iPon Cikkek

Shank 2 - A mocsok macsó visszatér

Dátum | 2012. 03. 16.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

A Klei Entertainment által fejlesztett Shank sokak egyik kedvence lett, ami talán nem is meglepő, hiszen a pörgős játékmenetet kínáló program minden perce tömény élvezetet nyújtott az akciójátékok rajongói számára. Erre rátett egy lapáttal, hogy a Shank nagyon szépen megrajzolt 2D-s grafikával, valamint fülbemászó zenei felhozatallal rendelkezett, no meg a játékban szereplő kooperatív sztorimód sem volt rossz ötlet a fejlesztők részéről. A fentiek fényében talán nem meglepő, hogy pozitív visszhangra talált a program, és senkit sem ért villámcsapásként, amikor bejelentették a folytatást. A Shank 2 február elején került fel az Xbox 360 és a PlayStation 3 digitális boltjába, illetve a Steamre, amelyekről körülbelül háromezer forintért szerezhető be. Az előzetesen kiadott képekről sütött az első rész megkapó hangulata, a fejlesztők pedig azt ígérték, hogy teljesen „szétszedik és az alapoktól újjáépítik” a harcrendszert, hogy még hihetetlenebb akcióban lehessen részünk. Mindez papíron nagyon jól hangzott, de lássuk méltó lett-e a folytatás az elődhöz?

Nem kell megijedni, egy ekkora bomba meg sem kottyan hősünknek
Az első részhez hasonlóan a Shank 2 is rendelkezik egy- és többjátékos móddal, melyek közül mi elsőként az előbbibe vetettük bele magunkat. A sztori szerint hősünk éppen jól megérdemelt pihenését tölti, tequilát vedelve egy turistabuszon, amikor a helyi diktátor emberei megtámadják a járművet. Balszerencséjükre nem tudják kivel packáznak, így nekünk kell megtanítanunk őket arra, hogy miként is illik viselkedni az országba látogató turistákkal. A történet meglehetősen sekélyes, ami nem lenne nagy probléma, hiszen az első részt sem a jól kidolgozott sztoriról volt híres. A Shank 2-ben viszont meglehetősen zavarosan kerül tálalásra a cselekmény. Eredetileg egy régi ismerősünket indulunk meglátogatni, de hamar belerángatnak minket egy forradalomba, majd gyakran úgy dobálnak egyik helyszínről a másikra, hogy nem is tudjuk, miért vagyunk ott. Például amikor az első pályák egyikén hirtelen egy dzsungelben harcolunk az amazonok ellen és az őket irányító boszorkánnyal, miközben pár perccel ezelőtt még a hadsereggel küzdöttünk. Ez a hiányosság a játék élvezhetőségéből ugyan keveset von le, hiszen elsősorban a harcon van a hangsúly, de ez mindenképpen visszalépés az elődhöz képest.

Ami sokkal fontosabb, az természetesen a pörgős akció, és ebben nem is kell csalódnunk. Érdekes, hogy a fejlesztők korábbi nyilatkozata ellenére rendkívül hasonló a harcrendszer a Shank 1-ben látotthoz. Hősünknek három alap támadási formája van: a gyors, de keveset sebző kések, amik kiválóan alkalmasak arra, hogy hosszabb kombókat hozzunk létre a segítségükkel, a nagyobb sebzést biztosító másodlagos fegyverek (például az igencsak szolid láncfűrész), illetve a távolsági fegyverek. A játék során idővel újabb és újabb darabokra teszünk szert ezekből, például a láncfűrész helyett használhatunk machetét, vagy épp a dobótőrök helyett pisztolyokat. Változott viszont az előző rész óta, hogy most már nem tudunk e fegyverek között akció közben váltani, hanem mindig be kell lépnünk a főmenübe, és ott kiválasztani a használni kívánt eszközt. Sokkal dinamikusabb volt a harc, amikor pillanatok alatt kezünkbe vehettünk egy adott fegyvert.

Szerencsére azért nem csak visszalépésekről számolhatunk be a harcrendszerrel kapcsolatban, ugyanis a Shank 2-ben megjelentek a pályán felvehető fegyverek is. Ezeket legtöbbször az ellenfeleink „ejtik el” (miután kivertük belőlük), mi pedig bármikor felkaphatjuk őket. Az így megszerezhető szigonnyal, lapáttal, égő fáklyával hatalmas sebzéseket tudunk kiosztani, ami különösen hasznos, amikor egyszerre tucatnyi ellenség zúdul a nyakunkba. Új játékelem az ellentámadások lehetősége is. Ezt nagyon egyszerű kivitelezni, mindössze annyi a dolgunk, hogy figyeljük az ellenfeleinket, és amikor egy nagy felkiáltójel jelenik meg a fejük felett, akkor lenyomjuk a megfelelő gombot. Sikeres végrehajtás esetén egy igencsak brutális kivégzés lesz a jutalmunk, érdemes tehát alkalmazni ezt a technikát.

