iPon Cikkek

Shadow Complex - CliffyB krimi

Dátum | 2009. 08. 30.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

Jason Flemming és új barátnője, Claire régóta szeretett volna már kiszakadni a szürke hétköznapokból. Elvonulni a világ szeme elől, otthagyni a város minden zaját és mocskát, hogy megannyi munkával töltött idő után egy hétvége immáron tényleg kikapcsolódással és pihenéssel telhessen. Egy romantikus erdei kalandtúra megfelelő programnak bizonyult a szerelmeseknek, így el is utaztak északra, a kanadai határhoz, hogy beteljesítve vágyukat, együtt töltsenek néhány napot az érintetlen természetben. A kirándulás azonban elkeseredett mentőakcióba és véres terroristaharcba torkollott, miután megérkezésüket követően nem sokkal a pár hölgy tagját titokzatos egyenruhások rabolták el.
Jason Flemming akcióban
Szegény Claire mindössze egy barlangot akart közelebbről megnézni, a sziklák viszont egy titkos terrorszervezet központjába vezették őt. Jason hiába sietett, már nem tudta megakadályozni, hogy az őrök elhurcolják a szerelmét, így nem maradt más hátra, hősünknek be kellett hatolnia a komplexumba, ahol fény derül egy nagy összeesküvésre is. A Progressive Restoration csúcstechnológiás fegyvereket halmozott fel, katonáival pedig nem kisebb feladatot terveznek, mint az Amerikai Egyesült Államok megtámadását. Térerő nincs, segítséget hívni lehetetlen, a helyzet viszont azonnali cselekvésért kiált!
Kalandjaink első másodpercei
Az Advent Rising fejlesztőinek legújabb alkotása, az Xbox LIVE Arcade exkluzív Shadow Complex augusztus második felében jelent meg, a játékot pedig nem más tervezte, mint a Gears of War sorozat legendás atyja, Cliff Bleszinski, azaz CliffyB. Az Orson Scott Card megfilmesítésre váró Empire regényét feldolgozó játék furcsa és merész ötletre épül, a legújabb Unreal Engine és az oldalnézetes side-scrolling világ ötvözése azonban lehengerlően sikerült. A Shadow Complex a valaha volt legjobb, legigényesebb, és legizgalmasabb Arcade cím lett.

A játék legnagyobb érdekessége, hogy kalandjainkat oldalnézetből izgulhatjuk végig. A Shadow Complex azonban nem egy 2D-s „gagyi”, az egész térben van, mint bármelyik mai játék, csak a kamera használja a klasszikus, húsz évvel ezelőtt mindennapinak számító perspektívát. Az ellenségek bárhonnan ránk támadhatnak, előjöhetnek a belső szobákból és besétálhatnak az előtérből is, míg hősünk a régi platformer stílus jegyében csak síkban képes mozogni.
Kár, hogy nem lehet az ilyen robotokat is irányítani
A térbeli környezet mindenhol utolér minket. Az átvezetők teljesen háromdimenziósak, és olyan minőségűek, mintha csak egy méregdrága dobozos játékot nyomnánk éppen, ráadásul nincs előttük semmi töltés, ami azt jelenti, hogy a játék motorjával fut az egész, valós időben. A beszélgetések után kizoomol a kamera, és már mehet is az akció, egészen addig, míg bunyós, vagy gépágyús részekhez nem érünk. Ilyenkor ismét elmozdul a látószög, az előbbinél harmadik személyben, az utóbbinál meg hátulnézetben folytatódnak az események. Több játékmagazin is 2.5D-nek nevezte ezt a megoldást, és bár ilyen igazából nem létezik, meg kell hagyni, igazán találó jelző.
A közeli képeken látszik, hogy komoly 3D-s motor hajtja a játékot
A játékmenet izgalmas és fordulatos. Ahogy haladunk előre a történetben, úgy fedezzük fel a sziklába vájt bázis titkait, és úgy kapjuk meg folyamatosan a speciális felszerelésünk darabjait is. Jason kezdetben egyetlen elemlámpával vág neki a harcoknak, majd az idő múlásával egyenként szerzi meg először a pisztolyát, aztán az ennél hatékonyabbnak bizonyuló gépfegyverét, majd talál gránátokat, rakétavetőt, csáklyát, és minden egyebet, amit csak el lehet képzelni. Ezzel párhuzamosan érkeznek az új képességeket nyújtó ruhakiegészítők is, például a golyóálló mellény, a jetpack, vagy a szupergyors futást biztosító cipő, melyek segítségével mindig újabb és újabb, eddig elérhetetlennek hitt területekre juthatunk el.

