iPon Cikkek

Shellshock 2: A háború maga a pokol

Dátum | 2009. 02. 17.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Furcsa, de ha történelmi témájú FPS-t fejleszt valaki, jobban jár, ha távol tartja magát a vietnámi háború feldolgozásától, mert mintha csak valami átok ülne a témán, akárki is vágott bele eddig, biztos, hogy elszúrt valamit. A szétcincált 2015 Men of Valor-ja könnyen unalomba fulladt, a Battlefield: Vietnam kevés újdonságot és kiegyensúlyozatlan játékmenetet hozott, a Mafiaval brillírozó Illusion Softworks Vietcong sorozata pedig sehogy sem akarta kinőni bugjait és játéktervezésből adódó gyermekbetegségeit. Az eddigi legrosszabbak azonban kétségtelenül a Shellshock: Nam 67 és a Conflict: Vietnam játékok voltak. Előbbi végletekig ronda kinézete és középszerű játékmenete miatt bukott meg, utóbbi pedig azért, mert bebizonyította, hogy a világon létező összes játékelemet el lehet rontani, ha igazán igyekszik egy fejlesztőcsapat. Épp ezért is volt meglepő, mikor bejelentették a Shellshock folytatását. A készítők, úgy tűnik, játékuk népszerűtlenségét a téma "egysíkúságában" láthatták, mert ezúttal nem csak a vietkong, hanem véresszájú zombik hada ellen is fel kell majd vennünk a harcot.

Miért maszatol így a piros festékkel, Kovács honvéd!?
"A borzalom... a borzalomnak arca van..."

A történet szerint a háború egyre elkeseredettebbé válik a Zöld Pokolban, ezért az USA hadserege úgy dönt, a hangzatos Fehér Lovag projekttel fog pontot tenni az i-re. Hogy ez mit is takar pontosan, az rejtély a dzsungelben harcoló alakulatok számára. Valami azonban balul üt ki, a Fehér Lovagot szállító repülőgép lezuhan az ellenséges területek mögött, az értékes zsákmány felkutatására kiküldött osztag pedig nyomtalanul eltűnik. A látszólag egyedüli túlélőt napokkal később találja meg a hadsereg, de a látvány nem valami szívderítő. A férfi eszét vesztve ordít, harap és karmol, így csak az ágyhoz kötözve lehet tartani. Úgy tűnik, az összes vallatási módszer hatástalan, így végül utolsó mentsvárként öccsét hívják a helyszínre, akit nem más alakít, mint mi magunk. A jó öreg bátyó már-már felismerne bennünket, mikor a vietkong rajtaütésszerű támadásával romba dönti a katonai erődöt. Testvérünk elszökik, mi utána, s lassan ráébredünk, hogy a dzsungel még a fanatikus katonák szuronyainál is szörnyűbb dolgokat rejt. A fehér Lovag egy biológiai fegyverprojektet takart, mely a Resident Evil T-vírusához hasonlóan életre kelti a holtakat, húsevő zombikká változtatva őket. Ráadásul mi magunk is kezdünk bekattanni, hallucinálni. Szép kilátások, mondhatom.

Íme a Zöld Pokol... gondolom, a játékban a grafika miatt hívják így
Maga a sztori nem hangzik valami eredetinek, viszont meg kell hagyni, hogy közel sem olyan rossz, mint vártam. Ahogy haladunk előre a játékban, mindig újabb titkokra derül fény, már-már tényleg érdekessé téve az eseményeket. Nagy kár, hogy a történetmesélés nem nő föl a forgatókönyvhöz. Az in-game videók még elmennek, ahogy hősünk kommentárjaival sincs gond (visszaemlékezésként meséli a sztorit), de a többi szereplő, a küldetések közti szöveges átvezető képernyők és a halálosan irritáló dialógusok csúnyán belerondítanak a levesbe. A többi karakterrel nem nagyon törődünk, csak megyünk előre, ha pedig elesnek, hát Istenem. A legfelfoghatatlanabb számomra mégis minden idők legocsmányabb női mellékszereplőjének gyors elhalálozása volt. Ha nem volt vele a fejlesztőknek semmi céljuk, akkor miért kellett jó közelről megbámulnom azt a fejet? A borzalom... a borzalomnak tényleg arca van!

A szakasz, ahogy Uwe Boll rendezte volna!

