iPon Cikkek

Skate 3 - Stílus mindenekfelett

Dátum | 2010. 05. 12.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

San Vanelona egykori fénye már a múlté. A deszkás paradicsomot tönkretették, a nagytőke teljesen átalakította a várost, a parkok helyén irodaházak nőttek, a szórakozni vágyó fiatalokat pedig egyszerűen elüldözték az utcákról. A búcsú szomorú, ám szívünket melegség önti el, ha új otthonunkra, Port Carvertonra gondolunk. A város liberális vezetősége nem tiltja a gördeszkázást, sőt még támogatja is, mint alternatív sportot, a lakók pedig egyenesen rajonganak a stílust művészi szinten űző diáksereg mutatványaiért. Itt nem vernek szét habzó szájú biztonsági őrök, és túlbuzgó portások, azt csinálhatunk, amit csak akarunk, teljes szabadság és boldogság vár ránk.

Üdvözlünk Port Carvertonban!
Az Electronic Arts és az EA Black Box közös játékából lassan évente megjelenő sorozat lesz, de mindezt egy cseppet sem bánjuk, hiszen a Skate minden tekintetben tökéletes gördeszkás élményt nyújt. Az első rész az analóg karos irányításával tornádóként söpörte le a kategóriát addig uralkodó Tony Hawkot, az Activision pedig hiába próbálkozott még mozgásérzékelős, deszka formájú kontrollerrel is, egyre csak lejjebb csúszik a lejtőn. A Skate jött, látott és győzött, mi pedig a játék indítása után immáron harmadik alkalommal élvezhetjük a kalandokat bevezető élőszereplős kisfilmet. Merthogy ezúttal sem maradhatott el a sorozat védjegyének számító nyitóelem, a híres gördeszkásokkal forgatott filmecske, mely az új epizódot üdvözölve egy minden korábbinál őrültebb történetet mesél el. Egy erdőben vagyunk, két fickó éppen egy jetit üldöz, nem messze tőlük pedig fakitermelés folyik, kockás ingű nehézfiúk egész serege dolgozik azon, hogy megritkítsák kicsit a környék növényállományát. A kamera folyamatosan forog, megismerhetjük a feldolgozás minden munkaállomását, a gyártósor végén pedig mi más is születhetne meg természetanyánk adományából, mint egy mérnöki tökéletességgel megmunkált, profi gördeszka. Az eszköz hosszas utazás után végül nálunk köt ki, ám még az új deszka sem ment meg minket attól, hogy a világrekord-kísérletben ne törjük szilánkosra minden csontunkat. De hát ilyen ez a sport, kockára kell tenni a testi épségünket, ha szeretnénk elérni valamit, nem igaz?

Ez aztán a játszótér!
A játék egy gyors beállítással, egy karakterkészítővel, és egy oktató móddal nyit. Be kell lőnünk, hogy milyen nehézségi szinten akarunk nyomulni, a háromszintes skálán pedig egyaránt megtalálják a kihívást azok, akik az arcade stílusért rajonganak, azok, akik szeretnek egy kicsit jobban megizzadni a sikerért, és azok is, akik inkább a teljes realizmusban hisznek. A választás nehéz, ám ha sikerült dönteni, akkor sem mehetünk pályára, még választanunk kell, hogy a klasszikus, alsó szögből figyelő kamera, vagy a távolabbi, terepet jobban belátó nézet ideálisabb-e számunkra. Végezetül jöhet egy gyors karakterépítés, és Frank edző (Jason Lee) már üdvözöl is minket a parkban, hogy bevezessen a játék részleteibe. A hippi edző az alapvető irányítástól kezdve a különböző trükköktől a legbonyolultabb mutatványokig mindent megtanít nekünk, ha pedig sikerült elsajátítanunk a tanácsait, akkor nincs is más hátra, mint élvezni a szabadságot!

A történetben egy tehetséges, feltörekvő deszkást alakítunk, aki nem vágyik sokra, csak egy kis hírnévre, és arra, hogy egy napon saját márkájú cuccokkal árassza el a város ruhaboltjait. A későbbi siker reményében már a játék elején kitalálhatjuk a cégnevet, és a hozzá tartozó logót, de a PC-ről elérhető graphics tool alkalmazással saját emblémát is tervezhetünk. A sikerhez azonban hosszú, és rögös út vezet. Először még fel kell valamit mutatnunk, nem fogják csak úgy megvenni a pólóinkat, deszkáznunk kell egész álló nap, bizonyítva, hogy méltóak vagyunk Port Carvertonban élni.

