iPon Cikkek

Sherlock Holmes: The Devil's Daughter - Nyomozok, ne zavarj!

Dátum | 2016. 06. 18.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

A világ kedvenc fiktív detektívjének kalandjaiból megszámlálhatatlanul sokan és sokféleképpen merítettek már ihletet. Elég csak az elmúlt évekre gondolni: készült 2 mozifilm (2009 és 2011) és 2 sorozat (2010 és 2012) is indult, utóbbiak pedig a mai napig folytatódnak. Ez azt mutatja, hogy egyelőre nagyon is van kereslet a különc zseni Sherlock és hű segítője, barátja Dr. Watson történeteire. Persze hozzátartozik, hogy alapjaiban eltérő a megközelítés és a karakter is ezekben az alkotásokban. Azt is mondhatnánk, hogy – bizonyos összefüggések és egyezések mellett – teljesen más világban játszódnak és más jellemzőire fókuszálnak a történeteknek. Néhol akciódúsabb a megközelítés, máshol a karakterek, a dialógusok vagy épp a nyomozás folyamata kap nagyobb figyelmet. Ez a csapongás a Frogwares játékaira is igaz, ugyanis ők 2003-ban a Mystery of the Mummy címmel indították el az Adventures of Sherlock Holmes sorozatot. Ennek a 2007-es Sherlock Holmes: The Awakened volt a legsikeresebbnek mondató része, bár a legutóbbi is jó kritikákat kapott. Valahol azonban mindig félrecsúszott a „tökéletes” recept. Furcsa technikai megoldások, logikailag össze nem függő történetrészek, a nehézkes irányítás és ehhez hasonló hibák merültek fel a korábbi részeknél. Ebből úgy tűnt a fejlesztők néhol tanultak, máskor pedig mintha visszaestek volna ismét. Ezzel párhuzamosan a Frogwares Sherlock sorozatának lassan kialakultak az egyedi jellemzői, felismerhető jegyei és mindaz, ami miatt sokan várták az új részt.
Az egyik szembeötlően furcsa dolog, hogy a 2014-es Sherlock Holmes: Crimes and Punishments óta megfiatalodott mindkét szereplő és az amerikai film főszereplőihez hasonló arcot és karaktert öltöttek. Ez egy folytatásként eladott résznél igencsak meglepő. Ha viszont önmagában nézzük, akkor jól eltalált karakterekről, kinézetről van szó, bár a megjelenésén mi is kedvünk szerint változtathatunk. Sherlock lakása egyben a nyomozáshoz szükséges kellékeket is tartalmazza. Van itt hatalmas újság és könyv gyűjtemény, kémiai labor, egy színészt is zavarba ejtő álruha gyűjtemény, végül pedig a főhős kinézetének megváltoztatására alkalmas álcák is. Ezeknek komoly szerepe lesz az esetek felgöngyölítése során. A helyszínek részletgazdagok, érdekesek és szépek. Változatos helyeken barangolhatunk Londonban, és amit lehetett, azt kihozták a készítők ebből is. Mivel a játék nem nyitott világú – pedig milyen érdekes is lenne! – ezért helyszínről helyszínre megyünk. Eközben eldönthetjük, hogy a lovas kocsiban utazás animációja, vagy a töltőképernyő "szórakoztasson" minket. Ahhoz képest, hogy a különböző helyszínek meglehetősen kicsik, előre generáltak és a főszereplőkön kívül nem nagyon mozog senki, sajnos gyengébb gépeknél sokáig tartott a töltés. A gond ezzel pedig az, hogy gyakran fogunk ide-oda ugrálni, mert épp csak egy címért, magyarázatért ugrunk vissza a lakásunkba például, és már mehetünk is tovább – vagy épp vissza – oda, ahonnan jöttünk. Ez néhol megtöri a játék folyamatosságát és a lendületét is, hiszen nem jó fél-egy perceket várni, miközben épp valami izgalmas történt. Izgalomban viszont nem lesz hiány, mert az 5 (és fél) eset egyedi, érdekes és néhol nagyon is csavaros fejtörőkkel szolgál, ahol minden képességünkre szükségünk lesz, ha ki akarjuk bogozni mi is történt valójában.