Maga a játékmenet a megszokott FPS sémákat követi. Megyünk és lövünk, néha kapunk pár társat, de nem kell megijedni, hamarjában újra egyedül maradunk. Ezzel még nem is lenne baj, hisz ez a műfaj elég érzékeny az újdonságokra, de azt nem értem, hogy ha már lop, akkor miért nem képes azt jól csinálni. A Call of Dutyból már ismert közelharc az első, amivel megismerkedünk a játékban, s egyben a legrosszabb játéktervezői döntés, amit valaha láttam. A nekünk rontó katonát ugyanis a W+A+S+D betűkombináció segítségével kell visszaverni, olyan sorrendben, ahogy az a képernyőn feltűnik. A gond ott kezdődik, hogy erre nagyon kevés időnk van, és mire egyáltalán felfogjuk, hogy mit kéne nyomni, már meg is haltunk. Ha sikerül a mutatvány sem szabad örülni, mert ezt bosszantóan hosszú ideig játssza velünk a program, s végül, mikor már azt hisszük győztünk, az egérrel is kattintgatnunk kell. Na és ha újra akarjuk játszani? Normális esetben elég lenne megjegyezni a betűk sorrendjét, de itt nem. A program véletlenszerűen adja őket minden egyes alkalommal. Katasztrófa. Konzolon az ilyesmi elmegy, sőt, jó poén, de a PC-s bevezetésével mindig óvatosan kell bánni. A legrosszabb az egészben, hogy a játék mindjárt ezzel kezd, s mivel elsőre tuti nem fog menni, már az első két percben káromkodásözönt eredményez a dolog. A tetejébe pedig nem lehet menteni, csak checkpointok vannak, jó messze egymástól. Jó, mi?

Jól képzett társunk a fejével igyekszik védeni bennünket az ellenséges tűzben
Mondható erre, hogy én voltam a béna, de kötve hiszem. Valószínűbb, hogy nagyon nem vagyok hozzászokva az ujjgyakorlatokhoz. A legnagyobb pofátlanság az, hogy erre nem akkor leszünk rászorulva, amikor túl közel jön hozzánk az ellenség. Áh, dehogy! A játékban előre scriptelve van az összes támadó, így nem lehet őket kivédeni. Hibafaktort pedig nem nagyon ad a játék. Vagy ügyes vagy és sikerül, vagy kezdheted elölről a pályaszakaszt. A lövöldözős, dzsungelharcos részek még megmenthetnék a játékot, de a csapnivaló AI és a sok csalás ehhez messze nem elég. A katonák és a zombik megkülönböztetése sokszor problémát okozna, ha ugyanúgy néznének ki, mert eszük nagyjából ugyanannyira nincs nekik. A vietkong jól rejtőzködik és okosan használja a fedezékeket, de ennek ellenére semmit sem tud kezdeni a rárohanó támadókkal. Sokszor nagyon pontatlanul lőnek, mi több, észre se vesznek minket, és csak arra várnak, hogy ementálit csináljunk belőlük. Ha ilyenek lettek volna a vietnámi ellenséges erők, biztos, hogy nem okoztak volna akkora fejfájást az USA-nak. Persze ez nem azt jelenti, hogy a társaink jobbak lennének. Maximum golyófogónak jók. Állnak, mint egy faszent, eleresztenek egy-egy golyót, és kész, ennyi. Mindez a FEAR első része és a Halo játékok után nagyon nagy szégyen. Említettem még a csalásokat is. Néha olyan helyről törnek elő katonák, amit már megtisztítottunk, bejártunk, vagy épp onnét kezdtünk. Mindez nem zavarja őket abban, hogy feltűnjenek a hátunk mögött egy hót üres folyosón, vagy hogy előmásszanak a szétégett fák közül. Azt már gondolom, említeni is szinte felesleges, hogy katonánk a mai trendeknek megfelelően magától gyógyul.

