek a versenyzők ugyanazzal a géppel, és egy profi csapattal a hátuk mögött tövig húzhatják a gázt, kifacsarva minden csepp energiát a vasból.
Az élet 300 km/h-nál kezdődik
A Milestone-nal és az Infronttal karöltve a Black Bean Games immáron harmadik éve szállítja nekünk az aktuális Superbike évadhoz tartozó hivatalos játékokat. A SBK sorozatból a Nintendo kivételével tavaly óta mindegyik platform kap egy-egy verziót, és míg a 2008-as játékra nyár végéig várni kellett, idén már májustól élvezhetjük a világkupa digitális feldolgozását.
Munkában az umbrella girl
A játék teljes SBK licenccel rendelkezik, ennek megfelelően az összes motor, pilóta és pálya a valós nevén található meg benne, segítségével az igazi versenysorozatnak megfelelő kupát követhetjük, és még abban is biztosak lehetünk, hogy az utolsó szabályig mindent betartat velünk a gép. Egy személyben képviseli az arcade és a szimulátor stílust, beállításainktól függően végignyomhatunk pár kört úgy is, hogy semmire nem kell figyelnünk, csak élvezni a sebességet, de úgy is, hogy garantáltan már az első gázhúzásra kirepül alólunk a moci, ha nem jól egyensúlyozzuk ki a pilótánkat. A játék által kínált realitási spektrum tehát igen széles, de erre pontosabban is kitérünk majd a beállítások lehetőségeinek boncolgatása közben, a bevezetésben most legyen csak elég annyi, hogy a készítők remekül elégítik ki a játékkal mindkét stílus kedvelőit.

A főmenü egy nagydíj előtti rendezvény helyszínére kalauzol el minket. A háttérben zúzós rock koncert megy, elől egy pilóta reklámozza a kiállított motort, mellette az elmaradhatatlan esernyős csaj pózol, mögöttük egy féltékenykedő párt látni, jobbra pedig egy forgószínpadon álló Alfa Romeo, valamint egy csinos szőke booth babe gondoskodik arról, hogy mindenki jól sikerült fényképekkel térhessen haza a buliról. Ezen a képernyőn választhatunk a single player, a multiplayer, az options és a unlockolható képekkel, videókkal és fotókkal teli extras menüpontok közül, cikkünk jelen részében pedig a lista első darabját nézzük meg tüzetesebben.
A főmenüben csak úgy zajlik az élet
Egyjátékos módban öt lehetőség áll rendelkezésre. A quick race az egyszerű, kötöttségek nélküli versenyek otthona, itt bármelyik csapatot és motorost választhatjuk, hogy a nekünk tetsző pályán, az általunk megszabott időjárással, és nehézségi szinten száguldozzunk egy kicsit. A második, training módban hasonló lehetőségek vannak, az ellenfeleket itt azonban egy ghost rider váltja fel, az idő ellen versenyezve a feladatunk, hogy csiszoljuk tehetségünket és pályaismeretünket. Ennél jóval izgalmasabb a race weekend, ahol az idény bármelyik nagydíját lenyomhatjuk szabad beállítások mellett, az összes szabadedzéssel, kvalifikációs délutánnal, és versennyel együtt. Az utolsó előtti championship mód dolgozza fel az idei világbajnokságot,a Phillip Island, a Losail, a Valencia, az Assen, a Monza, a Kyalami, a Salt Lake City, a Misano Adriatico, a Donington, a Brno, a Nürnburgring, az Imola, a Magny-Cours és a Portinao nagydíjakkal, a valódi versenynaptárhoz igazodva. Aki tehát a saját bőrén szeretné megízlelni, hogy milyen egy főállású motorversenyző élete, az válassza ezt bátran, aki viszont vágyik egy kis lazításra, szórakozásra is két nagydíj között, az nézze meg a challenges menüpontot is. Itt összesen húsz kihívás vár a játékosokra, a feladatok között pedig olyan különlegességek is vannak, mint csapattárs élen tartása, valami sztárpilóta leszorítása a dobogóról, megadott helyeken való farolgatás, vagy éppen idő elleni játék. Izgalmasan hangzik, nem? A single player menüt elhagyva a multiplayer vár még ránk, ahol internetes, illetve lokál futamokat tolhatunk kedvünktől függően.
A pitben van időnk elmerengeni az ideális beállításokról
Ha már éppen azt hittük, hogy túl vagyunk minden menüponton, és eldöntöttünk, hogy mit is kezdjünk a játékkal, akkor jön az újabb meglepetés, hiszen még millió beállításra van lehetőségünk, mielőtt felállnánk a rajtrácsra. Két verseny közben ugyanis a pit az otthonunk, ahol igazán jól érezheti magát a finomhangolásokat is kedvelő, fél-profi, adatokkal pepecselős játékos. Az itt található track menüpontban találjuk a pálya leírását, a levegő és az aszfalt aktuális hőmérsékletét, valamint minden adatot, amire csak szükségünk lehet az előkészületekhez. Az engineerre nyomva egy mérnökkel párbeszédek formájában beállíttathatjuk a motorunkat, illetve felrakathatjuk vele az aktuális időjáráshoz illő gumikat is. Ha nem bíznánk benne, akkor az itt fellelhető utolsó, bike setup menüpontban mi is elvégezhetjük ezt, manuálisan állíthatunk a felfüggesztésen, a kormányon, a váltón, a lánc feszességén, a fékerő eloszlásán, valamint a gumikon is. Sajnos nincs benne annyi lehetőség, mint mondjuk egy SimBim játékban, de talán itt is otthon érezheti magát az, aki szeret kísérletezgetni a különböző adatokkal.