A gépágyú tökéletes eszköz a tömegoszlatásra
Amit még fontos megemlíteni, hogy a kombók végrehajtása sokkal dinamikusabb lett az előző rész óta, köszönhetően az irányítás terén megejtett finomhangolásnak. Most már könnyedén fűzhetjük össze a különféle támadási formákat, nem fordul elő, hogy nem reagál megfelelően a karakterünk. A játékmenet többi része viszont nagyon hasonló az elődben látotthoz. Visszatérő elem a főellenségek jelenléte, akik a pályák végén várják, hogy összemérjék velünk az erejüket. Ezek a karakterek legfeljebb csak első nekifutásra okozhatnak fejtörést, ám amikor már kiismertük a mozgásukat és támadási formáikat, viszonylag könnyen elintézhetők. Sajnos a viselkedésük elégé egysíkú, általában csak ugyanazt a két-három taktikát alkalmazzák, így csak egy kis ügyesség és türelem kérdése, hogy lenullázzuk az életerejüket. Bár a Shank 2 középpontjában egyértelműen a csaták állnak, ezúttal is alkalmunk lesz ugrálgatni egy kicsit, köszönhetően a játékban lévő platformer szakaszoknak. Sajnos az első részhez képest alaposan visszaszorították ezt a játékelemet a fejlesztők (pedig már ott sem volt hangsúlyos), érezhetően inkább a tiszta akcióra koncentráltak a program fejlesztésekor.

Nem beszéltünk még a többjátékos módról, pedig az alapos átalakuláson ment keresztül a Shank 1-hez képest. Az elődben a főszereplő múltját tekinthettük meg egy kooperatív sztorimód keretében, a folytatás viszont csak egy kétfős koop survival módot tartalmaz. A játékmenet nagyon egyszerű alapokra építkezik, társunkkal a pályán lévő készleteinket kell megvédenünk a hullámokban ránk támadó ellenségtől (no meg a saját testi épségünkre sem árt vigyázni). A csavart az adja, hogy ha az akció során elég pénzt gyűjtöttük össze, akkor különféle extrákat vásárolhatunk. Első körben csak egy gyógyitalt vehetünk, később azonban már akár egy gépágyút is beszerezhetünk, ami megkönnyíti a dolgunkat az amúgy igencsak nehéz harcokban. Ha az egyik karakter elesik, a másiknak még lehetősége van arra, hogy gyorsan feltámassza, így a harcnak akkor van vége, ha mindketten meghalunk, vagy mindhárom készletcsomagunkat felrobbantják a rosszfiúk. A végső cél a minél magasabb pontszám elérése. Jó ötlet volt a fejlesztők részéről, hogy egy halom megnyitható karaktert is elérhetővé tettek a koop módban, tehát a játék kezdetén még azt is eldönthetjük, hogy melyik szereplővel akarjuk belevetni magunkat az akcióba. Ezek mindegyike más-más tulajdonsággal és fegyverekkel rendelkezik, a változatosság tehát adott.

Igen, a kooperatív módban egy vadkant is "megidézhetünk"
Ami a külsőségeket illeti, a képek azt hiszem mindent elárulnak a Shank 2-ről. A látványvilág az első részben látott rajzfilmes stílust követi, és igencsak jól mutat a képernyőn. Részletesen megrajzolt hátterek és karakterek jellemzik a programot, melyekhez kiváló mozgásanimációk társulnak. Az erőszak megjelenítésében a játék továbbra is meglehetősen naturális, a fröcsögő vér és a repkedő végtagok ezúttal sem hiányoznak, de természetesen a rajzfilmes stílus tompítja ennek hatását. A szinkronhangok nagyon átlagosak, nem igazán hallottunk olyan teljesítményt, ami kiemelkedő lenne, bár egy ilyen programtól nem is vártunk többet. A latinos stílusú zene viszont ezúttal is telitalálat, nagyszerűen illik a képi világhoz és a játék hangulatához.

A Shank 2 egy minden szempontból korrekt, ám nem kiemelkedő folytatás lett. Technikai oldalról közelítve hozza az első rész színvonalát, és a játékmeneten is sikerült kicsit finomítani. Ugyanakkor érthetetlen módon a fejlesztők kivágtak néhány játékelemet a programból, melyekkel véleményünk szerint semmi probléma nem volt az elődben. Mindezzel együtt úgy érezzük, ha szeretitek az ilyen stílusú játékokat, nem fogtok mellé, ha beruháztok a Klei Entertaiment alkotására.

Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: PlayStation 3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. tookmindeg...
2012.03.16. 12:56
Pedig PS3-on bármikor lehet fegyvert váltani a pause menüben, amit a Start gombbal hívsz elõ. Csak a gránát/molotov/beásott bomba között nem lehet váltani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2012.03.16. 15:32
Épp ez a gond. Ki kell lépni a főmenübe, belépni a Change Loadout részbe, beállítani amit szeretnél és újra belépni a játékba. Macerás. Míg az első részben az akció közben a D-paddel tudtunk váltani, akár kombók közben is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tookmindeg...
2012.03.16. 15:58
De azt írtad, hogy :

----------
Változott viszont az előző rész óta, hogy most már nem tudunk e fegyverek között menet közben váltani, hanem mindig a pálya elején kell eldöntenünk, hogy mit szeretnénk használni.
----------

Ez nem igaz, hiszen nem csak a pálya elején, hanem menet közben is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83
2012.03.16. 16:55
Igaz, mea culpa, javítom. Mindenesetre a lényeg, hogy nem olyan dinamikus a fegyverhasználat mint korábban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tookmindeg...
2012.03.16. 16:58
Hát igen, a régi jobb volt!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!