iPon Cikkek

Shadwen – Árnyak közt eltűnni…

Dátum | 2016. 06. 08.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A Trine egy viszonylag egyszerű koncepcióra épült, de a játékmechanikái jól működtek, okosan megtervezett pályái voltak, bűbájosan gyönyörű grafikája, amely összhangban volt a kissé gyermekded, de szerethető történettel és karakterekkel. A mai napig szívesen emlékszem vissza rá. A második rész ehhez képest nem sok újítást hozott, sőt, még el is rontottak pár játékelemet a módosításokkal (plank idézés pl.), de még így is élvezetes kis program volt, szerzett pár kellemes délutánt. A harmadik részről sajnos jobb nem beszélni, beletört a csapat bicskája a 3D-s ötletbe. Miért beszélek ennyit a Trine-ról? Mert a Shadwen ugyanannak a finn csapatnak a munkája. Az új játék egy lopakodós darab, melynek ezúttal csak egy főszereplője van, aki egyébként nagyon hasonlít a Trine thief karakterére, csak fehér helyett fekete ruhája van. A környezet ezúttal teljesen 3D-s és elhagyja a színekben gazdag, mesés látványvilágot is, hogy lecserélje egy Tesco gazdaságos Dishonored díszletre (erre még visszatérünk). A játékmechanika egészen jópofa: az idő csak akkor halad, ha Shadwen mozog, vagy azt akarja (az egyik gomb nyomva tartásával), hogy haladjon. Ez azt jelenti, hogy akár ugrás közben is elvehetjük a kezünket az iránygombokról és akkor a játék megáll. Az időmanipuláció viszont nem merül ki ennyiben, vissza is tudjuk tekerni az órát, abban az esetben, ha hibáznánk és kiszúrnak minket az őrök. Mert ha az őrök eljutnak a pályákon lévő harangokig és riadót fújnak, akkor vége a játéknak. Persze legtöbbször simán csak lelőnek a számszeríjukkal, de ez mellékes. A lényeg, hogy két út áll előttünk, vagy végiglopakodunk a pályákon, vagy pedig eltesszük láb alól a vaskalaposokat. Az előbbi feladatot megbonyolítja, hogy Shadwen az első pályán összebarátkozik egy kislánnyal, aki úgy dönt, követi őt a küldetésére. Miért? Csak. Pont.
„Hős” bérgyilkosunk eszköztára induláskor nem túl széles. Van egy csoda grapplija, amivel fel tud húzódzkodni magas épületekre (a horog csak fában akad meg) és magához tud rántani tárgyakat. A kislány nem tud mászni, így őt trükkösebb továbbjuttatni a pályákon, vagyis szinte csak ez jelenti a „kihívást”, mert a macskanő körülbelül 10 másodperc alatt eljut a következő checkpointig, utána azzal kell sz*rakodnia, hogy a kislány előtt megtisztítsa az utat. Erre pedig - mint azt már említettem - két mód van, én a békés verziót választottam a végigjátszásomban. Ez azt jelenti, hogy el kell terelnem az őrök figyelmét, amíg a pulya elszalad mellettük. A játékmenet tehát 15 pályán keresztül abból állt nekem, hogy dobozokat rángattam, majd vártam, míg az őrök nem állnak/néznek félre úgy, hogy Lily, a szociálisan hátrányos helyzetű gyermek elsompolyoghasson. Az indokolatlanul bátor kiskorúnak dirigálhatunk is, hogy hova menjen, de erre ritkán van szükség, magától megy, ha talál egy rést, ahol elférhet. Az AI viszont tök sötét, ezért teljesen lehetetlen helyzetekben is elindul, így sokszor leszünk olyasminek a tanúi, hogy egyenesen egymásnak mennek, amire Lily gyorsan nyom egy hátraarcot és elfut a legközelebbi biztonságos pontra (teljesen észrevétlenül…). Ez azt jelenti, hogy a társadalom által kivetett leányka nem tud lebukni az egyébként ugyanolyan béna őrök előtt, így kedvünkre próbálkozhatunk.
Én a bokorban rejtőzöm, amíg a kislány bátran kiáll az őrrel...
A pályákon elszórva találunk kincses ládákat, amik hol házak tetején vannak (én is ott rejteném el az értékes deszkáimat, horgaimat és vaskalapjaimat), hol pedig szorosan egy csapat őr mellett. Ezeket őrületes kihívás megszerezni. Az egyik módja például, hogy a „phat lootot” tartalmazó ládára grapplizunk és kihúzzuk a fogalmatlan őrök lábai közül, akik mindezt a szellemek rovására írják. Elkezdenek persze járőrözni, de nem túl nagy kihívás elkerülni őket (ha véletlen mégsem sikerül, hát visszatekerünk pár másodpercet). Mivel a játék legfontosabb mechanikája, hogy a ládák és egyéb tárgyak mozgatásával vonjuk el az őrök figyelmét, eszméletlenül komikus helyzetek adódnak, ahogy szinte az egész pályát felforgatjuk, de a babonás bakáknak (jajj, de gyönyörű alliteráció) ez teljesen természetes napi rutin, hogy a „sötét szellemek” ilyeneket csinálnak. Visszatérve a kincses ládákra, azokban mindenféle alkatrészeket és gyártó sémákat találunk. A játék végére meg is töltjük a gyorsmenünket mindenféle kütyüvel, így már kész Batmannek érezhetjük magunkat. Ami a probléma, hogy ezeknek a többsége gyilkolásra alkalmas eszköz, vagyis egy pacifista végigjátszásnál kb. a kétféle elterelő golyócskát próbálgathatjuk csak, illetve még a bombákat is használhatjuk ilyesmire, de igazából egyikre sincs szükség, mindent meg lehet oldani a ládák abuzálásával.
