iPon Cikkek

SBK X - Superbike világbajnokság

Dátum | 2010. 06. 08.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha. A világ nagy motorgyártói minden évben megküzdenek egymással, hogy eldöntsék, kinek a gépe az erősebb, ki tud győztes csapatot a rajtrácsra állítani. A tét nem kicsi, hiszen az aranyérmes márka tudhatja magáénak az év legjobb konstrukcióját, az ő motorját fogja venni az utcai száguldás minden megszállottja. Elvégre a motorsport Forma 1-ének számító MotoGP-vel ellentétben itt nincs különbség a versenypályán köröző, és a városokban futó, sorozatgyártású modellek között, legfeljebb csak egy kis gyári tuning az, amit megengednek, de azt is szigorú keretek között. Az SBK World Championship bajnokságot 1988 óta minden évben megrendezik, s bár a 2010-es idény február 28-án már elkezdődött, mi most becsatlakozhatunk a száguldó cirkusz ezen műfajába is. A Black Bean Games és a Milestone elhozta ugyanis a kupasorozatot feldolgozó SBK sorozatának legújabb részét, benne az összes idei versenyzővel, minden motorral, és persze a hivatalos pályákkal.

3... 2... 1... Rajt!
A Superbike World Championship idei része évszám helyett egy sejtelmes X jelzőt kapott, azonban nem szabad bedőlni a marketingnek, a felsorolást nem azért változtatták meg, mert olyan nagy átalakuláson ment át a játék. Összességében nem sok különbség van a tavalyi, és az idei rész között, mint minden évente megjelenő sorozat esetében, itt is csak a grafikán és a játékélményen javítottak egy kicsit, bár azt meg kell hagyni, hogy az új motorok és a teljesen felfrissített karrier módok nagyon jót tettek a sorozatnak. A Superbike kategória mellett immáron lehet választani Superstock és Supersport gépeket is, újonc pilótaként pedig nem csak a világbajnokságon kell helyt állnunk, de menedzsereinktől még mindenféle feladatot is kapunk, amik szintén továbblendítik életpályánkat.

1000 ccm, 220 LE, 300 km/h. Nem könnyű kordában tartani!
Idén minden korábbinál jobban elkülönül egymástól az arcade és a szimuláció. Már az indításnál választás elé állítanak minket, attól függően pedig, hogy melyik irány felé húz a szívünk, a játék stílusa is teljesen átalakul. A könnyebbik módban lehet játszani a motorral, kitolhatjuk a farát a kanyarokban, csúsztathatjuk a kerekeket, könnyebb az irányítás, a gép gyorsabban reagál a mozdulatunkra, a sóderágyra tévedve pedig emberünk nem esik fel, könnyen vissza tud térni az aszfaltra. A szimuláció mód ennél természetesen keményebb, ott már nehezebb az irányítás, nem lehet olyan könnyen kordában tartani a lóerőket, viszont érdekesség, hogy mindenféle finomhangolásokat végezhetünk a motoron. Beállíthatjuk a felfüggesztés keménységét, a kormányzást, a lánc feszességét, a váltó fordulatszámait, a fékerő elosztást, a gumikeménységet, és még mindent, ami csak egy kicsit is befolyásolhatja a gép viselkedését. Profi cucc ez kérem szépen, de a két stílusban nem csak ez különbözik, még a játékmódok is mások!

Arcade módban quick race, story mode, quick championship és time attack módok várnak ránk. Az első a gyors futamok otthona, csak ki kell választanunk a versenyzőnket, a motort, illetve a pályát, és már indulhat is a körözgetés. A story mode idén először választható, és hasonló a készítők autós játékának, a Superstarsnak a karrierjéhez, a csini menedzserlánytól, és a szerelőműhely vezetőjétől itt is kapunk mindig valami feladatot, amit aztán meg kell oldalunk a pályára lépve. Ilyen például, hogy pár kör alatt érjünk el egy bizonyos helyezést, vagy előzzük meg egy régi riválisunkat, mindezekért pedig tapasztalati pontokat kapunk, amik meg újabb versenyeket, és kihívásokat tesznek elérhetővé. A cél persze itt sem lehet más, mint bekerülni a Superbike bajnokságba, majd végignyomni az idényt, és hazavinni az aranyérmet. Már ez is nagyon izgalmas, a sor itt viszont még közel sem ért véget, a quick championship ugyanis megnyitja előttünk a bajnokságot, a stílus lazaságához igazodva viszont nincsenek olyan felesleges dolgok, mint szabadedzés, vagy időmérő, azonnal a rajtrácson találjuk magunkat. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt van még a time attack is, melyben az idő ellen kell versenyezni, szabadon körözgethetünk a választott pályán, a saját szellemmotorunkat lenyomva pedig egyre jobban tökéletesíthetjük teljesítményünket.

