iPon Cikkek

Sid Meier’s Civilization V – Csak még egy kört...

Dátum | 2010. 10. 04.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Remélem nem én vagyok az egyetlen, aki iskolás korában érdeklődéssel hallgatta a különböző birodalmakról szóló történelemórákat. Megtudhattuk hogyan emelkedtek fel szinte a semmiből, hogyan váltak mindent elsöprő katonai hatalommá, milyen hatással voltak a művészetekre és a tudományra, és miért buktak el olyan sokan és tűntek el a Föld felszínéről. Az 1980-as évek végén a videójáték piac is rájött, hogy ez a téma bizony érdekes, és nem lenne rossz valamilyen játékot készíteni belőle. Az ötletet tettek követték, 1991-ben pedig már meg is jelent a Sid Meier vezetésével készült Civilization, melyben egy egész nép sorsát vehettük a kezünkbe, hogy aztán több mint 6000 éven keresztül irányítsuk őket. A körökre osztott stratégia hatalmas siker lett, főleg összetettségének és aprólékosan kidolgozott játékmenetének köszönhetően. Nekünk kellett felügyelnünk a városok építését, a gazdaság irányítását, mi szabtuk meg a tudomány fejlődésének irányát, de a diplomácia és a hadviselés sem maradt ki a programból. Miután a játékosok imádták a Civ-et, több folytatás is készült hozzá, melyekről általánosságban elmondhatjuk, hogy a kisebb-nagyobb hiányosságok ellenére mind klasszikusok lettek. Az elmúlt héten megjelent a sorozat legújabb, ötödik része, melytől a rajongók azt várták, hogy kijavítja az amúgy remekül sikerült negyedik rész hibáit.

A játék egy egyszerűbb pályája
Új szelek fújnak

A fejlesztők már a játék készítése alatt egyértelművé tették számunkra, hogy a Civ 5 esetében az alapoktól építik újra a játékot, és nem egy Civilization 4.5-öt fognak kiadni, mely csak kozmetikai változtatásokat tartalmaz az előző részhez képest. Természetesen a játék alapkoncepciója változatlan maradt, tehát egy népet kiválasztva kell átevickélnünk a történelem viharain. A programban pontosan 18 nép közül választhatunk (ugyanúgy, mint az alap Civ 4-ben), ám ezúttal sajnos minden birodalomhoz csak egy vezető tartozik, ami kicsit szűkíti a lehetőségeinket (tehát míg a Civ 4-ben például XIV. Lajos és Napóleon közül is választhattunk a franciák esetében, ezúttal csak utóbbit ajánlja fel a gép). Miután eldöntöttük melyik népet akarjuk irányítani, egy előre beállított paraméterek alapján generált térképen találjuk magunkat, mindössze egy telepes és egy harcos egységgel „felszerelkezve”, melyekkel megkezdhetjük birodalmunk felvirágoztatását. Mivel a széria sosem arról volt híres, hogy szerepelt benne történetalapú hadjárat, erre ezúttal se számítsunk, bár nem hiszem, hogy sokan hiányolták volna azt a korábbi játékokból.

Amint már említettem, az alap játékmechanizmus változatlan maradt, így első dolgunk az legyen, hogy megfelelő helyet találjunk első városunknak (ami egyben a fővárosunk is). A telepes egységünket kiválasztva láthatjuk, hogy az egyes mezők a térképen mennyi étel, termelés és arany hozammal rendelkeznek. Érdemes olyan helyre letelepedni, ahol semmiből sem szenvedünk hiányt, de hogy miből mennyi van, azt természetesen ezúttal is sok tényező befolyásolja. A füves, erdős területeken inkább étel dominál, a hegyeknél értelemszerűen a termelés (hiszen ide lehet bányákat építeni), míg aranyból leginkább a sivatagos, dombos helyeken kapunk a legtöbbet. A városunkat megépítve elkezdhetünk egységeket gyártani és épületeket építeni. Ha kiképeztünk egy munkást, akkor azzal az előző Civekhez hasonlóan most is tudjuk fejleszteni a város körüli területeket. Ezen a téren kicsit engedékenyebb lett a játék, hiszen míg a Civilization 4-ben csak folyó mellé lehetett farmot építeni (legalábbis kezdetben), addig most már szinte mindenhol meg tudjuk ezt tenni. Megszűntek a korábban elérhető, aranyhozamot növelő tanyák is, és helyüket a vásárhelyek vették át, de igazából ugyanazt a funkciót látják el, csak ezek nem növekednek és alakulnak át kisvárossá az idő múlásával. Mivel a különféle luxuscikkek, nyersanyagok ugyanúgy megtalálhatók a térképen, mint a korábbi részekben, természetesen az azokhoz építhető pásztorhelyek, kőfejtők, ültetvények sem tűntek el a játékból. Fontos, hogy kihasználjuk ezeket az építményeket, hiszen segítségükkel egyre több ételt termelhetünk (gyorsabban nő a város lakossága), több lesz a termelésünk (tempósabban képezzük ki az egységeket és húzzuk fel az épületeket) és nagyobb lesz az aranybevételünk.