Mennyi gyönyörű láda!
Ha az időmanipulálás nem lenne elég, a készítők betettek atombunker biztonságú búvóhelyeket is a játékba, nehogy felmenjen az adrenalin szintünk nullára a negatív tartományokból. Vannak szénabálák és bokrok, úgy 20 méterenként mindenütt. Ezekbe rejtőzhetünk el mi is és Lily is. E helyeken még akkor sem vesznek észre az őrök, ha ott állnak előttünk. És most jött el az a pont, hogy nem hagyhatom tovább szó nélkül az igénytelen dizájnt. Az még a kisebbik dolog, hogy az összes pálya ugyanolyan kőfalakból és házakból áll, unalmas és egyhangú, még ha az elrendezésük jól is sikerült itt-ott. A vicc az, hogy a bokrok és szénakupacok nevetséges, hogy még az épületekben is ott vannak (a szobákban alacsony fém vázákban sínylődik a sok rekettyés, amiből rájöttem, hogy ezek az őrök bizony nem mások, mint Ni lovagjai! Neeee!). Komolyra fordítva a szót: lusták voltak megcsinálni még egy animációt, hogy az épületekben mondjuk egy szekrénybe bújjon el az a szerencsétlen Shadwen? Semmi változatosság nincs 14 pályán keresztül, de még a 15. és egyben utolsó pálya is csak annyit tudott felmutatni, hogy beltéren játszódott a 13 féle utcai/udvari rész helyett, ami egy árnyalatnyit nehezített a dolgunkon (nem lehetett fa oszlopokra felgrapplizni).
Nagyon csinos kis rekettyés!
Miután visszatértem az utolsó előtti pályára, kipróbálni milyen a gyilkolászás, azt tapasztaltam, hogy az eggyel izgalmasabb tevékenység. Az őrök ugyanis riadót fújnak, ha meglátnak egy hullát, és ha sok vaskalap van egy kupacban, akkor egész érdekes is tud lenni a feladat, hogy mindenkit likvidáljuk és közben észrevétlenek maradjunk. Persze ilyenkor a pöttöm Lily azt látja, hogy kegyetlen gyilkosok vagyunk, ami azt jelenti, hogy másfajta befejezést kapunk. No nem mintha számítana a dolog, merthogy a játék sztorija szinte nulla. A pályák között nincsenek átvezetők, csak egy aranyos kis beszélgetés a két főszereplő között és ennyi. Az őrök beszélgetései arról árulkodtak, hogy valamiféle háború volt az országban korábban, de hogy most a király – akármilyen is legyen -, látszólag békét hozott. Shadwen „nagy sztorijából” pedig annyi derült ki, hogy az uralkodó tartozik neki a szolgálataiért, de nem akar fizetni, ezért megyünk őt meglátogatni…
Összességében azt tudom mondani, hogy a játék, úgy ahogy van ingerszegény. Az alapvető mechanika, amire felhúzták az egészet, nem annyira rossz, de nem sikerült kihozni a benne rejlő potenciált. Ha jobb lenne egy kicsit az AI, vagy váltogathatnánk a két karakter között, és persze nem lennének 100% biztonságot adó búvóhelyek, akkor talán egészen jó is lehetett volna. A nagy baj az, hogy a kiforratlan játékmenetet nincs ami felhúzza, nincs amiért megbocsáthatnánk a hiányosságait. Nincs szemet gyönyörködtető, színekben gazdag, változatos környezet, nincs érdekes sztori, legalább egy minimálisan kidolgozott háttérrel. Nincsenek érdekes karakterek, nincs humor, nincs semmi. Két pozitívumot tudok csak felhozni a játékkal kapcsolatban. Az egyik, hogy Shadwen személye a kidolgozatlansága ellenére is szimpatikus. Tetszik, hogy nem egy cicababa és a jellegzetes szögletes álla valahogy karaktert ad neki. A második, hogy a játék tulajdonképpen működik, végig lehet rajta menni, még ha közben végig olyan érzésünk is lesz, hogy jobb lenne helyette Dishonoredezni (már aki játszott vele). Sajnos még a lopakodós játékok kedvelőinek sem tudom nyugodt szívvel ajánlani.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. KatonaKM
2016.06.10. 21:06
Olvashatólag nem tetszett neked Kimarta a képernyőt a vitriol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Magrathea Katon...
2016.06.11. 02:14
Sajnos nem sikerült most ezt a játékot eltalálni, a 45%-ot is inkább azért kapták, mert a Trine 1-2 szép emlékként él a szívemben... =)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sutyko_hop...
2016.07.07. 09:00
Nem volt elegge valtozatos ennyi.
Amugy az utobbi 4 eve termesenek a 80%-at veri.
Jo volt a hangulata.
A fart cry milyen valtozatos?
Semennyire
Vagy a karoras kutyak esetleg a call of trutyik az ac-k.
Na errol ennyit..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!