Már az első képkockák alatt érezhető, hogy a fejlesztők nem a grafikára helyezték a hangsúlyt. Bár a látvány egyáltalán nem rossz, a pálya kidolgozása korrekt, a motor és a pilóta nagyon szép, eséskor még kopik is a festék, meg az embernek a ruhája is koszosodik, az egész mégis nagyon ingerszegény. Élettelen táj, üres boxutca, háttérrel szinte egybemosódó közönség, és nulla speciális effekt jellemzi a játékot, amivel bár nem üt el még a legnagyobb szimulátoroktól sem, de nem is hozza meg azt a hangulatot, amit mondjuk egy Gridtől megkaptunk. Ha pedig valaki nem úgy indítja el a játékot, hogy megszállott SBK mániás, és szenvedélyének élve extreme szinten végignyomja az idényt, hanem mondjuk csak a kezébe kerül a lemez, és gondolja, hogy szabadidejét kihasználva motorozik egyet, az joggal fogja úgy érezni, hogy az SBK-09 nem egy izgalmas játék. A Black Bean Games nem gondolt arra, hogy kéne néhány vakítás, ami elcsavarja az egyszeri játékosok agyát, de túllépve a grafikán, még a sztori módot se dobta fel semmivel, az egész championship egymást követő futamokból áll, mellőzve mindenféle extrát. Pedig milyen klassz lett volna egy féltékeny csapattárs, egy üvöltöző csapatfőnök, egy folyton feltűnő ipari kém, vagy csak egy nagy rivális – hogy valami izgalmat is lássunk a monoton körözések között. Így egy kicsit lapos az egész.
Belső nézetben kicsit nehéz az irányítás
A versenyek során hat külső és három belső kamera közül választhatunk. Van közeli, távoli, rögzített, billegő, és motorral együtt dőlő változat, és végre eljutottunk oda is, hogy egy-kerekezéskor nem az eget kell bámulnunk, hanem a pilóta kinéz a motor széléről, hogy mégse menjen neki senkinek. Ez amúgy sajnos nem könnyen elkerülhető, hiszen verseny közben sűrűn van az, hogy előzni próbálnánk, de az ellenfél mintha sínen közlekedne, nem akar letérni a nyomvonaláról. Persze, még érhető is lenne, ha mondjuk bezárna előttünk mindig, megakadályozva, hogy meglógjunk mellette, de az már nem reális, hogy a külső íven előzve izomból belénk száll oldalról, kilökve szegény emberünket a murvára. Ilyen a valóságban nem fordulhatna elő.
Esőben legalább 40-re kell lassítani az ilyen kanyarok előtt
A játékélmény ettől eltekintve kellemes, a sebességérzet nem egy Need for Speed, de lendületesen lehet közlekedni a pályán, a hangulatot pedig tovább növeli, hogy mindig szól valami ütős kis muzsika a körözgetés alatt. Az irányítást viszont csak kontrollerrel ajánlanám mindenkinek, hiszen csak így lehet finoman kormányozni, és lassan adagolni a gázt, meg a féket. Aki netán arra vetemedne, hogy PC-n billentyűzettel próbálja ki a játékot, az hiába gyakorol napokat, nem fog tudni túllépni az arcade módon, hiszen bár megtanulhatja irányítani a motort, belebukik abba, hogy mindig tövig húzott gázzal, és satufékkel kell közlekednie!