Utóbbinak alaposan megváltozott a szerepe az előző részhez képest. Bár továbbra is ebből kell finanszíroznunk az egységek és épületek fenntartását, de már egyáltalán nem határozhatjuk meg, hogy az aranyból mennyit költünk fejlesztésre, kémkedésre vagy kultúrára. Ez sajnos azt is jelenti, hogy nem tudjuk részletekbe menően szabályozni birodalmunk működését. Ugyanakkor bekerült egy olyan lehetőség a játékba, hogy azonnal tudunk a pénzből egységet vásárolni és építkezni is, igaz ez nem olcsó mulatság, de szorongatott helyzetben bizony jól tud jönni. A pénznek nagy szerepe van a terjeszkedésben is, mivel az is átesett egy kisebb generálon. A Civ rajongók bizonyára tisztában vannak vele, hogy a fennhatóságunk alá tartozó területek nagysága a városaink kultúrájától függött a korábbi részekben. Ergo, ha nőtt a kultúra, bővültek a határaink. Alapvetően az ötödik Civ is hasonlóan működik, ám ezúttal mindig csak 2-3 mező kerül egy időben a birtokunkba, ha nő a városunk kultúrája (az „elnyelt” mezőket lilával jelzi a program). Ez meglehetősen lassú folyamat, így ha fel akarjuk gyorsítani, akkor meg is vásárolhatjuk a mezőket, ami persze nem olcsó, de gyors módja a terjeszkedésnek. Sajnos az új rendszerrel viszont eltűnt annak a lehetősége, hogy egy ellenséges város átálljon hozzánk, ha a mi kultúránk sokkal magasabb, mint az övé.

A program egyik újdonsága, a taktikai képernyő
A változás azt is eredményezte, hogy már nem ugyanazt jelenti a kulturális győzelem, mint korábban. Mielőtt viszont részletesen belemennék ebbe a témába, tisztázzuk mik is azok az úgynevezett társadalompolitikák, amik bekerültek a játékba. A korábbi részekben látott „civic” lehetőségek egy az egyben megszűntek, a szerepüket pedig a társadalompolitikák vették át. Ezek tulajdonképpen különböző bónuszokat adó miniatűr fejlődési fák, melyeket a megtermelt kultúrából tudunk megvenni. Figyeljünk arra, hogy ha már egyszer kiválasztottuk őket, akkor többé nem lehet megváltoztatni azokat, szemben a civic-ekkel, amiknél volt erre lehetőségünk. Visszatérve a kulturális győzelemre, ez úgy érhető el, hogy öt ilyen társadalompolitikát teljesen kifejlesztünk, majd befejezzük az így megnyílt utópia-projektet. A fórumokat olvasva érezhető, hogy sokan a játék lebutításaként élik meg ezt az új játékelemet, pedig sokkal előrelátóbb tervezést igényel, mint a civic-ek, amiket kényünk-kedvünk szerint cserélgethettünk. Az mondjuk tény, hogy kevésbé tűnik realisztikusnak ez a módszer, hiszen egy nép nem ugyanazt az eszmét vallja 6000 éven keresztül.

De nem csak a kultúra szerepe változott meg, hanem a „boldogságé” is. Az előző Civilization-ökben minden város saját boldogság értékkel rendelkezett, amit számos tényező befolyásolt. Az ötödik részben az egész birodalomra jelenik meg a boldogság. Bár most is előfordulhatnak húzós helyzetek, kétségtelenül könnyebb lett e játékelem menedzselése a Civ 5-ben. Ami viszont elég nagy probléma, hogy a városoknál teljesen kivették a fejlesztők az „egészséget”, így erre már abszolút nem kell figyelnünk. Emlékezzünk csak vissza, nem volt egyszerű egy hatalmas metropolisz szmogtól fojtogatott lakosságának egészségét kezelni, ami így extra kihívást jelentett. Nos, ezzel többé már nem kell foglalkoznunk. Mint ahogyan a vallással sem, mivel ezt is teljesen száműzték Sid Meierék. Tény, hogy ritkán volt világformáló szerepe a korábbi játékokban, de hozzájárult a játékmenet színesebbé tételéhez (például amikor misszionáriusokat küldtünk az ellenséghez, hogy ott terjesszék az igét).

