iPon Cikkek

Sine Mora – Újabb magyar gyöngyszem

Dátum | 2013. 01. 09.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Kár lenne tagadni, a magyar játékfejlesztők sosem tudtak előrukkolni egy olyan alkotással, amelyik több millió példányszámban kelt volna el a piacon. Nem tudtunk konkurenciát állítani a nagy nyugati cégeknek, ami persze nem meglepő, hiszen anyagilag nem voltunk egy súlycsoportban. Volt azonban egy olyan aranykora a hazai játékiparnak, amikor sorra készítettük a jobbnál jobb valós idejű stratégiákat, melyeket kritikailag is elismert a világ, és egy-egy darab pénzügyileg is jól teljesített. Ekkor jelentek meg a remek űrstratégiák (Imperium Galactica, Haegemonia) és a még jobban sikerült második világháborús RTS-ek (Panzers, Rush for Berlin, stb.). Aztán ahogy a stratégiák műfaja a konzolok térhódításának köszönhetően közel tetszhalál állapotba került, a magyar fejlesztők is szép lassan eltűntek a színről. Egyre kevesebbet szerepelt a hírekben az egyik legősibb magyar stúdió, a Digital Reality is, sokan azt hitték, hogy meg is szűnt a cég. Szerencsére nem ezt történt, ugyanis a fejlesztők időben kapcsoltak és helyesen reagáltak a változó piaci viszonyokra. Nem a nagyköltségvetésű projektekre koncentráltak, hanem a kisebb, olcsóbb projektekre kezdtek el fókuszálni. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen a cég jelenleg is működik, és különféle letölthető játékokon dolgozik. Néhány iPhone-ra tervezett program után egy repülőgépes versenyjáték, a Skydrift volt az első komolyabb próbálkozásuk, és bizony nem sültek fel vele. Ezt követően a Grasshopper Manufacture nevű japán stúdióval karöltve elkezdték fejleszteni a Sine Morát, amely először Xbox 360-ra jelent meg, ezt követte a PC-s, majd a PS3-as és a PS Vitás verzió. Mi az utóbbit vettük szemügyre, és bizony azt kell mondanunk, a Digital Reality ezúttal sem hozott szégyent a nevére, hiszen egy jól sikerült oldalnézetes shoot ’em uppot tettek le az asztalra.

Semmi vész, csak egy apró robotpókba botlottunk
Most, hogy a Sine Mora műfaját tisztáztuk, lássuk miért is vagyunk ilyen jó véleménnyel róla. Kezdjük rögtön a külsőségekkel: a szemünk elé táruló látványvilág nagyon szép, legalábbis egy ilyen kis letölthető játékhoz képest. Aki ismeri a shoot ’em up stílust, az bizonyára tisztában van vele, hogy ezek a játékok a legtöbbször nem a grafikájukkal veszik le a lábáról az embert. Általában nagyon egyszerűek ezen a téren, szemben a Sine Morával, ami oldalnézetes mivolta ellenére részletesen megalkotott, 3D-ben pompázó helyszíneket és járműveket tartalmaz. Persze a három dimenzió csak illúzió, hiszen csak fel és le tudunk mozogni a játékban, de ez semmit sem von le az érdeméből. Nem csak a modellek részletessége érdemel dicséretet, hanem a helyszínek változatossága is, hiszen sziklák között, barlangokban, hatalmas gyárakban és városokban is tiszteletünket fogjuk tenni repülőgépeinkkel. Ami az audió szekciót illeti, szerencsére ebben sem kellett csalatkoznunk. Bár a zenék nem túl emlékezetesek, a magyar szinkron előtt meg kell emelnünk a kalapunkat. Érdekes, hogy a külföldi piacra is magyarul jelent meg a Sine Mora, persze angol felirattal. A fórumokat olvasva ez nem zavarta különösebben a játékosokat, sokan még élvezték is, hogy eredetiben hallhatják az itt-ott elhangzó káromkodásokat.

Technikailag tehát nagyon jól sikerült a Digital Reality alkotása, és ez igaz a játékmenetre és a sztorira is. Utóbbi általában nem kap nagy szerepet ebben a műfajban, a fejlesztők azonban itt is kitettek magukért. Nem egy összetett, elgondolkodtató történetről van szó, de tagadhatatlanul érdekes cselekmény kapott helyet a programban. Egyszerre három szálon futnak az események, melyek között folyamatosan váltogat a játék, hogy minden oldalról megismerhessük a sztorit. Akad itt bosszúálló apa, a népe szabadságáért harcoló felkelő és birodalmi katona is, akiknek mind megvan a saját kis története. Jó hír, hogy ha hihetünk a lezáró képsoroknak, a történetnek még nincs vége, így talán remélhetjük, hogy a fejlesztők egyszer elkészítik a Sine Mora 2-t is. Mi biztos örülnénk neki.