A látványért az Epic által fejlesztett Unreal Engine 3.0 felel, így bár nincs az a hibátlan, tökéletes összkép, meg érezni a Gears of Warnak és a többi ilyen motorral készült játéknak a sablonos színvilágát is, mégis fantasztikusan szép az egész. A pálya nagyon pazar, az összecsapások pergősek és profin megrendezettek, az óriásrobotok klasszul animáltak, a legnagyobb élmény pedig, mikor dimenziót vált a kamera, és térben harcolunk tovább. A csavaros történetnek köszönhetően a hangulattal sincs baj, az egyik legnagyobb fordulatot például az készíti elő, hogy kiderül, szerelmeseink nem is véletlen tévedtek a terrorbázis barlangjába! Azért erre már felkapja az ember a fejét, ugye?
Egy percre sincs megállás
A főszereplőket megszólaltató  Nolan North és Eliza Jane Schneider remek munkát végzett, igazi emóciókat lehet felfedezni a hangjukban, érezni, hogy valóban aggódnak egymásért, és tényleg izgulnak, hogy mi lesz velük. A zene hasonlóan minőségi lett, már a menüben is kellemes hegedűmuzsika szól, és a kalandok alatt is folyamatos az aláfestő dallam. A legnagyobb élményem ezzel kapcsolatban akkor volt, mikor a bázist elárasztotta a víz, Jason lassan úszott a kijárat felé, közben hullák lebegtek a vízben, és nem zúzós, izgalmat keltő zene ment, amit rendesen elvártunk volna, hanem egy lassú, szomorú zongoraszóló. Azt a mindenit.
A verekedések megrendezettek, viszont annál látványosabbak
A sok pozitívumot két komoly dolog árnyékolja be. Az irányítás elég furcsa, a lövöldözős részeknél ugyanis automata célzás van, és nem mindig a logikusan legnagyobb veszélyt jelentő embert célozza be először a játék, hanem választ egyet random módon, hátha arra gondolt a játékos is. A jobb karral mondjuk lehet manuálisan célozni, meg azzal tudjuk osztani a fejlövéseket is, ám ez se tökéletes, ha például feltoljuk a sticket, akkor néha nem a térbe céloz a karakter, hanem a plafont kezdi lőni. A játékidő rövidségének szintén nem örültem. A Shadow Complex négy-öt óra alatt könnyen végigvihető, de még a lassabb, minden részletet átvizsgáló, állandóan sétálgató játékos se fog többet játszani vele két-három délutánnál. Az ember leül elé, remekül elvan, aztán hopp, már vége is az egésznek, ennyit ért 1200 MS pont.

Bár a creditsben szerepel egy multiplayer tester, többjátékos mód nincsen (talán DLC-ként jön hamarosan), helyette viszont rendelkezésünkre áll egy Proving Grounds nevet viselő játékmód. Itt egy kimerítő tutorial mellett három challenge sorozat érhető el, melyek során mindig úgy kell végigmennünk a kijelölt területeken, hogy csak limitált felszerelés, vagy kevés élet áll rendelkezésünkre. A játékmód érdekessége, hogy nincsenek letextúrázva benne se a pályák, se a szereplők, ezért olyan hatást kelt, mintha valami számítógépes szimuláció lenne az egész, és nem is az igazi hősünk akciózna ténylegesen. Izgalmas kihívást nyújt a sorozat, az online ranglista pedig tovább növeli ennek a szavatosságát, hiszen ki ne próbálkozna akár többször is egy küldetéssel, ha utána ott lehet a neve az interneten!
Laza, mi?
A Shadow Complex megmutatta, hogy az Xbox LIVE Arcade játékok nem az olcsóságról szólnak, hiszen eddig bár a legtöbb jópofa és érdekes volt, igazán egyik sem nyújtott sokkal több élményt, mint egy átlag számítógépes flash game. CliffyB és csapata viszont most nagyot alkotott, még egész lemezes, bolti kiadásként is tuti vétel lett volna a játék. Még több ilyet kérünk, reméljük most ezzel sikerült kijelölni a helyes utat!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Evra
2009.08.30. 13:30
VISSZA A CIKKHEZ

még nem halottam róla, na talán egy próbát megér
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nattila77
2009.08.30. 15:39
"A Shadow Complex megmutatta, hogy az Xbox LIVE Arcade játékok nem az olcsóságról szólnak, hiszen eddig bár a legtöbb jópofa és érdekes volt, igazán egyik sem nyújtott sokkal több élményt, mint egy átlag számítógépes flash game."

Ezzel nem tudok egyetérteni.

Braid, Trials HD, BF1943, Watchmen, Worms, Portal, Outrun, WOTB: Commando3, 1942 remake, Bionic Commando remake, R-type remake - csak hogy a számomra kedveseket említsek.

Egyelőre ezekhez felérő flashjátékkal nem találkoztam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Daks
2009.08.30. 16:28
igazat adok neked, vannak nagyon jó kivételek, ezek mindegyike nagyon jó, de a nagy többségre továbbra is fenntartom a véleményem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Blade0012
2009.08.30. 17:17
Ez gameplay alapján egész jónak néz ki...de pc-s verzióra meg gondolom semmi esély :/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Minigun
2009.08.30. 20:41
Kipróbáltam, nekem annyira nem jött be, főleg a célzás zavart nagyon. Viszont a Battlefield 1943-ra vevő lennék, csak nincs Gold előfizetésem, és nem is akarok csak ezért az egyért költeni rá.
Ja, és Cliff BELinski nem Cliff BLESZinski.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. areges
2009.08.30. 22:35
Minigun: Rosszul tudod, az BLESZinski

http://en.wikipedia.org/wiki/Cliff_Bleszinski
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Minigun
2009.08.30. 22:43
És tényleg. Bocs, hogy beszóltam, én voltam a hülye. A Google is dob több, mint 4000 találatot a hibásra, volt honnan rosszul megtanulnom. Mégegyszer bocs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Daks
2009.08.31. 13:41
semmi baj, a legjobbakkal is előfordul
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!