Itt választhatunk a társadalompolitikák közül
Két szöggel több

A fejlesztés idején a Firaxis gyakran és büszkén hangoztatta, hogy ez lesz az első Civilization, amiben már nem négyszögek alkotják a pályát, hanem hatszögek. Első hallásra a legtöbben talán csak legyintenek, hiszen ez nem tűnik túl fontos újításnak, ám nagyobbat nem is tévedhetnének, mivel ez az apró változás több szempontból is nagy előrelépést jelent a játékban. Kezdjük azzal, hogy egy hatszög alakú mezőkkel sokkal szebb, valósághűbb térképeket, tájakat lehet rajzolni. Egyszerűbb lett az egységek mozgatása is, de a legnagyobb hatással a harctéri taktikára volt ez a változás. Sokkal könnyebb oldalba támadni az ellenséget, és a természeti adottságok által adott bónuszokat is hatékonyabban ki tudjuk használni, hiszen most már hat irányból támadhatjuk a betolakodót.

A hatszögű mezőknél is nagyobb újdonságot jelent a teljesen megreformált harcrendszer, ami a korábbi Civilization játékok egyik legproblémásabb része volt. Korábban egy mezőn végtelen számú egység tartózkodhatott, ami miatt lehetőség volt a Civ rajongók által csak „stack of doom”-nak elnevezett taktikát használni. Ez azt jelentette, hogy a játékos egyberakott több tucat erős egységet, majd azzal - mindenféle taktikát nélkülözve - tisztára söpörte a térképet. Ha nem volt az ellenfélnek is egy stack of doomja, akkor elég nehezen lehetett megállítani őt. Ennek vette most elejét a Firaxis azzal, hogy mostantól egy mezőn csak egy katonai egység tartózkodhat. Ezzel felértékelődött a taktika, valamint a térképen elfoglalt pozíciók szerepe. Egy kis kényelmetlenséget azért okoz ez a rendszer, mivel most minden egyes egységnek külön ki kell adnunk a parancsokat, de ez még belefér. Az viszont már probléma, hogy a mesterséges intelligenciának nehézséget okoz a hadviselés az új szabályokkal. Gyakran nagyon rosszul tologatja az egységeket a pályán és nem használja ki az előnyöket nyújtó helyeket. Ráadásul ez nem oldódik meg magasabb nehézségi fokozaton sem, azokon csak agresszívabban terjeszkedik a gép, ami nem meglepő, mivel nagyon sok bónuszt kap a nyersanyagokra. Térjünk azonban még vissza picit a pozitívumokra, hiszen van még egy nagyon fontos újítás, méghozzá az, hogy a távolsági egységek már nem csak közvetlenül az ellenség mellől tudnak tüzelni, hanem akár több mezővel távolabbról is, ami még tovább bővíti a lehetőségeinket. Az egységfejlődés pedig továbbra is megtalálható a játékban, tehát a harc közben szerzett tapasztalati pontokból bónuszokat vásárolhatunk a katonák számára, így növelve azok hatékonyságát.

Ó, azok a drága hatszögletű mezők!
Mielőtt belefognék a többjátékos mód kivesézésébe, ismerkedjünk meg a városállamokkal, amik szintén a Civ 5 érdekes újításai. Minden pályán vannak ilyen államok, amik nem a győzelemre játszanak, nem is nagyon terjeszkednek és csak egy városuk van. Ha akarjuk, le is igázhatjuk őket, de sokkal érdekesebbé válik a játék, ha felhasználjuk őket céljaink elérése érdekében. Ha aranyat vagy egységeket adományozunk nekik, akkor növeljük a befolyásunkat felettük, és barátainkká, később pedig szövetségeseinkké tehetjük őket. Ilyenkor különféle dolgokat kapunk tőlük, attól függően, hogy milyen típusú városállamról van szó. A leghasznosabb bónuszok egyébként az így megszerezhető luxuscikkek, amik növelik birodalmunk boldogságát. Időközönként ezek az államok kisebb küldetéseket adnak számunkra, amiket teljesítve növelhetjük a befolyásunkat.