Még az ideális ívet is felrajzolja a gép
A quick play és a time attack a szimulátor módban is megtalálható, a többi játékmód viszont teljesen átalakul. A storyt helyettesítő careerben nem csak a feladatok megoldásáért kapunk tapasztalatpontokat, hanem a verseny eredményéért, a közönség előtti egy kerekezésekért és trükközésekért, a hazai pályákon való teljesítményért, illetve azért is, ha a kvalifikáción sikerül megszereznünk a pole pozíciót. A célok és a különleges riválisok itt is megtalálhatóak, azonban már gyors futamok helyett teljes versenyhétvégéket kell nyomnunk, és kapunk motorfejlesztéseket is, a tapasztalati pontokat pedig, ha bénák vagyunk, akár el is veszíthetjük. S ahogyan ebben a módban, úgy a már a championshipben is kibővülnek a kötelességeink, a versenyhétvégéken mind a nyolc állomást le kell tolni. Szabadedzés, dupla kvalifikációs futam, újabb edzés, superpole, bemelegítés, és persze maguk a versenyek. Csak megszállottaknak!

Ilyen főnökkel szívesen tárgyal az ember!
A szimulációnak három lépcsője van. Alacsony szinten az irányítás még nagyon könnyű, a gép gyorsan reagál mindenre, viszont már nem szabad padlógázzal kijönni a kanyarokról, hiszen könnyen kiugorhat alólunk a motor, és akkor lehet az újrakezdés gombra tenyerelni. A közepes szimulációnál a viselkedés már kezd elindulni a valóság irányába, ez a mód nem könnyű, és nem is nagyon nehéz, ellentétben a legnagyobb szinttel, ahol már egész tűrhető realizmusra számíthatunk. Minden az életnek megfelelően megy, nincsenek rásegítések, csak a színtiszta motorozás, bukáskor pedig még meg is sérülhet a motorosunk. A játékba épített karakterkészítővel megalkothatjuk álmaink pilótáját, vagy akár magunkat is - írhatunk be egyéni nevet, megadhatjuk a fickó magasságát, továbbá kiválaszthatjuk, hogy milyen vezetési stílust használjon, szobrászkodni azonban sajnos nem lehet, 18 előre megrajzolt fej közül kell választani.

Az SBK X: Superbike World Championshipben összesen kilencven versenyző bőrébe bújhatunk bele, és nem kevesebb, mint tizennégy pályán tehetjük próbára magunkat. Körözhetünk az ausztrál Phillip Island, a quatari Losail, a spanyol Valencia, a holland Assen, az olasz Monza, az afrikai Kyalami, az amerikai Salt Lake City, a san marinoi Misano Adriatico, a brit Donington, a cseh Brno, a német Nürburgring, az olasz Imola, a francia Magny-Cours és a portugál Portimao ringeken, vagyis elérhető az idei bajnokság minden állomása, sőt még két külön pályát is kapunk. A játék egyszemélyes módban kellemes élményt nyújt, a két új karrier módnak köszönhetően messze élvezetesebb, mint a tavalyi rész, a szavatossága is nagyobb, de nem szabad elfeledkezni a 16 szereplős multiplayer módról sem, melyben vagy idegenek ellen, vagy barátokkal versenyezhetünk.


A grafika nem sokat változott, a napsütéses futamok ezúttal is kopár, elnagyolt látványt nyújtanak, csak a nedves napokon kényeztetik a szemünket, olyankor tükröződik a beton, csillognak a motorok, az égen pedig hatalmas viharfelhők jelennek meg, néhol átengedve a napsugarakat, néhol teljesen elzárva azokat. Viszont jó hír, hogy immáron van rendes közönség is, akik ráadásul még kitartóan szurkolnak is nekünk. Mindig tapsolnak, csápolnak, ha pedig közel megyünk hozzájuk, akkor még jobban tombolnak, élvezik a parádénkat, csak úgy, mint a szerelők, akik mindig kijönnek a pit szélére, boldogan integetve nekünk.