A favágóing alap ruhadarab a játékban
A játékmenet a megszokott formulára épül. A városban szabadon mászkálva különböző  kihívások várnak ránk, barátkozni kell és dolgozni, de nem ritka az sem, hogy egy fényképész, vagy egy filmes stáb kér fel minket, hogy mutassuk meg, mit is tudunk. A Skate 3-ban ezúttal is rengeteg nagy névvel találkozhatunk, Josh Kalis, Chris Cole, Lizard King, Andrew Reynolds, Joey Brezinsky, Dan Drehobl, Benny Fairax, Terry Kennedy, Jason Dill, Rob Dyrdek és Christopher "Big Black" Boykin csak néhány azon sztárok közül, akik különféle megbízásokkal igyekeznek minket bevezetni a profik közé. A feladatok ezúttal is valamilyen versenyekre épülnek, a sikerhez mindig elsőnek kell lennünk, jó hír viszont, hogy egy-egy próbálkozásért nem kell beutaznunk a fél várost, a térkép egy gombnyomásra odarepít minket bármelyik célponthoz. Jópofa még, hogy ismét lehet tárgyakat tologatni, kicsit egyénibbé szabva ezzel a közterületeket, de van egy parképítő is a játékban, amivel a különböző szabad tereket, és raktárakat rendezhetjük be kedvünk szerint.

Így készül a gördeszkapálya
Az újdonságok sora igen kövérre sikeredett, vannak például új kihívások és trükkök is, úgy mint darkslide, vagy underflip, de a legnagyobb vérfrissítést mégis a co-op módnak köszönhetjük. Lehet csapatot építeni online és offline, csinálhatunk társas videót, kapunk szabadon berendezhető főhadiszállást, bandába verődve pedig más csapatokat is kihívhatunk. Fantasztikus élmény egyszerre nyolcan trükközni egymás előtt, de akadnak kifejezetten multiplayer mókára készített feladatok is. A 1UP-nál például egymás rekordjait próbálhatjuk megdönteni, a Domination esetében annyi spotot kell megcsinálnunk megadott időn belül, amennyit csak bírunk, de az Own the Lot mód sem rossz, melyben egy kijelölt területen belül kell végrehajtanunk egy csomó, előre megadott trükköt. A közösségi érzés ráadásul nem merül ki holmi egymás elleni játékból, a Facebook mintájára készített Skate Feedben ugyanis követhetünk szinte mindent, ami barátainkkal kapcsolatos. Van hírfolyamunk, láthatjuk, hogy ismerőseink mit csináltak a játékban, miket értek el, de lehet fényképeket és videókat is megosztani, vagy mások cuccait értékelni.

A Skate 3 minden tekintetben szuper lett, a bejárható terület gigantikus, a belváros, az egyetemi negyed és az ipartelep mind egyéni atmoszférával rendelkezik, és a városrészek változatosságának köszönhetően a játék hosszú ideig fenntartja az érdeklődésünket is. A grafika szuper, a környezet az utolsó fűszálig kidolgozott és gyönyörű, illetve bár a karakterek is fantasztikusak lettek, azért a deszkásunk háza-táján már van néhány komolytalan részlet. Minket zavart például, hogy a szereplők mindig fapofával teszik a kötelességüket, soha nem látni rajtuk semmi érzelmet, de apró hiba, hogy co-op módban csevegésnél nem tátognak, ami elég furcsa, ha szemben állva beszélgetünk valakivel. Ez viszont csak szőrszálhasogatás, az összhatás így is lehengerlő, amit még tovább fokoz a nagyszerű audiomunka is. A karakterek az igazi deszkások hangjain szólalnak meg, és többé-kevésbé a zene is szuper, a dallamok listáját a Skate első két részének a komponálója, Dan Diaz állította össze, a maga egyéni, de szeretnivaló stílusában.