Ebben rejlik a játék másik nagy előnye, amit Elmepalotának neveztek el itt és a könyvekben/filmekben/sorozatokban is. Ez a különböző nyomok, furcsaságok, információmorzsák gyűjtőhelye, amikből Sherlock következtetéseket (deductions) von le. Az információk összekapcsolásában még segít a játék, vagyis hamis kapcsolatot nem enged felhasználni, de a következtetéseknél már többféle kimenetel lehet. Vajon bosszú, vagy véletlen? Hazugság vagy igazság? Képes egyáltalán a gyanúsított arra, amivel vádolják, vagy az egész elképzelés téves? Összedolgozott a két gyanús alak, vagy nem is tudtak egymásról? Akadnak emellett egyértelmű következtetések is, például az, hogy a hadviselt, katonai kitüntetésekkel rendelkező veterán bizony harcedzettnek mondható. Itt nincsen vita. A hátterek, célok, szándékok, vagy az összefüggések viszont már az értelmezés fényében kapnak irányt és kapcsolódnak össze (vagy cáfolnak) más következtetéseket. Ezzel az ügy megoldása több kimenetelűvé vált a játékban, és benne van a tévedés lehetősége is. Ha úgy gondoljuk, elvihetjük a megoldást olyan irányba is, hogy egy ősi inka átok áll a háttérben és egy valódi(?) szellem a gyilkos. Az esetet lezárhatjuk és mehet tovább a történet. Ha viszont úgy véljük, más áll a háttérben, a nyomok pedig másképpen is értelmezhetők, egészen más kimenetelt és értelmezést nyerünk. Még az adott végkifejletnél is lesz lehetőségünk a büntetés mellett állást foglalni vagy felmenteni a bűnöst a tette alól. A körülmények ugyanis sokat számítanak. Összesen 5 esetben kell helyt állnunk, ahol gyilkosságok, átkok, összeesküvések és árulás járnak kéz a kézben, a „fél eset” pedig egy nyomozás közben megoldott apróság lesz, ami ugyan érdekes, de összességében nem része a fő történetszálnak.
Sherlock Holmes elméje ugyan emberfeletti műveltségről tanúskodik, de ő sem mindentudó. A repertoárjába tartozik viszont az is, hogy tudja, a hiányzó információmorzsát hol kell keresni. Enciklopédiákat, az elmúlt évtizedek újságjait és tudományos értekezéseket böngészhetünk át, meglelve a hátteret, a helyszínt vagy épp egy fura szimbólumot, aminek segítségével előbbre léphetünk a nyomozásban. A kis labor az elrejtett írások és képek megtalálásában segít, de Sherlock itt vizsgálhat meg mikroszkóp alatt egy gyanús vérfoltot, vagy színezhet át különböző vegyszerekkel papírokat, vethet össze hasonló írásokat vagy bonthat fel gőz segítségével egy levelet. A térképen töredék információk alapján kutatunk utcákat, parkokat, helyszíneket. A nyomozás során fontos lehet, hogy ne ismerjenek fel minket, erre tökéletes lesz egy álszakáll, egy paróka, egy kalap vagy az álruha is. Máskor pedig alkalomhoz illően kell öltöznünk. Mindez jelentheti azt is, hogy jól átverjük egy kórház vagy egy vallásos ház közösségét. Végül, de nem utolsó sorban pedig ott van Sherlock vadászkopója, Toby is, akinek az orra felbecsülhetetlen segítség lesz számunkra. Ritkán, de szükség lesz arra is, hogy Sherlockon kívül más szereplőket is irányítsunk, vagy összedolgozzunk velük. A már említett eb mellett Watson doktor és Wiggins az utcagyerek is segítőink sorát gyarapítja, és néhol egyéni feladatokat kapnak, de az irányítás a mi kezünkben marad.