Most pedig lássuk a már beígért multit, ami sajnos hagy némi kívánnivalót maga után. A legmegdöbbentőbb az, hogy nincs rendes mentési lehetőség. Aki játszott már Civilization játékkal, az tudja, hogy a legtöbb meccs hosszú-hosszú órákig is eltarthat, így előfordulhat, hogy meg kell szakítanunk egy multis partit. Mentés hiányában viszont nem egyszerű azt folytatni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a játék folyamatosan auto-mentéseket készít, de ember legyen a talpán, aki mindig elő tudja keresni a megfelelő fájlt, főleg ha közben belekezd egy másik játékba, ami szintén menti az ottani állásokat. Egy másik probléma, ami meglehetősen sok ember csőrét böki, hogy az egyébként nagyon jól megcsinált egység animációk az egyjátékos móddal szemben nem látszanak a multiban. Az egységek csak „teleportálgatnak” egyik helyről a másikra, még harc közben sem látjuk az összecsapásokat, csak a végeredményt. A fejlesztők nyilatkozata szerint ez azért történt, hogy ezáltal felgyorsítsák a játékot, mert a multi amúgy is sokáig tart. Nos, nem épp a legjobb módját választották ennek, inkább le kellett volna csökkenteni a fejlesztések, gyártások időtartamát. A fórumok tanúsága alapján voltak olyan felhasználók is, akik a játék stabilitásával voltak elégedetlenek, és elég nagy lagot tapasztaltak a mérkőzések vége felé. Reméljük ezeket a problémákat hamar orvosolni fogják a fejlesztők.

Egy független városállam. Foglaljuk el!
Új ruhában

A Civilization 5-öt már nem a Gamebryo motor hajtja, hanem egy új engine-t kreáltak hozzá a fejlesztők, amivel a látvány igen szép lett. A tájak részletesen kidolgozottak, de az egységeknek sem kell szégyenkezniük, melyek modelljét aprólékosan alkották meg a Firaxisnál. Jól mutat a képernyőn, hogy a gyalogosok már nem csak 3 emberből állnak, hanem 8-10 fő alkot egy csapatot, ettől a csaták sokkal dinamikusabbnak tűnnek. Ebben persze nagy szerepe van a nagyszerű animációknak is, nagy kár, hogy multiban nem láthatjuk őket ugyebár. Változás az előző részhez képest, hogy a városokban épített Csodák (Wonders) befejezésekor már nem egy rövid videót láthatunk azok elkészítéséről, hanem egy művészien megalkotott festett rajzot az épületről, illetve hallhatunk egy hozzá illő idézetet is. Akad, aki kritizálja ezt, de véleményem szerint egy szép festmény klasszisokkal jobban néz ki, mint egy videó, amit ráadásul a harmadik alkalommal már úgysem fogunk végignézni, mert megunjuk. A diplomácia képernyő is alapos átalakuláson ment keresztül, mivel pofásan kinéző animációkat készítettek hozzá a fejlesztők. Apropó videók, hadd említsem itt meg, hogy kis hazánk büszkesége, a CG videókat készítő Digic Pictures a Civ 5-ből sem maradt ki, hiszen ők készítették a játék nagyszerű hangulatú intróját.

A megváltozott kezelőfelület viszont nem aratott osztatlan sikert, mert bár első ránézésre jól mutat, és talán kevésbé félemlíti meg az új játékosokat, mint a korábbi részeknél, ez azt is jelenti, hogy kevesebb információt tudunk leolvasni róla, ami egy birodalomépítő játék esetében nem mindig pozitívum. Leginkább a luxuscikkek mennyiségét hiányoltam, amit érthetetlen módon nem is lehet megtudni a játékból. Szerencse, hogy már készült egy mod, ami orvosolja ezt a problémát.