Fuss Forrest, fuss!
Nem csak a hirtelen ránk támadó ellenfeleket kell a gombnyomogatással kicsinálni, de sok csapdát és előre leprogramozott eseményt is csak így kerülhetünk el. Könyörgöm, mi ez, a Dragon's Lair fejlesztői csak a Rebellionnál kaphattak állást? Nem arról van szó, hogy ez a játékelem rossz lenne, távolról sem, hisz ha valaki emlékszik még a Fahrenheit című csodára, az tudja, hogy remekül ki lehet vitelezni. Itt inkább az igénytelenség az, ami bosszant. Nincs időnk cselekedni, nem láthatjuk előre az eseményeket és sokszor még el se kerülhetjük a dolgokat (a csapdákat leszámítva). A pályák igyekeznek elhitetni velünk, hogy nem lineárisak, ez jó pont, de sajnos a végletekig azok, ez pedig már rossz. Jó ötletek és lehetőségek elbaltázása: ez a Shellshock 2.

Zombuljunk!

A zombikról még nem sok szót ejtettem, holott ők tényleg megérdemlik, hogy foglalkozzunk velük. Elég szkeptikus voltam a vietnámi téma horrorba vegyítésével, de jól sült el, ezt el kell ismernem. A zombik által ellepett régi kastély az egyik leghangulatosabb része a játéknak, és ugyan félni nem fogunk, azért kellően borzongató hatást vált ki a sok élőhalott. Ha meg akarjuk úszni a velük való konfrontációt, fogadjuk meg a Vörös Királynő tanácsát, és kizárólag a fejükre célozzunk. Ha nem így teszünk, akkor rengeteg lőszert kell pumpálnunk a dögökbe, mire ismét fűbe harapnak. Nem árt hát az óvatosság!

Neee!! Csak ezt neeee!!!
Ha már fegyverek, sajnos a játék itt sem fáradozik. A megszokott vietnámi felebarátirtó-eszközöket sokszor láttuk már. A használatuk még oké, nem nehéz velük célozni és jó időben elővéve mindegyik a hasznunkra válik. A lőszerhiány néha komoly gondot okozott, mintha kicsit kevés lett volna szétszórva a pályákon, de gondolom, ezzel csak a takarékoskodásra akartak ösztönözni minket, így megbocsátható. A gránátok azonban szörnyűek. Eldobni őket nagyon frusztráló, szinte sose oda esnek, ahová küldjük, mi több, elővenni őket évekig tart. Igaz ez az újratöltésre is. Bakánk olyan kényelmesen cserél tárat, mintha csak egy angol teadélutánon venne részt. Javaslom, hogy ügyeljünk a teli tárakra, és mindig időben töltsünk újra.

Ilyen grafikát legutóbb a MOHAA-ban láttam
Öntsük nyakon az egészet minden idők legrosszabb PC-s FPS irányításával, és már kész is a rossz játék! Az egész koncepcióról lerí, hogy alapjában véve konzolokra fejlesztették. Az egér mozgása nagyon lassú, emberünk futásakor iszonyúan rángatózik a képernyő és nem látunk semmit, ugrás meg nincs. Nézelődéskor olyan érzése támad az egyszeri játékosnak, mintha valami kontrollerrel lökdösné a karaktert. Ha pedig valamin keresztül akarunk menni, akkor max átmászni tudunk, mint  Call of Dutyban. Olyan hibáról van tehát szó, amit csak olyan csapat követhet el, amelyik láthatóan nem teszteli eléggé a programot. Számítógépen legalábbis tuti.

A hadvezetés hibája!

Apropó, tesztelés! A játék hemzseg a bugoktól. Nem egyszer elmegy a hang, emberünk beakad a fűbe, és többször előfordult a teszt alatt, hogy a program teljesen megállt. Másodpercekig nem történt semmi, s mikor előhívtam a feladatkezelőt, a játék hirtelen újra működésbe lépett, s csak kapkodtam a fejem az elsüvítő golyóktól. A kilépés sem ment egyszerűen, a Windows sec-perc alatt totálra fagyott. Nem tudom, más tapasztalt-e hasonlót, de nekem az ilyesmi könnyen elveszi a kedvem...

Búúúm, hecccsááát!!!
A grafika közepes, meg se közelíti az AAA kategóriás FPS-eket. A karakterek még elmennek, a textúrák már nem annyira, a dzsungel pedig siralmas napjainkban, több mint egy évvel a Crysis után. Annyiban persze előnyös a dolog, hogy nem kell hozzá komolyabb gép, az én vasamon (HD3870, 4400+, 6 giga RAM) meg se kottyant neki a 720p. A fizika kimerül egy kis ragdoll effektben, de ez ma már kötelező. A hangok és a zene... vannak, de ennyiben ki is merülnek a pozitívumok. A főhős hangja tetszett, a többieké viszont élettelen és abszolút látszik, hogy papírról olvasták az egészet. A fegyverhangokra a rossz az utolsó olyan szó, amit még elvisel a nyomdafesték, a zene pedig van, és kész.