A látvány továbbra is szuper
Az irányítás nagyon jó, a készítők nem mondtak le az analóg karos trükközésről, ami ismét kirobbanó játékélményt nyújt. Az X bal lábbal hajtja a deszkát, az A jobb lábbal, a két ravasz vezérli az emberünk kezeit, míg a bal stickkel kormányozni lehet, a jobbal pedig trükközni. Ez utóbbi olyan, mintha tényleg a deszkát forgatnánk, egy hátra és előre csapással például ollizni lehet, míg egy oldalra kitolással meg is pörgethetjük a lábunk alatt a játékszerünket. A mutatványok teljes listáját a menüből elérhető Trick Guide rejti, de nem kell akkor se bénáznunk, ha egy kihívásban elrontanánk valamit, az LB-vel ugyanis lerakhatunk egy virtuális kezdőpontot, amire a béna mutatvány után egy gombnyomásra visszakerülhetünk, ezzel is időt spórolva magunknak.

Na ez már deszkás hangulat!
Nagyszerű érzés meghódítani az új várost, embereket ismerni meg, és bandázni. A kalandozás egyszerűen megunhatatlan, mindig találunk valami új padot vagy játszóteret egy eldugott mellékutcában, és a kihívások teljesítéséhez is kell egy pár nap intenzív képernyőbámulás. A közösségi szolgáltatások nagyon feldobják az egészet, az ember csak azért felmegy a LIVE-ra, hogy megnézze barátai helyzetét, de van hivatalos csatorna is, ahol például a hamarosan megjelenő DLC-kről lehet olvasni. Nagyon kitalálták az egészet, és jó hír minden olvasónknak, hogy nem csak azok élvezhetik a Skate 3-at, akik amúgy is nagy gördeszka-rajongók, hanem azok is, akik hobbi szinten, kíváncsiságból veszik meg a játékot.

Eddig majdnem csak szépet és jót mondtuk a játékról, van azonban néhány dolog, ami felett még a legnagyobb jóindulat mellett sem tudunk szemet hunyni. A régi hibák újra előkerültek ugyanis, ha például beleakadunk valamibe, akkor nagyon nehéz azt kikerülni, a karakterünk egyhelyben tempózik, gyalogossal ütközve pedig ha nem esünk el, akkor úgy eltérít minket a találkozás, hogy utána azt se tudjuk, merre indultunk eredetileg. De nagyon idegesítő még az is, hogy tanyáláskor a karakterünk egyáltalán nem védi magát, a legkisebb kicsúszás után is végigszántja az arcával az aszfaltot, aztán pedig úgy áll fel, mintha semmi baja nem lenne. Rendesen túlzásba vitték tehát a csonttörősdit, az egész egyedül csak a Hall of Meat játékmódban élvezhető, amiben pont az a cél, hogy minél nagyobbat zakózzon szerencsétlen emberünk. Le lehet ugrani egy toronyház tetejéről, belehajthatunk a szakadékba, beszáguldhatunk a gyalogosok közé, sőt még el is rugaszkodhatunk, a lényeg, hogy törjenek a bordák, és repedjen a koponya.

Szabadság, szeretem.
Jó játék a Skate 3, bátran ajánljuk mindenkinek, aki pedig az előző részeket szerette, az ezúttal sem fog csalódni. Szegény Tony Hawk rendesen le lett alázva ezúttal is, a Ride annyira rosszul sikerült tavaly ősszel, hogy egy darabot nem adtak el belőle. Ettől függetlenül a Skate-nek is van még mit fejlődnie, az első rész óta szinte alig változott valamit a játék, nem akkora lépésekben haladunk előre, mint azt elvárná az ember a számozástól, mindez pedig a negatívumokon is látszik, az összes hiba a kezdetek óta megvan, ami nem épp a leghízelgőbb egy trilógiára nézve.


Platformok: Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360


 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. 009bari
2010.05.12. 13:29
Srácok ez a VILÁG legjobb deszkás játéka... Nekem megvan PS3-on mind a 3 rész és a tony hawk ride is megvan, de ez sokkal jobb:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. verszics
2010.05.13. 16:04
tényleg a legjobb ps3on toltam
tony hawk sehol nincs ehhez képest..ott csak a nevet adják el
am PC-re mikor jelenik meg?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. axe
2010.05.13. 23:09
Néztem róla videókat, grafika nem egy nagy cucc, de maga a játék feelingje nagyon jónak néz ki. Ki fogom próbálni mindenképpen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Mikeee axe
2010.05.19. 19:16
verszics: tudtommal a Skate konzol exkluzív sajnos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!