A rakéták kerülgetése jó reflexeket igényel
A sok mellébeszélés után azért térjünk rá a játékmenetre is, hiszen mégis csak az a legfontosabb eleme egy shoot ’em upnak. Ez a műfaj ritkán tud újat mutatni, és igazából a Digital Reality sem találta fel a spanyolviaszt, ami viszont itt nem gond, ugyanis ami a játékban van, az jól átgondolt és többnyire hibátlanul működik. Az oldalnézetben mutatott pályákon kis repülőgépünket irányítva kell elbánnunk az előttünk feltűnő és ránk támadó ellenséges repülők, robotok, lövegek és hajók armadájával, amik folyamatosan tűz alatt tartanak minket. Ehhez villámgyors reflexekre van szükség, ugyanis a képernyőt szintje elárasztják a lövedékek és rakéták. Nem egyszer kerültünk olyan helyzetbe, amikor szinte nem tudtuk hova menekülni, annyira tele volt a pálya velük. Ilyenkor érdemes az időlassítás képességére hagyatkozunk, amivel egy időre lelassíthatjuk a lövedékeket és az ellenfeleket. A Sine Morában ugyanis nagy szerepe van az időmanipulálásnak, tulajdonképpen erre épül a történet is. Ha eltalálnak, akkor sem halunk meg, hanem ilyenkor a pálya teljesítésére adott idő csökken, és csak akkor van vége a játéknak, ha a számláló eléri a nullát. Persze plusz másodperceket is lehet szerezni, csak le kell lőni az ellenséget. Ehhez rendelkezésünkre áll egy kisebb arzenál, bár nem akkora, amekkorát szerettünk volna. Az alap fegyverünk egy lézerfegyver, ami bár a pályán lebegő kapszulák segítségével fejleszthető, lecserélni nem tudjuk. Pedig szívesen vettük volna, ha kapunk több típusú csúzlit is. Van viszont egy másodlagos támadási formánk, amelynél már kicsit nagyobb a választék, 8 féle áll rendelkezésünkre. Ezek elég erősek, viszont csak akkor tudjuk használni őket, ha találunk hozzájuk lőszert a pályán.

A játékmódok esetében hozták a kötelezőt a fejlesztők, de újdonságot itt sem találunk. Először a sztorin kell végigverekednünk magunkat, ugyanis így tudjuk megszerezni a pályákat és a fegyvereket, amit a többi módnál használhatunk. A történet elég rövidre sikeredett, két-három óra alatt a végére lehet érni Normal nehézségi szinten. Ha ez megtörtént és megnyitottuk az extrákat, látogassunk el az Arcade vagy a Score Attack szekcióba, ahol végre szabadon kiválaszthatjuk, hogy melyik pályán melyik géppel és milyen fegyverzettel kívánunk játszani. Itt még azt is megtehetjük, hogy az időlassítás helyett az idő visszatekerés, vagy a visszaverő pajzs képességet tesszük be a gépünkbe. Ezekben a módokban már a kihívás is sokkal nagyobb, minden megszerzett ponttért, illetve másodpercért vért kell izzadni. Akad a játékban egy Boss Training opció is, amelyben nevéhez méltóan újrajátszhatjuk a Sine Mora főellenségeivel vívott harcokat. Mert ugye senki sem gondolta, hogy egy shoot ’em upban nincsenek boss-ok? Van belőlük bőven, és nagyon ötletesek, mind kinézetükben, mind harcmodorukban. Hatalmas robotpók, lövegekkel felszerelt erődítmény, felfegyverzett tengeralattjáró és még sok más „szörny” vár ránk, amelyek legyőzéséhez fel kell kötni az alsóneműt. Bár technikailag nem tartozik a játékmenethez, itt jegyeznénk meg, hogy sajnos a játék nem használja ki a Vita egyedi hardverét. A menüben tudunk navigálni az érintőképernyővel, de játék közben se a tapipadot, se a mozgásérzékelőt nem vehetjük igénybe.