Ezt fogjuk csinálni a játékban 3489234-szer
A Shellshock 2 sajnos rossz játék lett. Nem közepes, nem az alatti, hanem rossz, amit senkinek sem ajánlok. A zombis téma még tetszetős és nem mondom, volt egy-két jobb jelenet benne, de semmi több, szóval nem tanácsolom senkinek, hogy megvásárolja. Ha valaki mindenáron FPS-t akar, ruházzon be a FEAR 2-re, konzolokon pedig még mindig ott a Killzone 2 és a Halo 3. Köszönjük Eidos, de minket nem érdekel a borzalom... sem a ronda, női arca!

Chocho

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Svindler
2009.02.17. 10:17
VISSZA A CIKKHEZ
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. hunmyke
2009.02.17. 11:13
Eleinte képeket néztem róla, jól néz ki meg minden. Kipróbáltam és őszintén szólva egy rakás öhm. Eidos-tól kicsit többet vártam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. thspo
2009.02.17. 12:39
ez tényleg nagyon rossz játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Tirexi
2009.02.17. 13:25
Gameplay-em: http://www.youtube.com/watch?v=ET99aAoTUH0
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Davidoo
2009.02.17. 14:00
Könyörgöm...2009-ben járunk és ilyen hányadékot adnak ki,és az a legrosszabb hogy a Rebellionhoz került a Star Wars Battlefront 3..Csinálnak majd egy zombis,mohaa grafikás Star Wars-ot? -.-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. norbifrakt...
2009.02.17. 14:04
hát nekem nem nagyon jön be a gamma, grafika nem annyira vészes de az íránytás :S
áhh el lett cseszve, de azért végig viszem, majd UNINSTALL
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Blade0012
2009.02.17. 14:59
Jó cikk, bár szvsz a cikkíró néhány dolgot kegyetlenül eltúlzott...először ugye ez a nyomdamikivillan cucc nem számít újdonságnak és kicsivel sem nehezebb végigcsinálni mint a másik kétszáz játékban, ahol lehet vele találkozni...igaz kivitelezése elég igénytelen, de csak egy kis odafigyelés és semmi extra. Nem kell sem extra reflex sem extra ügyesség, ráadásul, hogy nincs hibafaktor, az hülyeség...két hibázás után van csak halál, legalábbis közepes nehézségen...öszintén szólva nekem az irányítás sem tűnt ilyen borzasztónak (az egér mozgásának sebességét lehet állítani)

Amúgy a gém tényleg übergáz, de én nem is számítottam jobbra...Rebellion? Na neeee, nincs egy olyan játékuk, amire azt mondanám élvezettel toltam végig...na jó talán az AvP, de a többi borzalom. 2009-ben ilyen graffal előjönni, ez szégyen...a hangok is, géppityu hangja olyan mint a gólyakelepelés, hangulata 0, talán csak a történetet tudnám kiemelni..szerény vigasz. Mellesleg nagyon rövid, bár ezt inkább pozitívumnak mondanám, alig vártam vége legyen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Multitask
2009.02.18. 00:37
Képzeljétek nekem van olyan lány ismerősöm, aki hasonlít arra a valamire.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. landor
2009.02.20. 10:37
Battlefield: Vietnam kevés újdonságot és kiegyensúlyozatlan játékmenetet hozott

Azért ez elég erős
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Nurba
2009.02.26. 12:40
"Annyiban persze előnyös a dolog, hogy nem kell hozzá komolyabb gép"

Hát szerintem a grafikához képest igen is túlzott a gépigénye. Nálam (HD4830, 5400+, 4GB RAM) 1680x1050/high/4xAF-ben 30fps átlagot hozott (oké sokszor megvolt a 40-50, de helyenként bizony a 20-25 képkocapermásodperc is befigyelt)...Ennél még a FEAR 2 is gyorsabban futott hasonló beállításokkal+élsimítás.
Az első 2 pályától behánytam, de utána javít a játék látványban és élményben is. Igaz egy rövid, lineáris bugyuta hentelés, de azért nálam egy 50%-ot megér (mondjuk 2000Ft-nál többet nem ér, ez tény)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!