A játék zenéje és hangeffektjei talán még a grafikánál is jobban sikerültek. Minden nép esetében más és más számokat hallgathatunk, amik ráadásul az események függvényében változnak (például háborúnál). Volt, amikor 4-5 órát játszottam egyfolytában a Civ-vel, de sosem éreztem azt, hogy meguntam volna a zenéket, ne adj Isten idegesítettek volna. Sokaknak rossz hír lehet viszont, hogy egy meglehetősen izmos gépre van szükségünk a játék futtatásához. Az ajánlott gépigénynél négymagos processzor szerepel, ami nem csak viccből került oda. A tesztkonfiguráció (AMD Athlon64 X2 6000+, ATI HD4830 és 4GB memória) sokszor már nem bírt a hatalmas térképpel és a rajta lévő számtalan egységgel, ami miatt folyamatosan 15-20 volt az fps érték (1680x1050-es felbontás és maximális részletesség mellett). Szerencsére egy körökre osztott játéknál ez nem annyira feltűnő.

Ramszesz már megint istennek képzelte magát. Kár érte.
Nem egyszerű ítéletet mondani Sid Meier új Civilization-je felett. A játék megtervezésekor érezhetően az volt a cél, hogy könnyebben kezelhetőbbé, átláthatóbbá tegyék a programot, hogy ne csak a Civ fanatikusokat ejtse rabul, hanem vonzza az új játékosokat is. Kikerült néhány régi játékelem, pár dolog pedig egyszerűbbé vált. Ugyanakkor számos újítást fedezhetünk fel a Civ 5-ben, amik a játék előnyére váltak. Tény, hogy nem lehet úgy játszani a sorozat új tagjával, mint régen, és nem működnek a Civ 4-nél bevált taktikák, hiszen sok játékelem megváltozott. A fórumok tanúsága szerint ez jó pár keményvonalas Civ fanatikusnak nem tetszik, de a játékhoz letölthető modder csomag segítségével lehetőségük lesz a saját szájuk íze szerint átformálni az új részt. Már jelenleg is több tucat érdekes mod érhető el, amik tovább csiszolják a játékmenetet, érdemes tehát folyamatosan figyelni, hogy mit raknak fel a játékosok. Akik pedig nyitottak az újdonságokra, azok már most is remekül szórakozhatnak a játékkal, különösen akkor, ha a Firaxis gyorsan kiad egy-két javítást is hozzá.


Platformok: PC
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

31. MassKilla
2010.10.04. 03:34
nem látszik az értkéles kép
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. rootshaper
2010.10.04. 08:09
nekem nem volt meg szerencsem Civ-hez, de ez az epizod nagyon teccik, lehet igy visszamenoleg is megnezem oket majd. kiralysagos. viszont az ertekeles tenyleg nem latszik =)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Kange
2010.10.04. 08:35
Nekem kifejezetten tetszik, noha a régi Civ-ekkel nem próbálkoztam.

Az értékelés tényleg nem látszik...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. drherbyke
2010.10.04. 09:13
Alig vártam ,hisz évek óta nem volt olyan nap, hogy ne civeztem volna, ha volt fél órám már toltam is a civ3 at.
De ez...........
1 óra múlva már unalmas.Túlbonyolított, egérgyilkos és gépzabáló.
100 turnus van 5 városom, alig valami harcászat, csak klikkelek, bal egér, jobb egér.
Nem érte meg a 12 ropit.No de ott van a civ3 az igen, igaz az csak másfél óra és vége.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. kean
2010.10.04. 10:20
a két pontot ki kell venni "ipon.hu.." és akkor megy:

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Rocky22
2010.10.04. 12:30
Alig várom már h. kipróbáljam!! Már "csak" egy jó gép kell hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. phh
2010.10.04. 13:26
@Rocky22: A jó géphez annyit, hogy én egy core i7 920, 12GBram, 4850X2 2GB vel, mikor legnagyobb térképen játszok, 12 AI ellen (akik később megfogyatkoznak, de mégis...), 60-90 másodperceket kell várnom turn önként. Na most asszem nem kell mondani, hogy egy 500 körnél (ami még nem is sok) ez mennyi várakozási időt jelent. Eléggé kiábrándító és unalmas tud lenni. Ezt írom azért, mert nem biztos, hogy egy gép tuning után jobban megy majd a játék. Olvastam fórumokon (bár nem tudom mi igaz belőlük), hogy jóval gyengébb gépeken sem kell sokkal többet várakozni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. phh
2010.10.04. 13:52
Ja és a betöltési és a mentési időről még nem is beszéltem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. dragon83
2010.10.04. 14:14
A mentési idő nekem csak egy pillanat, és szerintem a töltési idő sem elviselhetetlen, főleg egy ilyen játéknál. A körönkénti 60-90 mp-et is sokallom kicsit, bár a legnagyobb térképen nem játszottam, akkor is csak 7-8 AI ellen, de 10 mp szokott max lenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Sheldon
2010.10.04. 15:01
Én is nagy CIV fan vagyok, eddig az összes megjelenttel játszottam. Valóban 2 lépés előre egy hátra érzetem van, és ezt a jobb grafika nem tudja feledtetni. Első problémám, hogy a bár állították, hogy a gyengébb gépekre is jól lesz optimálva, viszont nem volt hajlandó elfutni a laptopomon, amiben van egy 1,73GHz-es Core2duo, 2 GB ram és Intel X3100-es csoda. A civ4 gond nélkül elmegy. Nem is az fps lett volna a dontos, mert ez egy körökre osztott stratégia és maga a játék élmény nem pedig a grafika ami megunhatatlanná teszi a CIV sorozatot. Viszont egyáltalán nem futott. Második csalódásom, hogy a barátomnál gondoltam kipróbálom, erre a steam szórakozott velem. A harmadik problémám hogy végülis ki sikerült próbálnom: Core2duo E7500@ 2,53GHz 2Gb ram és NV 8400Gs-en fut. 1680x1050 legtöbb dolog low-on, a textúrák medium-on. Viszont a feladatkezelő szerint csak az egyik magot hajtja meg rendesen 91% ra a másik 15% körül malmozik. Nekem is 60-90 mp-be kerül egy turn kivárása. Ennyit az optimalizátságről. Még hogy 4 mag. Ennél a Civ4-is egyenletesebben osztotta el a terhelést a magok közt, pedig az 2005-ös. Megyek vissza játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. myckie2
2010.10.04. 15:03
A legszebb az egészben
Platformok: PC
Tesztelt platform: PC
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. gezu1025
2010.10.04. 15:08
Ez a játék zseniális, mint ahogy az elődei is azok voltak. De nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy rengeteget tölt, körönként. Ha 90mp-vel én nem is talákoztam de 20-30-al igen, főleg a játék vége felé. (igaz ez a civ4-re is igaz).

De nálam megy maxon phenom II X3 720 @ 3.2 Ghz és HD5770-el 4 gb rammal megy szépen maxon. De rohadt sokat tölt körönként.

Csak kiváncsíságból nincs valaki aki SSD-n próbálta? Nemlehet, hogy sokkal gyorsabb lenne? Vagy nincs erre valami teszt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Rocky22 phh
2010.10.04. 15:34
phh: Hát ha a Te géped ilyen sokáig tölt akkor tényleg durva. Nem gondoltam volna h. 60-90 mp a töltési idő. Azt tényleg rengeteget ront a játékon.
gezu1025: Nekem kb.2-3 hét múlva lesz gépem és veszek bele SSD-t is. Kipróbálom majd vele, hátha gyorsabb. De addig hátha leteszteli vki más. Elméletileg jóval gyorsabbnak kellene lennie. De a gyakorlatban jobban bízok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. gezu1025
2010.10.04. 15:44
Rocky22


Elméletben valóban sokkal gyorsabb lenne, egy jó 4 magos cpuval megtámogatva egy jo kis SSD-vel(ahol a játék maga is az SSD-n van nem csak az op rendszer) De csipáznék valami ilyen tesztet
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. E.D.
2010.10.04. 16:23
Hát ez iszonyat unalmas... Igaz, normál fokozaton játszottam, de:
- Hiába fejlesztek mindenfélét, nincs látszatja a dolognak... Semmi érzékelhető lényeges változás. Eljutottam középkor feléig és olyan volt a játék, mint a legelején...
- Ellenfelekben sem volt kihívás (gépi ellenfelek). MI nagyon ratyi (normál fokozaton biztos)
- Ideklikkelek-odaklikkelek, órákig... És végül totál olyan érzésem van, hogy nem haladtam semmit, nem vltozott semmi... Csak most már mondjuk 1 helyett 5 városom van, amik persze tökegyformák...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. d3st88
2010.10.04. 16:59
Megjelenés előtt hetekig teljesen fel voltam tüzelve. Erősen gondolkodtam azon, hogy megveszem kipróbálás nélkül, hiszen az Civ1, Civ2, Civ3, Civ4 és ezek kiegjeivel többszáz, vagy inkább többezer szórakoztató órát játszottam. Végül inkább biztosra mentem és letöltöttem megvásárlás előtt, nehogy mégis szart vegyek - és mint kiderült marhára bölcs dolog volt.