A már sokszor emlegetett arcade és szimulátor beállítások között az options menüben lehet váltogatni. A realism settings alatt két oszlopnyi lehetőséget vár ránk, az egyenként testre szabható basic, arcade, advanced, simulation és extreme alapbeállításokkal. Az opciók között ki-be kapcsolgathatjuk a blokkolásgátlót, extra fékerőt adhatunk a motornak, traction controllal növelhetjük a gumik tapadását, aktiválhatjuk a fékezéskor fellépő tehetetlenségi erőket, figyelembe vetethetjük a pilóta önsúlyát, bekapcsolhatjuk a motor és a motoros sérülését, dönthetünk a gumik kopásáról, illetve az első és hátsó fékek egy gombbal való kezeléséről, kérhetünk start segítséget, automata sebességváltót, fék és kanyar rásegítést, lehetőségünk van a verseny alatti büntetések elhagyására, továbbá van kanyarnyilak kiíratása, és ideális ív mutatása opció is. A kombinációk száma tehát igen nagy, azonban nem tanácsos rögtön a legnehezebbet választani, hiszen a leheletnyi finom irányításon és a több száz méterekkel korábban történő fékezésen kívül itt már olyan dolgokra is figyelni kell, hogy mikor hol legyen a pilóta súlypontja, vagy például hogyan dobjuk ki a hátsó kereket a kanyarok gyors bevételéhez. Jópofa dolog továbbá, hogy az ellenfelek nehézségi szintjét külön lehet állítani, tehát a szimulátor mód itt jóval túlmutat azon, hogy már a startnál leelőz minket a fél mezőny.
Lassít, bedől, finom gáz, lemarad
Az SBK-09: Superbike World Championship átlagos szimulátor lett. Nem egy populáris darab, nincs benne semmi olyan, amit a Need for Speed, vagy a Grid után várnánk, csak éppen motoros változatban, a célközönség itt egyértelműen a világbajnokságot követő, és a superbike stílus iránt elkötelezett rajongói réteg volt, őket viszont jól telibe találták a készítők. A milliónyi beállítási lehetőség, a motorok finomhangolása, és az élethű viselkedés hűen tükrözi, hogy milyen élmény egy ilyen nagy gépállatot verseny szinten meglovagolni, egyedül a csillogás, az izgalom és a versenyhangulat hiányzik. De az nagyon.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. Tirexi
2009.05.16. 20:00
VISSZA A CIKKHEZ

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=_AvzWDm4Xk4

Vissza a cikkhez linket meg majd írja be aki tudja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. jadam92
2009.05.17. 12:45
Tirexi: ezt még nem próbáltam, nem is fogom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. LavX
2009.10.07. 16:07
Szerintem jó játéknak néz ki. Be is szerzem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!