A végére hagytam egy másik fontos részt, a karakterprofilozást. Sherlock ugyanis minden új szereplőből „olvas” az első találkozásukkor. Ez azt jelenti, hogy egy nagyon is jól eltalált lassított felvételen végignézhetjük azokat a jeleket és nyomokat, amik extra információt és egy karakterprofilt adnak ki végül, és az egyértelmű dolgok mellett van, amiről döntenünk kell. Például, hogy a vörös szem sírás vagy alváshiány következménye–e. A vörös horzsolásnyomok rabszolgaságra, vagy egy trópusi betegségre utalnak? A díszes – bár kopott – ruha tulajdonosa régvolt gazdagsága egyik utolsó nyomát viseli, vagy csak másodkézből szerzett a ruhadarab? Ha pedig mindent felfedeztünk és levontuk a szerintünk helyes következtetést, akkor egy gombnyomás után megkapjuk, hogy tökéletes lett–e a profil vagy pedig hibás. Javításra nincs lehetőségünk, ahogyan arról sem kapunk visszajelzést, hogy mit rontottunk el. Ez a történet szempontjából nem lényeges, de pár aprósággal segíthet az adott ügy felgöngyölésében vagy jobb megértésében.
A nyomozáshoz sok puzzle, zárnyitás és ügyességi feladatok is társulnak. Ezekben az az érdekes, hogy néhány próbálkozás után a játék felajánlja, hogy átléphetjük őket. És ez nem is rossz dolog, mert mechanikus vagy épp frusztráló lehet azoknak, akik a játék kaland és/vagy gondolkodósabb, a történetre koncentráló részeit részesítik előnyben. A feladványok nehézsége változó, főleg a játék közepétől fogva nem tudhatjuk, hogy mibe fogunk belefutni. Akinek van hozzá türelme, annak érdekes extrát adhat a játékmenethez, akinek pedig nincsen, annak ott van a lehetőség, hogy ezeket egy az egyben kihagyja, achievementeken kívül nem veszít semmit. Néhol viszont melléfogtak a fejlesztők, mivel a – sokak által jogosan szidott – doboz tologatós feladványt nem lehet megúszni. Hosszú ideig tart, időrabló és ez is pont olyan, ahol feleslegesen törik meg 10-15 perces unalmas feladattal a játékot. A menekülős vagy lopakodós részeknél pedig egyetlen kis hiba után újrakezdhetjük az egészet, mivel a botlás Sherlock halálát okozná amúgy. Ez azért is sajnálatos, mert a helyszínek és az ügyek nagyrészt tényleg jól kidolgozottak. Sherlock lakása, a híres Baker Street 221/b, és a régészprofesszorok klubja például nagyon izgalmasak, tele vannak megnézhető tárgyakkal, képekkel, apróságokkal. Néhol viszont akadnak a játékban furcsaságok, vagy olyan lépések ahol teljesen logikátlannak tűnik egy-egy feladat.
Nem könnyű végső ítéletet mondani a játék felett. Egyfelől izgalmas, változatos és vérbeli „nyomozó-szimulátor”, de olyan kisebb-nagyobb hibák akasztják meg a játékmenetet, vagy okoznak bosszúságot, ahol még az is felmerülhet bennünk, megéri–e a vesződséget az egész. Akik a nyomozásokat és a gondolkodós, következtetős, logikai részeket szeretik, azok inkább megtalálják a számításukat, mint akik az akciót vagy a Telltale-re jellemző, magával sodró történetet várják. A Frogwares nem végzett félmunkát, de itt-ott homokszem került a fogaskerekek közé. Az pedig rajtunk múlik, hogy egy kis csikorgást el tudunk–e viselni. A döntésig pedig javaslom Neil Gaiman egyik novelláját, ami Sherlock néhol fura, néhol misztikus világába kalauzol minket az íróra oly jellemző stílusban (Sir Arthur Conan Doyle után talán az ő nevéhez fűződnek a legjobb Sherlock történetek). Ha pedig maradnak még kérdéseink, kutassunk, merengjünk és bízzunk a logikánkban. Ott lesz a válasz is.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. tomchee
2016.06.18. 13:17
Nem szoktam szőrszálhasogatni, de hogy lehet valamit végigjátszani, nem az elejétől a végéig?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. villanyi.g... tomch...
2016.06.18. 21:21
Oké, jogos(:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!