A játék 1 lépést tett előre (harcrendszer, grafika) és 3 lépést hátra (majdnem minden más!).

Lebutították a gazdaságot olyan satnyára, hogy még egy öt éves gyerek, vagy George Bush is el tudjon vele játszani, kivették a vallást, az államformákat (civics), a kémkedést, az egészséget, satöbbit. Minden ami megmaradt a régi részekből szénné lett butítva, leszámítva a harcrendszert, ami az egyetlen dolog (a grafika mellett) ami javult.
Arról nem beszélek, hogy az AI IRDATLANUL! ostoba. Civ4-gyel több hét játék után sikerült nyernem a legnehezebb fokozaton kb minden 3. alkalommal. Civ5-ben az első nap porba aláztam a gépet legnehezebben. A munkásokat persze manuálisan kell irányítanod, ha komolyan akarsz játszani, ugyanis annyira lenyűgözően ostobák, hogy egy középiskolás jobb mesterséges intelligenciát programozott volna le nekik.

A Civ5 nem rossz játék, ha el akarsz ütni pár órát, de sokra ne számíts, kihívásra meg főleg ne. Személy szerint 6 játék elég volt, hogy letöröljem a fenébe és elő ne vegyem amíg ki nem jön egy új kiegészítő vagy mod hozzá. Ha valaki Civilizationözni akar, annak ajánlom a Civ4 + Beyond the Sword + Warlords kiegészítőket és ha már belejött az alapjátékba ajánlom hogy töltse le a legnépszerűbb modot a játékhoz, azaz a Rise of Mankind-ot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. gezu1025
2010.10.04. 17:00
E.D. - 2010-10-04 16:23:53

"- Hiába fejlesztek mindenfélét, nincs látszatja a dolognak... Semmi érzékelhető lényeges változás. Eljutottam középkor feléig és olyan volt a játék, mint a legelején..."


Hát igen mi jön a középkor után? Szépen lassan haladsz a ipari forradalom felé ahol felgyorsul a játék és jönnek a technika csodái Persze ehhez át kell érezni a CIV feelinget
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. hsc416
2010.10.04. 18:31
Csatlakozom azokhoz akik szerint ez visszalépés.
A második játék felénél töröltem az egészet.
A harcrendszer tényleg jobb lett, meg, hogy néhány dolgot egyszerűsítettek, de sajnos túlzásba vitték. Ráadásul dx11 van benne a 10-et kihagyták.
Üdvözlöm a fejlesztőket. Ha csak a vissza fejlesztés megy, akkor inkább ne csinálják.

-Szunyog-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. komoroczki
2010.10.04. 19:14
Aláírom, visszalépés.
A civ2 szerintem az eddigi legjobb, meg a Call To Power, no és az az alap 1 mobil verziója se kutya. Inkább egy Colonization 2t csináltak volna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Nagyember
2010.10.05. 10:08
hsc416: nem hagytak ki semmit. Azért nem találsz DX10 módot, mert a 11 a talált kártya képességeihez állítja be magát, ha neked pl. 10.1-et tudó karid van, akkor az fog futni a kódból, amit ő is tud.
[LINK]

Egyébként nekem tetszik a dolog, kellemetlen hosszú volt a menedzselés és egy kv a civ4-ben, mikor sok városkám volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. bdfhz
2010.10.05. 10:45
Kedves Játékostársak!
Van választék, lehet mérlegelni. Jelenleg is kapható a Civ IV, sőt a Civ III is. Mindkettőből a Complete változatot ajánlom, ez tartalmazza a kiegészítőket és (valószínűleg) a hibajavításokat is. Még így is lényegesen olcsóbbak a friss változatnál, és természetesen kisebb a gépigényük. A Civ II meg - úgy tudom - ingyenesen letölthető, ha valakinek arra támad gusztusa.
Én a Civ III-mal játszom, kb. 1 éve vettem meg Complete változatban 1000 forintért. Ősrégi Pentium III notebookon is elfutott, igaz, 12 néppel még sosem játszottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. insanity22...
2010.10.05. 18:09
Vasat honnan lehetne szerezni? Már több térképet is kipróbáltam, sehol nem találtam.
Az első Civilization játékom, bocs az amatőr kérdésért!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2010.10.05. 18:37
Amíg nem érsz el egy bizonyos fejlettségi szintet, addig nem találsz vasat. Most fejből nem tudom melyik technológiát kell hozzá kifejleszteni, de ha az megvan, akkor tűnnek fel a térképen a vaslelőhelyek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. insanity22...
2010.10.05. 20:29
Már ágyúkat gyártok, meg egyetemeket, de vassal vagy vasat kitermelő épületekkel nem találkoztam
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. h143570
2010.10.05. 22:38
Azert a harc rendszer is hagy kivetni valokat. Azt meg megemsztettem, hogy 1 egyseg 1 hatszog. Visszont azt nem tudom elfogadni, hogy 1 foldi es egy legi egyseg nem osztozhat 1 hatszogon.