A hangok nem érdemelnek a 2009-es rész értékelésénél jobbat, a menüben és a versenyek alatt pergős rockzenét hallani, és a motorzaj is rendben van, viszont a minőség nem a legjobb, még házimozira kikötve sem elég ütős, ami miatt igencsak csalódottak vagyunk.

Jól el lehet szórakozni az új SBK-val, a sebességérzet nem valami nagy, de azért lendületesen megyünk a pályán, csak azok a fránya ellenfelek ne zavarnának be mindig. Olyanok, mintha sínen közlekednének, nem számít nekik, hogy a két motor már egymást éri, bevágnak elénk, úgy veszik a kanyarokat, ahogy nekik tetszik, fittyet hánynak a biztonságra, és arra, hogy mások is léteznek rajtuk kívül. Egyedül csak akkor fékeznek, ha eléjük vágunk, ezt pedig jól ki is lehet használni, a rajtnál például elég berántanunk a kormányt oldalra, és garantáltan nem előz le senki.

Konzolokra megjelent a játékból egy Special Edition is, melyben kilenc legendás csapat, hét klasszikus motor, és tizenhét szupersztár egészíti ki az amúgy sem gyenge felhozatalt. A gyűjtői változatban ezen kívül van még egy poszter is, ami a tavalyi év nagy riválisait, Spiest és Hagát ábrázolja, illetve egy DVD is, rajta interjúkkal, és egy kövér összefoglalóval az előző idény legfontosabb pillanatairól. Akiknek nem sikerül beszerezniük ezt a változatot, azok se aggódjanak, hiszen a Playstation Store és az Xbox LIVE Marketplace június végétől letölthetővé teszi a plusz kiegészítőket DLC formájában, így csak a poszterről és a kisfilmről kell lemondani, amit a PC-sek sajnos még csak meg sem kaptak.

Most kéne meghúzni!
Nem hozott nagy áttörést az SBK X, de azért látni rajta, hogy a fejlesztők megpróbálnak újítani, és nem csak a pénzt szedik be évről-évre. Az új játékmódok, illetve az egymástól jól elkülönülő arcade és szimuláció stílusok jót tettek a játéknak, az embernek így nem kell hosszasan állítgatnia a menüben, ha egy sima, gyors meccs után valami komolyabb bajnokságot akar nyomni, finomhangolásokkal, és egyebekkel. Az SBK viszont még ettől függetlenül is rétegjáték maradt, még az arcade részét is csak azok élvezhetik igazán, akik amúgy is szeretik a sportágat, egyszerűen nincsenek benne olyan showelemek, ami miatt egy átlag érdeklődőnek igazán érdemes lenne kipróbálnia. A tavalyinál azért mindenképpen jobb, de úgy érezzük, hogy lenne még itt mit csiszolni ahhoz, hogy bekerülhessen az igazán nagy címek közé.


Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Caboose
2010.06.08. 14:47
Jó a cikk!Biztos kipróbálom a játékot, mert régóta áhítozom egy jó kis motoros játékra. Egy kis szőrözés azért : az első kép alatt 1000 ccm-t van írva és 150 LE. Nos az utcai 1000 köbcentis sportgépek is jóval 150 LE felett vannak, nem hogy a superbike-ok (nagyjából 210-220 LE-sek). Az a 150 LE a 600-asokra vonatkozik inkább.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. FullGas
2010.06.08. 17:16
Számomra csalódás volt, ami nem azt jelenti hogy a játék rossz, csak számomra nem tudott újat mutatni!
Ami a sportmotorok teljesítményét illeti 600 ccm: 120-135 Le, 750ccm:150 Le ,1000ccm:180-200 Le, Superbike 1000ccm: 200+Le
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Daks
2010.06.08. 22:27
Köszi, igazatok van, elvesztem a számok tengerében. Javítva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. borokmail
2010.06.09. 15:23
Lehet benne osztott képernyőn egymás ellen játszani? A MotoGP 2007ben aaz volt a kedvenc...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!