A pályák változatosságára nem lehet egy szavunk sem
Bár az időmanipulálás képességét leszámítva a játék nem mutat fel sok újdonságot, a pofás grafika, a szolid játékmenet és a műfajhoz képest szokatlanul érdekes történet miatt mindenképpen érdemes egy pillantást vetni a Sine Morára annak, aki odavan a shoot ’em up stílusért. A pályák változatosak és ötletesek, az irányítás is teljesen rendben van, igazából csak azt sajnáljuk, hogy nincs többjátékos mód a programban. Reméljük, a folytatásból már az sem marad ki. Addig is, mi megyünk vissza játszani, az utolsó pályát még nem toltuk ki Insane fokozaton.

Értékelés: 8/10

Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360, PS Vita
Tesztelt platform: PS Vita

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. YellowFlas...
2013.01.09. 14:01
Szerintem nagyon jó játék. A szinkron meg hatalmas + pont.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Seraph6
2013.01.09. 14:40
Én nagyon szeretem a játékot, de a szinkron nagyon amatör lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. kihaennem
2013.01.09. 15:15
btw Van benne C64 filter, ha unlockolnátok TI lennétek az elsők akik online kiraknának képet róla...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. shaddam
2013.01.09. 15:51
Ahogy a mestert mondaná a klasszikusban: tájm ház mászturbéted
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. zsolt200
2013.01.10. 12:38
Amúgy vicces hogy magyarok készítették, van benne magyar szonkron, de magyar felirat az nincs benne (legalábbis a képek alapján nincs benne)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2013.01.10. 12:55
Zsolt200, de hiszen magyar vagy, érted a szöveget felirat nélkül is. Bár a halláskárosultak számára nem lenne rossz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Cnensus zsolt...
2013.01.10. 20:02
Magyarok IS, közreműködés volt egy japán fejlesztőcsapattal. Magyar felirat azért nincs, mert nem azért beszélnek benne magyarul, mert nekünk szánták, hanem a külföldiek számára a magyar egy nagyon egzotikus nyelv. Angol felirat van alatta viszont, természetesen h. megértsék külföldön.

A játékról meg annyit h. szerintem hihetetlenül idegesitő és bugyuta dolgok ill. megvalósitások vannak benne. Nekem nem jött be személy szerint.

Valahogy nekünk nem megy annyira a játékfejlesztés, mindig van valami amit valamilyen oknál fogva nem úgy kreálunk meg a játékainkban ahogyan az világszinten elfogadható lenne, sajnos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Seraph6
2013.01.10. 20:46
Nem egy Touhou színvonal, de szerintem korrekt game azért, nincsenenk túlságosan elkényeztetve a müfaj rajongói, mindig jó ha kijön egy ilyesmi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2013.01.10. 21:27
Cnensus, azért szerintem nézd meg kicsit a múltbéli magyar játékokat, mert a stratégiáink között nem egy világszínvonalú darab van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tomchee
2013.01.10. 21:53
Cnensus:
Crysis Warhead vagy a M&M Heroes VI mond neked valamit ?
(most hirtelen csak ez a 2 jut eszembe)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Ch4r0n
2013.01.11. 00:26
Hát pedig jóval több játékunk van ami világviszonylatban is elismert. A Digital Realaity sok jó játékot letett az asztalra a Sine Mora előtt. Például a legjobb játékuk az 1999-es Imperium Galactica II: Alliances. A mai napig nem tudott egyik külföldi cég sem jobb űrstratégiát csinálni... Nem véletlenül jelent meg iPadra is mostanában... Többi nagy produktumuk a teljesség igénye nélkül: Haegemonia, Platoon, Desert Rats vs. Afrika Korps, D-Day, War on Terror, War Front: Turning Point. Illetve volt nagy magyar fejlesztő volt a Stormregion. Játékai: Swine, Codename Panzers sorozat, Rush for Berlin csak, hogy párat említsek. Ezek a címek biztos vagyok benne, hogy sokaknak ismerősen csengenek, szóval nem kell lesajnálni minket. Igenis jók a magyar fejlesztések és elismertek mindenhol...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. SuhiTomi
2013.01.11. 08:09
Érdekes egy darab az biztos. Én is nyomtam, de egy idő után idegesített, főleg, hogy 3 perc játék után 1 perc átvezető van vagy 5 perc fekete képernyő, ahol a mókus magyar nyelven felköhögi a sztorit. Ami miatt viszont nagyon felcseszett, hogy néhol nem látszik, hogy melyik a lövés és melyik csak egy síma robbanás, ami nem sebez meg. Biztos többet kéne játszanom vele, hogy rájöjjek ezekre, de pl. armorgames-en is játszottam ilyen típusú játékokkal, de soha nem volt még ilyen gondom, szóval valszeg nem én vagyok a láma.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!