Az egyseg behajoztatasa is teboly. Egyszeruen vizre szal majd leakad korokon at es csak akkor folytatja az utat ha meg1szer kiadom neki a parancsot. Termeszetesen nem kezd el villogni a kovetkezo korben, hogy parancsra var.

A masik ami meg rohadt idegesito, hogy az elenfelek kornek feldolgozasakor a terkep szabadon mozgathato es azt az erzetett kelti, mintha leheten cselekdni. Peresze amint "esemeny" van rogton rangatja oda a kamerat. Szvsz vagy blokolja a kamerat mozgatast, vagy nem fokuszaljon at allandoan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Krigg
2010.10.05. 23:00
Kovezzetek meg, de nekem szemely szerint jobban bejott ez a resze a jateknak mint a korabbiak.
Persze nem olyan szerteagazo es reszletes, viszont szamomra a CIV III es IV jatekmenete olyan volt, hogy: elkezdem, feljodok, varosokat alapitok, picit haboruzom... a jatek felenel van 253 egysegem es 45 varosom es mar azt sem tudom hol all a fejem, az egesz parttalanna valik... megunom es felbehagyom. A jatekok ettol fuggetlenul nagyszeruek voltak csak nem pont nekem.

Mondhatja barki hogy bena vagyok es jatszak inkabb FPS-t, talan meg igaza is van, de itt az V-ben nekem pont megfelelo osszhangban van a taktika es az atlathatosag.

Lehet kesobb unalmassa valik, ezt nem tudhatom meg. De eddig jobban lekotott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. insanity22...
2010.10.05. 23:29
Megvan a vas! Észak-Amerikában volt a legközelebbi, én Dél-Amerikában kezdtem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. hsc416
2010.10.06. 18:13
Nagyember köszönöm válaszod. Ma is tanultam valamit.
De azt nem lehet valahogy megoldani, hogy ne legyen vége 2050-be?
Ez volt a legnagyobb problémám a 4-el is. Pont mikor már belejönne az ember vége.

-Szunyog-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Nagyember
2010.10.06. 19:22
Konkrétan még nem értem 2050-be, de a játékban azt olvastam, hogy akkor hirdet egy győztest, aztán attól még lehet játszani tovább ameddig szeretnél, csak nem lesz vége és a győztes személye sem fog változni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Gatee
2010.10.08. 22:24
d3st88

Teljesen egyetértek veled, a 4-el nagyok sokat játszottam és ahhoz képest a grafikán kívűl semmilyen téren nem éreztem előrelépést sőt még 1-2 helyen inkább hátralépést. Sokkal többet vártam ahhoz képest érdekes, hogy sok helyen milyen jó értékeléseket kapott, max a nosztalgia érzésére tudom fogni őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zoe01
2010.10.09. 15:23
Bármennyire is próbálják sokan pocskondiázni a CIV5-öt, ez akkor sem gyengébb, mint bármely korábbi része. Azt kell megérteni, hogy ez már nem abban a tudatban készült, mint a CIV 1-4. Magyarul nem egymásra épül, tökéletesedik (a CIV4 BTS már közel tökéletes lett), mint a korábbiak, hanem egy teljesen új utat jár. Nem, nem egyszerűsödésről van szó, hanem mindössze új dolgokat (hex rendszer, teljesen új harcrendszer, social policies, stb.) próbáltak ki a fejlesztők. Sokaknak ezek már nagyon hiányoztak a korábbi részekből. Én örülök a legjobban, hogy nem egy CIV 4 1.5-öt kaptunk.

Tessék ne a CIV4-gyel összehasonlítani, mert ez már nagyon nem az a játék. Ez egy önálló produktum, mely nem (csak) az elődökből építkezik.

Számomra az év stratégiai és PC-s játéka, a pozitív értékeléseket szerintem mind megérdemli.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!